Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

UFO: Enemy Unknown

  • PC 95
"Ještě jednu misi a jdu spát!"
Tuto dnes již legendární větu vyslovil někdy v noci každý z nás. Já ji začal používat v souvislosti s tímto herním klenotem. Dodnes mě udivuje, o jakou komplexní hru tehdy šlo. Objevila se v době, kdy byl o fenomén UFO velký zájem. Seriál "Akta X" už běžel druhým rokem, Michael Hessemann uvedl dvoudílnou knihu "Tajná věc UFO", nakladatelství Press Burg vydalo knihu s názvem "Nevysvětlené záhady", kde se tomuto tématu věnovalo hodně prostoru a Česká televize otáčela kultovní seriál "V jako vítězství".

Sotva se do hry ponoříte, pochopíte, že nejde o žádný simulátor létání na jízdních kolech nebo skládání líbivých tónů vhodných pro komunikaci, tady spíš zúročíte to, co jste nakoukali ve filmech jako Vetřelec a Věc.

Uživatelské prostředí je navrženo skvěle a ovládání hry vám velmi rychle přejde do krve. Díky perfektně zpracované Ufopedii nepotřebujete žádné tutoriály.

Létající talíře můžete dostihnout a zaútočit na ně s více než jednou stíhačkou. Mimozemské lodě nemusíte vždy sestřelit, ale je taky možné počkat a poslat speciální jednotku k cizákům, až když přistanou.

V tahové části hry mile překvapí měnící se prostředí (tundra, poušť, džungle, město, venkov, les) s několika patrovými úrovněmi, která jsou jednak na svou dobu velmi detailně graficky zpracována a druhak kompletně zničitelná (neuvěřitelné na svou dobu), krom toho se jednotlivé mise odehrávají ve dne i v noci. Třebaže se náplň jednotlivých misí liší (zajistit sestřelené ufo, minimalizovat ztráty civilistů v případě mimozemského teroru, prozkoumat a zničit cizáckou základnu, ubránit svou vlastní bázi), vždycky jde v podstatě o totéž - zabít nebo zajmout všechny vetřelce a přežít alespoň s jedním vojákem z týmu. Akční část není minimálně zpočátku vůbec jednoduchá kvůli nedostatečné ochraně vojáků a slabým zbraním. Navíc jsou určité druhy mimozemšťanů schopny na dálku ovládat a přeměňovat na emzáky vaše jednotky, což leckdy vede k frustrujícím situacím. Velkou roli v boji hraje stres, díky kterému mohou nervově slabší vojáci zpanikařit (berserk útok, odhození zbraně a následný útěk nebo freezenutí). Ranění vojáci můžou vykrvácet, omdlít, dokonce uhořet. Doporučuji alespoň dva vojáky v týmu vybavit medi-kity, jinak budete velmi často klikat na tlačítko load. Je třeba počítat i s tím, že zranění vojáci potřebují mezi jednotlivými misemi čas na rekonvalescenci (když teď na to zpětně koukám, jsem docela rád, že tvůrce nenapadlo řešit navíc potřebu spánku, jídla a pití, sexu a léčby PTSS :D). Jednotlivé vojáky si můžete přejmenovat, vybrat si, které jednotky budete posílat do akce a které zůstanou v základně na její obranu, dokonce cvičit konkrétní vybrané vojáky speciálním tréninkem (PSI), díky kterému budete moci později ovládat mimozemské vetřelce. Vojenské jednotky můžete rovněž doprovázet i těžkou technikou (tanky, vznášedla).

Co se týče základny, máte možnost jich založit více (v pozdější části hry to považuji dokonce za nutnost) a můžete mezi nimi přesouvat techniku, materiál a vojáky. Zajímavostí je, že při misi, kdy základnu bráníte proti vetřelcům, její izometrický vzhled odpovídá tomu, jak jste ji předtím z ptačí perspektivy vybudovali (ještě že nikoho nenapadlo implementovat do hry opravu škod zařízení po boji, přišel bych na buben).

UFO je téměř dokonalá hra, ale podle mě bez chyb rozhodně není. Asi jediné, co mě hodně vytáčelo, bylo vybavení jednotek před misí (automatické přiřazování zbraní a munice je většinou na pěst). Škoda, že se konkrétním vojákům nemohlo vyzbrojení uložit do paměti. Takhle jsem vždycky dostal vojáka, který měl v levé i pravé ruce tutéž zbraň, nesl tři bedny granátů a táhl za sebou muniční vagón, další voják v řadě šel oproti tomu do akce s pěstmi. Dále mi přišel trochu divný způsob udělování hodností jednotlivým vojákům za jejich přínos v misích. Kolikrát se mi stávalo, že jsem vykosil s jedním Rambem celou mapu a povýšen byl proti očekávání jakýsi frajtr, který za celou misi jen omylem upustil dýmovnici. UFO obsahuje minimum bugů (ale nikterak závážných), např. několikrát se neozbrazí výsledek výzkumu, což vás může trochu zmást, zejména když hrajete poprvé. Také se mi stávalo, že když jsem z probíhajícího výzkumu stáhl všechny vědce a přesunul je na jiný projekt a později původní projekt vyzkoumal, stále mi zůstával v inventáři jako položka k prozkoumání. Pamatuju si verzi, kde se v cizácké bázi při posunu obrazu rozsypala grafika a při vyzbrojování jednotek před misí, kdy bráníte vaši základnu, jste mohli vojákům naložit Elerium-115. Tenkrát jsem jim to tankoval chudákům i do holínek. Nutno podotknout, že v novějších verzích hry jsem se s těmito problémy setkával už jen čistě sporadicky.

UFO je rozhodně jedna z nejlepších her co jsem kdy v životě hrál, strávil jsem u ní moc a moc hodin a rád se k ní i přes její stáří po určité době vracím. Když se podívám v databázi na aktuální žebříček nejlepších her všech dob, vidím UFO v první desítce. Dál není třeba cokoliv psát.

pro: po všech stránkách neskutečně propracovaná hra - hratelnost jako svině, originalita, místy silně atmosferická záležitost, grafika, skvělé ztvárnění několika druhů ufounů, rozmanitá prostředí a jejich destrukce, soundtrack a zvuky, jednoduché ale funkční a zábavné mechanismy ekonomiky, výzkumu a výroby, tahová akční část, délka hry, replayabilita, návykovost (to si můžete dát i do záporů)

proti: proti, proti...sakra co sem napsat? Možná občasné bugy (někdy se nezobrazí výsledek výzkumu), ale nic zásadního co by hodně vadilo, automatické vybavení jednotek před misí, systém povyšování vojáků, otevírání dveří vyřešil lépe druhý díl, žrout času

Pro: viz. komentář

Proti: viz. komentář

+20