Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
 

Komentáře

< >

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 80
Tuto hru sleduji od samého začátku a zdá se mi to jako včera, kdy jsem její vývoj podpořil na Kickstarteru. Nyní po čtyřech letech konečně vyšla a já měl možnost ji během 67 hodin dohrát. Jaké to bylo? No, Začněme od toho pozitivního.

Příběhově hra nemá obdoby a Dan Vávra (ačkoliv na psaní scénáře jen dohlížel a sám napsal maximálně 10 procent) opět dokazuje, že nemá problém hráče u PC / konzole udržet jakkoliv dlouhou dobu. Plusem je rozhodně to, že hlavní postava není žádný namachrovaný válečník, ale pouze obyčejný poddaný, který pomalu a jistě získává důvěru a respekt svého okolí. Herecky taktéž není co vytknout, anglický dabing je skvělý a upřímně řečeno česká lokalizace mi bohatě stačila formou titulků. To, že při souboji nepřátelé čas od času utrousí české sprosté slovo, beru jako příjemný easter egg. Z čeho jsem měl největší obavy, byl samozřejmě soubojový systém, jelikož s ním už zápasím od dob alfa verze. Nutno říci, že pokud mi to situace dovolila, radši jsem používal luk (s jehož zaměřováním bez zaměřovače jsme kupodivu žádný velký problém neměl) a meč vytahoval opravdu jen v nejnutnějších případech (tedy tehdy, když byli nepřátelé slabí a já si chtěl bojové schopnosti trochu namakat). Postupem času jsme mu však celkem přišel na chuť, za což ale možná může poslední část hry a její mírný "stereotyp". Ale o tom až v dalším odstavci. Z ostatních herních mechanik bych vyzvedl například vtipně pojatý systém savování, smlouvání u kupců a řemeslníků, zajímavou alchymii a páčení zámků. V čem má však tato hra opravdu navrch oproti podobným titulům, je grafika prostředí. Lesy skutečně vypadají jako české lesy, potůčky působí věrohodně a rozložení domů ve vesnici či budov na hradě dává smysl. Když pak člověk projíždí touto krásnou krajinou při západu slunce, bez problémů zvolní koni krok a jen se v klidu rozhlíží kolem sebe.

Žádná hra však není dokonalá a i KC:D trpí několika neduhy. Tím prvním a také často omílaným jsou nepříliš povedené animace. Postavy sice mají pěkně naskenované obličeje, nicméně v momentě kdy začnou projevovat nějaké emoce, je na nich vidět, že Warhorse Studios není zkrátka 2K nebo Ubisoft. To však považuji pouze za kosmetickou vadu, která mě osobně zase tolik netrápila. Horší to bylo s několika herními bugy, které se začaly projevovat hlavně v pozdějších částech hry, a to problémy s několika questy, pozdní načítání textur, mizející postavy v cutscénách apod. Nic, kvůli čemu by se hra nedala dohrát, ale zamrzí to. Největší zklamáním pro mě však byla závěrečná část. Nechci moc spoilerovat, ale posledních několik questů na sebe dosti navazuje a ve své podstatě se jedná pořád o to samé dokola. Pryč je různorodost, která hru provázela na začátku příběhu. Také v porovnání s betou musím konstatovat, že v některých questech zmizela možnost volby způsobu jeho splnění např. při dobývání Přibyslavice byla v betě možnost výběru útoků z více stran, v plné verzi tomu už tak není, ačkoliv rozhovor mezi hlavními postavami k tomu přímo nabízí. Stejná situace nastává při závěrečném útoku na Talmberg. Trochu matoucím byl pro mě taky konec, respektive poslední mise hry, která z nějakého důvodu následovala až po závěrečných titulcích a jejíž jediným cílem bylo jet krokem na koni přes půl mapy a pak následoval nápis Konec, a také fakt, že hlavní úkol celé hry nebyl vlastně splněn .

Když bych to měl shrnout, KC:D splnilo své očekávání. Je to česká hra, o které se bude ještě dlouho mluvit (ať už v pozitivním či negativním smyslu). Důležité je, že rozhodně baví a rád si ji zahraji znovu. Zvláště pak, až autoři vydají DLC s dodatečným obsahem, který slibovali na Kickstarteru.

Pro: perfektní a napínavý příběh, jedinečný soubojový systém a několik dalších prvků gameplaye, nádherná grafická stránka prostředí

Proti: slabší animace, mírně stereotypní závěrečná část hry, bugy, relativně nedůstojné zakončení

+27

Mafia III

  • PC 40
Třetí příběh značky Mafia dopadl přesně podle očekávání. Transformoval se totiž v něco, co je prvním dvěma dílům vzdáleno na hony. Ale začněme pěkně po pořádku.

Příběh se povedl, má hlavu i patu a dokonce i nějaké to morální poselství. Nutno říci, že na tom má lví podíl také styl vyprávění. Přeci jenom, retrospektivní dokument o hlavní postavě a všech jejich činech se ve hrách tak často nevidí. Anglický dabing se povedl a k mému příjemnému překvapení dokonce i český překlad. Postavy jsou celkem propracované, největší problém jsem měl paradoxně se samotným Lincolnem Clayem, nicméně to bylo spíše kvůli jeho stylu všechny povraždit.

Atmosféra je taktéž perfektní. Všudepřítomný rasismus, z rádia znějí dobové songy a události, město vypadá perfektně. Škoda jen, že z něj vymizela jakákoliv interakce s hráčem. Pryč jsou obchody, ve kterých si můžete kupovat oblečení či zbraně, pryč opravny a tunírny aut, dokonce i benzín a jeho nakupování již není problém - nádrže jsou prostě bezedné.

Způsoby, jak utratit peníze zbyly tak jenom tři. Umřít, použít nějakou službu od parťáků nebo si koupit zbraně od překupníka, kterého máte stále na telefonu a který kdykoliv a kamkoliv přijede. Podobně je to i s auty. Nemáte čím jet? Stačí zavolat a týpek vám zdarma doveze jedno z devíti aut. Tyto zjednodušení mají něco do sebe, nicméně když si můžete v průběhu mise takto doplňovat munici, přijde mi to trochu nahlavu.

Velkého zjednodušení se dočkala i policie. Žádné pokuty, želízka či možnost podplácení. Jak vás spatří dělat neplechu, začnou po vás střílet. Tvůrci to samozřejmě vysvětlili tím, že policii má podplacenou hlavní záporák, ale stejně...

Teď k samotné hře. Existují příběhové a nepříběhové mise, a ač se to zdá neuvěřitelné, ty příběhové jsou extrémně stereotypní. Jde o to postupně ovládnout celé město, pozabíjet hlavouny a nakonec hlavního záporáka. Ovládnutí jednotlivých čtvrtí spočívá ve zklikvidování dvou kšeftů a to stylem, získat od informátora, jak daný kšeft co nevíce poškodit (ukrást prachy, zničit zboží, někoho zabít), dosáhnout určité úrovně poškození a nakonec odstranit šéfa daného kšeftu. Jakkoliv se to může zdát zábavné, tak dělat tento postup pořád dokola, začne už u druhé iterace být pěkně otravné. Naštěstí po ovládnutí dvou kšeftů přijde odpočinek v podobě oddělání šéfa dané čtvrti, které je pokaždé jiné a svým způsobem vtipné. Bohužel to kazí neuvěřitelně hloupá AI nepřátel a rádoby stealth způsob, který můžete využít. Stačí jen stát za zdí, zapískat a postupně k vám přijdou jednotliví nepřátelé a vy je hezky po jednom potichu zabijete. Neuvěřitelné...

Velkým překapením byla také grafická stránka. Nejsem člověk, který by upřednostňoval grafiku nad příběhem, nicméně zde se jednalo o prvotřídně odfláknutý kousek. Bugy, kterých je plný internet, jsem za celou dobu potkal asi dvakrát, nicméně žádné odlesky v zrcadlech, na autech, obloha jako namalovaná v malování? Ale no tak... Nejhůře dopadla auta, která bych řekl, že jsou na úrovni GTA San Andreas. Aspoň, že cut scény jsou krásné.

Finální hodnocení: Mafia III je rádoby GTA, které se snaží těžit na kvalitách původní značky, nicméně k obou sériím má extrémně daleko. Odfláknutou grafiku, AI a stereotyp zachraňuje pouze kvalitní příběh a atmosféra.

Pro: kvalitní příběh, zajímavý styl vyprávění, skvělý soundtrack, dokonalá atmosféra, zakončení jednotlivých příběhových misí, dabing a český překlad, konec

Proti: velmi odfláknutá grafika, extrémně nudné a stereotypní mise, žádná interakce s městem či NPC, neuvěřitelně hloupá AI, rozhodně bych to nepojmenoval Mafia

+22

Dying Light

  • PC 65
Ačkoliv zombíky a obecně brutální hry moc nemusím, tento kousek mě zaujal především možností naprosto volného pohybu po mapě. Nutností je samozřejmě ovládnou umění parkouru, nicméně po krátkém tutoriálu si tyto techniky osvojíte naprosto s přehledem. Graficky není co vytknout, stejně tak ohledně dabingu a především příběhu. Kazí to bohužel dosti utahaný konec a hlavně velmi brzký stereotyp. Většina misí je jako přes kopírák, výjimkou jsou mise příběhové, ale těch je přeci jenom výrazně méně než sidequestů.

Finální hodnocení: Pokud máte rádi brutální hry se zombie, tento kousek nesmíte minout. Už jenom kvůli povedenému craftingu a tunění zbraní. Pokud ne, je to jen lehce nadprůměrem.

Pro: Skvělá grafika, zajímavý příběh, kvalitní dabing, povedené zpracování parkouru, obsáhlý arzenál zbraní

Proti: Po chvíli dosti stereotypní, opět zombíci stokrát jinak, neuspokojivý a utahaný závěr

+11 +13 −2