Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Worlds of Ultima: The Savage Empire

  • PC 70
Savage Empire (dále jen SE) se jen horko-těžko kvalifikuje jako RPGčko. Máme tu sice skvělý engine z Ultimy VI, takže by člověk čekal, že tu opět jsou souboje, levelování postav či systém magie a ano... je to tu všechno... ale je to tak strašně upozaděné a nedůležité, že to ani nelze brát vážně.

Souboje jsou ještě jednodušší a vzácnější než v šestém díle, postavy začínají na téměř maximálních levelech a proto jsem se svou postavou měl level-up jednou jedinkrát za celou hru. Z vybavení tu jsou v podstatě jen zbraně, štíty a armory. Helmy, boty, prsteny, wandky, atd. tu nejsou vůbec, takže některé sloty zůstávají prázdné. Magie je tu přítomna ve formě šamanských kouzel, kterých je tu celkem 9. Což je asi 8x méně jak v Ultimě 6. Navíc kouzlit může jen jedna postava a to Shamuru, což je v podstatě starý známý Shamino. Popravdě jsem využíval pouze heal na léčení poisonu, jinak jsou kouzla vzhledem k malé obtížnosti soubojů zbytečná.

Kdybych to měl nějak shrnout, má SE blíže spíš ke Quest for Glory. Je to adventura s pár RPG prvky. Příběh se začíná odvíjet už v manuálu, kde je obsáhlejší formou popsáno intro a najdeme tu i podrobné informace o Eodonu, jeho kmenech, fauně a floře či o zbraních. Prostě Ultimácká klasika.

Co se týče samotné hry, opět tu najdeme obsáhlé dialogy, kdy je třeba ptát se na klíčová slova. Tentokrát ovšem v každé vesnici najdeme jen pár důležitých NPC (2-4) a zbytek jsou generičtí soukmenovci, co mají stejné odpovědi. Vesnice mi přišly velice chudé, kromě Tichticatlu se jedná většinou jen o pár chýší postavených kolem ohně. v nichž najdeme pár poházených věcí. Nic zajímavého. Za naprostý designerský fail považuji podzemní město, které je obrovské a vzhledem k příběhovému backgroundu nabízelo úžasnou možnost udělat velice zajímavou lokaci. Bohužel to skončilo naprosto prázdným bludištěm, kde není vůbec nic, nevypadá to jako město kde někdo žil a hráč tam místo objevování akorát nasraně bloudí.

Hodně zvláštní je, že můžete ukrást jakýkoliv předmět bez postihu. Není tu karma metr, ani nikdo nezačne řvát "Thief!". Takže jdete do obchodu, kde zjistíte, že zbraně se tu prodávají za emeraldy. Jelikož žádné nemáte, nabídku odmítnete a zbraně, které se válejí v obchodě na zemi, si prostě před zraky majitele vezmete. Trochu povedenější je crafting, kdy si můžete vyrobit třeba pochodně, granáty, vázy, či pušky a pak je využít v questech. Bohužel mi crafting přišel neintuitivní a vždy než jsem přišel na to, co použít na co, tak jsem se pěkně navztekal.

Za pochvalu stojí zajímavý námět - kdo by neměl rád dinosaury, že jo - a poměrně podařený příběh a postavy, kdy se dočkáme i pár "cutscén" či romance s princeznou, což v době vydání hry rozhodně nebyl standard. Trochu mě ze hry vytrhávala přítomnost Warrena Spectora, který místo, aby makal na Deus Ex, tak se snažil zrealizovat svoje plány na ovládnutí světa :) Snad poprvé, co si pamatuju, tu najdeme questlog v podobě zápisníku reportéra Jimmyho, se kterým můžete kdykoliv konzultovat váš progres ve hře. Zamrzí přítomnost několika bugů, jež ale naštěstí nebrání dohrání hry.

Popravdě, kdyby do SE nebyl vpasován Avatar a pod hru se nepodepsal Lord British, nemělo by to s Ultimou moc společného. Vypadá to spíš jak kdyby Origin poskytl skvělý engine partě modderů a ti s ním udělali vlastní hru, která ale není zdaleka tak detailní a propracovaná jako její předloha. Stále je to ovšem zábavné a hratelné. Pokud máte rádi QfG, zkuste i tohle. Znalost Ultima univerza tu není vůbec nutná.

Pro: námět, slušný příběh a postavy, engine z U6, crafting

Proti: zjednodušené RPG prvky, svět není tak propracovaný jak v "opravdových" Ultimách, crafting není intuitivní, bugy

+12