Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Vodny

Vodny

Michal Bayerl • 39 let • bývalý recenzent na Doupe.cz, Eurogamer.cz a dosluhující tenista. • České Budějovice (ČR - kraj Jihočeský)

Komentáře

F.E.A.R.

  • PC 80
Mít STRACH v názvu, to už něco znamená. K FEAR jsem se překvapivě dostal až ke konci loňského roku. A díky bohu. Právě v té době jsem dostal na testování zařízení Novint Falcon, které FEAR podporuje. Díky němu jsem si hru užil dvojnásob a zážitek to byl neskutečný. Nyní si ani nedokážu představit, že bych tuhle hru prošel jen s myší. Bavilo by mě to vůbec?

FEAR není kdovíjak chytrá střílečka, vyprávění záhadného příběhu odbývá hovory přes vysílačku nebo telefony v kancelářích. Sem tam se do reality vloudí nějaká ta vzpomínka či snový flashback, který příběh trošku okoření a přidá hororové prvky. Ono s tím strachem je to hlavně ze začátku dost intenzivní. Nic podobného jsem do té doby neviděl a hlavně nepocítil. Mrazení v zádech, leknutí div jsem nespadl ze židle a to díky in-game sekvencím, které vám vždy v tu nejméně vhodnou dobu postaví nějakého strašáka těsně před váš obličej. Navíc postava záhadné dívenky Almy není nic menšího, než odkaz na proslulé japonské horory, které většina západních diváků nedokouká ani do půlky. Schválně, pusťte si takhle v noci někdy originální Oko, Kruh nebo Nenávist a garantuji vám, že poznáte, co je to strach. Člověk se vždy bojí nejvíc toho, o čem neví co to je.

V případě FEARu nevíte o co vlastně jde a proto vás mrazí v zádech. Bohužel hororové prvky namísto toho, aby se stupňovaly, tak pomalu odeznívaly s tím, jak hlouběji jste se do příběhu dostávali. V tomto ohledu nepřichází tížené uspokojení, ale zklamání to také není.

FEAR jednoznačně exceluje v akční části hry, která střídá tu hororovou a je jakousi odměnou za to, že jste to předchozí leknutí přežili. Bullet time od dob Maxe Payna nebyl tak krásný jako zde. Zatímco v jiných hrách dojde k normálnímu zpomalení času, ve FEAR je to mimořádně efektní okamžik. Kulky vířící vzduch a zavrtávající se do nebohých těl nepřátel, kteří v ladném letu předvádějí neuvěřitelné akrobatické kreace, za které by se nemusel stydět ani Pljuščenko. Kolem létají úlomky zdí, jiskry, různé haraburdí a jste jak uprostřed scény z Matrixu. Když k tomu přidáte ohnivé výbuchy barelů, tlakové vlny granátů a rádiový řev vašich obětí, je to dokonalé. Po technické stránce je FEAR pro mě osobně prakticky bezchybný. O zvukových efektech ani nemluvě.

Není všechno FEAR, kterého se bojíme. Přesto, že je akce výživná a velice zábavná, člověk se neubrání stereotypu, který pramení především ze sterilního level-designu. Kanceláře, tunely a šachty, které jsou střídány dalšími kancelářemi, údržbářskými místnostmi a prázdnými pokoji. Na jednu stranu mi to ani příliš nevadí, na druhou stranu si dokáži představit, jak lepší FEAR mohl být, kdybychom se podívali také jinam. Z pohledu příběhu je logické, že se asi těžko dostanete během chvíle z centra města někam na pustý ostrov lidojedů, ale každý cítí, že kanceláří už bylo dost. A těch nepřátel také mohlo být více druhů. Voják střídá vojáká, který j střídán větším, obrněným vojákem. To není příliš různorodé.

FEAR je výjimečná hra, o tom není pochyb. V žánru 3D akcí je to kousek, na který si budu sakra dlouho pamatovat. Perfektní grafika, působivé efekty, hororové prvky a výborné filmové přestřelky, na to nelze zapomenout.

Pro: Hororové prvky (lekačky), výborná grafika a fyzika, parádní bullet-time.

Proti: Slabší podání příběhu, málo různých nepřátel, otravné kanceláře, šedivé kanceláře, malé a velké kanceláře.

+20

Dark Messiah of Might and Magic

  • PC 85
Když řeknu, že Dark Messiah se hraje podobně dobře jako Half-Life 2 a také ho svým způsobem připomíná, možná si někdo bude klepat na hlavu, ale nemůžu si pomoci. Flexibilní Source engine doslova kouzlí, designově je hra výjimečně přitažlivá, má jednoduchý, snadno srozumitelný příběh, snadno uchopitelný RPG systém s vývojovým stromem a vylepšováním vlastností postavy a v neposlední řadě atraktivní a hlavně funkční soubojový systém.

Nejvíce mě Mesiáš oslovil svým prostředím. Středověk je v 3D akcích dosti opomíjeným obdobím a v kombinaci s fantasy je pohádkový a zároveň drsný. Všude číhající skřeti, ghůlové, pavouci, nekromanceři a jiní nepřátelé jsou zpracováni do nejmenších detailů. Sem tam hráč narazí na obří pavouky, nemrtvé a nějaké kyklopy či draky. Parádní jsou všude možně nastražené pasti, které efektně dokáží nepřítele shodit z útesu nebo jej zavalí množstvím sudů či kamenů. Fyzika zde funguje dokonale a budete jí hojně využívat. Není nad skopnutí smradlavého skřeta z hradeb do nekonečné propasti.

Vůbec celý soubojový systém je něco, co se v 3D akcích příliš nenosí a je to škoda. Povědomí o vaší postavě je neustále přítomno díky viditelnosti vašich končetin a perfektní práci kamery při běhu či soubojích. Hlava se naklání přesně tak, jak byste očekávali. Kolébavý pohyb těla při rychlém běhu, či snadná manipulace se zbraněmi jsou příjemné na ovládaní. Meči a dýkami je možné zasadit smrtící údery při delším podržení tlačítka. A v případě, že jste v berserkovském stavu, jsou komba efektně zpomalena a není nouze o brutální přetváření skřetů v půlčíky. Zraněné postavy kulhají, utíkají se schovat a jejich zbroj dostává krvavě rudý nátěr. Působivé.

Kdo neholduje brutalitě sečných zbraní, může si zvolit cestu mága, který ovládá množství kouzel a zaklínadel. Od levitování s předměty, zmražení, očarování, přes různé firebally, ohnivé pasti, či neprostupné štíty. Není toho sice zase až tolik, ale na 3D akci je to dostačující a hráč se v tom neztrácí. Inventář ovšem není bezedný a musí pojmout několik druhů brnění, magických mečů, léčivých lektvarů, many, luků a třeba i potravin. Zajímavostí jsou kovárny, kde si hráč může čas od času ve zjednodušené formě vyrobit "vlastní" meč.

Příběh není složitý a dokonce nabízí 2 závěry na základě několika rozhodnutí. Dokonce narazíte i na nepovinné mise, které ale beztak splníte, protože by byla škoda to neudělat. Technická stránka hry je velice příjemná a rozhodně ani dnes neurazí. Dark Messiah je tak hrou, kterou by si žádný příznivce středověku, fantasy a 3D akcí obecně neměl nechat ujít. A hlavně se to báječně hraje.

P.S.: Mám doma polskou verzi hry, kde je možné hrát v originálním anglickém znění i s českými titulky. Navíc hra se mi přidala také do Steamu, ačkoliv to na krabici uvedené není.

Pro: Středověký mix s fantasy, bojový systém, RPG vývoj postavy, krásná prostředí, zábavní nepřátelé

Proti: Mohlo to být delší

+27

America's Army 3

  • PC 80
Navzdory neskutečné zabugovanosti je pro mě AA3 jasná volba. Od předchozích verzí (America's Army) se liší především vylepšeným systémem hodnocení LEADERSHIP, který je neskutečně motivující. Hráč může svému týmu pomoci hned několika způsoby a zabíjení nepřátel je jenom jedním z mnoha. Znatelnou změnou je role medika, který může kriticky raněné spoluhráče vrátit do hry správnou volbou léčby přímo na bojišti. Systém zranění je také více propracovaný, ale headshot je vždy jasná smrt. Reporting nepřátel je super věc a jejich potvrzování, či zatýkání je další variantou jak získat cenné body do žebříčku. Map je pouze 5, ale každá nabízí vlastní styl hry. Staré známé Pipeline a Bridge doplnily nové městksé mapy Impact a Alley. Poslední jmenovanou je Ranch, moje oblíbená. Členitý terén, tunely a několik cest do centrálního baráku dělají z této mapy perfektní záležitost. Co nepotěší je mizerná optimalizace, stálé bugy jako zasekávání zbraní, prolínání objektů, nefunkční zbraně, mizení zásobníků atd. Ale když si zvyknete na to, že čas od času se vám nějaký ten "brouk" posadí rovnou na nos, tak je to parádní zábava. Hratelnost je na vysoké úrovni. AA3 je mezistupeň mezi Modern Warfare a Armou 2. Tím myslím jeho přístup k realismu. O grafiku se stará Unreal engine 3, který je ale špatně implementován, takže to žádná nádhera není, ale stačí to.
EDIT: Vlastní recenze AA3 na Doupě.cz.

Pro: Hratelnost, ideální mix hardcore akce a čisté zábavy, zpracování medika a jeho funkce.

Proti: Grafika, 1000 a 1 bug, málo map, nedodělané.

+5

The Path

  • PC 90
Mojí recenzi najdete na Doupěti. Je to prostě unikátní hra, která dokáže nabídnout víc, než se na první pohled může zdát. Když překonáte první minuty z neznáma a prázdna, dostane se vám zážitek srovnatelný s kvalitním psychologickým thrillerem. Výhodou hry je ale fakt, že se do ní můžete aktivně zapojit a vytvářet tak vlastní příběh bez nutnosti sledovat či plnit něčí příkazy. Doporučuji všem, kdo mají rádi filozofické myšlenky, chtějí trošku přemýšlet o sobě, o světě kolem nás a kteří ve hrách hledají víc než jen zábavu. Trocha té melancholie se najde v každém z nás, tak proč by se měl člověk lesa bát? ;-)

Pro: Umělecky ztvárněná grafika, reagující hudba, nekonečný prostor pro vlastní fantazii, nové nápady a prvky hratelnosti, 6 dívek = 6 příběhů.

Proti: Bez slušné znalosti angličtiny si hru neužijete na 100%.

+10 +11 −1

Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas 2

  • PC 75
Rovnou vás odkážu na mojí recenzi na blogu a jenom shrnu hlavní klady. První díl jsem nehrál, což bych řekl je výhodou, protože podle ostatních recenzí nedošlo u dvojky k větším změnám. Grafika je perfektní, prostředí detailní, ale málo interaktivní. Jednotlivé mise jsou si podobné jako vejce vejci. Nečeká vás nic nového, od začátku až dokonce budete čistit místnosti, házet flashbangy, granáty, používat lana, vyrážet dveře a hodně střílet. Trocha taktiky je samozřejmě třeba, ale její použití je vždy stejné. Jako první pošlete černou práci udělat tým a sami jim kryjete záda. Příběh nestojí za řeč a způsob jeho vyprávění je omezen na vysílačku a nějakou tu in-game animaci. V tomto ohledu velké zklamání.

Stereotyp se dostaví poměrně brzy, protože se Vegas 2 hraje pořád stejně a nových věcí a nápadů se nedočkáte. Ovšem rád jsem se k Vegas 2 vracel, protože ten pocit speciální jednotky, systém krytí a vůbec plynulost akce (díky příjemnému ovládání) se mi líbila. Hru dohrajete velice rychle, není dlouhá, ani těžká. Během svého působení získáváte hodnosti, odemykají se vám nové zbraně a výbava. Nějaká motivace tu tedy je. Je zde nějaký mulťák a mód "Hon na teroristy".Přesto je hra až moc "obyčejná" a jednotvárná. Pozornost si ovšem zaslouží. Pokud jste nehráli první díl, berte všema deseti.

Pro: Grafika, solidní akční pasáže, celkem povedená atmosféra.

Proti: Nudný příběh, opakující se mise, stereotyp, málo inovací.

+7 +8 −1

The History Channel: Civil War - A Nation Divided

  • PC 60
Hrál jsem, dohrál a celkem mě to i bavilo. Není to žádná grafická, příběhová či nápaditá FPS, ale má něco do sebe. Už jen to prostředí a způsob vedení boje mě zajímalo, tak jsem to zkusil. Největším lákadlem jsou určitě dobové zbraně - zapomeňte na zásobníky a akci á la Rambo. Zde musíte počítat každý náboj a hlavně se krýt. Přebíjení zbraní je u každého kousku zcela unikátní a taková mušketa se musí vyčistit, nacpat kulí a zasypat střelným prachem. To vše v perfektní animaci. Navíc pokud se o toto období či historii zajímáte, budete příjemně překvapeni. Dozvíte se zajímavé informace a zúčastníte se boje za obě strany konfliktu. Na to, s jakým rozpočtem tato hra vznikla se jedná o solidní (lehce nadprůměrnou) 3D akci. Hra v podobném historickém pozadí tohoto formátu na trhu chyběla a bylo by dobré, kdyby se historické FPS začaly dělat.

Pro: Historické bitvy, realistické zbraně a jejich animace, celkem solidní kampaně.

Proti: Krátké a technicky zastaralé, bez inovace.

+4

Pure

  • PC 70
Povedená závodní hra v grafice, kterou závidí i Motorstorm na PS3. Jenže grafika není zdaleka všechno. Krkolomné ovládání na klávesnici nutí hráče ke koupi gamepadu. Dlouhé načítací doby (jedná se o nějakou chybu, snad napraví patch) zase nutí hráče chladit nervy. World Tour (kariéra) má pouhých 54 závodů a po dohrání nemá Pure čím zaujmout. Až 10 hodin solidní zábavy Pure nabízí, ale přeci jenom tam toho mohlo být ještě mnohem víc. Co takhle zábavné módy po dohrání kariéry ve stylu FlaOutu - nejdelší, nejvyšší skok; nejdelší série triků zasebou, bez pádu; nejvíce bodů za triky najednou; splitscreen atd. Zaměření striktně na čtyřkolky moc variabilitě a hratelnosti nepřidává.

Každopádně je Pure nadprůměrná hra, spousty bláznivých triků, šílených skoků a perfektní punk/rock soundtrack.

Mojí recenzi na Pure najdete na Doupě.cz

Pro: Špičková next-gen grafika, spousty triků, šílené skoky, soundtrack

Proti: Délka hry, variabilita, dlouhé načítací doby, rostoucí stereotyp

+7 +8 −1

Call of Juarez

  • PC 80
Docela povedená 3D akce, navíc z mého oblíbeného prostředí - Divokého Západu. Srovnávat lze snad jen s ještě o kus lepším počinem GUN. Pokud bych měl chválit, tak CoJ dostane jedničku za technické zpracování. Graficky hra nemá chybu. Povedené modely postav, detailní krajina a poměrně rozlehlé úrovně. Škoda jen, že se nepodařilo vytvořit otevřený svět bez loadingů po vzoru Boiling Point: Road to Hell. Brutalitou se ve hře také nešetřilo, zpomalené střílení z luku je perfektní. Škoda jen, že si Techland nepohrál více s interaktivitou okolního prostředí.

Příběh hry není nijak oslnivý či snad překvapující, nicméně je vyprávěn trochu netradičně. Hrajete střídavě za 2 postavy. Jedna z nich pronásleduje tu druhou. Nebudu nic prozrazovat, snad jen, že každá z postav vyžaduje lehce odlišný přístup k hraní. Chvíli více střílíte, chvíli se zase plížíte.

Hudba je také pěkná, ale troufám si tvrdit, že orchestrální bombě od Christophera Lenertze z GUNu se to nevyrovná. Ovšem velice povedený je dabing, především starý kněz je velice přesvědčivý.

Ovládání dvou zbraní najednou (levým/pravým myšítkem) je z prvu trochu nepřehledné, obzvlášť, když každou zbraň nabíjíte zvlášť, ale po pár minutách si zvyknete. Ve hře je poměrně dost jednoduchých puzzlů s lanem, kdy se musíte přehoupnout z jednoho stromu na druhý a docela to otravuje.

Negativa: Stereotyp a lineární postup hrou mi vadil strašně moc. GUN, westernovské GTA na to šlo jinak, lépe. Zde jste vázáni vypravěčským lanem a nemůžete se ho pustit. Škoda. Mohla to být pecka. Takto jen dobrá střílečka, s líbivým zpracováním.

Kompletní vlastní recenzi najdete na mém blogu.

Pro: grafika, uvěřitelné postavy, dabing, hudba, prostředí

Proti: stereotyp, lineárnost, malá interaktivita prostředí

+8 +12 −4

Ford Racing Off Road

  • PC 40
Jelikož jsem měl možnost (bohužel) tuto hru recenzovat, tak s čistým svědomím ji mohu prohlásit za jednu z největších závodních arkád. Jedná se o budgetový titul, který nabízí 5 let starou grafiku, 18 licencovaných trhačů asfaltu značky Ford a Land Rover, řadu směšných módů hry - jako sbírání artefaktů, slalom, závod damage-control, kdy se nesmí vaše auto příliš poškodit (ono tam vlastně žádné pořádné poškození není) + další řadu trapných módů, koridorové tratě bez volnosti, soundtrack o třech písničkách a vůbec celé zpracování je podprůměrné. Tahle hra je pro lidi, co to s hraním nemyslí vážně, chtějí si zahrát hodinku po práci na relax a nemají vysoké nároky na kvalitu hry. Prostě reklamní hra dvou automobilek.

Pro: 18 licencovaných vozů, nenáročná grafika, nízká obtížnost a snadná hratelnost

Proti: Všechno od grafiky po zvuky a hudbu je zpracováno lehce podprůměrně .

+6

Clive Barker's Jericho

  • PC 70
Další hra z pera Clive Barkera, mistra hororu, nedopadla u kritiků úplně nejlépe, ale rozhodně bych ji neodsouval na druhou kolej. Ba naopak, pro mě se jedná o příjemné překvapení. Ve hře máte k dispozici 6 postav, do kterých se volně převtělujete podle potřeby a podle vlastní chuti. Každá z postav disponuje dvěma odlišnými zbraněmi a dvěma kouzly (či psyonickými silami chcete-li). Navíc některé zbraně mají několik módů střelby či volby munice. Pokud zemřete, automaticky se převtělíte do další postavy v týmu. Po smrti celého vašeho týmu následuje loading z automaticky uložené pozice. To se ale nestává tak často, protože smrt je ve hře prezentována pouze nemožností bojovat a kdykoliv můžete padlého kamaráda opět oživit jedním kouzlem. Hra tak kombinuje sci-fi prvky a tak trochu fantasy. Oproti Clive Barkers Undying se lae v Jerichu budete překvapivě méně bát a více střílet. Řešení puzzlů probíhá nutností přepnout se do určité postavy a použít její speciální schopnost, např. na zvednutí těžké brány či proražení blokády.

Zajímavou featurkou ve hře jsou sekvence (skriptované), kdy se stane něco nenadálého (propadnutí podlahy, útok nepřítele z bezprosřední blízkosti atd.), kdy se vám na obrazovce během souboje objevuje postupně několik šipek, které musíte rychle stisknout - klávesy WASD pro pohyb, aby jste se zachránili. To je v některých pasážích hry deprimující, protože po neúspěchu následuje smrt a loading před tou samou situací, kdy navíc sekvence šipek nejsou stejné a vy si tak nemůžete sekvenci naučit nazpamět a musíte pokaždé reagovat na novou situaci. Je to zajímavé zpestření, které ale nemusí každému vyhovovat.

Příběh je poměrně jasný, ale díky až neskutečně velkému množství dialogů (na 3D akci) se v něm můžete snadno ztratit. Každopádně na závěr vás čeká souboj s bossem, kdy musíte využít všechny zbylé postavy a jejich schopnosti pro zdánlivě nepřemožitelnému nepříteli.
Grafika je parádní, ale na můj vkus až příliš náročná. Má řadu pokročilých efektů - blur, depth of field, dynamické stíny, efektní vodu, déšť a krvavé cákance při explozích těl.

Když se na Jericho podíváme z první stránky - celkové zpracování, nemůžeme téměř nic vytknout. Bohužel hra trpí jakýmsi syndromem stereotypu, který vyplývá z lineárního postupu hrou a málo variabilních nepřátel. Což o to, nepřátelé jsou efektní (vybuchující monstra s nádory, které musíte roztřelit atd.) a pěkně zpracovaní, ale je jich málo druhů a neustále se opakují. Délka hry je každopádně nadprůměrná (min. 10-12 hod.) a level design poměrně zajímavý (ale pořád na jedno brdo, temné, tmavé), přesto se pocit stereotypu dostaví hned z kraje a vy tak hru dojíždíte jakoby z donucení.

Celkově vzato je Jericho nadprůměrnou akcí, kterou sráží hlavně malý počet nepřátel a stereotyp, který se dostaví hned po pár minutách hry. Na odreagování je ale Jericho jasná volba.

Kompletní vlastní recenzi najdete na mém blogu.

Pro: 6 postav na výběr, grafika, zvuky, efekty.

Proti: Slabá atmosféra, náročné na HW, málo druhů nepřátel, stereotyp, linearita.

+9

Quake

  • PC 85
Quake je legendární 3D akcí z vlastního pohledu, za jehož vznikem stojí světoznámý id Software v čele s geniálním tvůrcem 3D enginů Johnem Carmackem a stejně nadaným level designérem Johnem Romerem. Hra je originální již svým výběrem obtížnosti, kdy vybíráte jednu ze tří cest přeskočením propasti. Nejtěžší obtížnost Nightmare“ je tak náročná, že ji tvůrci schovali do skryté chodby pod vodou, aby do ní někdo náhodou nevstoupil. Příběh: Hrajete za bezejmenného vojáka, který je pověřen vládou, aby zničil nepřátele, kteří se odnikud začali objevovat díky chybě v portálech. Vláda experimentovala s těmito portály a omylem tak otevřela bránu do jiné dimenze. Vy jste vysláni právě na toto místo a musíte se probojovat hordou nepřátel skrze 28 levelů rozdělených do čtyř epizod. K tomu máte k dispozici 9 zbraní od brokovnice až po raketomet.

Zpracování:
Design map svým zpracováním připomíná středověké a gotické období a dokonce i samotné zbraně mají nádech fantasy. To je způsobené tím, že jednotlivý designéři měli na hru odlišný názor. American McGee a Tim Willits chtěli udělat hru více sci-fi - podobnou jejich předchozímu titulu Doomu. Zatímco John Romero trval na hybridní temné fantasy hře, která by byla mixem RPG a 3D akce. Nakonec se přikolonili k první variantě, ale přesto některé fantasy prvky zůstali – např. podivně vypadající zbraně a architektura.

Multiplayer:
Díky chytrému datu vydání v období, kdy internet prožíval svůj první boom se hra nemohla obejít bez propracovaného multiplayeru a okamžitě se stala hitem. Dokonce bylo možné singleplayer část projít v tzv. koo-perativním režimu. Nejpopulárnějším herním módem se stal samozřejmě Deathmatch – všichni proti všem. Hra ve více lidech disponovala unikátními možnostmi pohybu – skákání ve stylu zajíce, rychlé skákací úkroky a novátorský „rocket jump“, který střelou z raketometu pod nohy při výskoku hráče vymrštil výše než obyčejný skok na úkor částečného sebepoškození. Na bázi Quake enginu vznikla řada dalších her a modfikací, z nichž nejznámější je určitě Half-Life. U „Qáka“ jak se mu u nás také říká se poprvé objevil fenomén zvaný „speedrun“, kdy hráči zaznamenávali video ze hry a přitom se snaží jednotlivé levely projít v co nejkratším čase.

Quake byl v mnoha ohledech revoluční hrou a také první hrou s pravým 3D enginem s mnoha novými efekty. Quake je pro mě osobně první skutečnou 3D akcí.

Pro: Revoluční 3D grafika a efekty, nevšední arzenál zbraní, poutavé gotické/sci-fi prostředí, multiplayer s mnoha možnostmi, parádní soundtrack od známé skupiny Nine Inch Nails.

Proti: Prostředí je sice atraktivní, ale po čase stereotypní, chybí více druhů nepřátel.

+18 +19 −1

CellFactor: Revolution

  • PC 40
Jako tech-demo (a reklama) pro akcelerátor fyziky zajímavé, ale z praktického (hráčského) hlediska bezvýznamná hra. Každopádně některé efekty ukazují budoucnost grafiky a efektů - efekt látky a jejího poničení, voda a tekutiny (krev), fyzika objektů atd. Stojí za vyzkoušení, ale nečekejte plnohodnotný titul. Nabízí pouze multiplayer po síti nebo s boty.

Pro: Je to freeware, grafika, efekty.

Proti: Náročnost na hardware, pro plné vychutnání potřebujete akcelerátor fyziky, pouze multiplayer.

+2

Half-Life 2: Lost Coast

  • PC 70
Jako technologické demo Source enginu je to pěkné, ale vzhledem k pouhé několikaminutové herní době se to nedá považovat za právoplatnou hru. Architektura, HDR efekty a detaily postavy rybáře jsou úžasné a ani dnes se za ně nemusí stydět. O tom žádná. Stojí to za vyzkoušení, ale nečekejte kdovíjakou hratelnost. Jeden level je jeden level.

Pro: Grafika - HDR, efekty vody, detailní textury.

Proti: Hratelnost o délce pár minut.

+14

Worms 3D

  • PC 40
Jedna z mnoha her, které doplatily na přechod do 3D. Přechod z plošinovky do třetího rozměru nemusí být vždy špatný - viz. [dh-hra]duke-nukem-3d[/dh-hra]. V tomto případě ale ztratil svoje kouzlo - přehled po bojišti a jednoduché ovládání. Ve 3D je všechno daleko pomalejší, hra ztratila tempo a své kouzlo. Nevím co vedlo Team 17 ke změně fungujícího konceptu hry. Možná to byla móda mezi lety 2000-2004, kdy se mnoho her díky možnostem 3D grafických karet přetvářelo do tohoto rozměru. Jak je vidět, ne všem to bylo ku prospěchu. Wormsi jsou učebnicovým příkladem.

Pro: Červi!

Proti: 3D zpracování, pomalé tempo, kostrbaté ovládání.

+2

Atomic Bomberman

  • PC 100
Atomíka Bombíka považuji za jednu z nejlepších multiplayerových her a vůbec hru, u které termín hratelnostní orgasmus platí na sto procent. Kolik dlouhých večerů a brzkých ranních hodin jsem strávil s kamarádem namačkaný u jedné klávesnice? Kolik bomb jsem odpálil, abych sledoval, jak mému žlutému nepříteli explodují všechny části těla v roztodivné hře barev a efektů? Kolikrát jsem se sám uvěznil bombou, když jsem chtěl soupeře nalákat do pasti? Kolikrát jsem odkopl bombu přes celý level přímo před nos nic nečekajícího kámoše? A kolikrát jsme oba zdrhali před nebezpečným průjmovým valem bomb, kterých se po levelu začalo objevovat až příliš mnoho? Už ani nevím kolikrát to bylo. Jedno vím ale jistě. Slzy smíchu, štěstí a radosti z čisté zábavy mi na tvářích usychají dodnes!

Pro: Křišťalově čistá hratelnost srovnatelná snad jen s orgasmem.

Proti: Bolavé prsty a klouby ze zběsilého mačkání kláves.

+17

Painkiller

  • PC 80
Vynikající 3D akce ze staré školy, která v roce 2004 překvapila celou hráčskou veřejnost. Za prvé: prostředí byla rozmanitá, nápaditá a nepostrádala tajemnou atmosféru. Podívali jste se do středověké Evropy, Babylonu či do období Křížových výprav. Za druhé: nepřátelé - je jich hodně a krásně se kosí. Zbraně - pět druhů zbraní, každá s dvojím módem střelby. Unikátní zbraní byl kolíkovač, který šlo proměnit v raketomet vystřelením granátu a jeho následným trefením kůlem ve vzduchu. Toho se hojně využívá v multiplayeru.

Grafika - vynikající fyzikální engine, který umožňoval doslova přikolíkovat nepřítele ke zdi. Hra také jako jedna z prvních využívala dynamického světla a stínů, což je vidět hlavně v levelech plné zombií, které se šourají s loučí v ruce a osvětlují všechno kolem sebe.

Hratelnost - beztarostná hratelnost připomínající 3D akce ze staré školy. Po čase to ale bylo trochu stereotypní - nepřátelé se objevovali neustále dokola a akce nebrala konce. Sbírání duší po mrtvých a zlaťáků připomíná sbírání pokladů ve Wolfensteinovi 3D, ale zde navíc byl hráč odměněn dočasnou supersilou. S tím souvisí také nákup tarotových karet za peníze nebo jejich získání splněním úkolu. Nakonec nesmím zapomenout na velice zajímavé bossy, kteří vždycky měli nějakou tu slabůstku, kterou musel hráč odhalit.

Bossové v Painkillerovi patří k těm největším co se zatím v 3D akcích objevili. Hra nepřinesla nic nového co se příběhu či samotné hratelnosti týče, ale těžila především z nenáročné akce, kdy hráč prakticky nemusel přemýšlet a jenom si užíval akce.

Pro: Grafika a fyzikální engine, spousta nepřátel, hodně krvavé a brutální, pět perfektně vybalancovaných zbraní, závěreční bossové

Proti: Občas stereotypní, prakticky bez příběhu a jakéhokoliv stotožnění hráče s hlavní postavou

+17

Wolfenstein 3D

  • PC 90
Melodie z této fantastické 3D akce mi zní v uších prakticky neustále. Stejně tak hlášky nacistů po otevření dveří ... Alles klar? ...ratatatata a o jednoho nácka méně. Prostě špičková hra s výbornou hratelností a na svou dobu povedenou grafikou. Level design nemohl být kdovíjak propracovaný, takže jsme se museli spokojit s chodbami v pravém úhlu. Potěšila motivace v podobě sbírání pokladů a nalézání tajných místností. A na závěr jsme se vždycky vyřádili na tuhých bossech v čele s Adolfem. Paráda. Co víc si od akční hry z roku 1992 přát?

Pro: Střílení nacistů, závěreční bossové, německé hlášky, německý ovčák, pohodová hratelnost

Proti: pravoúhlý level design, stereotypní prostředí...na tu dobu to jsou ale přehlédnutelné detaily

+14

Fable: The Lost Chapters

  • PC 90
Máte rádi pohádky? Chcete se stát hrdinou, kterého budou milovat všechny ženy z celého kraje? Ano? Tak se pohodlně usaďte a poslouchejte.

Bylo, nebylo. Žil byl jeden šikovný vývojář počítačových her, který se jmenoval Peter Molyneux. Pracoval ve své firmě Lionhead Studios a tvořil hry s převratným obsahem, ovládáním a zpracováním. Všechny jeho hry byly kritikou vysoko ohodnoceny, ale komerčně nebyly zas tak úspěšné. To šikovného vývojáře opravdu mrzelo, protože tvořil hry pro všechny a chtěl, aby se lidé u jeho her bezmezně bavili. Tak vytvořil hru s pracovním názvem Ego a jak to s ní dopadlo? Posuďte sami.

Bajka, báje, povídačka...
Původní koncept hry Ego byl zachován, avšak ne se všemi vymoženostmi, které Molyneux plánoval. Fable: The Lost Chapters (dále jen Fable) je akční RPG z pohledu třetí osoby, jejíž příběh se odehrává ve světě zvaném Albion. Jakožto malý chlapec jste svědky masakru celé vaší vesnice a jediný kdo přežije jste vy. Po tomto strašném zážitku se objevuje tajemný mág, který si vás vezme na starost a odvádí vás do Guildy. Tam se učíte a trénujete nové dovednosti a postupně se stáváte silnějším a zdatnějším. Také se setkáte s Guildmasterem, který vám vysvětlí, jak to ve světě Albionu chodí. Záhy tak zjistíte, že v okolí na vás čekají desítky úkolů, které je třeba splnit a které vás dovedou až k závěrečné pomstě smrti vašich rodičů.

Bojuj a staň se hrdinou
Úkoly se dělí na příběhové a nepovinné. Pokud se budete držet pouze příběhu (což nedoporučuji), zabere vám dokončení hry 10 – 12 hodin, což na RPG není mnoho. Ovšem herní dobu si můžete zdvojnásobit plněním nepovinných úkolů a můžete tak získat zajímavé předměty, peníze, mocné zbraně, brnění a cenné zkušenosti. Na začátku jste obyčejný kluk, na kterého všichni pokřikují Chicken chaser (pozn. ten kdo honí slepice). Avšak postupně si vydobýváte respekt okolí a rázem se stáváte Hrdinou. Svět Albionu je unikátní v tom, že reaguje na vaše činy. Kromě zkušeností získáváte reputaci. Ve Fable stejně jako v Black and White se můžete stát dobrým nebo zlým. Pokud budete zabíjet monstra a bandity, získáte si srdce celého okolí a všichni vás budou respektovat jako dobrého hrdinu. Avšak začnete-li loupit, zabíjet bezbranné a rozhodovat se proti morálním zásadám Albionu, stanete se tyranem, kterého se všichni bojí. V příběhu jsou určité momenty, ve kterých se musíte rozhodnout mezi dobrem a zlem. A toto rozhodnutí určí vaši další cestu.

Meč, luk a čáry máry
RPG bez zbraní a kouzel by bylo jako snídaně bez kafe a tak dostáváte na výběr z několika kousků sečných zbraní, kuší či luků a samozřejmě i kouzel. Než vezmete do rukou obrovský oboustranný meč se třemi kouzelnými kameny, uplyne hodně vody a mnoho nepřátel bude muset být zabito, abyjste získali potřebné zkušenosti a sílu. Zkušenosti vypadávají ze zabitých nepřátel a získáváte je plněním úkolů. Zmínil jsem kouzelné kameny. Silnější zbraně disponují max. třemi rozšířeními v podobě kouzelných kamenů, které vám např. zvýší útok, přesnost, obranu či zdraví. Tyto kameny umístěné na zbrani se však dají použít pouze jednou a jejich výměna za jiný není možná. Zbraně můžete mít u sebe dvě. Jednu v ruce a druhou si nesete na zádech. Kouzla se dělí na několik kategorií. Obranná, útočná, na blízko a na dálku. To v sobě zahrnuje firebally, blesky, zpomalení času, tlakové vlny, ohnivý vír, vysávání energie z nepřátel, rychlé úskoky, vyvolání pomocníků, obranný štít, omámení nepřátel atd. Kouzel je kolem 30-40, přičemž každé kouzlo má 7 stupňů účinnosti. To se týká i ostatních schopností, dovedností a vlastností. Ty se dělí do kategorií jako síla, přesnost, hbitost, zdraví a vůle. Ve hře máte ukazatel zdraví, počet životů (můžete sebrat až 9 lahviček, které vás okamžitě po smrti vrátí zpět do života) a ukazatel vůle (obdoba many). Kouzla si přidáváte do slotů po dvojici a jejich kombinace závisí jen na vás. Nutno dodat, že tento systém není úplně ideální, protože klávesou shift pro rychlé použití je možno aktivovat pouze kouzla z jedné dvojice a mezi ostatními musíte přepínat kolečkem myši, což se v náročnějších vřavách nedá dost dobře stíhat a mnoho kouzel tak nenajde využití. Celý soubojový systém je poměrně jednoduchý a buď můžete bojovat nezávisle s každým, nebo se zafixovat na jednoho protivníka. V boji využijete pouze prvek krytí, úskok nebo útok a to je vše. Souboje jsou tak méně komplexní a jedná se spíše o jednoduché mlácení a používání kouzel. Co se ostatní výbavy týče, k dispozici máte několik druhů oblečení a brnění, které vám přidá na strachu či kráse. To jak vypadáte, hraje také svou roli.

Fable = The Sims?
Za získané peníze si v Albionu můžete u obchodníků koupit téměř vše. Od zbraní, oblečení a brnění až po lopatu, rybářský prut, jídlo, pivo, tetovací a holičské karty a další věci. Lopatou je možno v Albionu kopat poklady, rybářským prutem můžete chytat nejenom ryby a ty pak prodávat, ale někdy se poštěstí vytáhnout z jezírka klíč k jedné z několika uzamčených truhel. Jídlo zde slouží, stejně tak jako lahvičky k doplnění zdraví. Vaši postavu můžete nechat potetovat, ostříhat a oholit podle svého vkusu. Když budete hodně krásní a populární, nebude pro vás problém najít si ženu a uzavřít s ní sňatek. K tomu je ve Fable aplikován systém emocí a gestikulace, kdy můžete na veřejnosti zavýskat na některou z žen a obdarovat ji bonboniérou či růží. Pak už jen stačí koupit snubní prsten a ruka je v rukávu. Vše završíte koupením domu a jeho vylepšením. Uvnitř si můžete na zeď dát vystavit některou ze svých trofejí (třeba zub Krakena) a dům prodat či pronajmout. Můžete se nechat rozvést a .... tak bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho.

Pohádka k nakousnutí
Svět Albionu není nijak závratně rozsáhlý a nemůže tak konkurovat jiným RPG. Zato působí velmi kompaktně a pohádkově. Grafika hry je barevná, plná detailů a pořád je na co se dívat. Ve hře je implementován denní režim a hrátky světla a stínů jsou úžasné. Postavy jsou vymodelovány do detailu a působí robustně. To se týká i okolních domů a chatrčí. A to vše si užijete i na slabších strojích. Hudba a veškeré zvuky včetně všech dialogů jsou perfektní a do celého prostředí sedí jako šnek do ulity.

Zazvonil zvonec…
Co Fable vytknout? Téměř nic. Záleží na každém z nás, zda-li nám bude vadit jednodušší soubojový systém nebo kratší herní doba spojená s nepříliš rozsáhlým světem. Každopádně s Fable prožijete několik intenzivních večerů a nudit se rozhodně nebudete. Peter Molyneux nám předvedl další ze své vize ideálních her. Vzal kvalitní příběh, obalil ho do atraktivního hávu, přidal zajímavé prostředí a navíc implementoval řadu drobností, které bychom u konkurence hledali jen těžko. Přesto nebyl zcela spokojen a nevyužité nápady se pokusí zrealizovat ve Fable 2. Já osobně se nemohu dočkat.

Pro: Kouzelný pohádkový svět, vynikající grafika, pohádková hudba, obrovské herní možnosti, prožijete život od malého děcka až po starce, spousta zbraní a kouzel, můžete hrát za dobro i zlo

Proti: Ve hře nerostou stromy a svět se nevyvíjí jak slíbil Molyneux - ale ve dvojce už to bude!

+10 +12 −2

Half-Life

  • PC 100
Jen málokterá hra si zaslouží stoprocentní ohodnocení, které jí člověk může udělit bez sebemenších výčitek. Half-Life patří mezi tuto ligu vyjímečných. Hra, která posunula žánr 3D akcí o míle daleko a otevřela oči zaslepeným vývojářům, kteří do té doby tvořili stále stejné hry. Hra, která mi nedala spát a u které jsem se tolikrát lekl při útoku Headcrabů, až mi slezlo několiv vlasů hrůzou. HL přišel s revolučním způsobem vyprávění příběhu pomocí skriptů. Tento systém je užíván úspěšně dodnes a i když už nám skriptování občas leze na nervy, tak při jeho správném použití se dají vytvořit neskutečné (až filmové)scény.

Half-Life v překladu znamená "poločas rozpadu". Proč právě takový název říkáte si? Má to něco společného s prostorovými branami z jiného světa, ze kterých k nám putují jednotky Combine? Myslím, že na to jednou každý přijde, ale cesta je to ještě dlouhá. Hlavní hrdina, Gordon Freeman se stal fenoménem, postavou, jenž se díky svému páčidlu a strohým komunikačním schopnostem (vlastně vůbec nemluví:-) stal herní legendou. Stejně tak tajemný G-Man s kufříkem nám neustále vrtá hlavou. O koho jde? Je to kladná či záporná postava? Příběh je zkrátka zahalen rouškou tajemství.

Po fenomenálním první díle následovalo několiv dobrých datadisků a hlavně druhé pokračování s fantastickou grafikou a spolu se dvěma epizodami. Třetí epizoda se již blíží a já se nemohu dočkat, protože Half-Life není jenom hra, ale mistrovské dílo, které si zaslouží pozornost všech hráčů bez vyjímky. U mě je Half-Life na první místě herního žebříčku.

Chcete vědět o příběhu Half-Life a jeho pokračováních úplně všechno? Pak nesmíte minout Průvodce příběhem Half-Life jednoho nadšence.

P.S. Modlím se k hernímu bohu, aby nám jednoho dne Valve ukuchtilo i plnohodnotný Half-Life 3. Óó všemocné Valve, nechť tvoji zaměstnanci nikdy neztratí ze své mistrovské šikovnosti a tvůrčí geniality. Ve jménu Gordona, Alyx a G-Mana, Amen.

Pro: Hutná atmosféra, filmový příběh a dokonalé zpracování.

Proti: Kdo je ksakru ten G-Man?

+33 +36 −3

Red Faction

  • PC 80
Revoluční hra v oblasti destrukce prostředí. Tam kde ostatní hry využívají tzv. mrtvých modelů, přišel Red Faction s převratnou novinkou, která umožňuje libovolně ničit okolní prostředí. Vezmete raketomet, střelíte do zdi, uděláte díru, znovu vystřelíte, díra se prohloubí atd. Přirovnal bych to k Wormsům. Je až neuvěřitelné, že od této hry s Geo-Mod enginem uplynulo již 7 let a žádná hra dosud nepřišla s podobným destrukčním modelem. V tomto ohledu je Red Faction a jeho druhý díl skutečně převratný. Osobně se velice těším na třetí díl s názvem Red Faction: Guerilla, který by měl vyjít začátkem roku 2009. Zde je odkaz na moje preview Red Faction: Guerilla, které jsem napsal pro Doupě.cz

Pro: Geo-Mod engine a jeho možnosti destrukce, pohodová hratelnost, solidní příběh

Proti: Jednotvárné herní prostředí

+13 +14 −1