Komentáře
Layers of Fear
Polda 6
Polda 5
Polda 4
Polda 3
Polda 2
Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš
Alien: Isolation
Pro normálního hráče, kterým jsem já a který není až tak velkým fanouškem této kultovní záležitosti však má i nepopiratelné mínusy. Tím hlavním je bezesporu určitá monotónní hratelnost a příliš mnoho hluchých míst. Celou hrou se dá až na pár výjimek vlastně proplížit aniž by jste byli nuceni využít řadu věcí z inventáře. Většinou jen procházíte z místa A do místa B a cestou se vyhýbáte buď Vetřelci nebo syntetikům a lidem. V prvním případě nemá vůbec cenu jít do přímé konfrontace (dokud nezískáte plamenomet) v druhém sice jít můžete, ale většinou je to zbytečně riskantní. Takže jsem s z onoho místa A do místa B téměř vždy proplížil a když takto postupujete několik hodin v kuse, začne vás to prostě nudit. Cílem vašeho postupu je navíc většinou zmáčknout nějaké tlačítko nebo něco sebrat. Příběh se vlastně zužuje na snahu přežít a dostat se ze stanice Sevastopol a hra rezignovala na jakýkoliv vývoj hlavní postavy, natož větší prostor pro postavy vedlejší.
Hra tak pro mě měla tři části, táhnoucí se úvod, kdy se dlouho nic neděje, ale seznamujete se s prostředím, prostřední část hry, která vás pohltí svoji dusivou atmosférou a strachem z Vetřelce, který se pohybuje zcela náhodně a reaguje na jakékoliv zvuky (jeho vizuální schopnosti už tak slavné nejsou, mnohokrát jsem se mu krčil přímo před nosem a neviděl mě) a třetí část, kdy už tak nějak vše znáte, vše se stále opakuje a už vlastně jen chcete aby se to nějak zajímavě ukončilo. A ani toho jsem se nedočkal.
Takže když to shrnu, jde o velmi detailní, atmosferickou a poctivou hru, které však dle mého schází variabilita v hratelnosti a příběh. Vše se po čase začne opakovat, často jen prostě postupujete v opakujících se lokacích a i několik minut na nikoho nenarazíte. U hry tak dle mého hodně záleží na vašem vztahu k filmu Vetřelec a vůbec ke vztahu k tomuto žánru, protože pokud tento vztah nemáte, hra vás nedokáže udržet v sedle, do kterého vás posadí ve chvíli, kdy z ventilace poprvé vypadne ta bestie...
Life is Strange - Episode 5: Polarized
K celé sérii: V mém případě měla celá série rozhodně vzrůstající tendenci. První díl vynesl trumfy, které hra držela ve všech dalších dílech a sice atmosféru podkreslenou příjemným grafickým zpracováním a výborným soundtrackem. U příběhové hry je však nejdůležitější samotný příběh a hlavní (i vedlejší) postavy. A v tom mě hra první dva díly nepřesvědčila. Ano jednotlivé postavy byly jasně vykreslené a zapamatovatelné, ale byly současně zoufale šablonovité. Navíc se vše točilo okolo vztahů v prostředí americké střední, což je prostředí z principu povrchní a kýčovité. Naštěstí se to od třetího dílu začalo posouvat správným směrem. Příběh se začal zajímavě rozvíjet, emoce začaly získávat hloubku a děj přinesl i řadu překvapujících momentů. Temnější atmosféra, detektivní prvky, uvěřitelné lidské příběhy, chování postav a povedený závěr. Dokonce i Max mě nakonec nepřišla tak hrozná jako na začátku :D Vliv vlastních rozhodnutí na hru jsem popravdě skoro vůbec nevnímal. Přišlo mi, že mě hra stejně tlačí určitým směrem a i když nutí hráče přemýšlet, jak se zachovat, celkově to příběh příliš nerozvíjí. V závěru už jsem to trochu vnímat začal, ale pro lepší zhodnocení tohoto aspektu hry je potřeba si to zahrát ještě jednou. Co hodnotím kriticky je velmi nízká obtížnost a s tím spojená absence nějaké výzvy. U příběhové hry je to možná dobře, že hra tak nějak sama plyne, ale za mě osobně to rozhodně dobře není.
Takže závěrem. Přes počáteční skepsi z příběhu, určitou šablonovitost a fakt, že je hra mířena na mladší cílové skupiny jsem nakonec rád, že jsem hru dohrál. Postupem se stávala dospělejší, hlubší a uvěřitelnější a přiznám se, že jsem závěr opravdu prožíval. Takže nezbývá než doporučit.
Hodnocení 90% za pátý díl. Průměr za celou sérii mě vychází na 75%, ale nakonec to hodnotím na 80% .
Life is Strange - Episode 4: Dark Room
Life is Strange - Episode 3: Chaos Theory
Grand Theft Auto V
Tímto poněkud delším úvodem si jaksi sám před sebou zdůvodňuji, proč mě hra vlastně příliš nenadchla. Možná je to už tím, že nejsem nejmladší a tento styl her už mě nebere tolik, co dříve. Nevím prostě, ale i když jde bezpochyby o výbornou hru, plnou zábavy a možností, tak mi v tom něco chybí. Pravděpodobně je to něco jako atmosféra. Možná je to tím, že je hra zasazena do současnosti a je jaksi sterilní. Vice city jsem miloval kvůli atmosféře 80. let, z rádia hrál Michael Jackson, hra byla ve stylu Scarface atd. V San Andreas se mi líbil příběh, postavy a celá ta atmosféra gengů. Tady jsem žádnou atmosféru necítil. Především v první třetině hry mě hlavní trojice postav bavila, dobré hlášky, spousta úchyláren, to navíc kombinované se zábavnými misemi. Postupem času, mě to ale omrzelo, mise začali být na jedno brdo a prostě to ztrácelo šťávu. Příběhová linka mě ničím nezaujala a i když by mnozí řekli, že u GTA nikdy nešlo o příběh, pro mě, alespoň u dvou výše uvedených dílů vliv měla. Mnohem více mě tak brali některé vedlejší, často dobře šáhlé linky.
Dalším lehkým zklamáním je rozsah vedlejších činností (sport, oblíkání atd.) a mapy jako celku. Zatímco v San Andreas mě tyto vedlejší momentky bavili a rozsah mapy mi doslova bral dech, tak u této hry ne. Různé možnosti vyblbnutí mě moc nebavili nebo jsem je hrál jen párkrát (celkem dobrý tenis a golf).
Ale abych pořád nekritizoval... Jízdní model, pohyb postavy a celkově úroveň hratelnosti je velmi dobrá. Rozsah zbraní, různých vylepšení aut je také skvělí. Grafika je skvělá a stejně jako celková úroveň prostředí, živoucího města atd.. a samozřejmě možnost hodiny a hodiny blbnout v GTA online.
Abych to shrnul. GTA 5 je bezesporu vynikající hra, plná možností, plná bláznovin a úchyláren, prostě tak jak to má být. Díky multiplayeru a rozsahu hráčské základy nabízí i obrovskou porci zábavy po dohrání hlavní příběhové linky. Můj osobní dojem je však takový, že jde o nablýskaný obal bez jádra. Chybí mi tam nějaká esence, která by mě, ke hře opravdu připoutala. A na ten skvěle nablýskaný obal už jsem asi starý nebo co :D
Pro: Hratelnost, rozsah možností, grafika, šáhlost a úchylnost celé hry
Proti: Postupně to omrzí, chybí mi v tom nějaká esence, zasazení v současnoti mě moc nebere, San Andreas zůstal neporažen :)
Star Wars: Knights of the Old Republic
Pro: Příběh, SW universum, světlá vs temná strana síly, rozmanitost herního přístupu a strategií
Proti: tunelovitost prostředí, některé méně přehledné RPG prvky
Life is Strange - Episode 2: Out of Time
Pro: Atmosféra, hudba, svižnější tempo
Proti: Postavy, dějové prostředí, kýčovitost
The Witcher 3: Wild Hunt - Hearts of Stone
The Witcher 3: Wild Hunt
Hlavní příběhová linie byla velmi dobrá, bavila mě a měla logickou posloupnost. Přesto musím říci, že úplného vrcholu nedosáhla a po dohrání jsem měl pocit, že skončila jaksi nedokončeně nebo snad i předčasně. Ale to jen tak trochu zbytečně rýpám.
Vedlejší mise se také povedly, především z hlediska osudu postav a minipříběhů, které je obklopovaly. Některé tyto vedlejšáky mě zůstaly v hlavě více, než hlavní příběh. Velký plus vidím také v celkové mytologii zaklínače, která pro mě byla vítaným osvěžením v moři už zkomercializované anglo-americké fantasy (středoevropan ocení o to více). Po čase hraní se však přirozeně dostavil určitý stereotyp (např. hledání stop pomocí zaklínačských smyslů). Mrzelo mě také, že rozhodnutí (dobrý vs zlý skutek) neměla často vliv na průběh hry a tím i ztrácela trochu smyslu.
Ovládání a soubojový systém jako celek ušly, ale pokládám je za jednu z hlavních slabin hry. Ovládání koně (Klepny) bylo místy přímo hrozné (hrál jsem na PC) a proto jsem mise se závody na koních vynechával. Stejně tak snaha z koně bojovat většinou byla jen zbytečnou ztrátou času, než člověk stejně z toho koně slezl. Výhodou tak byly pouze přesuny na větší vzdálenost ve sprintu. Rozčilovalo mě také vylézání z vody, které místo skoro nešlo. Souboje byly celkem přehledné a zábavné, ale vyváženost obtížnosti mi moc neseděla. Na třetí nejvyšší obtížnost to bylo stále bezproblémové a naopak největší obtížnost už byla místy hodně hustá (překvapivě víc než při soubojích se silnými příšerami či bossy, tak spíš v soubojích s bandou topivců či pavouků). Hrál jsem tedy na třetí obtížnost a hrou jsem procházel bez větších komplikací. Tudíž jsem neměl potřebu využívat všech možností (především lektvarů, olejů či petard - kuš mi pak přišla už úplně k ničemu, kromě podvodních bojů), které hra nabízí. V zásadě mi tak po celou dobu hraní stačilo mít meč a zbroj odpovídající aktuálnímu levelu, využívat znamení a doplňovat životy jedením nebo vlaštovkou (jo a občas použít kočku v jeskyni).
Přes tyto menší komplikace, které mi neumožní abych této hře dal plnou palbu (a pouze ji zařadí mezi asi 5 her těsně pod vrcholem hodnocení) považuji hraní této hry za opravdový zážitek a potěšení. Hudební podklad byl dokonalý a myslím, že se budu ještě dlouho vracet, třeba jen proto, abych znovu nasál tu atmosféru.
Pro: Atmosféra, krajina, města a vesnice, příběh (včetně příběhů vedlejších misí), hudba, mytologie zaklínače, souboje
Proti: Některé prvky ovládání, po delší době určitý stereotyp v hratelnosti, vyváženost obtížnosti
BioShock
Pro: Atmosféra, Rapture, příběh, ovládání, systém zbraní a plasmidů, grafika, hratelnost
Proti: zbytečné hledání detailů
Age of Empires II: The Age of Kings
Každý národ, za který hrajete je unikátní a vybízející k jinému hernímu stylu. Jednotky fungují na systému kámen-nůžky-papír a je proto nutné své armády balancovat. Stejně jako jednotky jsou dobře vymyšleny i budovy. Nastavení max. populačního limitu na 200 považuji za plně odpovídající tomu, že bitvy jsou dostatečně velké ale nikoliv zcela nepřehledné. Ekonomika zde funguje jednoduše a funkčně. Technologický strom a přechod mezi dobami (doba temna, doba feudální, doba hradů, doba imperiální - jestli si to ještě dobře pamatuji) hru velmi dobře rámují do logických částí. Velmi dobré jsou také jednotlivé kampaně, které navodí ten správný pocit ze středověkých válčišť.
Spoustu času člověk stráví v editoru, který nabízí velké pole pro vlastní vyblbnutí. Na svoji dobu neskutečné grafické zpracování, které je funkční i dnes. Stejně tak charakteristické zvuky a soudntrack jednotlivých národů. To vše hru ještě šperkuje k dokonalosti.
Několik much se najde, především v AI nepřítele a místy zdlouhavé nutnosti zlikvidovat veškerou živou sílu a produkční budovy než doděláte nepřítele.
Celkově vzato jde o jednu z nejlepších her, které jsem kdy hrál a občas se k ní vrací i dnes ať už kvůli její kvalitě nebo jenom z nostalgie :)
Pro: Variabilita propojena ve funkční celek, grafika, editor a spoustu dalších...
Proti: AI, místy zdlouhavost
Life is Strange - Episode 1: Chrysalis
Už jen po tomto shrnutí mám sto chutí hodit hru do podprůměru, ale neudělám to. Hra totiž přes tyto zásadní nedostatky dokáže navodit něco jako příjemnou herní pohodu. Může za to bezproblémové ovládání, příjemné grafické prostředí a velmi dobře zvolený soundtrack.
Suma sumarum jde v zásadě o pohodovou jednohubku, zatím však bojuji s tím, zda si vzít i druhou nebo ne.
Pro: ovládání, soundtrack, grafické zpracování
Proti: hlavní děj, hlavní postava, absence obtížnosti
Mass Effect
Pro: Příběh, soubojový systém, univerzum, dialogy a možnost volby
Proti: vedlejší mise, lokace, mako
Pro: Atmosféra, zvuky, vizuál a stylizace do 70/80. let, Vetřelec
Proti: Monotónost, mnoho hluchých míst, absence hlubšího příběhu a práce s hlavní postavou