Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Přes všechny předsudky to nakonec není zas tak špatná smažba, ikdyž Colin už nabírá mírně arkádový nádech, pořád se řadí mezi aktuálně nejoblíbenější závodní simulátory. DiRT 3 je po grafické stránce hodnocen na výbornou, ale není to jediné plus u hry..

DiRT Tour
Bohužel jak už to bývá, najdeme ve hře i nějaké záporné body. Kampaň dohrávání se rozděluje na 4 hlavní části, kde každá část má 4 sezóny. Při většině dohrání nějakých závodů následuje před otevřením dalšího závodu mluvený dialog vašich "trenérů" (Ken Block ad.), který se nedá nijak přeskočit a nevěřím, že tato chybějící možnost je nějakému hráči příjemná. Každá sezóna se už neskládá z klasických rallye závodů ale z mixu rallye, okruhových závodů se soupeři, duelů a park turnajů (triky s auty známé v USA), což je jak na čí vkus trochu mimo mísu, když jsme si chtěli zahrát Colina, tak jak ho někteří z nás pamatují. A proto ve hře chybí i možnost oprav na vozech po závodě, i když damage systém funguje a vypadá v celku realisticky (po závodě máte auto jako nové). Kampaň DiRT 3 není určitě krátká, pokud si zvolíte nejtěžší obtížnost, vystačí vám hra určitě na nějaký ten týden dohrávání.

Jaké to je řídit?
Ovládání je jedním slovem boží. Tratě a eventy vás nutí střídat mezi normální a ruční brzdou, abyste nahnali lepší čas, skóre a pohodlí na trati. Na silnici neexistují žádné zkratky, kterýma byste si nahnali nějaké sekundy.. tam kde se ze vzdálenějšího pohledu zdá být zkratka, z blízka závodník uvidí vždy zabraňující předměty, kameny nebo dříví, o které by se vůz libě zmasakroval. Pro shrnutí DiRT 3 má pohodlné ovládání tak jako u předchozích dílů a co se týče fyziky.. pořád je na tom o hodně lépe jak Need for speed.

Nabídka vozů
Ve většině závodů má hráč možnost zvolit si, v jaké kategorii aut se bude soutěžit.. přesněji mluvíme například o autech 60. lét 70. lét, 80. lét, 90 létm, B Group (ještě o něco novější, Modern (vysokorychlostní auta), buginách, nákladních autech a o klasickým zastoupení aut ze současného rallye (kde je pouze impreza, lancer a ford). Před závodem hráč nevybírá mezi značkami aut, ale mezi závodníma týmy, takže kolikrát máme na výběr stejné auto akorát v jiném kabátě. Ford, Mitsubishi, Wolksvagen, BMW, Subaru, Peugeot, Audi, Opel, Lancia, Mini Cooper a Toyota - to jsou licence aut, které DiRT 3 nabízí.

Tratě a okruhy
Údajně jsou všechny tratě a okruhy vymodelovány podle existujících díky získané WRC licenci (jsou i skutečné jména závodníků) a údajně DiRT 3 nabízí 2x více tratí než předchozí díl. Ono to zní hezky a velkolepě, ale většinou hráč jezdí pořád na stejné trati v dané oblasti, která akorát vždy začíná a končí jinde. Takže zhruba v polovině hry zjistíme, že tuhle zatáčku už jedeme asi po páté a tamhle tu po sedmé nemluvě o tom, že se v kampani tratě na tvrdo opakují. V konečném měřítku tak můžeme mluvit přibližně tak o 3 úplných tratích z každé oblasti (Keňa, Norsko, Finsko a USA) + duelové a okruhové silnice (navíc Monako).

Vychytávky
Vývojáři pro hráče přichystali level reputation systém, který slouží při dohrávání kampaně k otevírání nových závodních týmů a jejich automobilů. Například za zlato dostaneme více experience bodů než za stříbro a za novější týmy taktéž. Další vychytávkou je jakýsi youtube uploader, který umožňuje hráči nahrávat replay svého umění přímo ze hry na youtube. Samozřejmě nechybí ani multiplayer, tím se myslí možnost 2 hráčů na split-screenu a nebo online eventy.

Grafika
Po grafické stránce je DiRT 3 hlavním tahákem pro koupě hry, protože tady se nedá vůbec nic vytknout a hra se nemá za co stydět. Snad hráči s horším PC budou zklamáni. Na i5 + 2GB grafiky (GeForce GT 540M) jela hra na max detaily plynule, ale při nárazu (silná deformace) nebo při konci auta v jezeře (water effect) se hra už trochu sekala. Vývojáři by snad mohli trochu lépe zapracovat na modelech postav, ať už mluvíme o řidičích nebo o fanoušcích při cestě, ale to není nijak zvlášť podstatné.

Závěr
Pokud máte slušný PC a rádi závodní simulátory, tak DiRT 3 určitě nezklame, ale ani vás nijak zvlášť nepřekvapí. DiRT 3 určitě patří k tomu lepšímu ale na úroveň Forzy nebo Gran Turisma nemá. Skvělá grafika není všechno a snaha přiblížit Colina více kategoriím hráčů bohužel odrazuje i tu menšinu, která si potrpí na jakési vážnosti a tradici hry. DiRT série ala skoro Need for speed na venkově, proto 80%.

Pro: grafika, soundtrack a ozvučení, výběr vozů, slušné AI

Proti: arkádové prvky, nepřeskočitelné mluvení v menu

+29
  • PC 60
"Yo amigo, post that footage on youtube. It rocks!"

Dirt 3 je klasická hra od Codemasters z éry před pěti lety. Na jednu stranu graficky i zvukově promakaná, poměrně obsáhlá a slušně odladěná, na druhou stranu velmi povrchní a v mnoha ohledech odfláklá. Stejně jako OFP: Red River i Dirt 3 ukazuje, že CM studiím v tý době jako sůl chyběli kvalitní designeři, který by měli představu o tom, co hráči vlastně chtěj.

To se projevuje tím způsobem, že po kritice Dirtu 2 za nesnesitelný dudebro monology a otravný nepřeskočitelný animovaný menu se vývojáři rozhodli ještě přitvrdit, přidat ještě otravnější nepřeskočitelný animace a víc dude/amigo/compadre hlášek, abychom náhodou nezapomněli, jak jsme strašně awesome a free a cool.

Pod tím vším balastem se skrývá vesrze fádní, nesoustředěná hra, která působí, jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Žádná ze složek není kdovíjak komplexní a představa tvůrců, že je dobrej nápad do jedný hry splácat klasický rallye, trikování na parkovišti, okruhový závody trucků na sjezdovkách a další tunu ptákovin, se ukazuje jako mylná.

Design kariéry se ani nepokouší o jakoukoli smysluplnou progresi, jednoduše postupně odmykáte další sezóny skládající se z těch samejch závodů v těch samejch autech proti těm samejm soupeřům. Když do vás nějakej stájovej amigo v nepřeskočitelným monologu tlačí, jak jste cool, že jste se kvalifikovali do supermegaDCseriesDORITOSchallenge, tak je vám to úplně ukradený, protože je jasný, že se stejně skládá z naprosto stejnejch závodů jako všechny předchozí eventy.

Rallye zde tvoří poměrně malou část hry a je taky adekvátně odfláklý. Erzety trvaj obvykle kolem dvou minut, v rámci jednoho závodu se vůbec neřeší opravování aut ani jiný klíčový detaily. Tratě jsou široký, ovládání aut arkádový, obtížnost nízká i na vyšších obtížnostech. Ostatní disciplíny na tom nejsou o moc líp, i když třeba Gymkhana je překvapivě udělaná celkem dobře a zdá se, že jí byla věnována větší péče než zbytku hry.

Dirt 3 víceméně upadl v zapomnění a je to jen dobře. Aspoň to ukázalo Codemasters, že tudy cesta nevede, a následný rozdělení do dvou specializovanějších větví (Dirt Showdown x Dirt Rally) je snad příslibem lepších titulů v budoucnu.
+21
  • PC 65
Karanténa na krku, zahrada ve výstavbě, kde jinde po zahradničení odpočívat, než u aut, u kterých nemusíte dvakrát přemýšlet. Nebo vlastně ani není třeba. V DiRT 3 jsem se totiž setkal poprvé s tím, že Vám hra nabídne jednu z obtížností, která za Vás v podstatě akceleruje a brzdí a Vy pod neustálým náporem a stlačeným tlačítkem šipky vpřed zahýbáte doleva nebo doprava, což je věru fascinující. Mám pocit, že jsem se s tím nikdy nesetkal. Spíše jsem se setkal s tím, že jste s přehledem všechny předjeli, ale počítač si řekl, že by to mohla být nuda a tak nacheatoval některá auta řízená počítačem, která se na Vás začala zničehonic drápat a Vy jste měli co dělat, abyste nenajeli do nějakýho betonovýho sloupu a nesrovnali auto se zemí.

No, to jen tak na úvod.

DiRT 3 je, když už nic jiného, absolutní arkáda. Colin McRae by asi koukal, co z herního světa pojmenovaného podle něj, dokázali tvůrci udělat. To, co ze začátku začínalo jako vzorový závodní trenažér po vzoru Richard Burns Rally se proměnilo v cosi, co kombinuje právě Richard Burns Rally s Flat Outy. Dává to logiku? Vlastně ani nevím.

Příběh vlastně neexistuje, k čemu také. S příběhem u závodních her se snad vždycky chlubila snad jenom série Need For Speed...a to ještě navíc v posledních, moderních tuning hrách. Jo a ještě bych vlastně zapomněl na MegaRace 2, ale to bych odbíhal do hluboké minulosti. Nicméně Vás tu Vašim závodním životem provází, kdo jiný, než Ken Block. Závodník, který proslavil energy drink z Irska - Monster, a který je v současnosti nejvíc vidět, coby snad největší race influencer na světě. Svými hustými kecy Vás hecuje k tomu, abyste byli nejlepší na světě a k tomu hra přistupuje tak, že jednou jezdíte auty ze šedesátých let a na příště to vystřídáte pickupy nebo buginami. Závody nedávají moc smysl a popravdě ani moc nebaví. Možná dokáží bavit, když máte volant a pedály, ale to jsme zase trošku někde jinde. Jediný záchvěv radosti je, že z každého závodu získáváte body a ty Vám pak otvírají další...polepy na auto...a vlastně sem tam i auta. Aby se neřeklo. Mimochodem, může mi někdo vysvětlit, proč ve volbách není třeba Škoda Fabia S2000 nebo R5? Osobně to nechápu. O starých ani nemluvě...

Závody tak mnoho radosti nepobrali, ve hře je ale přeci jen ještě arkáda, která těží z Blockova slavného seriálu Gymkhana. Takže si tu vyblbnete, zadriftujete, zaskákáte, rozstřílíte pár krabic a to je vlastně ten nejzásadnější bod, kde bych DiRT 3 přeci jen rád vysloveně pochválil. Ve hře je pár podobných map, kde máte za úkol v neomezeném čase najezdit určité množství kilometrů, sestřelit pár krabic a europalet, udělat pár přeletů nad kukaččím hnízdem nebo sjet gumy na hliník...no a v tu chvíli hra vysloveně baví. Jezdil jsem do zblbnutí třeba hodinu a vůbec mi to nepřišlo. Prostě jsem si na mapě blbnul a nádherně si u toho odpočinul. Když Vám ráno přivezou na zahradu 20 tun hlíny a Vy ji celý den rozhrabujete do roviny, tak jediné, co večer opravdu chcete je jezdit do nekonečna podobné závody a u toho pít pivo z nějakého místního pivovaru, kde jste si přes okénko dopoledne nakoupili pár PETek, abyste podpořili místní minipivovary v rámci hnutí #zachranpivo.

DiRT 3 má pár dobrých důvodů, proč si jej zahrát. Ne jinak je to třeba i u multiplayeru, kde jsem se s vlajkami docela vybláznil a říkám si, že to bude asi jediný důvod, proč tuto hru ihned po dohrání nesmažu. Jinak se jedná o naprosto rutinní závody, kterých tu byl bezpočet, a které jsou v tomto případě navíc na hranici s realitou a arkádou. Jestli bych si měl zvolit, rozhodně si vyberu arkádu.

P.S. DiRT 3 by za jiných okolností měl poměrně slušný soundtrack, kdyby dostal trošku prostoru. Jelikož ale v menu jste jen nezbytně dlouhou dobu, tak se k němu většina ani nedostane. Pár pecek si ale určitě pozornost zaslouží, minimálně ty od Chase and Status, 65daysofstatic, Leftfield, UNKLE nebo We Are Scientist.

Pro: Jednoznačně arkádní část hry - zábava, některé lokace jsou nádherné na oko (Monte Carlo, Finsko, Norsko), střídání ročních období, zvuky

Proti: Jednoznačně závodní část hry - nuda, soundtrack dostal malý prostor, některé lokace se do nekonečna zbytečně opakují, méně je někdy více

+17
  • PC 80
Na začátek je třeba říct, že si přijdu jako nenáročný hráč, co se závodních her týče. Neřeším nijak moc, jestli je hra arkáda nebo simulace. Nevlastním volant a na gamepadu se mi auta neovládají dobře. Jsem ze "staré školy" a auta mastím jedině na šipkách. Prostě hraju a jsem rád, když se mi hra ovládá dobře. (so deep)

Na závodech rally, tehdy ještě pod hlavičkou legendy Colin McRae, jsem vyrůstal. Stovky báječných hodin strávených v bahně, písku, sněhu a prachu. Jak už víme z dřívějších dílů série DiRT, tahle hra však není jen o rally závodech. Je to však vyloženě mínus?

Po celou dobu hraní jsem si rychlost aut na rovinkách a každý dobře provedený drift v zatáčce užíval. Ale něco mi na tom prostě chybělo. Necítil jsem v prstech to, co jsem zažíval dřív. Možná, že by se mi to hodně rychle omrzelo, kdyby hra neobsahovala i klasické okruhy a mnoha lidmi nenáviděnou gymkhanu. Okruhy jsou prostě fajn, co na to říct. Trochu repetetivními se okruhové závody začaly stávat, když byly třeba čtyři za sebou, ale i to se dalo přežít. A nakonec i ta proklínaná gymkhana nebyla úplně od věci. Chápu, že si mnoho lidí řekne: "Co tam dělá taková blbá věc, k závodům se to vůbec nehodí!" Ok, jezdit po asfaltu, driftovat, srážet krabice a prostě dělat psí kusy je něco trochu jiného, než se prohánět divočinou uprostřed Keni, ale do jaké jiné hry byste takovou věc implementovali? Nedokážu si představit, že by Codemasters vydali pouze hru zaměřenou na gymkhanu. Hra by v progamingu možná nějaký potenciál měla, což mi vnuká myšlenku, že by se na to byla fakt radost dívat ale jinak? Myslím, že by se nenašlo moc lidí, kteří by hru hráli. Proto celkem oceňuji pokus přes Kena Blocka zařadit i tuto disciplínu do závodních her... ale ty nervy... Ze začátku jsem byl vážně marnej, po nějaké době jsem už ale neměl problém vyhrát závod na první pokus, ale našly se asi dvě "tratě", u kterých jsem rozložení překážek vyloženě proklínal. Oh můj bože, jak já ty tratě nenáviděl. Body jsem byl naštěstí schopen nahnat na těch ostatních.

Veliký plus hry vidím v multiplayeru, ve vzájemném sdílení časů a hře s kamarády. Bohužel mě trochu mrzí, že jsem si hru s kamarády vyzkoušet nemohl, protože nikdo známý tuto hru nehraje. Dokážu si ale představit hodiny a hodiny zábavy, které dokáže multiplayer s kamarády nabídnou. Akorát by vývojáři mohli trochu poladit funkci mikrofonu.

Hrou jsem se po celou dobu dobře bavil, nebýt pár neduhů a mít kamárády (4ever alone), hře bych se nebál dát i daleko větší hodnocení. Na hru se velice dobře dívá a ještě lépe potom zní. Chtělo by to ještě vyšperkovat a nakonec bych se vůbec nezlobil, kdyby gymkhana zůstala v DiRT sérii už natrvalo.

Pro: grafika, soundtrack, multiplayer

Proti: mikrofon

+16
  • PC 75
Pryč jsou doby realisticky zpracovaných závodů rally. Hry Colin McRae Rally i závodník, jenž jim propůjčil své jméno, jsou už jen vzpomínkou. Herní série se přejmenovala pouze na Dirt a v duchu současné doby přináší neustálá zjednodušování.

Při prvním spuštění Dirt 3 je hráči nabízeno až nehorázně zjednodušené ovládání. Kontrola trakce nebo ABS jsou ještě poměrně akceptovatelné pomůcky, barevná čára navádějící hráče správnou cestou a upozorňující na to, kdy je potřeba brzdit se může hodit, ale vypomáhání se zatáčením a automatické brždění doslova degradují pojem "hra".

Naštěstí vývojáři mysleli i na nás náročnější, kteří rádi hry hrajeme vlastnoručně a umožnili v nastavení jednotlivé pomůcky vypnout nebo zmírnit. Když je tedy zapnuto ovlivnění jízních vlastností dle stavu auta, vypnuté navádění do zatáček a automacké brždění, stává se hra opravdovou rally. Přidáme-li i těžší obtížnost (na výběr 1 - 6, přičemž od 4. až 5. úrovně se dá zapotit), je hra skutečnou rally výzvou.
Tedy "rally"... Opět v duchu současné doby není Dirt jen čistokrevnou rally. Přibylo mnoho dalších herních módů. Rally Cross je docela příjemnou změnou nikoliv na hony vzdálenou běžným závodům rally. Exhibiční turnaje zahrnující nejrůznější formy driftování, skákání a srážení krabic nebo mimozemšťanů už jsou poněkud extrémní - a pro mě z větší části nezáživné. Driftování mi nikdy nešlo už od dob NFS Underground 2. Naštěstí není hráč vždy nutně tlačen do hraní těchto disciplín a tak nám tu zůstává i poctivá rally.

Ve výsledku mi v Dirtu 3 schází alespoň pár dalších rally tratí. Chybí mi také možnost (=nutnost) opravovat auto mezi jednotlivými tratěmi a občas mě štvou zdlouhavé a nepřeskočitelné úvody před samotným závodem.

Při krátkém vyzkoušení Dirt Showdown to skoro vypadá, že klasickému rally odzvonilo. Ještě, že se do Dirt 3 nedostaly derby a podobné disciplíny vyhrazené pro Flat Out, a tak Dirt 3 zůstává ještě poměrně příjemnou rally pro závodní nadšence (tedy podle toho, jak moc se necháte hrou tlačit do nejrůznějších zjednodušení a pomůcek).

Pro: Zábavné rally závody (dle nastavení hry), fajn grafika

Proti: Nezábavné "ostatní" disciplíny, málo rally tratí, moc zjednodušování

+14
  • PC 50
Před dávnými lety jsem si pořizoval dost budget pc a k tehdejší GPU (R9 270X, ale zvládla toho hodně, než odešla do křemíkového nebe) jsem si mohl vybrat 2 hry. Jednou z nich byla Sleeping Dogs, která mi bohužel oproti očekáváním nesedla. Druhá volba ze seznamu byla zřejmá (viz tento komentář). Tenhle víkend jsem si uvědomil, že jsem v ní nahrál po instalaci jen nějaké tři hodiny. Chtěl jsem zjistit proč... no už jsem si vzpomněl...

Začnu tím pozitivním - grafika tehdy super, dnes stále dostačující. Jízdní model arkádový až běda, ale se správným nastavením zábavný a ovládání rychle přejde do krve. Ozvučení aut je taky parádní. A tento předlouhý odstavec pozitiv tímto končí.

Ano, netajím se tím, že jsem ukázkový boomer - přecejen mi táhne na 40. Ale ti dva otravní <censored>, kteří nezavřou hubu a stále do mě hustí jak jsem super, úžasnej, jak mi skvěle jde rally a tahle trať je moje oblíbená a ať každý pohyb v menu hodím na youtube, muchacho, amigo, friend, you rock... si děláte srandu ne? A NEJDOU VYPNOUT! Polila mě hrůza při pohledu do nastavení audia, kde je minimální úroveň hlasitosti keců 50%, což stejně tak ztiší i navigátora, takže nepoužitelné, Strávil jsem víc času skřípáním zubama a poslouchání těchhle rektálních alpinistů, než hraním. Každý z kariérních závodů totiž zabere sotva tři minuty, než následuje další otravná tiráda "duuuuude u the mon". Prokousal jsem se prvním jehlanem a přísahám, že už se do toho nevrátím.

Gymkhana... nejsem tohohle fanouškem a jelikož Codies do Blocka evidentně vrazili dost peněz, tak se rozhodli to využít do mrtě. Takže další sada zbytečných řečí. Na trati 2 skokánky, ale Block musí půl minuty vysvětlovat, že se na ně musí najíždět, aby naskákaly body. No name alpinista nezapomene dodat, že seš nejkrutopřísnější hustodémon a fanoušci z toho budou učůrávat blahem. No neříkej. Dalších 10% mozku odumřelo. Ale určitě to spoustu lidí baví a nehraje se to špatně, jen mě konkrétně tohle šaškování prostě nebere a radši bych to viděl v samostatné hře.

Takže jediný způsob, jak Dirt 3 hrát, je single race, kde je naštěstí vše odemčeno. Jenže to zabaví max na pár hodin, protože i když variací tratí je opticky hodně, spousta částí je sdílených.

Tímto se pokorně vracím k Dirt Rally, kde sice cholericky mávám ve vzduchu ovladačem a restartuju erzety po každé druhé zatáčce, ale alespoň vím, že za neúspěchy stojí moje nešikovnost. A hlavně mi nikdo necpe, že jsem řidičský pánbu, i když právě letím s autem na dno rokle.

Uninstall a šáteček. A nechť mi toto je jako varování, kdybych se za pár let pokoušel Dirt 3 nainstalovat znovu.

Pro: Single races na chvíli zabaví

Proti: Kariéra, nejotravnější komentář všech dob

+14
  • PC 80
Nový kousek ze série Dirt již nenese jméno tragicky zesnulého Colina McRae, ale stále pokračuje v trendu arkádového ježdění s více disciplínami.

Technicky není Dirtu moc co vytknout. Graficky vypadá velice dobře, zvuky jsou výborné, interiér auta taktéž. Hudba sice není zrovna můj šálek čaje, ale někomu se určitě líbit bude.
Velkým a milým překvapením pro mě pak bylo větší zastoupení historických (60. - 90. léta) rally aut do hry. V předešlém díle sice byli také, ale v podstatně menší míře.
Příjemné je i to že se do hry vrátily závody na sněhu ať již ve Finsku nebo v americkém Aspenu. Mám pro ně slabost.

K negativům. Hrou vás provází několik lidí (mezi nimiž je i rally zavodník Ken Block) z vašeho stájového týmu. Což o to, občasné povzbuzení, rada, nebo poplácání po rameni by bylo fajn a dokreslovalo hru, ale spousta často nudných plků které se nedají přeskočit (!) je decentně otravná. Další pro mě docela zbytečnou a v zásadě otravnou nutností jsou soutěže v "parádičkách" jako je driftování, prorážení bariér, a různé další opičí dráhy pro auta co se závoděním nemají mnoho společného. Ano je to arkádová hra a asi si tyto disciplíny najdou svoje fanoušky, ale za mě palec dolů.
Poslední neduh mi přijde systém bodování. Body zde máte dvojí. Za prvé jsou tu body za dokončení závodu - díky nim si odemykáte další závody. Ty jsou v pořádku, ale skoro by tu ani nemuseli být. Další body získáváte za umístění, plnění úkolů od sponzora a za podobné blbinky. Za ty už dostáváte auta. Auta...ne jen polepky. V každé kategorii jsou totiž jen asi 3 auta (ale je to vyváženo tím že je zde hodně kategorií) a s tím jak postupujete po "fame" příčkách dostáváte nabídky od nových sponzorů, což v důsledku znamená jen to že máte auto jinak polepený. Hmmm motivace žádná po chvilce jsem chalange přestal řešit...

Když to vezmu kolem a kolem DiRT 3 je zábavná arkáda, která určitě neurazí. I když má nějakou tu vadu na kráse je to zábavné ježdění na hezkých tratí s hezkými auty. Co si u arkády víc přát?

Pro: grafika, stará auta, ozvučení, zimní tratě

Proti: nepřeskočitelné pasáže keců, body, soutěže v driftování a pod.

+11
  • PC 75
- Šéfe, kolik tam chcete nepřeskočitelných keců a animací?
- Ano.

Není to tak neskutečně repetitivní, jako byla dvojka, ale pořád to není ono. K dokonalosti byl, řekl bych, dotažen arkádový jízdní model, který je relativně v pohodě i se všemi assistenty off (tak jsem to hrál a dohrál). Pohled z cockpitu opět bohužel jen ten vzdálenější s celým volantem.

Rally: Jasně nejzábavnější herní režim. Dokonce už se nestane, že jedete identické RZety za sebou. I tak se ale tratě dost opakují. Nemohl jsem si nevzpomenout na úžasnou variabilitu u Colin McRae Rally 3 , kde si člověk užíval, že si vybere jedno auto a skutečně se vcítí do role řidiče rally. Problém v začátcích je, že RZety trvají 90 sekund, což evokuje hru na mobily. Později už to je lepší, ale víte jak... zase jsem si říkal, jak by bylo skvělý vzít tuhle grafiku, tenhle jízdní model a k tomu tratě z Mobil 1 British Rally Championship . Bože, to by byla bomba.

Rally Cross: Celkem v klidu režim. Ale na předposlední obtížnost se mi asi nikdy nepovedlo nevyhrát. AI naštěstí neprasí jako v pozdějších hrách Codies (viz GRID Legends . Ke konci už měly závody zbytečně moc kol, což výzvu nijak nezvyšovalo, když člověk byl už od druhého kola první. Jasně, měl jsem tam ještě ten jeden stupínek obtížnosti, jenže... to bych se pak zase nechytal v jiných disciplínách. A neustále to přenastavovat, protože hard je hard jen někdy a jindy ne... meh.

Trailblazer: Druhá nejzábanější disciplína. Rally tratě a přemotorované monstrum. Z logiky věci chybí navigátor, ale zrovna tady by se hodil nejvíc.

Landrush: Dojet na bedně problém nebyl, ale dojet první... to se mi povedlo málokdy. První se kolikrát utrhl o půl kola a já fakt nevím, co jsem tam měl dělat víc. Ke konci hry strašné množství kol, až to začala být nuda.

Head2head: Jedete třikrát to samé na nudné trati. Jako finále soutěže to třeba v CMR3 a 4 fungovalo, samostatně ani omylem.

Gymkhana: No comment. Nehodí se to tam, je to nuda. Že to relativně fungovalo v DiRT: Showdown o rok dřív fakt neznamená, že to měli nacpat i do normálního Dirtu.

No a to je celý. Dvojku jsem pro ubíjející repetitivnost nedohrál, tady jsem dojel základní hru (velký pyramidy v menu) a na malé už kašlu. Stále u mě jasně vítezí první Dirt, který sice už taky nebyl moc o rally, ale zároveň byl výrazně různorodější. Zde trochu pomáhají různé denní doby a počasí, za to pochvala.

Krom nepřeskočitelných keců a animací, kdy budete neustále znásilňovat nějaké tlačítko pro přeskočení, ale stejně to nepřeskočíte, jsem ani nepochopil, k čemu je systém XPs. Ty jsou různé podle toho jaké si vyberete auto a jestli s ním splníte milník. No... takže jsem si vždy vybral auto, které slibovalo nejvíc XP (nejhorší auto 100 XP, nejlepší 2250... jako fakt?). Vůbec netuším, jestli mi ty XP ale k něčemu byly.

Grafika je skvělá, jediná škoda jsou opět chybějící noční stíny.

S každým dalším dílem začínám víc doceňovat ty starší díly. Teď jen fakt nevím, jestli je to mnou, nebo těmi novějšími hrami...

Pro: Grafika, jízdní model

Proti: Repetitivnost (opakování disciplín a tratí), Gymkhana, zbytečný systém XPs a zejména nepřeskočitelné kecy a animace

+11
  • PC 80
Se závodními hrami s Colin McRae v názvu jsem se setkal jen letmo. S nějakým dílem na starším Playstationu a poté na PC s Colin McRae Dirt a Colin McRae Dirt 2. Proto je pro mě překvapením – i když v názvu už žádný pan McRae nefiguruje – že mě DiRT 3 příjemně přikoval ke křeslu a já si závody dokázal užívat poměrně často. I když zpočátku bylo poměrně obtížné - na druhou ze tří nabízených obtížností - udržet vůz na trati, bylo to pouze o cviku a sehrání se s daným typem vozidla.

Na začátku jsem si zvolil jméno, národnost a hurá na tratě. Překvapením pro mě bylo, že DiRT 3 nedisponuje jen klasickými, arkádovými rallye závody (... easy left! Easy right! Under the bridge! Jump! Medium left! Easy right, to finish!). Mezi další nabízené závody patří klasické okružní závody s buginami, či trucky. Je snad libo nějaký rychlostní sprint s prototypem? Či driftování? Ohledně pestrosti závodů není co vytknout. Trošku hůře to ale je s prostředím tratí (Finsko, Keňa, Amerika, Monaco, ...), kterých je sice hodně, ale nepěkně často se opakují a je jedno, jestli jedete sprint, nebo rallye závod. Se spoustou aut tak budete projíždět stále stejné zatáčky a to v závěru hry už poměrně nudí! Proto by mě potěšil alespoň výběr tratě a lokace, při daném závodu.

Závodních titulů na podobné úrovni je sice požehnaně, ale DiRT 3 má více kladů, než záporů a postupné odemykání nových automobilových tříd žene dál (za umístění v závodu získáváte zkušeností body, dle umístění) a nabízí tak alespoň nějakou motivaci, což v poslední době mezi závody není tak časté! Graficky vypadají auta a prostředí perfektně, ale takové postavy na startu, či na krajnících během závodu jsou spíše k smíchu a vypadají podobně jako ty NHLku. Pro dohrání hry jsem musel dojet na 150 závodů a zabralo mi to okolo 10-11h s tím, že závodů i po odehrání je ještě více než dost!

Pro: grafická stránka, ovládání, soundtrack, odemykání tříd, bez příběhu,

Proti: velice často se opakující tratě - minimum změn, hrozně kecání, které nejde přeskočit,

+9
  • PC 60
Opět katastrofální jízdní model, kdy je auto neuvěřitelně přetáčivé a má tendence hrozně plavat. Pokud se dostanete do driftu, nemá kontra s plynem žádný smysl. Nicméně už se nekoná hrozivá Amerikánská obludnost alá Dirt2, náplň hry je střídmější i to menu polepšili. Nicméně krutá arkáda jak už je u Dirtu zvykem to je. Navíc, nelze hrát pouze rallye.

Proti: Opravdu silně arkádové, odklon od klasické rallye

-1