Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Jo, pořád je to starej Flashpoint. Teď to ale kuriózně nemyslím jako pochvalu, jak by se mohlo na první pohled zdát...

Nicméně od začátku:

OSTROVY + VÝBAVA
Nová Arma nabízí krásný ostrovy, který jsou velký, detailní a realistický. Na interiéry se sice už moc nehledělo, ale nevadí.
Taky se výrazně zlepšily animace zbraně, na kterou se při chůzi v minulejch dílech nedalo skoro koukat. 
Samozřejmostí jsou nový zbraně, auta a serepetičky.

AI
AI (ve smyslu jednotlivej protivník) je stále zcela dementní. 
Pokud mě voják zmerčí jako první, velmi přesně po mě začne pálit, často zalehne, to cajk.
Ale jindy voják v místnosti nevidí na dveře za ním (co na tom, že dupu po celé budově) on se prostě dívá tupě z okna a ani potom, co dostane kulku, se mým směrem neotočí. Zásahů (pokud to není headshot) snese přitom až nezdravě moc.
V případě, že chci vojáky poslat na určité místo a říct jim, aby kryli určitý směr musím stisknout neuvěřitelně mnoho kláves. (Jinak vojáci nepřítomně civí tím směrem, jak přiběhli a hučící obrněněj transportér nepřítele s těžkým kulometem za jejich zády je nezajímá.)
Vůbec sledovat vlastní družstvo jak nastupuje třeba do jeepu je bolest - obíhají auto zprava-zleva jakoby se neuměli trefit napoprvé do dveří.

ZVÍŘATA
Na ostrovech žije zhruba 1000 klonů asi celkem třech druhů zvířat.
Toho zajíce jsem zahlídnul aspoň 100x. 
Hadi a zajíci ale nereagují na hráče, hluk, výstřely, vozidla ani sami na sebe navzájem. (možná chcípnou, když je trefím kulkou, to jsem nezkoušel).
Můžete jim skákat po hlavě a nehnou se ani o centimetr.
Možná by bylo víc fajn ty zvířata naopak vyškrtnout?

MISE
Krásnej ostrov, ale skoro ani jedna zábavná mise. :(
Většinou není moc co vymejšlet, hra mě postaví 100 metrů od kontaktu s nepřítelem, nebo jasně určí kam mám jít a odkud zaútočit.
Jindy, když už to vypadá, že mám onu pověstnou volnost v plnění úkolu, hra trestá hráče za to, že se příliš odklonil od "mission area" Aspoň jedině tak si lze vysvětlit situace, kdy se snažím nepřátele obejít, okomentuje to hlavní protagonista slovy "Hmm, better to check my map." A pár metrů po tom, co tu hlášku člověk ignoruje jsem mrtvej - jakoby nášlapná mina. (I ve vodě...)
V 90% misí nejsou civilisté, přestože se to odehrává ve městech a vesnicích. Pokud už tam nějací jsou, jsou to panáci (často úplně stejní copy/paste) za jejichž konání při konfliktu by se styděli i hluchoslepí z ústavu.

KAMPAŇ
No, jasněže se to snaží opět kopírovat přesně starej FLASHPOINT - včetně variací na legendární misi "Lost in the woods". Akorát to hra dělá hloupě a prvoplánově.

SUMMARY:
Starej Flashpoint byl pecka, ale jeho aktuální verze v novym kabátě mě tedy už neoslovuje. Bohužel. Je to tentokrát tak nějak bez nápadu, bez šťávy.

Když vzpomenu na Černarus (ARMA2) a úkoly rozesetý po mapě (někdy ani nebylo známo místo, kde to provést předem a generovalo se s každým spuštěním mise) a tu ohromnou volnost, přijde mi ta kampaň v Řecku fakt docela k pláči.

Zdá se, že Bohemia Interactive ve svém urputném snažení o dokonalej simulátor moderního vojenství příliš spoléhá na to, že jim hráči zhltnou pořád to samý akorát v novym hávu a detailech. U mě to napotřetí (napočtvrté) už nefunguje. Navíc se hráče snaží autoři příliš úzkostlivě držet uvnitř dění (aby si někdo nestěžoval, že je to nudný?).

Jeden bolestnej příklad ze hry:
Probíhá naplno občanská válka v hlavním městě a já se mám dostat asi 1 km z A do B, Neočekávám však, že všude v okolí budou chodit vojáci na hlídkách a pokud jen zahlédnou v lese pohyb (sami ani nestřílí) tak se z oblohy vynoří MI24 vyhodí jednotku specialistů a začne na mě (jedinýho člověka) pálit těžkým kulometem ze vzduchu. 
Ani na třetí pokus se mi to nepodařilo projít.
A pak jsem zkusil z bodu A do B prostě sprintovat - držet tupě šipku dopředu - a splněno na první pokus.
 

70%

Pro: Nový ostrovy, zbraně, vybavení, vozidla a animace zbraně z pohledu první osoby.

Proti: UI jednotlivců, nezvládnutý mise, nemastná kampaň, příliš se to snaží podobat Flashpointu.

+11
  • PC 75
ARMA 3 – vojenský to simulátor? Pojďme se na to podívat.

Nápad českých vývojářů v podobě Flashpointu byl ve hrách něco převratného a v době svého vzniku geniálního. Od té doby uplynula řada let a hráč by čekal posun dopředu. Ano ARMA 3 je bezesporu posun tím správným směrem. Ale opravdu je tomu tak? Pravdou je, že Flashpoint jsem hrál asi 10 hodin a moc mě nenadchl. První díl Army jsem po instalaci tak nějak přeskočil. Druhý jsem hrál kooperativně a byla to příjemná zábava a asi bych jej i dohrál nebýt neustálých frustrujících bugů. ARMA 3 ? Čekal jsem do třetice všeho dobrého. Dočkal jsem se? Určitým způsobem ano. První věc byla grafická stránka. Když se to líbí hned to zaujme. Příběh také není k zahození. Přece jen jako vždy jste voják co dělá tak trochu i nechtěně kariéru. A tak se ze zelenáče postupem stáváte důstojníkem s frčkami, kterému se velení nebojí přidělit i menší jednotku. V zásadě jde stejně jen o to běž, obsaď, udrž, zaútoč. Ostatně jako v každé jiné podobné hře. Ale tady se to děje tak nějak pořád dokola skoro v každé misi. Aby toho nebylo málo naběháte spoustu kilometrů, a to jen proto, že i když je ve vesnicích pár vozidel, singleplayer vám je prostě nedovolí všechny řídit. A tady bych zmínil fenomenální Škodu 105/120 , kterou jste mohli kočírovat ve Flashpointu. Tak v ARMA 3 potkáte už jen rezavé vraky. Co taky čekat v roce 2035 ve kterém se celý děj odehrává? Každopádně je tam těch vraků víc než těch pojízdných v dnešní době na českých silnicích :D . Celkově se v singleplayeru nedostanete k nějakému závratnému počtu dopravních prostředků. Pár civilních aut, vojenských Hunterů ( asi Hammer) v různých kombinacích a pak pár náklaďáků. Zajímavý mi přišel civilní pickup s kulometem. Sice nic nevydržel, ale vypadal nabušeně :) . Do tanku jsem se snad ani nepodíval ( to bych, ale možná kecal. Každopádně si tankovou misi nevybavuju. Pořád mám v hlavě tu z Call of duty ) . Vrtulníkem jsem letěl jen jako pasažér. Ale naopak můžete ovládat bojový dron a bezpilotní letoun. Oba mají samozřejmě vychytávky jako noční vidění, termokameru a slušnej arzenál. Co se týče ručních palných zbraní, tak tady je to docela dobré. Před misí si můžete vybrat z pestré nabídky. Ale je tu zase ALE :D I když na stole leží třeba šest útočných pušek, tak budete hledat tu s optikou. A to proto, že kontaktu s nepřítelem se budete chtít raději vyhnout a likvidovat protivníky z co možná největší vzdálenosti. ARMA 3 není žádný hurá Rambo styl. Tady se za nepozornost platí loadingem a to hodně často. Každá kulka tady znamená na 90% smrt ! A tak radím ukládat, ukládat a ještě jednou ukládat. K dispozici je 8 přepisovatelných pozic a jedna automatická.

Inteligence – AI nepřátel je na úrovni lidí z roku 2035. Tak nějak si představuju reflexy lidí za 15 let :D Jsem AI a Čumím před sebe a vidím jak někdo v pravém úhlu 50 metrů ode mě vykoukne hlavou zpoza rohu – během vteřiny se stihnu otočit zamířit a trefit ho mezi oči :D To je AI ARMA 3 . To je tak na olympiádu, čeští biatlonisté by mohli jen závidět  Ale krom těchto frustrujících momentů se stávají i ty zábavné. Třeba jako když se ocitnete nepříteli tváří v tvář a on přebíjí – vy ho trefíte poslední kulkou v zásobníku do hlavy, ale on dál přebíjí. No a samozřejmě, že hned začnete přebíjet také, ale on prostě začal dřív – loading :D Toto není pravidlo, ale párkrát se mi to stalo. Zásah do hlavy z blízka totiž znamená na 99% vyřazení nepřítele z boje. Co se týče dělostřeleckých artilérií, jsem zklamán. Trefit na místě stojící tank je spíš dílo náhody.

Musím zdůraznit, že toto byl komentář k singleplayeru. ARMA 3 totiž obsahuje masivní a všemi oblíbený multiplayer. Ten ze hry dělá globální pojem. Je hraná, oblíbená, vychvalovaná. Nepřeberné množství hráčů si tady měří své … ,,vojenské“ dovednosti. A na rozdíl od Sinlglu to tam šlape daleko lépe. A to i přes to, že hra je i po letech tak nějak stále neoptimalizovaná.

Optimalizace – neduh největší – ať hrajete na jakkoliv nadupané herní mašině, nízkým FPS se nevyhnete. Na volném prostranství se hraje hezky okolo 60fps při 1440x900 i na dnes slabších strojích. Což je ovšem doporučená konfigurace výrobcem. Pokud vlastníte dnešní herní PC a je jedno jestli kombinujete Intel, AMD či nVidia, hře je to jaksi jedno. V městských lokacích s více postavami a vůbec interaktivními doplňky se vám na monitoru zobrazují hororová čísla okolo cca 20 - 45 fps. U hry s takovou dlouhou minulostí a oblíbeností bych čekal opravdu lepší optimalizaci. Mám trochu obavy, že ani nový datadisk Contact na tomto nic nevylepší. Ale budou tam možná emzáci :)

Pro: Vojenský simulátor, oblíbený multiplayer,

Proti: Příšerná hardwarová optimalizace i po letech

+10
  • PC 90
Arma 3 je nejmladším přírůstkem do rodiny taktické akce od české Bohemia Interactive, jejíž série válečných simulátorů započala už v roce 2001 vydáním původní Operace Flashpoint. Samotného mě zajímalo, co přináší do této chvíle nejnovější Arma oproti svým starším sourozencům. A odpověď? Těžko vylíčit tak komplexní věc v několika jednoduchých větách.

Pokud si dobře vzpomínám, tak Arma 3 vyšla v nehotové verzi. V době, kdy hra přišla do prodeje, tak takřka herně nic nenabízela. Hlavní kampaň chyběla a vývojáři slibovali její dodání ve formě bezplatného DLC (alespoň tak si to pamatuju). Co hra v té době nabízela? Byl hotový engine, možnosti, veškeré nástroje a prostředí, ale celá hra byla vesměs bez hratelného obsahu, což bylo v té době stěžejním terčem kritiky. Kritiky natolik silné, že se hře dostávalo špatného hodnocení aniž by kdokoli měl možnost si ji pořadně zahrát. Tvůrcům a vydavateli se tento krok moc nevyvedl, nicméně dnes s odstupem času už nemá smysl toto moc řešit. Rok 2018, necelých 5 let po vydání jsem se rozhodl na hru vrhnout.

Jestli je něco, co sérii Arma odlišovalo od ostatních her, pak to byl vždy neskutečný smysl pro detail a hlavně pro reálné ztvárnění toho, co hráč ve hře vidí, slyší, dělá. Každý jednotlivý aspekt počínaje zbraněmi a jejich charakteristikou, způsobem, jakým je do hry přenesen model velení po vzoru skutečných vojensko-taktických scénářů, je až zarážející. Ne nadarmo strávili vývojáři stovky/tisíce hodin přípravou a konzultacemi se skutečnými odborníky na ten či onen aspekt. Pokud jen něco, co je na hře vidět, pak je to mravenčí práce na skutečných vojenských reáliích a jejich přenesení do hry. Není to jen "hra na vojáky", je to přenesení reálných scénářů se vším všudy do virtuálního herního prostředí s maximálním smyslem pro detail.

Co bohužel už není tak slavné, je základní herní kampaň. Není špatná, ale na můj vkus se ani zdaleka nesnaží vytěžit potenciál toho, co simulátor války dokáže nabídnout. Potenciál toho, co vývojáři do enginu připravili zůstává z velké části nevyužitý, neboť singleplayerová kampaň nenabízí nic moc jiného, než celou hru z pohledu jednoho pěšáka. Opět, děj kampaně není špatný a samotnému o sobě mu nejde nic moc vytknout, nicméně pokud hráč očekává, že se přenese (mimo jiné) do role velitele tanku, mechanizované pěchoty, průzkumného nebo bitevního vrtulníku (atd. atd.), pak si může nechat zajít chuť - žádnou z těchto možností se v hlavní kampani nedočkáte. Což na jednu stranu nemusí vadit každému, ale vzhledem k potenciálu hry je to obrovská škoda.

Nelze Armě 3 a potažmo vývojářům z Bohemky upřít skutečnost, že ještě dnes po pěti letech aktivně přidávají nový content ve formě DLC, který sice není zdarma, na druhou stranu přidává do hry to, co fajnšmekrům tak chybělo. Přibylo několik menších kampaní, které do hry přidávají nové scénáře, které konečně mohou nabídnout simulátor války z jiných perspektiv než z pohledu "pěšáka". Oproti běžným (tanky, vrtulníky, speciální jednotky, mechanizovaná pěchota) lze zmínit i kampaň čistě civilní - Laws of War (odstraňovaní následků války - hledání a zneškodňování min). Nechybí nové mise či výzvy a samozřejmostí je také celá řada multiplayerových scénářů. Jediná škoda je, že většina tohoto obsahu nad rámec základní hry je ve formě placených DLC.

Abych nezapomněl, ovládání bezpilotních zařízení a jejich uplatnění v boji přináší takřka úplně novou perspektivu. Navíc v misích, které jsou kombinované, takže k jejich úspěšnému odehrání je zapotřebí klíčová souhra několika různých jednotek, přičemž každá má jinou roli a specializaci. Hráč si tak může vyzkoušet rozsáhlou misi z několika perspektiv, kdy jeho úkoly budou diametrálně odlišné, ale neméně důležité pro její úspěch. Za zmínku stojí také posun a vypilování herních mechanik z předchozích dílů, za což patří klukům z Bohemia Interactive palec nahoru.

Arma 3 je v současné době kvalitním simulátorem války, nezanedbatelnou vadou na kráse však zůstává, že hodně té "dobré muziky" nabízí až placená DLC, která celou hru staví na úplně jinou úroveň, než jakou nabízí skromná hlavní kampaň s nevyužitým potenciálem. Navzdory tomu všemu, těch necelých devadesát hodin, které jsem nad hrou strávil byl královsky prožitý čas. Stálo to často nervy, neustálé opakování, nicméně prožitek z úspěšně odehrané hry vždy zvítězil. A co hlavně, hra stále dokázala nabídnout něco nového - nové perspektivy, role, scénáře.

Pro: vypilovaný simulátor války, detaily, přenesení reálných scénářů do hry, autenticita vojensko-taktických reálií

Proti: nevyužitý potenciál základní kampaně, obsah některých placených DLC měl patřit k základní hře

+10
  • PC 75
Arma3 je pro mě největší překvapení za posledních pár let. Přestože původní Flashpoint a Resistance jsou pro mě srdcovky, tak první dvě Army mě vůbec nechytly. Bral jsem je jen jako Flashpoint s lepšími 3d modely, ale se stejnými nedostatky a dost mě to štvalo, čekal jsem větší pokrok a proto jsem od Army3 čekal stejné zklamání - proto jsem před vydáním natočil i tuto parodii odkaz První videa a screenshoty mě také nenadchly, říkal jsem si, že zasazení do budoucnosti na řecký ostrov nemají šanci zaujmout a o to víc jsem byl překvapený, až jsem hru jednoho dne náhodou vyzkoušel.

Hned jako první mě do očí praštila skvělá grafika, která exceluje především ve zpracování ostrova Altis. Za ten bych dal grafikům metál, protože mě fakt baví se po něm jen tak procházet. Vegetace je jako živá, města jsou velmi detailně postavené a všechny budovy (kromě kostelů) jsou pro hráče otevřené! Při hraní si připadám si jak na dovolené, jen mě mrzí, že ve hře není žádný civilní život - ani v kampani. Ostrovy jsou prakticky vylidněné a pohybují se na něm jen vojáci a partyzáni.

Zvuky taky doznaly jistého vylepšení, samopaly zní konečně trochu jako zbraně, jen rotačáky mají pořád extrémně debilní zvuk (nechápu, jak to mohlo v BI projít) a proto doporučuji mod SpeedOfSound, který posune zvuky do úplně jiné dimenze. Ze hry zmizel i otravný zvuk "houpání" výstroje, který mě ve dvojce doháněl k šílenství a udýchaná postava už nezní tak debilně jako v původním Flashpointu...

Další velký pokrok je vidět v animacích vojáků, kteří konečně působí trochu jako živí. Bohemce trvalo jen nějakých 12 let, aby se naučili správně používat Motion Capture... Jedinou připomínku bych měl k animaci pomalé chůze se sklopenou zbraní, ta totiž vypadá, jakoby ji snímali z Robocopa a pokud takhle jde několik vojáků za sebou, tak to vypadá vážně komicky. S animacemi souvisí i ovládání, které je konečně zase trochu zábavné a řekl bych, že i trochu zjednodušené - za účelem lepší hratelnosti.

Co mě ale trochu zklamalo je umělá inteligence a to především spolubojovníkům, kterým velíte. V původním Flashpointu jsem s nimi problémy neměl, pouze mě štvalo, jak pevně pořád drží formaci. Tady se ale všichni chovají prostě jako kreténi a nejde s tím nic dělat - např. musíte rychle utéct z města zpátky do tábora, během útěku jste pod palbou a vaši svěřenci místo aby vzali nohy na ramena a upalovali tam, kam jim zavelíte, tak se plouží nejpomalejší možnou chůzí a trvá jim to třeba o 10 minut déle, než vám. Chybí mi v příkazech něco, čím bych je popohnal. Chápu, že se snaží být jakože opatrní, ale ve chvíli, kdy mají za prdelí skupinu tanků se to prostě nedělá! Zpočátku jsem se snažil hrát mise v kampani tak, aby mi nikdo ve skupine neumřel, pak jsem ale zjistil, že jsou ostatní jen na obtíž a často jsem je nechával "na spawnu"... Dále mě zarazilo, jak nepředvídatelná je umělá inteligence nepřátel - i když jim dáte skill na minimum, tak vás občas nepříjmeně zaskočí svou nechutně přesnou střelbou.

Další zklamání bych viděl v chudém obsahu, který dostanete za (podle mě) dost vysokou cenu. Vůbec mi nejde o kampaň, ale o zbraně a jednotky, které mi příjdou nudné ve srovnání s tím, co nabízela Arma2. Budoucnost mě fakt nebaví, takže ty hranaté hrůzy, které hra obsahuje jdou úplně mimo mě. Stýská se mi po starém dobrém UAZu a Mi-17. Navíc mně příjde fakt ujeté, aby v roce 2035 byla hlavní stíhačkou L 159 Alca :-)) Jo a když už jsem u těch vehiklů, tak musím vyzdvyhnout fyziku, která má sice pořád daleko k dokonalosti, ale od Army2 je to velký krok vpřed. Vozidla konečně zatáčí podle toho, kudy jim směřují kola a jízdu si tak můžete občas i vychutnávat... Asi tak do momentu, než pojedete s civilním pickupem 200km/h po rozoraném poli :-))

Co se kampaně (která vyšla až po vydání jako DLC a je rozdělaná na tři samostatné části) týče, není to nic geniálního, ale taky tady není nic moc co vytknout. Zpočátku jsem měl trochu problém zvyknout si na jiný styl vyprávění (žádné cutscény, pouze sledujete dění a briefingy), ale časem jsem si zvykl. Pár misí mě dokonce bavilo natolik, že je občas hrávám znovu pro zábavu. Občas jsem měl dokonce pocit, jakoby mi bylo zase patnáct, kdy jsem poprvé hrál Operaci Flashpoint a byl jsem ztracen v misi "Po Montignacu" :-) Jo, pořád to má stejné kouzlo, je to prostě paráda, když vás hra nevodí za ručičku a vy sami si můžete vybrat, ze které strany, a jakým způsobem zaútočíte...

Hodnotím pouze single-player. Slyšel jsem, že v MP je strašný net code a videa s lagujícími pajduláky to jen potvrzují, proto jsem si nechtěl kazit chuť a zůstal pouze u kampaně a editoru...

Good Job Bohemko, napotřetí se to povedlo. Teď chci nějaký pořádný addon, ve kterém budou UAZy a Gazíky a ne ty futuristiciké hrůzy! :)

Pro: grafika, zpracování ostrovů, atmosféra, volnost, lepší ovládání všeho, kampaň

Proti: nespolehliví spolubojovníci, některé zvuky, zasazení do budoucnosti, žádný civilní život

+13
  • PC 80
Další evoluce hry. Pro mne příjemný pokrok kupředu. Engine doznal několik novinek, ale základ zůstává zachován. Zkušenější tvůrci se rychle najdou a ti, kterým vadí některé nevýhody enginu už od dob OFP se s ním musí i nadále vyrovnat či hru ignorovat. Reakce postavy na ovládání se oproti předchozím dílům výrazně zlepšila, což je z mého pohledu výrazný plusový bod. Vyšší hw náročnost k Arma sérii vždy patřila, ale snad se podaří některé problémy především s MP rychle vyřešit. Napojení na Steam a samostný Steam Workshop posouvá Arma sérii tam, kde jsem si ji dlouho přál. Uzavřenější ekosystém misí a brzy i addonů a modů nebude rozhodně na škodu. Kampaň je sice dávkována postupně, takže ji ještě po třetině nechci hodnotit, ale hromada výtvorů na Workshopu přináší nespočetně hodin možné zábavy. Trojka se i přes problémy a tradiční bugy, kterých nebylo tentokrát tolik, povedla, takže pokud vám Arma styl vyhovuje, tak tento díl rozhodně musíte mít.

Pro: stavebnice/hra, workshop, ovládání postavy

+12
  • PC 0
Hru jsem vydrzel hrat jen hodinu a podle toho vypada i muj komentar, ktery muze byt plny pouze jen negativnich dojmu. Jedine co lze vyzdvihnout je to, ze tento dil mi skutecne prisel jako regulerni pokracovani Flashpointu, avsak jsem z prvotniho nadseni ryhle vystrizlivel. Bolest prisla ve druhe misi, kdy mam za potapece najit v tabore protiletecky raketomet. Zbran, kterou potapec disponuje neni schopna sestrelit protivnika na par desitek metru. Resenim bylo zabit nepratele nablizko (k nemu se dostat metodou pokus, omyl), zbran mu ukrast a teprve s ni normalne fungovat. Presto i s ni sestrelit ostatni nepratele je take umeni, ponevadz o vas i na nejnizsi obtiznost a nejnize nastavenou inteligenci AI ihned vi a sestreli vas na tri rany. K tomu si jako clovek, ktery bezne hraje na normal obtiznost pridejte, ze na celou misi mate jen jeden save, ktery je jednoduse na tak zabugovanou hru proste malo. V misi navic mate sestrelit helikopteru, ktera nad taborem lita, k tomu vsemu mate cca jen 4 protiletecke strely, ktere nejsou navadeci a strili sejdrem. Presto se mi podarilo dostat do treti mise, kde mate ukrast vozidlo, ktere v tabore hlida zhruba 7 vojaku. Nemusim asi rikat, jak to dopadlo. Hra vychazi s nekolika nekonzistentnimi misemi, a s absenci kampane, ktera buse postupne nasledovat.

Pro: nenapada me

Proti: brutalni AI, komplikovane ovladani, simulator, ktery se tak jen chce tvarit, chybi kampan

-14 +4 −18