Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Tomáš Sedlák • 35 let • analytik, ux • Mladá Boleslav (ČR - kraj Středočeský)

Komentář

Přejít na komentáře

Anno 1404

  • PC 80
Prvně bych rád řekl, že ze všech her, které jsem doposud kdy hrál, má k Anno 1404 nejblíž asi Age of Empires 2 a i ten je (nejspíš) nemálo vzdálený hernímu stylu téhle série.

Nejdřív jsem jen rozehrál demo, vlastně jen proto, že mi A1404 přišlo graficky atraktivní. A hrál jsme jakýsi scénář a docela mě to bavilo a vypadalo to opravdu skvěle - detialní všecko, všude pobíhají lidičkové, bla bla bla postě nádhera. (I když je to asi první hra, která mi na 8800GT neběží na max vždy plynule.) No. Takže jsem prostě rozvíjel svou skromnou ostrovní usedlost a kochal se jak je to všechno pěkné a jak to hezky funguje, najednou mi byl předhozen quest, pak ješte jeden a v zápětí z ničeho nic baf a konec dema. Huh.

..Což mě tak trochu nakrklo, takže jsem si opatřil plnou verzi a pokračoval ve hraní. Tentokrát skrz kampaň, která má sice jen asi 8(?) kapitol, ale obvykle se jedna kapitola hraje opravdu dlouho, takže to mě ve výsledku nějak zvlášť netrápilo. No. Ale pravda je, že tyhle primárně stavěcí strategie jsou pro mě novinka a nevím na co v rámci žánru nadávat, ale tak co se mi všeobecně víc nebo míň líbilo:

Questy - dost zpestřují hratelnost a často se od vás očekává, že budete jaksi přímo "ručně" na něco klikat, což mě bavilo. Líbil se mi i systém surovin, vývoje usedlosti a kdesi cosi, ale nemám tušení, co bych o něm krom toho napsal :) No a samozřejmě grafika.

Co se mi naopak nelíbilo byl fakt že v několika chapterech přestože se odehrávají na stejných ostrovech je moje ručně vytvořená osada zrušena a v novém chapteru nahrazena nějakou defaultní. Pravda že ty defaultní obvykle mnohem efektivněji fungují, ale tak když jsem se s tím předtím hodiny stavěl, tak mi to pak chybí.

Za další chaos. Jak se osady rozšiřují ve města a začínají po nich pokukovat noblemani, najednou je všude něco, a člověk nemá možnost rychle najít konkrétní druh budovy, pokud si sám nepamatuje kde (a jestli vůbec) ji postavil a to v pozdějších fázích dost dobře nejde, tím spíš když je vím už na začátku kapitoly předhozeno fungující město. Taky je pak docela problém odpozorovat kolik čeho kdo kde chce, jestli můžu prodat tolik tohodle, nebo mi to za chvíli bude chybět, jestli má smysl na obchodní cestě nakoupit tolik tohodle etc. etc. K tomu patří i připomínka k plánování obchodních cest, kde definuju absolutní hodnoty toho kolik čeho naložím/vyložím a nemůžu tak množství přizpůsobovat podle aktuálního stavu na skladech/lodi. Určitě by neuškodila aktivní pauza nebo vůbec možnost manipulace času.

Boj jsem si v kampani moc nevyzkoušel, nezdá se být bůhvíjak propracovaný, ale asi ani neurazí. Dost mě šokovalo, že přestože jsem přesunul vojenský tábor těsně vedle pobřeží, připluvší nepřátelské jednotky na něm i tak vesele zbudovaly instantní pevnost, která mým jednotkám v dosahu neméně vesele nakopávala prdel. Ale to bylo možná jen specifikum dané příběhem. V kampani se všeobecně moc nebojuje a nepřekvapilo by mě, kdyby to platilo i o ostatních módech hry, ale těm jsem se nevěnoval.

Příběh je takové milé naivní zbla, kde jsou na sebe postavy přehnaně hodné (až na ty co jsou zlé) - není na něm zhola nic co by stálo za pozornost. Postava militantní blondýny, která útočí na všechno kolem, protože jí to nakecal Bůh, mi lezla na nervy většinu času.

A to je asi všechno. Vzhledem k chaosu v pozdějších částech hry 75% + 5% za příjemnou detailní grafiku.

Pro: nejen graficky velmi pěkné a detailní zpracování, rozmanité questy, principy nejsou přehnaně složité

Proti: chaos a nepřehlednost v pozdějších částech hry, absence alespoň aktivní pauzy, nic moc možnosti při plánování obchodních cest, vůbec by tu mohlo být více pomocných nástrojů

+16