Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Hidden & Dangerous

  • PC 80
Rozhodl jsem se svůj původní komentář revidovat, jelikož mi přišel takový napůl prázdný. Musím prvně říct, že ačkoli mne s původním Hidden & Dangerous pojí velmi silná nostalgie, v dnešní době bych asi dohrání neplánoval, jelikož spousta věcí by mne dnes iritovala. Nicméně budu hodnotit z pohledu nostalgie, protože tenkrát ta hra bylo něco exkluzivního.

V době, kdy většina stříleček znamenala hrdinu, který s kulomety v ruce vběhl mezi nepřátele a v dešti kulek je pokosil (no, dneska je to vlastně docela obdobné), přišla hra, která byla naprosto jiná, a navíc pro nás Čechy exkluzivní tím, že vznikla v našich luzích. V této hře se na žádné husté hrdinské činy nehrálo, neboť bezprizorní vběhnutí mezi nepřátele znamenalo prakticky okamžitou jednosměrnou jízdenku do nebe. V této hře bylo třeba plánovat, rozmýšlet strategii a také někdy mnohokrát opakovat misi, než člověk přišel na způsob, jak se dostat dál. Taky nečekejte samoobnovování zdraví či přežití vícenásobného headshotu, jako jinde. A jestli vám přijde, že dnešní hry většinou hráče vodí za ručičku, H&D byl pravý opak. Jakmile spustíte hru, dostanete na výběr ze spousty vybavení (samozřejmě odpovídajícího reáliím 2. světové války), kterým musíte vybavit své postavy. Jak? To nevíte. Něco tipnete, něco trochu možná můžete odhadnout díky briefingu (mimochodem výborného, dodnes rád vzpomínám na tento způsob uvedení do mise), a pak jen doufáte, že jste se trefili. Pokud ne (málo důležité munice, chybějící vybavení), tak můžete hru většinou rovnou ukončit a jet odznova. A to upřímně při délce, obtížnosti a opatrnosti nutné k řešení nějakých misí, umí důkladně nas*at…tahle hra byla jen pro trpělivé, a dodnes to na ní obdivuji.

Bohužel hra byla pro trpělivé i z jiných důvodů, a to hlavně z jednoho – bugy. Jééé, těch tam bylo. Kolikrát jsem jen ztratil muže kvůli bugu, ať už kulka mezi oči od neviditelného nepřítele skrz předmět, či granát bouchnuvší rovnou při odhození u mé postavy – zaražen a odpálen o neviditelnou zeď. Plus různé záseky a pády z výšek, kdy postava nekorektně použila žebřík, či do zeminy pod herní plochu…plus jak tady bylo zmíněno jiným recenzentem, některé mise nabízely převléknutí za Němce – tento převlek hodně často nefungoval. Mám už zamlžené vzpomínky, nejsem si jist, jestli nebylo k tomu nutno vyhodit veškeré britské vybavení z inventáře a mít pouze německé, ale i tak to nebylo moc spolehlivé, nepoužíval jsem to rád.

Co je naopak vynikající dodnes, to jsou mise – různé státy a místa, která jsou pokaždé jiná, venkovy i města, déšť, sníh, mlha…k tomu různé úkoly potřebné ke splnění mise. Žádná mise nebyla jen drobnou změnou oproti jiné, kdy jste pořád v té samé lokaci dělali jen nějakou maličkost jinak – s každou misí přišlo něco nového. Paráda.

Zvuky a hudba byly také parádní – reálné provedení zbraní (nejsem na to odborník, tak mne případně berte prosím trochu s rezervou, tady jedu pocitově) a hudba, která sice není autorská, ale výborně zvolená a do hry naprosto zapadající.

Grafika je už dnes bohužel beznadějně zastaralá, prostředí, hranaté postavy s pohybem ve stylu panáka odpovídají tehdejšímu nevýkonnému HW pro hru tohoto typu. Málo detailní textury, jednoduché stromy ve velmi malém počtu, hranaté postavy…v tomto ohledu už nemá dnes co nabídnout. Tenkrát se na to koukalo ale velmi dobře a byli jsme z toho nadšení. Bohužel nároky na HW byly docela krvavé, na běžném PC té doby jsme to hráli se staženými detaily a i tak často zápasili se slideshow v náročnějších scénách. A ani později na lepším to nebylo zrovna příkladem plynulosti.

Hra toho nabízí opravdu hodně, kromě zmíněné variability v přípravě má hráč celkově možnost přizpůsobit styl hraní svým preferencím (chcete se plížit s nožem a podřezávat nepřítele, střílet z poza rohu z kulometu či pěkně z dálky se sniperkou - jak je libo - většinou). K tomu máte možnost používat vozidla k přesunu po mapě – bohužel jste ale tím poněkud nápadní. V tomto díle byla také velkým nepřítelem hráče voda – šlápnutí s postavou do vody = instadeath. Na to přišla nejspíš většina hráčů hned v první misi s mostem, řekou a vlakem – asi většina z nás zkusila, jestli není možné vodu přeplavat. No, nešlo…

Ač může moje recenze znít hrozně ustěžovaně, tak přes všechny problémy mám na hru úžasné vzpomínky. Hra byla něco nového, zajímavého a i když z různých důvodů často obtížného, člověk měl chuť hrát dál. A hlavně, H&D byla jedna z prvních (ne-li úplně první) hra kategorie AAA, která vznikla u nás a měla celosvětový úspěch. Byl to důkaz, že i z naší malé země mohou vzkvést obří herní projekty. A už jen za to bychom ji měli mít rádi.

Jak jsem už poznamenal na začátku, dnes bych asi zahrání nedoporučoval. Hra je to pořád skvělá, ale ty iritující věci, které jsme tenkrát tolerovali, by nás dnes už asi jen štvaly. Nicméně by to byl ideální kandidát na remaster, her podobného stylu a prostředí je i dnes minimum (vlastně mne žádná ani teď nenapadá), takže zahrát si původní mise v nové grafice a s méně chybami, koupil bych hned.

Pro: Realistické pojetí hry, zábavnost, variabilita misí, briefing

Proti: Bugy, občas obtížnost (hodně definována těmi bugy), dnes už zastaralé

+24