Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Aktuální verze Ambermoon remaku přináší téměř finální aktualizaci českých textů. Je to celkem velká korekce, která prošla od verze 1.9.7 celkem dlouhou cestu. Opravil jsem nespočet řádků, některá slova byla zkrácena z důvodu omezení počtu znaků a překlad jsem tak musel této skutečnosti přizpůsobit. 

Změna se dotkla kouzel, zbraní a povolání. Revizí pak prošlo i několik hádanek u kamenných hlav. Byla opravena chyba s obchodníkem, kdy se při nákupu či prodeji, zobrazovala jedna nula navíc. S českými znaky se bohužel víc udělat nepodařilo, takže text se zobrazuje tak, jak se zobrazuje.

Hru jsem prošel celou a dokončil v české lokalizaci. Nikde se neobjevila chyba, která by bránila dokončení hry. Do další aktualizace dostanu ještě několik drobných korekcí a beru tak překlad tohoto open-source projektu za kompletní a uzavřený . Jestliže i přesto narazíte při hraní na chybu, dejte mi o tom vědět na webu s překlady . Díky všem za zpětnou vazbu a hlášení chyb.
@DanielZima (02.04.2024 20:09): obdivuji tu výdrž s překladem. Spoluautor osobně! Já bych na to neměl nervy, ale na druhou stranu taky jsem šílenec, po 16+ letech jsem ze sklepa vytáhl skripta C++ abych si oživil paměť, a mohl naprogramovat vysněný letecký simulátor s dnes na trhu silně dostatkovým zbožím, tzn. 100% dynamickou kampaní. :)
Albion je demo na Ambermoon, 3-planéty sú dosť raritný gamedizajn v roku 199+-
@mazar1234 (02.04.2024 20:37): Přesně takhle jsem procházel kdysi Albion, když nešlo dohrát CZ verzi. Ambermoon teď procházím a korekci dělám za chodu. Některé texty jsem musel zkrátit, některé změnit a upravit pro obě pohlaví.
@Drolin (29.12.2023 15:45): Sakra, tohle je vážně rest jak prase. Já už se na to chystám takových +/- přes 10 let :).

Amberstar mě už tolik neláká, ale když už budu v tom, tak si ho nejspíš sjedu také.
@Tarhiel (05.01.2022 23:05): Super zpráva, vypadá to hratelněji než WinUAE! Všechno rychlé a přesné (což je zcela rozhodující), ještě večer zkusím 3D ve sklepě, ale působí to jako zdařilá nadstavba ala Exult.
@Ringo (05.01.2022 23:44): Ja som to dohral ešte v tej zabugovanej verzii, kde si musel 2-3 krát prepisovať ENG súbory na DEM súbory, niečo preskočiť a pokračovať, ale dalo sa to dohral som to..... ale jasné že riešiť to sú znytočné blbosti navyše, ktoré nikto nepotrebuje, trošku mi to aj pripomenulo Crystal Dragona, kde nebol cracknutý nejaký check na 12 či akom podlaží a pán Hoborg dokázal kontaktovať niekoho cez net a uploadol lepšie cracknutú verziu hry, to je tá archeológia/alchýmia.
@Tarhiel (05.01.2022 23:05): Vzhledem k tomu, že to jde hrát v pohodě už asi 20 let pod WinUAE to pro mě osobně moc atraktivní není. Hru už jsem dohrál kdysi a kdybych ji chtěl hrát znovu, tak asi stejně zase sáhnu po Amiga verzi. Ne, že by tohle nebyl záslužný čin. Třeba to bude šlapat jako hodinky. Ale asi bych postrádal takovou tu jistotu, že je to Ambermoon 1:1, že tam třeba nějam nemodifikují atributy k čemukoliv a pod. Vnímám to trochu jako byla u Dungeon Mastera 1 udělána Return to Chaos verze.
@Tarhiel (05.01.2022 23:05): Otázka je ako bezbugové to je, lebo toto je fakt, že OBROVSKÁ hra, jedna z absolútneho TOP "najväčšia - najdlhšia hra akú som za svoj život dohral" a radím to niekde medzi Wizardry 7 a FATE: Gates of Dawn..... Albion bol fajn, ale oproti Ambermoonu iba také orezávatko ?-D

Nepočítam tie eztrémy v Civilizácii, kde sa niekto na youtube zasekol v nukleárnej vojne a nevyhral to ani to XYZ hodinách. To bola jeho chyba, mal ich prevalcovať v stredoveku a nič také by sa potom nestalo ?-D
@90210 (12.05.2019 18:59): Jen jediné RPG? :) Tak to je slabá bilance.

Já bych také mohl odpočívat po old school Kingdom Come: Deliverance (ačkoliv tam mě ještě čekají nějaké vedlejší questy), ale naopak mě to více nalákalo na další RPG. A těch zajímavých je opravdu dost, takže je těžké vůbec vybírat z té ohromné kupy (zvláště když se tu lidé baví o Nocturne, UU nebo Divinity II... :).

Ale dej ty Rytíře grálu, když se navracíš k nostalgickým hrám co si jako dítě nedohrál (W8).
@mazar1234 (12.05.2019 17:51): Jo jo, znám diskuze z Oldgames. Ale mám nyní nejlepší možnou verzi Ambermoonu, takže jsem spokojen.

@90210 (12.05.2019 18:48): Já hraji, ty už jen o RPG hrách jen mluvíš :)).

Chaos nic, Ambermoon nic, Rytíři nic... pochlap se a něco nové začni a dohraj. Trochu si ze mě, Ringa a Richmonda ber příklad.
@Drolin (12.05.2019 16:42): Nevím, no, já si na hodnocení troufnu vždycky až tak za 2 týdny :-) Za jeden den můžu být hodně nadšen a druhý den zjistím, že to má mouchy, třetí den, že ty mouchy jdou přežít a až po takových dvou týdnech tak nějak zhodnotím, zda je to ok hra a má cenu pokračovat do konce nebo to stojí za prd.
@Richmond (12.05.2019 12:20): Právě naopak - hodnocení po prvním dni (tedy hrál jsem i v minulosti kdy byl ovšem 3D pohyb docela pomalý, ale nyní se chci dostat dále a jsem na to připraven!). Jako fanoušek Albionu vím do čeho jdu, a toto je hra která pokud nebude až příliš komplikovaná (zastaralá) bude na 95-100.

Nicméně doporučuji i zástupům dalších fanoušků, co hráli Albion a Amber(star/moon) nezkoušeli. Ty hry jsou stále dost přístupné minimálně z pohledu ovládání a mechanik. Nejdeš se Richmonde připojit na pomalejší postup titulem? :))
@Richmond (25.01.2019 20:25): V RPG také, jen někdo vzal postavu A místo postavy B a naskilloval si schopnost X a ne Y :)). To jsou obvykle ty nejméně zajímavé diskuze. Naopak historický kontext, kvalita, nebo příběh, to jsou zajímavá témata.

A já beru jako výchozí pozici 90. léta, nad současným stavem bych ani moc nepřemýšlel - statistiku vychýlí jiný přístup k videohrám u těch nejmladších ročníků.
@Drolin (25.01.2019 20:17): No jelikož většinou v adventurách dělají všichni totéž, tak tam právě prostor moc nevidím. Jinak si myslím, že v ČR stejně jako všude na světě se valí střílečky, nějaký ty moba hry nebo onlinovky obecně a na rpg, adventury a strategie kálí pes. Jó to před 27 lety to byla jiná situace! Adventury na vrcholu, rpgčka přešly do tříletý nejskvělejší periody v dějinách počítačových her. Jen pohled na vydané tituly v téhle tříletce (Ambermoon mezi nimi pochopitelně!) bere dech :)
@Drolin (25.01.2019 17:02): Protoze adventury nevzbuzuji tolik emoci a nenabizi toho tolik k debatovani, nejsou tam unikatni zazitky, o ktery by se dalo podelit. Vsichni je maj odehrany stejne, pulka lidi ciste s navodem. Je ale bez debat, ze adventurni komunita je zde taktez velmi silna, cely DH z myho pohledu tahne silnej adventure/RPG content.

@Richmond (25.01.2019 15:52): Nadavani na novy hry by tady melo byt vice, rekni jim at jdou sem, nema smysl ztracet cas nekde na Okounovi.
@Richmond (25.01.2019 17:07): Njn, tenkrát mi taky nebylo ani deset. Když jsem si pak koupil první hru (duna), která měla i manuál (anglicky, což už bylo slabší), tak jsem si v tom pořád listoval, i když jsem tomu pořádně nerozuměl. (Když jsem to zkoušel pak o deset let později, tak to šlo samo), ale ty devadesátky no...

@ugraugra (25.01.2019 17:11): No jasně. Já se chtěl vyjádřit proti tomu: "Tak to tenkrát fungovalo." Tak to možná fungovat mělo, ale nepamatuju nikohoz okolí, kdo by to tak dělal. Toť všo.
@Bodkin (25.01.2019 16:02): No to zas mluvíš o něčem trochu jiném. Já chtěl vyjádřit, že
1) hry byly tehdy technicky limitované, a tak velká část informací byla v manuálu ke hře a každý s tím počítal. To, že jsi měl jako pirát smůlu je věc jiná
2) od té doby, co začala doba internetová, tak není problém si ten manuál sehnat a myslel jsem tím tedy, že pokud nějakou starou hru rozehraju dnes, tak první hledám manuál, protože bod 1) Proto mě překvapilo, jak hernísnob pláče nad tím, jak musí ten manuál používat.
@ugraugra (25.01.2019 15:13): "Já teda když hraju staré hry, tak přečtení manuálu je první věc co udělám. Tak to tehdy fungovalo."

Bullšit. Byls rád, když ta pirátská kopie vůbec fungovala, na nějaký text k tomu ti byl úplně u prdele a navíc jsi neuměl anglicky natolik dobře, aby sis z toho cokoliv odnesl.

Takže ti zbyla stará dobrá metoda pokus&omyl a ani to někdy nestačilo (aneb mé hraní BassTour, aniž by se nám podařilo zjistit co to je kromě ježdění s lodičkou po vodě.)
@ugraugra (25.01.2019 15:13): Celkem souhlas, mival tam kdysi slusny clanky, ale ne vzdy, a pokusy o rozebrani hernich serii, ktery ale byly hrozne povrchni a za pokus o popsani QfG jsem ho tam tehdy dost zkritizoval, to se fakt nepovedlo a uz to jel na silu, mel trochu tendence ze sebe delat vyznamnou ceskou herni velicinu. Zrovna tento clanek o Ambermoonu patri k tomu nejlepsimu, pote si ale na zaklade kladnych reakci predelal blog, zavedl donation a zacal psat o konzolich a novych hrach a ja to uplne prestyal sledovat. Mel tam peak kolem roku 2014 cca.

Ohledne popisu serie Wizardry a Ultima, tehdy to bylo dobry, protoze to tady nikdo nedelal, ale kdyz jsi to hral vic, tak ti bylo jasny, ze jsou uplne na hovno a povrchni jak svina.

@Drolin (25.01.2019 14:26): To byl asi jedinej zajimavej clanek za celej rok, uz jsem tam ani casteji nez parkrat za rok nechodil a ted uz to podle vseho zabalil. Je skoda, ze nechodi sem, kazdej retrogamer se hodi.
@90210 (24.01.2019 23:33): Mě se Hernísnob nikdy moc nelíbil.

Třeba v tomhle článku naříká nad tím, jak ikonky nejsou popsané a že nemá mapu a pak v dalším odstavci z něho vypadne, že tohle všechno je vlastně v manuálu ke hře a že teda když si to člověk přečte, tak je to ok. To je docela wtf. Já teda když hraju staré hry, tak přečtení manuálu je první věc co udělám. Tak to tehdy fungovalo. A pokud někdo tenhle krok přeskočí, tak je to jeho blbost, ne chyba hry.

Celkově mi přijde, že záběr má sice široký, ale ty články jsou dost povrchní a nepřesné. Soudím tedy hlavně dle textů, co dal dohromady o sérii Ultima, kterou jsem měl tu čest do detailu poznat.
@Ringo (25.01.2019 14:28): Já samozřejmě také, opravdu skvělý gamebook. Ten má opravdu blízko k dungeonu, a pamatuji, jak obtížný byl :). Společně s Norikem (ten, mimochodem, má cenu na aukcích už přes 2000 a 3000 Kč) to nejlepší z české scény.
@90210 (24.01.2019 23:33): Koukám, on ještě píše? :)

To asi zase začnu sledovat. Články (Zelda, Ultima, Legend, MGS...) tam měl určitě čitelné. Plus jeden z mála hráčů s opravdu širokým záběrem znalostí - staré, nové, různé konzole i PC - a tak to má být.
@Drolin (19.01.2019 08:43): Díky,

Jo, a měl jsem tam chybku, v těch Amber názvech jsem se trochu zaplantal, takže ne Amberstar, ale samozřejmě Ambermoon přišel se scrollovacím pohybem. Už opraveno :-)
@Richmond (03.01.2018 19:35): Aha, vidíš, já myslel, že už to mám zaškrtnuté dávno a dokonce jsem se divil, že jsem tu nedal hodnocení, myslel jsem, že už jsem ho tu dával kdysi dávno. Ta hra tady v databázi přibyla teprve nedávno?

Ambermoon jsem dohrál ještě dávno před Amberstarem a docela těžko se to hodnotí, co je lepší. Ambermoon je určitě pokročilejší, ale v Amberstaru jsem byl tak nějak jakoby více doma, neumím ten pocit vysvětlit, ale jestli jsem se nejvíce doma cítil v Ultimě 7 pocitově, tak Amberstar tomu pocitu hodně šlápnul na paty. Ambermoon pak byl vedle toho fantastická návštěva, ale ne domov :-)

S odstupem času si tak říkám, že ten korkovací režim byl lepší, protože i v emulátoru při nastavní veškerých nejrychlejších procáků amigy ten scorllovací pohyb v Ambermoonu místy drhnul. Dále mi v hlavě pořád leží pocit jakési nekompaktnosti, jakoby do Ambermoonu byla přidána v závěru lokace, která byla plánována až pro Albion. V izometrickém zpracování je vidět i skok v detailnosti gafiky. Ale to samozřejměě nic nemění na tom, že Ambermoon je jedno z nej RPG, které je must play. Ale totéž bych řekl i o Amberstaru.
@90210 (03.01.2018 15:47): No to ne, ale můžeš se mnou rozehrát Ambermoon! A možná i tu UU a asi rozehraji znovu Serpent Isle. Z retra mám ještě připravený The Space Bar.

Nebo z novějších Nioh, Dark Souls, FF IX, Okami, Ghost Trick... ale na to, co jsem hrál roky zpět... tak to tedy ne :).
@Ringo (03.01.2018 12:33): Určitě souhlas, procházení videohry se mění, a často to souvisí zprvu s jejich dostupností. U sebe to také vidím. Dříve jich bylo méně, tak se každá hrála měsíce , pak naopak jich bylo více kvůli přiloženým hrám, pak ještě více s objevením abadonware stránek, pak ještě více s torrenty a emulací, a pak ještě ještě více se vším a slevy a nabídky... :). Mimo jiné, začalo vycházet velké množství menších zajímavých her, kterou jsou přímo koncipované na hraní den, dva, a přesunutí k jiné. Navíc se to pojí s tím, že člověk nyní již hrál větší počty videoher a o to spíše se přesunu, pokud ji neshledá dostatečně kvalitní, k jiné.

Je to spojené i se zájmem o současnou tvorbu, pokud toto člověk následuje, a trh chrlí na spotřebitele jeden titul za druhým, jen těžko se lze uzavřít a hrát jednu vybranou hru a nemít chutě vyzkoušet ty další. Nicméně, jako vše, má to i své výhody. Tento rychlejší postup spíše znamená objevení zábavné hry, u které se hráč zastaví.

Až tento zájem o novou tvorbu opadne a člověk si nestáhne/nekoupí, co ho ihned zaujme, jistě se dostane do bodu, který popisuješ a ve kterém si ty, Richmond, nebo Artran.

Jinak čekám, kdy už se zde začnou objevovat desítky pro Ambermoon a pochvalné komentáře :).
@Drolin (03.01.2018 12:19): Tak pokud tě hry zdržují a každá aktuální je zdržovačka, protože na tebe čeký x dalších, tak to si je moc neužiješ. a taky vím, o čem mluvím, seznam her je sáhodlouhý a nestíhám a když u hry začnu přemýšlet, že už mě moc zdržuje, že už je třeba dohrát to, támto a támhleto, tak to je cesta do pekel a zábava končí. Hry tě musí bavit. Chápu tvůj zájem v exploraci světa a vstřebávání atmosféry, taky to tak beru, ale vyváženě. Rád poslední dobou objevuji sám a baví mě na něco přijít, přečíst si v návodu, tady udělej tohle, aniž bys ve skutečnosti měl vědět, že to tam máš udělat, to mi už hry definitivně prostě kazí a tak se snažím na věci přicházet sám. Doby, kdym i přišlo normální procházet Beholdera dle mapy v Excaliburu sjou pryč. Tehdy mi ten Excalibur přišel jako součást hry a přišlo mi úchvatné koukat do hotových map. Dnes si je třeba raději kreslím sám.
@90210 (03.01.2018 11:35): :))

Tak u her (RPG) nejde o nějaké společníky, doporučenou výbavu, maxování statistik a podobné, ale o vstřebání specifické atmosféry a nového světa :).

Kdo se přestal o hry zajímat v roce 2001 má jistě čas na longruny, nicméně kdo chce být stále v obraze a znát více, nemůže se příliš zdržovat u jednotlivých her.
Ty navody byly super, ale jednoznacne az po dohrani hry, pripadne si prectu cast navodu ze segmentu hry, ktery jsem uz odehral, jestli jsem nahodou neco neprehlidl, ale u RPG to neni moc potreba a u adventur maximalne kdyz se nekde zaseknu na dyl. Drolin je vyhlasenej navodovej speenrunista, kterej si z tech her vubec nic nepamatuje a nic si z nich neodnasi.;0)

@Ringo (03.01.2018 11:15): Záleží hra od hry - u RPG jsou obvykleji zbytečné, pokud to není právě Ultima VII kde není nic jako journal a zábavu hledám v exploraci a konverzacích a ne u vzpomínání si co a jak je třeba (viz jeden z velmi nesmyslných úkonů, který snad ani nejde bez návodu), a u adventur jak u které, například takové Grim Fandango, GK3 nebo Discworld Noir určitě s návodem po ruce.

Nicméně o pokažení bych vůbec nemluvil, naopak. A také mluvím z vlastních zkušností, nicméně je často beru hry spíše jako knihy a filmy, a mám rád vizuální novely a "walking" simulátory. Samotný gameplay mě až tolik nenaplňuje.
@Drolin (03.01.2018 10:58): Ale až po dohrání hry :-) Čtením návodu si hru pokazíš, vím o čem mluvím, pokazil jsem si jich tak spousta, v návodu ti řeknou, co máš udělat na konkrétním místě a já ci vždycky říkal, al jak bych jako vlastn na tohle mohl přijít sám? No jenže mohl, hra ti to totiž na nějakém místě řekne sama a o hledání těch hintů přímo ve hře se čtením návodu takto nesmyslně připravuješ. Já už v současné době používám návod jen při totálních zákysech, kdy třeba hodiny a hodiny marně bloumám, co dále.
@90210 (03.01.2018 10:39): Ve Score ani Levelu nevyšel :(

Nejlešpí texty AA a Iceho jsou právě skryté v návodech - pokud chce někdo komplexněji poznat hru, měl by je při hraní číst.
Cíl číslo jedna pro rok 2018, po nespočtu začátcích už by to chtělo někdy i více rozehrát a dokončit :).