Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Golden Axe III

  • SegaMD 70
Do třetice došlo k odcizení zlaté sekery. Tentokrát se o to postaral princ temnot Damud Hellstrike. Navíc vyslal kletbu na všechny válečníky, kteří teď bojují v jeho jménu, takže nikdo není v bezpečí. Na pár dobrodruhů však jeho kletba nedosáhla a je opět jen na hráči, kterého z nich si vybere a zdali se probije salvou nepřátel a podaří se mu zlo zastavit.
Tentokrát je na výběr více postav a nejedná se o postavy z předchozích dílů. Na výběr máme válečníka, skákající bojovnici, osvobozeného vězně - obra a humanoidního pantera. Každá postava má kromě obvyklého kouzla i další speciální útoky (např. bojovnice umí dvojitý skok, plus se umí odrážet od některých typů zdí). Je zde i trpaslík, za kterého již ale nelze hrát. Ten na začátku působí jako mentor ostatních.
+ Grafika
+ Trošku upravený soubojový systém
+ Zajímavé souboje na jedoucím povoze
+ Možnost výběru různých cest
- Na můj vkus až zbytečně zdlouhavé
- Opakující se nepřátelé jen v jiném barevném provedení a silnějšími staty

Hráno na SegaMD emulátoru na Steamu.

Pro: Grafika, souboje, více cest

Proti: Opakující se nepřátelé, AI

+11

Golden Axe II

  • SegaMD 60
Trojice neohrožených hrdinů z prvního dílu musí opět zachraňovat svět. Zlatá sekera je znovu ukradena Dark Guldem, který se jí nehodlá se jí vzdát.

Hra je de facto stejná, jako u jedničky. Opět si můžeme vybrat, jestli budeme hrát za trpaslíka, barbara nebo amazonku. Hráč se může do boje s nepřáteli pustit buď sám a nebo v co-opu. Samotný herní zážitek je velmi podobný jedničce, má však trošičku jiný grafický kabátek, který mně osobně úplně nesedl. Zvuky byly podle mě v jedničce taky povedenější. Hratelnost je ale prakticky stejná.

Občas se ale stane, že nějaký útok nemá žádný efekt, protože nepřítel je o pár pixelu výš nebo níž, což působí značně otravně. Hlavně v případě bezhlavých rytířů.

+ atmosféra
- Méně líbivá grafika
- Stále stejně hloupá AI
- Občas nepřesné zásahy v soubojích
- Souboj s finální bossem je oproti jedničce velmi snadný

Suma sumárum, hra je stále zábavná, ale už to není úplně ono.
Hráno na SegaMD emulátoru na Steamu.

Pro: Atmosféra

Proti: Grafika, AI, souboje

+9

Golden Axe

  • PC 80
  • SegaMD 75
Legendární mlátička, kde se parta dobrodruhů vydává na záchranu krále s jeho dcerou, které drží na jejich hradě zlý Death Adder. Ten navíc nalezl legendární artefakt: zlatou sekeru. Tu se chystá zničit, pokud ho lidé neuznají jako vládce celé země.

Hrát můžeme za trpaslíka s velkou sekerou, barbara s obouručním širokým mečem a amazonkou vládnoucím též dlouhým mečem. Všechny postavy navíc dokáží po získání dostatečného počtu magických lektvarů provést ničivé kouzlo.
Naši hrdinové po cestě na hrad procházejí vesnicí postavené na krunýři obří želvy, prochází pohřebištěm, jedna úroveň dokonce probíhá na obřím orlu. Porážkou Death Addera však dobrodružství (na některých platformách) pokračuje. Je potřeba ještě zabít i Adderova mentora Death Bringera, který vládne mimo jiné i magickou silou.
Hrát může buď jeden hráč nebo lze hrát i v co-opu. To má ale jednu vadu na kráse, protože hráči se musí dohodnout, kdo bude mít oblíbeného trpaslíka.

Verze hry se v některých drobnostech liší. Např. ve verzi pro Sega Megadrive dokáží oba hlavní bossové oproti PC verzi kouzlit ohnivé firebally (Death Bringer pak ještě při úspěšném zásahu vyvolá dračí oheň). A souboj s Death Bringerem je mnohem tužší, hlavně díky nesmrtelným kostlivcům. Dále lze v Sega verzi vyvolat slabší variantu kouzla a nevypotřebovat tak všechnu manu.

+ atmosféra
+ grafika
+ zvuky
- Přehnaně obtížný finální boss fight na Sega platformě.
- AI nepřátel je velmi hloupá, pokud je např. hráč ve spodní části obrazovky, jdou neohroženě šikmo dolů směrem k hráči, i když je v daném místě zrovna propast. To se ale dá hře tohoto data vydání snadno odpustit.

Hrána jak pc verze, tak SegaMD verze pomocí emulátoru na Steamu.

Pro: Atmosféra, grafika, zvuky

Proti: Obtížnost na Sega platformě, AI nepřátel

+15

X-COM: Terror from the Deep

  • PC 75
Pokračování úspěšného X-Com: Ufo Defense (u nás spíše známého pod názvem Ufo: Enemy Unknown). Hra se odehrává přibližně 40 let od velkého vítězství nad mimozemšťany v prvním díle. Tentokrát se hra přesouvá především pod vodu, protože zničením základny mimozemšťanů na Marsu způsobilo ukončení hibernace podvodních mimozemských organismů a ti se chystají na velkou odvetu za předchozí porážku svých vzdálených příbuzných.
Hra de facto kopíruje první díl, změn je velmi málo. Na první pohled je to hlavně vybledlá grafika, která dává všemu podvodní nádech. Dále tu máme nové rasy cizáků, jejichž typová podobnost je velmi podobná k prvnímu dílu. Přibylo ale více teroristických ras. Dále tu máme vícefázové mise při útocích na cizácké báze, kolonie nebo teroru na výletních lodích. Zajímavou novinkou jsou i mise, kde se nachází více druhů cizáků. Zbraňové systémy, budovy a výzkum jsou však téměř identické (lidské magnetické zbraně mají oproti předchozím laserovým zásobníky), jsou jinak pojmenované, mají jiný vzhled, ale funkce je de facto stejná. Přibyly jen tři "pilky" pro útok na blízko.

Hra navýšila svoji obtížnost, obzvláště na teroristických a bázových misích (Ty Tentaculaty, kteří mají tuny časových jednotek, takže se často zjeví "odnikud" a s prakticky stoprocentní jistotou promění nejbližšího vojáka v zombie, navrhoval nějaký herní sadista). Hra bohužel trpí stejným problémem jako ostatní díly: po čase jsou mise stereotypní a když se objevují desítky mimozemských ponorek měsíčně, končilo to často tím, že jsem je jen sestřeloval a na mise vůbec nešel. Naštěstí to stačilo.

+ Vyšší obtížnost
+ Atmosféra
+ Musím vyzdvihnout lepší technologický strom, kde je některé věci možné kompletně vyzkoumat až např. po provedení pitvy či výslechu nějakého konkrétního cizáka.
- Je zajímavé, že ačkoliv průběh hry je značné obtížný, samotný závěr zase tak těžký není (nejsou tam vůbec Tasothové, takže téměř žádný mind control, atd.)
- Oproti původní dosové verzi došlo v aktuálních verzi ke značnému zjednodušení technologického stromu, protože dříve bylo potřeba pro vyzkoumání magnetické navigace - a tím i pokročilejších technologií - získat živého Lobstermana navigátora. To již není nutné, takže je mnohem snazší získat lepší ponorky a zbroje.
- Hodně (převážně teroristických) misí končí tím, že je někde schovaný poslední cizák, který se nehýbe a hráč jej prostě musí najít. Vzhledem k tomu, že budovy jsou oproti jedničce mnohem rozsáhlejší a obsahují spousty "komůrek", je jeho hledání někdy opravdu na dlouho. A vzhledem k faktu, že po čase dochází vojákům energie, tak toho ani moc neujdou, je ono hledání opravdu jedna velká nuda. Obzvláště při terorech na lodích.
- Technologický strom v původních verzích obsahoval chybu, kdy se při vyslechnutí Deep one dříve než se vyzkoumaly další prerekvizity mohlo zcela přijít o technologie pokročilých zbrojí. Je ale možné, že aktuální verze to již opravila.

Hra je tedy velkou kopií předchozího dílu, které byla značně navýšena obtížnost. To může být výhodou i nevýhodou. Každopádně si myslím, že pokud někoho bavila jednička, bude ho bavit i teror z hlubin. Doporučuji hru hrát prostřednictvím aplikace OpenXCom.

Pro: Atmosféra, obtížnost

Proti: Kopie předchozího dílu, hledání schovaných cizáků

+20

UFO: Enemy Unknown

  • PC 90
Jedná se o legendární hru, která mi společně s první Civilizací ukázala, co jsou to tahové strategie.

Skládá se ze strategické části, kde se na globusu budují základny a provádí letecké útoky na mimozemské letouny UFO a dále akční části, kde se provádí výsadek s cílem eliminovat všechny nepřátelské entity v dané oblasti. Může se jednat o UFO, co přistálo nebo bylo sestřeleno, místo teroru, kde musí hráč i chránit civilisty, obranu základny nebo útok na mimozemskou základnu na naší planetě. Celá akční část je viděna z pohledu z vrchu a probíhá na tahy, takže spousta věcí se dá takticky rozmyslet. Vzhledem k tomu, že se jedná opravdu o starou hru, nemůžeme očekávat přítomnost nástrojů, jako ukazatele, jak daleko může daná postava dojít, apod. (toho lze ale docílit pomocí nástroje OpenXCom).

Tato hra je pro mě osobně značně nostalgická. Dodnes si pamatuji, jak jsem jako malý odehrál stovky misí a jak jsem se bál zvuků Chryssalida (nebo v českém překladu Krysklada) a tím pádem jsem prakticky ani nemohl hrát mise, kde se tento mimozemšťan vyskytoval. :-D

Vřele doporučuji v dnešní době hrát prostřednictvím aplikace OpenXCom, která mimo opravy klasických bugů dokáže do hry přidat řadu mechanik z dnešní doby. Plus existují i kompletní modifikace, které mění celý svět.

+ Grafika
+ Stále stejně dobrá hratelnost
+ Akční souboje
- Aktuální verze obsahuje zvuky ve vyšší kvalitě, mně jako hráče původní verze ale přijdou horší, protože např. úmrtí mimozemšťanů je pozměněno tak, že řada různých ras zní naprosto stejně. Naštěstí si lze v OpenXCom vybrat původní zvuky.
- Snadno se stane, že hráč uklikne a pošle vojáka kam nechce s tím, že daná akce již nelze zrušit. Naštěstí tohle řeší OpenXCom.
- strom výzkumu je takový až moc přímočarý a málo košatý. Např. pitvy mrtvol mi de facto nic nedají. V tom se mi líbí víc novější verze, kde i pitva může přinést nějakou zajímavou novou technologii.

Pozn. Dřívější dosové verze měly pár bugů, které jsou ale v této verzi nejspíše vyřešeny. Jednalo se o bug s obtížností, kdy se po první misi zresetuje na nejlehčí. A pak taky "přetečení" vlastností jako čas, energie a zdraví, kdy se při dosažení 255 bodů daná vlastnost zresetovala na 0. Ani jeden z uvedených bugů se mi v současné verzi již naštěstí neprojevil.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: Bugy v dřívějších verzích

+21

Heavy Rain

  • PC 90
Velmi dobře zpracovaná adventura nebo spíše interaktivní film. Tvůrci legendárního Fahrenheita (hry někde známé pod jménem Indigo Prophecy) pokračují ve skvělé práci. Samotný příběh je o snaze o dopadení záhadného origami vraha unášejícího malé děti, které nechává utopit v dešťové vodě. Příběh je pak vyprávěn z pohledu čtyř různých osob: Ethana Hawka, šťastného otce dvou dětí, agenta FBI Normana Jaydena, který pomáhá místní kriminálce v dopadení vraha, soukromého detektiva Scotta Shelbyho, který se snaží dopadnout vraha již několik let a novinářky Madison Paige, která se k případu dostane tak trochu náhodou.
Během hraní můžeme poslouchat pocity a myšlenky ovládaných aktéru a na základě nich interagovat.
Ovládání je velmi podobné zmíněnému Fahrenheitu, kdy se různé činnosti dělají pohyby na ovladači tak, že to připomíná danou činnost. Např. pro otevření skříňky je nutné dát pravý analog ovladače na stranu (chycení úchytky skříně) a následně jej krouživým pohybem přesunout na stranu druhou (otevření dvířek). Někdy je nutné danou činnost dělat pomalu (např. při holení, jinak se postava řízne). Nedílnou součástí hry jsou i QuickTime eventy, kdy je při dané akční scéně nutné dělat přesně předepsané pohyby. Pokud se nezadaří, nemusí to mít na vývoj žádný vliv, jindy musí hráč činnost opakovat, ale někdy to vede k tomu, že se daná činnost postavě ve výsledku nepodaří a to způsobí jiný vývoj celého příběhu. (hra umožňuje nastavit obtížnost těchto eventů, tzn. Specifikovat jak rychle musí hráč reagovat). Způsobů těchto QuickTime eventů je hned několik. Od pouhého rychlého stisknutí požadovaného tlačítka nebo triggeru, přes držení tlačítka nebo zběsilé mačkání tlačítka, až po posun analogu předepsaným způsobem.
Z toho všeho tedy plyne, že některé příběhové linky se mohou měnit na základě předchozích rozhodnutí či úspěchu/neúspěchu v QuickTime eventu. Dokonce se může stát, že daná postava umře a hra následně zcela přeskakuje kapitoly dané postavy. Ve výsledku to znamená, že hra má celou řadu různých konců.

+ Vynikající příběh s povedeným plot twistem v závěru.
+ Je velmi snadné se vžít do hlavních postav a tím pádem vše prožívat s nimi.
+ Hra vypadá velmi dobře graficky (a to se jedná o 10 let starou hru, ale je možné, že PC verzi vývojáři krapet graficky vylepšili).
+- První kapitoly mají spíše pomalejší tempo. Což je na druhou stranu možná dobře, protože se díky tomu lépe seznámíme s postavami.
+- Někomu mohou vadit QuickTime eventy.
- Některé scény jsou těžko uvěřitelné např. Ethan hned několikrát unikne celé zásahovce.
- Postavy nemohou běhat, při opakování některých kapitol nelze přeskakovat dialog.
- Občas jsou vidět drobné chybky typu špatný LipSync, apod. Ale to jsou jen drobnosti.

První minuty hraní mi sice přišly celkem nudné, ale po zhruba hodině hraní si mě hra získala a už mě nepustila. Po dohrání nad příběhem stále přemýšlím, hlavně ve stylu: kdybych tehdy udělal tohle jinak, určitě by to nakonec dopadlo úplně jinak, což vede k tomu, že i opakované hraní může být zajímavé a zábavné.

Pro: Příběh a atmosféra, grafika

Proti: Pro někoho QuickTime eventy

+31

Keep Talking and Nobody Explodes

  • PC 80
Koncept této kooperativní hry je skvěle vymyšlený. Jeden člověk sedí u počítače a má na starosti deaktivaci bomby. Druhý člověk má návod, jakým způsobem bombu deaktivovat. Vtip je v tom, že prvně jmenovaný hráč vidí na bombu, ale nesmí se dívat do návodu a druhý vidí do návodu, ale nesmí se dívat na bombu. Hráči pak mezi sebou komunikují a musí si předat všechny potřebné informace k tomu, aby nakonec danou bombu deaktivovali.
Samotná bomba se skládá z několika modulů, které je potřeba postupně deaktivovat. V pozdějších fázích hry se objevují tzv. "Needy" moduly, které se mohou postupem času samovolně znovu znovu aktivovat, případně vyžadují trvalou pozornost.
+ Skvělá zábava
+ Řešení modulů je obvykle jednoduché. Největší problém mi dělala morseovka
+ Podle všeho je možné stáhnout mody nabízející nové typy modulů. Tuto možnost jsem ale nezkoušel.
- Deaktivování pozdějších bomb je opravdu velmi těžké, obvykle z důvodu nedostatku času.

Pro: Zábava, jednoduchost

Proti: Obtížnost v pozdějších misích

+12

Lust for Darkness

  • PC 60
Jedná se o kratší hororovou adventuru z pohledu první osoby. Při hraní jsem si nejdřív myslel, že hra bude plná jump scare momentů, ale těch tu není naštěstí mnoho. Autoři spíš sází na zobrazování scén z alternativní dimenze očividně inspirované Lovecraftovou tvorbou a sexuálních orgií jednoho kultu. To vše dohromady dává zajímavou atmosféru, tu ale pohřbívá nemastná neslaná hratelnost kolem.
Jde de facto jen o chození, zpestřené několika obvykle velmi jednoduchými hádankami. Dále se ve hře sem tam vyskytuje nutnost skrývání se před strážnými, ale celý sneak systém působí značně nedodělaně. Naštěstí ho není mnoho.
+ Atmosféra
+- Hra je krátká
- Utíkání před nepřáteli
- Souboj s finálním bossem

Měl bych hru doporučit? Těžko říct. Asi to není pro každého, protože je potřeba překousnout nemotorná hratelnost. Mně se to povedlo hlavně díky skvělé atmosféře a mystičnu.

Pro: Atmosféra

Proti: Hratelnost, Utíkání před nepřáteli, Sneak systém

+13

Her Story

  • PC 70
Her Story je netradičně pojatá adventura. Nejedná se ani tak o klasickou adventuru, kde hráč plní nejrůznější úkoly, ale pouze o prohlížení policejních záznamů z výslechu svědkyně. Záznamy jsou hrané, hra je tedy spíše interaktivním filmem. Našim úkolem je vhodným dotazováním se pomocí klíčových slov zobrazit co nejvíce útržků z výslechu a rozkrýt příběh ohledně vraždy.
+ Zajímavá hratelnost
+ Dobrý příběh
+ Skvělý výkon herečky
+- Princip hry je na jednu stranu super, na stranu druhou je dost náročné si dát všechny střípky dohromady. Naštěstí existuje způsob, jak si bez větší námahy přehrát výslechy chronologicky a podívat se na příběh z celistvého pohledu.
- Trochu mi vadilo, že když hra nabízí možnost si uložit některé záznamy na pozdější snadné přehrání, tak v případě ztráty této potřeby nelze daný záznam ze seznamu zase odstranit (nebo jsem nepřišel jak na to).

Hra je určitě zajímavá a můžu ji jen doporučit.

Pro: Hratelnost, Příběh, Herecký výkon

+13

Age of Empires: Definitive Edition

  • PC 70
Remaster legendární strategické hry, která odstartovala ještě více legendární herní sérii. Oproti původní verzi máme vylepšenou grafiku a k větším i menším změnám došlo i v některých mapách kampaní. Kampaně samotné jsou původní (ze základní verze hry, z datadisku a z demoverzí), žádné nové.

+ Líbivá grafika
+ Fajn hratelnost
- Nevybalancovaná obtížnost některých mísí v kampaních. Např. Holy man, tedy první mise za Babyloňany je extrémně těžká. I na nejlehčí obtížnost počítačem ovládání hráči útočí na můj vkus až příliš agresivně. Naopak, jiné mise jsou značně snadné, kdy lze požadovaného cíle dosáhnout rychlým útokem na nepřítele s výchozími jednotkami.
- AI jednotek je někdy velmi hloupá. Pokud se explicitně nenastaví bránění daného místa, je jednotka schopná automaticky pronásledovat jakéhokoliv nepřítele klidně na druhou stranu mapy. Dále se jednotky mezi sebou snadno blokují v úzkých prostorách.
- Nejasné zadání úkolů. Např. v jedné mapě je uvedeno, že je potřeba vytvořit 10 legionářů v určité oblasti. Ve skutečnosti stačí s daným počtem jednotek do dané oblasti dojít. Navíc nikde není řečeno, že při zabití nepřátelského hrdiny je mise neúspěšná.
- Občas nesmyslný vývoj technologií. Např. farmy lze stavět až poté, co postavíme tržiště. Ve skladu surovin jsou upgrady brnění jednotek. Tam by se naopak hodily spíš vylepšení těžby, které jsou v tržišti, atd.
- Málo jednotek v kampaních (50).
- Hodně mi chybí brány ve zdech, ty ale přibudou až ve dvojce.
- Docela nemilé je, když je ve scénáři za úkol zničit nepřítele, kdy se mi stalo, že se jedna jeho jednotka někde zašila a já ji pak hledal asi 10 minut. :-(
- Málo "košatá" hudba, přijde mi, že slyším jen několik stále se opakujících se hudebních motivů.

Suma sumárum, hraní mě bavilo, nicméně čekal jsem od tohoto remasteru mnohem víc.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: AI, nevybalancovaná obtížnost misí

+14

Jump King

  • PC 90
Jump King je nejhorší hra, jakou jsem kdy hrál. Nikdy jsem při hraní nevyslovil tolik nadávek, jako při hraní Jump Kinga a to mám za sebou hry jako Dark Souls nebo Cuphead. Z celého srdce tuto hru nenávidím, ale současně musím říct, že jsem si její hraní zamiloval. Jak je to možné? To netuším, ale s každým dalším pádem dolů jsem v sobě vždy dokázal najít malé odhodlání jít do toho znova a pokusit se o další - s velkou pravděpodobností opět marný - pokus se vyšplhat alespoň o jednu plošinku výš. A pokud se to čirou náhodou povedlo, cítil jsem uvnitř pocit vítězství srovnatelný s poražením bosse ve zmíněném Dark Souls. Dosažení vrcholu věže je pak pocitem téměř nepopsatelným.

Hra na první pohled vypadá jako velmi jednoduchá platformová skákačka. Jenže zdání klame, to jak daleko a vysoko postava vyskočí je ovlivněno pouze délkou držení mezerníku. Jakmile postava skočí, už skok ovlivnit nejde a hráč se pak často jen s hrůzou v očích dívá na následky špatně zvolené intenzity skoku. Její správný odhad je pak v některých úrovních opravdu velmi obtížný, zvláště pak v těch, kdy je třeba provést třeba 15 precizních skoků za sebou a kde na hráče za každou chybu čeká pád přes několik obrazovek. Z předchozí věty tedy jasně plyne fakt, že hra rozhodně není určena pro choleriky nebo nevyrovnané jedince. Pro ně bych doporučil mít po ruce boxovací pytel nebo slušnou zásobu klávesnic na rozbití.

Tak jako u většiny hardcore her tohoto typu se dá postupem času skákání "naučit" a samotná základní hra ve výsledku zase tak těžká není. Skutečné peklo přichází až s DLC věžemi, kde je cena za chybu velmi vysoká. Například lokaci Lost Frontier v New Babe+ jsem procházel asi 8 hodin, než jsem se "náhodou" dostal do Hidden Kingdom. Následný pád zpět bolel opravdu hodně. Nebo úroveň Bugstalk v Ghost of the Babe a vlastně celé druhé DLC je záměrně nadesingováno tak, že pády opravdu hodně bolí.

+ Hra je jedna obrovská výzva
+ Jednoduché ovládání.
- Hudba je až na výjimky nemastná neslaná.
- Některé pády dolů jsou až moc extrémní, hlavně v Ghost of the Babe.
- Lokace Lost Frontier, Bugstalk a poslední dvě v Ghost of the Babe jsou jedno velké zlo.

Hru budete buď milovat nebo nenávidět, nebo stejně jako já obojí současně. Ale spíš nenávidět. Pokud ale hledáte fakt velkou výzvu, zkuste to.

Pro: Obtížnost, obrovská výzva

Proti: Obtížnost

+13

The Witcher

  • PC 80
Tímto titulem se přesouvá knižní série o zaklínači Geraltovi z Rivie na počítače v podobě dobře zpracovaného RPG. Vyniká hlavně skvělým příběhem a atmosférou, trochu pokulhává technické zpracování. Zajímavý je (pro mě) neobvyklý a na první pohled divný soubojový systém. Nicméně jsem si po čase na něj bez problému zvykl. Bohužel při soubojích často dochází k zmatku a to ať už kvůli kameře, tak se mi semtam stávalo i to, že po zvolení akce Geralt prostě vůbec nic nedělal.

Ve hře jsou tři minihry, jde o soutěž v pití (což vlastně ani není minihra), velmi snadný pěstní souboj a hlavně kostkový poker. Ten se opravdu povedl, nicméně radost z něj kazí fakt, že někteří počítačoví hráči značně podvádí. Hráči na úrovni profesionál a výš nemají problém skoro pokaždé hodit z "ničeho" vysokou trojici nebo dokonce full house či čtveřici. U těchto hráčů mi někdy trvalo i 10 her, než jsem je náhodou porazil. Plus soupeř jede vždy poslední, takže má více prostoru pro taktizování před posledním hodem. Víc by to bylo fér, kdyby se pořadí střídalo.

Kapitolou samu pro sebe je český dabing, ze kterého se dle mého názoru postupem času stala kultovní záležitost. Dabér Geralta je podle mě dobře zvolený, mluví monotónně a bez emocí, takhle nějak jsem si při čtení knížek hlas Geralta představoval. Nicméně dochází ke klasickému problému typu hodně postav vs málo dabéru a tak se hlasy hodně často opakují. A bohužel i u postav stojících vedle sebe. Stejně tak se občas stane, že postava řekne jednu větu jedním hlasem a později něco jiného jiným hlasem. Naštěstí se tak děje jen u postav menšího významu. Naopak musím vyzdvihnout namluvení trpaslíků, kde si dabéři se svými hlasy dobře vyhráli.

Suma sumárum, máme tu dlouhé RPG se skvělým příběhem z oblíbeného univerza. Hraní bude určitě bavit každého fanouška knížek nebo seriál(ů) a jistě zaujme i zaklínačem "neposkvrněné" hráče.

Pro: Příběh plný zvratů, Atmosféra, Hudba, Minihry, Dabing

Proti: Grafické zpracování, Kamera, Hra hodně padá

+29

Grand Theft Auto IV

  • PC 70
Další verze GTA se tentokrát podívá do Liberty City (New Yorku), kde město vypadá úplně jinak než v GTA 3.
Příběh hry je klasicky velmi dobrý, avšak oproti San Andreas značně kratší. Stejně tak zmizela spousta aut (+ pár přibylo), není tu možnost řízení letadel, pouze vrtulník, ke kterému se dostaneme cca ve 3 misích, stejně tak je v příběhu minimum misí na vodě. Hodně slabé jsou závody, které není problém vyhrát i se slabším autem s jednou rukou za zády (oproti SA, kde jsou některé závody celkem obtížné). Zmizely kola, motorek je minimum (což asi vyřeší DLC). Zmizelo spoustu vedlejších misí (sanitka, hasiči, pizza, rc modely), zůstalo jen takové pseudotaxikaření pro Romana a policejní mise přes policejní počítač (není třeba jich dělat více najednou). Oproti SA zmizely i RPG prvky a taky možnost měnit účes, změna oblečení zůstala. Ze začátku mi přišel systém krytí v soubojích divný, ale zvykl jsem si na něj. Sem tam se i stávalo, že jsem zuřivě mačkal klávesu, na krytí a přitom si tam Nico vesele stál uprostřed palby.

Přijde mi, že tvůrci zkusili jít oproti dřívějším dílům novou cestou (na předchozí trilogii kromě názvů aut, města a nějakých easter eggů de facto vůbec neodkazují). Celkově mi přišlo, že hře ubylo arkádovosti a došlo k vylepšení jízdního modelu. Například při utíkání policii musíte skutečně utéct, ne najít nějaké hvězdičky. Stejně tak když vjedete do Pay'n'spray, tak vám nepomůžou, když vás tam policie viděla vjet. To je ale co se týče inteligence policie maximum, jinak mi přijde velmi hloupá a je škoda, že v příběhových misích dojde maximálně na tuším 4 hvězdičky.

Hra u mě hodně ztrácí za to, že nedošlo k prodloužení licence na některou hudbu v docela významných rádiích (převážně zrovna v mých nejčastěji naladěných rádiích Vladivostok FM a Liberty Rock) a tak jsou dané skladby ve Steam verzi nahrazeny za nějakou free hudbu. Docela úsměvný je fakt, že celé rádio Vladivostok moderuje Ruslana, jejíž píseň Wild Dances odstranili. Zbytek hudby / náhrada za odstraněnou hudbu mi přišla nemastná neslaná.

Plusy/mínusy:
+ Příběh (i když kratší než v SA)
+ Jízdní model
- Je divné, že po obrácení auta na bok nebo i na střechu se auto po čase samo vrátí na kola
+ Zpracování města se docela povedlo, ale docela snadno se v něm ztrácím.
- Chybí třeba nějaké okolí, venkov, apod.
- Slabé závody
- Žádná letadla, málo lodí, žádná kola, méně druhů aut, žádné kamiony
- Málo submisí
- Hloupá policie
+ Dabing (jednu postavu namluvil Karel Roden :-) )
+- Zábava s přáteli. Napoprvé je to docela sranda (hlavně vystoupení v klubech), ale v pozdějších fázích, kdy furt někdo volá, že chce jít na pivo nebo na bowling, je to nudné
+ Docela mě bavilo hledání aut jen na základě naznačení v jaké čtvrti zrovna parkuje
- Chyba v poslední misi, kdy blbne ovládání při skoku na vrtulník. Píše se, že se má mačkat mezerník, ale ten v daný okamžik přepíná kameru. Naštěstí se to dá uklikat s pomocí gamepadu, ale na to bych asi sám nepřišel

Hra mě bavila, hlavně příběh se opět povedl. Nebýt té odstraněné hudby z rádií na Steamu, mělo by mé hodnocení o 10 % víc.

Pro: Příběh, Jízdní model, Město, Dabing

Proti: Chybí venkov, Slabé závody, bez letadel, hloupá policie

+19

Cuphead

  • PC 100
Tato hra mě opravdu hodně nadchla, to jak svojí grafickou a hudební stylizací k animákům z 30. let minulého století, tak svojí až hardcore obtížností (obzvláště na experta). De facto je to Dark Souls 4 v kresleném prostředí. :-D

+ Grafika
+ Hudba
+ Hratelnost
+ HC obtížnost
- Krátký příběh
- Pro mě dost nevyhovující prvotní mapování kláves ovládání, takže jsem musel chvíli hledat vyhovující rozložení.

Hra mě bavila od začátku až do konce, i když v některých okamžicích jsem uvažoval o tom, že se na to vykašlu. Nicméně to nebylo nic proti tomu, co mě potkalo, když jsem na jednotlivé enemáky šel na expertní obtížnosti. Každopádně jsem se opravdu hodně zapotil. I když se hra tváří roztomile, tak rozhodně není pro slabší povahy.

Pro: Grafika, Hudba, Hratelnost, Obtížnost

Proti: Krátký příběh, Výchozí mapování kláves ovládání

+13

Doom

  • PC 90
A je to tu zase, UAC otevřela na Marsu bránu do pekel a tentokrát se to ID software hodně povedlo. Vykašlali se totiž na temnou až hororovou atmosféru trojky a vrátili se k čistokrevné akci, která dělá Doom Doomem.

Plusy/Mínusy:
+ Zábavná hratelnost a rychlost akce. Hra si na nic nehraje, prostě je potřeba běhat a rozstřílet všechny na kousky.
+ Grafika
+ Glory killy
+- Příběh je hodně předvídatelný, ale jak řekl John Carmack, příběh ve střílečce je stejně důležitý jako příběh v pornu, očekává se, že tam je, ale není důležitý. :-) Takže who cares?
+ Na první pohled mi přišly zmatené rpg prvky vylepšování zbraní a obleku, ale po chvíli hraní jsem otočil a začaly mě hodně bavit. Zvláště weapon mastery challenge. To samé platí i pro Rune trials, fakt super zpestření hry.
- Možná je problém ve mně, ale 3d mapa mi přišla trochu nepřehledná.
- Četl jsem, že je slabší multiplayer, ale ten nehraju, takže mě to vůbec netrápí.

Hra mě opravdu hodně bavila, je plná akce, krve, brutality a také se najde spousta skrytých vtípků. Prostě arcade střílečka, jak má být.

Pro: Zábava, Grafika, Glory killy

Proti: Automapa

+27

Grand Theft Auto V

  • PC 100
Poslední verze GTA bere to nejlepší ze San Andreas a GTA IV s jejich DLCs a vytváří neskutečně zábavný nový díl.
+ Hlavní příběh je opět velmi dobrý (trochu jsem čekal na konci nějaký velký plot twist, ale to nevadí).
+ Spousta vedlejších nepovinných misí.
+ Na začátku mi přišlo hodně divné, že jsou 3 hlavní postavy, mezi kterými se přepíná. Po chvíli jsem si na to zvykl a nakonec mě ten systém začal i vyhovovat, protože vidíme jednotlivé části mise z pohledu různých postav.
+ Skvělý nápad se speciálními dovednostmi hlavních postav.
+ Bavily mě i velké akce , na které je potřeba se nejprve připravit následně zvolit, kterého ze dvou plánů se budete držet.
+ Některé mise (obzvláště za Michaela) mi atmosférou připomínají Max Payne 3.
+ Návrat RPG prvků, tentokrát naštěstí bez nutnosti jíst, posilovat, apod.
+- Průběh závodů (auta, lodě, triatlon) je trochu divný. AI protivníků se totiž očividně přizpůsobuje hráči, tzn. když havaruji, za chvíli je doženu. Když jsem rychlý, jsou mi nalepení na záda.
+- Jen velmi malá návaznost příběhu na předchozí díly (Všiml jsem si Johna Klebitze, Karen, Poppy a Fernando Martineze v rádiu)
+ Výběr hudby v radiích se opět povedl, jen mi tam chyběla nějaká vyloženě Hard & Heavy stanice.
+ Ve hře je klasické hledání a sbírání určitých předmětů. Tentokrát je však ke všemu přidaný příběh (součástky ufo, kousky dopisů, atd.)
+- Skvělé zpracování tenisu, trošku horší zpracování golfu (nebo jsem se to pořádně nenaučil)
- Chybí klasické policejní/požární/lékařské mise
- Divné ovládání jízdního kola
- Divná fyzika auta, kdy jej lze snadno přetočit ze střechy, apod.

Hra mě velmi bavila a dostal jsem de facto vše, co bych od ní čekal. Hodnotím jen Story mode, online nehraji.

Pro: Příběh, volnost, dovednosti, akce, akce, akce

+21

Memento Mori 2: Guardians of Immortality

  • PC 70
Máme tu pokračování průměrné české adventury, tentokrát bez českého dabingu.
+ Dobrá atmosféra hry, ale možná je to tím, že jsem s postavami sžitý z jedničky. První akt se trošku pomalu rozjíždí, ale od druhého až do konce je vývoj hodně napínavý.
+ Vývojáři přidali možnost zvýraznění aktivních míst, jejichž hledání nyní nebude kazit atmosféru hry.
+ Celkem slušná grafická stránka hry.
+ Docela dobrý nápad s detektivními body. Čím víc najde hráč stop, tím více bodů. Pokud ale něco hráč sám nepřijde, nic se nestane. Buď to není pro hlavní příběhovou linii důležité a nebo k danému závěru dojde některý z kolegů. Díky tomu máme nenásilnou formou vložený mechanismus, který hráče nutí být co nejlepší, čeho dosáhnou aktivnějším studováním spisů, opatrnému prohledávání místa činu, apod., čímž se lépe ponoří do atmosféry hry. Každopádně to, jak moc je hráč dobrý nebo špatný částečně ovlivní konec hry (po příběhové stránce).
+ Jedno rozhodnutí v šestém aktu ovlivní finále
+ Některé puzzly se povedly: zkoumání otisků prstů, hledání stop z fotek vraždy, puzzle,
- Některé puzzly se nepovedly: Hledaní skrytého otisknutého textu v dokumentech
- Vývojáři se bohužel z jedničky nepoučili a hra hodně padá. Někdy nahodile, v jedné scéně bohužel opakovaně. Nevím, jestli je to špatnou optimalizací, nebo to padá úplně všem, ale ani po 5 letech, co je hra na trhu, nevyšel na toto opravný patch (nebo jsem jej nenašel). Naštěstí lze daný úsek udělat trošku jinak, takže následná animace má jiný průběh a hra nespadne. Stejně tak se mi několikrát stalo, že se mi po stisku Esc nenačetlo menu a párkrát hra vytuhla kompletně
- Dlouhé přepínání do menu a zpět
- Je fajn, že postavy při dvojkliku běží, ale jejich rozběhnutí trvají zatraceně dlouho. Je to blbost, ale zdržuje to.
- Drobné bugy, např. jsem si všimnul, že se občas některým vedlejším postavám nehýbou rty když mluví, sem tam je nějaký dialog bez dabingu (což je IMHO lepší řešení než tam dodatečně dát syntetický hlas jako v jedničce), atd.
- Občas nelogický sled událostí. Např. mám nějakou stopu, která mě evidentně vede k určitému místu. To místo však postava odmítá detailněji prozkoumat, dokud si s jinou postavou nepromluvím o tom, co by ta stopa mohla znamenat.

Největší pihou na kráse je padání hry, jinak je to fajn adventura. Příběh je trochu předvídatelný (hlavně pro hráče, co hráli jedničku), ale i tak stále napínavý.

Pro: Atmosféra, detektivní body

Proti: Hra hodně padá

+19

Dark Souls II: Scholar of the First Sin

  • PC 90
Dark Souls 2 sice nedosahuje kvalit svého předchůdce, ovšem stále je skvělou a velmi zábavnou hrou, kterou můžu doporučit všem, co nemají slabé nervy. :-) Oproti jedničce se základní hra trochu zjednodušila. Zvláště s možnou pomocí od NPC nebo jiných hráčů se dají bossové často porazit i s jednou rukou za zády. To se ale mění s přídavným obsahem, který hodně přitvrzuje. Místní bossové se v jednom člověku dávají hodně složitě, často nepomůžou ani NPC. Ale můžu potvrdit, že se na ně dá zvyknout a jde je porazit i bez pomoci. Nejvíce frustrujícím bossem ale pro mě byl (nepovinný) Dark Lurker ze základní hry, kde je pro každý pokus potřeba využít jistý předmět, který je jen v omezeném množství, dal jsem ho asi na 60. pokus. :-)

Plusy/Mínusy:
+ Atmosféra
+ Obtížnost, ale ne tak vysoká jako u jedničky
+ Konečně normální ovládání pro myš a klávesnici
+ S inventářem se dá konečně normálně pracovat
+ Hollowing - zajímavá a zároveň frustrující novinka
+ Hudba
+ DLC
+- Při častém opakování některé pasáže postupně mizí nepřátelé, tzn. že se postupně daná pasáž zjednodušuje a proto zbyde více HP / Estus flasks na bosse. Ale pak se taky nedá efektivně farmit duše (což jde ale potlačit členstvím v jednom covenantu).
- Level design - není vyloženě špatný, ale jednička byla propracovanější, reputaci však navrací level design v DLCs.
- Fast travel mezi bonfire je přístupný již od začátku, což trošku snižuje hardcore pojetí hry
- Jednodušší bossové
- Trošku mi u bossů chyběla originalita, někteří jsou hodně podobní bossům z jedničky
- Nápovědy pro ovládání jsou zobrazovány pro XBox ovladač

Čas u této hry opět stál za to.

Pro: Atmosféra, Ovládání, Hudba, DLCs

Proti: Jednodušší

+15

Dark Souls

  • PC 100
Dark Souls je jedna z nejlepších her, které jsem kdy hrál. Není však pro každého a pro mě bylo potřeba se k ní dopracovat. Pro někoho je to bez gamepadu nehratelné, já jsem měl zase velké problémy s ovládáním na mým starším gamepadu, které nakonec vedly i k dočasnému rage quitu. Naštěstí jsem se ke hře po čase vrátil a zkusil hrát na klávesnici a myši (po aplikování pomocného patche). Ovládání je vážně hodně krkolomné, ale dá se na to zvyknout. Výsledný zážitek za to rozhodně stojí.

Plusy/Mínusy:
+ Neskutečná atmosféra
+ Vysoká obtížnost - po čase se na to dá zvyknout a takový problém to není
+ Vynikající bossové (pánové Ornstein a Smough a později na NG+ Four Kings a Gwyn mi dali hooodně zabrat)
+ Hra je obvykle fér (i když se občas stane, že protivník zasáhne přes zeď)
+ Neskutečný pocit, když dostanete nějakého fakt těžkého bosse
- Grafika a optimalizace - jedná se o port z konzolí, kde si vývojáři moc s PC verzí nepohráli (vtipné jsou i hinty na ovládání čistě pro gamepady)
- Ovládání - naprosto neintuitivní, na začátku jsem systémem pokus omyl zjišťoval, jak se pracuje s inventářem !!!
- Občasná frustrace, když nemůžete dát nějakého bosse a musíte projít dlouhou cestu pro další pokus jen proto, aby vás boss sejmul na jednu ránu. :-)

Čas u této hry stál opravdu za to.

Pro: Atmosféra

Proti: Grafika, optimalizace pro PC, ovládání

+17

Arcania: Gothic 4

  • PC 50
+ Pokračování příběhu, i když z pohledu nové postavy
+ Staré známé postavy
- Ubohý soubojový systém. Nepřátelé jsou sice rozmanití, ale téměř všichni útočí stejným způsobem. Prostě stačí je uklikat jak v Diablu a vyhýbat se jejich silným úderům
- Lehká obtížnost
- Linearita
- Hra vede hráče za ručičku, skoro vždy je na mapě vidět, kam jít, apod. Dungeony jsou navrženy tak, aby se po projití jednoduše vyšlo ven
- Teleporty jsou naprosto k ničemu, naštěstí je skoro není potřeba
- Krátká herní doba
- NPC bez charismatu
I přes ty všechny zápory mě hra první hodiny bavila, ke konci to bylo už stereotypní, tak jsem byl celkem i rád, že hra skončila brzy. Datadisk je prý příšerný, takže jej nebudu ani zkoušet. S Gothicem to už nemá kromě universa nic společnýho, takže hráči předchozích dílů budou nejspíše zklamáni. Ale jinak je to fajn hra, kterou klidně doporučím.

Pro: Pokračování příběhu

Proti: Zpracování, obtížnost

+15