Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Memphis

Memphis

Marek Zeman • 35 let • zakladatel a vývojář DH • Zlín (ČR - kraj Zlínský)

Komentáře

Soldier of Fortune

  • PC 80
Pro někoho možná zbytečně brutální a samoúčelná akce, ale pro mě při bližším prozkoumání příjemné překvapení. Soldier si nehraje na nějakou přemýšlivou hru, to je jasné na první pohled. Příběh je jednoduchý jako facka a levely poměrně lineární, ale prostředí jsou promakaná a střílení zábavné a o to hlavně u střílečky jde - bavilo mě to až do konce. Zajímavý je i multiplayer, byť jsem ho hrál jen párkrát.

Pro: zábava, promakané zbraně, prostředí

Proti: linearita, myšlenku to moc nemá :)

+25

Might and Magic VI: The Mandate of Heaven

  • PC 95
Asi nejlepší čistokrevné RPG, které jsem kdy hrál. Už jen ta atmosféra, kdy jste vysazeni před New Sorpigalem a rozezní se ta nádherná hudba... krása. Perfektně propracovaná povolání, magie a souboje. Rozsáhlé dungeony, které jsou mnohdy tak velké, že spíš tvoří "vnitřní exteriéry" (kdo hrál Arx Fatalis ví o čem mluvím). Moc se mi líbí RPG systém - levelujete, získáváte body a za ty se pak trénujete u učitelů, které mnohdy není úplně snadné najít. Zajímavý je i systém reputace u obyvatel, kteří se s váma za určitých okolností vůbec nemusí bavit. Lokace jsou nádherné a na svoji dobu nevídané, 3D grafika v MaM6 se mi líbí i dnes (obloha atp.). První pohled na hrad Ironfist, procházení po Sněžné čapce, bloudění ve Svobodném přístavu, létání nad městy - to jsou okamžiky na které asi nikdy nezapomenu. Ve hře je strašně moc možností a bez problému bych jí dal 100%, ale bohužel pro mě konec už nebyl tak atraktivní jako začátek.

Pro: Hudba od Roba Kinga, lokace, grafika, rpg systém, hratelnost

Proti: sci-fi konec, část po orákulu už mi moc nesedla

+30

Gothic II

  • PC 90
Gothic II je jedno z nejlepších RPG co jsem kdy hrál - pro mě osobně je jeho největší síla ve velkém živém světě plném zvířat a lidí, ze kterého si po několika hodinách hraní (spíše desítkách :)) budete pamatovat každý metr a to díky jeho detailnosti - každé místo je svým způsobem unikátní. Je velký tak akorát aby jste si ho zapamatovali, ale zároveň aby nebyl moc velký a anonymní (pro mě Morrowind, Oblivion). Velmi mě potěšily odkazy na první díl v podobě přátel, ale i hornické kolonie, do které se v jednom aktu podíváte. Jelikož jsem dvojku hrál hned po jedničce, byl jsem z toho nadšený. Skvěle vyvážený je RPG systém - začátku jste jako obvykle totální nula a stále potkáváte adekvátní a těžší soupeře, málokdy narazíte při postupu vpřed na něco co si dáte levou zadní. Parádní hra.

Pro: excelentní svět a příroda, soubojový systém, narážky na první díl, detailnost, grafika

Proti: závěrečný boss je parodie na závěrečného bosse...:)

+48

Gothic

  • PC 90
Gothic 1 sice není tak rozlehlý a propracovaný jako Gothic II, ale z celé série ho mám asi nejraději. Pěkná atmosféra po pádu do bariéry, první seznámení a přátelství, poznávání Gothic světa. Velmi rozdílné 3 tábory, po připojení k jednomu z nich budete mít opravdu pocit, že jste jeden z členů - i když tak trochu výjimečný...:) Od začátku jasné mantinely kam můžete (mrchožrouti atd.) a na co ještě ani zdaleka nemáte (stínová šelma) - respekt ze silných zvířat, které vás rozcupujou během chvíle. V každém Gothicu (snad kromě trojky, to sem ale nepatří) si svět dokonale zapamatujete, protože je tvořen s velkým citem pro detail. Soubojový systém nemusí sednout každému, ale poté co jsem si zvykl, tak bych asi neměnil - na klávesnici bez myši jsem poté hrál i dvojku, která už to nevyžadovala.

Pro: propracovaný svět, frakce, rozhovory, soubojový systém

Proti: sem tam nějaký bug

+36 +37 −1

The Operative: No One Lives Forever

  • PC 85
NOLF má unikátní styl, který mě nepřestával udivovat. Někdo by mohl namítnout, že jde o prachobyčejnou střílečku s pár zajímavýma vychytávkama, ale pro mě osobně bylo originální hlavně pojetí celé hry - příběh, parádní bossové, skvělé lokace - kdy jste ve hře naposled někomu vzali padák za letu nebo se celou misi potápěli a stříleli z harpuny? Hru jsem hrál už opravdu dávno a mám v plánu si ji zopakovat, poté napíšu čerstvější dojmy...:)

UPDATE (o 5 dní později): NOLF dohrán před deseti minutama znovu a troufám si říct, že to bylo ještě lepší než minule. Zmíním to co mě opravdu zaujalo. Ve hře je naprosto dechberoucí hudba, jedna z nejlepších co jsem ve hrách slyšel. Rozhovory na akční hru možná až moc dlouhé a místy nepochopitelnou "britskou" angličtinou (navíc 60. let) - ale alespoň jsem se přiučil nová slova...:) Skvělé jsou charaktery postav ve hře - nejvíce se mi líbil asi skotský voják Armstrong se slabostí pro Cate, díky které ji namísto zabití vždy zajme (díky čemuž pak přirozeně vždy uteče) :) Styl opravdu NOLF nepostrádá. Po celou dobu sbíráte různé dopisy, zápisky atp. které (často humorně) dotvářejí atmosféru. Bezvadné jsou taky rozhovory (často přiblblých) strážných. Hra je na dnešní dobu opravdu dlouhá (odhaduju kolem 20 hodin). Ke konci hra rychle graduje, lahodné jsou poslední zimní mise - zde se vyřádila moje nejoblíbenější zbraň - kuše s optikou (ideální na headshoty). Pěkný je taky výlet do vesmíru. Game of the Year edice hry obsahuje i bonusovou misi "Rest & Relaxation" s nejlepší hudbou z celé hry. Naprosto zasloužených 90% a chvíli jsem uvažoval o vyšším hodnocení protože ve hře je lanovka a ty já rád! ;-)

Pro: originálnost, hudba, mise, bossové, vtip, délka, lanovka!

Proti: už ve své době možná zastaralejší Lithtech engine, moc jsem nemusel čisté stealth mise, občas trochu rozvleklé dialogy

+25

Knights and Merchants: The Shattered Kingdom

  • PC 85
Knajtíci jsou o dost akčnější než The Settlers II: Veni, Vidi, Vici a pro mě tím pádem i atraktivnější. Nelze než vyzdvihnout parádní dabing ("Čas k jídlu, pánové") a animace jednotek a budov, na jejichž stavění a následný provoz by se dalo (a taky se tak u mě dělo) dívat dlouhé minuty (vinař šlapající víno, horník sjíždějící do dolu, žranice v hospodě...). Souboje mi taky přišly zábavné a poměrně taktické - kopiníci dopředu, lučišníci dozadu a jízda nájezdy z boku. Jen škoda těch několika bugů, ale i tak jsou K&M parádní hrou.

Pro: grafika, animace, český dabing, taktika, zábavné budování městečka

Proti: několik nepříjemných bugů - například poslední kolo snad ani nejde dohrát

+12

FlatOut 2

  • PC 85
Super pařba - velmi dobrá kampaň a tuning auta. Moc nemusím akrobacii, ale některé disciplíny jsou fajn. (* jiná dimenze: dali jsme si jedno, pak druhé, chtěli jsme platit - donesl třetí, to dáte, chlapi - jiná dimenze konec *). Největší škoda je, že k LAN bitkám se nedají přidávat počítačoví hráči - proto je třeba, aby se sešlo hodně lidí.

Pro: destrukce všeho a všude, kariéra, tuning, styl, tratě, počítačoví hráči

Proti: akrobacie, v LANu chybí umělá inteligence

+11 +15 −4

Stunts

  • PC 90
Tak tohle je klasika. Jedna z prvních závodních her, co jsem kdy hrál. Nejlepší na celé hře byl určitě editor tratí, kde se daly vymýšlet naprosté šílenosti (čti prasárny) - pak obvykle trať dojel jenom její autor...:) Skoky do vody nebo přímo do překážek, kde se obvykle rozsekal hned i nejlepší počítačový jezdec, jsou nezapomenutelné. Například trať co stvořil brácha, který jinak hru ani moc nehrál, by se bez obav dala nazvat obludnou až dekadentní - o něčem už vypovídal její název "Klídek", bohužel ji nedohrál ani sám autor :). Hra vyšla v roce 1990, hrál jsem ji mnohem později a neuvěřitelně mě bavila a věřím že by to tak bylo i dnes.

Pro: editor, spousta druhů překážek, skoky přes budovy, hodně tratí už v základu, milá grafika

Proti: eh?

+33

Crimson Skies

  • PC 90
Jeden z mála leteckých simulátorů u kterých jsem se bavil a to přímo královsky. I přes (možná právě pro) výrazně zjednodušený letecký model je létání velká zábava - můžete dělat obligátní piruety, otočky, let střemhlav, úhybné manévry a to vše jen za použití klávesnice. Souboje jsou skvělé a když bylo vydáno před plnou verzí demo, hrál jsem pořád dokola jednu mapu...:) Unikátní je také dobývání obrovských vzducholodí, které nejsou nechráněné - mají střílny a kolem obvykle patroluje spousta letadel. Široký výběr letadel dává spoustu možností hraní - slabší rychlík a nebo obrněný jako tank, popřípadě něco mezi tím. Prolétání mezi mraky při soubojích, pod mosty nebo mezi skálami je nezapomenutelné...

Pro: hratelnost, ovladatelnost, zajímavý svět, vzdušné bitvy, hudba, hlášky spolubojovníků, mnoho letadel a zbraní

Proti: místy nevyrovnaná obtížnost - u některých misí se hodně potrápíte (pro někoho například akrobacie)

+12

Wacky Wheels

  • PC 85
Naprostá klasika, k tomu se nedá říct moc víc. Split-screen mód je neuvěřitelná zábava, která dokáže pohltit na hodiny.

Myšlenkové pochody autorů musely být neuvěřitelné:
"OK, závodní hra se zvířaty"
"Yop, ale dal bych dam i střílení a power-upy"
"Jasan, ale střílet se budou ježci, které budeš sbírat na zemi. Budou mít animace - třeba jak si čtou noviny či sedí na WC"
"To zní rozumně..."

Pro: naštěstí tam nejsou morčata...

Proti: moc proti není

+17 +19 −2

Requiem: Avenging Angel

  • PC 85
Jedna z prvních modernějších stříleček které jsem hrál. Hra má opravdu divný začátek, kdy začínáte v pekle a dle očekávání to tam nevypadá zrovna přívětivě. Sem tam kusy těl, stěny plné krve a sem tam nějaký ten pekelný přisluhovač. Nemáte zbraň, pouze své andělské síly. Je to spíš taková probíhačka a skákačka (nebo také velmi pochybný tutorial :), až se dostanete na konec, konečně se přesunete na samotnou Zemi. Tam už je to jiná káva. Zubožený svět, na každém rohu žebráci a patrolující vojáci. Po získání pistolky jsem zkusil jen tak letmo vystřelit na vojáka za sklem, to se roztříštilo a voják dostal headshot! Vím, že už v té době asi zásahové zóny nebyly žádná novinka, ale stejně mě to dostalo - pocit ze střelby, což je věc u které mi u FPS jde primárně, není u téhle hry vůbec špatný a řadil bych ho i nad téměř souběžně vydaný Half-Life. Temný příběh příjemně ubíhá a vy získáváte další skvělé zbraně - často využívanou útočnou pušku účinnou i na dálku, brokovnici, pro mě ve své době neuvěřitelný granátomet, snajperku atd. Až dojdou náboje, tak pomůžou andělské síly - velmi používané "hejno včel", léčení nebo zpomalování času. Hra pro mě byla velkým zážitkem a to hlavně i proto, že jsem se u ní bál - měla velmi silnou atmosféru. Procházení stok s minimem nábojů bylo opravdu adrenalinové...:) Bohužel jsem nějak nedokázal porazit posledního bosse, nepřišel jsem na nějakou fintu, která by na něj platila...:/

EDIT: O pár let později už se povedlo - dohráno. ;-)

Pro: atmosféra, zbraně, síly, zajímavý příběh a někteří bossové

Proti: občas moc psycho pasáže - např. začátek

+19

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • PC 60
Velký Oblivion, všemi recenzenty vynášen do nebes ještě před vydáním natolik, že jsem znovu (po Morrowindu) udělal tu chybu a začal jsem se na něj těšit. Devítková až desítková hodnocení napovídají, že je to skvělá hra, ale já si to nemyslím a napíšu proč.

Nutno uznat, že Oblivion má opravdu dobrý začátek - celý první dungeon jsem měl pocit, že tohle RPG mě opravdu bude bavit. Dobrý RPG systém, kde se vylepšuje to co často používáte, krásná grafika, svižné souboje z první osoby. Po dokončení tvorby postavy a vycházce ven však už mé nadšení jenom sláblo.

Svět je opravdu velký a na můj vkus opravdu prázdný. Můžete jít třeba několik minut aniž byste někoho potkali, což je dle mě v RPG hodně špatně. Sem tam potkáte nějakého toho srnce, který vám bleskurychle uteče a zase jste sami. Svět musí připadat prázdný a uniformní každému, kdo hrál někdy kterýkoliv díl ze série Gothic. Oblivion namísto toho (stejně jako Morrowind) sází na rozlohu a nějaké detaily ho moc nezajímají. Druhým, pro mě také zásadním bodem, jsou "vesnice". Jsou to všechno města s hradbami a připadají mi všechna nakopírovná i s obyvateli, kteří odpovídají na otázky pořád stejně. Každé město má velké kamenné hradby, dveře s loadingy a vypadá (pro mě) prostě totožně. Klasická středověká vesnice je pro vývojáře z Bethesdy vesnicí španělskou.

Postavy jsou nemastné neslané a nevybudoval jsem si k nim žádný vztah, přitom by stačilo, aby rozhovoru-přístupná byla třeba jen desetina z nich a namísto defaultních odpovědí měla předkonstruované rozhovory. Když k tomu přidám system levelování příšer, které jsou pořád na stejné úrovni jako vy, takže na levelu 1 můžete vymlátit komplet jednu z pekelných bran a chybí tak nějaká výzva, tak mi z toho nevychází víc jak 60%. Série TES mi prostě svým pojetím nesedí a bavila by mě v případě, že bych za a) hleděl jen na grafiku nebo za b) nikdy nehrál jiné RPG, které jsou prostě lepší. Podotýkám, že jsem hrál první verzi hry bez jakýchkoliv modifikací.

Pro: hudba (obzvláště menu), grafika, celkem dobré dungeony, rpg systém

Proti: prázdný svět, nudná města, nudné postavy, nudná hra

+43 +49 −6

Half-Life 2

  • PC 90
Half dvojka je opravdu skvělá hra a pokaždé když ji hraju znovu se v tom jenom utvrdím. Věřím, že každému se nemusí líbit jeho zvláštní styl, ale mě dokonale vyhovuje. Hra sází na velice silné momenty ve kterých se také často rozezní atmosferická hudba, která je jinak poněkud v ústraní. Nezapomenu na první spatření obrovské citadely, oblečení HEV obleku doplněné charakteristickou halflajfovksou znělkou, ponurou atmosféru Ravenholmu a následný východ na denní světlo, nádraží plné sniperů, akci na obrovském mostě a spoustu dalších momentů. Může vám to i připadat chvílemi stereotypní, ale pak stejně přijde další takový moment a vám nezbyde nic jiného než uznale pokývat hlavou... alespoň mně tedy nezbývalo. :)

Pro: atmosféra, skvělý styl vyprávění, rozmanité lokace, Ravenholm, premiéra mého oblíbeného Source engine, pěkné fyzikální hrátky s gravity gunem

Proti: pár lokací, páčidlo se díky gravity gunu dostalo trochu do ústranní (chtěl jsem napsat do pozadí, ale nevyznívalo to dobře..:))

+33 +36 −3

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

  • PC 85
Přistupoval jsem k této hře dost skepticky, téma SW mě ve hrách nějak nikdy nelákalo, i přes to, že filmy mám rád. Po střílecí misi jsem myslel, že to zabalím - nudná střílečka v šedém ohraném prostředí. naštěstí jsem byl přemluven, ať to vydržím a počkám si na ten... světelný meč...:) Vyplatilo se, z Outcastu se po jeho získání stává úplně jiná hra, zábavná, filmově akční a i příběh se rozjede. Světelný meč má 3 módy používání - rychlý, střední a silný pomalý, takže souboje jdou řešit takticky a není to jen tupé mlácení...

Pro: příběh, obstojná grafika, hudba, světelný meč

Proti: prvních pár kol bez meče

+10

The Lost Vikings

  • PC 95
Na tuhle hru mám opravdu silné vzpomínky. Nezapomenu jak jsme se s bráchou střídali v hraní - každý byl expert na něco jiného a každému se líbila jiná kola. Já jsem hrál technické, které se často odehrávaly na různých místech zároveň a byly celkem nepřehledné, on zase sladké (to se jinak nedá popsat:)), kde se vikingové nafukovali a lítali jak splašení milimetry od bodáku, kde je čekala jistá smrt. Všechny prostředí byly skvěle zpracovány a měly jiné zákonitosti na které si člověk musel zvykat.

V kombinaci s pokaženým monitorem, který měl tendence se přepínat do jakéhosi čtyřbarevného módu, ve kterém nešel přečíst kód k danému kolu na začátku, což vyústilo třeba v pětiminutové čekání, než se monitor přepne zpět, šlo o opravdu unikátní herní zážitek. :) Mé hodnocení je tak asi z velké části ovlivněno nostalgií - snad na žádnou hru nemám tolik vzpomínek plných emocí, střídání radosti, kdy člověk skákal 3m nad zem, a čistého koncentrovaného vzteku bylo opravdu hbité - ale když ono to bylo tak krásné! :)

Pro: rozdílnost vikingů, nutnost kooperace, pěkná prostředí, hodně kol, i ty nejtěžší levely šly po pilném tréninku udělat, Ctrl + šíp :D

Proti: ta sladká kola snad ani nedělal člověk :)

+38

Sid Meier's Civilization

  • PC 90
Málokterá hra si zaslouží pojmenování "klasika" víc než Civilizace. Jedna z prvních her, které jsem na PC hrál a možná právě proto na ni mám tak silné nostalgické vzpomínky. Rozhodně je to ale skvělá hra. Užíval jsem si vynalézání nových technologií, vyjednávání s nepřáteli a jejich podvedení v ten pravý čas, stavbu města, světových divů, které vždy mohl vlastit pouze jeden národ, neustálé stavění budov (jen za tahy) a jejich prodávání (za peníze :)). V Civilizaci šlo dělat prostě spoustu zábavných věcí a to dělá hru dobrou hrou.

Pro: techologický strom, stavba měst, světové divy, přehledná grafika

Proti: v pokročilých fázích hry s velkým územím už 1 kolo trvalo moc dlouho, ale jsem možná sám komu to vadí...:)

+15

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 90
Hodnotím trochu lépe než datadisk [dh-hra]warcraft-iii-the-frozen-throne[/dh-hra], hlavně díky pro mě atraktivnějšímu příběhu singleplayerové kampaně. Jinak hra je to nepochybně skvělá, i přes to, že mi chvíli trvalo si zvyknout na nový 3D engine a způsob hry. Proto u mě W3 zabodoval až poté, co jsem mu dal druhou šanci. Kdybych měl něco vyzdvihnout, tak jsou to naprosto parádní příběhové filmečky, ty prostě Blizzard umí skvěle.

Pro: kampaň, filmečky, hratelnost, orkové :)

Proti: některé mise jsou slabší

+20

Warcraft III: The Frozen Throne

  • PC 85
Kampaň jsem bohužel nedohrál, zdála se mi ke konci celkem tuhá. Jinak příběhově opět skvělé. Nové jednotky jsou povedené, zvlášť u orků nový léčící (skvělý sekundární) hrdina a "obnovovač" taurenů. Limit jednotek byl zvýšen z 90 na 100, což je dobrá zpráva pro všechny massovače...:) Rasy se opět trochu vyvážily, a tak je multiplayer perfektní zážitek ať už po LANu, tak po battle.netu.

Pro: nové jednotky a hrdinové, opět perfektní videosekvence

Proti: moc mě nebavila kampaň za elfy s fanatickou Maiev

+14 +15 −1

The Longest Journey

  • PC 90
Naprosto parádní adventura s neuvěřitelně silným příběhem, krásnými kontrastními lokacemi a skvělými rozhovory. Obzvláště dialogy s Vránou jsou prostě úžasné. Jen škoda, že obtížnost některých hádanek pro mě byla tak velká, že jsem musel použít návod a poté ho používal čím dál častěji, jen abych posunul dále herní příběh...:) Bezvadný zážitek!

Pro: příběh, rozhovory, lokace - dva zcela odlišné světy, Vrána, deník

Proti: některé velmi zapeklité hádanky, které se jiným systémem než použít všechno na všechno snad ani řešit nedají :)

+20 +22 −2

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Mafia je pro mě nejlepší hra kterou jsem kdy hrál a zatím jediná, které dám 100%. Pro mě nezapomenutelným prvkem je příběh, ze kterého by se mohl poučit nejeden filmový scénář. Skvěle zachycená atmosféra 30.let, perfektně propracované zapamatovatelné město, kde každá čtvrť má svoji jedinečnou tvář. Velmi povedené dobové automobily, které není lehké řídit a klasické zbraně, v čele s legendárním Tommy gunem. Mafia je hra, po jejímž dohrání jsem si přál, abych si mohl vymazat vzpomínky na ní a prožít příběh od začátku...:) Je dělána s maximálním citem pro detail. Kapitolou samou pro sebe je hudba. Tehdejší songy jsou opravdu chytlavé a skvěle pasují do hry, stejně jako složená instrumentální část. K tomu všemu přidejte ještě bezchybný český dabing s nezapomenutelnými hláškami a máte postaráno o luxusní zážitek. Myslím, že mi tahle hra dala do života víc než jenom zábavu a právě proto těch 100%...

Pro: příběh, atmosféra, Lost Heaven, hudba, dabing, i na dnešní dobu pěkná grafika

Proti: nic zásadního

+115 +117 −2