Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
 

Komentář

Přejít na komentáře

SiN

  • PC 60
O Sinu se mluvilo jako o hře, která měla spojit to nejlepší z obou virtuálních světů Duke Nukem 3D a Quake. Podařilo se jí to? Ne tak docela.

Příběh je přetěžce béčkový, v hlavní roli je nasypaný macho s dredama v culíku, jeho sidekick je vševědoucí a všechno komentující šprt, záporačka jakoby utekla z nějakého fetiš SM porna (divím se, že v těch animovaných cutscénách kvůli svým silikáčům nenosí na prdeli závaží), hlavní boss mutant má na výšku totéž co panelák - vše je v této hře brutálně nadsazené, stejně tak i bohužel její ambice. Je to škoda, stačilo zapracovat na betatestingu a pozdržet datum vydání hry a mohla to být klasika. V tom stavu, ve kterém vyšla (o tom později), neměla v konkurenci Unrealu a Half-Lifeu šanci.

Prostředí jsou opravdu rozmanitá a level design považuji za jednu z největších předností Sinu. Postupně projdeme: bankou, komplexem starých opuštěných budov, kanalizací, skrze staveniště, metro, chemickou laboratoř, továrnu, skladiště, šachty, přehradu, vodárnu, navštívíme ropnou plošinu, podvodní základnu, základny v džungli, fabriku na výrobu mutantů, raketovou základnu a samotné sídlo hlavní záporačky Elexis Sinclair.

Během misí plníte nejrůznější sekundární úkoly - bohužel za ně nejste nikterak odměňováni (více munice, zdraví, speciální zbraně nebo schopnosti apod.), ale můžete se díky jejich úspěšnému splnění dostat do úrovní, které by vám jinak přístupné nebyly. Skrze úrovně existuje několik možností postupu. Jsou tu ale i tak výrazné zkratky, že se vám tento nelinearní postup bude brzy zajídat, neboť tak vlastně přicházíte o část hry.
Náplň jednotlivých misí je celkem různorodá - kromě střílení rovněž vyhazujete do povětří cílová zařízení, nabouráváte se do terminálů, hledáte přístupové karty, zachraňujete rukojmí, ve stealth pasáži infiltrujete do laboratoře, hledáte cestu v podmořkých útesech etc.

Modifikovaný Quake II engine umožňuje zajímavé věci, např. měnící se hladinu vody, postupující lávu, nejrůznější nástrahy (padající kmeny, propadávající se zem, padající kameny etc.), určitou interaktivitu (sprcha, umyvadlo, dekontaminace aj.), můžete pozorovat prostory prostřednictvím obrazovek jako u Duke Nukem 3D, prostředí je místy slušně zničitelné (někdy dokonce ovlivňující následný postup skrze hru). Grafika je na svou dobu velmi slušná, pomyslným esem v rukávu jsou textury postupného poškozování nepřátel (premiéru si tato vychytávka odbyla tuším v Quake II), líbily se mi rovněž doprovodné efekty u střílení z raketometu, svítící žluté tyčinky skvěle osvětlují okolí v tmavých prostorách. Také barevná paleta se celkem střídá v závislosti na prostředí (město, oceán, džungle). Sin vypadá zkrátka pěkně.

Nepřátel je spousta - vojáci, dělníci, nejrůznější mutanti, kyborgové, otravné krysy a netradičně také obyčejné dveře se žebříkem (o tom detailněji o něco dále). V potírání nepřátel vám pomůže bohatý zbraňový arzenál. Na Magnum a samopal si můžete dokonce připevnit i tlumič.

Scenáristicky se nejedná o žádný skvost, ale to mi ani tolik nevadí. Nechybí klasický dějový zvrat, kdy vás někdo v cutscéně praští zezadu do hlavy, sebere vám vybavení a vy začínate zase od nuly. Tady se tedy zašlo ještě dál a rovnou vás přemění v jednoho z mutantů (děj pak podlě mě velmi okatě zkopírovala jiná střílečka - Far Cry). Na konci hry je pak cliffhanger, který naznačuje možné pokračování hry.

Původně Sin obsahoval úděsné množství bugů, díky kterým jsem hru několikrát nemohl dohrát (a to i s naditým patchem - přes 30 MB, který následoval bezprostředně po vydání hry). Pamatuji si, že jen načítání jednotlivých levelů trvalo několik minut, hra se zasekávala, místy to bylo opravdu nehratelné. Naštěstí po letech GOG většinu těchto chyb opravil a já tak hru mohl dohrát konečně do konce. I tak zde zůstalo dost věcí, které mi hru znepříjemňovaly - např. otravný respawn nepřátel na několika místech, dále úseky se strategicky rozmístěnými snipery (kteří vás realisticky složí na jednu max. dvě rány) mi moc vtipné nepřipadaly, naprosto příšerné bylo ovládání čehokoliv co jezdí, lezení ze žebříku je rovněž utrpení ale to je bohužel neduh všech her postavených na Quake II enginu (Soldier of Fortune, Kingpin), dále vzít si něco ze skříňky aniž by vás přiskřípla a vy tak nepřisli o pár bodů zdraví je celkem umění, zasekávání postav o neviditelné bariéry, nespuštění skriptů po splnění úkolu apod, rovněž hlavní menu mi k srdci úplně nepřirostlo. Hlavního bosse jsem si dokonce musel loadnout znovu, protože mi poprvé bylo dost trapně, když se mi zasekl na začátku o zeď a nemohl se tak vůbec pohybovat.

Strašně rád bych Sinu udělil mezi 85 - 90 procenty, potenciál na to rozhodně měla, ale kvůli těm šíleným bugům a díky tomu trpkým vzpomínkám na první zkušenost s touto hrou nemůžu.

pro: level design (měnící se prostředí a několik možností postupu do dalších levelů), různorodé mise (stealth pasáže, mise pod vodou), místy slušná hratelnost, grafika - textury postupného poškození nepřátel, hodně druhů nepřátel, docela ucházející zbrojní arzenál, přiměřená délka hry

proti: v době vydání hry šíleně zabugované, ovládání vozidel, zasekávání postav o rohy /neviditelné bariéry, místy frustrující úseky (respawny, málo zdraví a munice), enginové cutscény (tady grafika opravdu hře nedělá čest)

Pro: viz. komentář

Proti: viz. komentář

+16