Cotton patří vedle série Parodius ke klíčovým titulům subžánru cute 'em up, což jsou arkádové střílečky pracující s humornou, obvykle roztomilou obrazovou stylizací. Původně vyšel pro arkádový automat Sega System 16, ale dočkal se také portů na nejrůznější domácí zařízení. Většina z nich byla přijata s rozpaky, nicméně například verze pro výkonný japonský počítač Sharp X68000 má dokonce znatelně vylepšenou grafiku.
Hrdinkou hry je malá čarodějnice Cotton, jejímž jediným zájmem jsou sladké bonbóny. Ignoruje proto i podivnou mlhu, která zahálí celý svět do temnoty. Překvapivě vyzývavě oděná víla Silk však Cotton přesvědčí, že pokud se jí podaří temné síly porazit, za odměnu dostane speciální bonbóny ze světa víl. Mladá čarodějka tedy popadá koště a vyráží do akce.
Hra vznikala pomocí ruční animace pod vedením zkušeného tvůrce anime Hideki Tamury a brzy si získala srdce zejména japonských hráčů. Později se proto dočkala několika oficiálních pokračování a upraveného remasteru pro PC a konzole 7. generace.