Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
David Dvořák / 32 let / Far seer (vrchní vizionář) / Ostrava (ČR - kraj Moravskoslezský)

Komentář

Přejít na komentáře

Total Annihilation

  • PC 90
Total Annihilation bych asi neznal, nebýt č. 26 časopisu GameStar. Často jsem hledal důvody, proč tato dobrá hra není tak známá a rozšířená jako RTS od Blizzard Entertainment či Westwood Studios, ale je to škoda. Přitom hra s sebou přinesla tolik žádanou originalitu s přítomností jedné hlavní jednotky – velitele – jako tím nejvíce evidentním elementem.

Od dobových konkurentů se hra odlišuje i tím, že není možné vyčerpat veškerý potenciál surovin na mapě a přebytek, jež není kam uskladnit, se ztrácí, zatímco těžit tyto suroviny je možné několika způsoby. Metalové extraktory a moho doly jsou doplňovány metal makery, jež je možné odstavovat při nedostatku energie. Krásného zpracování se dočkala sebedestrukce jednotky… stačí Ctrl+D, a začne odpočítávání, které je možné i zrušit. A že to je k ničemu? Nene, jedná se o standardní součást vylepšení těžby kovu – metalový extraktor se musí odstranit, aby uvolnil místo moho dolu.

Konceptem velitele, nejen že se elegantně vyřešilo, s jakou kombinací jednotek zahajovat multiplayerová klání, ale celá strategie jednotlivé hry získala dva nové prvky – hlídat si vlastního velitele a hlídat si protivníkova velitele. Kromě toho, ani ne tak široká paleta jednotek, jako spíš jejich fyzika, zpracovaná ve 3D grafice, stojí minimálně za zhlédnutí. Vedle robotů a tanků efektně zdolávajících terén je zde flotila lodí a hojnost budov opevnění, jež je opravdu radost vidět v akci. Konstrukční letadlo ve vzduchu nestojí, nýbrž „levituje“.

Celé herní pojetí respektuje zkratku RTS – je takové, že k úspěchu je potřeba dobře zvládnout herní strategii, nikoli micromanagement jednotek, protože každá (s výjimkou velitele) má jen jeden typ útoku a nejsou tu žádná kouzla ani početní limity. Hra rozvíjí předpoklad velkých armád, označit současně je možno jakýkoliv počet jednotek a přímo se počítá se ztrátami – z vraků lze extrahovat kov.

Byl by hřích nezmínit se o způsobu funkce radaru v této hře. Na minimapě se totiž zobrazuje „tečka“ za každou nepřátelskou jednotku, jež je v dosahu radaru a současně není v dosahu radarové rušičky. V kombinaci s Velkou Bertou, což je kanón, který při zachování velké účinnosti přestřelí půlku některých map, potom máte v rukou strategii, kterou u Blizzardu nenajdete.

Co tedy Total Annihilation zlomilo vaz přes to, že na rok vydání je to velice slušná RTS? Domnívám se, že ani ne tak přílišná podobnost ras či přítomnost jen dvou ras, jako spíše absence jakéhokoli lidského rozměru. Ve hře nejsou žádní pěšáci (jen roboti), hlášky, prostě nic, co byste někomu mohli bez začlenění do celé věty prezentovat. Z podobného důvodu si údajně tzv. „rozbily hubu“ umělé jazyky, jako latina či esperanto – nejsou spojeny s žádnou kulturou.

Pro: neotřelé strategické prvky, zaměření na strategii namísto micromanagementu, způsob získávání surovin

Proti: malé rozdíly ras, absence lidského rozměru

+10