Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
David Dvořák / 32 let / Far seer (vrchní vizionář) / Ostrava (ČR - kraj Moravskoslezský)

Komentář

Přejít na komentáře

Grand Theft Auto

  • PC 80
GTA otevřelo, dá se říct, nový herní žánr, který by se dal označit jako „akční volnost ve městě z pohledu ptačí perspektivy“. Totiž nejen ta volnost, ale i ta kamera byla věc pokud ne ojedinělá, tak málo vídaná.
Vlastně tím, co většinu hráčů na této hře fascinovalo, byla možnost se násilně vyřádit na jinak spořádaném životě ve městě. „Naprosto samozřejmé“ přivlastnění cizího vozidla obvykle předcházelo „chutnému“ přejetí několika chodců. Následovalo vrážení do jiných vozidel, kradení lepších vozidel, vyhledávání nájezdových ramp ke skokům ap. a u takového „blbnutí“ kdekdo dokázal vydržet dost dlouho.

Ze své hráčské a divácké „praxe“ mohu říci, že málokdo se zajímal o plnění jobů. Jakási úroveň snahy byla, to ne, že ne, ovšem plnit úkoly ve hře nesvázané pravidly se nikomu moc nechtělo. Svou „zásluhu“ na tom podle mě má také nemožnost ukládání, protože položit život vážně není těžké, stačí skončit ve vodě, a hráč má omezený počet životů.
Myslím si, že čtyři zbraně, když máte všechny, tak vlastně spíš tři, protože pistoli plně nahrazuje samopal, je málo a obzvláště v této hře, která na zabíjení a destrukcích staví, je to hodně vidět. Naopak jako pozitivum vnímám, že inkasování střely bez neprůstřelné vesty rezultuje v okamžitou smrt.

Na adresu architektury měst se pochvalně vyjádřit nemohu. Sám jsem měl problém někam zajet a vrátit se zpět, byť na startovní pozici, protože celé město se jeví stejně. Třeba alespoň minimapa by ten dopad zmírnila, ale ona není…
U málokteré hry si dovolím kritizovat grafiku, ale tady udělám výjimku. Na to, co nabízí Grand Theft Auto, se dnes bez sebezapření v tváři již prostě nedokáži dívat. A je na místě to kritizovat, poněvadž jiné hry mají grafiku ucházející i po letech… a není jich málo. Nejsem s to říct, jaké hodnocení grafika přijímala v době vydání, nicméně předpokládám, že o nadprůměr nešlo.
Po technické stránce bych vytkl ještě jednu vlastnost – stává se, že hlavní postava zůstane skryta za zdí vysoké budovy „vlivem nevhodně umístěné kamery“. Hodněkrát jsem se přistihl, kterak instinktivně vykláním hlavu doleva či doprava.

I když nedostatků má hra dost, lze je odpustit… zejména s ohledem na to, že se jedná snad o první dílo takto zaměřené. Mé hodnocení dost zvyšuje multiplayer.

Pro: originalita, svoboda, volné zabíjení a ničení, multiplayer

Proti: malý důraz na joby (systematické hraní), grafika, nemožnost ukládání

+20