Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Execution

  • PC 50
Tvorbu, jež má na svědomí Jesse Venbrux, mám hodně rád. Frozzd, Maru nebo They Need to Be Fed jsou tituly, které staví na 360° gravitaci a je opravdu zábava je hrát. Execution je však o něčem úplně jiném. Nejde ani tak o hru, jako o poselství, které nutí k zamyšlení.

Objevil se přede mnou člověk, přivázaný ke kůlu a já stál před rozhodnutím (nezastřelit nebo zastřelit), po kterém jsem buď vyhrál nebo prohrál. Vyhrávat lze donekonečna, ale když jsem jednou zvolil druhou možnost a prohrál, z logických důvodů vyhrát již nikdy nešlo.

Pro: myšlenka

Proti: není pro každého

+11

Nukleární Karel

  • PC 50
Freeware adventur jsem hrál bezpočet a Nukleárního Karla bych zařadil mezi průměrné kousky. Nejde totiž o žádný skvost, na který jen tak nezapomenu (Stargate Adventure, Which), ale najde se také řada daleko horších titulů (Blue TOP, Dear Esteban).

Ke hře jsem se dostal v době, kdy jsem Minesweeper ještě příliš neovládal, a tak projití minihry, která byla kopií právě výše zmíněného titulu, bylo spíše dílem náhody. Ostatní minihry jsem ale bez problémů zvládl.

S humorem je to zde těžké, u některých vtípků jsem se opravdu bavil, ale většinou šlo o laciné narážky, které na mě moc nefungovaly. Za vyzkoušení Nukleární Karel ale určitě stojí, přece jen se na poli freeware jedná o vcelku známou věc.

Pro: minihry, některé rozhovory, hudba

Proti: nic moc humor

+11

Becherův sen

  • PC 65
Se třetí adventurou už Enteron v soutěži Becherovka Game nezvítězil, ale svou kvalitou se Becherův sen i tak vymyká běžné freeware produkci. Namluveno je sice jen intro, ale absence dabingu určitě hře na kvalitě příliš neubírá.

V kůži samotného Jana Bechera jsem dostal za úkol vymyslet nápoj, který by pili lidé po celém světě a tím nápojem je samozřejmě samotná Becherovka. Díky tomuto titulu kontaktoval vývojáře sám Petr Vochozka, který měl v šuplíku scénář na pokračování adventury 7 dní a 7 nocí, a tak dalším projektem Enteronu byla adventura 6 ženichů a 1 navíc.

Pro: vizuální stránka, příběh, humor

Proti: absence dabingu

+10

Zlatý kalich

  • PC 65
Druhý počin Enteronu sice již neobsahuje dabing, ale především na vizuální stránce je vidět, jak se vývojáři za ten rok od vydání Zázračného léku kvalitativně posunuli. Křivé budovy či nesouměrné části těla jsou zapomenuty a i když je grafika spíše komiksová, vše vypadá parádně.

Jan K. Lich (čti Kalich) dostal za úkol zajistit celosvětovou distribuci Becherovky, ale samozřejmě to nebude tak jednoduchý úkol, jak se na první pohled může zdát. Nejde o žádnou těžkou adventuru, prostě jsem jen hovořil s lidmi, které jsem na své cestě potkal, sbíral předměty a následně používal tam, kde bylo potřeba.

Na freeware titul má Zlatý kalich vcelku ucházející herní dobu kolem dvou hodin a hudba také stojí za to. Určitě mohu doporučit všem, kteří mají rádi české adventury a nehledají zrovna žádný složitý kousek.

Pro: vizuální stránka, příběh, hudba

Proti: absence dabingu

+11

Zázračný lék

  • PC 65
Již se svou prvotinou jménem Zázračný lék vývojáři z Enteronu ukázali, že mají talent. I když jde o freewarovku s amatérským dabingem, je putování s Pepou Bechrem vcelku netradičním zážitkem.

Příběh je podobný, jako u většiny her, jež se účastnily některého z ročníků soutěže Becherovka Game. Jde o záchranu světa a hlavní roli v ní bude hrát samozřejmě známý bylinný likér. Záchrana se nakonec podařila a já se mohl v klidu vrhnout na Zlatý kalich.

Pro: příběh, dabing, humor

Proti: krátké

+13

Echoed World

  • PC 55
Echoed World je zajímavá freeware plošinovka ze Slovenska, na kterou jsem narazil díky Drektovi a jsem za to rád. Inspirace Orim je více než očividná, ale proč se neinspirovat něčím, co slavilo takový úspěch.

Plošinovky až tak moc nehraji, a přiznám se, že kdybych dopředu nevěděl, že tahle trvá čtvrt hodiny i s intrem (mě samozřejmě dvakrát tolik), určitě bych ji nehrál. Takhle jsem se nemusel bát, že bych se při případné vysoké obtížnosti trápil moc dlouho. Na pár úsecích jsem se chvíli zdržel, ale nikdy to nebylo na tak dlouho, abych z toho byl otrávený.

Většinu zdržení mělo na svědomí zasekávání Algize o terénní nerovnosti především při skocích. To by chtělo trochu vyladit. Také mě mrzelo, že jsem poctivě sbíral veškeré modré koule na ovládání přírodních žebříků, výtahů nebo mostů, ale při vstupu do další lokace mi všechny zbylé zmizely. Chápu, že šlo o to, abych se dostal dál s tím, co seberu na daném místě, ale k této situaci by docházet nemělo.

Ve hře je jen minimum možností, jak zemřít, utopit se, napíchnout se na bodáky nebo vstoupit do cesty ohnivé střele či kamennému golemovi. Přesto jsem umíral opravdu často. Podařilo se mi posbírat všech šest krystalků, které se ve hře nachází a Echoed World mi napodruhé již nemá co nabídnout. Ta půlhodinka ale stála za to.

Pro: Algiz, ovládání žebříků, výtahů a mostů, kamenní golemové, sbírání krystalků

Proti: zasekávání Algize o překážky, mizení modrých koulí

+8

Buduj Vlast!!!

  • PC 50
Komunismus jsem v podstatě nezažil, ale ze školy, knih, filmů, seriálů a vyprávění příbuzných a známých jsem si udělal určitou představu, jak se v této neslavné době asi žilo. Někomu lépe a někomu zase hůře, ale spíše převládala ta druhá skupina.

Strategie Buduj Vlast!!! mi umožnila se do těchto časů vrátit, a tak jsem budoval své městečko, staral se o jeho obyvatele a snažil se, aby se všem vedlo v rámci možností co nejlépe. Je to sice zdlouhavé a úkolů není zrovna nejvíce, ale her, zabývajících se touto tématikou moc není, a tak lze nad nějakými těmi nedostatky přimhouřit oči.

Pro: nápad, budování městečka

Proti: málo úkolů, zdlouhavé

+10

BugAbOO

  • PC 60
Arkáda BugAbOO je taková zjednodušená verze The Binding of Isaac. Pohyb je sice jen jedním směrem (zleva doprava) a střílí se pomocí myši, namísto klávesnice, ale vizuální stránkou mi přijdou obě hry vcelku podobné.

Zabíjet s Timmym monstra prakem a některá, především při nedostatku munice, přeskakovat, mě bavilo a i když se herní prvky hodně opakovaly, vydržel bych u BugAbOO dlouho. Bohužel herní doba není nijak oslnivá.

Pro: vizuální stránka, zábavná likvidace nepřátel, hratelnost

Proti: opakující se herní prvky, krátké

+6

Every Day The Same Dream

  • PC 55
Každý den stejný sen je jedním z mála interaktivních filmů, které jsem hrál. Příběh ukazuje každodenní rutinu jednoho bezejmenného úředníka, který se cítí zbytečný. Vstát, obléknout se, pozdravit ženu, použít výtah, jet autem do práce, pozdní příchod a usednutí na své místo mezi další pracovníky a znovu.

Jednotlivé dny lze ale trochu pozměnit. Jak mi řekne žena ve výtahu, lze udělat pět kroků, kterými se odchýlím od stereotypu (jít za bezdomovcem, vystoupit z auta a pohladit krávu, chytit list ze stromu, neobléknout se a dostat výpověď a nakonec spáchat sebevraždu) a stanu se novým člověkem. Přijít na ně není nic těžkého, protože hra nenabízí příliš možností.

Po každém z těchto kroků se změní graf výkonnosti firmy k horšímu, protože tím zanedbávám své povinnosti. Jednotlivé kroky nelze splnit najednou, a tak je hru nutné projít třikrát a ještě počtvrté, kdy dojde na úplný závěr. Každé projití je ale otázkou chvilky.

Pro: ukázka každodenního stereotypu, pět kroků ke změně

Proti: krátké

+15

Hafík

  • PC 40
Hry typu Boulder Dash moc nemusím, a kdyby se Hafík neúčastnil soutěže Becherovka Game, nejspíše bych se k němu nikdy nedostal. O moc bych ale nepřišel a určitě bych si ušetřil spoustu nervů.

Kolikrát Hafík naposledy zaštěkal se snad ani nedá spočítat. Zpočátku je sbírání drahokamů ještě jednoduché, ale v pozdějších kolech na mě padala jedna koule za druhou a pohybující se strážci mi také na klidu nepřidali. Ke všemu je třeba se dostat k cíli za určitý čas, a to na mě už bylo moc.

Pro: ujídání herní plochy

Proti: nepřátelé, neustálá hrozba smrti, časový limit

+6

Stronghold Crusader

  • PC 45
Kamarád na kolejích mě asi dva roky lanařil do jedné super strategie, kterou hraje už hrozně dlouho a já se k němu prý musím alespoň na pár bitev přidat. Moc se mi do toho nechtělo, ale když říkal, že Stronghold je skoro jako Age of Empires II s datadiskem, tak jsem se nakonec nechal přemluvit.

Stronghold: Crusader ale vůbec není jako mě dobře známá strategie. Už jen to, že se o své obyvatele musím starat tím, že jim peču neustále chleba, snižuji daně a řeším nějakou pitomou víru, mě hodně štvalo. Boje navíc probíhají s ohromnými armádami, které jsou na mapě hrozně titěrné a to vůbec není můj styl. Já mám rád přehled a ten jsem zde absolutně neměl.

Vrcholem byli vrahové, o kterých mi kámoš samozřejmě nic neřekl a najednou vidím, jak mi někdo téměř bez povšimnutí postupně zabíjí mé poddané a vojáky, ale musím uznat, že otroci s pochodněmi byli alespoň zábavní. Já si chci ale postavit hradby a obranné věže, vylepšit vše na maximum, lovit si zvěř, těžit suroviny, prostě vést poklidný život a až pak si vytvořit armádu a zaútočit na nepřítele, který doposud zkoušel mou obranu jen chabými útoky.

Vím, že tenhle postup je ve strategiích hlavně v multiplayeru sebevražedný, ale mě to takhle prostě baví nejvíce. Když jsem párkrát v Age of Empires II zkoušel multiplayer, tak jsem byl alespoň na chvilku v klidu, i když mě posléze protihráč skoro vždy rozdrtil. Zde jsem však klid nezažil vůbec, protože když jsem zrovna nečelil nějakému útoku, tak jsem musel řešit ten blbej chleba. Nakonec jsme si ale dali pár zápasů v NHL 08 a všechny nepravosti ze Strongholdu jsem kámošovi vrátil i s úroky.

Pro: otroci s pochodněmi

Proti: starání se o obyvatele, velké armády, nepřehledné, ani chvilka klidu

+13 +14 −1

Kóta 236

  • PC 65
Hrát za mravence? Proč ne. V předchozím titulu Gemtree Software jsem hrál karty s více zástupci tohoto druhu, zde již jen s jedním. Úhlavními nepřáteli mravenců jsou odjakživa mšice. A právě ty se spojily s pavouky a červy a společně obsadili Kótu 236.

Nejdříve jsem k likvidaci nepřátel dostal jen slabou pistolku, ale později jsem nacházel lepší zbraně a také brnění. Netrvalo to dlouho a přes Údolí mšic, Zemi červů a Pavoučí pláně jsem se dostal až na Kótu 236 a vyčistil ji od všech nepůvodních obyvatel. Léčivým pramenem, který se zde nacházel, nebylo nic menšího než láhev Becherovky.

Pro: mravenčí hrdina, likvidace nepřátel, vylepšování vybavení

Proti: krátké

+14

Mravenci

  • PC 70
Mravenci jsou jednou z nejzábavnějších karetních her, kterou jsem na počítači hrál. Boření zdi a hradu soupeře, nebo naopak zvyšování své obranné barikády či pevnosti je zábava, a to jak v jednom, tak především ve dvou hráčích.

Nejdůležitější kartou je podle mě Kletba, která sníží soupeři všechny atributy o jeden stupeň a mě se naopak vše zvýší. Tím získávám suroviny daleko rychleji, než soupeř a mohu více útočit či stavět, podle toho, jaké karty mi právě přijdou, což je jeden z mála nedostatků, které hra obsahuje.

Vše je dílem náhody, a tak i když mám navrch, se špatnými kartami mohu prohrát. Několikrát se mi stalo, že dobře rozjetá hra nedopadla dobře, protože jsem měl třeba i pět stejných karet, které mi byly v danou chvíli k ničemu. Na druhou stranu, kdyby chodily jen dobré karty, bylo by možná až moc jednoduché zvítězit.

Pro: zábavné stavění, zábavné bourání, režim pro dva hráče

Proti: někdy chodí špatné karty

+17

Vlak

  • PC 60
Vlak jsem v době vydání neznal a narazil na něj až po téměř dvaceti letech. Určitě se jedná o zajímavou variaci Hada, který mě vždy bavil, ale spíše na mobilech. S vyšší rychlostí a větší délkou už to ale tak zábavné nebylo a já často narážel do stěn, nebo do ocasu.

Stejné je to i u Vlaku, kdy každé kolo přináší vyšší obtížnost a je čím dál tím těžší kličkovat s dlouhou soupravou mezi překážkami. Je třeba se neukvapovat a zahýbat až v ten pravý čas, což při sekaném pohybu mašinky není úplně nejjednodušší.

Dostal jsem se tak do půlky, a pak to zabalil, protože už jsem na to prostě neměl nervy. Tento počin ale bezesporu stojí za vyzkoušení, já však mám od Gemtree Software přece jen raději Mravence.

Pro: zpočátku zábavné, odlišné sbírané předměty

Proti: v pozdějších kolech obtížné

+14

Tetris

  • PC 60
Tetrisky, jak se přezdívalo kapesní mašince s několika digitálními hrami, měl ve své době asi každý. Dnes se uvádí, že obsahují 9999 her, ale ve skutečnosti jich není ani deset (mimo Tetrisu jsou to tanky, Arkanoid, formulky, Space Invaders, Had nebo Frogger) a ostatní jsou pouze mírně se lišící variace. A nejvíce variací je právě na legendární skládání kostiček, které padají dolů či nahoru nebo třeba při otáčení mění tvar.

Já hrál Tetris poprvé právě na výše zmíněné "konzoli" a na počítači jsem ho zkoušel jen párkrát. Nápad je to geniální, poskládat kostičky různých tvarů tak, aby vytvořily celistvou řadu, která následně zmizí a dojde k navýšení skóre.

Na mě ale zapůsobil jen v přenosné variantě, protože na počítači existuje mnoho lepších titulů. V dnešní době chytrých telefonů a přenosných konzolí s výbornými hrami už ale ani toto moc neplatí. Stále se však jedná o nejdostupnější zařízení, které se dá sehnat za padesát korun. Tetris navíc i v dnešní době vychází v podobě různých napodobenin a často se objevuje v podobě miniher v adventurách nebo logických hrách.

Pro: legendární titul, geniální nápad, skvělé na přenosném zařízení, stále se hraje

Proti: na počítači se nejedná o žádný zázrak

+13

Cyklon

  • PC 55
První Cyklon je v podstatě zjednodušená verze druhého dílu, v níž chybí konkurenční vrtulníky, ale jinak jde o totožné hry. Jde jen o záchranu přeživších, kteří uvízli na ostrovech a jejich převoz do bezpečí.

Je třeba hlídat polohu cyklonu a stav paliva, které se případně dotankuje. O ničem jiném hra není, ale na zkrácení dlouhé chvíle je to ideální kandidát.

Pro: jednoduché, na chvíli zabaví

Proti: krátké

+7

SGC 3D Simulator

  • PC 65
Kde jsou ty časy, kdy jsem sedl k televizi a čekal. až začne další díl mého oblíbeného seriálu Hvězdná brána. Teď už sleduji jen sportovní přenosy a seriál či film si pustím kdy chci a nemusím se ohlížet na televizní program.

SGC 3D Simulator je skvělý počin od francouzských vývojářů Mach Creation, inspirovaný právě Hvězdnou bránou, v němž mi bylo umožněno zadávat symboly různých planet, vysílat sondy a následně i týmy průzkumníků, nebo chránit základnu pomocí Iris či uzavřením celého prostoru s bránou.

Bohužel se činnosti hodně opakují a později už to není taková zábava, jako na začátku. Stále čekám, kdy vyjde nějaká pořádná akce ze světa StarGate, ale filmové studio MGM ne a ne zkrachovat nebo alespoň prodat licenci, podobně, jako je tomu u herních Bondovek.

Pro: vyzkoušet si ovládání brány a vše s tím spojené má něco do sebe

Proti: po čase to ale omrzí

+8

4 Minutes and 33 Seconds of Uniqueness

  • PC 30
V době přidání na databázi bylo "hraní" daleko zábavnější, protože se účastnilo několik uživatelů najednou a navzájem si konkurovali. Dokončení tak nebylo úplně zadarmo a zvláště, když došlo k přerušení postupu těsně před koncem, dokázalo to opravdu naštvat.

Dnes už to snad ani nemá cenu spouštět, protože prostě stačí počkat čtyři minuty a třiatřicet sekund a je hotovo. Navíc už nefunguje server s mapou, takže snad jedině, pokud bych se domluvil s několika dalšími lidmi, tak by se tím dalo pár minut zabít. Mám to štěstí, že jsem byl u začátků tohoto počinu na DH, jinak by bylo mé hodnocení ještě o něco nižší.

Pro: ve více lidech napínavé

Proti: v jednom člověku ztráta času

+12

Lemmings

  • PC 75
Lemmings jsem hrál spolu se Ski or Die a Perestroikou, které jsme přezdívali zpívající žáby, na stařičké třiosmšestce u kamaráda na chatě. Co jsme se s lumíky nablbli a kolik jsme jich schválně zamordovali snad ani nejde spočítat.

Nejprve jsme zkoušeli jejich zvláštní schopnosti, a když jsme herní systém dostali do ruky, dařilo se nám vcelku rychle plnit počáteční kola. Obtížnost v nich však rychle narůstala, a tak znovu přišlo na řadu zabíjení převážně pomocí nově nabytých vlastností. U toho jsme pak skončili a sám jsem Lemmings dohrál až po dlouhé době doma přes DOSBox.

Pro: zábavné, velké množství levelů, spousta vlastností lumíků

Proti: ke konci vysoká obtížnost

+20

Neighbours from Hell 2: On Vacation

  • PC 60
Neighbours from Hell 2 už mě nebavil tolik, jako první díl. Herní principy se v podstatě nezměnily, ale novinek je samozřejmě celá řada, už jen z toho důvodu, že jsem tentokrát neškodil sousedovi u něj doma, ale zajel jsem mu zpříjemnit jeho dovolenou.

Záškodnictví je tu znovu v plném proudu, a tak jsem strčil kraba do chladícího boxu, nasadil žraločí ploutev na miniponorku, dal petardu místo párku do rohlíku, přibil vodní lyže na molo nebo nastražil pružinu pod skákací prkno.

Za naštvání souseda získávám místo sledovanosti jakési mince a nakonec i zlatou sošku, což mi nepřišlo jako nejlepší odměna. Navíc jsem si musel hlídat ještě sousedovu matku, což byl v některých lokacích vcelku oříšek. Sice je dvojka o něco delší, ale přišlo mi to spíše zbytečně nastavované, pokud si některý díl zahraji znovu, bude to jednička.

Pro: trápení souseda, některé pasti, některé lokace

Proti: občas zbytečně uspěchané, sousedova matka, odměna za naštvání

+13