Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Super Cobra

  • Arcade 65
Super Cobra je přímým pokračováním shoot 'em upu Scramble, které bylo vydáno pouhý měsíc po svém předchůdci. Z toho vyplývá, že není možné očekávat nějaké převratné změny a je to přesně tak. V zásadě jde o rozšířenou a lehce pozměněnou verzi téhož. Počet oblastí je navýšen o pět na celkových jedenáct. Nové překážky a nepřátelé, kteří po vás střílejí a někdy se dokonce pohybují část cesty s vámi (pokud je nezničíte), také navyšují obtížnost a tím dále prodlužují herní dobu. Čistý průchod bych odhadl skoro na půl hodiny, tedy asi trojnásobek Scramble.

Naučit se jednotlivé části je tentokrát náročnější a zkoušet hru dokončit bez využití continues by stálo hodně času a nervů. To je podstatná změna a v emulátoru nikoho počet využitých kredit trápit nemusí. Díky tomu a díky zkušenostem z předchozí hry jsem ale na konec úspěšně dorazil za nějaké tři hodinky. Díky novinkám si hra zachovává variabilitu i při větším rozsahu, oceňuji snahu autorů každou část nějak ozvláštnit. Vyšší obtížnost ale ke konci způsobovala pokles zábavnosti. Od začátku jsou prostory užší a nepřátelé agresivnější, obtížnost je opravdu výrazně výše. Vzhledem k vydání musely být oba tituly tvořeny současně a Scramble tak teď působí jako demoverze. Ale díky rozumnější obtížnosti ho nakonec hodnotím o něco výše. Výhodou Super Cobry je ovládání vrtulníku, což je mi o něco bližší, ale jde jen o kosmetickou změnu a osobní preferenci. Jediný praktický rozdíl je v samotném finále. Celkově jde stále o dobrou hru, která stojí za vyzkoušení. Rozhodně nelituji odbočky od hraní Anniversary Collection Arcade Classics a je škoda, že se Super Cobra nedočkala zařazení do této kolekce.
+12

Night Slashers

  • Arcade 90
Night Slashers je fantastická řežba plná nekonečných gejzírů krve a rozervaných kusů těl. Scream, Bloody, Gore, jak byl řekl nebožtík Chuck. Praskající lebka v žádné jiné hře nevyluzuje tak sladký tón. Anebo mlaskající střeva na podlaze zní uchu líbezněji? Gurmán neví co dřív, a proto kydlí bez přestání. Jako v každé automatovce pracně vytvořený svinčík rychle mizí a není možné si jím dlouze pokochat. O to víc se musí hráč snažit. Óda na radost!

Night Slashers je svým věkem stejný ročník jako druhé díly Final Fight a Streets of Rage, ale dává si je s prstem v nose. Bohužel hra vyšla v době vzrůstající hysterie kolem Mortal Kombat a do Evropy se dostala v nepoživatelné verzi. Ještě na přelomu tisíciletí jsem narazil na automat, kde byla servírovaná zelená krev. Fuj! Copak jsme prasata bez špetky vkusu? Dnes už tento problém řešit netřeba. Před pár lety se totiž na trhu objevila vymazlená předělávka, která se s ničím nepáře a každý si ji může vychutnat v teple vlastního domova. Krvavější a zadarmo. Ber nebo běž blít.
+11

Sega Rally Championship

  • PC 60
  • Arcade 95
Fiiiiiiiiiiiiinish... :-)

V roce 1995 na dovolené v Itálii jsem poprvé ignoroval moře, jelikož hned za silnicí se rozkládala arcade herna. A tam kromě jiných dobrých her sídlil i tenhle klenot, pochopitelně v luxus verzi s naprosto obří (tenkrát) obrazovkou a "modelem" celého auta. Strávil jsem tam hodiny koukáním po ostatních, jak jim to jde. Jednou se usmálo štěstí i na mě a dojel jsem do alespoň do poloviny stage 2... dodnes to mám někde na videu.

Konec vzpomínání a hurá do přítomnosti. Sega Rally Championship nabízí 2 vozy - Toyota Celica a Lancia Delta Integrale. Vozy se mezi sebou příliš neliší, je to spíš o preferencích. Lze vybrat buď trénink nebo Championship, kde můžete projet 4 stage (ale to už chce hodně šikovnosti). Kromě mobilních šikan v podobě soupeřů na trati je úhlavním nepřítelem časový limit. Úvodní stage (Desert) je pochopitelně jednoduchá, trať má kilometr na šířku a v podstatě se nedá nedojet v výraznou rezervou. Jak je ale v arcade hrách zvykem, zbývající časový limit se přenáší dál, takže čím rychleji, tím lépe. V druhé stagi (Forest) už se náskok bude hodit, čas utíká pocitově mnohem rychleji a trať je náročnější. A pokud v šibeničním limitu dojedete i Mountain, čeká na vás bonusová stage Lakeside a ta se už bez brutálního tréninku dojet nedá. Autoři si pravděpodobně mysleli, že sem už se moc lidí nedostane, tak graficky je Lakeside dost monotónní a odfláklé v porovnání s prvními třemi úseky.

Arcade verze frčí v 60fps a po stránce grafiky patří určitě k tomu nejlepšímu, co v 95. roce vzniklo. Hratelnost je skvělá, auta reagují rychle, ale zároveň je cítit, že mají nějakou váhu - i když jízdní model je pochopitelně hodně zjednodušený. Dnes se tato hra dá užít buď v MAME nebo ve verzi pro PS2, kde je to port 1:1 a hraje se nejlépe.

No a pak vyšla (kromě portu na Sega Saturn) ještě PC verze. Bez podpory 3D karet, s notně očesaným vizuálem a spoustou grafických chyb. Ke cti budiž to, že se snaží zuby nehty držet originálu, ale výkon tehdejších pc neoptimalizovaných jen na hry byl prostě nedostačující. Ale buď to nebo utratit veškeré kapesné někde v herně.

Každopádně automatovou verzi řadím k nestárnoucím klasikám.

Pro: 60fps, skvělá grafika, ovládání aut

Proti: obtížnost, mizerný PC port

+11

Double Dragon II: The Revenge

  • Arcade 60
Arkádovka Double Dragon 2 je dalším z “rubaček“ 80-desátek, která se vydávaly po úspěšch bojových kousků filmového plátna. Lehce vylepšené pokračování hry, ve které jde opět staré známé bratry Leeovi, kterí musí napravit členy pouličního gangu Black Warrior, kteří odpravili Miriam, zachráněnou v díle předchozím.

Ve čtyřech levelech nemusí spoléhat jen na své končetiny, ale mohou vymlátit z protivníků třeba nůž, baseballku, šutráky či biče a ulehčit si nesnadný úkol. Hra nabízí možnost bojovat za jednoho z bratrů nebo společně se spoluhráčem nelítostně kosit darebáky. 

Hodnotím v lepším průměru, dodáni byly noví protivníci ( bossové ) i pár nových hmatů, ale v podobném žánru kolem 90-tých let bylo vydáno pár povedenějších ( Streets of Rage např. ), ale i horších – 60 %
+10

OutRun

  • Arcade 70
OutRun je další automatovka, u které jsem strávil spoustu času a utratil za ni spoustu drobných. Ferrari je po Porsche má druhá nejoblíbenější automobilová značka, takže jsem rád usedl do sedačky stylového červeného automatu a vyrazil na cestu po USA.

Časový limit je nemilosrdný, a dokončení hry tak není nic lehkého, když navíc vezmu v potaz další vozidla (včetně Porsche 911 Turbo), která se mi pořád pletla do cesty, a jízdu mi tak vůbec neulehčovala. Super vychytávkou byla na tehdejší dobu možnost volby směru, kam se bude má cesta ubírat dál. Z písečných pláží jsem se tak dostal přes rušná města či zasněžené hory až do cíle a často jsem jel jinou cestou.

OutRun není špatná hra a patří mezi ty nejznámější tituly pro Arcade automaty vůbec, ale postrádám u něj multiplayer a více zábavy jsem si užil třeba u SCUD Race.

Pro: Ferrari Testarossa Spider, stylový vzhled automatu, možnost volby směru, okolní krajina

Proti: přísný časový limit, chybí multiplayer

+8

Die Hard Arcade

  • PS2 100
  • Arcade 100
Pamatuji se na to, jako by to bylo včera. Jaro 1999. Republikou stále ještě cloumal sarajevský atentát, k moci se dostala levota a cena za žeton stoupla na bůra. Napravo stál Killer Instinct, nalevo byl Tekken 3. S kámošem jsme stáli mezi nima u automatu s podivnými japonckými klikyháky. Dnes už vím, že to byl Die Hard Arcade, ale tenkrát jsme mu říkali Policajti. On hrál za chlapa, já za babu. Seskok z vrtulníku na balkón a jde se na věc.

Prvních pár otrapů neklade větší odpor. Výtahem sjíždíme do garáže, kde nás zastaví hasičské auto se stříkačkou. Sekerou zkouším odolnost požárnické helmy. Po jedné ráně se rozpadla společně s lebkou. Na hajzlu si poprvé vjedeme do vlasů v souboji o prdící dělo. Protože jsem prohrál, nechávám následně kámoše schválně vydusit pepřákem. Cestou do počítačového centra nás na chodbě přepadli dvě v latexu voháknutý kozatky. Normálně ženský nebiju, ale když jde o život, tak je mlátím rád. Uvnitř už na nás čeká speciální komando vyzbrojené samopaly. Nevěděli, že čekali na smrt a teď už s nepřítomným výrazem čekají na příjezd pohřebního vozu. Frčíme dál. Princezna volá. Postup dál je zablokován a musíme proto volit nebezpečnou cestu po parapetu a šachtou. Nepřátel neubývá, ale my už cítíme, že konečné vítězství je na dosah. Karatista, judista, sumista, samuraj. Japoncké bojové sporty jsou pro smích. Tahle verbež nás nemůže zastavit.

Jak se blížíme do finále, začínají se kolem nás srocovat nevěřícné davy. Někteří trvale opálení přihlížející se snaží zneužít našeho vytržení z reality k vlastnímu obohacení, ale loket mezi žebra je staví do latě. A pak se to stalo. Po úderu golfovou holí utekl hlavní padouch z posledních sil na střechu. Chvíli ještě machroval s katanou, ale záhy zařval naposledy. Dohráno za slabých 25 minut, na jeden žeton a bez ztráty kytičky. Život v potemnělé herně se zastavil, čelisti padly v němý úžas a objevilo se světlo. Najednou nevadilo, že půlka z nich má černý huby. Na chvíli jsme všichni byli jedna ruka.

Die Hard Arcade je první mlátička, která byla plně 3D a v boji využívala interakci a zničitelnost okolního prostředí. Z ran a kopů je možné vytvořit několik desítek komb a chytaček. Přestože šlo v roce 1996 o revoluční počin měnící zažité pořádky, tak se světová revoluce nekonala. Na konci devadesátých let už byla největší sláva arkádových mlátiček nenávratně pryč a žánr bojovek se začal čím dál více orientovat do frenetických akcí z třetího pohledu. O dva roky později sice ještě vyšlo povedené pokračování Dynamite Cop, ale pak nastal konec. Die Hard Arcade se i po dvaceti letech skvěle hraje a nemá konkurenci.
+8

The House of the Dead 2

  • Arcade 80
Dvojka se mi sice zažrala pod kůži především ve verzi The Typing of the Dead, ale není pochyb o tom, že představuje vylepšení toho, co jsme znali z jedničky. Posun v grafice je dle mého oka dosti výrazný: Hra je barevnější, detailnější, textury bohatší a prostředí Benátek atraktivnější než rezidence z prvního dílu. Ostatně, celé to jede i na výkonnější arkádové mašině (Sega Naomi; jedničku poháněl Model 2).

V servisním módu automatu je možné nastavit i červeně zbarvenou krev; nicméně tak samozřejmě musí učinit majitel hardwaru a obyčejný hráč s defaultní zelenou mnoho nezmůže.

Výhradu mám hlavně proti boss fightům, které opět vyžadují bleskurychlé reakce (nebo hodně "continues") a jsou i poněkud nevyvážené - zatímco několikahlavá saň je mimořádně otravná, vyřízení vodního bosse je triviální záležitostí.

Dnes už je zjevná brakovost a prkennost dabingu (který mi jako dítěti přišel cool), ale vzhledem k celkové stylizaci hry mi to přijde spíš jako roztomilá součást atmosféry než jako něco rušivého.

Pro: vylepšená grafika, prostředí Benátek, brutalita, sympaticky braková atmosféra

Proti: nevyváženost a obtížnost bossů, defaultně zelená krev, absence grafických nastavení u PC verze

+8

The House of the Dead 2

  • Arcade 60
Když už jsem byl v té Arcade Herně, stačilo udělat úkrok doprava k výraznějšímu automatu, než byl první díl. Pistole zůstali stejné. Herní styl nezměněn. Hra se ale dočkala pár příjemných vylepšení.

Na první pohled zmizelo blikání. Na tohle se mnohem lépe koukalo. Oči nebolely a grafika je jemně vylepšená. Moc mi neseděla změna krve z červené na zelenou. Naopak mi o něco lépe sedělo vylepšení nabíjení. Už nemusíte mačkat střelbu mimo obrazovku. Tentokrát stačí mimo jen vychýlit mušku. Stejně si ale myslím, že kdyby bylo třeba z boku pistole nějaké tlačítko na nabíjení, bylo by to mnohem intuitivnější.

Obtížnost je pořád stejně masochistická. Zombie sice trochu zpomalili, zato bossové jsou snad ještě těžší. Jsou opravdu nároční. Zničit je bez ztráty kytičky chce hodně cviku a trpělivosti. I když to asi do velké míry závisí na tom, jak se poperete s ovládáním. To, že musíte do tří zombií během krátké chvíle vystřílet 12 ran šestiraňákem, je ale fakt.

Zachraňujete více lidí a bonusy je stále těžké získat. Opět je dobré míti parťáka. Dvojka The House of the Dead prošla jen mírnou evolucí. Vylepšení jsou ale příjemné a hra se hraje líp. Možná by se to na počítačí hrálo líp s myší. Arkádové automaty už jsou dneska opravdu muzeum.

Pro: nebliká jako první díl, vylepšené nabíjení, vylepšená grafika

Proti: pořád nic moc nabíjení, masochistická obtížnost (arcade), zelená krev

+7

Demon Front

  • Arcade 60
Kdybych si měl pomoct odkazem na kulturu memů, tak řeknu, že Demon Front je to, co vám přijde domů, když si na Wishi objednáte Metal Slug.

Což ale není nutně špatně. Celá série s Kovovým slimejšem patří k vrcholům arkádové zábavy 90. let a sám patřím k hráčům, kteří se po jejím dohrání aktivně snažili najít "něco v podobném stylu".

Svému předobrazu se hra nejvíce blíží působivým pixel-artem s humornou, cartoonovou stylizací s množstvím detailů.

Zaostává ovšem v level designu - jednotlivé úrovně jsou v Demon Front dost natahované, a to většinou skrze neustálé spamování těch samých nepřátel na ta samá místa. Nejde o nic jiného než o umělé natahování délky hry a pro hráče je cyklické opakování téhož akorát otravné. Chybí taktéž pověstné "set-pieces", tedy jakési velkolepé obdoby akčních scén z hollywoodských blockbusterů, které Metal Slug vytrhávaly ze stereotypu a pomáhaly jej činit spektakulárním a vzrušujícím.

Ještě bych si postěžoval na zákeřné patterny některých útoků bossů (např. firebally, které v poslední chvíli nečekaně zatočí, když je zkoušíte přeskočit), ale to je vlastně u arkádovek běžná věc. Nějak na sebe ty automaty vydělávat musí, že ano...

Pro: grafika, uspokojí hráče hladné po pokračování Metal Slugu

Proti: slabší level design, stereotypní pasáže, nevýrazná hudba

+7

SCUD Race

  • Arcade 80
SCUD Race je automatovka, kterou jsem často hrál v jedné mé oblíbené hospodě. Naposledy, když jsem tam byl, tak byly "Autíčka", jak jsme SCUD Race s kamarádem přezdívali, rozbitá, ale snad je ještě někdy dají do kupy a budu se znovu moci projet v mém oblíbeném Porsche 911 GT2.

Netvrdím, že jsem doma nehrál žádnou hru pod vlivem alkoholu, ale to si dám jen pár piv a navíc nejsem vlastníkem volantu. U SCUD Race je to ale něco úplně jiného, protože v hospodě si dám těch piv daleko víc, sem tam to proložím panáčkem, a pak nastane ta jediná možná situace, kdy usednu za volant značně opilý. Naštěstí tím ale nikomu neublížím, a tak si jen můžu užívat tento jedinečný zážitek, který v reálu nikdy nezažiji (snad:)).

Hru se mi podařilo dohrát jen jednou, a to když přišel jeden známý, se kterým jsem se již dlouho neviděl a válcoval všechny soupeře tak, že mě vybičoval k mému životnímu výkonu. Předtím jsem se myslím dostal maximálně do čtrnáctého kola z patnácti, a to jsem kvůli nedostatečnému časovému limitu ani nedokončil.

Pro: Porsche 911 GT2, okruhy, atmosféra, vibrace volantu, můžu si před jízdou přihnout

Proti: občas auta neposlouchají, jak by měla

+6

RoboCop

  • Arcade 60
K devadesátkové kultuře akčních přestřelek patřily i následné pokusy o převedení na herní pole a námět detroitského důstojníka Murphyho zabitého při přestřelce a následně přetvořeného v kyborga RoboCopa musel nutně následovat.  Stejně jako ve filmu je i zde povolán vyčištit nejen ulice města automobilů od všelijaké verbeže v podobě lidí, psů a robotických protivníků.  

Levely jsou časově omezené, lze si trochu času koupit sběrem cestou stejnou jako pár hranolků života při poškození. Po úspěšně misi vás hra posune na střelnici, kde se dá vystřílet vylepšení. Hra mě kupodivu v mládí minula, dal jsem ji až teď na retro konzoli, ale musím říct, že znám povedenější kousky – lepší průměr 60 %
+5