Komentáře
První co bych vypíchnul je příběh, který je opravdu špatně zvolen. Proč pořád dostáváme tu samou kaši? Stejně jako v CoD MW se tu furt honíte za největšim zločincem planety (aspoň pro ameriku) díky čemuž procestujete půl světa a vystřílíte dva miliony zásobníků. Copak nejde udělat příběh jednoho pitomýho vojáka, kterej narukuje z vlastní hlouposti? Naskriptovaný scény v táborech při kterých by si člověk aspoň trošku oblíbil svojí rotu by se hodily, protože jak píše Fatality v BF3 (nejen v BF3 ale ve všech válečných střílečkách) absolutně chybí jakýkoliv hlubší emocionální podtext. Někdy se ptám, jestli vůbec někdy vývojáři viděli skutečný záběry třeba z Afganistánu, protože dnešní hry s tim nemají vůbec nic společnýho. Válečný filmy, knihy i historie nám ukazují jaký psychický dopad má válka na člověka, tak proč to tak neni ve videohrách? Nebyla by to zábava? Omlouvám se ale za sebe můžu říct, že by to byla určitě 100krát větší zábava než to, co nám poslední roky předkládá herní průmysl. Prostě jsem čekal něco jinýho, doufal jsem a krmil v sobě tu naději, že tohle konečně bude stát za to, ale byla to chyba. Zlatá éra PC her, kdy vývojáři chtěli šokovat a něco dokázat je dávno pryč a teď se jede jenom na prachy.
To co musim DICE pochválit je audiovizualní stránka. Vizual je v mnoha ohledech krásnej, ale i přesto nevidim znatelnej posun od špičkových her před pěti lety. Čas se zastavil díky dvěma kouzelníkům jménem Sony PlayStation 3 a Xbox 360. I když DICE tvrdili, že hra je primárně na PC (zřejmě tomu tak opravdu je) nikdy nebude vypadat dost dobře když má být i na konzole. Audiovizual jsem si užil především v misi s F-18, která jako snad jediná měla pořádnou šťávu a nekopírovala CoD břečky. DX11 jako u všech ostatních her absolutně bez využití. Destrukce prostředí je hezká, ale skoro stejná jako v Bad Company a často podléhá skriptu. Náboje pozbývají smyslu, protože jich za těch cca 6 hodiny hrací doby najdete víc než je ve skladu české armády.
Nemá cenu se tu moc rozepisovat o singlu, protože tahle hra jede jasně na "mulťák" a pevně věřim tomu, že ten je bombastickej. Hra pro jednoho hráče je prostě věc, kterou si DICE mohli odpustit. Ubohá AI a délka kampaně (klasika) jen podtrhuje bezvýznamnost celé "one man show".
Pro: Grafika, zvuky, multiplayer, hra představující jakousi reálnou válku.
Proti: Docela veliké HW nároky, krátká kampaň, nevyvážene a hrozně tupé Metro!!
Na úvod je nutné poznamenat, že jsem vždy hrál COD a Battlefield jsem nějak minul. Hodlal jsem to tedy napravit. Nevěděl jsem však, co mě čeká.
Tak ale vážně. Musíme si přiznat, že od BF ani COD nikdo nečeká reálné zobrazení války. Ty hry jasně nabízí nenáročné střílečky s Bay efektem zničení. Prostě vše vybuchuje a vy jako Rambo jdete kupředu bez nějakých extra keců. Povětšinou. Takže argumenty jako "BF se snažil udělat reálnější válku než COD" jsou naprosto irelevantní.
Příběh samozřejmě stojí za prasklej párek. Nic, co by člověka překvapilo nebo ohromilo. Je sice hezké, že vývojáři vytvořili hezky vypadající filmečky, ale jsou jaksi bez duše. Necítím tam prostě emoce nebo něco víc. Jen taková ta tupá americká story o atomovkách a zlých lidech, kteří chtějí moc a zabíjet. Ne že by v tomhle bylo COD nějak jiné. Chápu tedy, že příběh se nemá hodnotit.
Hlavním tahákem hry má být samozřejmě akce. Zezačátku jsem myslel, že se poseru. Totálně podprůměrná a nudná střílečka, která se odehrává v nudném koridoru a s naprosto dementními NPC. Pokud dokázali DICE vytvořil tak nádherný engine, tak proč si sakra nedali trochu práce s umělou inteligencí? Nestává se občas, že váš über drsný kolega stojí v přestřelce s flintou namířenou do prostoru a jen čumí. Kolem něj se střílí, vybuchuje, ale on je totálně v cajku. Sem tam schytá nějakou tu ránu, ale nijak ho to nerozhodí. Všichni vaši společníci jsou prostě zenový mistři. Nejhorší je, že se to děje kdykoliv je příležitost. Vypadá to naprosto trapně a sráží to dost celkový pocit ze hry. Snažil jsem se na to nezaměřit, ale všude mi to bylo předhazováno. Nemluvě o šnečí chůzi, kdy je potřeba na NPC čekat, aby vykopli dveře nebo provedli jiný skript, který vás posune dál. Tohle je pro mě v roce 2011 naprostý trapas. COD 2 měl společníky více aktivní než tady. Vypadá to prostě děsně trapně.
Nejlepší na hře je však engine a grafika. Je opravdu nádherná. Převážně obloha vypadá fantasticky a v posledních třech misích se vám naskytne pohled na několik opravdu těžce nadprůměrně vypadajících panorámat. S tím opěvovaným ničením je to tak pade na pade. Někdy to funguje efektně a někdy vůbec. Můžete zničit tedy jen něco, tudíž bych to nepovažoval za nějak super vlastnost hry. Spíše efekty výbuchu a rozvíření prachu mi udělalo radost. Dal to ten správný feeling z války. Zmatek a nutnost čekat, až usedne písek/prach, aby jste mohli vidět na nepřítele. Ten engine je prostě fantastickej.
Mimo to jsem ale v singlu nezažil nic super. Neefektivní využití QTE je otravné a měl jsem pocit, že se ke hře jednoduše nehodí.
K tomu toliko toto. Kdybych měl najít důvody, proč hru hrát, tak kvůli třem posledním misím, grafice a enginu. Jinak ani fň.
Pro: engine, grafika, poslední tři mise, krátká herní doba
Proti: demence NPC, špatný koridor, nudný příběh, soundtrack, bugy, QTE
Do multiplayeru som nakukol hlavne kvôli tomu, že jediné achievementy v PC verzii hry sú práve iba za zásluhy v ňom. Moju zvedavosť premohol ten jeden tajný, o ktorom som sa dopátral, že je skutočne low effort a keďže Steam PC verzia je Premium, skočil som si poň zo Ziba Tower, pričom som si na mape parádne zastrieľal. Tak parádne až ma to prekvapilo, z rýchlosti a deštrukcie prostredia som bol očarený a uvedomoval si každým momentom, o čo všetko prichádzam, že tieto mulťaky nehrávam. Aj ďalšie zaujímavé achievementy ma motivovali vyskúšať si vybrané mapy, no mnohé sú veľmi ťažko získateľné práve pre nedostatok hráčov v širokej ponuke najrôznejších herných módov. Už len fakt, že sa hra stále aktívne hrá aj po 13 rokoch a x ďalších hrách k dispozícii, si zaslúži krátky potlesk.
Výhrady mám momentálne k technickým problémom, na ktoré naráža mnoho hráčov s modernejšími systémami a aj nenávidený Battlelog cez prehliadač mi tiež hodil polienko pod nohy. Môj recept na úspešné spustenie hry v roku 2024 spočíval v tom, že som si musel stiahnuť PunkBuster z externého zdroja, lebo hra si ho pri spustení cez Steam nevedela stiahnúť sama. Ďalej v tom, že som sa síce prihlásil do Battlelog-u, no tlačidlá v ňom boli hluché, čo rieši prihlasovanie sa cez režim inkognito v Chrome (vraj funguje aj vypnutie všetkých rozšírení prehliadača, s čím som sa zahrávať nechcel a radšej sa pracne prihlasoval so všetkými overovaniami) a nastavenie grafiky som bol nútený robiť cez PROF_SAVE_profile file, pretože v in-game Options kliknutie na Graphics spôsobovalo tvrdý crash celej hry. Na matchmaking cez prehliadač by som si zrejme zvykol keby skutočne musím. Nutnosť mať spustené naraz Steam aj EA app mi nijako neprekážala.
V roku 2013 som hru ohodnotil 70% a s týmto hodnotením sa momentálne neľahko stotožňuje, pretože by som singleplayerovej kampani & aged well audiovizuálnej stránke pre ich dopady na žáner, snáď aj viac ako 10% pridal. Relatívnu krátkosť kampane kritizovať nebudem, lebo konzum sa vyvinul do doby Reelsovej a 6 hodinový príbeh (4-5 pokiaľ sa ponáhľate a kašlete na kochanie sa vizuálmi a lokáciami) je dnes napríklad v porovnaní s takým MW3 2023 nadpriemer. Multiplayerovú časť nie som z pozície Private First Class 2 Star dostatočne erudovaný hodnotiť, pretože som v nej strávil nedostatočný čas na to vynášať akékoľvek verdikty, no tých pár matchov bolo veľmi fajn.
Pro: grafika, svetelná show, audio, nočné misie, príbeh, pestrý arzenál, hra je cool aj po viac ako desiatich rokoch
Proti: technické problémy pri spúštaní hry na moderných systémoch
Hra Battlefield 3 je dobrá. Pokud chcete hrát multiplayer, je vyloženě pro vás. Pokud si chcete jen ve chvilce volna zahrát singleplayer a mulťák vás moc nezajímá, asi po 6ti hodinách vás čekají závěrečné titulky a vy si řeknete, že to byla snad ta nejkratší hra, co jste hráli. Každopádně i po jejím dohrání zábava nekončí. Já ale patřím mezi ty, kterým záleží i na singleplayeru, takže mě Battlefield trošku zklamal. Příběh je dobrý, ale krátký...
Pro: skvělá grafika, dobrý multiplayer, mise v kooperaci
Proti: velmi krátký singleplayer, občas nějaké bugy
Tak předně, co je potřeba pochválit, jsou tu reálné kousky výstroje. Žádná fikce, žádné spekulace - prostě jen opravdové věci. Záleží na vás, jestli je to váš šálek heroinu, nebo zda dáváte přednost LSD v Unreal-like hrách (já osobně raději hraju ten Unreal). Zbraně jsou upravitelné, což vám v prvních hodinách hraní nejspíš docela vezme dech a budete se bavit 'vystřelováním' nových a nových modifikací. Bohužel toto opojení trvá tak čtyři až pět hodin, než si uvědomíte, že vlastně dostáváte na různé zbraně ÚPLNĚ stejné věci a k tomu většinou jednu speciálnější k té které zbraňové skupině.
Co se tak dá dočíst na internetu, je modifikovatelnost obecně a flexibilita vojáka cílem výrobců zbraní a výzbroje. Takže je naprosto směšné a rigidní rozlišení na čtyři třídy - to se přesně mělo řešit volením konkrétní výzbroje! Takže když si chcete např. zastřílet raketometem, který upustí odstřelenec, dostanete CELOU sadu výstroje! Srandu si tvůrci jako nedělají?! Já CHCI JENOM to podělaný RPG! Chci rozstřelit ten tank, co nás masakruje, a pak se zase věnovat jemnému umění odstřelovačskému! Co bereš za drogy, pitomče, cos to vymyslel?!
Mimochodem - proč jsou ve hře USA? Kvůli výzbroji to rozhodně není a kvůli geopolitické situaci už vůbec ne. Nemělo by to být třeba NATO? Opravu je nutné pohladit nacionalistické pinďoury i takovým nesmyslem?
Existuje celá řada herních módů, některé mě opravdu bavily (jmenovitě zejména conquest, rush - jsou v podstatě totéž a jde o to zničit či obsadit bod a podle toho se vám přidělují respawnové ticketky, v rushi má obránce nekonečno respawnů), jiné jsou pro mě nezajímavé (cokoli s vozidly - ovládání těchto je NAPROSTO příšerné, zmrzačené konzolovým ovládáním! A to bych teda od trademarku série opravdu nečekal), no a zbytek (team deathmatch - tým proti týmu, nijak zajímavé) hrajou úplně všichni a vy musíte v podstatě taky, protože... No, o tom později.
Poměrně zábavný herní mód mohl být co-op. Mohl. Jenže misí je CELÝCH DEVĚT! Super. Z toho jsem se teda posadil na zadek.
Co se map týče, tak tady opravdu není co vyzdvihnout či pohřbít - jsou naprosto nudné a unylé, jedna v podstatě jako druhá. Ačkoli má každá trochu jiná specifika (některé jsou vyloženě arény - něajaké Nosahar-nebo-co kanály; jiné jsou zaměřené spíše na CQB, další na přestřelky v úzkých uličkách, dál jsou tu samozřejmě vozidlové mapy). Člověk by čekal, že onu unylost osvěží zničitelnost prostředí, ale nic. No, ono se taky dá prd zničit. Jasně, malou budku můžete s trochou štěstí, raket a lehkého kulometu pootevřít jako plechovku sardinek, ale čemu to pomůže, když se zdá, že s tím zničením vlastně nemáte vůbec nic společného, že to působí spíš, jako když někdo prostě trefil předprogramovaný terč a budova se tedy může na daném místě zdeformovat. Mnohem horší potom je, když sice kus baráku odpadne a za ním je černé nic. Trapas.
U budov to ještě lze v pohodě akceptovat a popravdě, když hrajete delší mapu, je docela zábava pozorovat u některých proměny bojiště. Mnohem horší je, že výživná dávka z kulometu nic moc neudělá se zaparkovanými či opuštěnými vozy.
Další výtka, kterou mám, je rázu technického - když si nemůžete z hardwarových důvodů dovolit zapnout vyhlazování hran, jste dost odsouzeni k paranoii a střílení do vzdálenějších sloupků, protože BF3 je asi jediná moderní hra, která má tyto plošky k vyhlazení zvíci dvou metrů v horizontu, a tudíž vypadají jako vojáci (hlavně vojáci USA). To by mohla být spíš veselá historka k táboráku nebýt faktu, že se tento engine prodával ostatním hrám! Kdyby mi tohle u ohně vyprávěl jebáky ošlehaný virtuální bojovník, ohryžu si strachy ruce až k palci u nohy.
Dál - kde jsou možnosti customizace postav? Někdo je ztratil cestou na poradu? Má jimi manažer EA vytapetovanou toaletu? Podívejte, měl jsem ještě donedávna za to, že jediný pozitivní vliv, které MMORPG mají na herní scénu, pak právě to, že hráč chce upravit co největší množství věcí na své postavě! Jasně, jasně - tohle nejsou žoldáci, jsou to uniformy, armáda. Pořád si stojím za tím, že možnosti k úpravám tu jsou. Co tak balíček cigaret na helmu? Sluneční brýle zájemcům? Možnost vybrat si barvu kůže? A barvu vlasů? Cokoli nad prachobyčejnou volbu vzoru maskáčů?!
A teď to vůbec nejhorší! Hovno na čele Battlefieldu 3! Kus toaleťáku, který tahá přilepený na botě! Cedulka 'Kopni mě!' na zádech! Autobalanc! Kde jako do hajzlu je?! Jak je možné, že se na serveru mohou potkat dva týmy, z nichž jeden je složen z očividných veteránů a ostřílených borců na průměrném levelu 7-12 a proti nastoupí zřejmě v přátelském laškování levely 50+?!
Tímto se vracím k hraní TDM - je to mod, který mě nijak nezajímá, leč musím ho hrát kvůli největší fluktuaci povyšovacích bodů, jež zase potřebuju kvůli pořádné výbavě do conquestu a rushe. Jenže v TDM hrajou magoři, kteří hru hrajou třeba tři roky, a tudíž naprosto přesně ví o mapách a zbraních všechno. A proti němu stojí noobové jako stádečko před jatkama. Super. To je, panečku, model!
Na co jako teda ve hře levelujeme? Kvůli hovadinám, které pro hru vůbec nejsou důležité? Místo toho, aby se levelování použilo k něčemu, co má ve skutečnosti smysl. Kterou polovinou zadku se tohle vymyslí? Nebo je nutné nechat si implantovat nějakou novou u chirurgů v Miami? Patent EA?
...teď vážně - jdi do prdele, EA. Tuhle věc nehodlám dál komentovat. Pouze přidávám poznámku, že hru stála 25% z finálního hodnocení. Vyřešit se nějak dá všechno, ale tady v tom očividně nikdo nespatřoval problém. Takže ať si ty oči vyloví z hajzlu a připíchne na nástěnku.
Ano, hru stále hraju cca hoďku denně. Leč jediný důvod k hraní je, že je to jediná multiplayerová střílečka, která je zadarmo. Pokud to takhle vypadá i u konkurence, jsem ještě mnohonásobně spokojenější, že mě baví jiné žánry. Pokud celá hurá akce na Originu měla přitáhnout další lidi ke značce, pak u mě žalostně selhala. Nejen, že si nechci žádný Battlefield koupit. Chci házet cihlama do koulí manažerů v EA.
PS: Chtěl bych vyzkoušet singleplayer, ale ještě jsem se k tomu nedostal. Každopádně všichni víme, čeho je značka Battlefield synonymem, že? Singleplayer to nebude, výsledný dojem by tedy vytáhl maximálně o pět procent. A i to asi jen zázrakem.
Pro: Reálná výstroj, hra byla zadarmo
Proti: Rigidní systém tříd, unylost, průměrnost, nedomyšlenost, zbytečnost levelování
Pro: Multiplayer, grafika, zvuky
Proti: kratší kampaň, větší HW nároky
Pro: nejlepší hra na světě
Proti: nemožnost hrát za upíry :(((
Pro: Grafika, Zvuk, Johnny Cash - God's Gonna Cut You Down ;-)
Proti: AI, Výprava - Bez šance hloubějí proniknout do příběhu, špatná práce se skripty