Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sam & Max Hit the Road

01.11.1993
74
54 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Sam & Max Hit the Road je devátá hra postavená na SCUMM enginu vycházející z komiksu Steva Purcella, ve kterém účinkují antropomorfní pes Sam a hyperkinetická králičí věc Max. Konkrétně se hra inspirovala komiksem "On the Road" z roku 1989, ve kterém se Freelance Police, jak si Sam & Max říkají, snaží najít yettiho, jenž zmizel z nedalekého cirkusu.

Hráč se ve hře ujímá Sama, Maxe nemůže přímo ovládat. Ten jen pobíhá okolo, dělá neplechu a vypouští jednu hlášku za druhou. Hra se ovládá pouze myší, přičemž pravým tlačítkem se přepíná mezi akcemi (jdi, seber, prozkoumej, použij, mluv) a levým se akce vyvolává. Zajímavostí je, že v inventáři lze nalézt i Maxe, jehož "použití" je ve hře nutné dokonce několikrát.

Mezi lokacemi se Freelance Police přesouvá pomocí DeSota Adventurer (auto objevující se i na obalu). Hra obsahuje i několik miniher jako třeba Whac-A-Mole (mlácení z děr vykukujících hlav kladivem) nebo obdobu Lodí, kdy se protivník hádáním souřadnic snaží zničit ty vaše a naopak.

Jak už bylo zmíněno, příběh se točí okolo yettiho Bruna, jenž byl donedávna zamrzlý v kostce ledu a stal se hlavní atrakcí cirkusu. Jednoho dne ale spolu se žirafí ženou Trixie zmizel a zbyla po něm jen hrstka chlupů. Podivní majitelé cirkusu tedy zavolají Sama & Maxe a požádají je, aby Bruna našli. Pátrání zavede Freelance Police do všech možných i nemožných lokací, namátkou třeba k "World's Largest Ball of Twine" (Největší klubko na světě) nebo do domu slavného country zpěváka a hlavní záporné postavy Conroye Bumpuse.

Hra vyšla původně pro DOS ve verzích na CD a floppy discích (tato verze neobsahovala dabing), v roce 1995 pro Mac OS a v roce 2002 vyšla re-edice kompatibilní s Windows. Používala systém iMUSE, jehož cílem je synchronizovat zvukovou stránku hry s děním na obrazovce, což dříve nebyla samozřejmost jako dnes. Jako jedna z prvních byla kompletně nadabována profesionálními dabéry Billem Farmerem a Nickem Jamesonem. Stejně jako většina her od LucasArts dodržuje "LucasArts Game Design Philosophy" - hráč nemůže zemřít, ani se dostat do situace, kdy musí načíst starou pozici. Účelem je hráče bavit a ne ho trestat za chyby.

Hra byla přijata velmi dobře, byla chválena za vytříbený humor, hratelnost, grafické zpracování, hudbu a namluvení postav. Obsahuje narážky na ostatní hry LucasArts, Star Wars, Indiana Jonese atd. Několik pokusů o pokračování bylo zrušeno, až práva odkoupili Telltale Games, kteří v roce 2006 kult obnovili a vydali první díl nových epizodických dobrodružství Sama & Maxe.


Poslední diskuzní příspěvek

Právě dohráno zcela bez návodu, což je pro mě překvapení. Jak Day of the Tentacle, tak Sam&Max jsem kdysi zavrhoval kvůli zvěstem o obtížnosti a nelogičnostech a mě to teda všechno vesměs překvapivě hned napadalo, až na pár drobnějších zákysů, u kterých jsem ztvrdnul hodinu, než mi to docvaklo, A hře se opravdu omlouvám, už zvěsti v 90. letech v časopisech mě od hry skoro navždy odradily a teď jsem ji dal šanci, jak DOTT tak Sam and Max a u obou jsem se královsky pobavil. Sam and Max je z nejvtipnějších her, co jsem kdy hrál, asi největší blbina, ale v pozitivním slova smyslu. Myslel jsem, že tenhle styl mě nemá šanci nikdy bavit ale měním na to názor teda. Když se to povede, a tady se to povedlo, je to fakt zábava. Dávám 85% a dokonce jsem váhal o 90%. Nakonec z mého pohledu z těch humorných her zůstává (tak trochu i k mému překvapení coby ortodoxního Sierrovkáře) absolutně nejhorší Larrry 1, 2, 3, které přesně definuje, jaký styl se mi nelíbí.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Dobrodružství soukromých oček, psa Sama a králíka Maxe, má tentokrát asi velkou smůlu v načasování. Po několika nedávno dohraných adventurách, ze kterých jsem byl nadšen, jsou tentokrát mé dojmy dost rozporuplné. Hit the Road jsem hrál již dávno a pokud si vzpomínám tak neúspěšně. Vzpomínky jsem měl ale dobré. Bohužel jde o jeden z případů, kdy jsem měl nechat hru minulosti. Začnu příběhem, který je pro adventury jednou z klíčových přísad. Zde je bohužel dost rozmělněný a postupem času jsem o něj ztrácel zájem. Sam a Max dost stojí na humoru. Obecně mám raději humor od Sierry než od LucasArts, v případě této hry je to tak půl na půl. Spousta narážek a parodování mnoha míst z USA jsou povedené, ale samotný humor vycházející především z postavy Maxe mi moc nesedl. Často se mi zdálo,že to je snaha o humor pouze pro humor samotný. Bez výhrad musím pochválit grafiku a dabing, tady autoři odvedli skvělou práci.

Další klíčovou součástí je hratelnost a zde to bohužel skřípe asi nejvíce. Vysoká obtížnost byla v té době obvyklá, ale zde je to ještě o stupínek výše. Že jsou řešení a kombinace často nelogické také není neobvyklé. Problém je, že zde to nějak není zábava řešit. Při každém záseku jsem byl do pěti minut naštvaný a chyběla motivace to chtít vyřešit. Tam kde jsem u Rex Nebular nebo * Questu hodinku nebo třeba přes noc přemýšlel o správném postupu, tady jsem bohužel raději párkrát nahlédl do návodu. Vzhledem k celkem malému rozsahu jsem i tak s hrou strávil až moc času. Celkem mě to mrzí, protože jsem se na hru těšil. Problematické je i ovládání. Největší problém je králík, často se někde plete a při procházení lokací dost zdržuje na něj stále čekat. Po pár hodinách mi to začalo dost lézt na nervy. Abych jen nenadával, stále se mi líbí nápad s cestováním po celých státech. V tomto případě také oceňuji nepřítomnost slepých uliček a nemožnost zemřít. Špatné nejsou ani minihry, častá bolest jiných titulů. Použití předmětů v kombinaci s Maxem je také fajn. V paměti jsem měl především lokace, takže jsem celou hrou procházel s čistým štítem. Bavil jsem se bohužel mnohem méně než jsem očekával. Původně bylo v plánu pokračovat epizodickou sérií od Telltale, ale nyní nějak nevím. Možná jsem na podobnou hru neměl správnou náladu a Sam s Maxem to trochu neprávem odnesli, ale to se nedá nic dělat. Opakované hraní v plánu opravdu nemám.
+34
  • PC 80
Zvířecí dvojici složenou z Irského vlkodava Sama a psychopatického králíka Maxe, mám již v povědomí, zejména díky Telltale Games, budiž jim země lehká. V roce 2010 scóréčko vydalo své 198. číslo, kde plnou hrou byla právě první sezóna Sama a Maxe od Telltale. Tam započala moje láska k této ulítlé dvojici. Tehdy jsem však netušil, že nějaký LucasArts v roce 1993 vydalo Sam & Max Hit the Road, tedy až dodnes, kdy jsem se rozhodl sáhnout po tomto titulu a opět si doplnit kousek té videoherní historie.

Abych pravdu řekl příběh mě nikterak neoslnil, ba dokonce mě i nebavil. V půlce hry jsem úplně zapomněl, co je vlastně cílem celé hry, proč jsem se do tohoto případu se Samem a Maxem pustil, a co mám vlastně vyřešit. Normálně bych létal z kůže, avšak slabý příběh táhne humor, který je v této hře opravdu skvěle napsaný a hlavně zábavný. Sam a Max je kuriózní dvojice, která hláškuje jako o život a jejich parťáctví tvoří z této hry opravdu příjemnou buddy komedii, kde mi vlastně ani nevadí, že příběh je slepenec čehosi. Líbí se mi pošahanost světa, kdy každá lokace je pošahaná svým způsobem a kde zde potkáte opravdu řadu pošahaných postav. Celkově Hit the Road má takový pocit příjemného komiksového světa, který sám sebe bere s nadsázkou a to miluji!

S tímto bych také chtěl pochválit audiovizuální stránku hry. Grafika je opravdu hezká a dobře se mi na ní koukalo. Odvážím se i říct, že po těch 26 letech grafika vůbec nezestárla. Teď si říkám, že je neskutečné, že za čtyři roky bude této hře třicet let! Hudba je taktéž povedená a dobře se poslouchala. Dabing je jedním slovem bezkonkurenční. Taktéž se mi podařilo sehnat hru ve fyzické podobně, sice s německým obalem, ale i tak, a musím říct, že obal hry je opravdu krásně namalovaný.

Jak byste asi čekali, jako většina starších adventur, tak i tato má na každý pokyn své vlastní tlačítko, tedy LOOK, USE, TALK, PICK UP a podobně. A kromě normálního kombinování věcí v inventáři a následné používání na různé objekty, zde máte i minihry, které mi přišly jako příjemné zpestření hratelnosti. Máte zde například Lodě, kde akorát místo lodí sestřelujete auta, máte zde mlácení krys palicí, omalovánky, dress up minihru, či na dálnici s Maxem na střeše se pokoušíte, co nejdéle přežít a uskakujete cedulím.

Ale jak je ulítlý svět Sama a Maxe, tak v takovém duchu jsou i hádanky. Tedy naprosto nelogické. Mnohokrát jsem seděl, přemýšlel nad tím, jak postoupit dále, až jsem si říkal, pokud je debil na jevišti, či v hledišti, v mém případě v křesle. Problém je v tom, že já tušil, jak nějaký problémy vyřešit, ale netušil jsem jak. Poté po nahlédnutí do návodu, jsem si připadal, že si ze mě LucasArt dělá regulérní srandu, jak si mohli myslet, že na něco takového má člověk sám přijít.

Abych své povídání nenatahoval, tak Sam & Max Hit the Road je rozhodně vtipná a příjemná buddy komedie. A i přesto, že příběh je zde nijaký a hádanky bych bez návodu řešil, až do Vánoc mi přijde, že Sam a Max mohou místo toho nabídnou skvělý humor, bombový dabing a peckový vizuál. Pokud se tedy rozhodnete se Samem a Maxem vyrazit na cestu, a překousnete se přes již dva zmíněný problémy, čeká vás komediální jízda. Osobně si ji rád opět za nějakou dobu zopakuji.


(Herní výzva 2019 – „S humorem jde všechno lépe“)

Pro: Sam & Max | Humor | Hlášky | Grafika | Hudba | Minihry

Proti: Příběh | Nelogické hádanky

+18
  • PC 80
It was day before today and I remember it, like it was yesterday...

Sam & Max je vo svojej podstate šialenou, absurdnou hrou, tak šialenou, že Monkey Islandoproti nej pôsobí ako surový príbeh nemilosrdného pirátskeho života. Uh, no možno až tak veľmi nie. V každom prípade je Hit the Road plný prekvapení. Je evidentné, že príbeh je tu skôr taká účelová kulisa na navštívenie všemožných slávnych miest v USA, o ktorých nikto nikdy nepočul. Ale sú slávne!

Hra rozhodne nie je jednoduchá a pre svoju absurdnosť a množstvo dialógov hráča otestuje, či vie naozaj tak dobre anglicky, ako si myslí. Na tom asi stojí i padá veľká časť zážitku, pretože o humor tu ide v prvom rade. Množstvo narážok a popkultúrnych odkazov od absolútnych fastfoodových blbostí, po narážky na klasickú literatúru (napr. na Nahých a Mŕtvych od Normana Mailera) zároveň preukážu, či je hráčov rozhľad dostatočný na to, aby bol "cracked up". Niekedy však netreba v humore hľadať hĺbku, maniakálny sadizmus králika Maxa rozhodne nie je intelektuálnou záležitosťou a miestami až dadaistické vetné skladby psa Sama tiež nemusia vždy obsahovať "skryté" posolstvo.

Práve prostredníctvom dvoch dosť odlišných hlavných postáv, množstva lokácii a vtipného hlavného záporáka dokáže hra vytvoriť akúsi Monty Pythonovskú zmes humoru (tým ako dokázali byť u MP jednotlivé scénky absolútne odlišné podaním, (ne)pointou i (ne)kultúrnou rovinou). Ten kto chce a dokáže preniknúť do tohto ostrovtipu, sa bude baviť. Ten komu sadne čosi jednoduchšie, či nemá dostatočný rozhľad a vycibrenú angličtinu, bude asi tápať. Ale náročnosť by fakt mohla byť nižšia.

Pro: humor s množstvom popkultúrnych narážok, postavy a lokácie

Proti: náročnosť a zákysovosť stojaca na absurdnom riešení úloh

+15
  • PC 75
Herní výzva 2020 - bod č. 1 Parťák

Jako jedna z prvních her, ve kterých máte po svém boku nějakého parťáka mi na mysli vytanula podivná detektivní dvojice Sam a Max. Kdysi dávno jsem se k této hře dostal, a líbila se mi po grafické stránce, ale kvůli nedostatku času jsem se příliš daleko nedostal. Díky herní výzvě si tak můžu odškrtnout jeden ze svých herních restů (a že mi jich zbývá ještě dost :-)).

Začnu tedy tou grafikou, když už jsem ji nakousl. Grafika zde hraje sytými barvami a člověk při ní dostává takový pocit jako kdyby bylo všechno zalité sluncem. K tomu napomáhají i různorodé lokace, kdy se podíváme na docela zvláštní místa jako je například zatopené golfové hřiště plné krokodýlů. Občas je zde trochu dlouhý přesun přes lokaci a dokáže to člověka i unavit.

Co se týče příběhu, ten nebyl nějak zvlášť valný, a postupně se začínal trochu vytrácet a přecházet do šíleného víru nesmyslností. S tím samozřejmě souvisely i některé podivné hádanky či kombinace předmětů. Dobrou věcí bylo, že se parťák Max dal využít jako předmět k vyřešení několika problémů a nebyl na obrazovce pouze do počtu. Dalo by se říct, že spíše než příběh hru tvoří vtipné dialogy a narážky na další hry či filmy. Kromě klasických hádanek s využíváním předmětů jsou zde i nějaké minihry, které hře dodaly trochu šmrnc. Jednak jich není mnoho a nejsou ani příliš náročné.

Dabing a hudba jsou také na dobré úrovni a určitě neurazí. Zde spíše poznámka k neoficiálnímu českému překladu, který občas nesouhlasí s tím, co postavy říkají nebo vůbec některé věty nedávají smysl (neberu to jako zápor).

Pro: Grafika, lokace, využitelný parťák

Proti: Složitost některých hádanek, zdlouhavé procházení lokací

+14
  • PC 80
První herní dobrodružství šílené zvířecí dvojky, která se prvně objevila v undergroundovém komiksu který vytvořil Steve Purcell.

Celé naše dobrodružství začíná tím že Sam a Max jsou zavoláni do nedalekého cirkusu, odkud zmizel sněžný muž a sním i žena se žirafím krkem. Už zápletka dává najevo že tady se pojede na velice bláznivou notu, hlavně když se do toho ještě zaplete namyšlený country zpěvák Bumpus.

Hlavní dvojka kupodivu patří mezi nejzábavnější postavy ať už Max který pro vypečenou hlášku nejde daleko a chce všechno zbořit,sníst či zmasakrovat, nebo Sam který je sice klidnější ale místo toho aby Maxe krotil, tak ho často využívá k různým neplechám jako třeba: Proč se trápit s oholením mamuta, když vám na to stačí Max. Samozřejmě je tu i další spousta zábavných postav.

Lokace ve kterých se pohybujete, jsou často velice hezky a vtipně provedeny, je libo asfaltové koupaliště pro děti ? Není problém tady se to jednoduše bizarními nápady jen hemží. Lokací je dost a jsou často zajímavé jako třeba největší klubko na světě apod. Grafická stránka je samozřejmě na skvělé úrovni, a hra i dnes vypadá skvěle.

Dialogy jsou vtipné a čtivé, člověk skoro nemá chuť je přeskakovat, tomu všemu pomáhá i výborný dabing, který je na jedničku.

No a soundtrack ? Ten je jednoduše výborný, a už ho zase opakované poslouchám.

Bohužel jelikož se jedná o bláznivou adventuru je tu vysoká obtížnost, a to kvůli bizarnímu řešení úloh. Ale co vždycky se můžete podívat do návodu. Navíc hra má docela dost krátkou herní dobu.

Takže pokud máte rádi bláznivý,bizarní humor plný pop-kulturních narážek tak směle do toho.

Pro: Výborný bizarní humor,Sam a Max, soundtrack,lokace,dabing, postavy, grafické zpracování

Proti: Vysoká obtížnost a krátká herní doba (možná je to ale i dobře)

+13