Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
 

Komentář

Přejít na komentáře

Final Doom

  • PC 70
Final Doom je takový větší “double-datadisk” k Doom II, který nepřináší ani nová monstra, ani nové zbraně. Vlastně přináší jen nových 64 map… Počkat - teď mi došlo, že Final Doom měl tuším takový spouštěcí launcher na začátku, kde se dalo nastavit vyšší rozlišení a spoustu dalších blbostí. O tom bohužel moc nevím, protože jsem Final Dooma hrál přes úplně jiný port (zandronum), ale matně si ten launcher vybavuju z dětství :)

No… Radši jdu rozpitvat těch 64 map. Takže - mapy jsou výrazně těžší oproti Doom II, což je hlavně způsobeno výhodným postavením několika monster. První z nich je chlápek v červené uniformě, co nosí kulomet. Tvůrci map často těží z toho, že dovede způsobovat těžká zranění i z velké dálky, případně ho často strkají na velký prostor, kde se před jeho ratatata nedá moc ukrýt. Chlápci s kulometem jsou prostě symbolem Final Doomu a jsou v každé mapě. Jen oni dovedou 200% zdraví zredukovat třeba na 32%...
Další potvora, která tu má často výhodu, je revenant. Opět se často nachází na velkých prostorech, kde se dost špatně utíká před jeho řízenýma firebally, a aby toho nebylo málo, útočí často ve velkých počtech.
Tvůrci si taky řekli, že bude určitě legrace, když do každé mapy nacpou spoustu pain-elementalu a že budou útočit např. 3 kusy naráz. Bohužel, není to legrace.
A poslední s*ině je arch-vile. Tento zmetek se žlountekou má stejnou výhodu jako výše jmenovaní. Často se objevuje na velkých prostorech, kde se před ním moc nedá ukrýt. Aby toho nebylo málo - tvůrci ho sem tam využili k takové fintě. Prostě ho nacpou někam ze zeď, ke zdi dají sloupky s kulometčíky, a jakmile jednoho zabijete, arch-vile je přes zeď obživí. Bohužel se arch-vile nedá zabít, protože je právě schovaný za tou zdí. Prostě ultimate trolling.

Teď trochu více podrobně.

tnt.wad (Evilution)

První megawad mě popravdě spíše zklamal. Hlavně, co se týče designu misí, tak hrůza a děs. Třeba hned mapa 3 je naprosto pitomá. Jen chodba… chodba… další chodba… dveře… další chodba. Vypadalo to jako mapa od někoho, kdo si poprvé nainstaloval editor a zkoušel, co umí. Pak mapa 4 je totálně odfláklá. Mapa 25 je taky příšerná. Chaos, nepřehlednost, nuda… Mapy jsou podle mě většinou bez nápadu. Některé mapy jsou však designově docela dobré (třeba ty první dvě, pak třeba dvacítka a dvacet jednička jsou fajn), ovšem i ty lepší mapy postrádají někdy výrazná a zajímavá místa.

Pamatujete si mapu 11 z původního Dooma II “Kruh smrti” ? Jistěže ano - ta mapa je totiž zajímavá, osobitá a má nápad. V TNT takové mapy prostě téměř nejsou.

plutonia.wad (Plutonia Experiment)

Plutonia je těžká. I když… Hrál jsem i těžší megawady. Třeba Hell Revealed, nebo i česká Kama-Sutra jsou mnohem větší peklo… Ale Plutonia není jen těžká - ona je hlavně… Zákeřná. Jo, to je to slovo. Často jsou tu prostě ošklivé pasti. Např. 1) seberete klíč, otevřou se zdi okolo a za nimi jen hromada kulometčíků a dva arch-vilové a východ se zavře, abyste nemohli utéct. 2) Jdete si pro klíč, než ho seberete, teleportujete se někam, kde je hromada potvor. Někdy mi to přišlo skoro až neférové…
Tvůci jsou ale naprosto geniální - umí rozmístit potvory tak, aby byly co nejotravnější. Někdy se třeba otevřelo okno a v něm dvacet kulometčíků. Tak jsem tam našil rakety a žil v přesvědčení, že jsou všichni mrtví. Kouknu pozorně a vidím, že už tam nikdo není. Otočím se a ratatata… Otočím se zpátky a vidím, že tam ještě jeden je. “Kde se tam do** vzal??” křičím. Zabiju ho, otočím se… a samozřejmě, že je tam ještě jeden. Trhám si vlasy a vymýšlím nová sprostá slova. Když pak vidím, že v okně už opravdu OPRAVDU není žádný kulometčík, vydám se jinam a později se k oknu ještě vrátím a vidím, že je tam další… “Oni se tam snad množí!!?” vykřiknu… V celém duchu se nese celá Plutonia.

Design je však oproti TNT výrazně lepší, nápaditější a vůbec… Tohle se bratrům Casalium povedlo. Někdy nechyběly i nějaké ty lepší nápady (bludiště plné Arch-vilu v mapě 11). Skvelé je také na tom to, že vůbec není poznat, že to dělali pouze dve lidi. Mapy jsou prostě rozmanité a dost odlišné. Za nejlepší mapu považuji asi 28 - Sewers.

Jinak v mapě 30 je potřeba vlíst do teleportu, co připomíná dámské přirození. Už vím, kde se inspirovali tvůrci Kama-Sútry :D

Hm, Final Doom ovšem kromě 64 nových map přinesl do světa Doomu i pár nových fíglů, hlavně pro mappery. Ty jsou založené na využívání bugů v Doom engine… Např. ve Final Doomu se několikrát objevuje “neviditelná jáma” - tj, že monstrum někdy nečekaně vyskočilo z podlahy. Tady se to objevilo úplné poprvé a dělá se to snadno. Do země se vyvrtá nový sector, sníží se jeho výška a nové textury, které se obnaží po stranách se ponechají prázdné. Ve výsledku je tam pak díra, která není vidět. Má dvojí využití - dá se přes to také vytvořit efekt “potopení do vody”, který se objevuje v Plutonii v mapě 28 Sewers. V některých mapách (Např. 31 a 32 v TNT) se nachází “neaktivní” potvory, které obživnou později. Tento efekt se zase dělá tak, že se potvora obestaví zdí, na kterou se nedají textury, takže je zeď ve výsledku průhledná. Podobně se také dělá takový ten efekt, že některé předměty “visí ve vzduchu”

Tohle všechno jsou věci, které si určitě zaslouží uznání, takže bych kvůli tomu mohl odpustit i designově strašné TNT Evilution :) Viděl bych to na takových 70%
+17