Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Atomic Heart

  • PC 85
Atomic Heart je FPS s RPG prvky, která je inspirována sérií Bioshock a obsahuje prvky immersive sim. Technicky je to druhá hra od studia Mundfish. Jejich předchozí hra Soviet Lunapark (VR FPS) byla stažena/odstraněna nepříliš dlouho po vydání a v podstatě kompletně přetvořena na Atomic Heart, takže autoři považují Atomic Heart za jejich první výtvor.

Hra je ve zkratce o tom, že musíte zastavit robotí apokalypsu, k čemuž vám pomůže arzenál 12 zbraní (na blízko nebo na dálku) a schopnosti vaší chytré rukavice, jako je třeba telekineze, elektrický výboj, nebo led.
Hra je rozdělena na 2 části - podzemní laboratoře (víceméně lineární lokace), ve kterých se posouvá děj a obsahují různé puzzly a set pieces, a povrch, který slouží jako takový odpočinek od hlavní dějové linky, je strukturován jako semi open world a obsahuje různé vesnice a jiné oblasti, ve kterých najdete nepřátelské roboty a loot. Můžete také využít červených trabantů na rychlý přesun. Na povrchu také najdete vstupy do menších "Testing Grounds" a v nich nákresy na vytváření vybavení. Testing grounds jsou podzemí složená z unikátních puzzlů, které musíte vyřešit, abyste získali všechny nákresy.
Ve hře je tedy crafting systém, vytvořené zbraně můžete dále vylepšovat, stejně tak vaši postavu a schopnosti vaší rukavice.
Tyto aspekty více rozvádím v plusech a mínusech.

FPS a immersive sim patří k mým nejoblíbenějším žánrům takže jsem se na hru těšil už od doby, kdy byly vydány první cinematic teasery a gameplay videa, tedy před několika lety, to se ani nevědělo, jestli se jedná o skutečnou hru, nebo fake.

Hru jsem dohrál a splnil všechny vedlejší aktivity, které jsem při průchodu objevil. Hru jsem tedy procházel důkladně a celkově jsem ve hře strávil asi 40 hodin (párkrát jsem ji nechal běžet na pozadí, takže je to můj odhad na základě 51 hodin, které mi uvádí Steam). Hrál jsem na obtížnost Armageddon na PC.

Nejdříve tedy sepíšu, co se mi na hře líbilo a co ne, a poté sepíšu připomínky a celkové dojmy:

+++Plusy:

+ Grafika - Hra běží na UE4 a je to nejspíše jedna z nejlépe vypadajích her, která tento engine využívá. Grafika je až na pár výjimek skvělá. Kontrast, barvy, nasvětlení (jen na pár místech trochu ploché), textury a modely jsou všechny výborné.

+ Výtvarná stylizace
Ta dle mého názoru nemá chybu. Animace jsou také velmi propracované (občas jsou podle vzdálenosti zamčené na nižší počet snímků, čehož se dá všimnout, ale nevadilo mi to). Nepřátelé reagují na zásahy i podle toho, z jaké strany je praštíte.

+ Technický stav
Hra je dobře optimalizovaná a nemá příliš vysoké požadavky na HW. Občas se objeví menší bug (např. nepřátelé probliknou než se zvednou ze země poté co je srazíte) a občas se může stát, že se zaseknete do terénu. Při hraní jsem ale jinak nenarazil na žádné bugy, které by zabránily průchodu hrou. Ve hře z nějakého důvodu chybí FOV slider, ke zvětšení FOV musíte použít mod nebo program FlawlessWideScreen. Vývojáři informovali, že FOV slider bude do hry přidán. Stejně tak nelze zvětšit velikost titulků, což by také mělo být v nejbližší době opraveno.

+ Soundtrack a zvuky
Soundtrack se mi hodně trefil do gusta, je tvořený retro songy, které byly zremixovány a přetvořeny do metalu, nebo elektro hudby. Na soundtracku pracoval také Mick Gordon, ovšem nejsem si jistý, kde jsem ho ve hře slyšel. Hlavní metalové remixy totiž ve skutečnosti vytvářel Geoffrey Day (GeoffPlaysGuitar na youtube), který má podobný styl jako Mick, dle mého názoru mnohdy ještě lepší. Soundtrack je tedy naprostá bomba (Odkaz na youtube).
Zvuky jsou pak z větší části taky super, občas se ale stane že něco není slyšet tak, jak by mělo (pád 10 tunového kontejneru na zem není slyšet, stává se spíše v cutscénách).

+ Gunplay a soubojový systém
Na internetu jsem občas četl připomínky na gunplay, což vůbec nechápu. Musíte uhýbat před útoky nepřátel (něco jako v souls hrách). V pravé ruce držíte zbraň a levou rukou používáte schopnosti vaší rukavice, což znamená že můžete zároveň střílet i používat schopnosti. Můžete například pomocí telekineze zvednout nepřátele do vzduchu a zatímco se vznáší je rozstřílet. Můžete také přebíjet při zaměření, což se mi líbí. Zbraně také můžete dočasně vylepšit různými elementy, čímž získáte bonus k poškození proti určitým typům nepřátel. Souboje jsou tedy rychlé a musíte si dávat pozor.

+ Nepřátelé
Ve hře je 10 typů nepřátel, od nejrůznějších robotů po mutanty a za celou dobu mě nepřestalo bavit s nimi bojovat. Ve hře také narazíte na bossfighty, které jsou z větší části dobré. Každý boss je jiný a má unikátní moveset.

+ Crafting a upgrady
Celkově se mi systém craftingu a upgradů líbil, i když mám menší výhrady (níže). Sbírání lootu je cool, držíte klávesu a nasáváte materiály ze všech beden nebo skříní na které se podíváte. Materiály pak používáte k vytváření zbraní a jejich upgradům. Upgrady jsou znatelné, některé mění způsob použití dané zbraně a způsob střílení, některé vylepšují poškození atd.

+ Svět
Způsob rozdělení světa jsem již popsal výše. Ve hře to není tak, že na každém místě najdete bednu, nebo se honíte za otazníčky, nic takového ve hře není. Některá místa jsou co se týče lootu víceméně prázdná, a to mi vůbec nevadí. Systém otazníčků mě už ve hrách nebaví a dávám to tedy jako plus. Ve hře nenajdete žádné sidequesty ani obyčejné NPC (najdete mluvící mrtvoly pracovníků areálů, se kterými si můžete popovídat, ale to slouží spíše k doplnění lore, žádné živé NPC, které by vám zadalo úkol ve hře nenajdete).

+ Atmosféra
Výše zmíněné prvky tvoří parádní atmosféru, umocněnou jak už zasazením, tak soundtrackem i herními systémy.

+ Celkový gameplay loop
Podzemní laboratoře jsou, jak jsem již psal, víceméně lineární lokace, kde plníte úkoly, abyste se dostali dále, přičemž si samozřejmě zastřílíte a vyřešíte různé puzzly. Gameplay na povrchu je o hledání lootu a střílení, kdy si musíte dávat pozor na hlídací kamery rozmístěné různě po lokacích. Tyto kamery na vás mohou přivolat roboty (pomocí systému "hvězdiček", něco jako v GTA). Lokace však zároveň obsahují strážní balony, které udržují systém robotů v provozu a obstarávají nekonečné spawnování opravných robotů, kteří na nic nečekají a opraví vámi zničené nepřátele. Pokud tedy chcete mít klid na lootění, musíte hacknout tento strážní balon, což vypne všechny roboty v lokaci.
Tento systém se mi líbí, po příchodu do lokace na povrchu běžíte, střílíte a snažíte se co nejvíce lootit a případně najít hackovací stanici pro zastavení robotů. Je to hektické a akční, někomu to nemusí sedět, protože jste pořád pod tlakem, mě to ale bavilo.

---Mínusy:

- Dialogy a dabing
Dialogy jsou prostě špatné a celkem cringe. Na to si zvyknete a po pár hodinách to už nebudete vnímat, ovšem hlavní problém je to, že postava NEUSTÁLE mluví se svou chytrou rukavicí. To vám sice doplní informace o ději a postavách, ale je to tak časté, že to hodně rychle začne vadit. Uvědomíte si, že mít němou postavu ve hře není tak špatné. Je to také důvod, proč jsem hrál s anglickým dabingem, pokud budete hrát s ruským, budete se co chvíli muset zastavit, abyste si přečetli titulky a věděli o čem zase mluví (pokud tedy neumíte rusky nebo jiným jazykem, ve kterém je hra nadabovaná).

- Příběh
Příběh je v průběhu hraní jako takový celkem OK, budete chtít vědět, co se stane dále ale... nevím jak bych to popsal, některé pasáže jsou super a některé zase působí jako ten nejvíc béčkový film, který jste kdy viděli. Je strašně nekonzistentní co se týče samotných zvratů a událostí a také cutscén. Některé custcény jsou hodně dobré (například cutscéna s dvojčaty Levou a Pravou, kdy dojde k "odstranění" těla soudruha Molotova je perfektní), některé jsou naprosto hrozné, hlavně v závěru hry. Myslím si že vývojářům prostě docházel čas nebo peníze, jinak si to neumím vysvětlit. Nechci spoilerovat, jen řeknu, že závěr hry je pak co se týče cutscén naprosto strašný.

Další připomínky a věci, které jsem nevěděl, kam zařadit:

Pokud důkladně lootíte, zdá se mi, že hra vás až příliš zásobuje materiály. Od doby, co jsem vylezl z první laboratoře a prošel první vesnici jsem musel jen párkrát vycraftit lékárničku nebo náboje. Ke konci hry jsem měl tolik materiálů, tolik nábojů a tolik lékárniček, že jsem musel asi 10 sekund scrollovat mojí úschovnou. To má výhodu i nevýhodu - můžete si pořádně zastřílet a nemusíte šetřit, ale začne se vytrácet pocit, že se musíte rozhodovat, do čeho investujete. Stejně je to s XP na vylepšení vaší postavy, kdy jsem v pozdější fázi hry ani neměl co vylepšovat. Toto má za následek, že obtížnost hry s průchodem klesá, protože můžete mít v inventáři plno lékárniček, kterých máte navíc v úschovně desítky. Toto by mohlo být vyřešeno, kdyby byl limit na počet lékárniček, které můžete mít u sebe, alespoň na vyšší obtížnost.

Hra má také trochu jinou atmosféru / styl vyprávění příběhu a loru, než jsem si myslel že bude mít. Atmosféru jsem dal do plusů, takže se mi líbila, jen jsem na základě původních, několik let starých teaserů měl jiné očekávání. Tyto trailery jsou tajemné (řeknete si "WTF?") a očekával jsem, že hra nebude neustále vysvětlovat, co se děje. Čekal jsem, že na to co se děje (proč jsou věci tak jak jsou, proč mrtví lidé mluví, proč ve vzduchu levituje voda a červené želé, co se tady sakra stalo) vám hra nedá odpovědi, ale budete na to muset přijít sami. Ve skutečnosti je to pravý opak. Youtube odkazy na některé z prvních teaserů o kterých mluvím:

Pushistov 
Escape 
Snakes 
(Asi je to kanál vývojáře, pokud to někoho zajímá, tak tam najdete další trailery, nebo odstraněné/nepoužité věci z vývoje hry)

Některé bossfighty jsou pak lehčí než bych chtěl, ale to je opět důsledek toho, že pokud důkladně prozkoumáváte, jste zásobováni velkým množstvím materiálů a budete mít vylepšeny všechny zbraně. Dokážu si představit, že kdybych neprocházel všechny lokace tak důkladně, tak by byly bossfighty těžší a nepřišlo by mi, že někteří bossové mají málo životů. Například bossfight s Hog-7 robotem je skvělý a je udělaný tak, že bosse nemůžete jen tak rozstřílet pomocí vašich silných zbraní, ale boss sám určuje tempo souboje.

Závěr
Hru určitě doporučuji si zahrát, její klady výrazně převyšují nad jejími nedostatky. Běžte do hry s tím, že se zaměříte na to, v čem exceluje a připravte se na to, že má některé nedostatky, se kterými se budete muset smířit.

Pro: Grafika, výtvarná stylizace, technický stav, soundtrack, gunplay, mnoho typů nepřátel a zbraní, svět a atmosféra, crafting, celkový gameplay loop

Proti: Dialogy a dabing, příběh

+27

Cyberpunk 2077

  • PC 60
Po dohrání hry jsem si sepsal pro a proti, nejspíš jsem na něco zapomněl. Kdybych měl sepisovat všechny bugy, na které jsem narazil, psal bych mnohem déle, vypsal jsem tedy jenom ty hlavní. Seznam jsem nijak neseřazoval, psal jsem, jak mě napadlo.

+ Město je dobře udělané co se architektury týče. Velké budovy, zajímavé. Dodává opravdový pocit velkoměsta a vysoké budovy skoro až způsobují závrať (v dobrém slova smyslu).
+ Graficky to vypadá většinou dobře, ikdyž to hodně shazujou modely npc na ulici a jejich animace. Grafika je dobrá hlavně co se týče prostředí. Na nižší nastavení jsou odrazy, hlavně u silnic dost zrnité, více než v jiných hrách.
+ Pocit ze střílení je OK, není to špice, ale není zlý.
+ Johnny je cool a je dobrý element do vyprávění příběhu. V jeho questech se hráč vrací v čase a hraje za něj. Gunplay je v těch chvílích nejlepší ze hry (vysoký dmg Johnnyho zbraně ruší bulletsponge).
+ Zapamatovatelné postavy z hlavního a některých vedlejších questů (Panam, Judy, Viktor, Claire, Takamura, Jackie atd.).
+ Zakoupitelné auta vypadají dobře, mají detailní modely a interiéry, (levné ne tolik).
+ Návštěvy "deepnetu" jsou zajímavé, až děsivé a tajemné, bohužel potenciál není moc využitý. Deepnet jsem navštívil za hru asi 4x.
++ Hlavní story je povětšinou dobrá, zapamatovatelné momenty a zvraty.

- Úplně všechno se buguje, jednou mi hra shodila i ovladač grafické karty. Kvůli bugu jsem hru musel celkem asi 5x restartovat (různé důvody, broken quest atd.).
- Při rychlé jízdě autem (např po dálnici) hra přestane po chvíli spawnovat auta a chodce. Velký immersion break
- V mapě se nedá vyznat, není v ní vidět nic kromě ikon, nikdy předem nevím kam vlastně jedu.
- Minimapa se při jízdě autem neoddálí, s rychlými auty je skoro nemožné nepřejet zatáčku.
- Navigace na minimapě často navádí špatně, je podivně odsazená na pravý kraj cesty. Funguje podle jízdních pruhů, často tedy navádí zbytečně na místo, kde se podle jízdních praviděl dá otočit o 180°, aby hráč mohl jet opačným směrem.
- Přišlo mi, že tak 80% sidequestů je "zabij" (cyberpsycho) - sidequesty jsou na mapě označené jako ! a dokud se hráč nedostaví přímo na místo, nemůže vědět o jaký quest se jedná. Tím, že se tato informace odhalí až na místě, hráč nemůže ani vědět, jestli má na tento quest potřebný lvl, cyberpsycho pak může být "nezabitelný" kvůli vysokému lvl.
- Skoro všchny cyberpsychouše jde cheesnout s použitím prostředí. (vylezením na auto, na střechu, chození dokola kolem objektu.). To ještě hrozně podporují energy zbraně, které střílí skrz zdi a jde k nim nasbírat několik stovek nábojů.
- Ve hře není garáž, auta jsou uložené v menu.
- Nakupování aut přes questy "kup auto, je tady a stojí X tisíc E$". Tyhle questy zahlcují deník, není u nich obrázek auta, jsou rozmístěné všude po mapě. Pokud chci vědět jak auto vypadá, musím k němu dojet.
- Auta se nedají vylepšovat, upravovat vzhled, nic, jsou v podstatě k ničemu, protože Jackieho motorka je OP a lze získat hned po prologu.
- Pouliční závody jsou zkrátka trapné (AI podvádí, drží se u hráče). V questu s Claire byly tuším 4, jestli jich je ve hře více jsem už nezkoumal.
- Ve hře chybí garáž, auta jsou pouze v seznamu pod klávesou V.
- Písničky v rádiích se často opakují. Rockové rádio hraje i rap (???).
- Ve hře se strašně špatně míří, přes hledí jde špatně vidět a často se stává že minu i když vystřelím přímo na nepřítele. Doufám, že to třeba není kvůli statu "evasion" u nepřátel.
- Bulletsponge.
- Vyhnutí je nabindováno na dvojitý stisk klávesy pro pohyb do strany - nepoužitelné pro uhýbání útokům na blízko. Často se mi taky stávalo že jsem omylem vylezl z krytu, ikdyž jsem se chtěl jenom kousek posunout.
- Crafting je k ničemu. V době kdy padají fialové zbraně se teprve dají craftit slabší tiery.
- Crafting playstyle ničí savefile zvětšováním jeho velikosti (8MB limit, nejspíš kvůli velkému počtu předmětů v inventáři).
- AI je hrozné. Chodci nemají téměř žádné, despawnují se před očima, za očima. Chodí od ničeho k ničemu, jediné co umí je jít k automatu na pití, pak bloudí dál. Animace obyčejných npc jsou dost hrozné, horší jak v indie hrách.
Nepřátelé jsou úplně slepí, na minimapě jde vidět jejich zorné pole, které odpovídá skutečnosti, stealth tedy v podstatě probíhá přes minimapu.
- Chodci nereagují na vytaženou zbraň.
- Policie je jedna z nejhorších věcí na hře. Po vyvolání hvězdy stíhání (stačí i žduchnutí do chodce) se cíleně spawnují za zády hráče, včetně dronů. Honičky s policií neexistují, stačí zajít za roh (byly v GTA 1997). Poté se despawnují. Některá NPC nereagují na přestřelku ani na policii samotnou. Udělali by líp kdyby do hry policii vůbec nedávali.
- Sbírání itemů je o ničem, nejjednodušší vzít všchen odpad (doslova "junk") a prodat u obchodníka pomocí klávesy J. Stejně se zbraněmi.
- Varianty zbraní jsou většinou o ničem, jedná se skoro čistě o staty. Jsou výjimky (AI zbraň Skippy). Z každého enemy padne zbraň - plní se inventář, kvůli obrovské nosnosti lze ale sbírat vše.
- Obchodníci se zbraněma mají omezený počet nábojů které u sebe mají, je třeba jezdit po městě k různým obchodníkům pro nakoupení dostatku nábojů.
- Po prodání předmětů problikne celý inventář, hodně matoucí, někdy se i přehází itemy
- Ve hře není transmog, celou hru hráč vypadá jak idiot.
- Mojemu V celou hru chyběly vlasy, objevily se až v poslední lokaci ve hře.
- Volba původu je skoro úplně k ničemu, za celou hru se mi stalo jednou, že by odemknutá volba v dialogu nějak ovlivnila průběh děje, většinou se jedná o zbytečný kec, kdy hráč ani neví o čem vlastně V mluví, protože to v příběhu nezažil.
- Ve hře není holič, nedá se měnit účes (snad přidají časem).
- Talenty jsou z 90% procentuální bonusy, hrozně nevyužitý potenciál. Cyberware jsou drahé a nevyplatí se, většina jsou další stat bonusy.
- Instalace cyberware probíhá stejně jako koupení předmětu, čistě přes menu u obchodníka.
- Po vylepšení atributu na lvl 20 není jasné co dál s atribut pointy, jedině dát do atributů které jsou v mém playstyle k ničemu. Většina bonusů z atributů je stejně typu "+1% crit chance", takže na tom až tolik nezáleží.
- V deníku se u úkolů nezobrazuje "historie" úkolu, což je problém, protože questy se přijímají automaticky, kdykoli. Nevím potom, co je který quest nebo co vlastně dělám.
- Apartmán je úplně k ničemu, není důvod se tam vracet.
- Skoro všechny reklamy ve městě jsou erotické, přitom v celém městě jsem našel jednu jedinou "použitelnou" prostitutku.
- Inventář na klávese O (těsně vedle ???).
- Některé questy jsou neskutečně táhlé, pořád samé mluvení a chození z A do B (detektiv River questy), bralo mě u nich spaní.
- Braindance jsou nuda, gameplay je v nich zbytečný a zdlouhavý (hledání svítících předmětů v prostředí).
- Hackování spočívá v namíření na objekt a vybrání hacku pomocí kolečka. Občasná hackovací minihra má obtížnost jak pro děti ve školce (poznej písmenka).
- Za celou hru jsem ani jednou přímo neviděl svůj neořezaný penis v akci.
+25 +34 −9