Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

SWAT 4

  • PC 75
Miluju kooperace. Proto jsem si vybral čtvrtý díl simulátoru zásahové jednotky SWAT. Když jsem nakoukl do popisu, přišlo mi 13 misí hrozně málo. Nejvíce jsem se zhrozil, když jsme s parťákem během 20 minut dohráli první 3 mise. „Wtf“ jsem si říkal. Naštěstí je na tom zbytek hry jinak.

První 2-3 mise jsou takové zahřívačky do pekla, které přijde dál. Hráli jsme pouze ve dvojici a obtížnost byla místy opravdu šílená, stačil jeden blbej pohyb a bylo po parťákovi. Některé mise jsme opakovali klidně i 10x. Byla to stále veliká zábava a to proto, že hra disponuje skriptem, který po lokaci rozhází nepřátele úplně jinak, takže téměř žádná hra není úplně stejná. Jmenoval bych příklad, kdy jsme vtrhli do obchodu a v prvních dveřích napravo byl vždy skrčený majitel - civilista. Když jsme jeli misi napotřetí, už si to Jack hezky s poutama v ruce mašíroval dveřmi, aby majitele zatknul. Místo toho padl držkou k zemi, protože ve dveřích místo majitele stál nasraný a po zuby ozbrojený záporák.

Hratelnost je na opravdu vysoké úrovni, byť u posledních misí bych vytknul moc velká bludiště chodeb. Měl jsem radši takové ty komornější akce zpočátku. Každopádně největší zážitek byl asi v poslední misi, kdy jsme po úmorných loadech konečně úspěšně vyčistili lokace, ale jeden parchant nám furt zdrhal. Běhali jsme jak postřelení kačeři po chodbách a sledovali ho díky tomu, že za sebou zavíral dveře. Konečně jsme ho nahnali do slepé uličky, a když jsme se chystali v uzavřeném kumbálu mu prohnat kulku hlavou, najednou se ten šmejd objevil za náma, Jacka odkrádloval a já vyvázl jen s těžkým zraněním. Takovýchto zážitků máme ze hry více, ale bylo by to na delší povídání.

A teď taky něco z obecného hlediska. Vytknul bych rozporuplnou AI. Na jednu stranu dělá geniální obchvaty, útočí, kryje se a zdrhá, když jde do tuhého. Na stranu druhou se často někde šprajcne anebo jen blbě čumí. Je to škoda, ale nám to nijak zážitek nekazilo.

Chválím výborný design misí. Na hru z roku 2005 je tu opravdu veliké množství detailů, což je nejspíš dáno menší rozlohou jednotlivých map. Některé mise se vyznačují skvělou, někdy až hororovou atmosféru – zejména zásah odehrávající se v sídle sekty pološílených a asi i řádně sjetých magorů. Tomu přispívá hudba, ač je občas až moc nevýrazná.

Ještě bych vytkl těžkopádné ovládání, kdy se mi občas stalo, že jsem nechtěně střelil civilistu, ačkoli jsme ho chtěl vlastně zatknout. Animace při přepínání zbraně jsou až moc pomalé, ale asi to má být patřičně realistické. Po grafické stránce to vypadá hezky, ale při nahození vyššího rozlišení se mi ve hře vždy rozhodily fonty a některé dokonce nebyly vůbec vidět.

A jako poslední věc zmíním horší optimalizaci. Občas se mi hra začala z ničeho nic sekat a pomohla mi až docela jednoduchá věc. Stačilo pouze hru shodit na lištu a zase nahodit a zas běžela jedna báseň. Nevím, proč to dělalo, ale stávalo se mi to asi 1-2x za misi.

Verdikt: Jsem spokojen. Nejedná se o špičkovou hru, ale zabaví (zejména v multiplayeru) a to je si myslím nejdůležitější. Konečně taky něco jiného, než jen samé "kól of dúty" 75%

-Jacku, já to vemu zleva, ty to vem zprava
-Jop, jen to proskenuju, mmt... jeden šmejd je nalevo a u tebe u dveří civilista
-Ok, tak na tři - raz, dva, TŘI !!!
-Mám ho !!! Muhehe !
-Čistý.... hele Jacku... tyvole ten z**d vytahuje--- *prásk*
-Oukej, tak odznova...

Pro: atmosféra a propracovanost lokací, bez příběhu, nutnost pečlivě plánovat postup, tuhá obtížnost, grafika, rozmanitost

Proti: ke konci to bylo až moc o náhodě a rozhodně nic nešlo na první/druhý pokus, technické problémy, za více misí bych se nezlobil

+16

Command & Conquer: Tiberian Sun

  • PC 90
Nikdy som nebol nijakým vyznávačom strategických hier, no každé pravidlo musí mať nejakú výnimku. V mojom prípade je to séria Command & Conquer.

Tiberian Sun (ďalej len TS) nijak nevybočuje zo série C&C. Máme tu akčnú a dynamickú hrateľnosť, hrané cutstcény a samozrejme záporáka Kanea, ktrorý opäť túži ovládnuť svet (alebo niečo podobné).
Pokiaľ ide o tie spomínané cutscnény, ako fanúšika Terminátora ma potešila prítomnosť Michaela Biehna, ktorý stvárnil Jack McNeila a svoju úlohu si náležito užil.

Hrateľnostne hre nemôžem vytknúť asi nič. Hra je rýchla, náplň misií je rôznorodá, široký výber jednotiek a budov a pre mňa primeraná obtiažnosť.
Aby som len nechválil, dosť ma zamrzela absencia Mammoth Tankov, ktoré podľa mňa k C&C sérii neodmysliteľne patria, ale s tým sa nedá nič robiť.

Na záver môžem povedať, že TS je po Red Alerte 2 druhá stratégia, ktorú sa mi podarilo dotiahnuť do zdárneho konca a zároveň sa pri hraní baviť. A to je v mojom prípade jav nie až tak často vídaný.

"One Vision, One Purpose"

Pro: hrateľnosť, príbeh, obtiažnosť

Proti: absencia Mammoth Tankov, niekedy nie celkom dobre vyriešené briefingy

+16

Worms World Party

  • PC 70
Worms ve staré dobré formě, která před příchodem revolučního, leč špatně zpracovaného dílu ve třetím rozměru, dobývala nejeden domácí, školní nebo pracovní počítač.

Jednoduchý koncept je tu doveden do snad nejhratelnější verze Wormsů, kdy jedna partička střídá druhou. Přítomna je i kampaň, kterou ale stejně nikdo nehrál. Všichni, kdož měli po ruce někoho vykazujícího známky života, stejně sáhli po vzájemném souboji. Ten byl často oddalován vymýšlením jmen osmi červíků – jednou tak Schwarzenegger zaměřoval raketou Gándího, podruhé si Sindibád procvičil houmran na Beckhamovi. Následně proběhla nutná kontrola toho, jak si budou červáci nadávat, oblíbena byla především polština, nebo jaké hrobečky se budou hodit pro danou grupu. Prostě zábava na mnoho hodin.

Samotná hra se vždy stočila k odpálkování prvotních, doposavad neukrytých cílů. Poté proběhla akce zákop, s tím, že kdo zůstane na nekrytém prostranství, brzy bude polechtán sprškou napalmu. No, dokud nezačla stoupat voda, šlo o vyčkávací taktiku, kterou dokázal narušit jen náhodně vržený svatý granát.

Zábavná a výborně hratelná klasika, kterou zkusil asi každý hráč na začátku milénia. Plusem je i to, že na tomto typu her se ani trochu nepodepíše zub času. Na druhou stranu, je to opravdu červí díra na čas, který se bude ztrácet a vaše produktivita bude jen klesat. Kdo to ale kdy řešil při hraní Worms!

Pro: hratelnost, grafika, volby a možnosti společně s jednoduchým konceptem

Proti: nutnost.. živého protivníka

+16

Rise of Nations

  • PC 85
Napriek tomu, že mnohí povedia, že RoN je mechanizmami vykrádačkou Age of Empires II a prechádzaním epochami zas Empire earth, je pre mňa RoN najzábavnejšou hrou zo spomínanej trojice.

Na jednej strane nemá tak prepracované kampane ako AoE 2 ale skôr generické dobíjanie sveta a ani toľko epoch ako EE. Na druhej strane však prináša svižné a najmä prehľadné hranie, nastaviteľnosť zvukovej i textovej signalizácii množstva vecí. Zábavné a hrateľne spracovaný mikromanažment (ťaženie surovín podlieha budove vystavanej pri zdroji, kde zdroj ovplyvňuje možný počet priradenia pracovníkov, oproti klasickejšiemu "niekdeto drevo narúbte a kamene nakopte") funguje v mojich očiach v spojení s epochami na výbornú (oproti EE, kde sa mi to nepáčilo a pôsobilo to dosť násilne pospájané).

Grafika je pre niekoho na rok 2003 zastaralá, pre mňa však jednoznačne malebná a taký pád atómovej hlavice je znázornený skutočne "kochateľne". Hudba opierajúca sa o etnické nástroje mnohých hrateľných národov(každý má nejaký ten bonus a špeciálne jednotky) taktiež pôsobí príjemným dojmom a tak mi ako jediné výsledné negatíva pôsobí absencia nejakej príbehovej kampane a možno priveľké okopírovanie klasického AoE.

Pro: osvedčený AoE koncept, časové epochy, "superpowers", mikromanažment, výbuch atómovky

Proti: generická kampaň, silno okopírovaný AoE koncept

+16

Mravenci

  • PC 80
Zabít pár minut času ? Znám lidi, kteří jsou na této hře závislí a dokážou jí hrát celý den. Ono sice Arcomage je předloha, propracovanější a audio-vizuálně "superior", dokonalejší, ale Mravenci jsou hezčí. A to hmyz (nebo co je to za druh) nesnáším.

Klikat nazdařbůh na karty není těžké. Naučit se co znamená + a - také ne. Ovšem pochopit propracovanější strategii, to už zabere nějaký čas. Hodí se mi držet si suroviny na nějakou větší kartu a nebo si tam hodím důl a za 2/3/4/8 kol se mi to vrátí zpátky ? V Arcomage je to lehčí, tam důl nestojí tolik. Dokonce jsem i někde viděl verzi Arcomage pro Windows, ovšem o její legalitě/právoplatnosti si nejsem jist.

Když jsem hrál Arcomage v MM 7, bavilo mě to. Ne ale tak, jako Mravenci. Ti jsou zkrátka nepřekonatelní - a zas, stejně jako u Vlaku, je to v té jednoduchosti.

Za úkol jsem si dal naučit to hrát přítelkyni. Úkol splněn a došlo to tak daleko, že je naše skóre zhruba vyrovnané. To se mi líbí. Mít důstojného soupeře je přeci cíl, nebo ne ?

Na hře mě nejvíce štval zvuk. Nešel ve Windows nešel Wypnout. Tedy vypnout. Od té doby, co mám Win 7 je problém vyřešen, naštěstí.

Počítač je pro mě v některých situacích stále nevypočítatelný. Někdy ovšem hraje jak blb - jako třeba když mám 0 krystalů a on mi dá kartu -8 krystalů. Ale stále je docela dobrý protivník. Lidský faktor však tyto problémy eliminuje zcela.

Pro: Jednoduchost, návykovost

Proti: Zvuk - při dlouhém hraní, trochu AI

+16

UFO: Enemy Unknown

  • PC 100
...a když mě po operaci slepáku přišel navštívit táta, slíbil mi, že až se vrátím domů, budu moct celý den hrát Ufouny. To bylo někdy v 94-95 (dalo by se to zjistit podle toho kdy jsem v tý nemocnici byl, ale ta paměť).

Od té doby se se mnou táhne závislost na této hře. Dohrál jsem jí snad nejvíce ze všech her. Nejdříve horko těžko na lehkou obtížnost v dětství, pak hodně trénování na těžkou obtížnost, poslední dohrání levou zadní na "nadčlověk".

Sektan, levit, muton, krysklad, hadom, párák, celatid a jeho věrný druh silacoid (vypadají podobně), etheral, sektanoh a kyberdisk. Pokud jsem na nějakého zapoměl, pánové omluví. Snad. A další zajímavosti jako "nedostatek jednotek času", "cizáci terorizují Manilu" (hehe) a podobné dělali z Ufounů ještě větší zábavu. Děkuji pane Němečku (když nepřekládal, dělal skvosty jako Mravenci, nebo Vlak). I když asi neoficiální, stejně ho měl skoro každý. Tak leť, záškodníku.

Grafika je [slušné chování off] boží! [slušné chování je on]. Tak propracovaná, ručně kreslená (ještě lepší než ostatní DOSárny, pokud můžu říct). Hodně času jsem kdysi strávil nad glóbem. V té době to byl můj jediný kontakt s virtuálním modelem Země.

Hra je velice bohatá a zejména první mise, kdy je jednotka velice mizerně vybavená, stojí za to. Umře často i čtvrtina mužstva, protože bez brnění jsou vojáci koseni na první zásah.

A tak (prodat blbosti, nakoupit laviny a 22 vědců, postavit obytné buňky, sklady, cizáckou celu a ještě něco, zkoumání laserových zbraní=>laser pistole>laser pušky a tak kolem Den 22 máme vyzkoumáno). Bohužel Den 22 je také den, kdy je často první teror. A pustit ho není moc ekonomické.

Ohromně zajímavé je číst si různá diskuzní fóra co jsou rozházená po internetu. Člověk se dozví plno nových věcí, zanadává si na staré problémy, vzpomene si na radostné zážitky. Například před chvílí mě napadlo vyhledat si názory na problém, který mě štve už velmi dlouho. Cizáci co ovládají mé jednotky i když je nevidí. I když ještě vůbec nevyšli z lodě (která má zavřené dveře). Myslím, že je to podvod a myslí si to i spousta ostatních lidí. O UFO toho bylo hodně napsáno, na hru je mnoho názorů, ale její známost je neuvěřitelná. Rovnat se může snad i se samotnou Dunou 2.

* Tátův legendární voják Oscar Horton, který měl vskutku epické psionické schopnosti. Ne z dnešního pohledu, ale z pohledu párletýho fakana Martyho, co ho do obdivoval.
* Mou genocidu malých zelených přátel - Když jsem už velmi dobře ovládal Psi-amp a v největším UFU plném Mutonů jsem je všechny ovládl, nahnal ke zdi, vzal všechny zbraně a obehnal mými vojáky. Trvalo to mnoho kol a stálo dost úsilí a save/loadů, ale výsledek stál za to. Pak už jsem je jen smažil dábelským odpalovac(z)em (jak se zbraň jmenovala v Němečkovo překladu).
* Strach který jsem měl z temných chodeb cizáckých bází. Zdánlivě pusté chodby mě děsí dodnes.
* Jak jsem se někdy na začátku tohoto století snažil hrát EU na Playstationu. Pekelný zážitek a důkaz, že strategie a konzole nejdou dohromady. Dřív jsem zkoušel Warcraft 2, též na Ps1. To už bylo lepší, ael pořád nic moc.
* V temných dobách půlky 90. let, kdy jsem měl velmi omezený přístup k počítači
* Na jednom teroru jsem měl plno výbuchů a hodně políček tam hořelo. Do jednoho jsem vlezl vojákem a on začal hořet. Byla to docela směšná animace a já se mu pár kol smál. Pak umřel a už mi tolik do smíchu nebylo.
* Fakt, že sektani vypadají jak můj kocour je dost znepokojující. Roztomilost obou nezná mezí. Páráci zas připomínají tátovo psa.
* Když jsem měl záškodník mimo bázi a zrovna mi jí napadli. Dokázal jsem jí ubránit za pomocí jednoho muže a asi stovky loadů. Fakt jsem se cítil jako Rambo, běhat po nebezpečných chodbách a krýt se za rohy.
* Krysklad (SkladKrys?) a cizácký teror, to je dost smrtelná kombinace. A také strašidelná. Samozřejmě, létající zbroje to jistí, ale dostat takový teror jako první ze všech (který často nastává 22.1.) je zdrcující rána a většinou první porážka. Už jenom samotné vědění, že Krysklad má daleko víc jednotek času než moji lidé, že dokáže vyběhnout ze tmy mimo viditelnost, dostat se až ke mě a ještě si "mrdnout" do mých jednotek je skličující. Minimálně. Opravdu velké bestie.
* Slovní hříčka v českém překladu - Cydonie nebo ZMAR (když je to na MARZu, tedy marsu chci říct).
* Když už mi chybí někteří vzácní emzáci, tak nastává honba za (ne klenotem Nilu) mediky. Což tedy odnáší sektánci.
* Nudné hodiny ve škole, které jsem strávil kreslením si plánků UF na čtverečkovaný papír. Byly docela dost povedené, škoda že jsem to už dávno ztratil.
*
* A vlastně nejdůležitější ze všeho je obrovská rozmanitost hry. Zničit se na misích dá vše, dokonce i při obraně báze (nevím jestli je to pak zničené i po misi, asi ne). Odvážlivci si mohou prokutat cestu i solidní hlínou v UFO bázích. Náhodně házené přelety UFO, náhodně rozmístění cizáci a typy lodí. Přiletí snad první měsíc velké UFO ? Nemůžete dělat nic, jen se bezmocně koukat a doufat, že nic neprovede.


Na tuhle hru nemám žádné minimální vzpomínky, tato hra žije v mé paměti velkým životem.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 1994 (2010)
KOLIK (hodin circa) ----------- 300
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - MASTERMIND
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pro: Překlad, Grafika, Hratelnost, Atmosféra, Rozmanitost

Proti: Občasné bugy (na ty se dá ale zvyknout)

+16

Age of Mythology

  • PC 85
RTS, která těží z toho dobrého, co přinesl první a druhý díl Age of Empires a samozřejmě přináší některé nové prvky, to ani nemohlo dopadnout špatně. Koncept hry je v podstatě nezměněný a jediným významnějším prvkem, který mění hratelnost je systém hrdinů, různých mýtických příšer a božských sil. Bez toho by to byly jen Age of Empires ve 3D. Jelikož jsem odkojený dlouholetým hraním právě AoE2, tak jsem si musel chvíli zvykat, ale brzy mi všechno přešlo do krve a po pár misích jsem tu byl jako doma.

Jestli něco charakterizuje AoM, tak je to snadná přístupnost a absence chyb. Tahle hra se prostě hraje hrozně dobře, obtížnost není ani na vyšší stupně nijak extrémní a vše jde tak nějak skoro samo. Převedením do 3D sice podle mě trochu utrpěla přehlednost (ocenil bych rozhodně možnost většího odzoomování) a celkový vzhled hry, doba vzniku v roce 2002 se nazapře. Ani jsem nevyužíval rotaci mapy, protože jsem s v tom pak ztrácel, na druhou stranu, vše vypadá docela roztomile a mírně komiksově, i když infantilnosti některých dílů Settlerů to rozhodně nedosahuje.

Age of Mythology je velmi dobrou strategií, kterou bych určitě za sebe doporučil, já si jdu dát ještě přídavek The Titans :)

Pro: Poctivá RTS, která staví na Age of Empires 1+2, absence chyb, hrdinové a mýtické potvůrky

Proti: 3D které vypadá trochu chudě a ubírá na přehlednosti

+16

Commandos: Strike Force

  • PC 80
Herní sérii Commandos považuji za jednu z nejlepších vůbec, a tak když vyšlo její další pokračování s podtitulem Strike Force, nemohl jsem ho opomenout. Sice se již nejedná o hru, patřící do mého oblíbeného herního žánru real-time strategií, ale i akce z pohledu vlastních očí, vytvořená španělským vývojářským týmem Pyro Studios, se nehraje vůbec špatně.

Stejně jako ve třetím dílu i ve Stike Force došlo k redukci členů vašeho jedinečného týmu, přičemž zůstali již pouze tři - Sniper, Green Beret a Spy. Vzhledem ke změně žánru je to vcelku pochopitelné, ale Diver, kterého jsem měl společně s Greenem Beretem nejraději, mi zde opravdu scházel.

Přepínání mezi jednotlivými postavami přidává na zábavnosti a nabízí více možných řešení všech čtrnácti misí. Herní zážitek mi navíc umocnila i videa v průběhu hry, která jsou kvalitně zpracována a krásně dokreslují atmosféru a veškeré dění.

Jediné, co mě na zatím posledním dílu Commandos zklamalo (kromě o stupínek nižší obtížnosti oproti předchozím dílům) je krátká herní doba, nepřesahující deset hodin čistého herního času. Přesto jsem se u hraní hodně bavil, a i když bych byl radši, aby se herní série Commandos vrátila k původnímu žánru RTS, nezlobil bych se ani za pokračovatele Strike Force.

Pro: tři členové týmu a přepínání mezi nimi, více možných řešení misí, videa v průběhu hry

Proti: chybí Diver, nižší obtížnost, krátká herní doba, zatím poslední Commandos

+16 +17 −1

Sniper: Path of Vengeance

  • PC 50
Prehlásenie:
Autor tohoto komentára si je plne vedomý, že jeho napísaním si koleduje o nútené práce v sekcii Schvaľvanie videí a príde o svoj spoločenský štatút.
Ďalej je komentár politicky nekorektný a obsahuje náznaky humoru.
Čítanie len na vlastné riziko!

O hre Sniper: Path of Vengeance (ďalej len S:PoV, alebo ten názov už radšej nebudem spomínať) sa prevtelíte do postavy nájomného vraha. Zápletka je, ako sa na béčkový akčňák patrí, dosť klišovitá, takže hneď na začiatku na vás ktosi ušije búdu a vy sa razom ocitáte vo väzení, odkiaľ sa vydávate na svoju "cestu pomsty". Toľko k príbehu, ktorý je predvídateľnejší ako scenáre filmov Arnolda Swchwarzeneggera.

Hlavnou náplňou tejto akčnej hry je dosť nečakane, strieľanie. Strieľa sa tu prakticky po všetkom, čo sa pohne (alebo zostane zaseknuté v textúre, pozn. autora), vrátane potkanov. Aby to nebolo také stereotypné, zakomponovali autori do hry niečo ako "RPG prvky". V praxi to vyzerá asi tak, že po každom neviemkoľkom zabitom protivníkovi získate bod, ktorý môžte investovať do sily, zdravia, výdrže alebo zaobchádzania s niektorou zo zbraní.

Jedným z najotravnejších prvkov hry je Stamina. Hlavný hrdina je zrejme tuhý fajčiar, pretože po chvíľke behu musíte buď zastaviť alebo kráčať, aby sa vám ukazovateľ výdrže doplnil. Čiastočne sa to síce dá odstrániť investovaním skúsenostných bodov do tohto ukazovateľa, no aj napriek tomu ide o dosť rušivý prvok.
Ďalej tu máme, na akčnú hru dosť netradične, inventár, do ktorého sa odkladajú všetky nájdené predmety. Je rozdelený na 3 položky. V "kufri" je všetko čo ste našli, teda lekárničky aj zbrane. Aby ste mohli použiť lekárničku, musíte si ju umiestniť na "opasok" a potom slačiť klávesu F1 až F4. Zbrane sa zase umiestňujú do "puzdra" a vytiahnu číslami na alfanumerickej klávesnici. Na jednoduchú akčnú hru dosť zložité, nemyslíte?

Aby som len nekritizoval, rozoberiem trochu tie "lekárničky". Ako liek sa dá použiť čokoľvek čo nájdete, od jablka až po fľašu vodky. A s alkoholickými nápojmi som (samozrejme že v hre!) zažil veľa sradny. Autori zrejme chceli verne zobraziť účinky alkoholu, a tak po vypití jednej, tužím že vodky, vaša postava síce získa značnú časť zdravia, nepriateľské útoky vám ubližujú menej, ale na druhej strane sa vám dosť točí hlava. Dalo by sa povedať, že dobrú polovicu hry som bol naliaty :-). Naozaj veľmi originálne.

Čo sa týka grafického spracovania, autori si licencovali Lithtech Jupiter engine, napriek tomu je grafické spracovanie dosť priemerné, ak nie podpriemerné.

Po zvukovej stránke ma potešil český dabing a najmä to, že hlavného hrdinu dabuje ten človek, čo daboval spomínaného Arnolda Swchwarzeneggera vo všetkých jeho filmoch a teraz neviem si spomenúť ako sa volá, takže o chlapácke a politicky nekorektné hlášky nie je v hre núdza.

Celkovo vzaté je síce "Odstreľovač" hrou plnou bugov a neodorobenín, je dosť lineárna a priamočiara a AI nepriateľov nepresahuje prvý stupeň základnej školy, ale keď sa na to pozerám ako na ekvivalent filmového béčka, musím udeliť aspoň priemerné hodnotenie, pretože som sa pritom aj celkom dobre pobavil.

Pro: hlavného hrdinu dabuje ten chlap čo Schwarzeneggera, už som si spomenul - Soukup!; odpočinková hrateľnosť

Proti: bugy, chyby, nedorobeniny, nelogičnosti a mnoho iného

+16

Bulletstorm

  • PC --
Duty Calls - reklama autorů Bulletstormu na svou novou hru, ve které upozorňovali na tupost dnešních stříleček, byla sice povedená, na druhou stranu ji po dohrání Bulletstormu tak trochu nechápu.

Bulletstorm je totiž ještě lineárnější a ještě tupější, než např. Call of Duty. Koridorovost jde do takových výšin, že dokonce smím přeskakovat překážky jen v určených bodech (např. zábradlí přeskočím pouze uprostřed), přičemž cokoli, co se ve hře dá nějakým způsobem rozbít, přeskočit, podlézt, roztrhnout bývá označeno velkou blikající hláškou Press... to... K tomu se nedá nejenže nikam odbočit, ale často ani přiblížit k nějakému objektu. Hra je přeskryptovaná až hrůza.

Systém komb mě překvapivě bavil, i když mám k tomuto typu odměňování jistý odpor. Komb je nepřeberné množství, jejich názvy pobaví a opravdu jsem měl radost z každého povedeného. Zabaví i pubertální hlášky sidekicků vyplňující pasáže, kde se zrovna nic neděje.

Technicky je Bulletstorm naprosto nevzládnutou hrou. Moje problémy a celková nenávist Unreal enginu sahá do daleké historie a pokračuje i nadále.

To, že...

- jsem několik týdnů čekal na neoficiální fix, který opraví 16bit barvy
- jsem musel vypnout cosi v nastavení, abych neměl na obrazovce nepříjmené šmouhy
- jsem musel přetrpět těžko pochopitelné záškuby v intervalech několika minut
- se tady opět projevuje doskakování textur (Singularity, Bioshock)
- interiéry vypadají jak psí lejno
- je to celé prostě nechutný zgrc

...není problém pouze můj a nejedná se o nějaké plané předsudky. K tomu bych chtěl ještě vypíchnout časté zasekávání sidekicků na místě, což se mi stalo 3x a znamenalo to restart celého levelu.

Zabíjení je jedinou světlou stránkou hry, která je ale dostatečně silná, aby mě přiměla Bulletstorm dotáhnout do konce. Přepnout mozek do stand-by režimu, držet šipku dopředu a mačkat levé myšítko, to prostě někdy stačí...

**/5
+16

Dragon Age II

  • PC 80
Dragon Age 2 jde jinou cestou než kterou vyšlápl první díl. Pokud jste ortodoxními fandy prvního dílu zde se velké návaznosti po všech stránkách moc nedočkáte. On tento díl v mnoho ohledech působí jako velmi odlišná hra která svůj příbuzenský vztah k Origins vede pouze skrze reálie světa a několik postav a jmen z Fereldenu který nahrazuje městem Kirkwall.

Začátek hry která působí všeljak jen né jako solidní RPG, dokáže netrpělivé odradit. Po pár hodinách strávených ve městě jsem si říkal za co jsem to sakra utratil nemalé peníze. Naštěstí se ale hra rozjede správným směrem a má co nabídnout.

Příběh konečně není pod klasickou šablonou Bioware spasitele světa skrz společenství vyvolených do kterého se na začátku dostanete v DA Šedí strážci, v ME spektry. Přes to že se hráč stane šampiónem města, je zápletka více komornější a soustředěna na uvěřitelnější děj kdy se zde neobjeví žádné prastaré zlo které vyvolal mocný temný bůh aby zničil svět. I zplozenci zde mají jen opravdu malou úlohu oproti tomu jak v jedničce hráli alfu a omegu hry. Zde je zápletka otrochu více lidštější.

Hlavní postava Hawk konečně mluví, a hráč pomocí svých rozhodnutí jí utváři charakter. Naštěstí zde není nutnost to hrát jen na jednu stranu rozhodnutí jak to třeba vyžadoval Mass Effect 2 kdy prostě neutrál být nemohl a pernametně se hráč snažil nahnat body do klaďase nebo záporáka, tady je možnost hrát podle vlastního rozhodnutí a jestli někoho zabiji nebo zachráním tak to mi neuzavře ostatní možnosti. Navíc podle toho jak jednáte se odvíjí Hawkovo reagování na podněty okolo i na to jak bude vystupovat. Malý příklad za vše když jednáte s jednou postavou a většinou se o Vás ví že nedáváte přednost násilí tak když jí zde začnete vyhrožovat tak Vám to prostě neuvěří a nenechá se zvyklat, pokud ale jdete přes mrtvoly tak už vyhrožování zafunguje. Parádní věc.

Společníci, doména her od Bioware zde samozřejmě nechybí, mají zde velký prostor v rámci úkolů, jejich rozhovory dokáží pobavit a mají zásadní vliv na každou událost podle složení party, dokonce v některých situacích lze předat iniciativu jim aby vyřešili vzniklou situaci. Naštěstí to že s Vašimi rozhodnutími nesouhlasí neznamená že Vás zradí, ale budou se prostě chovat jinak a získají jiné výhody, nemusíte si jejich oblíbenost kupovat dárky jak tomu bylo minule.

Co se týče questů tak ty se zde střídají s opravdu zajímavými kousky a klasikou vymlať dungeon. Množství protivníků a tendence s jakou zabíjíte je až moc obrovská a kdyby se ubralo nepřátel a situací které skončí jatkami tak bych se vůbec nezlobil. RPG stromy jsou pěkně košaté a každý si ve svém povolání najde to pravé. Bohužel s předměty mi to přišlo horší. Prodejci nabízí málo zajímavého vybavení a parťáci jsou omezeni na výběr zbraní a podpůrných předmětů, zbroj jim prostě upravit nelze. Dalším kamenem úrazu je chudost prostředí, kobky jsou stále stejné, prostředí se po letech moc nemění, a hra mohla být různorodější a pestřejší co se týče lokací a prostředí. I samotné město mohlo být živější a měnit se, jenže tomu tak ke škodě hry není.

Grafický engine hry už dávno nepatří mezi výkřiky nové technologie, přesto pro potřeby hry stačí a dovoluje si hru vychutnat i na slabších konfiguracích, a výsledný dojem ze hry nekazí. Přesto že samotný grafický styl od prvního dílu šel úplně jiným směrem a moc jsi nejsou podobní. Anglický dabing je slušný, hudební doprovod opět podtrhuje atmosféru jak to má být.

Závěrem mě hra i přes počáteční znechucení dokázala zaujmout a pobavit,a kdyby se na hře pracovalo déle a lépe mohlo to být velkolepá hra, takhle zde dostáváme solidní hru které mnozí zavrhnou a nenávidí už z principu že šla jiným směrem oproti původní hře. Ale to už je potom věc názoru každého z nás.

Pro: Příběh, postavy, odklon od epičnosti, hlavní hrdiny už nemusí být jen na jedné straně, questy, jiné pojetí

Proti: Opakování lokací, příliš mnoho protivníků najednou v jedné oblasti, omezení předmětů a jejich využití na členy družiny

+16 +20 −4

Painkiller: Redemption

  • PC 30
,,Jo proč by nemohli vydat amatérský mód jako plnohodnotnou hru a nechat si zato zaplatit,, řikal sem si když jsem rozehrával poslední přírustek do už tak veliké rodiny s názvem Painkiller.

Jenže to co se prvních pět minut zdálo jako zábava, do dalších několika hodin se rozlezla nechutná nuda a stereotyp. Prostředí neoriginální, nepřátelé okopírovaný z předchozých dílů a zbraně totéž. Nepřátelé na vás nabíhají doslova po tisících a protože se hra stále odehráví v těch samých prostorech (malé změny v texturách řekl bych) ani to zabíjení neni tolik zábavné jako kdysi.

Původního Painkillera mam rád, ale tohle je tak okatý vaření z vody bez špetky vlastních nápadů, že to až bolí. Ruce pryč pokud opravdu nepotřebujete hrát každou střílečku co vyjde.

Pro: ehmm zabíjení je stále trochu zábavné

Proti: neoriginální a vykradené prostředí, nepřátele, zbraně, hlavní hrdinové atd.,

+16 +17 −1

The City of Lost Children

  • PC 85
Nepsané pravidlo zábavy říká, že pravděpodobnost vzniku dobré počítačové hry podle filmu je mnohem vyšší než pravděpodobnost vzniku dobrého filmu podle počítačové hry. Hra "Město ztracených dětí" vytvořená podle filmu Jean-Pierre Jeuneta a Marca Caro nepředstavuje výjimku - jde o výbornou, i když málo známou 3D adventuru, která může dodnes zaujmout i hráče bez znalosti filmové předlohy.

Kvalita této hry nespočívá v jednoduchém a přímočarém příběhu založeném na útěku děvčátka na svobodu, avšak v sugestivní atmosféře polomrtvého ostrovního města a jeho obyvatel. Nevzpomínám si, kdy naposledy jsem v PC hře spatřil tolik tajemných uliček (něco mezi Stínadly a Bruggami), spoře osvětlených zákoutí, omšelých budov, zdegenerovaných lidských trosek - zkrátka tak nádherně depresivní výjevy zoufalství, rozkladu a zkázy. Na celkovém dojmu se podílí především grafické provedení, které je na svou dobu excelentní. Velmi přirozeně animované, i když z dnešního pohledu poněkud surrealisticky tvarované postavy se pohybují v trojrozměrném prostředí mezi postupně přepínanými, téměř fotorealistickými statickými obrazovkami. To je občas doplněno solidními animovanými filmečky. Přestože hra vyšla v období vzestupu 3Dfx modulů, nepodporuje jakoukoliv 3D akceleraci. Obraz však působí jemně, na hony vzdálen zrnitým nectnostem starých 3D her. Povedená zvuková stránka jen podtrhuje temné ladění děje a pocity zdánlivé bezvýchodnosti.

Paralelu s Alone in the Dark lze najít ve způsobu zobrazení a hororovém nádechu, jinak jde o dosti odlišné hry. Město ztracených dětí se hraje jako tradiční adventura, v níž dosáhnete cíle poklidným sbíráním a používáním předmětů či s pomocí chytře vedených dialogů, nikoliv odstřelem nepohodlných figurek:-) Vaše hrdinka ale, jak časem zjistíte, není žádný andílek a zabíjení lidí jí jde poměrně slušně. Rozsáhlost hry se zdá v porovnání se známými adventurami té doby spíše menší, zatímco obtížnost mi připadala vysoká a v některých částech možná až přehnaná (což je koneckonců atribut většiny pokročilejších her druhé poloviny devadesátých let a zkušeného pařana by to nemělo odradit).

Závěrem nemůžu vyjádřit nic jiného než absolutní doporučení - tato adventura neprávem zapadla na smetišti herní historie a už jen kvůli své zvláštní atmosféře by ji měl každý "retro gamer", natož adventurista oprášit a alespoň vyzkoušet.

Pro: Temná atmosféra, nadčasová 3D grafika, zvuk

Proti: Obtížnost v některých úsecích

+16

Just Cause 2

  • PC 95
Just Cause 2 je dôkazom toho čo je dobré na technickom pokroku v PC hrách. Väčšinou sa prikláňam skôr k starším hrám, o ktorých si myslím, že majú lepšiu myšlienku, často sa aj lepšie hrajú a celkovo mi viac sadnú, čo však posúva kvalitu nových hier je práve grafická stránka. JC 2 exceluje v tomto smere, rozloha ostrova je neuveriteľná a akékoľvek superlatíva na grafiku by neboli dosť výstižné. To je treba vidieť.

Hrateľnosť je bežná Bondovka -- riadne prehnané a nereálne. Žánrovo má najbližšie k GTA-sandbox štýlu, pričom, zdôrazňujem, rozloha ostrova predčuje aj desať miest z GTA nastavaných vedľa seba. K tomu perfektné PC ovládanie, čo je nezvykom posledné roky. Žiadna priblbá akcelerácia, žiadne preklikávanie sa cez menu len šípkami, t.j. všetko tak ako má byť.

Za celú dobu hrania (asi 60 hodín zatiaľ), som nedokázal nájsť ani jednu vec čo by som tomu dokázal vytknúť. Samozrejme, vedel by som si predstaviť, že by niekto zobral celý tento ostrov a urobil z toho RPG alebo onlinovku, ale aj to čo ponúka JC 2 je dostačujúce na občasnú jednoduchú zábavu. JC2 je perfektný letný trash.
+16 +17 −1

Duke Nukem Forever

  • PC 70
Eeh... tohle bude jeden z těch stručnějších.

DNF je hrou, která vypadá a hraje se jako střílečka z let 2003/2004. Vyjít vedle Dooma 3, HL2, Far Cry, docela určitě by mezi nimi při nejmenším nezapadla, ale i ty ji už v podstatě ve většině ohledů překonávají a dneska je to už jen takový nostalgický výlet do historie za slabších 7 bodíků. (A k tomu silnější půlbodík za Duka.)

Co mě celkem mile překvapilo je variabilita herní náplně, kterou se autorům daří držet relativně vysoko a v celkově se dá říct, že v rámci oněch historických pravidel gamedesignu si DNF vede docela dobře. Co mě naopak zklamalo je skutečnost, že i tak technicky zastaralá hra má tu drzost se sem tam zaškubnout, někdy přímo až vytuhnout i na několik vteřin, aby si lážo plážo natáhla do paměti nějakou náhle se ve hře objevivší zvukovou stopu, nebo tak něco.

Zbytek se dá plus mínus odvodit - lokace jsou převážně nudné tuctové koridory, Dukeho hlášky jsou zábavné a jsou největším tahákem celé hry. I když tady padají časy 9-11 hodin herní doby, prolítnul jsem DNF odhadem za 7 hodin a nějaký drobný.

Nečekal jsem od DNF moc - takovou oldskoolovku, která se sice na dnešní AAA tituly mít nebude, ale díky oldskool pojetí a fajn hláškám to i tak bude ještě stát za to. A to se v podstatě splnilo, i když... čekal jsem to přece jen o něco lepší.
+16 +20 −4

The Sims

  • PC 45
Hra, ve které jde o to udržet svého Simíka šťastného. Bohužel ale to mě šťastným neudělá. Hru jsem hrál hodně dávno, rok-dva po vydání. Tenkrát byla (hlavně Levelem) dost propagovaná a oblíbená. Hodně hráčů si jí zkusilo.

Jenže když o ní nyní přemýšlím, když uvažuji o tom co jsem k ní cítil, není to nic moc hezkého. Vždyť je to celé nesmysl. Simulátor lidského života je totiž jedna z nejzhovadilějších věcí, co existují. Střílečku si zahraji, abych si zkusil něco, co se mi v životě nepovede. Hvězdnou lodí cestuji, protože to nikdy neokusím. Ale simulovat lidský život ? Není lepší ho žít ?

Jasně že je, ale ani proti originálnímu nápadu - hrát si na boha, ovládat své lidičky a kontrolovat co dělají, posílat je tam a tam, proti tomu nic nemám. Ale nelíbí se mi provedení. Nelíbí se mi nudné a ubíjející věci co musím dělat, aby byli šťastní (a tedy bych měl být i já, ale ne ne nejsem). Když se napijou vody, tak se jim možná jeden z ukazatelů zlepší, ale mě to nic nedá.

Neříkám, že je chyba na straně Sims, třeba je na mojí, ale "tohle" opravdu není něco, nad čím bych chtěl trávit čas.
+16 +19 −3

Angry Birds

  • PC 90
OK, je to asi měsíc, co znám Angry Birds. A pořád je hraju. Díky, má milá M., že jsi mi o nich řekla.

Když jsem je hrál jen chvíli, ohodnotil jsem je zde 75%. Nyní jsem přišel na tuto stránku zas a uvědomil jsem si, jak hluboce jsem se mýlil. Tato hra si totiž zaslouží daleko více.

* Zaprvé - návykovost. O tom není sporu, hra dokáže chytnout. Ale také odměnit. To první pomáhá dostat se do hry a vrátit se k ní, to druhé dává herní spokojenost.
* Zadruhé - dobrý pocit z poražení prasat, ještě lepší ze získání tří hvězd. Dá to práci, ale též prchavý pocit blaha. Dokázal jsem to. A už se jede dál.
* Zatřetí - fyzika. Mám rád hry, které takhle využívají fyzikální zákony (a že už herní enginy/fyz. modely dokážou hezké věci), ať už Portal, World of Goo a nebo hrátky v Braidu. Sice se mi občas zdá, že fyzika nefunguje tak, jak by měla (kusy nepadají, ale zaseknou se). I tak už jen to, že je celá hra založená na principu "padání dolů", přitažlivosti gravitace, je fajn.
* Začtvrté - logika. Musíte přijít na to, jak na to (ehm). Každý level má většinou mnoho způsobů, jak ho dokončit na 1 hvězdu, už méně na 2 hvězdy a většinou jen jeden na hvězdy 3. Způsoby se dost mění a každý "svět" má svůj vlastní ráz.

Stručně řečeno - budete si hru v pohodě užívat, když jí nebudete hrát moc dlouho v kuse (hodiny, dny).

V této chvíli mám 419 hvězd z 195 levelů. Mám tedy kousek před 3/4 hvězd, to je můj současný cíl. Herní doba několik desítek hodin a hra stále baví.

Navíc je to dobrá hra pro přítelkyně, což jistě potěší ty opřítelkyňované z nás. Nevím jak s manželkami.

Pro: Roztomilost, zvuky, fyzika, logika

Proti: Frustrace

+16

Duke Nukem Forever

  • PC 45
Pro začátek bych si dovolil pár otázek na ty, kteří tomu vlepili vysoká skóre:
Otázka č. 1 - Pokud je tohle atavismus shodný s tou 15 let starou hrou, bylo vůbec téhle hry zapotřebí?

Otázka č. 2 - Hráli jste všichni vůbec tu stejnou hru, jako já (nebo tu dřívější, když už jsme u toho)?

Duke Nukem Forever je druhořadý, polovičatý pokus o to, co kdysi dělalo Duka třidé tak dobrým. Gagy zmutovaly z pochybné, drzé a laciné dobré zábavy v nekultivovanou ubohost a chabou mladistvost. Hratelnost se změnila z kulervoucí akce na monotónní ježdění a plošinkování rozptýlené mizerně zpracovaným střílením. Duke u sebe kdysi nosíval opravdovej arzenál. Teď u sebe může mít pouze dvě zbraně najednou, jejichž palebný mechanizmus a celkový feel prostě těžce smrdí. Příjde mi, jakoby namísto toho, aby se hra od Duke3D odrazila a prozkoumala další možnosti a od toho se dál odvíjela, spíš udělala s opileckou strnulostí tři kroky dozadu a tam spadla z útesu, jehož přítomností si ani nebyla vědoma.

Jedno dobré ale té hře nechám, a sice fakt, že efektivně připomíná ty bezstarostné časy FPS žánru, kdy to byl právě Duke3D, Doom a o pár let později i Serious Sam, kteří si dopřávali pobyt na výsluní. Bohužel, nostalgie celou hru utáhnout nemůže, a právě na tom si tento Duke nabíjí držku. Ze všech sil se pokouší hráče obelstít a přimět jej akceptovat průměrnost až podprůměrnost zahalenou nostalgií, kterou tento titul chtě nechtě přináší. Ale nedá se nic dělat, na všechny to, jak se zdá, zkrátka už nefunguje.

Pro: The Hive měl fajn atmosféru, s tou hamburgárnou nemůžu tvůrcům odepřít špetku kreativity

Proti: The king is dead, goddammit.

+16 +19 −3

Half-Life 2: Episode Two

  • PC 95
Tak, přišel čas hodnotit Episode Two. Byla lepší, než Episode One? Ano, opravdu byla. A v čem že je tak dobrá? Tak se na to pojďme podívat.

Atmosféra Half-Life 2 se nevytratila, ba přímo čiší z každé herní minuty. Od prvního okamžiku, kdy se Gordon probudil po události z Episode One mi bylo jasné, že to bude další herní zážitek, na který se jen tak nezapomíná (stejně jako se nezapomíná na výjev zničené Citadely, nad níž se vlní obří portál).

Od začátku až do konce hry jsem nepřestával juchat nadšením jak nad genialitou level designérů, tak nad skvělým zpracování snad úplně všeho. Příběh se odvíjí dál a někdy hráči nachystá pořádný kopanec do rozkroku (jako třeba probodnutí a ušlapání Alyx, souboj s Combine červem, první větší setkání s Huntery, přepadení na cestě, odpal rakety, obrana před Stridery...sakra, je toho tolik!).

Musím vypíchnout, že některé aspekty hry (zejména cestování autem, nebo finální souboj se Stridery) jsou úžasné a poskytují ohromnou porci zábavy. Já, jakožto herní nervák, tohle musím ocenit. Když se totiž dlouho nemohu dostat přes určitou pasáž hry, moje hlava se tlakuje jako papiňák. Jde mi hlavně o to, že tady jsem ty pasáže nadšeně zkoušel znovu a znovu a hle, papiňákový efekt se nedostavil. Ani jednou za hru! Jak je to možné, to doopravdy netuším...ale potěší to.

Teď jde na řadu grafika. Ta je výborná. Ať je source engine starý jak chce, má prostě šťávu. Znovu je vidět určitý posun v grafice, který hráče tak nějak podvědomě provází celou hrou. Podvědomě říkám proto, že jsou to zase věci, kterých si zažraný hráč nevšimne, pokud se na ně vyloženě nesoustředí, nicméně prostě je poznat, že je něco "trochu jinak".

Zvuková stránka hry je stejně kvalitní, jako u předchozích částí, takže snad ani nemá smysl nic rozepisovat.

Jediné, co mi bylo ve hře trochu protivné, to byl Ant-lionovský level (samozřejmě nepočítám závěrečný boj s Ant-liony, kdy měl hráč se spolubojovníky bránit čtyři tunely...to bylo skvělé). Ne, že by byl ošklivý, nebo tak něco, jen mě prostě nějak extra nechytnul. Nelze také zapomenout na nového brouka, který mě vyloženě vytáčel, šmejd jeden slizská :)).

Dále nelze opomenout další vtípky, které postavy někdy vypouští. Památeční byl hlavně moment, kdy jsem spadnul do jakési díry a když jsem z ní vylézal, doprovázející Vortigaunt nadšeně zvolal: "Ahh...no pit would be complete without a Freeman climbing out of it!"

Takže Episode Two je opravdu povedený kousek. Je o něco delší, než Episode One, odehrává se hlavně v otevřenějších lokacích a hlavně posouvá příběh dále a to hodně "hustým" směrem. Nelze než doporučit náruživým FPSkařům a hlavně lidem, co mají rádi skvělé příběhy.

Pro: Atmosféra, grafika, posun příběhu zajímavým směrem, auto, Hunteři, Alyx

Proti: Nic závažného, jen možná méně zábavný level v "mraveništi"

+16

Půl kila mletýho

  • PC 40
Alfa verze nějaké velké taškařice s Aloisem Náhlovským v hlavní roli a akční hlen, kterého chtěli mít Centauri Production pryč z krku. Jako kdyby někdo z toho vcelku nudného traktorového závodu ve Žhavém létu chtěl udělat plnohodnotnou hru. Tomáš Zvelebil si to představoval jinak, tohle není ani vtipné a ani dobré.
+16