Bože můj, to jsem si zase nasral do bot já kretén a dobře mi tak. Už předchozí díl mě řádně namíchnul a já tehdy přísahal že od této série už dám ruce (a oči) pryč. Nicméně herní okurka rozhodla, a tak jsem si nejnovějšího Wolfa přece jen koupil. Navíc jsem věděl, že se na finálním produktu rovněž podílela moje oblíbená spol. Arkane (tvůrci snad nejlepšího level designu vůbec), tak jsem tomu chtěl dát přes všechny předsudky a odsuzující reviews na netu šanci. Ok, racionalizaci ztráty jedenácti stovek mám za sebou, jedeme dál.
Co bylo ok:
Level design je oproti předchozímu dílu opravdu vylepšen (tedy až na jeden zásádní fail ale o tom později). Jednotlivé úrovně obsahují nejrůznější zkratky a odbočky, celé je to vyhnané směrem nahoru (tak trochu mi to připomnělo level design Crysis 2), konečně se dá v otevřených prostorách docela slušně krýt, zkrátka v tom cítíte dobře odvedenou práci studia Arkane. Na druhou stranu je ovšem nutno podotknout, že úrovní ve vedlejších misích je nehorázně málo.
Buddy Pass v Deluxe edici. Můžete tedy hrát kooperativně s kamarádem, který si hru nemusí koupit. Dobrý nápad, mohla by se inspirovat i další studia.
Implementování rpg prvků do hry mi nepřišlo špatné, zlepšovat schopnosti postavy, tunit a zlepšovat damage zbraní mě docela bavilo. Problémem ovšem je, že se nepřátelé levelují s vámi, takže zapomeňte na to, že by z vás po poctivém vymetání opakujících se misí byl na konci nějaký extrémně výkonný kosič, který všechno dá na první ránu.
Ubylo cutscén oproti minulému dílu. Bezva.
Co mi až tak nevadilo:
Nepřátelé reagující jen na určitý druh munice je novinka, která mi nepřišla že by gameplay nějak zásadně vylepšovala, vysloveně nasranej jsem z ní ale nebyl. Akorát se budete muset naučit co jednotlivé ikonky u health baru znamenají, jinak za chvíli budete s municí na suchu.
Grafika - úplně to samé co posledně (id Tech 6), neřeším. Zvukově mi to přišlo v pohodě.
Co nebylo ok:
Příběh a Social Justice kokotiny. Ty dcery B. J. Blazkowicze jsou fakt na loket. Nemohl ten blbec místo smočení jít to tehdy zkusit radši vyběhat? Proč mám hrát za tyhle slepice proboha?
Zpočátku bullet sponge nepřátelé. Než se nalevelíte a vylepšíte zbraně, bude vám prvních pár hodin docela horko. Zprvu jsem byl vzhůru bradou docela často, a tak jsem se naučil přes übersoldaten hlavně zdrhat. U střílečky docela na pěst. Po pár nezbytných vylepšeních to už fachá ale dost dobře... tedy až do finále (o tom za chvíli v sekci průser).
Health bary u nepřátel. Proč se tohle nedá jednoduše vypnout nebo přinejmenším snížit opacitu? Já nevím, ale když hraju střílečku, mám rád, když tyhle píčoviny buď vůbec neexistují, nebo se dají alespoň povypínat. Střílím do enemáků a sám sebe se ptám: zbývá mu hodně nebo málo? A potím se až na prdeli. Není tohle právě jedna z esencí first person stříleček? Co bude příště? Fixní Auto Aim? Ostatně o aktuálním stavu nepřátel by mě mělo mj. informovat i postupné poškození nepřátel, což tu je, tak proč?...
Otravný respawn nepřátel. Je vážně povzbuzující, když vyčistíte lokaci od Skopčáků, splníte úkol, vracíte se zpátky do metra... ale ouvej...náměstí je zase plné německých soukmenovců včetně dvoupatrových robotů (Far Cry 2 hadr).
Nejsem vysloveně zastánce toho projít hru kompletně na stealth, zvlášť když se jedná o řežbu typu Doom, ale určité pasáže by tu fungovat měly, aby si hráč od neustálého repetitivního střílení alespoň trošku odpočinul. Jenže ono to tu opravdu nejde, byť je level design od minule vylepšen. V předešlých dílech to docela fungovalo, proč to nefachá tady? Rozmístění nepřátel je totiž až na malé výjimky uděláno s ohledem na neustálou frenetickou akci.
Proč sakra nemůžu sundat heavy zbraně ze stojanů jako třeba v sérii Crysis? Proč?
Co je vysloveně průser jako svině:
Cíl mise v levelu "Find Exit to Brother 2" je teda žrádlo. To takhle plníte jeden z vedlejších úkolů, který se vám najednou překlopí v hlavní, čímž vás vlastně odstřihne od možnosti plnit další vedlejšáky, ale to by ještě bylo v pohodě... Mám se dostat do levelu Brother 2 a pak z něj utéct. Ok. Dostanu se do podzemí, ale ve starém nepoužívaném metru s nefunkčními vlaky mě čeká nepříjemné překvapení. Zjístím, že nemám dost munice do laserového děla, bez kterého se nedostanu do určitých dveří, které evidentně vedou ke splnění mise. V bezprostředním okolí munice žádná. Co s tím? Vrátit se, se štěstím zkusit cestou sejmout narespawnovaného laser-übernácka a voholit ho o munici, anebo zpětně důkladně prozkoumat všechny lokace, rozmlátit všechny bedny, probourat všechny dveře apod. Na náměstí zjistím, že se dá do Brother 2 dostat i jinudy. Jupí. Přes cca tři úrovně se konečně prostřílím do Brother 2 a najdu cílové dveře. Opens from Elsewhere. Sakryš, je tu nějaký ovládání? Nebo jako co? Dlouho bloudím. No nic, vrátím se zpátky stejnou cestou kolem náměstí a šup do nového metra, koneckonců, mám najít východ, ne? Aha....ono to nejde...já nemůžu do katakomb. Eh...aha. Hele, mám konečně alespoň munici do laserovýho děla. Tak zpátky přes náměstí do propálený díry v ocelových vratech, do podzemí, do starého metra. Konečne jsem u dveří. Jo aha to jsou ty dveře co jsem nemohl otevřít z druhé strany. Eh...super, úkol splněn, teď můžu utéct skrze Brother 2, kde jsem ale už byl a vyčistil jsem to. Teď jsou tu respawnovaní nepřátelé. Anebo se můžu vrátit přes staré metro kde pro změnu bude další respawn. Těžká volba... Konečně se prostřílím zpátky k novému metru. Vida můžu najednou do katakomb. Uf...Jen tak mimochodem, tohle samé se stalo i Agraelovi, jak jsem tak koukal na Youtube.
Ukládání a bugy. V jedné fázi mi Blazkowicz vytuní power armor oblek. Můžu zachytávat kulky v letu jak Neo v Matrixu, super. Taky je můžu střílet zpátky na bosse jako v District 9 nebo chcete-li v Hot Shots 2. A to jediný taky na generála Lothara zprvu platí. Sejmu ho, nascriptovaně mi zdrhne a já ho pronásleduju dál. Kosím další nepřátele. Schválně, jestli to zachytávání funguje i u laseru. Bylo by fajn ho zmačkat do koule a střílet ji do nepřátel jak nějakej fantasy mage. Ostatně nefungovalo to takhle u legendárního Half-Life 2, potom co vám ke konci vytuní gravity gun? Aha ...au...tak ne...chcípu. Zase kvůli ségře. Sis, ty jseš fakt pizda. Restart mise před fightem s bossem. Co??? Kurva tvl to se jako potom neuložilo? Ok tak znova no.. Zas mu naložím. Eh.. kde je? On zmizel...ale neproskočil tím oknem jako minule.... co se stalo tvl? Aha...skripty, s těma se to musí umět, Half-Life je jen jeden no. Tak hezky do hlavního menu a znovu restart.
Nedoplnění nábojů po zhebnutí + AI. Představte si, že kosíte finálního bosse, vyplácáte na něj veškerou nejlepší munici, po minutě vám vaše imbecilní sestra řekne, že musíte mířit na jeho jetpack, jinak ho nesejmete. Super. Sundám ho. Jo, klasika, navlíkne se do něčeho lepšího a bude ještě víc bullet sponge. V tu chvíli na vás pošle celý komando nácků. Vaše retardovaná ségra jim leze přímo do rány a najednou klečí. Kurva, ta kráva je v obležení Nácků, kam se na pár sekund bez toho aniž bych natáhl brka fakt nedostanu. Navíc mám už jen jeden shareovaný život. Kráva, fakt. Znovu proklínám toho čůráka co si nechal schválit shareovaný životy. Nějak se mi podaří jí oživit, ale mám rozsekanou hubu, jak kdybych byl pár sekund v kleci s Ngannouem. Nic, co je v těch věžích? Otevřu si elektrickou zbraní. Jé bedna. Tvl s prachama! Eh...proč? K čemu mi jsou tady? Proč tam není život? Do píči. Hele, těžký zbraně jsou nahoře u věží. Tvl zase pevně ukotvený, to mi fakt pomůže. Omezený radius a nepoužitelné, když mi generál Lothar skočí za záda. Co to kouzlo se zachytáváním nábojnic? Eh...ne, blbej nápad. Tvl ten kretén má ještě leteckou podporu. Je to vůbec ještě hratelný? Chcípu. Ségra mě neoživí, protože má dost a hlavně protože je píča. Začínám znova. Eh...tvl kde mám náboje...no to snad ne? Ale jo...Takže je musím získat z okolí kde jich moc není a ještě ze zabitých nepřátel (kteří ale toho spolykají dvakrát tolik), které na mě boss posílá. Nestačí to. Po asi šestým pokusu to vzdávám a končím. Aneb jak taková píčovina ihned mění jinak celkem vybalancovanou obtížnost, ale hlavně frustruje hráče. Tvl! Mimochodem, koukal jsem na net, nejsem jedinej, kdo měl vážný problémy s bossem v singlu na vyšší obtížnost.
Kterýho retarda vůbec napadlo shareování života s tou druhou pizdou (alespoň teda v singleplayeru)? Copak Bethesda nehraje svoje vlastní hry? To nemohli udělat to samé co bylo ve Skyrimu, kde se váš sidekick sice složí a je vyřazen z boje, ale nechcípne (pokud jste si dobře vybrali nesmrtelného companiona) a čeká až porazíte nepřátele? Kdyby byl alespoň sidekick obdařen pozoruhodnou AI, aby vás svou tupostí nedostával neustále do průserů, to by bylo fajn. Proč sakra musím dostávat na prdel kvůli tomu, že můj companion je retard a stojí čelem k bossovi a nechá se od něj píča bez krytí kosit? Vzpomínáte na Elizabeth z BioShock Infinite, kdy v boji pomáhala tím, že vám házela munici a zdraví (krom toho za vás sbírala prachy a upozorňovala vás na zásoby)?
update: Znovu jsem to nainstaloval, sundal obtížnost na easy, použil Pep Signal (s kterým jsem měl pocit, že cheatuju, proto jsem ho od začátku až do závěrečného bosse nepoužíval), poníženě votočil a znechuceně opět odinstaloval.
Nic, dost. Tak to shrneme (aneb jak by řekl Mirko Hýl: "No přátelé, takže asi takhle...") Na konci jsem se cítil asi jako když sbalíte nádhernou kozatou žádoucí slečnu, rozpálí vás na max a těsně před zásunem vám řekne že má přítele, ať se nezlobíte ale že tohle jako ne. Prostě totální ponížení, frustrace a ve finále nasranost. Kdo nemá podobnou zkušenost nebo si to nedokáže moc představit, mám pro něj jinou alternativu - pocity jak při sledování posledních dílů osmé série GoT nebo posledních Star Wars. Originální krabičku jsem v afektu rozlámal na kusy, díky pravě získanému perku Berserk.
Tak v dalším díle už čekám jen návrat Veilu, změnu pohlaví Blazkowicze, který bude muset po levelech shánět pervitin aby mohl fungovat, incestní lesbické cutscény na záznamu z kamer ve výtahu (tak trochu náznak byl už tady), zabití určitého počtu blonďatých soukmenovců, z jejichž kůže si ušiju pouzdra na pistole a peněženku, a respawn nepřátel ideálně hned po zabití, aby se šetřil čas. Neumím si totiž jinak představit jak by to mohlo být ještě horší, ale Bethesda mě určo zase překvapí, to ona umí. Hell yeah dude!
update2: Nejnovější patch na tenhle shit mě vážně rozesmál (hádám teda, že nejenom mně vadily stejný věci), tak jen namátkou
- Additional checkpoints
- Difficulty adjustments across the board, especially in boss fights
- Addressing the feeling some players have expressed that some enemies feel like
“bullet sponges”
- Adding additional ammo throughout the game
- An option to toggle enemy health bars on/off
- Removed the ability to open padlocked doors from the wrong side, as this was
causing some issues with mission progression
Takže ono to bude možná i někdy hratelný, koukám :D
Ve zkratce: Pokud máte parťáka na hraní v kooperaci, klidně do toho jděte. Budete sice vytočení z ukládání, bullet sponge nepřátel, nevypnutelných health barů, opakujících se úkolů v minimálním množství lokací, ale půjde to. Jestli chcete hrát single, investujte prachy raději někam jinam.
Pro: Deluxe Edition s Buddy Pass (možnost hrát s někým jiným bez jeho nutnosti vlastnit hru), cutscén je podstatně méně než v předchozím díle, vylepšený level design oproti předchozímu dílu, celkem stabilní a optimalizované, rpg postavy a levelování zbraní mě celkem bavilo, přes rozpačitý začátek se to dá až k finále docela dobře hrát, dá se to bez problémů odinstalovat, The New Colossus už není nejhorším dílem série
Proti: shareování života se sidekickem (sestrou), její AI (takže hrát single je hlavně ve finále hry o nervy), stealth je až na výjimky nepoužitelný, ztráta munice po úmrtí, kreténský způsob saveování, nemožnost hru klasicky pauznout, těžké zbraně ze stojanů nesundáte, nespuštění nasciptovaných sekvencí a nemožnost tak pokračovat dál ve hře (takže nutnost restartu mise), nemožnost doplnit cenné životy před finálním bossem, přehrocený finální boss z výše uvedených důvodů, opakování stále stejných vedlejších úkolů v lokacích o velmi malém počtu, otravný respawn nepřátel a backtracking, nevypnutelné (nebo nemodifikovatelné) healthbary u nepřátel, Social Justice sračky (ty dvě čúzy jsou na pěst), příběh jak z porna na šestnáctku, zmatený přechod mezi vedlejšími a hlavními misemi a jejich cíle (Brother 2 lokace, o tobě mluvím, kreténe), nulová replayabilita, BethesdaNet launcher
Pro: viz. komentář
Proti: viz. komentář