Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Don't Starve

  • PC 90
Znáte to, jste kreslená, pseudoviktoriánská postavička gentlemana vědce a najednou se ocitnete ve vylidněné krajině, kde vás uvěznil zlosyn v cylindru Maxwell. Cíl je jediný: přežít.

Ze začátku se to zdá jako zcela nemožné a nevydržíte ani jeden den, protože zkrátka ještě nemáte naučené, co vám škodí a co vám prospívá, ale časem si to okoukáte a povýšíte z prostého sbírání mrkví na pěstování melounů, ze slámového brnění na pořádnou helmu, z trapného nočního postávání vedle ohně na spaní ve stanu nebo produktivní pobíhání s čelovkou. Musíte se totiž neustále starat o čtyři věci: abyste byli najezení, v teple, světle a aby vás nic nesežralo. Všechno to chce trpělivost a pevné nervy, protože zrovna ve chvíli, kdy si myslíte, že jste v bezpečí, tak na vás zaútočí eskymák s bandou psů. Stresovým situací, kdy pomalu umrzáte a zoufale hledáte dřevo na rozdělání ohně se nevyhnete, na druhou stranu je kompenzuje pocit z dobře odvedené práce, když si postavíte zombie panenku sebe sama, která vám zaručí oživení.

Prostředí je poměrně barvité: mapa hry má několik biomů (poušť, les, bažina, louka), z nichž každý vám poskytne jinak důležité suroviny. Z těch si pak můžete vyrábět další věci, které vám pomůžou přežít v měnících se podmínkách: při dešti nebo když přijde zima. V Maxwellově světe nejsou jen nepřátelská monstra jako pavouci a kyklop ptáci, ale i přátelská prasátka, kterým nevadí, že jim vykradete zahrádku (pokud nenarazíte na jejich bratrance ninja a mutanty). Jak přežíváte více a více dní, odemykají se vám další hratelné postavičky jako například prokletý dřevorubec nebo knihovnice, co má dopředu naučených několik receptů. Pak už je na vás, jestli se budete snažit rozšiřovat svůj vědecký rozhled a vynalézat čím dál vychytanější (a relativně zbytečné) předměty, stanete se farmářem, pořídíte si podlahu a králíkárnu a usadíte nebo jestli se rozhodnete prozkoumávat okolí a narazíte na bránu do jiného světa.

Pokud se rozhodnete portálem projít, údajně vás má čekat dobrodružná cesta pěti různými světy, na jejichž konci se možná dočkáte vysvobození. Co vás čeká reálně je ubíjejí frustrace, protože přežít, sesbírat části dalšího portálu a postoupit dál byť jen z prvního světa do druhého je zatraceně těžké. A když už se dostanete třeba až do pátého kola, jste krůček před cílem a zničehonic chcípnete, protože je tam celodenní tma a pasti, tak musíte začínat celé "dobrodružství" znovu. Já to nakonec dokončila jen díky upravení hry módy; člověk, který to dohrál normálně si zaslouží buď hluboký obdiv nebo hlubokou lítost, podle úhlu pohledu.

Pro: timburtonovské postavičky, design světa a jeho příležitostí, smrt na každém rohu

Proti: adventure mode je prostě až moc

+15