Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Crayon Physics

  • PC 70
Originální nápad a visuální zpracování je tím, kvůli čemu si hra zaslouží ocenění a stojí za to jí vyzkoušet. Nakonec se ale jedná o hru vytvořenou během jednoho týdne, úrovní nabízí tedy jen pár a potřebovala by pořádně dopracovat a vyladit (především kreslení objektů). Celá je tak spíš demoverzí pro chystané Crayon Physics Deluxe, která má všechny tyto neduhy napravit.
+4

The Game That Takes Place on a Cruise Ship

  • PC 55
Na adventuru velice zajímavý počin svou nelinearitou. Nevolíte zde různý postup řešení problémů, ale vlastní cestu, kterou hrou projdete. Postavy na lodi jsou opravdu různorodé, rozhovory s nimi celkem vtipné. Jenže tu chybí příběh. Ten se sice objeví asi v polovině hry, ale nejde o nic, co by vůbec stálo za řeč. Bez příběhu jsou to všechno jen samostatné lokace, postavy a scénky, které nic nespojuje a sami osobně nejsou dostatečně zajímavé nebo vtipné, aby stály za to. Adventura bez příběhu, který žene dopředu, vše spojuje a dává tomu smysl mě prostě nebaví. Rozhodně jsem neměl chuť rozjet jí znovu, abych si vyzkoušel jiný postup.
+3

Cubert Badbone, P.I.

  • PC 75
Kresba Deirdry Kiai nepatří zrovna k nejlepší, osobně mi příliš nesedla (především v její další hře), ale černobílé zpracování a zasazení do neskutečného světa udělalo z nedostatků výhody. Kresba tak skvěle doplňuje až surrealistické vyznění celé hry. Jestli hledáte něco netradičního, je právě tato hra vhodnou volbou.

Nedostatky hry... snad jen drobnosti, které se dají u malé freeware adventury čekat. Rychlá chůze hlavního hrdiny není možná. Ve spojení s animacemi, které je potřeba přečkat při vstupu do některých lokací (otevření dveří a následné zavření) to může někoho otravovat. Mě spíš vadilo, že spousta předmětů má při prozkoumávání stejný popis, mění se jen jméno předmětu. Nebo nehrající hudba ve scénkách, kdy hra přebírá ovládání. Záměr, chyba, neschopnost enginu? Každopádně to působí divně.
+2

What Makes You Tick?

  • PC 75
Adventura je to kratičká, zakončení si vyloženě říká o pokračování. Když chcete, aby se vám u předmětu objevily volby tří akcí, musíte na něj kliknout a sekundu držet tlačítko. Dvakrát řešení problému spočívá jen v opuštění a znovu navštívení lokace, aby se v ní objevila nová postava. Ani použitý engine (LASSIE) příliš nepotěší, jelikož neposkytuje vůbec žádné nastavení hry. Ta běží implicitně v okně v rozlišení 1024x768. A mohl bych ještě pokračovat...
Všechno jsou to ale drobnosti. Jen lehce kazí jinak příjemný dojem ze hry, kterou stojí za to vyzkoušet. Ostatně její dohrání nezabere příliš času. Na poměry osobních freeware projektů vyniká "What Makes You Tick?" především vizuální stránkou. Z každé obrazovky dýchá osobitá atmosféra zásluhou pěkné kreslené grafiky a vhodně zvoleného hudebního doprovodu.
+4

Evil Genius

  • PC 65
Hra je vtipná, plná skvělých nápadů a hráči nabízí spoustu možností, jak se vyblbnout. Stále se objevuje něco nového, takže nuda každopádně nehrozí. Zábavné je i jen pozorovat co provádějí jednotlivé postavičky. S takovými detaily si tvůrci obzvláště vyhráli. Jen škoda, že to neplatí pro celou hru a Evil Genius se prostě nehraje dobře. Ve hře se toho děje tolik, že prostě není v lidských silách vše stíhat a ovládání to hráči neusnadňuje, stejně jako dost nejasné zadání některých úkolů, u nichž je potřeba složitě zjišťovat, jak přesně se mají vlastně plnit.
+2

DreamLand: Final Solution

  • PC 70
Je až s podivem, že v době vycházení Poldů a jemu podobných her byla u nás vytvořena takováto rozlehlá a zajímavá adventura. O to víc škoda, že na rozdíl od přiblblé série upadla do zapomnění.

Klasická adventura ve sci-fi prostředí je přesně to, co mi padne do noty. Proto tuto hru hodnotím trochu lépe než by si možná zasloužila. Vesmírná stanice Dream Land je zajímavým místem pro příběh, který se na ní odehrává. Jen škoda, že autoři nezůstali pouze zde, případně přechody do virtuální reality neudělali jen výjimečně. Většina "virtuálních" příběhů nemá s hrou prakticky žádnou spojitost a na hlavní příběh naváže leda tak na úplném konci. Děj je tím otravně natahován, postrádá jakýkoliv spád. Je to prostě jako by jste si dali pauzu a odskočili si na chvíli zahrát úplně jinou adventuru. Jinak za zmínku stojí i fakt, že musíte rozhovory odklikávat. Je to sice drobnost, ale celkem otravuje.
+13

Daemonica

  • PC 75
I přes to, že jedná o hororovou záležitost, nejde o žádný děsuplný zážitek. Celou hrou se táhne plíživý pocit něčeho zlého, co se děje v pozadí, pod povrchem ukryté vašim zrakům. Přesto stále číhající. Celá tato mysteriózní atmosféra je podporována zajímavým prvkem schopnosti hlavní postavy promlouvat s mrtvými. Existuje na to specielní procedura, kterou musíte spolu s ním projít. A zatímco se sklep plní mrtvolami, cítíte jak Farepoynta každá návštěva Chrámu obětí pomalu ničí.

Jinak ale hra ničím nevyniká, ani není nic, co by se na ní bylo vyloženě špatné. Lehce otrávit může jen pobíhání po městě ve snaze najít správné byliny pro právě potřebný lektvar. Je to jako když si přečtete celkem dobrou povídku s lehce mrazivým příběhem - Daemonica zabaví na dva večery. Nejde o nic úžasného, jen o příjemně strávený čas.

Pro: Vše kolem Haresh al-Doren - jeho schopnosti jsou zajímavě a důkladně vymyšlené. To mě chytlo :)

Proti: Jinak je hra lehký nadprůměr.

+6

Lionheart: Legacy of the Crusader

  • PC 50
Na hře mě zaujal zajímavý setting alternativní historie a to, že využívá systém SPECIAL. Ze začátku to vypadá dobře. Postavy například reagují podle vašeho vzhledu. Pokud je na vás vidět vliv magie, spousta lidí není zrovna přátelská. Funguje povedeně i přesvědčování. Když má vaše postava dostatečné vlastnosti a schopnosti, rozšiřují se jí dialogové možnosti a může se tak vykecat z problémů. To všechno jde ale do háje po opuštění úvodního města. Z hry se postupně stává jen prostý hack&slash. A to ve značně nezvládnuté nudné formě. Lionheart je pro mě naprosto zmařenou šancí na dobrou hru.
+9 +10 −1

My First Skydiving Academy

  • PC 80
Doporučuji těm, kteří mají rádi černý humor. Ač to vyzní hrozně, při prvním hraní se neubráníte a budete se smát nahlas z poslechu naříkání dítěte při každém nárazu do skály doplněné aktuálním výčtem zlomenin :-) Úrovní by mohlo být víc, i přes trochu větší obtížnost ty tři dohrajete během chvilky, ale vzhledem k tak krátkému vývoji hry a pěkné grafice je to dobrý výsledek.
+5

Thief II: The Metal Age

  • PC 90
Druhý Thief zabíhá ještě více směrem ke steampunku. Ačkoliv mám steampunk rád, musím uznat, že atmosféře hry uškodil. Na místo nemrtvých z prvního dílu, kteří dokázali nahnat skutečný strach, zde narážíte na mechanické roboty, opakující stále dokola hesla Mechanistické církve. Ti prostě nebudí ani respekt, natož strach. Vůbec je nelze brát vážně. Kromě toho ale druhému Thiefu nechybí nic z jeho předchůdce. Jedná se stále o skvělou hru.

Dodatek:
Pokud vás série Thief baví na tolik, že toužíte po nášupu, doporučuju vyzkoušet Thief 2X. Kompletní nový příběh s novou hrdinkou ve světě Thiefa na enginu právě druhého dílu. Dalo by se říct, že tento amatérský produkt se Thiefovi 2 vyrovná. V jistých ohledech je slabší, ale konkrétně atmosférou na mě zapůsobil daleko silněji.
+4 +5 −1

Thief: The Dark Project

  • PC 95
Thief má především temnou pohlcující atmosféru. Ta je podporována snad vším, co ve hře je. Světem, kde proti sobě (nejen) názorově stojí náboženští fanatici Hammeriti paradoxně představující technologický pokrok a pohani, lidé mající blízko k magii, uznávající přírodu a uctívající její duchy. Když si rozeberete příběh, uvědomíte si, že se vlastně jedná o jednoduché klišé. Dobrým ho dělá styl vyprávění a vhodné začlenění do světa, v němž se odehrává. Hratelnost stojí především na perfektním level designu. Lokace jsou vzhledově úžasné a bez chyby funkční. Poskytují nezapomenutelný herní zážitek a nabízejí několik cest k vytouženému cíly. Na nejvyšší obtížnost (na jinou nemá Thiefa ani smysl hrát) jste nenásilně tlačeni prozkoumávat celé prostředí a sbírat vše cenné, na co oko padne. Zbavit se jen jediného strážného není úplně snadné, každý člověk stojící v cestě tak budí respekt a plížení mezi zombiemi a jiným nemrtvými nahání skutečný strach.

Prvního Thiefa považuji za nejlepší stealth akci. Jestli máte takový typ her rádi, určitě si ho zahrajte. Vlastně v takovém případě jste ho už nejspíš dávno hráli.
+19

Anachronox

  • PC 90
Na Anachronoxu mi vadí spoustu věcí. Autoři jako by se celou tu dobu vývoje nemohli rozhodnout, jestli hra bude vážná nebo komická. Stejně tak nejasně působí svět Anachronoxu, ve kterém je splácáno všechno možné, včetně fantasy-like prvků. A k tomu navíc není hra příliš user friendly. (Příklad za všechny – Když potřebujete parťáka, který s vámi právě není, tak musíte zpět k lodi, s ní odletět na jinou planetu a tam dojít do hospody, kde ostatní členové party zevlují. A pak zase celou cestu zpět.)

Jenže Anachronox mě i přes to všechno pohltil. Má svou poutavou atmosféru, zajímavě vyprávěný příběh, perfektní postavy, dobré nápady a úžasnou rozlehlost. Prostě parádní RPG.
+12

Deus Ex: Invisible War

  • PC 80
Na druhém Deus Ex oceňuji především příběh, který umě rozvíjí konec předcházejícího dílu, nabízí hráči možnost znovu promyslet důsledky finálních rozhodnutí a povedeně pak vše zakončuje nabízejíc ještě o jednu finální volbu navíc. Jinak ale bylo oproti prvního dílu kdeco zjednodušeno, zkráceno jak v rámci konceptu tak kvůli technickým omezením konzolí, ze kterých byla hra na PC převedena snad bez jakýchkoliv změn. Úrovně jsou tak menší, rozkouskované na ještě kratší úseky, nenabízejí tolik možností postupu, zbraně používají všechny ty samé náboje a z RPG systému zůstalo jen pár vylepšujících schopností.
Je vůbec fér porovnávat Invisible War s tak výjimečnou hrou jakou je první Deus Ex? Podle mě ano, protože se jedná o jeho pokračování. Hra sama to neustále připomíná a tak se při hraní neubráníte vzpomínkám na předcházející díl. Místo perfektního RPG ale hrajete "jen" skvělou akční hru s netradičními možnostmi navíc a s drobnou hořkostí nad promarněným pokračováním.
+8 +9 −1

Deus Ex

  • PC 95
Pro mě je Deus Ex esencí cyberpunku v herním podání. Vše ve hře jím přímo dýchá, od atmosféry, přes příběh až po hratelnost. Hra si bere všemožné klasické prvky cyberpunku, které vás jen napadnou, a uplétá z nich propracovaný příběh, jež je radost rozplétat a libovolně do něj pronikat hlouběji, především odhalováním informací o jeho aktérech. A to navíc ještě s trochou nelinearity.

Deus Ex umožňuje několik stylů hraní. Nic vám sice nebrání budovat Rambo postavu a hrát hru jako obyčejnou akci, jenže v takové formě Deus Ex příliš nefunguje a brzy omrzí. Právě postup ve stealth stylu je nejsilnější stránkou hry. AI nepřátel možná není z nejlepších, ale nejde o nic, co by kazilo ten vynikající dojem ze hry, kdy vybíráte vhodnou cestu z mnoha, jak proniknout do objektu v kvalitně nadesignovaných lokacích, hackujete bezpečnostní systémy, nepozorován likvidujete nepřátele jednoho po druhém sniperkou nebo mečem, případně odstraňujete lidi elegantně bez zbytečného zabíjení... To vše spolu s příběhem a atmosférou dělá Deus Ex vrcholem hratelnosti.
+23

Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

  • PC 80
Tahle hra není dodělaná! A je to na ní sakra poznat. Příběh může být skvělý, se zajímavým stylem vyprávění blízký filmovému, ale prázdná místa ve hře především ke konci a nedořešené věci trhají příběh na nedomrlý kus.
Druhý KOTOR je stejně jako jeho předchůdce kvalitní RPG-čko, ale vůči prvnímu dílu pro mě klesl také kvůli většímu zaměření na souboje. A často vyzdvihovaná možnost ovlivňování svých parťáků je spíše další promarněnou šancí na něco povedeného, jelikož provedení působí jaksi podivně – musíte postavy utvrzovat v jejich názorech, aby pak souhlasili s těmi vašimi.

Edit: Doporučuji hrát KOTOR 2 s Restored Content modem. I s ním je sice stále ve hře pár mezer a bugů, stejně tak slabších míst, ale konečně Sith Lords působí jako dokončená hra. A to jako výborné RPG se skvělým příběhem, jehož hlavním pilířem je jedna z nejlepší postav herní historie – Kreia. S TSLRC modem +15 %
+10 +12 −2

Star Wars: Knights of the Old Republic

  • PC 95
Osobně světu Star Wars příliš neholduji, ale jeho provedení ve hře Knights of the Old Republic se mi zalíbilo. Děj posunutý o čtyři tisíce let před filmovou sérii pro mě znamená skvělou zprávu, že s jejím příběhem není KOTOR nijak spjat. Díky tomu, že si hra na rozdíl od filmu může dovolit pronikat více do hloubky (a tato hra tak skutečně činí), předvádí KOTOR svět Star Wars bez věcí, které mi na něm vždy tak vadily nebo jim konečně dává nějaký smysl.
Jedná se o perfektní RPG-čko nabízející plnými hrstmi vše, co má taková hra mít. Úžasný příběh, hromady propracovaných dialogů, postavy nepostrádající vlastní charakter, různé možnosti řešení úkolů, ...
A kromě spousty dalšího pro mě KOTOR vyniká nejlepším role playingem za zápornou postavu ze všech her. Průchod celou hrou za temnou stranu je působivý. Škála možností se neomezuje na obvyklé zabíjení a hrabání peněz, ale nabízí i skutky důmyslné manipulace a zlé samy pro sebe, kdy jsem se s chutí zřeknul finanční odměny, abych se pobavil nad další sviňárnou, kterou mi hra umožnila provést. Jednou do takové míry, že i mně(!) lehce zatrnulo.
+34

Fish Fillets

  • PC 90
Vynikající logická hra. Každá ze 70ti místností je svým vlastním unikátem, jak ve způsobu řešení, tak v jejím vzhledu. Hra nešetří příjemným pohodovým humorem prezentovaným nejen komentáři dvou hlavních rybích aktérů, jež zabaví i když se v místnosti zaseknete příliš dlouho. Někdy působí skoro jako živí, zvláště když vás ve vhodný okamžik dokáží trefně popichovat.
Propracované rébusy místností jsou opravdovou výzvou. Jistě nejsem jediný, kdo se rád vždy po čase k Fish Fillets vrací, aby se dostal zase o kousek dál než minule. Takže tato hra vám vydrží skutečně dlouho. Jednou jí i já snad konečně dohraju. To by v tom musela být zaseknutá želva, abych nedořešil tři zbývající místnosti! :-)
+26

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

  • PC 95
Tvůrci Falloutu překonali hrou Arcanum sami sebe. Do této hry se proniká déle, na první pohled může odrazovat (slabší grafika, nezvyklý systém vývoje postavy). Každý si k ní musí najít svojí cestičku a ne každému se to povede. Šťastlivci, které tato hra chytne, pak poznají svět Arcanum jako úžasný, propracovaný, fungující a (na poměry her) značně originální. Hráč tak postupně zjišťuje, že i slabá 2D grafika dokáže vykreslit krásná prostředí, že volnost ve vývoji postavy vám umožňuje si vytvořit postavu dle svého gusta a že při hlubším pronikání do hry poznáváte souvislosti světa Arcanum, které na první pohled nejsou tolik zřejmé.
Skutečně nic není do hry plácnuto jen tak. Každá postava, každičký vedlejší úkol (a že jich ve hře je!) má své opodstatnění. Samotný příběh hry, kterému nechybí uvěřitelné zvraty, pak není v tomto světě ani tak zasazen jako je jeho nedílnou součástí.
Jistě, hra má hodně různých chyb, ale jakmile vás atmosféra Arcana doslova pohltí, stávají se tyto chyby absolutně nepodstatnými. Arcanum se pak stane hrou, ke které se budete s chutí vracet. Už jen proto, že nabízí mnoho možností průchodu hrou a řešení úkolů. Jak v rovině přesvědčení, tak ve schopnostech postavy.
Mohl bych se o Arcanu dlouze rozepisovat a stejně bych těžko vyjádřil za jak skvělou jí považuji. Přesto jsem se o to před časem pokusil v recenzi.
+29

Fallout 2

  • PC 80
Druhý díl Fallouta by se dal spíše definovat jako parodie na svého předchůdce než jako skutečné pokračování. Tvůrci zacházeli s Fallout universem lhostejně jako s levnou děvkou. Naházeli bez rozmyslu do hry co je zrovna napadlo, hlavně aby toho bylo co nejvíc a bylo to sakra cool. A rychle, aby všechno stihli do roka. Nevadí, že se sem tam najde mezera prozrazující, že něco chybí.
Hutná atmosféra prvního dílu je zabita záplavou prostoduchých vtípků, které spíš zabolí než rozesmějí a popkulturních odkazů bez valného smyslu snad na všechno, co tvůrci kdy viděli, četli, hráli. Samotný svět je pak udolán nevhodnými věcmi, situacemi, postavami i místy, někdy do té míry, že popírají předcházející díl. Tématická města na mě působila jako bych vcházel do různých filmů a rozhodně nedávala dohromady nějaký i jen trochu uvěřitelný svět.
Nechápejte mě špatně, Fallout 2 považuji za kvalitní RPG-čko a zábavnou hru. Ale to je asi tak všechno. Pobaví, nic hlubšího v ní nelze hledat. Se svým předchůdcem nesnese srovnání. Většinu z toho, co dělalo Fallout perfektní hrou, je v druhém díle pryč. Aspoň, že SPECIAL zůstal...
+19 +24 −5

Fallout

  • PC 95
Fallout předvádí post apokalyptický svět ve stylu retro scifi v temně drsné atmosféře. To je to hlavní, co z něj dělá tak skvělou hru a čím si i mě získal. Svět, ve kterém by jste nechtěli žít, ale do něhož se s chutí vracíte. A to navíc doplněno příběhem, který se ze začátku může zdát nic moc, ovšem na konci perfektně vrcholí, kromě jiného setkáním snad s nejlepším hlavním "záporákem" všech dob.
Samotná hratelnost pak stojí na vymakaném systému SPECIAL a jednoduchém, přes to neuvěřitelně zábavném tahovém systému soubojů, který snad nikdy neomrzí.
+21