Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Úvodem pouze chci říct, že jsem kritik, takže budu psát trochu z jiného pohledu než "kolegové", především se zaměřím více na nedostatky, které mnozí nevidí ihned po dohrání.


Den druhý: Uff, tohle bylo o fous. Teď posbírat všechny vystřílené šípy a součástky z mrtvol. Přísahal bych, že jedna byla - ah, tady je. Hmm, 768 součástek, to bych si mohl vylepšit poslední dva upgrady na luku. Tak, to bychom měli. Škoda, že jich nejde vylepšit více. Doufám, že ta hra ještě nebude končit...

Den čtvrtý: Hop, Laro, hop. Stačí jen se vyhnout těm hořícím troskám, vylézt po stovky let starém dřevě rozpadající se pod každým tvým krokem a udržet se před bičujícm větrem, který jinak odnáší veškeré trosky včetně kamenů a lidí. Tady jsme minule spadli, copak je asi nahoře? Zase banda tupých nepřátel? Fajn, tak samopal, chvíli brokovnici, poté chvíli pistoli ať je nějaká zábava. Kdy tohle asi skončí?

Tohle jsem si přesně říkal v průběhu hry. Ano, Tomb Raider mě skutečně bavil stejně jako nevinná Lara Croft, ale teď k těm záporům, je jich tu hned několik.

Pro mě největší slabina hry je zároveň v její nejsilnější stránce - reálnosti. Tomb Raider spolu s hlavní představitelkou upadal pomalu v zapomnění a potřeba velké změny byla na místě. Autoři sáhli pro drastické, ale velmi účelné opatření a to již zmíněný reboot - restart celé série. Tato hra nemá navazovat na předchozí, je nová, svěží a jak oni sami říkají, klade důraz na emoce a spojení hráče s Larou Croft. Vžít se do role přeživšího a postupem času rozvinout své schopnosti a zocelit se.
Zmíněná reálnost funguje ze začátku na výbornou. Máte tu krásný svět, zvěř, první krůčky a pády, první zabití i pláč ze ztráty. S časovou osou se zlepšujete, nacházíte více informací o ostrově, překonáváte větší vzdálenosti co se akrobatických kousků týče, zabíjíte více nepřátel ať skutečných tak neskutečných a vyhýbáte se jisté smrti každých několik minut hrání... A v tom vidím problém. Věříte a soucítíte s Larou natolik (případně se hra o to snaží), že se akce přehoupne do tak absurdních otáček, že konec hry je, bohužel, prachsprostá konzolová skákačka s dávkou hordy nepřátel a fantasy rozuzlením.

Menší nedostatky tvoří např. bugy, kdy se jedná především o pád hry nebo videosekvence bez upozornění co se má zmáčknout za klávesu. Dalším nedostatkem je poněkud zvláštně navržen systém skákání. Jednoduše, na zemi skočíte nějakou vzdálenost, ale přes propast Lara skočí o poznání větší vzdálenost. Jsou tu i objekty, na které by jste čekali, že nebudete mít problém se na ně dostat a přesto se nedočkáte. Konzolový systém jsem čekal krkolomnější, ale až na pár situací se postava ovládá velmi dobře.

Celý systém je inovativní a drží se trendů nových a fungujících her a spolu s krásnou grafikou (a dívkou) bych měl i chuť se znovu ponořit do džungle, prozkoumávat tamní hrobky a vychutnávat si celou scenérii. Ovšem jsem na konci hry, game progress mám na 100% a díky závěru nemám chuť se k tomu vrátit. Má to ovšem za následek jednu věc. Těším se totiž na další díl, kde se budeme moct dočkat většího světa, většího propojení s příběhem a dalším rozvinutím této, nyní již ostřílené, dívky. A především, na dvě pistole.


Bořič mýtů:
Je zde názor, že TR bez plavání není TR. Naopak, voda je všeobecně vnímaná v podobných hrách jako depresivní vjem. Jestli si někdo dokáže představit, že v podobně realistické hře se bude potápět pod vodou bez osvětlení, kličkovat chodbami a zápasit s časem ... já se bez toho rád obejdu.
Další názor, že na konci hry máte odemčeno pouze 90% skillů. Já osobně měl 3 skilly navíc, které jsem neměl ani kam dát, spousty součástek, za které jsem ani neměl už co vylepšit, zbraně i Game progress na 100% a to jsem nemusel ani moc hledat. Hrou to určitě není.
Levelování a vracení se zpět do lokací tu nemá co dělat - hold někdo má radši hry typu Call of Duty, kde jdete jako ovce na špagátu (nic proti tomuto oddychovému titulu, má své opodstatnění). Hra nabývá vyšších rozměrů, upgradovat a přidávat skill pointy nikoho hra nenutí.
Hrobky v akční pasáži - totéž. Nikdy mi nedělalo problém se zastavit a prolnout tak hru něčím jiným, svěžím a trochu nechat zapracovat mozkové buňky. Případně je tu ta možnost se vrátit zpět, která je paradoxně kritizována.

P.S.: Podoba vašich kamarádů přeživších s postavami Harry Potter, tlustý bratr Vaas Montenegro z Far Cry 3, Garry Oldmanem, nenalíčené Faith Connors z Mirrors Edge a Joe Flaniganem v důchodu je čistě náhodná.

Pro: inovativní, půvabná grafika, reálnost děje (zprvu), spříznění s hlavní postavou, prvky rpg, značně otevřený svět

Proti: svět mohl být více otevřený s většími hrobkami a hlavně puzzlemi (přeci jenom Tomb Raider o něčem vypovídá), místy bugy, horda nepřátel a hlavněš ten konzolový fantasy závěr

+17 +18 −1
  • PC 80
Ty vole a zas. To už mě fakt poser na holý záda. Už zas jsem propadl předsudku a svědomě se vyhýbal skvělé hře v hloupém přesvědčení, že se jedná o sračku. Pravdu díš, krystaláci mi doposud nedali moc důvodů jim věřit, ale stejně bych zasoužil násilně vytrhat chlupy z nosu.

Tato hra totiž vskutku skvělá je, a to už jen svou nebezpečnou návykovostí. Po prvním spuštění jsem u toho naráz proseděl přes 5 hodin, což se mi opravdu stává jen zřídka a poslední dobou takřka exklusivně u TR kustomáků. No safra, že bych se přeci jen konečně dočkal moderní hry, která by se v mých očích vyrovnala nesmrtelné klasice?

Ne. Nebudeme to zase přehánět. To by to totiž nebyli krystal dajnémix, kdyby si svým jinak úžasně třpytivým udělátkem nevytírali své ctěné anály. Takže to má QTE sekvence, kterých sice není nijak přehnaně moc, ale za to každá nasere jako žádná jiná (protože to je vyloženě úžasný systém, když na vás uprostřed cutscény vybafne tmavý kruh s jakousi ikonou uprostřed, a pod oným kruhem průhledný text o velikosti 6, který teprve zmiňuje, co má člověk vlastně v tu chvíli zmáčknout...nemluvě o té roztomilé skutečnosti, že se tu naprosto nesmyslně střídají hned tři klávesy, takže člověk ani nemá šanci si v tom třeba najít a zapamatovat nějakou šablonu), a pak to taky má šílený nadbytek obyčejných příběhových cutscén, z nichž dobrá půlka je naprosto nepotřebná a většina z nich vyloženě nudí. A poněkud jsem nepobral ten shakycam. To jakože realismus, asi. A pak chalani na konec hry vtipně mrskli hlášku "Děkujeme, že jste s naší hrou strávili čas, dali jsme do ní maximum a opravdu se vynasnažili, abychom vytvořili tu nejlepší hru, jakou jsme jen mohli." Pche, ani hovno, máte na víc.

Jinak jsem se ale bavil výborně a z audiovizuálna si lačně chrochtal blahem. Smysl pro exploraci tu je silnej jako bejk, vylepšovat svý kvéry mě opravdu bavilo (a ve finále jsem je skoro všechny taky vystoprocentoval), vylepšovat Laru už ani tak moc ne (proč si proboha musím odemykat skill, abych mohl zfinišovat enemáka pistolí, když jinak je Lara zřejmě profi ostrostřelec se vším, na co dostane svý špinavý pracky?), ale v základě jsem si prostě upřímně užíval pomalé, opatrné prolejzání každého koutku celé mapy. A na tom se už dá stavět. Krom toho jsem si vrchovatě vychutnával i přestřelky a to mě překvapilo asi nejvíc - historicky poprvé za celou sérii je důraz kladen i na combat a ty vole, vono je to z tohohle hlediska fakt povedený a AI se směle může považovat za jednu z těch méně tupých (na granáty nereagujou úplně stejně, jako ve všech hrách, ale alespoň vcelku chytře využívají své přesily, snaží se Laru všelijak obejít, neúnavně po ní hážou molotovy a dynamity a kdoví co ještě). Je fakt, že i v bitvě mě hra dokázala solidně nasrat (vystřílím do človíčka zásobník z brokády z metrové vzdálenosti a mu to akorát sundá helmu), ale to jen sporadicky.

Nuže mí drazí Crystal Dynamics, kteří jste doposud převážně znásilňovali mou nejmilejší herní značku - dobrá práce. Toto byl krok tím správným směrem. Příště se komplet vyserte na QTE, na nikoho to dojem nedělá, VYSERTE se na snahu odvyprávět srdcelivný příběh, jednak vám to moc nejde, druhak vám to jistě všichni převelice rádi odpustí za předpokladu, že našetřenou energii pak investujete do vypilování těch ostatních, důležitějších aspektů. A kurňa, koukejte nám vrátit šipky a plavání.

Herní čas: 17 hod cca (steam by mohl ukazovat minuty, dobrák jeden)
Obtížnost: Hard (jednoznačně nedoporučuju zkoušet to na něco nižšího, už tohle bylo "jen" tak akorát)
Dokončení: 88%
Ze pár vlastnoručních screenshotů (102, asi pár spoileroidních)

Pro: Je a má to všechno, v čem krystaláci vždycky byli sehr gut PLUS hafo věcí navíc MÍNUS většinu všech těch sranců, které si v posledních letech tak oblíbili

Proti: Nasírací, průzračně kreténské květéčka; smrdutě klišovitý a předvídatelný děj; Lara je možná hezoučká a křehounká kopretinka, ale když se během jedné hodiny rozbulí pětkrát, načež se pokouší drsňáckými hláškami dělat bububu...

+14 +17 −3
  • PC 90
A teď všichni ruce nahoru, komu Lara nechcípla ani jednou. Co? Nikdo? Ani se nedivím, protože u mě to bylo myslím naprosto stejné. Místy mi to až připadalo, že tvůrci Laru vyloženě nesnáší. Uškrcena, zastřelena, rozšmelcována vrtulí, sežrána vlkem, nabodnuta na všechno možné, zavalena, podříznuta a nepočítám pády. Podotýkám, že jsem odehrál ze všech předchozích dílů TR asi tak 30 minut, ani už nevím z jakého dílu, a s konstatováním, že je to blbost, jsem to zase vypnul. Takže, když jsem slyšel o restartu série, nechalo mě to klidným. O to větší šok to pro mě byl, když se mi hra dostala do rukou. Nutno podotknout, že jsem změnil názor na základě recenze v Replay a jisté podobnosti s Uncharted. Tenhle TR je totiž úplně stejně přehnaný jako veškeré díly Uncharted a Lara Croft by si mohla s Natem Drakem pořídit mimčo. To by byl teprve HERO!

Jako v Uncharted tady Lara občas čelí absurdním, ale dosti záplavným až endorfinovým situacím, kdy opravdu jen běžíte, skáčete, za zády vám vybuchují granáty, pod vámi se vše hroutí a vy vlastně vůbec netušíte, jak jste právě udělali, co jste udělali, ale hlavně že jste to udělali, a to vám na obličeji vykouzlí takový rohlík, že se do hry zamilujete raz dva. Grafické zpracování asi nemusím bůhvíjak zmiňovat, toho si všiml každý, kdo nemá šedý zákal. Hra mě spíše zaujala svou brutalitou. Říkal jsem si kolikrát, že to tvůrci až přehánějí, ale na druhou stranu, proč si brát servítky, vždyť právě takové hry svou reálností brutality jen přibližují život takový, jaký opravdu v některých částech světa je. Palec nahoru.

Taky se mi hodně líbil způsob přiřazování dovednostních bodů v základním táboře. Ne běhat po lese a lovit tapíry a jinou havěť, jen abych mohl tahat víc hovadin u sebe (ahoj Far Cry 3). Pár věcí si samozřejmě já nemohu odpustit vytknout. V první řadě to chtělo dva cepíny při lezení po stěnách. Jeden by fakt toho moc nevyřešil. Taky mě moc neuchvátily "hlavolamy". To bylo furt jen přesunout, zapálit, pověsit, zatížit, rozhoupat, rozbořit, přeskočit. Stále dokola. Suma sumárum pro mě byl TR 2013 velmi příjemným překvapením a doufám, že dojde na pokračování

Pro: Brutalita, grafika, dabing

Proti: lehké hlavolamy

+33
  • PC 100
Musím uznat, že této hře by nejlépe slušel podtitulek "Reborn", protože tím skutečně (svým způsobem) Tomb Raider je.
Předem musím upozornit, že nejsem dobrým znalcem celé série, tak se předem omlouvám, jestli se v něčem budu mýlit.
Předpokládám, že minimálně pro podporu mého tvrzení existuje malý test. Stačí si jen položit prostou otázku:

"Kdybyste jsi si měli vsadit na to, čím bude nový Tomb Raider, vsadili byste na survive, Thriller-hororovou akci s prvky rpg?"

Já osobně ne a proto je pro mě TR největším překvapením roku. Do jisté míry odpadá předešlá arkádovost Tomb Raiderů, čímž nabývá jakési autentičnosti a reálnějšího zjevu. Charakter Lary Croft je nejpropracovanější z celé série a grafika je kapitolou sama pro sebe.
Když už jsem to nakousl, tak se do toho rovnou pustím. Grafika je velmi zdařilá a určitě není na škodu upozornit na to, že na jejím vývoji a s implementací technologie TressX(propracované chování vlasů) se podílelo AMD. Pro simulaci fyziky hra využívá technologie DirectCompute(využívá se pro simulaci bokehu u technologie Depth of Field). S užitím technologie HDOA(high definition ambient occlusion) opravdu stínování a jas ploch a objektů vypadají velmi reálně a rozhodně lépe, než předcházejících sériích. Celkový výsledek je oku více než uspokojivý ale nutnou daní jsou hardwarové nároky na pamět (kvůli anti-alisingu SSAA, který obraz nejprve renderuje ve vyšším rozlišení a pak jej zmenšuje na rozlišení hry) a grafickou kartu, z kterých se u toho zapotí i současné jedničky. Což je pro mě v tomto případě jediné mínus.


Pro: obrat v sérii, grafika, hratelnost, prvky rpg

Proti: vysoké hadwarové nároky, při nejvyšších grafických detialech)

+14 +22 −8
  • PC 95
Nové odstartování série Tomb Raidera mi bylo upřímně uprdele. Proč? Možná proto že nemám rád filmy s Angelinou Jolie (fuj), ale hlavně proto že jsem očekával že bych to stejně nerozjel, tak sem se o tu hru radši ani nezajímal (stejný přístup jsem zvolil např. u Watched dogs). Jenže boží cesty jsou nevyzpytatelné, a tak sem se k téhle hře dostal. Jako první nezmíním příběh, postavy, hratelnost, ale grafiku a její optimalizaci, která je pohádková! Hru se mi podařilo v klídku rozběhnout na střední detaily, hra jede krásně plynule a grafika vypadá i tak skvěle. Za mě tedy obrovský palec nahoru. Tak a teď se pojďme vrhnout na to ostatní.

Vždycky jsem záviděl PéeSkářům sérii Uncharted. Dneska už však nemusím smutnit, jelikož máme na počítače a nebo v mém případě nootebooky novou Laru, která je navíc mnohem víc sexy než Nathan. Ano Lara je sexy, a hratelností si to bere to nejlepší ze sérií Uncharted a Batman! Lara prostě kombinuje to nejlepší ze střílení, lezení, hádanek, množství předmětů k nalezení a vyprávění příběhu. Animace jsou plynulé, akční složka je pořádně akční, a baví po celou dobu hry. Navíc tu máme i jednoduchý (opravdu jednoduchý, a ještě jednou jednoduchý aby bylo všem jasné jak jednoduchý) RPG systém, kdy si můžeme vylepšovat zbraně a Lařiny schopnosti. Co se pak týká prostředí, tak jsem byl vážně spokojen. Okolní prostředí je krásně zpracované, má svou atmosféru a taky se dočkáme i menší volnosti v některých oblastech (rozuměno že nemusíme jít cestou A, ale můžeme si vybrat cestu A, B, C, D, E, F).

Co se pak týče příběhu, tak to je jeden epický drahý blockbuster, který je vyprávěn velkým množstvím cut-scén, a QTE, což mi tady naprosto vyhovovalo, a opravdu to mělo ten filmový nádech (což já od staromilců, pamatující první vydání pac-mana vítám). Taky se mi líbilo vyprávění pomocí kamery ruční kamery, která nám dá nahlédnout na to co se dělo před ztroskotáním. Rozhodně tedy od příběhu nelze očekávat nějaká intelektuální moudra a filosofické myšlenky, ale nadupanou akční složku, kde všechno padá, vybuchuje, padá, střílí, vybuchuje a padá. Navíc hlavní hrdinka tohoto obřího bluckbusteru je jak jsem zmiňoval sexy, sympatická a sexy! Konečně tu máme Laru která vypadá k světu(a né jako Angelina Jolie...fuj)! Navíc Lara není žádný badass možná tak sexass (jsem ale vynalézavý co? krásně si hraji ze slovíčky, nojo vždycky jsem byl hračička), takže se dočkáme hrdinky která je k svým činům donucena okolnostmi, která má strach, a musí ze sebe vymáčknout všechno jinak ji čeká smrt.... a restart úrovní. No když už jsem nakousnul tu smrt, tak s tou si autoři vážně vyhráli, a tak se vám několikrát za hru nabídne pohled na křehkou (a sexy) Laru jak je zabita brutálním způsobem (třeba její nabodnutí na pěkně ostrou větev). Někomu tihle scény můžou přijít nepříjemné, ale já jsem hold tvor co má rád násilí a brutalitu ve hrách, filmech a knihách.

Co se pak týká ostatních postav, tak ty jsou poměrně dobře napsané, i když nelze u nich očekávat nějak propracované charaktery, jako například v Mass Effectu, Dragon Age a nebo Alanu Wejkovy. Možná tak Roth se dočkal z vedlejších postav trochu propracovanějšího charakteru. Pokud pak jde o zpracování hlavního záporáka, tak to též není nějaká Oscarová postava, ale svůj účel plní dobře a vy máte chuť ho zabít (aspoň já tedy měl).

Co se mi pak na Laře líbilo, bylo velké množství předmětů k nalezení, které rozšiřovaly příběh, jako třeba deníky, kde se píše co se dělo na ostrově před příjezdem Lary Croft, a nebo předměty z dávné minulosti, ke kterým má Lara vždy nějaký odborný komentář (aspoň je vidět že se na škole něco naučila). A jelikož -se jedná o Tomb Raidera tak tu nemůžou chybět ani hrobky, kde abyste se dostali k cíli, tak máte vždy před sebou nějakou logickou hádanku, které sice nejsou náročné, ale bavily mě. Pokud by se tedy dalo hře něco vytknout, tak je to přílišná jednoduchost, kdy u na hard, je hra ve většině jednoduchá, ale to je tak jediná pořádná výtka ke hře, jinak se jedná o jeden z nejlepších a nejnadupanějších herní blockbusterů, s jednou z nejvíc sexy hrdinek v herní branži! No nikdy bych nevěřil že budu mít nějakou Laru Croft rád, ale je to tak a na pokračování se těším jako malý školák na zmrzlinu za obdrženou jedničku.

Obtížnost: Hard.
Délka: Projeto za dva dny, odhaduji že to zabralo tak 9-10 hodin.
Dokončeno 78%.

Pro: Nová křehká a sexy Lara Croft, Akční složka, Blockbusterový spád hry, Epické vyprávění příběhu, Velké množství předmětů k nalezení, Grafika a její pohádková optimaliazce

Proti: Moc jednoduché

+15 +17 −2
  • PC --
Od prvního oznámení mi bylo jasné, že tohle bude svěží vánek do zatuchlých šortek Lary. Samotná série od třetího dílu započala sekvenci nudného skákání, generického střílení a přehnaně účelového level-designu plného dementních akrobatických hádanek. Nový Tomb Raider na to jde z druhé strany a je to přesně ten styl, který se mi líbí. Lara se z asexuální macho dojnice stala přitažlivým kusem ženské, která projevuje emoce a křičí bolestí.

Všechny pasáže hry jsou perfektně vybalancovány, ať už se jedná o skákání, které tady (na rozdíl od minulých dílů nebo Uncharted) nepůsobí tak nuceně nebo akční pasáže, u kterých jsem si vyloženě pochrochtával. Překvapil mě i level-design, který předvádí relativní volnost v jinak lineární hře. Noční lov nepřátel v lese pomocí luku neměl chybu, stejně tak pláž s vraky lodí nebo krátké procházky v uzavřených prostorách plných lidských ostatků. Lara si vůbec projde peklem a jediné moje očekávání se později soustředilo jen na to, jestli nakonec skončí z nějakého důvodu v žumpě po hlavu zasypaná hovnama.

Očekával jsem ale trochu silnější survival prvek, který se na začátku začne plusminus rýsovat, ale po zabití první srnky kvůli jídlu, resp. naučení se zacházení s lukem, už se absolutně vytrácí.

Potýkal jsem se s menšími technickými problémy, jako bylo zamrzání, prolínání textur nebo seknutý zvuk, pokaždé ale stačilo hru restartovat a vše bylo v pořádku. Některé herní mechanismy nejsou příliš šťastné, především pak sbírání „univerzálního materiálu“ na upgrade zbraní (přičemž upgrade z pumpovací brokovnice na automatickou Spasku u trampského ohně není nic neobvyklého), ale tyhle věci jsem se naučil v nových hrách ignorovat.

Největším mínusem tak pro mě zůstává snad jen nadpřirozeno na konci hry. Když už to vypadá, že tenhle TR bude mít opravdu koule, objeví se tam takový gay shit.

Bavil jsem se více jak u všech Uncharted dohromady a rád si to střihnu ještě jednou.

****/5
Hard
Completed: 72%
+14 +15 −1
  • PC 85
Můj prvni TR, ktery jsem dohral do konce. Asi i díky tomu, že se nemůže stát, že se zaseknete :) Příběh byl dobrý, bavil jsem se.

Pro: Příběh

Proti: nic mě nenapadá

-3 +4 −7
  • PC --
Lara Croft, nejznámější herní hrdinka a legendární vykrádačka hrobů, se po letech odmlky vrátila a dostala novou tvář. Přináší s sebou restart Tomb Raider série, který se zbavil jednotvárnosti předešlých titulů a prožijete v něm první velkou výpravu Lary, výpravu, která je zocelená. Výpravu, na které nejistá studentka našla smysl svého života.
Crystal Dynamics se rozhodli hru změnit od základů včetně postavy Lary. Není to ostřílená archeoložka s velkými prsy připravena kdykoliv tasit dvojici pistolí, ale 21-letá nezkušená studentka, které se po dlouhém přesvědčování poradilo zorganizovat expedici do Dračího trojúhelníku, místa, kde podle ní sídlí ztracený japonský národ Yamatai. Dračí trojúhelník však ani náhodou není exotická lokalita, je to obdoba Bermudského trojúhelníku, věčně bičovanou bouřemi ukrývající ve svém srdci tajemství staré civilizace. Lara Croft, rodinný přítel Conrad Roth, celebritních archeolog Dr. Whitman, televizní štáb, všichni byli připraveni na velký objev. No nikdo z nich však nebyl připraven na to, co na ostrově našli...
Restart série otevírá novou éru Lary Croft, brutální a působivou zároveň. Na ostrově na ni čeká dlouhá a těžká cesta, která ji dovede na pokraj smrti, připraví o přátele, ochutná zradu, ale zároveň jí ukáže kouzlo objevování tajemství zapomenutých lokalit. Přitom nám představí nové složení hratelnosti série, kde už nebudete jen skákat a zkoušet na stovky pokusů slézt náročnou stěnu. Hra se dostává přesně tam, kde ji hráči v dnešní době chtějí mít - má rozsáhlý příběh, hloubku vytvořenou přidáním skillů a upgradů, působivé scenérie doplněné boji a samozřejmě puzzle úkoly, nad kterými se bude třeba na chvíli zamyslet. Je to výborně namixovaný koktejl hratelnosti.

Pro: + cena a grafika + jednoduchost instalace + drsné scenérie a zpracování příběhu + vedení příběhěm po celou dobu hraní + skvělé boje zblízka + upgrady zbraní a postavy

Proti: - místami otravné quicktime eventy - na velký ostrov příliš uzavřené prostředí - úvod hlavního menu

+10
  • PC 60
Tomb Raider - plnohodnotná počítačová hra alebo interaktívny film? A tu nastáva hneď prvý problém. Nechcem mačkať pri každej druhej tupej minihre zbesilo šípky doprava - doľava (trend quick time eventov našťastie postupom hry ubúda) a nepotrebujem nejakú naťahovanú animačku každých pár minút. Chcem, aby som mal ja kontrolu nad hrou, nie hra nado mnou. Hry hrám, pretože chcem cítiť slobodu, ťažobu vlastných rozhodnutí aspoň do malej miery. Keby som to nechcel, tak si radšej pozriem kvalitný film. No ako sa hovorí proti gustu...

Príbeh a všetko okolo toho je balast, absolútne ničím originálny. Človek má pocit, že každý dialóg či monológ už predtým počul a každú scénu videl x krát v nejakom priblblom tínedžerskom horore. Lara Croft je akýsi mix Princa z Perzie, Dana Osmana a Gordona Freemana (čítaj: najlepšieho parkouristu, horolezca a osoby, ktorá by za normálnych okolností ani nevedela odistiť zbraň, no náhle sa mení na neohrozeného akčného hrdinu). Nemá žiadnu charizmu a zaujímavý charakter, je to len prototyp americkej predstavy ženy pre mužov, ktorí premýšľajú viac kládou medzi nohami než rozumom.

Ľahké RPG prvky sú dnes v akčných hrách už bežná vec, no v Tomb Raideri sú na to, aby tam nejaké proste boli. Menia gameplay len do malej miery a neponúkajú možnosti nejakých alternatívnych buildov, s ktorými by sa hra dala prejsť iným štýlom, čím trochu postrádajú dôležitosť. Všetko je podriadené jednoduchosti a ak náhodou neviete ako ďalej, stlačíte čarovné tlačítko - a obraz sa zmení na čiernobiely a vyznačí vám cestu (čo to sakra je?). Vystrieľate všetky šípy? Nevadí, niekde poblízku sa zázračne zjaví tulec. K čomu upgrady zbraní, ak ich nepoužijete, ani si toho nevšimnete. Inteligencia nepriateľov nestojí ze veľa, nevidia vás ani nepočujú, aj keď je Lara 2 metre od nich a dosť slabo schovaná. Ak jedného zasiahnete lukom, druhý si to ani nevšimne alebo zazerá na mŕtvolu čo sa stalo namiesto toho, aby sa kryl. Luk je ináč všemocná zbraň - Lare nerobí problém ani presila veľkého počtu nepriateľov vyzbrojených samopalmi.

Grafická a technická stránka je na úrovni, fyzika funguje hlavne tam kde je to potrebné, no často je využitá efektívne. Dosť potešia vierohodné pohyby Lary a rôzne detaily, ako pohyb vlasov vo vetre. Kladom sú i relatívne nízke nároky na pc vzhľadom na grafiku. Na mojom negejmerskom notebooku som bol prekvapený, ako hra svižne šlape aj na vyšších detailoch.

Tomb Raider je ďalšia z radov moderných hier, pozlátko na povrchu, no potreba pohnúť nejakou mozgovou bunkou je nulová. Je to typ hry, ktorej ja, odchovaný na starých akčných hrách už asi nepochopím.

Pro: audiovizuál, občas nejaký slušný nápad, niektoré lokality, naturalizmus

Proti: nízka obtiažnosť, béčkovosť dialógov/postáv, lacným spôsobom nastavovaná akčnosť, RPG elementy majú minimálny vplyv na hrateľnosť, AI, klišé na klišé, skript, skript, skript...

+20 +27 −7
  • PC 85
Uch! Ouch! Au! Vzdych! Kník! Ach! Uf!

No, bolelo to. Hlavně mladičkou Laru Croft, která dostala do těla víc, než za všechny minulé díly dohromady. Chudinka malá, jaká jí byla zima! Jak by ne, v tom tílku! A jak se zdráhala zabít nevinné zviřátko, které ji nasytila na celých příštích x hodin. A poplakala si taky hodně.
----------------------------------------------------------------------
Na prequel Tomb Raidera jsem se těšil - původní série mě krom Legends a nakousnutí prvního dílu minula prakticky obloukem a já tak mohl začít odzačátku a zároveň od konce. Ano, skočil jsem na ty kecy o realismu a survivor gameplayi, ale naštěstí jsem nebyl zklamán, když mi došlo, že jsem byl podveden. Tohle je takový mix Batmana:AA a Uncharted a ano, trochu té Lary tam je.

Hra je lineární s monžostí navracení se do již prošlých lokací, což je jednak úplně zbytečné, jednak do děje a tempa hry absolutně nepasující - jde jen o to protáhnout herní dobu a uspokojit lovce achievmentů, kteří v lokacích mohou dohledat poslední blbůstku a díky novému vybavení se dostat do míst, do kterých při prvním projetí neměl přístup.
Čím totiž postoupíte v příběhu dále, tím lepší máte náčiní a zbraně, což poměrně šikovně bojuje se stereotypem. Lara je také špinavější a pošramocenější, což vypadá cool a hlavně je vidět, že pád ze skály se neobejde bez následků. Ačkoli železnou tyč v boku dokáže slečna rozhopsat během pár okamžiků.

V gameplayi mi chyběly dva legendární Tomb Raiderovské prvky - hádanky - těch tu bylo jako šafránu, navíc většinou v nepovinných lokacích. Po čase se hlavně hrátky s ohněm dost okoukají a celkově o nějaké logické výzvě nemůže být řeč. No a druhým prvkem - plavání (a s tím spojená šipka do vody) - jako sorry, ale Tomb Raider bez možnosti plavání není TR - a to ví i ti, co TR nikdy nehráli.

Nakonec bych rád otevřel otázku sexisismu, který ze hry přímo prýští. Scénáristce se podle mě povedlo to, co se povést mělo - s hrdinkou jsme soucítili, nepovažovali jsme ji za hysterckou a ještě ke všemu jsme ji chtěli ojet. Ale nejen to. Na mě Lara působila jako dobrá herní postava, která sice v první chvíli pláče nad zabitím zviřátka a v další kosí enemáky po desítkách, ale ono když vám v krvi proudí adrenalin, tak se střílí jedna radost - když jde o kejhák, jdou všechny slzy stranou.

Celkově se podle mě jedná o podařený restart/reboot/prequel a ačkoli jsem si hru představoval jinak, koupě jsem nelitoval.

Pro: technická stránka; hlavní postava; postava hlavní postavy; možnost pauznutí monologu při čtení nalezených dokumentů; gameplay celkově je fajn

Proti: občas se to přežene s nepřáteli; dívat se xkrát na to, jak Lara jen o fous přežije jistou smrt, je ke konci už trochu ohrané; nevýrazné vedlejší NPC; Lara nepřekročila svůj stín

+46
  • PC 65
Na nového Tomb Raidera jsem se vážně těšil, i přes to, že mě nikdy tato série neoslovila. Těšil jsem se na mladou Laru a na to, jak se nám bude postupně měnit před očima. Když jsem navíc viděl, jak to všechno vypadá, sehnal jsem si tento kousek co nejdříve. Ze začátku jsem byl hodně nadšený, ale postupně mě hra přestala bavit a dohrál jsem jí spíše z povinnosti. Teď k samotným aspektům hry.

Začnu klady této hry, kterých má určitě mnoho. Nový Tomb Raider je hlavně úžasná podívaná. Grafika je na špičkové úrovni a konečně jsme se dočkali implementace technologie TressFX, nad kterou jsem již před rokem slintal (bohužel jsem si jí, ani na mém docela dobrém PC, nemohl dovolit). Samotná postava Lary je vytvořena do nejmenších detailů. Z hlediska estetiky je hra také dobře zvládnutá. Ostrov, rozpadlé chrámy i základny nepřátel působili skvěle. I vyhlídek bylo dost. Dalším kladem pro mě byl rychlý spád děje, který mě ze začátku dost chytil a různá QTE tomu jen pomohla. Bohužel toto tempo po chvíli opadlo. Poslední velký klad vidím v postavě Lary. Dívka je to totiž pěkná, sympatická a hlavně je na ní postupně poznat co už zažila. To je totiž věc, která mi ve hrách často chybí. Dívat se, jak Laře postupně přibývají různé šrámy, zranění atd... mě hodně bavilo, asi to je nějaká má úchylka.

Co se týče záporů. Největší zápor vidím asi v přílišné akčnosti celé hry a až moc wow efektech. Ze začátku to celé působilo skvěle, ale po pár hodinách hraní se to pro mě zvrhlo v tupé střílení a přehlídku super akčních scének. Těšil jsem se jak to vše bude na Laru působit, ale za chvíli se tam brodí v lidskejch vnitřnostech a zas tolik jí to nevadí. Level design byl sice esteticky pěkný, ale po chvíli to také byl dokola se opakující řetěz střílení šípů s lanem do vyznačených míst a lezení po označených stěnách. Nepřátel začalo být absurdně velké množství a nepředstavovali žádnou velkou výzvu ani na nejtěžší úroveň. Zkrátka ke konci jsem už jen tupě mačkal knoflíky aby se mohlo stát něco, o čem jsem věděl, že se stane. Velká škoda je, že se vývojáři více nevěnovali ostatním členům týmu, kteří by mohli být i docela zajímaví. Také jsem moc nepochopil význam jistých RPG prvků, které mi přišli naprosto nedotažené (i když jsem ocenil vizuální změny zbraní po vylepšení).

Hra má opravdu mnoho kladů a každému koho bavila to přeji, bohužel mě to nějak nesedlo. Asi jsem očekával survival akci s důrazem na psychologickou stránku Lary a dostal jsem něco o dost jiného.

Pro: Grafika, estetika, vizuální změny na Laře a na zbraních, rychlý spád na začátku.

Proti: Přílišná akčnost, žádná výzva, předvídatelnost, prostě mě to nebavilo.

+20 +21 −1
  • PC 40
Rok 2013... Stupidní scénář a k zaražení klišovité postavy jdou ruku v ruce s tím, jak je tento produkt povrchní. Nový Tomb Raider je pochopitelně konzoloidní, absurdně akční sračka, kde je úplně všechno přizpůsobeno svižnému hraní ve stylu pár tlačítek - hodně muziky.

Veškerý nevkusný design ostrova je tak poplatný herním mechanismům, že se z něj stává opičí dráha, počty retardovaných nepřátel, s oblibou zjevujících se na pro ně nedosažitelných místech a útočících v jednotlivých vlnách, jsou směšně předimensované, chování nikoho nedává smysl (ale co taky čekat, rovněž bych například nesledoval či nepřestříhával všudypřítomná lana, po kterých se vzhledem k rychlosti musí přesunovat největší zabiják ostrova - ano, Lara Croft -, když bych byl jen podělaný cannon fodder určený k odkráglování třináctiletým tlouštíkem na playstationu) a ani jediná část hry neposkytuje alespoň minimální výzvu.

Ještě cukrovou vatu, prosím, pak půjdu na centrifugu.
+5 +26 −21
  • PC 85
Malé překvapení. Čekal jsem meh klon Uncharted, ale nakonec to dopadlo mnohem lépe. V základu to sice taky je relativně lineární střílečko/skákačka, ale na rozdíl od Uncharted není lineární zas až tolik. Skoro po celé cestě hrou jsou k dispozici různé odbočky a slepé uličky se skrytými collectibles, které je radost objevovat a několikrát se Lara podívá do větších, otevřených lokací, kde si často s každou další návštěvou po Zeldovsku novýma hračkama zpřístupňuje nové cesty.

Vedle průzkumu lokací je imho největší předností hry grafika - lokace a modely jsou poměrně detailně vyvedené, nasvícení a barevná paleta mi taky vyhovují a konečně někde vidím dobře využitou tesselaci. O to víc mě mrzí, že i s posledním patchem a drivery hra na mé GTX660 při zapnuté teselaci na některých místech hra stále buguje a padá. Nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že ten rozdíl je pro jednou někde pozitivně znát a já o to přicházím.

Co na druhou stranu hru v mých očích shazuje podání příběhu a postavy. Postavy jsou skoro všechny těžce nesympatické a chovají se spíš jako sebranka zbohatlíků z Far Cry 3...hm.. to asi není nejlepší příměr, no přesvědčiví prostě nebyli. Příběh je tam pak vyloženě spíš prostě proto, aby byl, zajímavý rozhodně není. Navrch je tady brutální tyranizace Lary v první polovině hry, kdy si člověk říká, jaká banda sadomasochistů s tímhle asi přišla. Že to Lara všechno rozchodí je už jen detail.

Jinak jsou tu i další konzolovková zjednodušení, přestřelky nejsou tak docela tip top, upgradování zbraní je naprosto nerealistické, věci hoří absurdně rychle a puzzly jsou malé a jednoduché, ale aspoň hra docela odsýpá (dohrál jsem ji za cca 13hodin) a nic z toho určitě nepředstavuje zásadní problém.

Tomb Raider je výborně udělaná hra, určitě jsem se u ní bavil víc, než u Uncharted 3, ale podle mě jí chybí kvalitní lepidlo v podobě dobře podaného příběhu a sympatických postav. Byla by ovšem zásadní chyba se jí kvůli tomu vyhnout.
+27
  • PC 95
Lara Croft je fenomén, o tom žádná. Je to jedna z mála hrdinek či hrdinů, kteří jsou známí po celé, kulturně vyspělejší části světa. Mnoho postav podobného typu není. Jediný další mě napadá Max Payne. Ovšem ani v jednom případě se filmová postava k té herní ani z daleka neblíží. Pravda, ona Angelina je Laře mnohem blíž než Mark Maxovi, Ale stejně to ještě není ono.

No polemiky už bylo dost. Měl bych taky napsat, jak na mě nový Tomb Raider zapůsobil. Ještě před tím musím poznamenat, že jedinou další hrou s Larou, kterou jsem hrál, byla ta s podtitulem Guardian of Light a ta mě svým plošinovským přístupem příliš nenadchla. Není se tedy čemu divit, že jsem odehrál jen kousíček.

Co mě tedy přimělo si zakoupit nový díl? Byla to intuice, že tahle hra byla stvořena pro mě. (O čemž se zmiňuji např. v mém komentáři ke Skyrimu.) Tahle intuice mě zatím nikdy nezklamala a ani v tomto případě se tak nestalo. Tuhle HRU jsem si při vysokých detailech, kdy se mi někdy až dech zastavil, užil do posledního kousíčku.

To, že hra občas hraničí s interaktivním filmem mi plně vyhovuje, dává to postavám větší hloubku a tedy i uvěřitelnost (vždyť, přestože jde o akční hru, je Tomb Raider pořád ještě adventura). Při Lařiných bolestných situacích jsem někdy i oči odvracel, tak moc jsem se do Lary vcítil. Pravda je, že kdyby se přede mnou místo dívky předváděl chlap, nebo pokud by byla hra jen o trochu hůře graficky zpracovaná, nejspíš bych tak spokojený nebyl.

Jenže vzhledově se hře nedá vytknout vůbec nic. Postavy vypadají realisticky, stejně tak prostředí a dokonce i fyzika a to jak Lary, tak i okolí, je reálná. Výšlapy proti větru, strmé hliněné skluzavky, vodní tobogány, oheň. Výskoky, doskoky, akrobatické prvky. To všechno je na výbornou.

Pochválit musím i prvky rpg, kdy vylepšovat můžete nejen Lařiny schopnosti, ale i dostatečné množství zbraní.

Střety se většinou dají řešit několika způsoby. Těmi základními jsou buďto pěkně potichu odstraňovat jednoho nepřítele po druhém, nebo můžete mezi nepřátele vpadnout a vyříkat si to pěkně zpříma. Tady ale riskujete, že protivníkům přiběhne na pomoc nějaká ta posila. Když už se přímému kontaktu nejde vyhnout, pak boj probíhá pěkně ladně, i když je pravdou, že někteří protivníci mají inteligenci chrochtajícího divočáka, ale v té vřavě si toho jen s tíhou všimnete.

Přesto, že jsem k předchzím hrám sotva přivoněl, musím říct, že jde stále o stejnou Laru jako dřív. Šplhání, střílení, řešení puzzlů, sem tam nějaký ten nápor nepřátel, či obtížnější boss. Největší rozdíl vidím v tom, že hlavní postava ještě není tolik otrkaná, díky čemuž je hra plná emocí. Tohle se asi v žádném dalším pokračování už neuskuteční. Ale co já vím... Jestli Crystal Dynamics budou pokračovat stejným směrem, pak si určitě zakoupím i další díl.

Nevím, co bych ještě o Tomb Raideru řekl a tak si dovolím citovat Conana O´Briena.: “Bože můj, ten, kdo tuhle hru vymyslel, je génius.”

Pro: Jen těžko vyjmenovat všechny klady.

Proti: Ještě těžší je najít zápory.

+36
  • PC 95
Přesně tohle série Tomb Raider potřebovala. Po vydařené "nové" trilogii se vrátila po časové ose o pár let zpátky a představuje Laru Croft, jakou jsme ji dosud neznali.

Herní stránka nového Tomb Raidera zaznamenala několik zajímavých změn. Především jde o systém vylepšování postavy, jaký známe spíše z žánru RPG a přehlednější a interaktivnější herní prostředí. V podstatě je jen na hráči, jestli půjde čistě po dějové lince a nebude se zabývat nalézaním předmětů či hrobek nebo naopak bude zkoumat prostředí, což resultuje v nemalý zisk XP bodů, které se dají směnit třeba za větší zásobník pistole nebo zesílenou tětivu luku. Nový TR je také daleko akčnější než předchozí díly, což do jisté míry souvisí se základní premisou celé hry, tj. bojem o přežití.

Graficky jde o high-end záležitost, kterou si však mohou zahrát i ti, kteří zrovna nedisponují stroji s osmijádry a s 32 GB paměti. Osobně jsem hrál na vysoké detaily a to jde potom o opravdu nádherný zážitek, ke kterému přispívá i naprosto dokonale zvládnutá kamera. Ano, opět příjemný rozdíl oproti minulým dílům, kde se kamera nechovala k hráči vždy úplně přátelsky.

Samotný charakter Lary je přesně takový, jaký jsem si přál od prvních trailerů. Mladá holka ovlivněná a zocelená bojem o přežití v drsných podmínkách, chladnokrevná v boji, ale pořád s lidskou stránkou a samozřejmě se sklony k nejrůznějších druhům dobrodružství. K modelu Lary a jejímu vzhledu nemám ani sebemenší námitku. Dobrá práce, páni animátoři.

Záměrně nebudu popisovat zážitky z příběhové linky, abych zbytečně nespoileroval. Snad jen prozradím, že jsem odehrál celou hru na NORMAL difficulty a žádný zásek se nekonal. Stejně tak bossfighty a bojové scény jsou v pohodě hratelné bez zbytečného nadávání a mlácení do klávesnice. Líbilo se mi, že onen pověstný fantasy prvek, který samozřejmě k této sérii neodmyslitelně patří, se objevil až v samotném finále a zbytečně nesnižoval realistické pojetí tohoto dílu.

Nové dobrodružství mladé Lary se opravdu povedlo a stálo za to si na něj počkat. Přes všechny ty problémy a dodatečné odklady finálního vydání nám studio Crystal Dynamics naservírovalo příběhově strhující a technicky vyladěný herní kousek, který by se klidně mohl stát stavebním kamenem pro další díly.

Nový TR je i tak trochu hozenou rukavicí filmovým tvůrcům, kterým se zatím nepodařilo převést na stříbrné plátno tuto herní legendu tak, aby alespoň z větší části korespondovala se zábavností a propracovaností příběhů herních předloh.

Pro: Lara, grafika, soundtrack, příběh, hrobky, atmosféra, rating M

Proti: nic podstatného

+31 +32 −1
  • PC 30
No hnus, direktor tohto kusu mal zrejmä rád film The Blair Witch Project, ibaže v Holyúde ho nechceli, tak sa rozhodol poprzniť túto Laru a všade tam kde nevedel kam z konopí narval Quick time eventy.
Pretože ak pi*a schová zbraň iba preto, aby sa mohol uber dynamikuš quick time event spustiť je to choré.

Pro: Grafika

Proti: všetko okrem grafiky, nie je to Tomb Raider

-33 +5 −38
  • PC 85
Nebudu se tvářit jako nějaký skalní fanoušek Tomb Raidera, ze všech osmi her ze série jsem hrál jen ty tři od Crystal Dynamics, ale i tak mě nový směr, kterým se vydal Tomb Raider, z prvních informací zrovna nelákal a nebyl jsem toho názoru (což se nezměnilo ani po dohrání téhle hry), že Tomb Raider potřeboval reboot. TR: Underworld sice možná nemusel být každému po chuti, ale to ještě není důvod vyhodit všechno, co dělá Tomb Raider Tomb Raiderem ve prospěch další z řady filmových realistických naskriptovaných akcí (alespoň tak se tvářily trailery). S dalšími informacemi ale začalo vyplývat na povrch, že i když to asi s TR nebude mít moc co do činění, tragédie by to být nemusela, dokonce jsem zaslechl i slovíčko "metroidvania" a přistihl jsem se, že na tu hru vlastně začínám docela těšit.

Nutno říct, že moje obavy se zčásti naplnily. První půlhodina hry je totiž přesně taková, jak to vypadalo z trailerů - naskriptovaná až hanba, přecpaná QTE a přerušovaná každou minutu cutscénou. Vrcholem všeho byla sekvence s Larou zaseklou v pasti, nekonečnem šípů a vlky skákajícími v slow-motion. Kdybych si tu hru nekoupil, asi bych s ní neměl trpělivost a letěla by z disku, to se ale naštěstí nestalo a brzy jsem se dostal do první otevřenější lokace, kde mě hra konečně nechala hrát a mohl jsem vyrazit na průzkum. Sbíral jsem šrot, lovil srnky, hledal ukryté starožitnosti, vrátil se do již navštíveného lesa, ten pořádně prolezl a zjistil, že když na mě ta hra zrovna neřve, ať zuřivě mačkám F nebo E, hraje se po stránce platformingu vlastně velice podobně jako předchozí díly od Crystal Dynamics. Postupem času přibývalo gameplaye, ubývalo QTE a nová Lara si mě nakonec získala.

Hlavní zásluhu na tom mají přestřelky. U předchozích dílů byly víceméně jen tak, aby se neřeklo, a tomu taky odpovídala jejich kvalita (až na bossfighty). V rebootu dali tvůrci sbohem autoaimu a sbohem bojům s tygry, medvědy, krokodýly a podobnou havětí, pro kterou byla jakákoliv vyvýšenina nepřekonatelnou překážkou. Roli hlavních protivníků přebírají lidští kultisté, jejichž masakrování se neomrzí do konce hry. Zbraně, v čele s vynikajícím lukem, mají ten správně overpowered feeling, a Lara dokáže eliminovat nepřátele stejně efektivně jako Rambo. Na druhou stranu, nejedná se o zvlášť bezhlavou a zběsilou akci, protože Lara toho v přímém boji moc nevydrží a pokud místo Ramba preferujete Batmana, můžete většinou situací projít i tiše, ukrývat se ve křoví, číhat na osamocené nepřátele a zabíjet je tichým lukem, ať už zblízka strunou nebo z dálky šípem.

Toto pojetí, kdy se z lovené stává lovkyně, ale ovšem nekoresponduje s tím, o co se tvůrci snažili v příběhu. Je těžké soucítit s Larou, která se div nezhroutí po zabití prvního kultisty v sebeobraně, načež ve vašich rukou udělá z dalších deseti kultistů jehelníček nebo která brečí nad chudinkou zabitou srnkou, když nedlouho poté pobíháte lesem a stahujete z kůže desítky zvířat, abyste si mohli přidělat tlumič na pistoli. Stejně tak těžké je zbavit se podivného pocitu při poklidném průzkumu lokací, když vás příběh například posílá někoho zachránit, ale vy místo toho hledáte bedničky se šrotem. Ale to je v openworld hrách v podstatě standart, se kterým těžko co dělat. Pokud jste ochotní přijmout tuto propast mezi gameplayem a příběhem, tak vás čeká poutavá jízda. Příběh sice nenabízí nějaké velké zvraty a postavy, které zemřou, by si mohly rovnou namalovat terč na čelo, ale jako béčkový akční dobrodružný film, který nešetří krví a brutalitou, funguje TR na jedničku. Pochvalu si zaslouží zapojení collectibles do příběhu. Deníkové zápisky poschovávané po ostrově skýtají zajímavé detaily o minulosti ostrova nebo členů posádky lodi Endurance, které skvělým způsobem doplní hlavní příběh, starožitnosti už nejsou jen nezajímavé blyštivé cetky, ale každá nalezená starožitnost je unikátní a ke každé má nějaký komentář, dokonce i sbírání zdánlivě zbytečných GPSek má smysl.

Co se týče samotné Lary, musím říct, že zatím preferuji klasickou Laru. Stará Lara sice nebyla dvakrát komplexní postavou, ale alespoň měla svůj charakter, měla historii, měla šarm, zatímco nová Lara je sice hezká, ale jinak působí hrozně obyčejně, čemuž nenapomáhá ani její nová dabérka s podivným angloamerickým přízvukem. Abych jí ale nekřivdil, zhruba od poloviny hry, kdy uchopí situaci do vlastních rukou a získá trochu sebejistoty, se pomalu v náznacích začíná podobat svému vzoru, a nakonec se objeví i její ikonické dvě pistole. Takže na její první dobrodružství to stačí, v pokračování bych už ale čekal změnu.

O platformingu jsem se už zmínil. Od Underworldu neprošel výrazně velkými změnami, nová Lara jen neumí tolik cool pohybů, jako stará Lara, ale zase si pomáhá třeba cepínem nebo lanem. Co ale ze hry téměř vymizelo, jsou hádanky a ty, které zůstaly nejsou, díky Lařině survival instinktu, který vám vyznačí použitelné objekty, dvakrát obtížné. V hlavní příběhové linii jsou asi tři, nepovinných hrobek je něco kolem osmi a každá trvá něco kolem tří minut, takže doba, kterou v novém Tomb Raideru strávíte s puzzly, je ani ne půl hodiny. Jako částečná náhrada puzzlů slouží metroidvania prvky, postupné získávání různých technických vymožeností, které vám otevřou cestu k dříve nedosažitelným lokacím a předmětům. Není to sice to, co bych si od Tomb Raideru úplně představoval, ale nemám problém přizpůsobit se.

Celkově jsem si reboot Tomb Raideru užil. Jako střílečka s lehkými RPG prvky a platformingem funguje na jedničku a těším se na pokračování, u kterého ale doufám, že se tvůrci trochu více přiblíží k tradici dřívějších her.

Pro: souboje, atmosféra, příběh, grafika, hudba, otevřenost úrovní

Proti: přemíra QTE, nevýrazná hlavní postava

+19 +20 −1
  • PC 75
Tolik, co Lara Croft, toho nenapadal snad ani Felix Baumgartner. Opravdu, už dlouho jsem neviděl, aby autoři hry byli na hlavní hrdinku tak krutí. Během prvních pěti minut uvidíte Laru topit se, dostat pěstí, popálit se a zapíchnout si do břicha šíp. Snad vám nebude spoilerem, když vám řeknu, že nic z toho nebude fatální. Pointa je ale ta, že už od začátku je evidentní, jak se autoři rozhodli nový Tomb Raider prezentovat. Celá hra teď působí podstatně temněji a neúprosněji, než její předchůdci, kteří jsou proti ní samá duha, samý motýlek. Není to ale vůbec na škodu, jelikož přinejmenším během první hodiny hry jsem neměl moc ponětí, co se vlastně děje a asi nebudu jediný, komu při hraní několikrát naskočila asociace se seriálem Lost.

Čeho si opravdu vážím je, jak autoři hru neodflákli. Měl jsem z toho pocit, jako bych hrál old school third-person střílečku, ovšem v moderním, krásném provedení a navíc obohacenou o mnohé prvky současných akčních her. Tohle jsem naposledy viděl, pokud si dobře pamatuju, v Alanu Wakovi. Všechno začíná pěkně zvolna a nic není uspěchané, příběh se jen tak z ničeho nic nezvrhne a nenastane situace, kdy by bylo vidět, jak se scénárista ve snaze dodělat svou práci co nejdřív, rozhodl použít nějaký oslí můstek a skočit do finále. Tomb Raider si udržuje jistou dávku napětí celou dobu a stejně jako u příběhu, tak i u hlavní hrdinky, jsem s radostí sledoval, jak se všechno přiměřenou rychlostí vyvíjí a zkrátka je to radost pro jednou sledovat poctivě odvedenou práci. K tomu nutno dodat, že herní doba na poměry některých svých vrstevníků docela slušná a především si po celou hru udržuje laťku relativně vysoko.

Na druhou stranu, dech mi Tomb Raider taky nevyrazil. Ačkoliv příběh není rozhodně špatně napsaný a dokáže správným způsobem mlžit, ke konci čím dál více vychází najevo, že to není nic převratného. Cením si ale toho, že scénárista alespoň na konci pěkně upřímně vyložil všechny karty na stůl, a neukončil hru nějakým otevřeným koncem nebo "mysteriózním" přenecháním odpovědnosti za zodpovězení otázek na hráči.

Autoři též odvedli dobrou práci v tom, jak neustále táhnou hráče dál, takže tempo je nasazené tak akorát a de facto jako jediná slabina hry mi přišly hádanky. Ne, že by byly nějak těžké, spíš naopak, nicméně pěkně šlapající hře se otravně lepí na lýtka a nechávají se táhnout, čímž tempo jaksi upadá a v podstatě mi byly dobrou záminkou udělat si od hraní unavenou pauzu.

Krom toho si není nač stěžovat. Nový Tomb Raider je velice svižná střílečka, které nechybí variabilita ni spád, a ke všemu krásně vypadá a pohodlně se hraje. Ale nějaká modla, ke které bych teď s údivem vzhlížel, to rozhodně není.

Pro: neuvěřitelný spád; variabilita; bravurní kombinace old school a moderních herních prvků; poctivě odvedená práce

Proti: nepříliš zábavné puzzly

+16
  • PC 95
Tomb Raider je jeden z najlepších rebootov, aké sme kedy videli v hernom médiu... Prináša divokú akciu v štýle hier Uncharted 2 a 3 a zároveň sa dočkáme aj postupného zlepšovania hlavnej hrdinky a jej inventáru v štýle Batman: Arkham Asylum/City... Celkovo by sa dalo povedať, že ak by Nate Drake a Batman mali dcéru, bola by ňou táto nová Lara.

Po príbehovej stránke pôsobí hra absolútne bezchybne. Čaká nás - v traileroch hodne prevarené - stroskotanie a boj Lary o holý život. V prvej tretine si vyskúšate, ako sa cítili ľudia v seriály Lost. V druhej časti Lara dospieva a stáva sa z nej naozajstná hrdinka. V akciou nabitých scénach predvádza svoje pohybové a bojové schopnosti. Celá druhá tretina sa v podstate nesie v znamení Uncharted 2, od dizajnu levelov cez rozvinutie príbehu - podobne ako v U2, ani tu nechýba dejový zvrat k nadprirodzeným javom, ale podobne ako v U2 je to vcelku logické a zapadá to do mytológie hry .
Ku koncu napokon dej vrcholí, Lara zisťuje, že nič nie je zadarmo a celý záver je veľmi silný a je to naozaj slušné vyvrcholenie celej hry.

Napriek tomu, že po stránke deja Tomb Raider nechybuje, v hre samotnej sa pár chýb nájde - ako spomenul Snake, všade sa povaľujúce krabice pôsobia rušivo. Tajné hrobky a zbieranie artefaktov by mi nevadilo, naopak to k Lare sedí. Ale zhľadávanie súčiastok a oberanie mŕtvol o materiály je predsa len trochu moc - hlavne keď vezmeme do úvahy, že hra by sa bez akýchkoľvek problémov zaobišla bez akýchkoľvek skillov či "levelovania". Dojem, že si "vytvárate vlastnú Laru" kazí fakt, že ku koncu stejne odomknete asi 90% všetkých skillov. Je to teda zbytočné a trochu to kazí vynikajúci atmosféru. A hlavne - dizajnér, ktorý schová tajnú hrobku do akčnej dejovej pasáže by si naozaj zaslúžil výpoveď...

Hra je parádne rozplánovaná a má skvelé tempo - a oproti hrám ako Uncharted pôsobí menej "strojene" - zatiaľ čo Drake mení prestrelky za platforming veľmi pravidelne, Tomb Raider je menej predvídateľný. Okrem toho je Tomb Raider OMNOHO otvorenejší a ak vám pri hrách ako Uncharted či Enslaved: Oddysey to the West chýba voľnosť, Tomb Raider je hra pre vás. Prestrelky ani platforming nie je nudný - AI vám dokáže zavariť a napriek tomu, že platforming je "zmodernizovaný" (ako povedal Snake, lanom omotané alebo bielou farbou obliate dôležité body sú občas na smiech), je to stále veľká sranda a vďaka otvorenosti prostredia môžete v jednotlivých lokáciach stráviť omnoho viac času hľadaním bonusových itemov, denníkov, ktoré vám ozrejmia dej a podobné hovadiny na zisk XP.

Bohužiaľ, otvorenosť prostredia má celkom zásadný (a nečakaný) vplyv na grafiku. Samotná grafika je nádherná, miestami až dych vyrážajúca a v presne naskriptovaných momentoch funguje skvelo. Ale keď sa hra otvorí, občas mi vadili nedokonalé animácie Lariných pohybov... Samozrejme, pokiaľ v Uncharted skáčete, váš skok má automaticky nastavenú dĺžku aj smer. Ale zato vyzerá bezchybne. U Lary je to presne naopak; môže sa stať, že jednoducho nedoskočíte, takže nemáte pocit, že vás niekto vedie za ručičku cez naskriptovaný scenár - ale univerzálnejšie animácie vyzerajú trochu horšie. A ako som už spomenul, pokiaľ sa ponáhľate na nejaké miesto kvôli deju a rozhodnete sa "dať si pauzu" a skočiť do nejakej tej hrobky, paceing (tempo) a atmosféra sú v čudu...

Ako som už spomenul, grafika je nádherná. Pokiaľ máte hodne krutý HW (a hlavne grafické železo), vyskúšajte si TressFX, krásny efekt na Lariných vlasoch. Aj keď toto oželiete, Tomb Raider vyzerá naozaj ako hra na konci konzolovej generácie. Má všetky grafické vymoženosti a môže sa smelo zrovnávať s kráskami ako Uncharted 3 - a navyše to máme vo FullHD rozlišení, čo rozhodne nie je na zahodenie.

Jason Graves sa ukázal opäť v skvelom svetle - autor hudby k hrám Dead Space sa predviedol nielen perfektným hororovým/thrillerovým podkladom, ale aj výbornou ústrednou témou, ktorá zaznie vždy vo vhodnom momente, dodávajúc novému Tomb Raideru punc epickosti, aký nosí máloktorá hra.

Tomb Raider je moderný blockbuster, ako sa patrí. Samozrejme, "moderný" znamená mierne sprimitizovaný platforming a ústupky dnešnému game designu ako napríklad levelovanie tam, kde nemá čo hľadať. Je to však ale aj strhujúci príbeh plný akcie, dobrých postáv a sem-tam emočného vypätia obalený do perfektného audio-vizuálneho spracovania. A len dej vám vydrží na dobré 3 dni hrania... a to sa ráta. Už teraz sa teším na pokračovanie!

odohrané na - Core i7-2600, Radeon HD 5700, 32GB RAM, Dualshock 3

Pro: Dej, grafika, hudba, dabing (hlavne Larin hlas a prízvuk!), dizajn ostrova a logické hádanky, umelá inteligencia... proste asi všetko okrem...

Proti: krabíc, občas umelo zabrzdeného tempa a levelovania.

+50 +51 −1
  • PC 90
Kvalitní Tomb Raider který dělá čest svému jménu. Jak už je zvykem, staré klasiky (pro příklad resident evil) se postupem času stanou něčím uplně jiným, příliš akčním nebo postrádající atmosféru kterou mívaly. Tomb raider naštěstí je světlá výjimka.

klady
V první řadě mě nadchla grafika která je skvěle optimalizovaná. I na svojí staré šunce s windows XP jsem hru rozjel plynule. Hra se mi vykreslovala krásně do dálky, což mě nutilo v jednom kuse se zastavovat a jen obdivovat prostředí.
Příběh je dostatečně poutavý a relativně i dlouhý. Nemusíte se bát, že by jste hru dohráli za odpoledne.
Hra probíhá svižně. Netrpí na záseky a je zde mnoho akčních zvratů kdy se vám podlaha doslova hroutí pod nohama a vy musíte jen běžet a doufat že nezazmatkujete.
Side questy, neboli skryté ztracené hrobky které můžete objevit a vykrást je dobré zpestření. Lokace jsou dobře propracované. Kombinace džungle a starobylých staveb působí realisticky a pro zpestření atmosféry k nim Lara dost často plácne nějaký ten obdivnej komentář.
Hra si moc nebere servítky. Budete se doslova brodit v krvi a hromady těl. Smrt Lary je často taky dost detailně znázorněná, někdy až morbidně, a musím přiznat že ne vždy se mi na něco takového kouká dobře. Než jsem přišel na právné tlačítko které musím v ukázce ve vhodnou chvíli zmáčknout, musel jsem asi 10x vidět jak je Lara udušena, má prostřelen krk šípem nebo ustřelen kus mozku. U takové kočky jako je Lara to zrovna nechcete vidět. :)


zápory
-Snad v každé hře se nemůžou zbavit toho trendu kdy po celou dobu hraní potkáváte naprosto stejné bedničky které musíte rozbít aby jste něco získali... V tomto případě matičky ze kterých si vylepšíte vybavení. Pro mě je to jen zbytečnej rušivej element. Když potom máte zachránit přítele kterého chtějí každou chvíli obětovat ale vy místo toho každých 20metrů vybíráte bedničku s deseti matičkama a ještě pro ně šplháte na římsy, to kazí dojem. Sbírat je trvá spoustu času ale zase je vám blbé je ignorovat a jen kolem nich proběhnout.

-Soudě podle traileru jsem očekával že půjde i dost o přežití v přírodě (boj se zimou, lovení zvěře pro obživu atd). Na začátku sice ulovíte srnku kvůli obživě, tím to ale hasne. Odtud prostě hlad znovu nedostanete a lovení zvěře probíhá už jen pokud chcete nasbírat pár XP navíc.

-Fast travel. To mě hodně překvapilo, že zrovna v této hře dají možnost rychlého přemisťování mezi táborákovými ohni a to dokonce i do oblastí, kam by jste se kvůli příběhovým zvratům neměli nikdy znova dostat jelikož jste po sobě zničili jedinou cestu která do té oblasti vede.

-Spawnování nepřátel. Také docela klasika. Nikde nikdo není a najednou na vás ze dveří vybíhá jeden nepřátel za druhým kteří ještě k tomu mají jen kontaktní zbraně. Tudíž jejich zabíjení pak hodně připomíná zabíjení polozombíků z resident evil 4 a 5.

-Nesmyslné rozmístění bodů jako jsou hrbolaté pruhy zdí, po kterých může Lara vyšplhat nebo provazem omotané stožáry do kterých můžete střelit šíp s lanem. To je náhoda že kamkoliv se zrovna potřebujete dostat, tam vede buď hrbolatá omítka nebo je nahoře čirou náhodou postavený sloup omotaný provazem přitom veškeré okolní zdi jsou kamenné.

-Collectibles... Uplná zbytečnost, proč to tam cpát? Postřílejte 20 přívěsků a získáte odměnu ve formě XP.... Proč maj všichni za potřebí cpát do her něco takovýho? Sbírání starobylých relikvií a artefaktů ke kterým má Lara komentář je dobré zpestření. Ale tyhle collectibles a challenge hru jen kazí...

Pro: grafika, příběh, atmosféra, herní doba

Proti: zbytečné a často opakující se sbírání bedýnek se šroubky

+15 +16 −1