Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
 

Komentář

Přejít na komentáře

Metro Exodus

  • PC 95
Páááni, tak to teda byla jízda! Očekával jsem, že to bude hodně dobré, ale až takováto kvalita mě zaskočila. První recenze sice nové Metro srovnávaly s kultovním Half-Lifem 2, ale jelikož na první dojmy kritiků po mnoha hořkých zklamáních už nedávám a raději si dělám svůj názor, opatrně jsem očekával spíše horší hru. Dnes však musím souhlasit. Původně jsem chtěl sice hru bojkotovat kvůli podrazu s Epicem na poslední chvíli, ale nakonec jsem moc rád, že jsem to neudělal a rozhodl se ji přesto nyní koupit.

První věc kterou musím ocenit, je prvotřídní hratelnost. Metro Exodus skutečně hodně připomíná Half-Life 2. Pořád se ve hře děje něco nového, rozhodně tu nehrozí stereotyp. To chvíli jedete loďkou na zamrzlé řece, likvidujete humanoidní mutanty na vlakovém nádraží, cestujete vlakem, pozkoumáváte novosibirské metro, nahazujete generátory, zapalovačem odháníte zmutované štíry a pavouky, hledáte cestu v bouři, plížíte se v nepřátelské základně, bojujete v lesích tajgy s legendárním medvědem, čelíte hordě nepřátel na zrezivělých vracích, autem likvidujete pouštní mutanty, v podzemí se na vratké loďce bráníte proti vodním mutantům, sniperujete z vrcholu obrovského jeřábu, snažíte se sejmout nepřítele zakutého v brnění s gatlingem, zkrátka se nenudíte.

Rozsáhlejších exteriérů jsem se dopředu docela bál. Last Light mě venkovními prostory docela otrávil, přislo mi to tehdy ne úplně přehledné, ale hlavně dost hektické díky neustálé nutnosti nosit gass masku, hledat cestu skrze bažiny a ješte u toho ideálně neumřít kvůli fauně nebo kvůli nedostatku filtrů. Naštěstí Exodus je jiný. Jednak díky tomu, že jak se ukáže, radiace není úplně všude (tím pádem odpadá nutnost neustále nosit na xichtě gass masku), druhak si filtry (a vlastně i všechno ostatní) konečně můžete vyrábět sami a třeťak si můžete pochod po svých zpestřit dopravními prostředky (loďka, vlak, auto). Auto zárověň představuje ideální způsob ochrany před létajícími bestiemi a rovněž také dokonalou zbraň proti pomalejším mutantům. Auto také doceníte v pouštní bouři kvůli lepší orientaci. Po dokončení důležitých úkolů v dané lokaci se můžete farcryovsky vrátit zpátky pomocí ocelového lana a karabiny.

Graficky patří nejnovější Metro k tomu nejlepšímu, co nám daný žanr může v současnosti nabídnout a troufám si říct, že speciálně osvětlení je vůbec to nejlepší v historii. Když jsem se poprvé postavil před auto s rozsvícenými světly a sledoval jsem svůj stín jak jsem se od auta vzdaloval nebo se k němu přibližoval, uznale jsem pokyvoval hlavou. Ale teprve když Miller v Novosibirském metru rozsvítil světlici, otevřel jsem hubu jak CGI Stanley Ipkiss ve filmu Maska. Ihned se mi vybavil konec filmu The Thing a byl jsem na vrcholu blaha. Památný herní moment, který se mi z hlavy určitě nevykouří. Motion Capture, Facial Animace (nebo možná taky capture, netuším) se obzvlástě povedly a taková Anna se pro mě stala novou Alyx. Uvěřitelná, nespadající nikdy do karikatury, jak živá.

Metro Exodus připomíná v podstatě atmosférou S.T.A.L.K.E.R.a, hratelností a level designem Half-life 2 a akční složku má podobnou jako řekněme Rage. Nikdy by mě nanapadlo, že něco podobného vypustím z huby, ale po otočení Metra mi vlastně přestalo vadit, že série S.T.A.L.K.E.R. skončila (prozatím, na dvojce se prý pilně pracuje, ale to už tady jednou bylo a nedopadlo to dobře) třetím dílem v roce 2009.

Ve zkratce - vemte všechno, co jste na původních hrách milovali, vyhodťe (nebo vylepšete) vše, co vás nasíralo, přidejte nové povedené věci (craftění / rozsáhlejší a oproti předešlým hrám přehlednější exteriéry / větší volnost pohybu), několik let do toho píchejte steroidy a dostanete Metro Exodus. Za mě těžká spokojenost a po dlouhé době zase pokračování, které překonává originál a může se směle měřit s těmi nejlepšími v žánru.

Pro: neuvěřitelná hratelnost, atmosféra, špičková grafika, výborně zvládnutá akční část, design prostředí (střídání interiérů a rozsáhlejších venkovních lokací, větší volnost pohybu v otevřenějších lokacích, možnost rychlejšího přesunu pomocí dopravních prostředků) + změna prostředí (denní cyklus + změny počasí), povedené craftění, délka hry a přiměřená obtížnost

Proti: problémy technického rázu - zamrzání hry a pády + problémy s ovládáním po vlastním namapování kláves, podpásovka s Epicem

Pro: viz. komentář

Proti: viz. komentář

+18(20-2)