Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Michal Chalupka • 25 let • student - ČZU: Fakulta životního prostředí • Bor (ČR - kraj Karlovarský)

Komentáře

Disney's Brother Bear

  • PC 80
Jedna z mých velmi oblíbených her z dětství. Důvodem byla především lehká obtížnost, takže se to dalo hrát i v nižším věku úplně v pohodě. Hra je bohužel velmi krátká, ale tehdy mi to nevadilo a tak jsem ji dohrál hned několikrát.

Nyní tedy ke hře samotné. 3D plošinovka s medvědem v hlavní roli se odehrává v krásném prostředí, které kazí grafické nedodělky, jako jsou přes sebe průhledné objekty, kdy je trochu horší poznat, kde přesně se objekt nachází. Nejvíce mě zaskočily oči medvědů, které vypadají jako nalepené a vůbec se nehýbou a vypadá to naprosto otřesně. Součástí úrovní jsou i bonusové challenge, kdy vás Koda (medvídě putující s vámi) vyzve k nějakému souboji. Příkladem může být běh do kopce nebo chytání lososů. Pokud v této challengi neuspějete, není možnost jí opakovat, ale ani o nic nepřijdete, pouze uslyšíte jinou hlášku, kterou postavy pronesou. Zpestřením jsou i dvě speciální úrovně, mezi které se řadí ledová skluzavka a lov lososů (lze je poté spustit samostatně). Čeká na vás i souboj s bratrem, který se odehrává v malé přírodní aréně, kdy po vás hází oštěpy a vy se na něho snažíte zařvat svým medvědím řevem, abyste ho polekali. Tento souboj se během hry opakuje několikrát.

Co je trochu škoda, je nevyužitý potenciál totemů, které naleznete v ukrytých jeskynních a dostanete pouze jejich popis a to je vše. Přitom se to dalo lehce využít, že byste se v dané úrovni na nějakou chvíli přeměnili na jiného zvířecího tvora a prošli nějakou cestou, abyste se dostali dále a zase se přeměnili zpátky v medvěda. Během úrovní tak můžete využít pouze tři totemy - orla (váš mrtvý bratr, který je orlem vás přenese na vyšší místo, kam nemůžete vyskákat), sova (ukáže vám ukrytou jeskyni nebo totem orla) a vlk (přeskočíte větší propast).

2/31 - hra na kterou jsem se těšil a od dětství jsem ji nehrál. Můžu doporučit, pokud hledáte nějakou hru pro děti. Jediný problém byla rozbitá grafika, která se dala opravit spuštěním v okně, které se pak dá roztáhnout na celou obrazovku.

Pro: Jednoduchá hratelnost, vložené minihry přímo do úrovní, dvě speciální úrovně (skluzavka, lov lososů)

Proti: Krátkost, horší grafika (objekty jsou přes sebe průhledné), opakovaný repetetivní souboj s bossem, nevyužitý potenciál totemů

+7

BitRay

  • PC 50
BitRay je jednoduchý logický rychlík, který je velmi krátký. Vaším úkolem je v každé úrovni dostat bílou kostku na podlahu, v pozdějších úrovních i odstraňovat kostky červené. K pohybu slouží gravitace a černé kostky, které jsou poskládané do nějakého tvaru, ze kterého je kliknutím odstraňujete a další kostky na to reagují. Ještě o něco později se přidají kostky "speciální", které mají například modrou barvu nebo žlutou barvu. Tyto kostky mají speciální vlastnost, jako je zvětšení velikosti nebo vystřelení dvou destiček do stran.

Dohrání hry mi zabralo pouhých 27 minut. Nutno podotknout, že na několika úrovních jsem se na chvíli zasekl a zabraly mi docela dost pokusů. Bohužel některé úrovně stojí i na troše štěstí a vrtkavosti kostky. Pokud hledáte něco rychlého na dohrání, u čeho si (snad) nepřevaříte mozkové závity, tak toto je vhodná volba.

1/31 - první hra dohraná v rámci mojí měsíční výzvy, kdy se za měsíc pokusím dohrát 31 her. Na začátek to chtělo něco kratšího, abych stihl rozehrát nějaké delší kousky na další dny.

Pro: Jednoduchý nápad, speciální kostky

Proti: Krátkost, chybějící informace o postupu hrou (chybí počet úrovní a označení kolikátou zrovna člověk hraje)

+7

Torchlight

  • PC 60
Herní výzva 2021 - bod č. 5 Pořádný pařan

Torchlight se mi vždycky líbil po grafické stránce a už dlouho jsem nehrál žádnou takovou rubačku ve stylu Diabla. V rámci herní výzvy jsem se tedy rozhodl projít tuto hru z důvodu, že už ji mám několik let nainstalovanou a zatím jsem se k ní nedokopal.

Poprvé v životě jsem si zvolil ve výběru postavy mága, ještě nikdy jsem to v žádné hře (snad) nezkoušel. Většinou jsem si vybíral buď střelce nebo válečníka, ale rozhodl jsem se udělat výjimku, abych si hru zpestřil. Volba to nebyla špatná a hrálo se mi s postavou mága velmi dobře. Nejvíce jsem si oblíbil vyvolávání poskoků, konkrétně dvou robotů (jeden na boj na blízko, druhý na dálku) a ti na sebe nalákali nepřátele a já je z dálky odstřeloval. Z kouzel na dálku jsem zůstal u základních embrových střel, které byly po vylepšení na maximum silnější, než moje primární kouzelnická hůlka.

Dobrým společníkem byl i můj pejsek, který byl vhodný na odkládání nepotřebných věcí a dal se přímo z dungeonu poslat do města, aby nasbírané přebytečné věci prodal.

Vývojáři se snažili často měnit prostředí, což je velmi dobré a lokace by tak neměly upadat do stereotypu. Ovšem problémem je, že jsou nezáživné a často se opakují. Vrcholem je například část, kdy jsem třikrát za sebou začínal z naprosto stejné lokace, která se změnila, až někdy po půlce mapy. Trikem vývojářů jak si usnadnit práci bylo i otočení dungeonu, kdy jste ho probíhali opačně, než v předchozím patře.

Dalším negativem jsou téměř chybějící vedlejší úkoly, které se týkají pouze vaší výpravy (dones mi tenhle typ emberu, zabij tohohle minibosse na tomto patře). Jedinou změnou byly úkoly, kdy jste byly teleportováni do speciálního menšího dungeonu, který měl vždy dvě patra. Bohužel zde chybí nějaké vedlejší questy, které by měly nějaký vedlejší příběh, který by se vztahoval například k historii města, ve kterém se nacházíte.

Moje herní doba byla 15 hodin a 4 minuty, takže jsem se do tohoto bodu výzvy vešel o chloupek. I přesto bych mohl pokračovat dále téměř nekonečným druhým dungeonem, ale to by mě hra musela více bavit a ne spíš nudit.

Pro: Hra za mága, vyvolávání poskoků, zvířátko s inventářem + možnost posílat ho na prodej věcí do města

Proti: Stereotypní dungeony, téměř chybějící vedlejší úkoly

+17

Garfield

  • PC 80
Herní výzva 2021 - bod č. 7 Čas je relativní

Jedna z her, kterou jsem hrál během svého dětství několikrát, ale do dneška jsem ji nebyl schopen pokořit. Jedním z problémů bylo ovládání vysavače, protože jsem netušil, že se dá mířit nahoru a dolů, a některé věci mi tehdy nešly sebrat. I z toho důvodu jsem se nemohl dostat do dalších zamčených místností správnou cestou, a tak jsem použil cheat, díky kterému jsem si odemkl všechny místnosti.

Úkol hry je jednoznačný a spočívá v uklizení domu, dříve než se vrátí John, aby Garfield nedostal dietu. Jelikož se John má (prý) brzy vrátit, musíte spěchat. Ve hře jste na to upozorňováni časovým limitem, který je nastavený (pokud si správně pamatuji) na 8 hodin a 30 minut, takže na vás zase tolik netlačí. Akorát by mě zajímalo, kam až jel John nakupovat, a co všechno nakupuje, že mu to trvá takovou dobu.

I přesto, že jsem si pamatoval umístění velkého množství předmětů, zabrala mi hra nějaké tři hodiny. Kromě sbírání předmětů a jejich umisťování na jejich původní místo je ve hře i vysávání dílků puzzlů, kterých je celkově 58. Některé puzzly jsou schované po místnostech, jiné dostanete za uklizení místnosti nebo dokončení minihry. Pokud si chcete zahrát na konci hry minihru, kdy si puzzle i postavíte, musíte je sesbírat dříve, než všechno uklidíte a splníte další úkoly, jinak tuto možnost nedostanete. Ve hře se nachází i několik miniher, mezi které se řadí například běžecký závod či varianta na Tetris. Některé tyto minihry jsou povinné, jiné zase dobrovolné.

Hra je dostupná s českým dabingem, který je oproti britskému (britský se mi nikdy nelíbil) velmi povedený a příjemně hru zpestřuje. Hru jsem si i po několika letech užil a byla to taková pěkná oddechovka.

Pro: Jednoduchá hratelnost, minihry, Garfieldovy hlášky

Proti: Kamera, otravný Oddie

+15

F.E.A.R.: Perseus Mandate

  • PC 75
Herní výzva 2021 - bod č. 8 Herní nášup (3. část)

Klady:
- Nový pohled na příběh hry, kdy se ujímáme nové hlavní postavy a jeho dvou kámošů z týmu, kteří nás v některých pasážích hry doprovázejí.
- Příběh se odehrává v době základní hry i prvního datadisku.
- Noví nepřátelé v podobě trénovaných žoldáků jsou v některých případech opravdu kvalitními soupeři. Především ti, co mají lepší reflexy a nepůsobí na ně naše speciální schopnost zpomalení času.
- Nový zbraňový arzenál, přináší pár zajímavých kousků, se kterými můžete kosit nepřátele.
- Vyvážený systém lékárniček a nábojů, stalo se mi pouze dvakrát, kdy mi úplně došly náboje.
- Lokace jsou oproti původní hře lépe vytvořené a působí mnohem zajímavěji.

Zápory:
- Větší důraz na akční pasáže hry, kdy je upozaděn hororový prvek, což ubírá na atraktivitě. Místo toho přibyly takové ty bafačky, kdy se otočíte a najednou je za vámi postava.
- Nevysvětlený konec hry, kdy se stejně nedozvíme, co to je ten projekt Perseus.

Pro: Nový pohled na příběh hry, noví nepřátelé, nové zbraně

Proti: Větší důraz na akci, upozadění hororových scén

+16

F.E.A.R.: Extraction Point

  • PC 75
Herní výzva 2021 - bod č. 8 Herní nášup (2. část)

Klady:
- Oproti základní hře je nejvíce změn poznat především v hororové části, která je mnohem obsáhlejší a také nápaditější a strašidelnější.
- Vychytralost nepřátel zůstala na stejně vysoké úrovni, s tím rozdílem, že přibyli novější a odolnější nepřátelé.
- Prostředí doznalo změn, především díky většímu zapojení venkovních prostor, které jsou méně stereotypní.
- Plusem je i kooperace s jednou z postav, kdy alespoň na chvíli nejste sami.

Zápory:
- Příběh navazuje, kde skončil, ale hned ze začátku nedává úplně smysl, kdy se vrací postava, která zemřela.
- Upozaděny byly záznamníky a také hovory přes vysílačku. Pokud ovšem na nějaký záznamník narazíte, uslyšíte pouze pár slov a nic víc.
- Horší mi přišlo rozmístění lékárniček a také dostupnost nábojů, kdy někdy všeho byl přehršel, a dlouhou dobu následovalo pouze minimum, takže jsem často chodil bez lékárniček a když jsem nějakou našel, hned jsem ji vypotřeboval.

Pro: Akce, více hororových scén, vychytralost nepřátel, méně stereotypní prostředí, kooperace s další postavou

Proti: Více upozaděný příběh, který dává menší smysl, málo záznamníků a chudé rozhovory

+10

F.E.A.R.

  • PC 75
Herní výzva 2021 - bod č. 8 Herní nášup (1. část)

S ohledem na množství komentářů, shrnu svůj komentář pouze v bodech.

Klady:
- Příběh hry je jednoduchý a ničím nepřekvapí, ale právě on mě hnal ve hraní kupředu.
- Hra stojí především na rychlé akci, kdy kosíte nepřátelé a všude stříká množství krve pro pořádný efekt.
- Nepřátelé ovšem nejsou pouze hloupé figurky, ale mají i svou vychytralou stránku, kdy se vás snaží obejít z boku nebo překvapit něčím, co zrovna nebudete vždy očekávat.
- Zpomalení času je velmi pěknou pomůckou, kterou budete využívat především ve vypjatých situacích, kdy půjde do tuhého.
- V oblastech je rozeseto veliké množství lékárniček a zbraní, takže jsem po většinu hry měl všeho dostatek, ale našly se i chvilky, kdy jsem neměl náboje či mi došly lékárničky.

Zápory:
- Největším záporem hry jsou jednoznačně skoro všechny lokace, které jsou šedivé a celkově nezáživné. Ovšem akce tu nezáživnost dokáže přehlušit.
- Jelikož se jedná především o hororovou záležitost, člověk by čekal po většinu herní doby nějaký stísněný pocit, kdy by se bál někam vejít, ale ten se příliš často nedostavil. Za celou hru jsem se lekl maximálně tak 5x a to mě většinou vylekal obrněnec, tím že vykopl dveře nebo proboural strop. Pokud už se dostane na nějakou tu hororovou scénu, je povětšinou krátká a později už ani děsivá.
- Příběh hry je v některých pasážích docela dost upozaděn a jde především pouze o akci. Většinou se něco nového dozvíte pouze z notebooků nebo telefonů, což zase není tak hrozné.

Pro: Příběh, vychytralost nepřátel, zpomalení času, rychlá akce

Proti: Stereotypní a nezáživné prostředí, málo hororových scén

+18

Shenmue

  • PS4 85
Herní výzva 2021 - bod č. 4 Minihraní

Shenmue má skvělý otevřený herní svět, který není nijak rozsáhlý, ale místo toho je detailně zpracovaný. Lidé ve městě nejsou pouhými panáčky, do kterých můžete pouze strkat, ale závisí na nich hratelnost, kdy se jich musíte neustále vyptávat na informace, které potřebujete získat. Občas s nimi můžete i jen tak pokecat a dozvědět se o nich pár nepodstatných informací. Ke všemu můžete i vstupovat do téměř všech budov, které mají otevírací a zavírací dobu, takže se tam nedostanete vždy. Vnitřní prostory jsou vždy odlišné a krásné, ovšem jejich jedinou vadou je, že uvnitř nemůžete nic dělat (kromě rozhovoru s postavami).

Hra stojí na komorním příběhu, kdy se snažíte najít člověka, který zabil vašeho otce, a proto musíte získávat informace od ostatních obyvatel. Kromě informací od obyvatel budete hledat i místa a předměty, které můžete zkoumat zblízka vcelku dopodrobna. Ve městě je i hodně aktivit, které vám zpříjemňují čekání. Mezi hlavní aktivity se řadí herní automaty (Space Harrier a Hang-On, dále QTE Title a Excite QTE 2), šipky či hrací automaty. Některé minihry jsou jednorázové nebo omezené po určitou dobu. Mezi ně se řadí známý závod vysokozdvižných vozíků nebo kulečník. Kromě toho můžete i sbírat různé svitky, díky kterým se naučíte nové chvaty, kazety s hudbou nebo postavičky z jiných titulů od SEGY.

Hratelnost je velmi jednoduchá, kdy si vystačíte s pár tlačítky na interakci při běžných úkonech. Druhou částí jsou pak souboje, ve kterých můžete vytvářet různá komba, nebo se zaměřit na obranu a uhýbání a následné uštědření rány protivníkovi. Souboje jsou velmi dobře zpracované, i když víceméně převzaté z Virtua Fighter. Horší už je to poté s QTE pasážemi, které se mohou objevit i uprostřed cutscény, zcela nečekaně a většinou je budete opakovat. U některých QTE je ovšem opakování nemožné a máte pouze jeden pokus na úspěch.

Za zmínku stojí i grafika, která je stále velmi hezká. Pozadu nezůstává ani nádherná hudba se skvělým japonským dabingem.

Pro: Živé město, komorní příběh, jednoduchá hratelnost, soubojový systém, množství aktivit

Proti: Dlouhé čekání bez možnosti přetočení času, nečekané QTE pasáže

+18

Miner Wars 2081

  • PC 65
Herní výzva 2021 - bod č. 9 Okna vesmíru dokořán

Nejsem nějaký veliký fanoušek vesmírných her, a spíše mě většinou nebaví a ztrácím se v jejich ovládání nebo v samotném prostoru vesmíru. Většinou se těmto hrám vyhýbám, ale jelikož předem žádnou hru neodsuzuji, ať má sebehorší hodnocení či pověst, tak jsem se rozhodl po dlouhé době vyzkoušet zase nějakou vesmírnou hru. Mé oko padlo na českou hru Miner Wars 2081 a volba to nebyla zrovna nejhorší.

Velice se mi líbilo, že ovládání je velmi jednoduché a přívětivé. Sice jsem k dispozici dostal polootevřený svět, ale soustředil jsem se pouze na hlavní příběhovou linku, která není vůbec zlá, ale je docela hodně klišovitá. Tím pádem se dá dost předpokládat, že v příběhu nastane nějaký konkrétní zvrat. Občas jsem se ovšem rozhodl prozkoumat i nějaké ty nepovinné lokace jako například pekelné brány, Japonskou základnu či zombie hřbitov.

Problémem některých misí je jejich otravnost, kdy neustále musíte pro někoho něco plnit, nebo něco přes počítače otevírat či zavírat. Když se k tomu všemu přidají i nějaké dlouhé přelety, je to vcelku po delší době otravné. Někdy se zase musíte potýkat s velikým množstvím nepřátel, což také není zrovna příjemné, když toho vaše loď příliš nevydrží. V tomto momentě nastupuje taktika a manévrování, občas i trochu štěstíčka. Výhodou je, že mise většinou neplníte sami a máte po ruce parťáka, který není zase úplně levý a dokáže vám pomoci zničit několik nepřátel. Často jsem ho využíval způsobem, že jsem nepřátele nalákal, a pak se schoval, když jsem měl málo nábojů nebo životů.

Autoři hry nám slíbili plně zničitelné prostředí, což je napsáno i při nahrávání uložené pozice. Ve skutečnosti však nejde zničit všechno, ale pouze asteroidy a samozřejmě nepřátelské lodi. Na základnách pak můžete ničit dveře či generátory atd. Bohužel celou základnu či mateřskou loď nijak nepoškodíte, což je na jednu stranu škoda, ale zase by to dělalo hrozný guláš a některé mise by ztratily význam.

Pro: Příběh, jednoduchá hratelnost, lehce zničitelné prostředí

Proti: Některé mise otravné, občas dlouhé přelety, veliké množství nepřátel

+11

Flower

  • PS4 70
Herní výzva 2021 - bod č. 1 Pacifista

Když pacifista, tak tedy pořádný. Jste vítr a jen tak si poletujete šedivou krajinou a při tom sbíráte lístky květin a přebarvujete svět do krásných barev a obnovujete zaniklé okolí. Je to taková krásně meditativní hra, u které vypnete a přestanete myslet na všechny okolní problémy.

Krásné prostředí a jednoduchá melodická hudba dokreslují okolní svět. Také se mi líbilo ovládání na ovladači, kde jsem si vystačil s natáčením ovladače ve směru, kterým chci, aby se vítr pohyboval a pro zrychlení zamáčknout tlačítko. K téhle hře se to naprosto výborně hodilo, než aby se ovládala pomocí analogových páček.

Bohužel jsem se u hry nedokázal usadit na delší dobu, protože jsem se cítil strašně unavený. Proto jsem musel hrát po menších dávkách, kdy jsem udělal jednu oblast a musel jít dělat něco jiného. Ovšem jelikož je hra krátká a není, ani nijak napínavá, vůbec to tolika nevadilo.

Pro: Odpočinková záležitost, ovládání, vizuální vzhled

Proti: Únavné, musel jsem hrát po malých dávkách

+10

Bold New World

  • PC 10
Herní výzva 2020 - bod číslo 10. Výzva naruby

Bold New World je hra, ve které se ocitnete uprostřed středověkého města či spíše vesnice. V ruce držíte meč a okolo vás je několik barbarských nepřátel. A jelikož na vás zaútočí, tak se samozřejmě bráníte a mácháte mečem okolo sebe. Postupně je tedy pobijete nebo oni vás. Jdete se tedy porozhlídnout po nevzhledném středověké vesnici a narazíte na několik dalších nepřátel, které opět pobijete. Projdete tedy celou vesnici a zabijete všechny nepřátelé a co vás čeká dál, Nic, protože tím hra končí. Ovšem nedostanete ani žádnou hlášku "You are Winner" nebo "The end". Po mapě můžete dle libosti chodit a do všeho bouchat mečem, ale nic na tom nezměníte.

Naštěstí jde hru dohrát za několik málo minut. Mně se to povedlo asi za deset minut, tak jsem si to dal ještě jednou, jestli se náhodou něco nezmění. A dopadlo to tak, že se nic nezměnilo. Výhodou by tedy mohlo být těch 5000 achievmentů, které můžete sbírat. Avšak mně to žádný nepřidalo, protože je tato funkce rozbitá, a tak si můžete nechat zajít chuť.

Pro: Nenáročná hratelnost

Proti: Velmi jednoduché, krátké, slabí nepřátelé, nevyužitá mapa

+7

Sam & Max Hit the Road

  • PC 75
Herní výzva 2020 - bod č. 1 Parťák

Jako jedna z prvních her, ve kterých máte po svém boku nějakého parťáka mi na mysli vytanula podivná detektivní dvojice Sam a Max. Kdysi dávno jsem se k této hře dostal, a líbila se mi po grafické stránce, ale kvůli nedostatku času jsem se příliš daleko nedostal. Díky herní výzvě si tak můžu odškrtnout jeden ze svých herních restů (a že mi jich zbývá ještě dost :-)).

Začnu tedy tou grafikou, když už jsem ji nakousl. Grafika zde hraje sytými barvami a člověk při ní dostává takový pocit jako kdyby bylo všechno zalité sluncem. K tomu napomáhají i různorodé lokace, kdy se podíváme na docela zvláštní místa jako je například zatopené golfové hřiště plné krokodýlů. Občas je zde trochu dlouhý přesun přes lokaci a dokáže to člověka i unavit.

Co se týče příběhu, ten nebyl nějak zvlášť valný, a postupně se začínal trochu vytrácet a přecházet do šíleného víru nesmyslností. S tím samozřejmě souvisely i některé podivné hádanky či kombinace předmětů. Dobrou věcí bylo, že se parťák Max dal využít jako předmět k vyřešení několika problémů a nebyl na obrazovce pouze do počtu. Dalo by se říct, že spíše než příběh hru tvoří vtipné dialogy a narážky na další hry či filmy. Kromě klasických hádanek s využíváním předmětů jsou zde i nějaké minihry, které hře dodaly trochu šmrnc. Jednak jich není mnoho a nejsou ani příliš náročné.

Dabing a hudba jsou také na dobré úrovni a určitě neurazí. Zde spíše poznámka k neoficiálnímu českému překladu, který občas nesouhlasí s tím, co postavy říkají nebo vůbec některé věty nedávají smysl (neberu to jako zápor).

Pro: Grafika, lokace, využitelný parťák

Proti: Složitost některých hádanek, zdlouhavé procházení lokací

+14

Cut the Rope

  • iOS 75
Herní výzva 2020 - bod č. 7 Neseď doma

Cut the Rope je velmi dobrou logickou hrou, kterou si zkrátíte čekání. Já osobně jsem ji hrál v rámci výzvy na různých místech. Konkrétně tedy doma před spaním, na dovolené, na hokejovém stadionu o přestávce a v autě. Když byl čas, tak jsem si hru na chvíli zapnul a pokusil se zvládnout alespoň jednu úroveň, ovšem ne vždy se zadařilo.

Obtížnost hry je velmi proměnlivá, některé sady úrovní jsou velmi jednoduché a procházíte je i celkem s radostí, ale některé mě zase doháněly svou obtížností k zuřivosti (alespoň že tam byla záchrana v podobě ovečky, když už jsem nebyl schopen přijít na to jak dál a nebo svou blbostí nebyl schopen načasovat kliknutí). Přesto jsem se u hry vcelku bavil a to je to hlavní.

Za největší mínus tedy beru neskutečně otravné reklamy, které se zapnou vždy po dvou odehraných kolech, ať už jste v nich uspěli či nikoliv. To jsem vyřešil tím způsobem, že jsem vypnul wifi i data, ale zase jsem nemohl získat ovečku, abych mohl nějakou úroveň přeskočit. Tím, že se neustále objevovaly reklamy, se hra také velmi často sekala.

Nejlepší za mě byla první série, kde mě bavily všechny sady, zatímco druhá série mi přišla nejslabší a do hodně sad jsem se musel nutit. Třetí série byla vcelku mezi, kdy mě bavily první čtyři sady a poslední tři zase naopak nepobavily.

Pro: Většina herních sad, roztomilá grafika, zajímavé nápady, možnost využití ovečky ke zvládnutí úrovně

Proti: Množství reklam, sekání, některé úrovně velmi obtížné

+12

Fallout

  • PC 85
Herní výzva 2020 - bod číslo 9. Základní kameny

Fallout byl pro mě velmi dlouho velkým restem a také začarovaným kruhem. Před X lety, kdy jsem ho hrál poprvé, se mi hrozně líbil, ale příliš jsem mu neporozuměl. Později jsem se k němu s odvahou vracel, ale pokaždé mě z nějakého záhadného důvodu přestal bavit. Většinou jsem se dostal do Junktownu, a tam skončil. A jelikož mi herní výzva dala možnost a důvod navíc Fallouta dohrát, ani chvíli jsem při výběru hry do deváté kategorie neváhal.

Průchod hrou byl pro mě ze začátku utrpením a chtěl jsem hře dát pouhých 75 %, ale později, konkrétně v lokaci Kráter se to změnilo. Od té doby jsem se do hry skutečně zahrál a užíval si ji. Při svém průchodu hrou jsem udělal docela dost věcí špatně a zbytečně si hru udělal těžší. Ovšem tím, že jsem hrál hru po dlouhé době jsem na některé funkce zapomněl a objevil je, až v pozdější fázi hry.

Herní svět je velmi dobře zpracován a města či to co z nich zbylo vypadá opravdu perfektně a zároveň i odpudivě. Nepřátelé ať už mezi zmutovanými zvířaty či lidskými gangy, jsou nepříjemnými soupeři v soubojích. Dobré je, že nejste v bezpečí ani při přesunu po mapě, a mohou vás napadnout, téměř kdykoliv.

Při tvorbě postavy je veliké množství volitelných statistik a perků, které každé hraní dělají odlišné. Jako perky jsem si zvolil umění řeči, ovládání lehkých zbraní a odemykání zámků. Tyto perky mi pomohly při některých dialozích, že jsem se vyhnul boji či se dostat do některých zamčených dveří a získat nějaké předměty navíc.

Pro: Postapokalyptický svět, lokace (Kráter, Bratrstvo, Základna, Katedrála, Shady Sands), perky a tvorba postavy, zajímavý závěr hry

Proti: Pomalejší rozjezd, časový limit při hledání čipu

+30

Bit-Boom!

  • PC 30
Dvacetiminutová záležitost, která dá vzpomenout na klasiky jako Wolfenstein 3D a jeho následovníky. Proč tedy tak nízké hodnocení ptáte se? Nuže dobrá, já vám to tedy povím.

Za prvé hra obsahuje pouhé tři úrovně, které nejsou nijak náročné a opravdu jsem měl za dvacet minut hotovo. Ve hře jsou rovněž pouhé tři zbraně - motorová píla (s tou začínáte), dále podivně vypadající brokovnice a ještě divnější samopal.

Nepřátel je alespoň o trochu více. Konkrétně se jedná o zombie, kostlivce, golema a krakena s chapadly. Bohužel nemají žádné schopnosti útoku na dálku a zdraví vám uberou pouze, pokud se k vám dostanou. Rovněž nemají ani žádný pohyb, kterým by dělali úder a tak se vám odečítají životy pouze tím, že na vás tlačí.

Každá úroveň je odlišná, ale vcelku i trochu nepřehledná a zmatená. Barvy jsou velmi křiklavé, ale strašně podobné, a ke všemu, když jsou stěny tvořeny z jedné stejně barevné textury, tak vyznat se v úrovni je pak docela obtížné. S tím ovšem napomáhají mince, které jsou po úrovních rozházené, díky nim se totiž dá orientovat, a zjistit, kde člověk byl, a kde ne. Cílem úrovně je najít klíč a pak se dostat ke dveřím a konec šmytec. Žádné příběh, ani nějaké animace či obrázky se zde nenachází.

Hudba hrající na pozadí je, taková nic neříkající a možná si, za tu krátkou dobu ani nepovšimnete, že tam nějaká hraje.

Pro: Krátkost, jednoduchost

Proti: Málo úrovní, zbraní a nepřátel, nepřehlednost úrovní

+7

Emergency 2012

  • PC 70
Herní výzva 2020 - bod č. 4 Reálná virtualita

V roli dispečera budete dohlížet na záchranné akce po celé Evropě. Svět se trochu začíná vymykat kontrole a vznikají různá přírodní nebezpečí jako například nedostatek vody, lesní požáry či naopak ukrutná zima. Kromě těchto nebezpečí číhají nebezpečí i v lidech samotných a vypořádat se tak budete muset s nepokoji nebo sebevražednou sektou.

V celkově 12 misích navštívíte několik měst v Německu (Kolín nad Rýnem, Mnichov, Berlín a Hamburk), dále se vydáte i do Paříže, Athén, Innsbrucku a dalších destinací. V každé destinaci narazíte na nějakou typickou památku, která povětšinou je poničená - zřícená Eiffelova věž v Paříži či katedrála v Kolíně nad Rýnem. Jiné památky tvoří kulisu v pozadí jako v případě Chrámu Vasila Blaženého v Moskvě.

Bohužel jsem na žádném z míst ve hře konkrétně nebyl. V některých zemích jsem byl jako Řecko, Německo či Rakousko, ale vcelku daleko od míst ve hře.

Jelikož jsem hrál již předchozí díly Emergency 3: Mission: Life a Emergency 4: Global Fighters for Life, které jsem kvůli vysoké obtížnosti nebyl schopný dohrát, a na novém PC je nerozchodil, rozhodl jsem se zkusit novější počin z roku 2010. Hra to není špatná, ale bohužel nedosahuje takových kvalit jako díly předchozí. Misí je méně, jsou méně náročné (to beru jako malé +) a méně rozsáhlé. Ze hry rovněž odpadla možnost nakupovat si vozidla na misi sám, ale na začátku jsou všechny přidělena a zůstávají na herní ploše do konce hry. Odjíždějí pouze sanitky a policejní vozy, když je naplníte, ale poté se automaticky vrátí. Tímto ulehčením vypadl ze hry jeden zajímavý strategický prvek.

Nutností je na mapě stíhat několik operací najednou, abyste uspěli. K rychlejšímu a přesnějšímu plnění výborně slouží klávesa pro zapauzování hry. V tom momentě si totiž v klidu prohlédnete mapu a zjistíte, co je kde potřeba a vyšlete tím správným směrem vozy. Poté zase hru necháte běžet a buď vše stíháte v reálném čase a nebo hru pozastavujete, abyste vše promysleli či provedli operace v klidu a něco neopomněli.

Pro: Oblasti a katastrofy

Proti: Nemožnost si vybrat jednotky k zásahu, menší počet misí oproti předchůdcům

+8

Alpine Ski Racing 2007: Bode Miller vs. Hermann Maier

  • PC 75
Herní výzva 2020 - bod číslo 8. Zimní radovánky

Dlouho jsem přemýšlel, co zvolit do 8. bodu herní výzvy, aby tam byl po celou dobu hraní sníh či led. Přemýšlel jsem tak dlouze, až mi došlo, že bych tam mohl zařadit nějaký zimní sport. A vzpomněl jsem si právě na tuto hru, u které jsem dříve hrál demoverzi několikrát dokola.

Od hry jsem příliš neočekával a čekal jsem spíše takový arkádový průměr, který jsem také dostal. Jenomže ono to vcelku bylo hratelné a dokonce i na začátku zábavné. Tomuto sportu ovšem příliš neholduji a v disciplínách se příliš nevyznám a tak mi to spíše přišlo, že místo 4 hlavních disciplín (sjezd, super G, slalom a super slalom) tam byly pouze 2 - sjezd a slalom. Ty totiž byly od sebe nejvíce odlišné. Další dvě disciplíny jako volný sjezd a sjezd na rychlost byly dostupné pouze ve výcviku a párkrát jsem si je vyzkoušel, než mě přestaly zajímat.

Po zapnutí hry jsem šel rovnou do kariéry, kde jsem si vytvořil svého lyžaře a začal s ním v juniorské lize. Tam jsem neměl žádnou konkurenci a vše kromě slalomu, který mi za celou hru nešel jsem vyhrál vše. Postoupil jsem tedy do amatérské ligy, kde už v některých závodech trochu přituhlo a nebyl jsem vždy vítězem. Přesto jsem se stal celkovým vítězem za celou sezónu. No a tak jsem se dostal do ligy nejvyšší, kde už jsem naopak téměř nestačil na ty nejlepší, a když jsem se dostal do top desítky v závodu, tak jsem byl rád. Později jsem se trochu zlepšil a zjistil, že je lepší jezdit, co nejkratší stopu a ignorovat značení tratě kromě branek, abych nedostal penalizaci. Díky tomuto zlepšení jsem se dostal párkrát i na stupně vítězů, leč na vytoužené zlato jsem nedosáhl. Toť asi má kariéra ve zkratce.

Hra nabízí i další možnosti jako je například nakupování vybavení, které vám přidává rychlost na trati. Dále si můžete najmout trenéra, který vám pomáhá zlepšovat vaše statistiky a také člověka, který vám namaže před závodem lyže, aby to pořádně jelo. Trochu mi tam neseděli sázky, kdy si můžu vsadit, kolikátý v závodě skončím, a proto jsem je ani nevyužíval.

Co bylo špatné byl podle mě komentář, který se neustále opakoval a povětšinou, ani nesledoval mé počínání na trati, pokud jsem neprojel mezičasem či neminul nějakou branku nebo nespadl. Neustále tam řešili Hermanna Maier či mluvili o nějakém zranění jednoho z nich, atd.

Pro: Jednoduchost, kariéra

Proti: Komentátoři, později stereotyp

+7

Crowntakers

  • PC 70
Herní výzva 2020 - bod číslo 5. Ještě jeden tah...

Hru jsem si vybral z několika důvodů. Za prvé jsem se nechtěl pouštět do žádného náročného a zdlouhavého titulu a za druhé kvůli grafickému zpracování. Na první pohled hra vypadala, že mi zabere pár hodin, abych ji dokončil.

Začal jsem sebevědomě na střední obtížnost ze dvou možných. Ta byla specifická tím, že po vašem úmrtí se vracíte zpět na začátek bez získaných zkušeností. Ovšem brzy jsem po několika marných pokusech, kdy jsem došel pouze do třetího levelu z osmi, zvolil jsem tedy lehkou variantu. Ani s tou to nebylo tak jednoduché, jak se může zdát. Zabralo mi to docela dost pokusů, než jsem hru prošel, ale nakonec jsem zdárného konce dosáhl.

Hra se celá odehrává na tahy a každý pohyb po herní ploše posune čas směrem kupředu a posílí nepřátelské jednotky rozeseté náhodně po mapě. Jelikož je pohyb omezený pouze do předem náhodně vygenerovaných cestiček, příliš volby, kam se vydat na výběr není. Ke všemu na rozcestích povětšinou stojí nějaký nepříjemný nepřítel.

Systém vylepšování postavy je rovněž generován náhodně, kdy máte na výběr ze dvou možností, co vylepšit. Při své cestě můžete prohledávat různé jeskyně, chatrče, věže atd., ve kterých naleznete nějaké předměty, které můžete prodat, použít k vylepšení zbroje a zbraně, k vyléčení hrdiny či v soubojích. Vylepšovat zbraně a zbroj pouze u kováře. Po jejich vylepšení do nich můžete zasadit nějakou runu, která vám vylepší schopnosti, což je jeden ze zásadních systémů hry.

Naverbovat můžete i společníky, které postupně odemykáte za splněné questy a celkově jich do party můžete přibrat pět. Rovněž je vylepšujete a oni vám při soubojích budou velmi k užitku.

Celá hra je tedy z velké části založena na náhodě, a je třeba mít trochu toho štěstíčka, abyste došli do zdárného konce.

Pro: Grafické zpracování, jednoduchost, společníci

Proti: Velká hra na náhodu, nutnost začínat vždy od začátku

+10

Al-Qadim: The Genie's Curse

  • PC 85
Hrajte jako...Richmond

O Al-Qadim jsem již slyšel dříve a viděl i pár obrázků ze hry, a už tehdy se mi líbili. Jenomže jsem neměl čas a nejspíš i odvahu pustit se do takto staré záležitosti. Pokud bych ji hrál, bez toho, aniž bych si ji dal takto do výzvy, tak bych pravděpodobně prošel akorát tu úvodní cvičnou misi, a dále hru nehrál a odložil ji na neurčito. Ovšem přišla výzva a Richmond mi hru připomněl a já se do ní s chutí vrhl.

Musím říct, že ze všeho nejvíce mě překvapilo ovládání, které bylo nádherně plynulé a především se postava pohybovala rychle, a tak nebyl problém někam dojít a neumíral jsem u toho nudou, čehož jsem se ze začátku obával. Ke všemu hra vypadá graficky opravdu nádherně a prostě mi sedlo prostředí i styl, jakým je vytvořeno. Připomíná mi to trochu Aladina či pohádky 1000 a jedné noci.

Po stránce hratelnosti je hra svižná, akce rychlá, pokud bojujete na blízko. Jenomže já radši pro jistotu a také z důvodu nedostatku lahviček na doplnění zdraví bojoval raději na dálku s prakem, který má nekonečno nábojů, což jsem ocenil. Většinou tedy byly souboje delší a byla to taková hra na kočku a myš, kdy já byl myš a prakem odstřeloval kočku a neustále jí utíkal z dosahu.

Příběh je velmi solidní a stále jsem chtěl vědět, co se bude dít dále a kdo zatím vším stojí. Lokace se střídají vcelku rychle a podíváte se na různé ostrovy či do různých dungeonů, které jsem si asi užíval nejvíce a vždy se těšil na další. Bohužel se hlavní postavička příliš nevyvíjí, a pokud ano, nemáte možnost ovlivnit, kam byste získané body daly, protože se rozdělí samy.

Pokud tedy váháte, zda hru zkusit, určitě to udělejte. Hra je totiž i dnes hratelná velice dobře a je to občas i pěkně tuhá výzva.

Pro: Příběh, plynulost pohybu, lokace

Proti: Souboje postupem času přestanou bavit

+17

Band Hero

  • PS2 65
Herní výzva 2020 - bod č. 3 ♫♫♫

Do hudební části výzvy jsem dlouho váhal, co zvolit. Nakonec jsem oprášil mojí starou konzoli Playstation 2 a rovněž i rockovou kytaru. No popravdě, jsem vyšel docela ze cviku, a chvíli jsem se musel vytrénovat, abych to na tu hard obtížnost zvládl. No nakonec se to podařilo až na dvě písničky, které byly přespříliš rychlé a neměl jsem šanci pomalu ani začít hrát a rychle jsem skončil. Nakonec jsem je tedy dal na střední obtížnost.

Vývojáři tentokrát vsadili spíše na popové hity, a podle mě to prostě nebylo ono. Některé písničky byly dobré, a párkrát si je i zopakoval, ale bylo jich vcelku málo. Na tenhle typ hry se prostě hodí ty rockové písně, něž popové, protože ty si spíše zazpíváte, než abyste se u nich vyblbli na kytaře.

V kariéře je vaším cílem zahrát všechny písně, které se vám postupně odemykají na různých koncertních místech. Můžete si vlastně vytvořit svou postavu, ke které dostáváte za některé písně nové oblečky, brýle, boty a další kosmetické serepetičky. Musím říct, že mě potěšil výběr poslední písně, která je vlastně do konce uzamčená a nevíte, co za hit to bude. A po pravdě výběr toho hitu byl opravdu dobrý, možná i nejlepší píseň v celé hře, což zase záleží na vkusu jedince.

Popravdě jsem byl docela rád, že jsem si zase na kytaru zahrál, i když jenom tu s čudlíky, ale pobavil jsem se a trochu i zapotil. Pořád mi zde chybí možnost udělat si koncert, kdy by se to nepřerušovalo vracením se do menu a neustálého hledání písně.

Pro: Některé songy, obtížnost, trocha pohybu

Proti: Většina songů, nemožnost vytvořit si souvislý koncert

+11