Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Michal Petříček • 36 let • Doing stuff • Zdice (ČR - kraj Středočeský)

Komentáře

Alone in the Dark

  • PC 85
AitD5 je docela rozporuplná hra. Oproti AitD4, které sázelo hlavně na silnou hororovou atmosféru), tu máme nevídanou hororovou akci.

Hlavním plusem AitD je neuvěřitelně výborná audio-vizuální prezentace. Engine hry umožňuje vytvářet opravdu ohromující situace. Padající domy, deformující se terén, explodující a hořící věci, monumentální stavby i obyčejná noční procházka parkem... to vše se jen tak nevidí. I samotné postavy mají něco do sebe, vypadají sice trochu plasticky (jako spousta věcí ve hře, ale z komplexnějšího pohledu vše do se be hezky zapadá a doplňuje se), ale jejich chování a reakce v prostředí jsou uvěřitelné.

O herních mechanismech bylo řečeno již mnoho. Důležité je, že většinou fungují (2x se mi stalo, že vše nešlo podle plánu vývojářů) a celá hra na nich staví...hořlavé materiály, zničitelné objekty (hlavně dveře... jsou zamčené? odpálit, jsou jen ze dřeva a nebaví vás je pořát otvírat? spálit nebo vyrazit apod.), revolučně zpracovaný inventář a promyšlená možnost kombinace předmětů...tohle vše kupodivu funguje. A ač si hra "hraje" na realitu, všecko je třeba brát s nadsázkou (auta nebouchají, kulka neudělá z vodky dynamit).

Příběh je také solidní. Nejsou zde sice žádné extra zvraty a "hlavní padouch" se chová dle příručky béčkových filmových záporáků, ale pointa a základy příběhu spolu s jím navozenou atmosférou nemají chybu.

Zajímavým prvkem je pak mixování žánrů a logické hádanky. Hašení požárů a vyrážení dveří je jasná věc. Povedené jsou i zakomponované hádanky (často spojené s fyzikou) a ač nedosahují komplexnosti hádanek z 4tého dílu, fungujé perfektně. Chce to ale hodně myslet, jelikož hádanky nespočívají jen v mačkání svítících tlačítek a hledání klíčků (přirovnal bych to částečně k obtížnosti starých adventur, kdy si hráč musí postup hrou podstivě odpracovat hledáním a zkoušením) a nápověda zde funguje jen ve formě tipů na ovládání, úkoly zase říkají jen kam se má hráč dostat, ne jak se tam dostat. Jízda v autě také nepostrádá adrenalin a paradoxně je lépe zpracovaná než třeba v GTA.

Velké plus si hra zaslouží za atmosféru. Takhle intenzivní temnou akci se spoustou hororových scén (myšleno lekacích, ne těch ze současných rádoby filmových hororů). Nepřátelé mají jednečný design a oblyčeje infikovaných lidí vzbuzují strach (alespoň trochu). Stejně tak brouci, "netopýři", bossové, hlavní záporák, tma (louže, co zabíjí při prvním polibku a bojí se světla) i "hadi ve stěnách". Strach naháněji jak zvuky vydávané našimi přátely z podsvětí, tak i absolutní ticho při procházce zdánlivě neobydlenou částí parku. Souboje s nepřátely jsou také výborně zpracované (pokud se překousne problém s ovládáním). Hlavním pravidlem je, že oheň je král a podle toho se musí vymýšlet strategie útoku, rozhodně zde nelze aplikovat rambostyl. Velkým pomocníkem je tzv. Spectral Vison, kdy při zavření očí jsou vidět nepřátelé, jejich slabiny a podobné užitečné věči. Do hrnce s atmosférou také přilévá svůj podíl postupné odhalování pozadí příběhu, nejdříve zjištění, že Central Park není tím, za co ho lidstvo považuje, poté odhalení spojitostí událostí s Light Bringerem (v překladu Luci Fer - Lucifer) a jeho návratem. A králem atmosférických (+ hororových) scén je scénka v Room 943, kdy nejdou světla a hra radí hráči zavřít oči...

Teď k záporům. Největší překážkou je jednoznačně ovládání. V 3rd person pohledu je Edward dost pomalý a neohrabaný (špatně vyřešená konverze z XBOXU). Většinou se ovládání vztahuje k postavě, když se ale hra rozhodne jednou začas převážně v kritických momenteh ho vztáhnout ke kameře, nastává zmatek a rozčílení z neúspěchu. V pohledu z vlastních očí zas naštvě špatně nastavené úroveň reakce myši (reaguje jakoby ztěžka) a v inventáři někdy chvíli trvá než vůbec kurzor zareaguje (asi hra očekává ovládání gamepadem), co může také vyústit ve smrt. Nepříjemné je také pro efektnost některých kritických scén automatické přepínání do pohledu třetí osoby... je jasné jak taková překvapení většinou končí (a dezorientaci nemám zrovna namylsi, ta by ještě ušla). Také jsou zde 3 situace, kde je vyžadováno přesné zacházení s postavou v krátkém časovém limitu z pohledu z třetí osoby... na klávesnici je jejich zvládnutí opravdu oříšek. Obecně celé ovládání je dělané na konzole, jelikož vše má jakousi odezvu a rozjezd (zdá se být těžkopádné), zkrátka je uzpůsobené pro gamepad.

Výhrady mám také k nedodělanosti enginu. často se stane, že přestane fungovat nějaký mechanizmus enginu (oheň není vidět nebo vůbec není, přestane fungovat synchronizace rtů s hlasem, není vidět tekoucí benzín, krev apod.). Jednou se mi stalo že vypad oheň úplně...a hrajte hru založenou hlavně na hrátkách s ohněm, když kolem žádný není. Naštve také zasekávání o nenápadné překážky a to zejména při jízdě autem. Ne zrovna zřídka kdy se stává, že auto na rovince (po nezničené silnici) najednou narazí a hodí salto na střechu. Občas se také nespustí nějaký skript, zejména pokud hráč překoná nějakou situaci ne zrovna podle plánu scénáristů (stalo se mi to 4x, poté vždy následovala sebevražda, jelikož tu není restart), například při cestě do muzea měla být unešena Edwardova společnice po vypuštění rampy odtahovky... já ale překážku překonal bez jejího vypuštění a Sarah prostě zmizela neznámo kam a poté se nespustily ani další skripty a cutscény.

Nedomyšleností je také systém checkpointů. Ve standartních situacích je zvládnutý dobře (až na pár checkpointů před dlouhou ukázkou, kterou nelze přeskakovat), ale v několika situacích (jízda autem po NY, útěk autem v garáži a před "netopýry", závěrečná jízda autem a podobně), které jsou bez checkpointů trestá se i sebemenší chybka, projde trpělivost hráče velkou zkouškou. Tyto oblasti tak trochu připomínají honičky v Driverovi. Ale po jejich dokončení se dostaví takřka nepřekonatelné uspokojení z dobře odvedené práce (po 10-30 opakování). Drobnou výtkou je také místy nedomyšlené jednorázové akce (přeskok přes díru, odpálení nějakého předmětu)...pokud se něco nepovede, následuje sebevražda a opakování.

Jako další blbost považuji těsně u konce umělé natahování herní doby v podobě "upgradování" Spectral Vision Ničením Evil Roots. Ač samotné jejich ničení (často ve formě nějaké logické hádanky) či dobývání je zpracováno výborně, po 20té akci a 20tém přesunu se stereotyp prostě musí dostavit. Hráč tím sice dostane šanci poznat celý Centeal PArk, ale za moc vysokou cenu.

A teď k českému dabingu. Jedním slovem je příšerný. Místy mění význam vět (aby seděli délkou), emoce na bodu mrazu (0°K) a příběh i atmosféra "kecacích" částí je ta tam. Originální dabing ale nemá chybu jako celá audio stránka hry. Teda krom nemožnosti nastavit hlasitost jednotlicých složek audia (zvuky, hudba, řeč). Jelikož třeba hudba je slyšet jen zlehla.

Nakonec částečné zklamání představuje i zakončení příběhu. Gradace tu sice je, ale úplný konec je solně otevřený. Za plus ale hodnotím nepřítomnost žádného super souboje s namakaným bossem, jen několik velmi vypjatých scén, časová tíseň, atmosféra bezmocnosti a strachu... a i příchod Lucifera má svoje grády.

Celkově AitD5 hodnotím jako výbornou hru s velmi nepovedeným ovládáním a několika dalšími málo podstatnými vráskami na kráse enginu. Na poli hororových her jednoznačně bez konkurence (v PC segmentu, japonské konzolové hororové "úchylnosti" jsou jiná kategorie).

PS: Sry za obrovské množství znaků v tomto "malinkatém" nevýznamném názoru :D

Pro: audio-vizuální stránka hry, atmosféra, podání příběhu a dabing (orig), herní mechanismy, design prostředí a mosnter

Proti: ovládání, český dabing, bugy v enginu, zakončení příběhu, honba za Evil Roots

+12 +13 −1

Will Rock

  • PC 45
Nepovedený klon prvních dvou Serious Samů, který sází hlavně na grafiku (tenkrát byla opravdu dobrá a hýbala se i na slabších strojích), jinak kopíruje Sama kde jenom může. Zpočátku sice baví, ale po načnutí druhé tisícovky zářezů vše upadne do stereotypu (vystřílej arénu a otevřou se ti dveře, za kterýma je další aréna...), tedy hrát jen pečlivě po dávkáv ve chvilkách nudy.
+10

Beyond Good & Evil

  • PC 95
Beyond Good & Evil se zprvu tváří jen jako futurističtější kopie Jak & Daxtera (u mě král všech 3D plošinovek). Jenže při bližším prozkoumání se začnou objevovat obrovské rozdíly a unikátnost světa v BG&E smete veškeré pochybnosti ze stolu už během prvních několika minut hraní. Zdejší svět je totiž unikátně pohádkový, stylový a přesto takový surrealisticky reálný. Z každého metru čiší originalita a rozmanitost, od poklidného městečka Hillys, různé jeskyně, doly, přes nepřátelské základny, jatka, závodní trati až po finálové instalace (kráter sopky, vesmírná základna, měsíc). Pravda, svět v Jak & Daxterovi je ještě o třídu lepší, ale BG&E zase na plné čáře vede díky své jedinečné atmosféře a stylizaci (naprosto všeho).

Herní postavy jsou kapitolou sama pro sebe. Hlavní hrdinka Jade i její "prasečí" parťák Pej'J jsou jednoduše neuvěřitelně sympatická dvojka (ať to zní sebepodivněji) a i ostatní vedlejší postavy jsou nezapomenutelné. Oni vlastně všechny postavy v tomto bizarním světě mají něco do sebe.

A pak tu máme herní mechanismy. BG&E je víceméně klasickou open-world 3D plošinovkou/adventurou s velmi dobře vyváženým poměrem akce, stealth postupu, objevování světa a věnování se vedlejším aktivitám. Těmi vedlejšími aktivitami mám na mysli závodění, hraní různých miniher, prozkoumávání nepovinných oblastí, honění se s piráty a zejména focení zdejší fauny (absolutně geniální koncept, člověk by nevěřil, jaká to může být zábava).

Zkrátka jde o umělecké dílo, legendu mezi akčními adventurami, která tomuto žánru kraluje spolu s Jak & Daxterem... A vzhledem k vývoji dnešní herní scény tomu tak bude asi napořád.

Pro: vypsání všech kladů by stačilo na vydání poměrně tlusté knihy

Proti: konverze (bugy, neoptimalizace, pády), kdy bude druhý díl?

+17 +18 −1

Earth 2150: The Moon Project

  • PC 85
Evoluce hry Earth 2150. Herní mechanismy jsou dovedeny k dokonalosti. Příběh má stejné grády (respektive časový limit je cítit na každé akci, na každém kroku). Postapokaliptické sci-fi jak se sluší a patří (díky tomu ale i jednotvárnější prostředí), tedy celková atmosféra je hodně depresivní... Zkrátka milovníci předchozích dílů zde najdou svojí nirvánu, ostatní těžko říci...buď také propadnou šílenství série Earth nebo se pravděpodobně unudí k smrti :-).

Zkrátka The Moon Project je prvotřídní strategií, která nesedně každému. Ale pokud sedne, tak se zdejší peklo stane stratégovým rájem.

Pro: Earth 2150 ve své nejkřišťálovější podobě

Proti: po třetí to samé

+5

Homeworld 2

  • PC 90
Doposud nepřekonaná trojrozměrná vesmírná strategie. Výtečná grafika i po mnoha letech, nápadité mise (neomezují se jen na zničení nepřítele) a originální příběh, který dokáže pořádně pohltit. Kampaň sice obsahuje jen pár misí, ale jejich rozmanitost a vyšší obtížnost dokáží zabavit na standardních 10-20 hodin (dle způsobu boje).

Systém kámen-nůžky-papír u jednotek je bezchybně odladěný, tedy nedá se vzít hafo stíhačů a doufat, že rozdrtí nepřítele... pravděpodobně se rozsekají o tři nebo čtyři flak fregaty jako nic. Obecně celá strategická část hry se povedla a i ta taktická nemá chybu (formace i chování jednotek a skupin se dají lehce přizpůsobovat situacím, škoda jen až nepříjemně hodně přeplácaného UI).

Pro: grafika, ovládání v prostoru, příběh, originální mise, Mothership, hudba a zvuky celkově (ač ve vesmíru by nemělo být slyšet nic, ale dejme tomu)...

Proti: není pokračování, překombinované a těžkopádné uživatelské rozhraní (UI), kampaň pouze za ty "hodný"

+9

F.E.A.R.: Extraction Point

  • PC 65
E.P. není špatná hra. Je zde celkem slušné množství lekacích scén a scén plných strachu, akce je přesně taková, jako v prvním díle a prostředí dokonce sem tam i překvapí. Například na konci v "snovém" blázinci je atmosféra vyhnána do maximálních hodnot a závěrečné střetnutí obou Alm a po dlouhé době kontakt s centrálou nemá chybu.

Celá hra je ale až příliš jednotvárná. Něco se někde děje a hráč nemá sebemenší tušení o co jde. Žádné náznaky (záznamníky či videa) se nekonají. Ze začátku, dokud se postupuje spolu s dalšími členy F.E.A.R.u, to nevadí, ale jakmile se hráč ocitne sám, veškeré snahy o udržení celistvého děje jsou v tahu. Jedinou záchranou jsou občasné výstupy a šeptání Fettela a Almy.

Zkrátka celý datadisk působí nedodělaným dojmem. Nápady tu jsou (Alma a Fettel), ale jako celek hra působí spíš jako obyčejná střílečka s promakaným BulletTimem, ale stereotypní hratelností a nulovým příběhem (1/3 hry je ok, pak to jede z kopce). Navíc celková nápaditost jednotlivých lokací je horší jak v původním FEARu i přes jejich častější střídání.

Je jedině dobře, že pánové z Monolithu se rozhodli ignorovat tuto část příběhu v jejich pokračování (Project Origin).

Pro: Bullet Time, AI, zničené město, některé oblasti jsou hodně působivé (blázinec, zřícené letadlo)

Proti: nudné lokace, příběh tu skoro není, málo rozhovorů vysílačkou a minimum záznamníků, nedotažený koncept

+12

GTR 2: FIA GT Racing Game

  • PC 90
Absolutně geniální závodní simulátor. Důkaz toho, že pro vynikající závodní hru není potřeba spousta neonů (ala NFS) ani nablýskaný kabátek s famózním modelem poškození. Tyhle věci tu nenajdete (i když grafika má svoje kouzlo, hlavně při pohledu z kokpitu), přesto dokáže chytit a nepustit na hodně dlouho. Škoda jen omezení na závody spadající pod FIA GT (ale zase je to hezky ucelené).

PS: Bez volantu ani ránu, bez spojky taky ani ránu (ale dá se zvyknout i na spojku na tlačítku).
+11

Ragnarok Online

  • PC 85
Ragnarok není zrovna typické Evropské MMORPG. Místo na expy (no, možná i na ty expy), questy, equipy atd. sází na společenské prvky hry. Roztomilá grafika a pohádkové prostředí (některé oblasti nemají konkurenci ani v záplavě dnešních moderních her) zkrátka přímo vybízejí k posezení s několika kamarády (či kolemjdoucími) a klábosení o všem možném.

Souboje s bossy mají taky něco do sebe a Guild Wars (War of Emporium) je prostě národní sport. Geniální jsou také povolání (classy), je jich hodně a jsou neuvěřitelně rozmanité... klaun, tanečník, muzikant... své kouzlo má i obyčejný obchodník, který zabíjí nepřítele tím, že na ně hází peníze :-)

RO je zkrátka komunitní hra, kde pro zábavu se člověk nemusí hnát za expama jako šílený (i když se tomu samozřejmě úplně vyhnout nedá. Velkou výhodou jsou také free (legální) servery Reborn (mladší, hodně modifikovaný...ve spoustě věcech lepší jak originál a světově unikátní) a český zakladatel RO scény CzechRO.
+3

X3: Reunion

  • PC 90
Nejkomplexnější vesmírný simulátor široko daleko, kde není problém stát se pirátem, válečným hrdinou nebo magnátem v obrovské obchodní (těžební, výrobní...) společnosti. Škoda jen několika grafických bugů, chybějících kokpitů a poněkud těžkopádnějšího rozjezdu.

PS: Není to hra pro všechny vzhledem k její rozsáhlosti a komplexnosti.

Pro: grafika, vesmír, příběh, obchodní model, skoro neomezené možnosti počínání

Proti: bugy, rozjezd, kokpity

+10

Tropico

  • PC --
Výborná budovatelská strategie, kde lze dělat snad vše, co vás napadne (včetně zavírání nepohodlncýh občanů). Není nad to být diktátorem v malé banánvé republice na zapadlém ostrově.
+8 +9 −1

State of War

  • PC 70
State of War je strategií ze (hodně) staré školy. Klade si za cíl přiblížit se jednomu z průkopníků v žánru RTS - legendární strategii Z. To se mu naštěstí daří výborně. Úkol misí je vždy jasně daný, dobít nepřátelskou základnu za každou cenu. V SoW máte jistotu, že se bude pořád něco dít, vždy někde něco bouchá, střílí nebo bombarduje. Tomu dopomáhá i způsob výroby jednotek - po zajmutí fabriky se sami začnou vyrábět jak na běžícím pásu. Spektakulární jsou také statické "mega" objekty rozeseté po mapách. Herně nemají žádný význam, ale perfektně ozvláštňují každou mapu, ať už jde o obrovský futuristický věžák nebo o pole velkých větrných elektráren.

Hratelnost je velmi jednoduchá (což se ale nedá říct o obtížnosti), bez zbytečných komplikací. Tady jde pouze o čistou zábavu.
+13

Resident Evil 4

  • PC --
Čtvrtý Resi se povedl a zároveň nepovedl. Hra jako taková je výborná (atmosféra, akce, příběh, sem tam pocit strachu), a ač to už není klasický Resident, stále patří do rodiny survival hororů. 90% hodnocení pro fandy survival hororů by bylo zcela oprávněné.

Naneštěstí se konverze na PC zhostili profíci z Capcomu a dopadlo to tak, jak to dopadlo. Hoši z Capcomu jednoho krásného dne vytvořili emulátor PS2 a vydali na něm pár her (RE4 a Devil May Cry 3: Dante's Awakening), a to je tak vše co udělali. Optimalizace nulová, ovládání příšerné (nápovědy k ovládání zůstaly uzpůsobené PS2, tedy "X, O, čtvereček, trojúhelník), z grafiky nám tu zůstaly snad jen modely a textury (zmizela mlha, stíny, z noci je skoro den...). Ve výsledku z toho vznikla hra hodná hodnocení kolem 30%, jelikož se to hrát v podstatě nedalo.
+3 +6 −3

Darkstar One

  • PC 70
Zajímavá hra s neotřelým nápadem uprgadů lodi. V podstatě se jedná o Freelancer v jiném provedení. Jako vesmírný "simulátor" je to špička v oboru, bohužel těžký stereotyp se dostaví relativně brzy: "Leť tam, zabij toho a toho" nebo "Leť tam a seber to či ono z tohohle asteroidu" se zde slýchává až moc často.
+3

Halo 2

  • PC 60
Jak dopadla konverze Halo 2 na PC? Příšerně. Graficky totožné s prvním dílem, designově jsou městské lokace na opravdu mizerné úrovni. AI spolubojovníků, zvlášť ve městě a budovách, není špatná, ale prování mnoho nelogických akcí (ale potěší že si s nimi lze například vyměnit zbraně). HW náročnost je neúměrná grafické kvalitě. Orientace ve stále stejných chodbách i venkovních prostorech na vesmírné stanici či nepřátelských lodí je hodně matoucí, všade to totiž vypadá stejně (žádný pokrok od prvního dílu). Navíc je tu značná diskriminace klávesnice a myši (tipy například na zneviditelnění při hře za emzáka jsou určeny pro ovladač od Xka). Největší problém je ale ve službě Live, v naší malé zemičce tuto služnu prostě nespustíte (alespoň ne ke konci roku 2007). Tedy žáné achievmenty, žádný multiplayer.

Co ale potěší je jednoznačně příběh (i když místy je značně klišoidní a nudný, ale spousta momentů a zvratů se jen tak nevidí), Cortana a její humor, Master Chief a jeho ego by si mohli podat ruce s Arnoldem Schwarzeneggerem (je to zkrátka správný hrdina) a některé jeho hlášky stojí za to si poslechnout. Zbraně a technika jsou také zpracovány na výbornou.

Celkově nám z toho vychází jen průměrná střílečka, která ztratila i ten sci-fi náboj z jedničky...

Pro: příběh, epické momenty, zbraně a technika, Cortana a Master Chief

Proti: konverze, grafika, služba Live, orientace v opakujících se prostorách,

+13

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

  • PC 95
Pravděpodobně nejlepší díl Splinter Cellu (do dalších dílů už moc zasahuje komerce a hype). Super technická udělátka, jak je u Toma Clancyho zvykem, grafika, design lokací, způsoby eliminace nepřátel... Zkrátka téměř dokonalá stealth akce. Projít celou hru v podstatě bez zabití a dokonce i bez omráčení jediné "nevinné" osoby, to je jednoznačně herní stealth extáze.

Škoda jen několika bugů (kvůli kterým se mi Chaos Theory nepovedlo napoprvé dohrát) a ne zrovna vyladěného síťového kódu, kvůli kterému je na mnoha počítačích zkrátka nemožné hrát multiplayer (proto jej ani nemohu hodnotit).

Pro: grafika, stelath část hry nemá chybu, výslechy, způsoby eliminace nepřátel, prostředí

Proti: bugy a nedodělaný síťový kód, příběh je násilně poslepován dohromady

+9 +10 −1

Grand Theft Auto: Vice City

  • PC 85
Pro mě nejlepší díl trojkové série. Rozvíjí koncepty trojky a není zdaleka tak přeplácaně stereotypní jako San Andreas. Výborný soundtrack a celkem normální (alespoň ze začátku, než se pustí do války s celým městem) hlavní postava. Sice placaté, ale dobře navržené souostroví je radost projíždět, navíc barevná stylizace dotváří tu správnou atmosféru "hawai-like" idylického města pro bohaté. Bezva zbraně a spousta originálních (ale také spousta klišoidních) misí, černý humor, spousta zbraní...
+22

Unreal II: The Awakening

  • PC 80
Série Unreal je legendární, to všichni víme, ale jak je na tom Unreal 2? Graficky na svou dobu výborně (ač v exteriárech ho tenkrát překonal I.G.I.-2: Covert Strike). Příběh je jednoduchý a plný klišé, ale překvapit i udržet hráče dokáže, navíc si po většinu doby udržuje svojí typickou atmosféru (která časem znatelně sílí a je stále víc Unreal). Zbraně jsou zpracovány na jedničku, aby taky ne, když je to Unreal :-). S hratelností je to trochu horší, nění to až tak moc Unreal, ale když se na to podíváme jako na sci-fi FPS, nelze hodnotit jinak než hodně pozitivně. Pouze zamrzí existence několika hluchých (nudných) míst. Také mi tu chybělo víc informací o zdejším univerzu (loď, na kterou se hráč vrací po každé misi je k tomu jako stvořená).

Celkově je Unreal 2 výborná sci-fi FPS s několika málo vadami na své kráse, ale od nástupce legendárního Unrealu se čekalo mnohem víc. Ještě musím zmínit, že Unreal 2 je podle mě minimálně stejně dobrý jako Halo: Combat Evolved (nebo spíš Halo neni tak dokonalé :-), takže fanda sci-fi by neměl minout ani jednu z těch her.

Pro: zbraně, pár překvapení v příběhu, design interiérů, grafika

Proti: některé loakce (převážně venkovní, ale i pár interních), hluchá místa, příběh jako celek

+10 +11 −1

Halo: Combat Evolved

  • PC 75
První Halo má určitě něco do sebe. Perfektní sci-fi atmosféra a zajímavý, ač velice jednoduchý příběh. Akční pasáže jsou povedené. Závěrečný útěk je plný adrenalinu a jedná se rozhodně o důstojné zakončení prvního dílu série. Co se ale velice nepovedlo je design některých úrovní, tvorba interiérů pomocí metody zkopírovat a vložit, některé souboje jsou vyloženě stereotypní a nudné. Flux (zombíci, kam se podíváš) ze začátku překvapí, ale po 15 minutách nonstop střílení stále těch samých hnědých potvor ve stále stejných chodbách je na zabití. Ve výsledku je ale Halo výborná sci-fi akce s nezapomenutelným duem Master Chief (fakt charizmatický chlapík) a Cortanou.

Pro: atmosféra, vozidla, Master Chief, zbraňový arzenál

Proti: repetitivní prostředí (doslova), flux

+10

Metal Gear Solid

  • PC 100
MGS je legenda. Příběh, postavy, rozhovory, hudba a vlastně i celá audio složka hry, hratelnost, bossové, emoce, atmosféra... v tomhle se k MGS jen těžko hledá konkurence a podle tohoto také hru hodnotím. Navíc grafika i po deseti letech má své kouzlo. Co je ale velice špatně, je kvalita konverze. Chce to vyloženě štěstí jako hrom (nejlíp najít louku plnou čtyřlístků), aby hra šlapala tak, jak má. Na dnešním HW a OS si většina lidí ani nezahraje (MGS2 je na tom úplně stejně) a gamepad také není k zahození. Pokud ale odhlédneme od kvality konverze, máme tu jedno z nejpřelomovější a nejlepších děl herní historie (i když možná nesedne všem, to je ale daň za její vyjímečnost, není to hra dělaná pro masy za účelem zisku).

Pro: Příběh, postavy, rozhovory, hudba a vlastně i celá audio složka hry, hratelnost, bossové, emoce, atmosféra...

Proti: (ne)kvalita konverze

+21 +22 −1

Pariah

  • PC 65
Pariah je hodně zvláštní. Příběh tu sice moc není, ale i tak má celkem zajímavé podání (alespoň na papíře, když si hráč něco o hře přečte, vypadá pozadí zdejších konfliktů pro sci-fi fandy poutavě), bohužel ustupuje do pozadí a nahrazuje jej čistá akce.

Hratelnostně je to klasická sci-fi FPS (dědictví Unrealu se nezapře), ale naprosto dementní AI, stereotypní hratelnost i prostředí a spousta bugů sráží hodnocení rapidně dolů. Navíc na současném hardwaru je celá hra v podstatě nehratelná (nefungují zvuky, padá, nespouštějí se skripty...).

Zkrátka a dobře průměrná FPS po všech stránkách. Ale jak kolega nademnou (pipboy) naznačil, kdo má alespoň trochu rád sci-fi, toho hra chytí a už nepustí :-), tedy pokud jej nepřekonají některé bugy.

Pro: zbraně, zajímavý sci-fi svět, spousta akce

Proti: technické zpracování, AI, stereotyp

+14