Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Outlaws

  • PC 75
Outlaws jsem dlouhou dobu opomíjel, ostatně divoký západ mě nechává chladným a od stařičké střílečky se sprity jsem čekal slabotu. O to příjemněji mě výsledek překvapil, ačkoli stále dost dobře nevím, jak Outlaws pojmout. Ve výsledku se totiž mísí hodně pozitiv i negativ. Zkusím to rozebrat…

Příběh vypraví klasickou westernovou báchorku o bývalém šerifovi, co musí oprášit své kolty, aby se pomstil neřádům za zprasený život a zachránil svoji dcerku. Hlavní hrdina, drsňák James Anderson, je typický nemluvný kořen, za kterého mluví zbraně. Chladnokrevnost vůči protivníkům z něj stříká na všechny strany, zdálky připomíná Slendermana, ale dá se mu fandit, což je hlavní. Zprostředkování animací pomocí komiksového stylu je výtečný tah vzhledem k době vydání. Tenhle komiks vypadá pořád stejně, má styl a moc nestárne. Je jedno, jestli budete Outlaws hrát dnes nebo za deset let – animace budou pořád solidní.

Zato grafika přímo v terénu vypadá mizerně. Nemluvím tu o designu úrovní, ten se až na výjimky povedl, ale textury, nepřátelé i zbraně… je to všechno takové hnusné. Atmosféru nijak nepozvedne ani přehršel ošklivých easter eggů, které se tvůrci kolikrát ani nesnaží moc skrývat. Naopak výtečným tahem je hudba. Soundtrack je opravdu zdařilý a dokáže příjemně vtáhnout do děje.

Co si zaslouží ocenit, jsou bezpochyby zbraně. Je jich dostatek, druhů munice je také dostatek a dostatek je i dodatečných předmětů (ať už přenosných, či nepřenosných). Nechybí různé klíče, brnění, přenosné lékárny, lampa na osvětlení, bonusové šerifské hvězdy… Zkrátka rozhodně je co nacházet a to dokonce i v tajných oblastech, kterých ve hře sice není mnoho (v kampani asi jen 12), ale potěší. Řada zbraní se vyznačuje alternativním módem střelby, přičemž vrcholu v tomhle odvětví dosahuje puška. Jde o první FPS se sniperkou, tedy s optikou pro pušku. Ale i takový dynamit, který lze buď zapálit anebo ve vhodný čas odpálit střelbou je parádní věc. Stejně tak kulomet, který je k sehnání až na samém konci kampaně, je zajímavý kousek. Zbraně jsou zkrátka i na dané (omezující) prostředí divokého západu velice nápadité.

Průšvih přichází s nepřáteli. Banditů je asi 9 druhů a prakticky všichni se představí už v první úrovni. Navíc těch 9 druhů v sobě skrývá akorát banditu s jednou pistolí, banditu se dvěma pistolemi, banditu s brokovnicí a… tím to končí. Občas se ještě objeví štír, výjimečně agresivní easter egg, ale víc nic. Já vím, že v dnešních hrách to není jiné – 20 různých skinů a 5 odlišných nepřátel, jenže Outlaws je stále ještě hra, kde je střílení zmetků naprosto zásadním herním prvkem. Aspoň, že každá úroveň je zakončena jedinečným bossem.

Je třeba zmínit se o obtížnosti hry. Rozehrál jsem dvě úrovně - nejlehčí (Good) a nejtěžší (Ugly), no a dojmy mám rozporuplné z obou. Na nejlehčí obtížnost jen málokterá situace představuje výzvu. Hrou si projdete tak nějak v klidu, absence Quick save ani vypínání hudby při přechodu do menu (mluvím o GoG verzi) vás nemusí nijak trápit a bohužel vás nepotrápí ani bossové, protože je složíte na směšných 3-8 ran z revolveru.
Zato na nejtěžší obtížnost přichází peklo. Stane se z vás lovec pixelů. Nepřátel je sice méně, ale v podstatě každý vás na 1-3 rány složí a protože kulky létají okamžitě, moc nepomůže ani uhýbání, kroužení a podobné radovánky. Souboje jsou napínavé, leč velice těžké. Bossové snesou spoustu ran, ale jediným výstřelem vás pošlou do věčných lovišť. Dále pozice některých důležitých předmětů je jiná a úroveň číslo 6 je na tuto obtížnost rozšířena o pár místností. Nemůžu říct, že bych při hraní na nejvyšší obtížnost cítil nějak extrémní pocit frustrace, jenže jsem vinou neustálého vyhlížení zpoza rohů a hledání kousků spritu nepřítele necítil ani žádnou zábavu. A protože se mi nechtělo rozehrávat kampaň potřetí na (snad) zlatou střední obtížnost, nakonec jsem se vrátil k té snadné a alespoň si vypnul zaměřovací křížek. Žádná výzva se sice nekonala, ale hru jsem si užil a to je hlavní.

Kampaň čítá pouze 9 úrovní. V zásadě se úrovně dělí na dvě skupiny – tuhé kratší přestřelky (1,2,3,6,9) nebo dlouhá zamotaná bludiště (4,5,7,8). Protože se prostředí neustále mění, žádný stereotyp se nekoná. Maximálně se může stát, že přehlédnete nějakou cestičku a z úrovně o délce 20min je hodinové bloudění. Myslím ale, že design úrovní není zase tak zákeřný, abyste si místo „já nepozorný vůl“ museli říct: „ten level je prostě špatně navržený.“ Výsledná herní doba kampaně je i tak cca 4-5 hodin. Zdá se to být málo, ale Outlaws nabízí ještě další obsah!


Marshal Training
Vedlejší kampaň, čítá celých 9 úrovní, tedy tolik jako základní hra. Ovšem klasických bojových úrovní je jen pět, přičemž je lze hrát v libovolném pořadí. Mise většinou využívají již známá prostředí, ale na jiných mapách. A tak se opět prostřílíte nějakým tím městečkem, vyčistíte pevnost atd. Na každou misi dostanete základní výbavu + pár různých předmětů (lékárny, munice, optika…) a vaším úkolem je najít a porazit bosse, přičemž tentokrát se hraje na body…

Skóre lze navýšit sbíráním pokladů, zabíjením nepřátel anebo tím, že bosse porazíte nožem, či pěstí, čímž ho pouze zajmete. Za získané skóre se v úrovni, která rámcuje všechny ostatní a představuje vaši šerifskou základnu, odemykají tři bonusové úrovně. Bohužel ze svého pohledu mohu říct, že není o co stát. Bonusové úrovně jsou opravdu slabé, krátké a ošklivé. Veverky, zajíčci, Indiana Jones… je to pořád ještě Outlaws nebo tvůrcům definitivně hráblo?

Oproti kampani je novinkou jeden řadový nepřítel a jeden nový boss (a hromada hnusných easter eggů). Ač nemá Marshal Training žádný příběh, nové herní prvky jej pěkně oživují. Pokud vám kampaň nestačila, určitě jej zkuste. Když nepočítám bonusové úrovně, bavil jsem se tak jako u klasické kampaně.


Handful of Missions
Tohle je set čtyř samostatných misí, které nebyly součástí původně vydané hry. Jde o příjemné rozšíření herní doby, takový menší datadisk, který byl tuším později vydán zdarma jako patch. Mise neobsahují žádné výrazné novinky, pouze pár textur, pár úkolových předmětů a nových bossů.

Civil War - mise skládající se jako jediná ze dvou úrovní. Prostředí zákopů a pevností je nové a neokoukané. Velice pěkná, i když dosti dlouhá mise.
Wharf Town - Další městská přestřelka, tentokrát však ve městě, kterým protéká řeka. Pěkné prostředí ale oranžové tónování obrazu působí ošklivě.
Villa - Velká usedlost s dvorky a podzemím. Krátká mise a bohužel ne moc záživná.
Ice Caves - Úroveň zasazená do zdánlivě nezáživných jeskynních oblastí. Ovšem klouzající led dělá z průchodu úrovní pěkně drsnou záležitost.

Pro: Příběh + animace, hudba, zbraně, design úrovní, hodně dodatečného obsahu, bossové

Proti: Málo druhů nepřátel, grafika, easter eggy, občasné bugy

+15