Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
David Dvořák / 32 let / Far seer (vrchní vizionář) / Ostrava (ČR - kraj Moravskoslezský)

Komentář

Přejít na komentáře

Grand Theft Auto 2

  • PC 95
Hra Grand Theft Auto si na jednu stranu přízní, kterou získala, a na druhou stranu omezenými možnostmi a předpotopní grafikou přímo říkala o nějaké pokračování. Nemuseli jsme čekat dlouho a máme to, čím původní hra ohromila, s pestrým zbraňovým arzenálem, kostrou hry více posunutou do popředí a vypiplanou grafikou.

Už samotné intro a zpracování menu vzbuzují příslib skvělého herního zážitku. Hra sice není ve 3D, jak by se právě z intra a menu mohlo zdát, ale v době vydání GTA 2 by to nikdo neočekával a nikomu to nevadilo.
Bez nadsázky lze říct, že gró se nezměnilo. Začínáte s pěstí, můžete „si zastavit“ vozidlo, které chcete, obratem přecouvat původního řidiče, za lahodného zvuku „zarovnávat“ chodce k chodníku i vytvářet a potažmo rozšiřovat vrakoviště vozidel, klidně třeba na nejrušnější křižovatce. Ve hře nechybí organizované výtržnosti známé pod heslem kill frenzy a změnu dokonce neprodělal ani systém zadávání jednotlivých úkolů – stále se používají staré známé telefonní automaty.
Inovaci lze spatřit v celkové kompozici singleplayeru. Ten neminulo zjednodušení – již nemáme tři města po několika částech s vyloučením ukládání, nýbrž tři souvislé lokace s jedním slotem pro uložení, které stojí 50.000 USD. K uzavření levelu, tedy možnosti postupu do dalšího či dohrání hry, je přitom potřeba 1, resp. 3 a 5 mil. dolarů.

Tím, co na in-game obrazovce oproti prvnímu článku série přímo bije do očí, jsou ukazatele obliby ovládané postavy u městských gangů. Jedná se o novinku v herním systému, kdy je hráči nabídnuto přidat se na stranu jedné ze tří mafií (nebo i dvou ze tří, když to má někdo v ruce). Možnosti změny preferencí jsou jednoduché a logické – plnění úkolů a zabíjení mafiánů vždy u nějaké partaje přidá a u některé odebere „body“. Čím vyšší status, tím složitější a lépe honorované úkoly hráč může od dané skupiny přijmout. Navíc u srdce zahřeje, když členové spřáteleného gangu obrací zbraně proti policistům, kteří jdou proti vám.

Mezi diskutovaná témata každé akční hry patří zbraně. Pozdě, ale přece se v tom utvrdili i vývojáři série GTA, a proto zde vedle samozřejmostí v podobě pistole a samopalu a již zavedeného raketometu s plamenometem máme elektrickou pušku, samopal s tlumičem, brokovnici, granáty a zápalné lahve. Pochvalu si zaslouží hlavně zpracování raketometu, jelikož při zásahu postavy raketou je tato doslova vynesena nad střechy budov a umírá až po následném dopadu na zem. Z vlastní zkušenosti mohu povědět, že tento typ smrti je v multiplayeru ten nejpotupnější.

Charakteristická pro hru je úloha a „dostupnost“ ozbrojených složek. Zatímco v prvním levelu na vás z HUDu mohou mrkat maximálně čtyři páry policejních očí, což znamená zásahovou jednotku s neprůstřelnými vestami neváhající střílet, ve druhém lze dosáhnout pěti policejních hlav, znamenajících FBI s automatickými zbraněmi, a ve finální lokaci si to můžete „pohnojit“ tak, že za signalizace šesti symbolů po vás jde i národní garda s tanky.
Právě s tankem souvisí mé výtky. V Grand Theft Auto přejížděním vozidel tankem se tank opotřebovával, až se zničil. Ve „dvojce“ lze tank zničit jedině raketometem, granáty, zápalnými lahvemi nebo střelami z jiného tanku, díky čemuž k dokončení prvních dvou levelů postačí tank lokalizovat a mít dostatečnou trpělivost.
Druhou vadou na kráse hry je technická chyba – nemožnost zasáhnout tank v době, kdy stojí na vraku jiného vozidla. Tato skutečnost představuje nudnou, pomalou, ale jistou cestu k dohrání poslední úrovně.

Pro: mafie, zbraně, grafika, multiplayer

Proti: drobné nedostatky týkající se tanku, některé úkoly jsou příliš obtížné

+16