Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Ve stínu havrana

  • PC 40
Adventury Next Space a Mutation of J.B. spojuje nekolik veci. Obe jsou slovenske, ve slovenstine a obe udajne nejsou vubec spatne. Udajne proto, ze ani jednu z nich skoro nikdo nehral, coz je nejsmutnejsi cast jejich spolecneho osudu. Autori (nebo spis distributori) dalsi slovenske adventury "Ve stinu havrana" se tak pomerne salamounsky rozhodli vydat hru v cestine a po vzoru uspesnych ceskych predchudcu Horkeho Leta a Poldy zajistili popularni jmeno pro dabing. Tento zamer se jednoznacne povedl, protoze na Havrana se narozdil od ciste slovenskych predchudcu nezapomelo.

Nezapomelo na nej i presto, ze hra nejvic pripomina nechvalne proslule adventury od Agawy a po technicke strance pak prvni dil Horkeho Leta, hru o par let starsi. To opravdu nezni nijak lakave. Havran je kratky a jednoduchy, s tim nemam problem. Horsi je, ze jsem se fakt nebavil a pri hrani vzpominal na genialni CCS od Legendu. Pribeh Havrana je i na ceskoslovenske pomery slusne receno podprumerny a grafika prinejmensim nevyrovnana. Jedinym opravdovym stestim Havrana je fakt, ze hodne lidi hraje vyhradne ceske adventury, nemuze proto srovnavat a nijak je nerozdhodi stupidni kraticky dej, prostredi totalne postradajici logiku ve stylu "germanska vesnice s polnostmi a o kilometr vedle karibske more" a grafika, kdy hlavniho hrdinu povazujete za postarsiho mnicha, aby vas pak prekvapilo, ze ho jako mladistveho nechteji pustit do hospody. Cert vem grafiku, pokud ma adventura zajimavy pribeh a dobre napsane texty, ale Havran nema ani jedno, oboje je urcite horsi, nez v Tajemstvi osliho strova. Story se sice zpocatku tvari zajimave a je v ni nekolik slusnych momentu, ale casem se z nej stane neuveritelna zplacanina, zakoncena neskonale nudnym pubertalne filozofujicim zaverem, ktery je snad tim nejhorsim, co jsem u adventur kdy zazil. V cele hre je patrne, ze se autori nemohli rozhodnout, jakym smerem ji smerovat, jestli do vazna, tajemna nebo komedie a nakonec z toho vznikl kockopes, ktery nedrzi pohromade a jako celistvy pribeh nefunguje.

OK, je to "czech O` slovak made", delalo na tom par lidi a prodavalo se to za nekolik stovek, ale Havran vysel v dobe, kdy uz byl na svete Hidden and Dangerous a Dreamland. Hra ma urcite kvalitni dabing, ale kvalitativne stoji jen o stupinek nad Swigridovou kletbou, kterou v nekterych bodech dost pripomina. Abych nebyl jen kriticky, dialogy nejsou tak silene tezkopadne a nesnesitelne jako v Poldech a hra je svym pojetim do jiste miry originalni. Nejvetsi sluzbu ale Havranovi odvedl Jiri Labus, ktery sice neni imitator a nema tolik hlasovych variaci, jeho dabing presto dava hre punc profesionality a posouva ji vys, nez by ve skutecnosti mela byt. Po strance pribehu a zabavnosti se totiz jedna o podprumer i v ceskoslovenskem kontextu a pro me osobne je "Ve stinu havrana" velkym zklamanim. S hnusnou grafikou jsem byl smireny, ale spatny scenar a trapny zaver jsem opravdu necekal.

Pro: Jiri Labus, CS made, originalita

Proti: Divne prostredi a pribeh, priserny zaver, grafika, kratky rozsah - hra na par hodin

+21

Phantasmagoria

  • PC 70
Phantasmagoria je nejambicióznější a nejdražší počítačová hra své doby. Zároveň je i nejrozsáhlejší hrou co do počtu použitých CD (7), což je ale bylo z velké části způsobeno nízkou úrovní komprimace a pár let po vydání by jí jistě nebyl problém stěsnat na 4 CD, pokud by se tedy upustilo od symboliky, kdy každé CD znamená 1 chapter hry. V neposlední řadě je Phantasmagoria i jednou z nejkontroverznějších her díky zobrazenému násilí (mimo jiné). Phantasmagorii jsem v době jejího vydání z nějakého důvodů v podstatě ignoroval a zaujal mě spíš až druhý díl. Skutečnost, že je na 7 CD, nemá titulky a je hodně specificky zpracována způsobila, že ji v ČR tehdy skoro nikdo nehrál, i když se jedná o celovestovy bestseller a opravdu slavnou záležitost, kterou předchází pověst hororu, který je opravdu strašidelný.

Po dohrání Phantasmagorie jsem nicméně trochu v rozpacích, jak k ní přistoupit. Není totiž pochyb, že scénář je na poměry počítačových her opravdu výborný, hra se hraje skvěle a opravdu jsem se u ní místy bál. Ve hře je zlo po velkou část děje jen naznačeno a fyzicky není přítomné, což je rozhodně lepší přístup, než kdyby na vás z každého rohu vyskakoval Belzebub a smrtka s kosou. Druhou stranou mince je fakt, že jsem Phantasmagorii dohrál za několik hodin bez sebemenších problémů a osobně bych ji společně například s Alien Incident nebo Full Throttle nejspíš označil za nejlehčí 90s adventuru, kterou jsem kdy hrál. Proti tomu ale stojí argument, že Phantasmagoria byla koncipována právě tak, aby ji mohl hrát a bez problémů dohrát úplně každý, důraz je zde kladen na příběh a jeho dynamiku, ne na puzzly a řešení hádanek. To je určitě pozitivní, ale legendární Roberta Williams obtížnost nasadila snad na nejnižší možnou úroveň a vše ještě podtrhuje přítomnost vcelku působivého "hintbook" démona, který je připraven kdykoliv poradit, kdy hráč nějakou záhadou nevěděl jak dál a v nouzi nejvyšší je dokonce možné začít hru od jakéhokoliv chapteru, takže klidně můžete přeskočit 6 chapteru a začít hned tím posledním.

Phantasmagoria je co se týče zpracování v podstatě sesterskou hrou The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery, vypadá a hraje se úplně stejně. Není to typický interaktivní film, kde hráč občas laskavě dostal možnost rozhodnout, má-li se vydat doleva nebo doprava, ale v podstatě klasická adventura, kde se ale nepohybujete libovolně v okně, ale postava reaguje jen na určitých aktivnych místech na obrazovce, které jsou ale narozdíl od jinak geniálního GK2 a nechvalně proslulého bahna vedle domů, kde bylo možné zkoumat více věcí, jasně zřetelné. Hra není úplně lineární, je možné dělat více věci v různých chapterech a pokud hned první chapter pořádně prozkoumáte dům hlavní hrdinky a splníte několik triviálních úkolů (dostat se do sklepa a sebrat kladivo), máte splněno na několik chapteru dopředu, což se zobrazuje na ukazateli splněných úkolů v jednotlivých chapterech. V jejich průběhu je možné přicházet i na různé nepovinné scenáristické vychytávky a nenápadně změny v domě, které nejsou nutné pro dohrání hry, ale je na nich vidět propracovanost celého projektu. Od zbytku hry se značně odlišuje poslední chapter hry, kdy konečně přitvrzuje i obtížnost. Jeho značná část je realtime, je nutné v ní postupovat velmi rychle a i tentokrát je možné jej plnit více způsoby. Síla hry je jednoznačně v příběhu a atmosféře tísnivých lokaci domů a okolí, ty se opravdu povedly a často jsem se vydával do nedalekého městečka, jen abych si trochu "odpočinul". Herecké výkony jsou obstojné, zejména co se týče hlavní hrdinky v podání Victorie Morsell, která se ale podobně jako Dean Ericksson jako Gabriel Knight ve filmové branži později nijak neprosadila. I zbytek hereckého ansámblu tvoří profesionální herci a podle toho to také vypadá, rozhodně se netěšte na nechtěně trapné výstupy ala produkce American Laser Games.

Phantasmagoria je opravdu dobrá hra, ale neuvěřitelně snadná obtížnost v kombinaci s ulehčujícími prostředky ji dle mého názoru trochu táhne k průměru. Pro sváteční hráče tohoto žánru bych ji ale určitě doporučil, stejně jako pro ty, co si chtějí zvednout sebevědomí a zkusit dohrát nějakou adventuru bez jediného nakouknutí do návodu. Doporučení samozdrejme platí jen pro hráče starších her, ostatním Phantasmagoria nemá co nabídnout.

Pro: Příběh, atmosféra, hudba, architektura domu a zahrady

Proti: Nízká obtížnost, zmatený systém ukládání a přepisování pozic, absence titulků

+35

Companions of Xanth

  • PC 75
Vysledne hodnoceni, ktere Companions of Xanth davam, muze byt trochu zkreslujici, i kdyz je rozhodne naprumerne. Xanth je totiz stejne jako ostatni adventury od Legend Entertainment skvela hra a rukopis tvurcu je na ni jasne patrny. Opet je zde velmi zajimavy pribeh podle zname knizni predlohy, inteligentni humor, ktery me narozdil od jinych adventur opravdu rozesmeje a v neposledni rade i tak trochu hardcore pristup a vysoka, ale ferova obtiznost. Jeste v polovine hry jsem nemel zadne pochybnosti o tom, ze by se Xanth nemel dostat na psychologickou hranici 80%, znacici opravdovou herni udalost. Tak v cem je problem?

Tim je samotny zaver, ktery je absolutne neuspokojujici, neni v nem zadne vysvetleni prechozich udalosti, ani motivaci postav (zejmena Nada Naga) a po dohrani hry jsem mel podobny pocit jako u Dreamfallu, abych jej priblizil mladsim hracum adventur. Tyto hry navic spojuje i fakt planovaneho a nezrealizovaneho pokracovani, autori tedy v obou pripadech zustali u tajemneho a nicnerikajiciho outra, aby si nevystrileli munici do budoucna, ktere ale zadne nebylo a nebude. Po dohrani jsem se marne shanel po nejakych dovysvetlujicich informacich, zaver je pry znacne odlisny i od knihy "Deamons don`t dream" (v cestine nikdy nevysla), kterou bych si jednou rad precetl, protoze story a svet Xanth je hodne originalni a zajimavy.

Krome zakonceni CoX uz v podstate nema velke slabiny. Hra je jako ostatni projekty od Legendu hodne originalni a styl zpracovani je zcela odlisny od konkurence. Ovladani je konecne pouze mysi a ja osobne jsem si ho spolecne s vyhledem z prvni osoby hodne oblibil. Hre jednoznecne prospela CD verze, ktera obsahuje prekvapive kvalitni voice acting (na ten si hodne potrpim) a caste a vcelku slusne animace. Rozsah hry je tak akorat, rozhodne se nejedna o gigantickou zalezitost typu The Longest Journey. Obtiznost neni nijak extremne vysoka (i kdyz je tu par hodne zakysovych mist), CoX stoji nekde mezi jednoduchym Mission Critical a brutalnim Callahan`s Crosstime Saloonem. Nektera reseni situaci souvisi s ruznymi slovnimi hrickami a stejne jako dalsi adventury od Legendu CoX nema smysl hrat pro toho, kdo neumi opravdu dobre anglicky. Pokud ma nekdo pocit, ze jsou 2d radobyhumorne point`t click adventury nuda (tak jako ja), ma rad fantasy, umi anglicky a neboji se trochu jineho pristupu k zanru, mohl by ho CoX bavit.

Pro: legendacky styl, originalita, pribeh, dabing

Proti: zaver, par zakysu jsou opravdove nechytacky

+18

Full Throttle

  • PC 80
K adventuram od LucasArts mam trosku ambivalentni vztah, vetsina z nich me tolik nebavi, at uz z duvodu slabsiho pribehu (napr. Sam and Max), nebo jejich prisernemu ovladani a nejradeji mam tu, na kterou se nejvic zapomina, tedy The Dig. Zkratka a jednoduse, adventury od LucasArts jsou precenene a jako pomnik tomuto tvrzeni pak stoji slavny Full Throttle.

Adventura Full Throttle byla ve sve dobe ocenovana diky filmovemu pristupu, v podstate se jedna o tehdy modni zanr interaktivniho filmu, ktery nicmene obsahuje vice pristupu hrace do hry, nez bylo obvykle. Mene pocetnymi hardcore hraci pak byla kritizovana pro svuj smesne kratky rozsah. U nej by bylo dobre se trochu pozastavit, kratsi hru jste totiz pravdepodobne jeste nehrali. Full Throttle je v zasade zhruba 10 pomerne obtiznych adventurnich ukonu, prokladanych nekolika akcnimi mezihrami. Tot vse, za jeden vecer to mate za sebou. Samozdrejme nelze rict, ze bych se u toho prave diky onomu filmovemu pristupu a motorkarskemu prostredi nudil, u zaverecnych titulku jsem mel opravdu prijemny pocit, coz ale bylo zpusobeno z vetsi casti skvelou hudbou. Nutkani si hru zahrat znovu se nicmene nedostavilo ani po letech, nulova znovuhratelnost je u takto kratke hry kamenem urazu.

Zpracovani je ok, rozhodne se vsak nejednalo o spicku ani v dobe vydani. Animace a hudba se sice povedly, slabsi je ale grafika adventure casti, ktera je obcas hlavnim duvodem jeji vetsi obtiznosti. Standartne dobry dabing je trochu stahovan dolu amaterskym namluvenim hlavniho hrdiny, ktery sice zni drsne, ale porad stejne i v momente kdy sedi u baru, jako v momente kdy je natahovan na skripec. LucasArts nastesti neimplementovali jejich tradicni priserny scumm ovladaci system, misto nej vsak prisli s radobyvtipnym tezkopadnym ovladacim menu v dobe, kdy se ovladaci system ala Kyrandie pomalu staval standardem.

Rozhodne nechci rict, ze by Full Throttle byla spatna hra, tech par hodin jsem se u ni naopak velmi dobre bavil. Jeji razeni do ruznych zebricku typu "10 nejlepsich adventur vsech dob", ktere obvykle sestavuje clovek ze vsech adventur, ktere kdy hral, je pro me zahadou. Osobne bych Full Throttle spis zaradil do zebricku "10 nejprecenovansich her vsech dob". Je to sice dobra hra, takovych "dobrych" her je ale spousta. Proto mi neni lito, ze ke hre nevzniklo pokracovani, narozdil od mnoha jinych. Pokud chcete nejakou hru dohrat opravdu rychle, je Full Throttle jasnou volbou.

Pro: Filmovy pristup, animace, hudba, akcni mezihry

Proti: Neuveritelne kratke, misty deliricka obtiznost, dabing Bena

+22

Betrayal at Krondor

  • PC 95
Pokud bych měl říct které klasické DOSové RPG se svou strukturou nejvíce přibližuje pravděpodobnému vrcholu žánru, který pro mě představují hry z produkce Black Isle Studios, byl by to Betrayal ať Krondor. BaK přináší překvapivě bohatý a propracovaný svět a pro příznivce spisovatele R.E.Feista se jedna o skutečný herní ráj. Já k těmto příznivcům nepatřím, pár knížek jsem si ale přečetl až po zkušenosti s BaK a musím říct, že se storytellingu této hry bohužel nemůžou rovnat.
Ke Krondoru jsem se dostal někdy hluboko v 90. letech, hra mě nejdřív udivila svou outdoorovostí (žádné Baldur's Gate ještě neexistovalo) a zdánlivou volností, posléze svou vysokou obtížností. Tehdy jsem nebyl zrovna dobrý hráč a v neposlední řadě jsem neuměl moc anglicky, i tak mě hra neuvěřitelně chytla a asi po roce, kdy jsem si mezitím od někoho na disketě přinesl návod ze Score CD, jsem ji dohrál. Před pár lety jsem náhodou zabrousil na fanweb této hry a zjistil, že jsem minul dobrou polovinu hry tvořenou sidequesty, nenašel jsem nejlepší zbraň ani zbroj a celkově vlastně moc nepochopil, o co vůbec v na poměry počítačových her komplexním příběhu BaK jde. Hru jsem dohrál znovu a musel konstatovat, že neztratila vůbec nic že své přitažlivosti, mnohem víc jsem si ji užil, protože jsem všemu rozuměl a celková obtížnost se znatelně snížila.

Příběh BaK a fungující a neustále se měnící svět patří jednoznačně k tomu nejlepšímu v žánru a s přehledem překonává o 10 let novější záležitosti. Příběh je prostě fantastický - velmi nejednoznačný a není černobílý. Ke slovu se tu dostane několik velkých dějových zvratů, politika, zrada a dokonce i takové záležitosti, jako stávka cechu říčních přepravců. Příběh je rozdělen do kapitol a v každé je hráči otevřeno určitě území. V první kapitole, kdy eskortujete temného elfa Goratha do Krondoru, už můžete prozkoumat skoro celou herní mapu a v podstatě bez jediného souboje dojít do Krondoru velkou oklikou, nebo to (jako každý) vzít kratší přímou cestou, ta se ještě dělí na další 2, z nichž jedna je plná soubojů, protože špehové očekávají váš postup. To vše je samozdrejme možné předem zjistit. Umístění nepřátel je tedy logické, stejnou logiku má i umístění notoricky známých hádankových beden. Celkem hráč během hry ovládá 6 postav, ve skupině jsou ale maximálně 3, takže každý chapter bude k dispozici trochu jiné osazenstvo a v druhé části hry už ovládáte 2 separátní skupiny, abyste tento vpravdě epický příběh mohli dotáhnout do vítězného konce na více frontách, i když samozřejme časem hraje jedna skupina prim. Hra tím ale nijak zvášť netrpí a přirovnal bych to třeba k mnohem novějšímu Dreamfallu. Dialogy s postavami ve městech se mění každý chapter a vždy je možné plnit i trochu jiné subquesty. Těch ale naštěstí není moc a hráč je vždy držen v hlavní příběhové linii, hra si tak stále udržuje drajv a tah na bránu.

Pro mladší hráče, kteří považují za předpotopní RPG i Planescape: Torment je BaK v podstatě zapovězenou záležitostí. Vektorový engine, který byl mimochodem tvůrčí použít i u jediného leteckého simulátoru, který mě kdy bavil Aces over Europe, mě sice přijde dostačující, ale výtky chápu. Prostředí se ale mění a například zasněžené pláně nebo elfí les z enginu ždímou maximum. Hra pracuje i s vcelku pěknými digitalizovanými filmečky, kterými vykládá příběh. a hudba se v rámci žánru povedla a vyšla i jako soundtrack.

BaK rozhodně není hardcore podobně, jako třeba Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant nebo RoA: Star Trail - jak jsem napsal v úvodu, je v mnoha ohledech podobná novým maximálně user friendly RPG hrám a mnohdy nabízí ještě něco víc. Zejména co se týče překvapující propracovanosti nákupu/prodeje/oprav/modifikací zbraní, inventáře, systému magie, cestování, teleportace, nemoci, otrav, tréninku a stovek dalších věci. Faktem ale je, že BaK JE! hráčská výzva. V soubojích na tahy máte mnohdy co dělat, rozhodně nejsou tak trapné jednoduché, jako v novějších hrách, ale určitě jich není tolik (maximálně pokud si jako Jab nenaběhnete do předem avizované pasti při cestě na Krondor), neopakují se, nejsou frustrující a často se jim dá vyhnout. I možné herních záseky se dají lehce vyřešit, pokud se pozorně čtou texty. Pro mě osobně je BaK TOP 5 nejlepších RPG všech dob, ostatně ve své době to byla vavříny oceněna hra roku.

Pro: neuveritelna propracovanost, pribeh, primerena obtiznost, hudba

Proti: nekolik bugu v Elvandaru

+29

Posel smrti

  • PC 85
Hra Posel Smrti vysla v dobe, kdy jsem aktualni herni scenu uz nesledoval a da se rict, ze jsem se o ni poprve dozvedel az ted, kdy uz nic jineho nez klasicky zpracovane adventury v podstate nehraju. Je treba hned bez nejakych vytacek rict, ze se imho jedna o jasne nejlepsi ceskou adventuru, ktera se podobne jako jeji jediny podobne ambiciozni cesky predchudce Dreamland, snazi o osloveni zahranicnich trhu. Podle ohlasu samotnych autoru se ji to (narozdil od nestastneho Dreamlandu) podarilo. Jsem za to rad uz proto, ze jsem pri pohledu na zaverecne titulky s uzasem zjistil, ze Posla Smrti v podstate dali dohromady jen 4 lide. Kdyz to porovnam s credits napriklad The Dig, ktere trvaly asi pul hodiny a probehlo v nich o dobrou tisicovku jmen vic...opravdu neuveritelne.

Posel Smrti se podanim pribehu a jeho intenzitou evidentne inspiruje u krale tohoto typu her, serie Gabriel Knight. Tato genialni trilogie ale mela jeste jeden aspekt, ktery Poslu Smrti unika a to maximalni historicka verohodnost a know how. Posel Smrti strili historicka data a udalosti od boku, vzhled predchudcu hlavniho hrdiny z portretu vubec neodpovida dobe, ve ktere udajne meli zit a to ani v Anglii, ani nikde jinde. Zadna inkvizice v Anglii nikdy nebyla etc. Autori se pustili na tenky led, ktery s nimi nicmene hned po par krocich praskl. Ale ok, nemuzu chtit vsechno. Samotny pribeh je totiz vyborny a tahne hrace dopredu, i kdyz jsem asi nebyl sam, kdo uz delsi dobu pred prozrazenim tusil, jak se veci ve skutecnosti maji.

Posel Smrti se tedy nakonec blizi spis o poznani plytsimu (a bohuzel do dnesnich dnu mnohem uspesnejsimu) Broken Swordu a to i obtiznosti, coz je ale rozhodne klad. Delirickou obtiznost starych dobrych GK by v novem mileniu uz asi nikdo neunesl a me samotneho potesilo, ze jsem behem hrani pouzil navod snad jen 2x a to vyhradne na prehlednute predmety. Velmi snadne jsou zejmena puzzly. V jinych podobnych hrach casto z vlastni hlavy zcela neresitelne zalezitosti se tady casto meni ve skladacky pro petilete deti, coz je trochu zvlastni kdyz vezmeme v potaz, ze uspesne nekolik set let hlidaly starobyle tajemstvi. U klasicke adventure casti je nicmene nizsi obtiznost fajn, hra se navic hraje trochu specifickou kombinaci obou tlacitek mysi, na coz se da bez problemu zvyknout a ke konci hry jsem mel pocit, ze jsem lepsi ovladani nezazil. Posel Smrti navic neni klasicka kleptomanska adventura, hlavni hrdina si nestrka do kapsy vsechno, co mu prijde pod ruku od lopaty po auto, ale vetsina predmetu jde sebrat az pote, kdy je vam jasny ucel jejich sebrani, coz je realisticky pristup, ktery jsem rozhodne uvital.

Technicke zpracovani je v podstate bezchybne. Od animaci, pres grafiku az po skvely cesky dabing. Tomu napomaha i fakt, ze dialogy zni velmi prirozene a vubec nesusti papirem, coz byval u ceskych adventur trochu problem. Daberi maji bohuzel trochu problemy s anglictinou (Murray, j/g etc.), ale da se to snest. Potesila i ucast meho oblibence Bohdana Tumy. Celkove se jedna o hru, kterou by si zadny milovnik adventur nemuze nechat ujit uz z toho duvodu, ze se jedna o ceskou hru, kterou dalo dohromady par lidi, ale ktera pusobi maximalne svetove a profesionalne.

Pro: atmosfera, grafika, cs dabing, idealni obtiznost adventure casti

Proti: obtiznost puzzlu by mohla byt vyssi, neuspokojujici zakonceni, historicka neverohodnost

+71 +72 −1

Prokletí Eridenu

  • PC 30
Prokleti Eridenu pripomina spis jakesi technologicke demo, jako hra totiz nestoji vubec za rec (opravdu hodne mirne receno) a je s podivem, ze se prodavala pomerne dlouhou dobu. Zanrove se jedna o klasicky dungeon crawler, ktery nicmene vysel v dobe, kdy ciste kobkarny definitivne vysly z mody. Prokleti Eridenu jde navic v pojeti zanru jeste dal do historie, vasi postavu doslova "vypleskne" do podzemi bez nejakeho viditelneho vchodu, coz je vpravde retro pristup. Pribeh tu sice nejaky je, ale trapne klise se zrcadly vubec nestoji za rec. Mnohem vetsi problem je, ze podzemi nema absolutne zadnou strukturu. Ze vseho nejvic pripomina pokusy netalentovaneho pana jeskyne, nacmarane na ctvereckovany papir behem skolni prestavky na zakladni skole, kdy je mnohdy jedinym duvodem vaseho postupu fakt, ze se vrchnimu "designerovi" zdal pravy horni roh mapy prazdny. Mozna se to nekomu muze zdat jako malichernost, ale diky tomuto faktu je Prokleti Eridenu absolutne nehratelnou nudou. Dalsim zasadnim problemem jsou totalne nezvladnute realtime souboje, ktere jsou neuveritelne tezkopadne a frustrujici. Navic neni nikdy jasne, jestli vase postava priseru zasahla nebo ne. Jakakoliv zvukova nebo graficka indikace, ktera je v jinych hrach tohoto typu samozdrejma v Eridenu z neznameho duvodu chybi.

Jestli neco Prokleti Eridenu drzelo nad vodou, tak jedine technicke zpracovani, tedy zejmena hudba. Ve sve dobe pomerne solidni SVGA grafika je totiz neuveritelne sterilni a textury meni svou barvu bez jakekoliv logiky. O "talentu" grafiku Zima Software jsme si nicmene mohli udelat obrazek i z jejich dalsich projektu.

Po agonickem dohrani jednoho patra a ziskani zrcadla se hrac dostane do kseftu, kde si muze za nahromadene zlate hroudy koupit nejake vybaveni, ale misto ocekavane interakce a zmeny atmosfery se ukaze odporny nahnedly staticky obrazek, ktery zadnou ulevu neprinese a po odkliknuti zacina dalsi utrpeni v ruzovo-fialovo-zelenem podzemi made by Jedlickuv ustav. Je mi lito kritizovat ceskou hru, ktera navic vysla stale jeste v pionyrskych dobach, nicmene za dohrani Prokleti Eridenu se mela davat podobna odmena, jako u Fish Fillets. Neni to sice moc obtizna hra, ale alespon pro me je absolutne nehratelna. Autori vubec nepochopili princip podobneho typu her a o rok starsi cesky dungeon Rytiri Gralu je o nekolik trid lepsi.

Pro: hudba, czech made

Proti: vsechno ostatni

+24

The Last Express

  • PC 90
The Last Express se vyskytuje ve vsech serioznich zebriccich nejlepsich her, ktere nikdo nehral a zarover bohuzel i ve vsech zebriccich nejvetsich financnich propadaku herni historie. Ve sve dobe sice ziskal skvele ohlasy v hernim tisku, ale distributor Broderbound v momente vydani prochazel insolvencnim rizenim a nejenze bylo vyloucene jakekoliv promo, ale hra se defakto ani nedostala do distribuce. Navic hra vysla v dobe boomu 3d strilecek a tombraiderovek, kdy uz adventury nikoho nezajimaly. Jeji autor, legendarni designer Jordan Mechner pozdeji rekl, ze ma hodne oslavnych dopisu od fanousku, a ze se zrejme jednalo o vsechny lidi, kteri jeho hru hrali. The Last Express si tedy casem ziskal kultovni status, nicmene pouze mezi uzkou skupinkou lidi.

The Last Express je podobne jako treba Gabriel Knight 2 jakysi hybrid mezi interaktivnim filmem a adventurou, nicmene stylem zpracovani jde jeste mnohem dal a prinasi naprosto neopakovatelny zazitek. Jedna se totiz o realtime adventuru! V dejisti hry, kterym je vlak Orient Express, se pohybujete jednotlivymi vagony a kajutami podobne, jako ve hre Atlantis. Ziskavate informace, nezavazne konverzujete, nicmene v jeden moment se toho ve vlaku muze odehravat vic a vy samozdrejme nemuzete byt u vseho. Utece vam tak opravdu hodne dialogu, ktere sice casto nejsou dulezite, ale pomahaji hraci dostat se vic do deje. Hra ma skvely pribeh, ktery verne vystihuje chaotickou situaci tesne pred Prvni svetovou valkou, jehoz ambici bylo prinest do hry filmove vypraveni pribehu, podobne jako treba v pozdejsim Metal Gear Solid a stejne jako v MGS je nejvetsi chybou cteni jakychkoliv recenzi od hernich "novinaru", kde se vesele vyspoileruje vsechno vcetne zaveru. A mimochodem, vsechno od chodu Orient Expressu az po dobove noviny, ktere si muzete precist, prisne odpovida realite tesne pred zacatkem 1WW a hra tak podobne jako serie GK obsahuje i prvky edutainmentu.

Technicke zpracovani je naprosto bezchybne. Grafici se nespokojili s obycejnym motion capturingem, ale postavy jeste domalovavali do doboveho stylu art noveau. Grafika myslim nikoho nemuze urazit ani dnes. Podobne je tomu i se zvukovou strankou, od skveleho dabingu (neanglictinari maji smulu, nejsou titulky), az po hudbu, ktera primo exceluje v klavirnim a houslovem koncertu, ktery se v jednom vagonu behem cesty porada. Muzete tak pul hodiny poslouchat krasnou klasickou hudbu, a nebo (je to realtime!) treba prosmejdit kajuty navstevniku koncertu. Behem hry nejdou ukladat pozice, ale je mozne se pomoci skveleho interface vratit o urcity casovy usek, vetsinou symbolizovany zastavkou nebo prujezdem v nejakem meste, zpet. Hra neni moc dlouha a diky tomu si udrzuje skvely spad. Je zde nekolik nijak obtiznych akcnich vlozek a ani obtiznost adventure casti neni vysoka, pokud jste pozorni. I kdyz i tady se samozdrejme najdou cca 2 tezce zakysova mista. Nastesti vas vetsinou hra sama po skonceni chapteru upozorni, ze jste neco neudelali nebo prehledli a to vetsinou v animaci vasi nasilne smrti.

The Last Express je fantasticka hra. V Cesku ji podle me hralo zhruba 10 lidi, coz by se v dnesni dobe, kdy je opet mozne hru sehnat, mohlo zmenit. Jeji pad do zapomeni povazuji za nespravedlnost. Jedna se totiz o klenot zanru, stojici na stejne urovni se serii Gabriel Knight a zadny plyne anglicky mluvici fanousek adventur by si ji nemel nechat ujit.

Pro: originalita, atmosfera, grafika, zvuk. proste skoro vsechno.

Proti: slepa ulicka - death end s pistalou vymenenou za brouka je zakys - smrtak

+35 +36 −1

Ultima Online

  • PC 100
Ultima Online nebylo prvni masove rozsirene MMORPG. Jeste pred ni vysel Meridian 59, jehoz doomovsky engine me ale i pres oslavne clanky v hernim tisku (= Score, ctenari a redaktori Levelu jiste za prvni MMORPG dodnes povazuji prumerny Asheron`s Call) nechaval chladnym. Kdyz jsem ale ve stejnem casopise videl recenzi na UO, ktera ziskala maximalni hodnoceni, vedel jsem ze tohle je je proste ono. UO jsem si nicmene zaradil do pocetneho seznamu her, ktere sehnat a zahrat si nemam absolutne sanci. Ostatne tehdy byla jeste bezna konfigurace pc 486 bez cd romky a o internetu, natozpak jakemkoliv stahovani her z nej jsme si mohli nechat jen zdat, pokud jsme o nem vubec neco vedeli. Nicmene - a samotneho me to prekvapuje - jsem zanedlouho obdrzel novy pocitac s pripojenim k internetu, coz byla pred cca 10 lety naprosta rarita a nedlouho pote jsem nejakym obskurnim zpusobem splasil i UO. Nutno dodat, ze jsem nikdy nebyl z tech, ktery meli moznost sehnat a hrat aktualni hry. Ultimu jsem rozehral na tehdy prvnim vznikajicim ceskem free shardu, hral ji asi 2 roky a skoncil jeste pred tim velkym boomem online her v Cechach.

O samotne hre se myslim ani nema moc cenu rozepisovat, je totiz v podstate dokonala a jeji prehledna 2d grafika je pro me osobne velke plus. Samotnou grafiku trochu tahly dolu pozdeji hojne vychazejici datadisky, ze kterych casem vznikl nechutny mismas. Hratelnostne UO hodne vychazi uz z legendarni Ultimy VII, i interface je podobny, stejne jako maximalni interakce s okolim, kdy je mozne jit lovit ryby, sekat drevo a vyrabet z nej nabytek, pect chleba z obili, ktere jste si predtim nasekali na poli etc. Podobny je i system kouzleni, system statistik byl hodne menen v zavislosti na serveru, kde hrac hral a puvodni princip skillu me osobne prijde pro podobnou hru idealni. UO byla hodne editovatelna hra a hodne zalezelo na fantasii majitelu serveru, kteri jeji hratelnost mohli posunout hodne nahoru (nebo dolu). Ostatne, UO je hlavne o lidech a pokud neni dobra komunita, tak sebelepsi system hry prijde vnivec.

Nejzabavnejsi na hrani byly uplne zacatky, kdy jsem zavital do sveta Britannie, vubec nic o hre a jejim hrani nevedel a drel bidu s nouzi zabijenim kostlivcu a prodavanim jejich vybavy. Kdyz jsem si nasetril na prvni poradne brneni a vyrazil s nim do prirody, tak me zabila a o vsechno okradla PK. Inu, jako ze zivota.

Pro: lety provereny svet britannia, 2d grafika, moznost delat defakto uplne vsechno

Proti: oproti everquestu vysoka narocnost na rychlost pripojeni

+14

Disney's Aladdin

  • PC 90
Aladdin je skvela multiformatova plosinovka, odehravajici se v kouzelnem prostredi 1000 a jedne noci, s notoricky znamym pribehem o Aladdinovi a kouzelne lampe v hlavni roli. Jeji technicke zpracovani je stejne jako dalsi hry od Disneyho z te doby opravdu dokonale a pro me osobne tato hra predstavuje takovy standard, jak by 2D plosinovky mely vypadat - velka graficka i hratelnostni variabilita, prijemne vyvazena obtiznost a primerena delka.

Ke hre jsem se dostal uz defakto v dobe jejiho vydani (tolerance nekolik let) a to primo k originalni verzi na cd! To tehdy mohlo stat dobre 2000kc a obsahovalo hru majici ani ne 10mb, no nekupte to...Tehdy mi mohlo byt neco okolo 10 let a se hrou jsem v omezenem vyhrazenem case docela dost zapolil, nicmene pozdeji kdyz jsem se k ni po mensi (mnohalete) pauze vratil, mi uz jeji dohrani nedelalo zadne problemy. Prvni levely jsou optimisticke a rozjizdeci, odehravaji se stridave ve meste Agrabah a na pousti. Obsahuji hodne tajnych mist s diamanty a obchodniky, u kterych se da nakoupit tolik "continues", ze s tim vystacite do konce hry. Casem Aladdinuv pribeh notne pritemni a obtiznost pritvrdi, ale hra je po kratsim treninku dohratelna pro vsechny a souboj se zaverecnym bossem je z tria sesterskych her od Disneye (Lion King, Jungle Book) nejpovedenejsi.

Ve sve dobe to byla nejlepsi a defakto prvni poradna plosinovka na PC, kde do te doby byly pouze pateticke pokusy od Apogee typu Jill of the Jungle nebo Duke Nukem, ktere ani v nejmensim nestacily na arkady na Amize a jinych domacich hernich systemech. Aladdinova disneyovska grafika, klasicky pribeh a hratelnost myslim neurazi nikoho ani dnes.

Pro: disney grafika, hudba, hratelnost, adekvatne zvolena obtiznost

Proti: nekolik lehce frustrujicich neprehlednych pasazi

+29

CD-Man

  • PC 65
CD-Man neni jen nejznamejsi a nejlepsi verzi Pacmana pro PC, ale zaroven patri do one skupiny legendarnich her, kterou mel pocatkem 90. let na disku kazdy majitel tehdy jeste ne tolik rozsireneho pececka. Triumfem CD-Mana je roztomile graficke ztvarneni a design levelu, tyto 2 faktory primo exceluji v prvnich 2 levelech, ktere jsou paradoxne nejznamejsi a malokdo se za ne dostal. Nasledujici urovne nicmene neprinasi zadne osvezeni ve stylu klice a brany prvniho levelu a co je horsi, jejich graficka stranka pusobi maximalne odflaknute a nechava uspesne zapomenout na zahradu a ocean z uvodu hry. Obtiznost neni nijak zvlast vysoka a hru neni problem dohrat. I kdyz - CD-Man je hra v podstate nedohratelna, protoze po dokonceni ne zrovna velkeho poctu svetu, vcetne jakehosi eurooptimstickeho levelu s dominantami zemi a vlajkami misto bonusu - na ceskou jsem samozdrejme nenarazil - se hrac bez jakehokoliv upozorneni (nebo nedejboze outra) opet vraci do prvniho levelu a obtiznost se nijak nestupnuje. Hraje se tedy defakto jen proti skore, coz je trochu skoda. I tak se jedna o klasiku a i bez naznaku pribehu nebo odmeny ve forme outra je hratelnost CD-Mana v hezke, ale nevyrovnane grafice stale dostacujici.

Pro: klasicka hratelnost, prvni 2 levelu

Proti: slabsi pozdejsi levely a jejich maly pocet, absence zakonceni

+16

Ishar 3: The Seven Gates of Infinity

  • PC 85
Ishar 3 je stejne jako predchozi dily defakto umelecke dilo na poli pocitacove grafiky. Je mozna trochu nezvykle zacit hodnocenim grafiky, ale Ishar 3 stejne jako minule dily nijak neexceluje po rpg strance a jeho hratelnost je uz tradicne misty trochu tezkopadna. Vse je postaveno na zvlastni atmosfere, kterou jsem u jinych her nezazil. Isharu 3 by se stejne jako minulym dilum dalo vytknout mnoho chybicek a chyb, ale vse prebiji dokonaly feel a pocit z nadherne stylove grafiky. Krome toho, ruzne pihy na krase jsou zpusobene spise originalnim pristupem autoru k zanru. Cela serie Ishar, vcetne predchudce Crystals of Arborea totiz vypada jinak a hraje se jinak, nez vsechny ostatni dungeony.

Ishar 3 zacina masivnim renderovanym intrem s drakem v hlavni roli, se kterym budete mit tu cest v samotnem (a vpravde impozantnim) zaveru. Pribeh je nicmene stejne jako v minulych dilech pouze nastinen, coz zase prispiva k tajemne a zasnene atmosfere hry. V uvodnim menu se nachazi prvni velka zmena oproti minulym dilum - moznost generovani kompletni party jakozto jakysi posun v neprilis user friendly pristupu autoru, coz nicmene nebylo zrovna to prave orechove vzhledem k tomu, ze kompletovani druziny po hospodach a hledani oblibenych charakteru (Targhan, Zeloran etc.) patrilo k tomu nejlepsimu, co tato serie nabizela. Je zde samozdrejme i moznost zacit pouze s hlavnim hrdinou druheho dilu Zubaranem, nebo export cele party z minuleho dilu, nicmene vzhledem k uz tradicne pomerne velke fluktuaci postav ve vasi druzine v Isharech je lepsi nepestovat si vic postav, nez 3 a zbytek nabirat podle potreby. I zde pak dochazi k situacim, kdy je treba vymenit v polovine hry nektere postavy ze sve druziny za jine, nutne pro dalsi postup v pribehu. Jednou vyhozene postavy pak nejdou znovu najmout, coz je k vzteku. Vztahy mezi charaktery v druzine patri k trademarkum tehle serie a Ishar 3 samozdrejme neni vyjimkou. Kdyz jsem hru dohraval, tak jsem mohl utocit pouze 3 cleny party, ostatni 2 utocili vyhradne na sebe navzajem, vyhodit je z party neslo, protoze s tim nesouhlasili zbyli clenove druziny a zabit je mi bylo lito. S druzinou v Isharech proste neni nikdy nuda a to i kdyz najimate pouze ta povolani a rasy, ktere by spolu meli vychazet.

Ishar 3 se prakticky cely odehrava ve meste Koren-Bahnir, ktere je tim nejlepsim mestem, ktere jsem v RPG zazil az do prichodu Baldur`s Gate. Je proste nadherne, deli se na chudinskou a bohatou cast, kam se jen tak nedostanete. Samozdrejmosti jsou stejne jako v minulem dile hospody, obchody nebo treba banka. Navrat bohuzel opet nehlasi ruzne skoly magie a jinych dovednosti, ktere byly pouze v prvnim dilu. Pribeh se toci kolem cestovani casem a v jeho prubehu se v zavislosti na vasich akcich meni i vzhled mesta. Podivate se nejen do dzungle nebo do nadherneho podzimniho lesa, kde je carodej zaklety do podoby myvala, ale i na stare zname zasnezene hory, kde grafika primo exceluje. Obtiznost je tradicne nekde mezi stupni "vysoka" a "hardcore". Moznost zakysu hrozi velmi casto a to zejmena v dungeonech, situaci hracum nezlehcuje ani trochu netradicni zpusob kouzleni a alchymie, ktere ale maji neco do sebe a fakt, ze spat je mozne pouze v hospode. Za objektivni chybu by se dal povazovat fakt, ze banditi ve meste leveluji spolecne s hracem.

Serie Ishar a jeji bohuzel posledni dil je pro me osobne jakysi predchudce serie Baldur`s Gate nejen v tom smyslu, ze se prakticky cela odehrava pod sirym nebem a jsou zde prekvapive vyrazne naznaceny vztahy mezi cleny vasi druziny, ale i v tom, ze pred serii BG byla serie Ishar mou nejoblibenejsi RPG serii vubec.

Pro: neopakovatelna atmosfera, lahudkova grafika, obrovsky vyber npc, nadherne stredoveke mesto

Proti: dabelska obtiznost, nutnost vyhodit nektere postavy z druziny, levelovani banditu

+14 +15 −1

Arkanoid

  • PC 65
Prvni a podle meho nazoru stale neprekonany Arkanoid, ktery narozdil od dalsich pokracovatelu prinasi prehledne a maximalne funkcni mnozstvi power upu, skvele nadesignovane levely a stylove jednoduchou 80s grafiku a design. Autori se dokonce pokusili o jakysi pribeh, ve kterem byla vase vesmirna raketa unesena do jineho prostoru, ze ktereho ji musite dostat.

Tuhle hru jsem hral v podstate odmalicka a jeji uvodni obrazovka ve me vyvolava nostalgicke vzpominky, nicmene vzdy jsem ji povazoval za onen nedohratelny typ arkad, ktery na konci 80. let vychazel. To se ovsem nedavno zmenilo, Arkanoid jsem spustil pod Dosboxem a dohral! A pak znovu a znovu! Na konci je zaverecny boss, ktery po vas strili a vy ho musite zasahovat, nasleduje outro v podobnem stylu, jako intro. Hlavni trik je v tom, ze je nutne hrat mysi, se kterou se da raketa pohybovat z jedne strany pole na druhe behem necele sekundy a vytahovat tak zdanlive ztracene mice. S klavesnici jste absolutne bez sance. Dale je nutne chytre vyuzivat bonusy, sbirat vsechny krome toho, ktery pridava 2 mice navic (ten se hodi jen asi ve 2 levelech, pokud mate vic micku, nepadaji dalsi bonusy) a hromadit zivoty na horsi casy, protoze v nekterych levelech klidne o takove 4 zivoty proste prijdete. Specialne v tech, ktere obsahuji pouze sede tezko rozbitelne kvadry, ze kterych zadne bonusy nepadaji.

Hra obsahuje neco pres 30 levelu, u kterych se ale obtiznost zase tolik nestupnuje a treba hned 3. level je jeden z nejproblemovejsich vubec, zatimco ve druhe dvacitce muzete klidne najit level vylozene odpocinkovy, slouzici k nacerpani zivotu. Ke kladum je treba pripocist i uchylnou hudbu, jejiz motivy znam nazpamet uz pres 10 let. Arkanoid je proste klasika ve stylu Manic Minera nebo Dungeon Mastera. Stylova a stale dobre hratelna.

Pro: dohratelnost, 80s design

Proti: trochu chaoticke zvysovani rychlosti hry

+13

Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast

  • PC 85
TOTSC byl na svou dobu rozhodne nadstandartni datadisk. Pred 10 lety totiz pod hlavickou datadisku vychazely zalezitosti, ktere by si o par let pozdeji nikdo nedovolil ani vydat zadarmo jako addon. Tento datadisk navic vysel nedlouho po puvodni hre v momente, kdy si kazdy hrac originalu zacal uvedomovat jeho jedinou chybu, tedy nizky zkusenostni limit a TOTSC tedy v podstate splnil jednoduche zadani - o neco prodlouzit nas pobyt v bajecnem svete Baldur`s Gate a postoupit o par levelu vys.

Pribehove se datadisk logicky pravdepodobne nemel odehravat pred finalnim stretem, ale po nem, kdy se charname venuje dalsimu cisteni okoli Baldur`s Gate, aby ho pozdeji lapil Irenicus. Technicky to ale pochopitelne nebylo mozne, protoze Sarevokova smrt by znamenala i zmenu reakci okoli celeho Baldur`s Gate. Fakt, ze datadisk defakto nechtene vychazi tesne pred onen finalni souboj, kdy pribeh puvodni hry skvele kulminuje je kazdopadne neprijemny a napad s volne pristupnymi lokacemi se neukazal byt nejvhodnejsim.

TOTSC jsou 3 nove questy s promenlivym rozsahem. 2 jsou fantasticke, 1 - ten hlavni - je trochu rozporuplny. Durlag`s tower je dungeon ve stylu druheho dilu, tedy jakasi podivna smesice ruznych na sebe nenavazujich non-medieval lokaci a sfer, ktera neni tolik zabavna a hratelnost spodnich pater je misty trochu frustrujici, i kdyz slavny souboj na sachovnici samozdrejme mel neco do sebe. Kladem datadisku je, ze neprinasi prehrsel novych kouzelnych predmetu a zadna npc, kterych byl velky pocet uz v puvodni hre a malokdo toho vyuzil. Hra si v tomto smeru stale udrzuje balanc. Je tu nekolik mensich zmen, jako treba druhy zbranovy slot pro maga a par dalsich prijemnych malickosti. Throne of Bhaal je samozdrejme kvalitativne nekde jinde, ale Tales of the Sword Coast nikdy nemel byt neco vic, nez "jen" mensi pridavek.

Pro: je to BG, zadne naznaky pozdejsi megalomanie autoru

Proti: zkusenostni limit mohl byt vyssi, nevyjasnene pribehove zasazeni

+25

Xenon 2: Megablast

  • PC 80
Xenon 2 je ve sve puvodni(!) verzi pro Amigu asi nejlepsi 2d space shooter vsech dob. Proc? Krome obligatni hratelnosti je to pro Bitmap Brothers typicke maximalne stylove graficke provedeni, kazda zona ma jine okoli i background, od prvnich organickych levelu, az po posledni 5. level odehravajici se v zelezobetonove pevnosti. Dalsim faktorem je obtiznost, ktera je sice hardcore, ale hra se da po kratsim treninku dohrat (bez autofiru to kazdopadne nema ani cenu zkouset) a odpousti obcasne chyby. Je to takovy zlaty stred mezi novejsimi shootery na PC jako je Raptor, ktere se daji bez problemu dohrat na prvni pokus a nedohratelnymi Tubular Worlds, kde jediny zasah do vase rakety defakto znamena nutnost zacit odznovu. Zvlastnosti Xenonu 2 je i moznost couvani, skvely design vsech levelu obcas hrace muze zavest do pasti, ze kterych se vsak narozdil od jinych podobnych her da vycouvat.

Problemem Xenonu 2 a 95% starych arkad je bohuzel nizka kvalita konverze na PC. Tato verze vubec neobsahuje backgroundy a hraje se ponekud tezkopadne, ostatne stejne je tomu tak i s dalsimi hrami od Bitmapu prevedenymi na PC, specialne Gods a Magic Pocket. Pokud si tedy chcete uzit pravy Xenon 2, zahrajte si ho pres emulator Amigy.

Pro: infarktova hratelnost, klasicky bitmapovska grafika, vytvrdli zaverecni bossove, stylovy obchodnik

Proti: absence intra a outra, obcasny zmatek na obrazovce v poslednich 2 levelech

+14

Jazz Jackrabbit 2: The Secret Files

  • PC 50
Jsou datadisky, bez kterych si puvodni hru nedovedeme predstavit (Armageddon`s Blade k HOMAM3), vetsina datadisku pak pridava nasup novych tezkych misi a bohuzel existuji i datadisky, ktere jsou nehoraznym tahanim penez ze zakazniku a jejich sestaveni nemohlo trvat dele nez 1 den. The Secret Files je bohuzel priklad prave takoveho datadisku. Jedina novinka stojici za rec je pridani 1 noveho charakteru, za ktery jde hrat - roztomile blond zajecice Lori. Tot vse. Ona slavna nova epizoda je pouze snuskou nekolika po vzoru puvodni verze druheho Jazze neuveritelne snadnych levelu, ktere jsem na nejvyssi obtiznost dokoncil za 2 hodiny bez ztraty zivota. Designove neprinaseji absolutne nic noveho a co je nejhorsi, neni v nich ani zadny boss, proste nic! K dovrseni vseho na konci ceka pouze cedule se suchou informaci o dokonceni epizody... Datadisk dale obsahuje urovne od fanousku, ktere byly k dispozici zadarmo (!) na internetu, ktere onu ubohost puvodnich autoru povetsinou strkaji do kapsy a nabizi konecne trochu vyzyvajici obtiznost. Jazz by si rozhodne zaslouzil neco lepsiho...

Pro: hratelnost puvodniho jazze 2, nova hratelna postava

Proti: zadne animace, zadni bossove, zadny pribeh, nulova obtiznost

+12

Blackthorne

  • PC 80
Blizzard zacinali svou karieru vykradanim jinych uspesnych her a zatimco klon Duny 2 Warcraft a realtime strategie samotne se ukazaly byt sazkou na spravnou kartu, flashbackovka Blackthorne je jedina jejich hra, ze ktere se nestal hit. To ale neznamena, ze by to byla spatna hra - naopak. Blackthorne ma krasnou grafiku, prijemne se hraje a jeho obtiznost je presne vybalancovana tak, aby hru mohl po urcitem treninku dohrat uplne kazdy. Zaporem je rozhodne absence jakekoliv originality a fakt, ze veskere napady autori vystrileli v prvnich 5 levelech, takze hrac ve zbylych 2/3 hry pouze opakuje jedny a ty same cinnosti. Kupodivu to ale nijak zvlast nefrustruje, hra si totiz udrzuje prijemnou hratelnost a kdyz se nakonec nuda uz pomalu vkrada do mysli, tak konecne prichazi na radu finalni boss. Mimochodem - hra obsahuje tu a tam i nejaky rozhovor a naznak pribehu, ktery je pro Blizzard klasicky - souboj cloveka s orky. Autori se opravdu nezaprou.

Pro: grafika, zabavne prestrelky, atmosfera

Proti: misty nudne a repetivni, nizka originalita

+28

Heart Of Darkness

  • PC 80
Hra Heart of Darkness byla tesne pred dokoncenim uz nekdy v roce 1995, tehdy zpusobila doslova poprask svou dokonalou grafikou a animacemi. Pak se po ni (a tvurcich) bohuzel slehla zem, aby se jako fenix z popela vynorila o 3 roky pozdeji v dobe, kdy 2d arkady zcela ustoupily realtime strategiim a 3d akcim. Hra vysla pomerne v tichosti a i kdyz sklidila priznive recenze, doba uz bohuzel pokrocila natolik, ze Heart of Darkness prosla v podstate bez vetsiho zajmu. A jaka je hra samotna?

Heart of Darkness ma v souladu s nazvem srdce. Nadseni a laska autoru z ni primo cisi. Hra ma velmi chytlavy pribeh ve stylu filmu Stevena Spielberga a Roberta Zemeckise, ktery by se mozna zpocatku mohl nekomu zdat trochu infantilni, ale casem notne pritemni a i ten nejvetsi skarohlid hlavnimu hrdinovi fandi a preje si zachranit jeho psa, cizi svet na ktery se teleportuje a rasu jakychsi letajicich opic, ktere se tam s hrdinou sprateli. Co se tyce hratelnosti, Heart of Darkness nezapre, ze jej vytvorili autori Flashbacku a Another Worldu. Hra je prospikovana napady, hratelnost a tempo se neustale meni a ke konci uz i znacne prituhuje obtiznost. K tomu je treba pripocist opravdu kouzelnou grafiku. Zaporem muze byt kratsi rozsah, a i kdyz hru neni jednoduche dohrat, primo se nabizi vlozeni 1 levelu s letanim, takovou tou klasickou zmenou hratelnosti, jako byl treba v Aladdinovi level na letajicim koberci, nebo v Lion Kingu uskakovani pred stadem buvolu. U Heart of Darkness vsak asi muzeme byt radi, ze hra vubec vznikla.

Pro: pribeh, grafika, atmosfera, nerepetivnost, obtiznost, dabing

Proti: prilis kratke

+16

Golden Axe

  • PC 75
Golden Axe je jednou z tech her, ktere byly pritomny na harddisku snad kazdeho hrace na zacatku 90. let. Dalsi jeji zvlastnosti byla oproti jinym arkadam az detsky snadna obtiznost a kratka herni doba, coz nicmene umoznilo tuto hru dohrat uplne vsem a patrne stoji za masovym rozsirenim teto hry. Neprimou volbou obtiznosti pak byl vyber postavy, kde si sice kazdy bral trpaslika, ale nejvetsi zabava byla hrat hru na multiplayer ve slozeni barbar/amazonka. A propos - multiplayer! Ten - jak uz to to tak byva - posunul hratelnost do uplne jine urovne. Co se tyce zpracovani, grafika je velmi hezka s menicim se prostredim a charakteristickou melodii vyluzovanou pc speakerem si pamatuju dodnes. Hra se dokonce pokousi o jakysi pribeh s epickym putovanim za zachranou kralovstvi, doprovazeny putovanim po mape. Kdyz uz nic jineho, vypada to opravdu pekne.

Pro: hratelnost, multiplayer, atmosfera, uchylna hudba

Proti: bugy, obcasna deprese s preskokem propasti, vylizana AI, nizka obtiznost, prilis kratke

+31

Prehistorik

  • PC 65
Prehistorik 1 sice v prvni polovine 90. let okupoval vetsinu harddisku v Cechach, ale z dnesniho hlediska je to uz pomerne slaba zalezitost, zvlast s ohledem na soudobou konkurenci na Amize. Hra je jednoducha a hratelnost i zpocatku hezka VGA grafika maji ke konci hry vyrazne sestupnou tendenci. Zatimco prvni uroven je plna zajimavych napadu nebo "secretu" a nasledujici ledova zona je skutecne povedena graficky i designove, tak nasledujici levely pusobi, jakoby to autori uz chteli mit za sebou. Hra ma kazdopadne porad neco do sebe, hlavne diky pritazlivemu neandrtalskemu prostredi, nadsazce a souboji s bossy, to nejlepsi si ale autori schovali do druheho dilu.

Pro: originalni namet, souboje s bossy, prvnich 2 levely

Proti: detsky snadna obtiznost, tezkopadnost, posledni 2 levely

+33 +35 −2