Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Star Trek Prodigy: Supernova

  • PS5 60
Star Trek vs. Star Wars. Co si budeme povídat, minimálně v kontextu posledních několika (desítek) let tahá první jmenovaná značka za kratší konec. To však neznamená, že hází série flintu do žita. Vždyť pravověrných “trekkies” jsou stále milióny a kde jinde verbovat další, než u začínajících kadetů v podobě dětí, že ano? 

Star Trek Prodigy: Supernova je již na první pohled “menší” titul, jasně cílený na děti. Vzhledem k těmto ambicím nefunguje úplně špatně, nakonec je těch kompromisů přeci jen moc a v konečném součtu dostanete hru na deset hodin, která se i na tak malém prostoru nepříjemně opakuje.

V první řadě jde o kooperačku a dokážu si představit, že může být hraní v tandemu rodič/dítko celkem fajn. Hra na spolupráci klade značný důraz a bez kombinování schopností ústředních postav se nedá dostat dál než za první roh. Hádanky jsou cekem standardní a pracují s ohranými mechanismy, což však příliš nevadí.

Horší jsou četné a povrchní souboje se stále stejnými nepřáteli. Pocit z boje sice není zpočátku špatný, ale velmi brzy se stává rutinou, která při průchodu zdejších dvanácti úrovní spíše otravuje. Zjednodušení vzhledem k cílovce chápu, i tak je však možností poskrovnu a o nápaditosti samotných šarvátek nemůže být ani řeč.

Osobně jsem měl asi největší problém s mizerným scénářem a velmi otravnými postavami (nejvíce jsem si oblíbil Murfa výhradně proto, že nemluví vůbec). Hra je upovídaná a repliky postav trapné. Průpovídky musíte ručně odklikávat a to i při opakovaném hraní úrovní (včetně tutoriálů). Uznávám, že rozhodně nejsem cílovka, ale i tak šlo vše odvyprávět alespoň elegantnějším způsobem.

I přes nevalnou délku dokáže být hra otravnou v dialozích a stereotypní v soubojích. Na druhou stranu hádankové sekce, které přeci jen tvoří větší část hry, nejsou špatné a důraz na kooperaci dobře zapadá do konceptu dospělého hráče s menší ratolestí. Supernova tak i přes své zjevné kompromisy nemusí být vůbec špatnou volbou pro mladší hráče, jen bych vzhledem k dost chudému obsahu zvážil nějakou slevu. 

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press ( zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Důraz na kooperaci; vhodné pro rodiče s dětmi; fajn hádanky

Proti: Slabý scénář; nezajímaví nepřátelé; málo obsahu; nudné souboje

+10

Resident Evil Village

  • PS5 85
Možná ne nejlepší, ale rozhodně dobrá hra v rámci již pořádně zajeté série. Do zapadlé rumunské (?) dědinky jsem se podíval až s Gold Edicí, která mimo jiné přinesla i pohled z třetí osoby, jež mi k sérii prostě sedí daleko lépe, než experiment s pohledem z vlastních očí v sedmičce.

Atmosféra zdánlivě opuštěné vesnice je perfektní a kombinace sněhového poprašku a opuštěných roubenek skvěle funguje i za světla. Hra nabízí vlastně dost klasickou Resident Evil hratelnost s určitým odklonem směrem k akci, což je citelné hlavně v poslední poslední třetině hry. To však nevnímám jako problém, tedy až na pasáž u konce, kde se vše změní prakticky v akční frašku a hra vlastně dehonestuje celé vaše předešlé snažení.  Pachuť z nepovedené vsuvky však naštěstí nezůstává a Village končí důstojně. Hra obsahuje některé moderní prvky a s místem v inventáři tak nebudete muset tolik bojovat. Některé předměty nezabírají místo v inventáři vůbec, což napomáhá větší plynulosti.

Příběh i přes svoji “béčkovost” patří prakticky k tomu nejlepšímu, co série za ty dlouhá léta nabídla. Hra navíc zrodila nové ikonické postavy a zejména upíří obryně s gigantickým dekoltem i pozadím Alcina Dimitrescu způsobila pnutí v kaťatech nejednoho zvrhlíka. Je vlastně trochu škoda, že si lokaci v podobě zámku s urostlou upírkou "vyplácali" hned na začátku hry a nic ji už bohužel nepřekoná. Celá hra však působí konzistentně a po celou dobu baví.

Village možná není v porovnání s některými svými předchůdci tolik strašidelný, ale i tak má své hororové momenty (fanouškům hororu doporučuji DLC Shadow of Rose). Po stránce atmosféry je to však stále lahůdka a každá z lokací působí trochu jiným dojmem.

Neodpustím si jednu poznámku na konto obtížnosti, která mi přijde nevyvážená. Hra neváhá hned v třetím střetu pořádně dupnout na plyn, aby pak z nároků citelně snížila. Výsledkem je, že jsem na obtížnost "Hardcore" ukrutně trpěl u přepadení smečkou lykanů a po chvílích frustrace přišel restart na "Standard". Na ten je však hra už celkem jednoduchá. Zjevně se přitom stačilo dostat za zmíněnou pasáž a mohlo se (v mezích slušnosti) krásně trpět na vyšší obtížnost. Škoda.

Hodnocení na DH v době dohrání: 85 %; 86. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press ( zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Výborná atmosféra; poutavé lokace; zábavný příběh a postavy; dobrý pocit z boje; Duke a jeho obchůdek

Proti: Špatně vyvážená obtížnost na začátku hry; stupidní akční pasáž před koncem hry

+10

Ratchet & Clank

  • PS5 85
Hru jsem získal na PS zdarma a popravdě nikdy netušil, že si jí opravdu zahraju. Vysoká hodnocení posledního dílu na PS5 mě ale přesvědčila, že si tímto remasterem doplním vzdělání.

A jajks, jak jsem se zase jednou zmýlil a přesvědčil o tom, že by člověk neměl dělat unáhlené závěry. Myslel jsem, že půjde o dětskou hopsačku, ale ve skutečnosti jde o do posledního puntíku vyladěnou parádu se super hrdinou, skvělými hláškami, perfektním dabingem, plejádou mazecoidních zbraní, jejižch vylepšování se u mě rovnalo skoro drogové závislosti (ne že bych to znal z osobní zkušenosti ), perfektního pocitu z boje, kdy každá zbraň má svoje místo, netradičním prostředím a v neposlední řadě nějakým kouzlem, které mě ne a ne pustit od hraní, dokud jsme neprozkoumal sebemenší píď a nevyřešil sebemenší záhadu a schovaný předmět. A to už je sakra známka kvality.

Ratchetovi se tímto omlouvám a těším se na naše další setkání.
+10

The Medium

  • PS5 70
The Medium, hra která klame tělem. Místo očekávaného hororového nástupce Lazers of Fear je hra atmosférický survival walking simulátor, vlastně takové cvičení na Silent Hill 2 které tým připravuje. Hráč se vtělí do kůže Marianne, "převoznice duší" (medium) která je schopna komunikovat se ztracenými dušemi mrtvých. Jednoho dne Marianne dostane naléhavý telefonát ať přijede do resortu Niwa kdesi v Polských lesích a pomůže odtajnit jedno lety zapomenuté tajemství.

The Medium bylo prezentováno jako hra, která mohla vzniknout až díky moderním technologiím, protože procházíte dva světy zároveň. Navíc to měl být vysněný projekt autorů, ve kterém odkazují na své Polské kořeny. A je pravda, že právě rezort Niwa, ze kterého čiší socialistická architektůra, a příběh odkazující na komunismus, udavačství a napřírozeno je tím nejsipnějším co hra nabízí. Celá hratelnost jen slouží k odkrytí příběhu, který občas uklouzne na Hollywoodskou notu (dovysvětlování) ale jako celekm drží skvělé a bavilo mne jej rozkrývat. Navíc hra obsahuje pár fajn překvapení a zajímavé rozuzlení.

Hra je hodně atmosférická, má hororový nádech, ale naštěstí v ní nejsou infarktové lekačky a slovo horor je spíše zkrýva v alternativním světě, do kterého Marianna může vstupovat. Hra se odehrává ve dvou rovinách, první je reálný svět starého rezortu, kde jsou zavřené dveře a rozpadající se stěny bránici odhalit dlouho ztracené tajemství. Druhou rovinou je spirituálním svět, který je naprosto vizuálně pohlcující a ve kterém lze komunikovat s dušemi mrtvých a pomáhat si v postupu v reálném světě. Celá hra je vlastně takový puzzle na dvou úrovních, který nikdy není težký a je lehce opakující se (nejde elektřina v reálném světě, Marianne nahodí dodá energii ze spirituálního světa). Díky kratší délce (cca 7h) to naštěstí není problém, protože hra se snaží občas představit novou mechaniku a nikdy jsem neměl pocit nudy.

Co mi doopravdy nesedlo byly stealth pasáže, které s trochu krkolomným ovládáním působily dost nejistě a většinu jsem jen přetrpěl, abych si zase mohl užit walking simulátor. Hra by chtěla působit v daných pasážích hororově a jako survival, ale nejen díky checkpointům jsem necítil pocit nebezpečí.

Pro: hudba, příběh, atmosféra, délka

Proti: ovládání, stealth

+10

Resident Evil 4

  • PS5 75
Nikdy jsem nehrál originální RE4, ale hrál jsem všechny remastery/remaky (0, 1, 2, 3) a i nové díly (7 a 8) a možná díky takto čistému štítu mi nedělá problém sdělit, že jsem si RE4 Remake užil ze všech těchto dílů skoro nejméně (jen ta 0 byla nudnější). Vůbec, ale vůbec mi nesedlo zasazení do vybledlé hnědého Španělska. Přiklon k akčnosti považuju za úkrok špatným směrem a stejně tak i omezení hádanek mě zklamalo.

Atmosféra zapadlé vesničky a přilehlých dolů na mě vůbec nedýchala a působila na mne příliš levně, nicméně akčnost v této části hry se ještě dala zvládnout a postupné objevování příběhu bylo super a hra mě hodně táhla dopředu. Atmosféricky na mě hra dýchla až v hradu a výzkumné laboratoří, který byl jak za "starých dobrých" RE. Nicméně v posledním úseku hry jsem byl opět překpaven, jak mě ty otevřenější pasáže nebáví. Navíc se hra v poslední třetině stává až nepříjemně akční a díky tvrdému ovládání tím pádem i těžká. Úplně upřimně, tolikrát jako v této hře jsem v jíných RE nikdy neumřel.

Technické zpracování je naprosto na jedničku a reEngine je skvělý, jak nasvícení, tak zvuky či celkově animace jsou parádní a hra prostě vypadá a hraje se plynule.

Příběh je pořád dost zábavný a na dřívějších RE mnohem více vysvětluje, což je super. Leon vtipně hláškuje, Ashly mu sekunduje a hra se nebere moc vážně, což mi hodně sedlo. Jak jsem nehrál originál, tak ji postupné rozkrývání příběhu a proplítání se lokacema mi přišlo celkem v tahující a mnohokrát mě některé scény překvapily. Takže tady taky palec nahoru.

Pro: Technické zpracování

Proti: Přílišná akčnost, obtížnost v poslední třetině

+10

Monster Hunter Rise

  • PS5 100
Monster Hunter Rise to znovu dokázal. Opäť som mu musel napáliť absolútne hodnotenie a právom. Keď som bojoval proti finálnej Narwe the Allmother spoločne s ďalšími troma spoločníkmi, mali sme už posledný spoločný život a ona dala svoju ultimátnu schopnosť, tak sme mali čo robiť, aby sme celý ten chaos prežili. Do toho hrala epická téma so zborom a darili sa mi útoky a kombá s mojou obľúbenou zbraňou (dvojitý meč), dokonca sa mi darilo vyhýbať sa jej smrtiacim útokom, tak v tom momente som bol v extáze čistej hrateľnosti a už dlho som nepocítil onú čistú radosť a úžas nad celou hrou. To je to, čo chcete pri hrách zažívať a Rise to po World u mňa dokázal znovu. Japonci sú borci.

Hra na PS5 beží v krásnych 120 fps, no stále vyzerá dobre a aj v šialených súbojoch, kde všetko vybuchuje, sa hýbe veľmi dobre. Zamrzelo ma, že hudba pri monštrách je horšia alebo nie je až taká výrazná ako bola vo World. Hrateľnosť je oveľa svižnejšia aj vďaka využitia wirebugov a levely sú viac vertikálnejšie. Vďaka wirebugom má každá zbraň oveľa viac kômb a aj ťažkopádnejšie kladivá alebo obojručné meče sú teraz oveľa rýchlejšie. Tentoraz máte po novom aj psa a môžete si vybrať, koho budete mať ako hlavného spoločníka. Skvelé je, že aj keď máte plnú partu, vaša mačka či pes vám bude aj tak pomáhať v boji. Nové rampage questy sú príjemným osviežením a skvelým tower defense módom. Základna hra mi zatiaľ príde dosť v pohode a obtiažnosť nie je až taká vysoká ako vo World. Uvidím na vyšších leveloch. Teraz mám po 60 hodinách HR úroveň 73.

Nové monštrá sú skvelé - nájdete tu viac vodných a snežných typov a nie je tu až tak veľa wywern - je tu pavúk, z ktorého lezú malé hnusné kliešte, piesočný chrobák Volvidon, vodný Almudron, ktorý si z bahna vie postaviť vysokú stenu, slizký a elektrický Khezu, ktorý akoby vyšiel z hororového anime seriálu, bublinový Mizutsune, medvedí Goss Harag, ktorý si dokáže vytvoriť ľadové meče či Bishaten tancujúci ako Eddie z Tekkena 3. To som vypísal len niekoľko z nich. Vrátili sa aj starí známi - nesmie chýbať Anjanath, Kulu-Ya-Ku, Pukei Pukei, Rathalos, Rathian, Diablos, šialený Rajang, Bazelgeuse a mnoho ďalších. Fakt sa teším na datadisk Sunbreak, ktorý som ešte nehral - pridáva tonu vylepšených a nových monštier. 

Ak máte parťáka, s kým hráte hry, určite choďte do MHR. Je to neuveriteľne zábavná hra.

Obľúbené nové monštrá:
Narwa the Allmother
Magnamalo
Almudron
Goss Harag
Crimson Glow Valstrax
+10

Dark Souls: Artorias of the Abyss

  • PS5 90
Keďže sme v Dark Souls, tak rovno môžete zabudnúť na to, že by ste sa do DLC dostali nejako triviálne, napríklad cez hlavné menu. No ešte to tak! Celkovo je ten spôsob, ako aktivovať Dark Souls: Artorias of the Abyss tak šialene komplikovaný, že nechápem, ako na to niekto prišiel bez návodu.

Čo sa týka samotného rozšírenia, tak sa mi veľmi páčilo. Zaujímavé lokácie a hlavne skvelí bossovia. Samostatne sa to úplne nedá hodnotiť, ale ako dodatok k hlavnej kampani je to prakticky bezchybné. Pokojne to mohlo byť aj dlhšie.

Pro: nové svety, skvelí bossovia

Proti: trochu krátke

+10

Hogwarts Legacy

  • PS5 80
Bradavický odkaz, neboli " Avada Kedavra, k***a". Co víc by dokázalo udělat větší PR? Konečně se po dlouhé odmlce vracíme do světa kouzelníků, světa plného nejpodivnějších zvířat, tajemství a také souboje těch dobrých a zlých kouzelníků/černokněžníků.

Dlouho před rodinou Potterů, Mulfoyů, dokonce i před slavného Newta Scamandera či Grindewalda, se odehrává náš příběh. Jakožto teenager/ka se stáváme společníkem profesora  Eleazar Fig, který je na dobrodružné cestě, za záhadami. Jeho putování nás zavede až do prostředí útesů a skalisek, která vedou až k záhadné zřícenině, kde nás profesor Fig naučí základní kouzla.

V příběhu pokročíme a dostaneme se do samotných Bradavic, kde je nám uděleno privilegium stát se kouzelníkem/kouzelnicí. Po sérii všemožných cut scén se dostaneme k moudrému klobou, u kterého po sérii otázek dojde k přiřazení jednotlivé koleje, avšak pokud se nám nelíbí zvolená lze ji změnit.
 
Učení nových kouzel je koncipováno, plněním minihry, která je tak triviální, až se chce brečet, navíc po jisté době je spíše otravná, něž-li zábavná. V tomto ohledu mohli i učební hodinu koncipovat jako tomu je třeba ve hře Bully. Warner Brothers však zvolili čistě jen cut scénu, jenž zakončili pohybem ve tvaru kouzla po předem dané trase, proč nevyužili třeba u ps5 verze pohyb po touch padu, proč nevyužít gyroskopické vlastnosti ovladačů?

Samotné souboje jsou tvořeny vyvolávání (Castováním) kouzel, ty získáváme za plnění úkolů, které obdržíme od různých učitelů, případně vedlejších postav.
Ve hře se dostaneme i k letu na koštěti, což je zábavné a super při prohledávání oblasti, nicméně zbytečné, pokud lze využívat systém fast travel pointů.

Po absolování vyučovací hodiny péče o kouzelnická zvířata, se odemkne možnost mít a schraňovat kouzelná zvířata a ukládat je do tzv. Vivárií - velké "skleníky" které lze modifikovat o věci, které získáváme plněním úkolů.

Grafické zpracování je úchvatné a dodává tu správnou atmosféru celého prostředí. Načítání i snímkování běželo bez vad i při soubojích, které jsou po vizuální i mechanické stránce velmi kvalitně zpracovány.
S hudební stránkou si evidentně hodně vyhráli a tak každý rozhovor mezi studenty či hlasy protivníků, následně i zvuky zvířat působí přirozeně a nejsou duplikované. Nic nepůsobí realističtěji než svištění zvuku při letu na koštěti skrze kapky deště.

Vedlejších aktivit lze najít opravdu hodně a pro hráče toužící po 100% dokončením i nezbytnou součástí, v tomto ohledu jsou některé aktivity zábavné, jiné už nikoliv. Takové to "vyzobávání" míst s historickou hodnotou, zobrazující se jako svitek pergamenu, kterých je přes sto, je spíše osinou v zadku. Opakem je řešení Merlinových rébusů, které jsou zábavné.

Nejvíce hře škodí to obrovské PR, které okolo ní bylo a vykreslilo hru jako cestu do Bradavic, jakou jste jěště nezažili, a přitom se dočkáme klasické open-world akce s prvky RPG. Jedním z mínusů je i absence famfrpálů, který byl i slibovanou součástí, avšak po sérii technických dodělávek, od něho upustili.

Celkově to funguje dobře a nelze říct, že by hra byla nuda. Je to takový lepší průměr, který vás zabaví na desítky hodin.
Ve hře jsem strávil něco přes 70 hodin a dokončil ji na 100%.

Pro: volba koleje, vivárium, vizuální stránka

Proti: předvídaví a lineární příběh, učení kouzel, nemožnost zahrát si Famfrpál

+10 +11 −1

Cinders

  • PS5 45
Komentář píši se značným odstupem od prvního dohrání. Měl jsem v plánu po pauze hru prosvištět na zbývající konce, ale zjišťuji, že na další průchod už jednoduše nemám nejmenší chuť. Variace na Popelku v provedení polských MoaCube se mi totiž vůbec nelíbila a v souvislosti loňskými neblahými zkušenostmi s Amnesia: Memories už asi mohu prohlásit, že žánr vizuálních novel vážně není pro mne (proklínám tě, výzvo! :)).

Cinders v sobě snoubí všechny pro mě nepochopitelné neduhy žánru. V hodně nezajímavém převyprávění klasické pohádky o Popelce (jen tady je hlavní postava prakticky za všech okolností otravnou feministkou) se prodíráte tunami unylých dialogů mezi otravnou Popelkou a tuctovými vedlejšími postavami. Poplatně žánru je vše neskutečně natahované a slovní výměny zdánlivě nekonečné. Mám za sebou desetitisíce přečtených stránek a jednoduše nechápu, proč před tímhle nedat přednost zajímavé knize. Vždyť i Cinders je vlastně divadelní hra s nehybnými kulisami a nudným příběhem.

Jasně, čas od času vám dá "hra" možnost zasáhnout a ovlivnit další ubírání se příběhu. Alternativní cestičky příběhem mne však ani přes možnost zrychleného přeskakování k ještě neviděným rozhodnutím vůbec nebavilo hledat a nakonec jsem se tedy spokojil s jedním poctivým dohráním a asi dvěma či třemi rychlými průlety. Nic moc nového jsem se stejně nedozvěděl a neodhalená tajemství mne rozhodně ze spaní nebudí.

Cinders je provařená pohádka natažená do několika hodin plytkých dialogů jen s minimem zajímavých nápadů a otravnými postavami, co absolutně nemají co říct. Žel bohu jim to nebrání v chrlení rádoby hlubokých pseudomouder po dlouhé hodiny. Další vizuální novelu už raději vážně ne...

Hráno jako součást Herní výzvy 2023 – " 8.  Pero mocnější meče: Dohraj hru, která se řadí do žánru vizuálních románů. " – Hardcore varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 64 %; 5. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Pár fajn příběhových nápadů (i když obalené v nesnesitelném balastu); tu a tam zajímavá myšlenka či část dialogu

Proti: Úmorné plky o ničem jsou vlastně jedinou náplní hry; nezajímavé nebo rovnou otravné postavy; nepříliš hezké grafické zpracování; vzhledem k ubohé hratelnosti a náplni drahé

+10

Hogwarts Legacy

  • PS5 85
Patrím skôr do generácie Pána prsteňov, než do generácie Harryho Pottera. Filmy s HP som prvý krát videl až keď som mal 25+ a knihy mám na mojom to-read zozname niekde od polovice zonamu smerom nadol. Mám rád to uiniversum, hlavne vo filmoch, ktoré sa nachádzajú v cca polovici série, pretože majú správny pomer medzi detinskosťou prvých filmov a pokusom o temnejšie spracovanie z filmov posledných. Napriek tomu to nie je v mojom prípade prvá stanica vo voľbe best universa na svete. Pre mňa bude Potter vždy synonymom jesenného upršaného počasia, kedy si cez víkend s manželkou pustíme maraton, zachumláme sa do deky a nevystrčíme spod nej ani palec na nohe. Proste synonymum pohody a oddychu.

S týmto vedomím a spomienkou na dávne spracovania hier s HP, ktoré boli na môj vkus príliš detské, som zapínal Hogwarts Legacy a nevedel som, čo od toho vlastne očakávať. Bude to iba cashgrab zacielený na skupinu fanúšikov narodených o nejakých 5-10 rokov neskôr ako ja, ktorým nostalgia nedovolí sa na hru pozrieť s odstupom? Hrozí nám katastrofa, kde bude forma dôležitejšia ako obsah?

Musím povedať, že po pár hodinách ma hra, napriek tomu, že universe HP nepoznám úplne dokonale, dokázala vtiahnuť a pohltiť. Dychtivo som hltal každú informáciu, ktorú na mňa hra hádzala a dokonca som sa aj s komnatou najvyššej potreby (strašný názov BTW - znie to ako WC :) vedel celkom pekne vyhrať a táto mechanika sa mi v rámci hry tiež zapáčila.

Atmosféra bola taká, akú preferujem pri HP filmoch a teda, správny pomer medzi detinskou a temnou. Toto sa podarilo autorom naozaj pekne vybalansovať. Ďalším plusom bol pre mňa rozsah hry, ktorý napriek tomu, že by sa mi páčilo mať väčšie následky za využívanie temnej mágie, kde bol podľa mňa a z môjho pochopenia tohto universa, veľmi nevyužitý potenciál, tak napriek tomu na jednu hru je rozsah veľmi uspokojujúci a pár krát som si len tak proste lietal po okolína metle a kochal sa krásnym dizajnom sveta, ktorý nám autori poskytli.

Dobrou voľbou bolo aj rozdelenie hry na jednotlivé ročné obdobia, dokázalo to veľmi pekne dotvoriť atmosféru a za mňa musím dať jednoznačne palec hore. Príbeh ako taký nebol príliš prekomplikovaný, ale neurazil. Nebudem spoilovať o čo v príbehu išlo, ale bola to taká klasická herná zápletka so záchranou sveta atď.

Čo sa týka výčitiek mnohých na RPG prvky hry - nuž, RPG systém D&D od toho skutočne nečakajte a kto by čakal skill tree na úrovni Poe bude tiež sklamaný. Je to také klasické 3D akčné open-world dobrodružstvo s RPG prvkami, kde je RPG skôr iba na ozvláštnenie hry, než ako nosný prvok gameplayu.

Za mňa vo finále bola hra v poriadku, bola hodná svojej plnej nákupnej ceny pri release. Zažil som v nej pár pekných chvíľ, dokázala ma zabaviť na pár desiatok hodín a keď vyjde ďalší diel, prípadne datadisk, tak je to pre mňa istá kúpa.

Dohrané v rámci hernej výzvy 2023.

Pro: Atmosféra, Technické spracovanie (PS5), Uchopenie universa

Proti: Žiadne výrazné zápory

+10

Bright Memory: Infinite

  • PS5 70
Bright Memory: Infinite zaujme jak se tváří, že vypadlo z AAA produkce, přitom má být údajně prací jednoho čínského vývojáře ( ale věř dneska tomu co ti tvrdí Čína). Přesto se hra hraje dobře, dobrý pocit ze střelby a zbraní, kombinací s útokem na blízko mečem a vytváření komb.

Při hraní některé situace a prostředí dali vzpomenout na staré dobré Crysis. Lehké prvky RPG vylepšování zbraní a schopností které hratelnost trochu ozvláštní.

Těch 7 kapitol uteče příjemně jako voda, jen pro někoho opravdu může být šokující ta krátkost do 2 hodin při těžké obtížnosti hotovo. Znovu hratelnost s nejtěžší obtížností už je jen pro platinovače. Je to fajn jednohubka za sníženou cenu.
+10

The Callisto Protocol

  • PS5 75
Na The Callisto Protocol jsem se těšil už od prvního oznámení na TGA, pár let zpátky. Přeci jen, byla to nová hororovka ve vesmíru, od tvůrce Glena Schofielda, jehož legendární Dead Space považuji za TOP horor, nejen ve vesmíru ale i obecně. Tenhle návrat ke kořenům nemohl dopadnout špatně, co by se tak mohlo pokazit?

Bohužel, v případě Callista se pár věcí nevyvedlo. Na launch vyšla v rozbitém stavu (hlavně na PC), před vydáním byla oznámena podpora hry ve formě DLCček a příběhové expanze, což není nic neobvyklého, jenže aby jedno z DLC byl nový herní mód, který navíc obsahuje nové animace úmrtí hlavního hrdiny, které v základní hře nejsou je prostě hovadina. Největší ránou ale bylo, že hra nesbírala tak vysoká hodnocení, jak se od ní čekalo.

Já jsem se ke hře dostal až po roce, kdy po všech těch ohlasech byla moje očekávání přirozeně menší, přesto jsem očekával lepší hru, než o jaké se mluvilo. To se mi vlastně splnilo, ale těch neduh si nelze nevšimnout.

V prvé řadě jsou to příšery, nejsou moc zajímavé, připomínali mi mix Resident Evil a The Last of Us. V tomhle ohledu je těžké přijít s něčím novým, když spoustu už bylo vytvořeno ale rozhodně mohli být zajímavější. Dále prostředí věznice Black Iron Prison, které až na pár momentů je strašně generické, nic nevídaného ze žánru sci-fi. Příběh taky nepatří k tomu nejlepšímu ze žánru, ale špatný rozhodně nebyl. Herci byli fajn ale pomohli by jim lépe napsané postavy.

Co se mi líbilo více, byl mezi hráči rozpačitě přijatý combat. Chvíli trvalo, než jsem si zvykl ale po 50 omylných pokusech jsem se ho naučil a už to šlo jako po másle. Když na mě šlo více nepřátel, bylo to trochu horší až neférové ale považuji to za takový správný nátlak na hráče v hororové hře. Ozvučení bylo taky parádní, to je v tomto žánru nezbytné. Co musím ale opravdu pochválit, je grafika. Hrál jsem to na velké televizi v režimu výkonu (60fps, nižší rozlišení) a vypadalo to pořád skvěle. Textury byli dostatečně ostré, oproti PS4 verzi, která působila moc rozmazaně. Jestli se někam vložili ty šíleně velké peníze na rozpočet (prý okolo 160 mil. dolarů), tak to bylo právě sem.

Hra rozhodně měla velký potenciál, který se nepovedlo dostatečně využít. Stěžuji si zde hlavně na nedostatek inovací. Sám Glen Schofield ale prohlásil, že mu nevadí vykrádat sám sebe, když to prostě funguje, nač to měnit. Svému předešlému Dead Space se tak díky tomu přiblížil, ale možná se tolik snažit neměl. Měl zvolit jinačí cestu a nadělit nám něco zbrusu nového. Tak či tak, se hrou jsem převážně spokojený ale mohlo být i lépe.

Pro: Combat, ozvučení, grafika a výkon na PS5

Proti: Nedostatek inovací v rámci žánru

+10

Evil West

  • PS5 60
Evil West som si chcel zahrať už dlhšie, ale úplne sa mi nechcelo platiť za hru plnú cenu. Podľa ohlasov som totiž čakal nenáročné akčné béčko, ktoré zabaví na pár hodín, a na to mi cenovka 60 eur prišla skrátka vysoká. Keď sa ale hra objavila v mesačnej ponuke predplatného PS+, tak som neváhal a okamžite po nej skočil.

Nemal som príliš vysoké očakávania. Chcel som priamočiaru nenáročnú akciu, pri ktorej vypnem a pobavím sa. Tú som však dostal len čiastočne. Okrem celkom pôsobivej grafiky (hoci mimika postáv v cutscénach je dosť neživotná) totiž celý Evil West vyžaruje predovšetkým dizajnérsku lenivosť. Akoby to nebavilo ani samotných tvorcov.

Po dohraní som teda rád, že som hru nekupoval. Na chvíľu ma síce zabavila, ale podľa mňa mala na viac. Príbeh je béčková hovadina (čo som čakal), ale žiaľ sa berie až príliš vážne. Nejaké pokusy o vtip tu sú, ale na mňa nemali žiadny účinok. Asi to súvisí aj s tým, že všetky postavy sú do jedného nesympatickí kreténi (vrátane hlavného hrdinu).

Prvých pár potýčok s upírmi rozhodne má svoje čaro. Zbraní je síce k dispozícii málo (čo je dosť sklamanie), ale prestrelky s otravnými vampírmi majú grády. Hre dosť pridáva aj zasadenie do westernového prostredia. Žiaľ, tvorcovia svoje karty odhalia veľmi rýchlo a následne sa už len opakujú. Po dvoch-troch hodinách hrania uvidíte prakticky všetko, čo hra ponúka. Vrátane drvivej väčšiny nepriateľov a herných mechanizmov.

Vrchol invencie tvorcov tak spočíva maximálne v tom, že namixujú nepriateľov z rôznych lokácií do jednej masy. Výsledkom sú tak dosť často chaotické boje, ktoré sú až príliš dlhé a nie až tak zábavné. Puzzly, alebo ako to nazvať (neustále prenášanie elektriny z generátorov) sú otravné, combá nezaujímavé a bez fantázie.

Aj kvôli tomu som si po čase prehodil obtiažnosť z normal na story (teda easy), keďže na veľké výzvy som nemal náladu. Bolo to na dobro veci, keďže som sa takto pri hre celkom bavil a mohol som pri nej aspoň vypnúť mozog. Dodávam ale, že hlavní bossovia mi aj na najľahšej obtiažnosti robili celkom problémy. Hráči, ktorí hľadajú náročnejšie boje, ich teda v tomto prípade na vyššej obtiažnosti dostanú. Aj keď z môjho hľadiska tá hra nestojí za to, aby sa jej venovalo toľko času...

Dosť otravné bolo aj neustále vodenie za ručičku. Evil West vám totiž dopredu jasne povie, kam máte ísť a čo máte robiť. Pokiaľ teda čakáte nejakú voľnosť, tak si nechajte zájsť chuť (nechýbajú ani neviditeľné steny, ou jé!), pričom všetko musíte vykonať presne tak, ako je naskriptované. Zo začiatku mi to nevadilo, neskôr mi to už dosť liezlo na nervy. Príliš zábavné to teda nie je.

Výsledkom je teda hra, ktorá dobre vyzerá a svojím efektným pozlátkom dokáže na nejakú dobu očariť. Uletený námet mal ale na viac a tvorcovia mohli rozpútať oveľa divokejšiu show. Škoda, že sa tejto šance nechopili. Evil West tak pôsobí unavene, upachtene a miestami vlastne dosť nudne. Našťastie to nie je príliš dlhé a ako vravím, na tých pár hodín to zabaviť dokáže. Pri hraní som navyše dostal strašnú chuť zahrať si znova Red Dead Redemption 2. Takže aspoň nejaké plus...

Pro: grafika, na chvíľu to zabaví, rozumná dĺžka

Proti: repetitívnosť, dizajnérska lenivosť, nevyužitý potenciál, málo slobody

+10

TOEM

  • PS5 80
Herní výzva 2024 #7: Ve stínu pixelů

TOEM mi přiskočil na PS5 v rámci předplatného PS Plus a když jsem viděl téma černobílých her v letošní výzvě, hned jsem si na tuhle věc vzpomněl.

Velmi originální adventurka, která kombinuje top-side pohled na svět s FPS pohledem skrz optiku fotoaparátu. Díky dvěma různým perspektivám pak vznikají velmi nápadité logické hádanky, kdy některé cíle jsou vidět pouze v jedné z těchto perspektiv, a tak je nutné využívat obě. Svět je různorodý a každá z, jestli si pamatuju dobře, šesti lokací je dost odlišná a nachází se v ní různé úkoly.

Ozvláštnění do hry potom přidává i takový drobný RPG prvek, kdy různé kusy oblečení, které v rámci prozkoumávání světa a plnění úkolů hráč získává, a které mají efekty, které opět můžou být klíčem k rozlousknutí jiných úkolů. Nejde všechny úkoly splnit hned, ale vždy lze získat dostatečný počet razítek (které slouží jako cestovací lístek pro cestování do další lokace), aniž by se hráč musel vracet do předchozí. Může si tak vybrat jestli se chce k úkolům, které musel přeskočit vracet hned jak v některé z následujících lokací získá předmět nutný k dokončení daného úkolu, nebo zda dojde až na konec hry a lokace bude zpětně prozkoumávat poté.

Grafika je jednoduchá, ale pěkná a plní účel, vše je ve hře přehledné a díky dynamicky měnícím lokacím určitě ne nudná. Hudební doprovod je pak spjatý s každou lokací a jednotlivé skladby se ukládají do kazeťáku co sebou hlavní hrdina nosí, dají se tedy zpětně pouštět, pokud tam hráč najde svou oblíbenou.

Celkově jde o velmi zajímavý kousek, který nezabere moc času, a je to taková příjemná oddechovka s logickými hádankami na pár kratších herních večerů.

Pro: nápadité herní lokace, zajímavá, originální využití dvou perspektiv pro řešení úkolů

+10

Knack II

  • PS5 80
To jsem takhle jednou hledal co bychom si mohli se synem zahrát v kooperaci nebo prostě jen společně. Vyrazili jsme do obchodu, kde kromě Lego her a kdejakých závodů měli jen tohle. Tak jsem to bez jakékoliv znalosti vzal. Druhý díl barevně vykreslené hry, kde vystupuje dosti bizarní hrdina, lidé s velkými hlavami a goblini se svými vynálezy. Japonský steampunk jako vyšitý. Kromě toho se to hraje podobně jako třeba God of War.

Hlavní hrdina složený z úlomků, který v bitevní vřavě narůstá, protože se na něj lepí další bordel, je originální nápad. Zvlášť, když ze sebe může úlomky setřást a znovu nalepit podle potřeby. Kromě procházení skulinami a přecházení přes úzké římsy to má uplatnění i v boji při vyhýbání se mocným úderům. Moc jsme to ale nepoužívali. Protože, když ze sebe Knack setřese úlomky, hra se v bojích stává dosti nepřehlednou. Největší zábava není se zmenšovat, nýbrž zvětšovat. Když se Knack postupně zvětší do své maximální velikosti, stává se z něho nemilosrdný tank, který válcuje všechno před sebou s uspokojivou lehkostí.

Hra se často snaží měnit tempo hry. Což by bylo fajn, kdyby obsahovala méně skákacích pasáží. Které jsou nudné, zbytečné a někdy i frustrující. Ničí tempo. Když hraji hru jako je Knack 2, chci hlavně rubat a maximálně snesu nějakou hádanku na odlehčení. Kdybych chtěl hrát hopsačku, tak si zahraji třeba Raymana nebo Hop Sváču. Na druhou stranu hra obsahuje snad nejzábavnější quick-time eventy co jsem zažil. Nejsou těžké a je opravdu zábava sledovat Knacka jak to má všechno spočítané.

Samotný boj je zábavný. Zvlášť ve dvou, kdy si můžete navzájem svá komba doplňovat a boostovat. Snadno se z vás mohou stát mašiny na zkázu. V kooperaci bych se vůbec nebál hrát hru na těžší obtížnosti. My jsme hráli na normal a bylo to skoro bez ztráty kytičky. A to je synovi šest let.

Knack a jeho přátelé létají po rozlehlém světě, který zachraňují a zároveň se díky tomu často mění prostředí. Až na skákající pasáže nuda nehrozí a celé je to slušně dlouhé. Na pohodový co-op jako dělané. Knack II nabízí dva režimy grafické kvality se zamčením frame-ratu na 60 fps. Na novějších konzolích je to tedy pěkně barevná a plynulá podívaná.

Pro: perfektní co-op souboje, narůstání Knacka do monstrózní velikosti, slušná délka, zábavné quick-time eventy (kdo to má)

Proti: nudné a časté hopsací pasáže

+10

Brothers: A Tale Of Two Sons Remake

  • PS5 75
Je nový Remake skoro 11 let původní hry potřeba? Pro původní hráče asi ne, nové mladší publikum může oslovit.
Doufal jsem, že vývojáři přidají do nového Unreal enginu 5 i nějaké nové mise, či odbočí jinam bohužel se tak nestalo a hra je opravdu kromě posunu v grafice naprosto stejná jak původní hra. Naštěstí to vyvažují nižší cenovkou. Ale na hru kterou lze dohrát a zplatinovat do 3 hodin je to i tak dost.

Co je novinkou je možnost hrát hru v coopu za to palec nahoru. Herní mechanismy s ovládání dvou postav na gamepadu dobře fungují a příběh dokáže stále v hráči zanechat silnou odezvu na dění okolo něj. Jak z pohádkového prostředí prosakuje setkání s krutou realitou, smrtí a přetvářkou je precizně provedeno a stále má co říct i dnes.

Určitě všem co nehráli, pořiďte si to stojí to za ten čas. Pro původní hráče ve slevě pokud si chtějí dat emocionální jízdu znova.
+10

Rise of the Ronin

  • PS5 80
Je to Nioh, není to nioh? Ponořme se hlouběji do tohoto problému.
Kdokoliv kdo má co do činění s Ninja gajden, či nioh, tak tuší, co může v této hře očekávat.

Dostáváme se do japonska v době vlády klanu Togukawa, přesněji ke konci vlády, která trvala skoro tři století. Nazývají nás zahalená čepel (Veiled blade) a cvičí nás ve smyslu boje proti shogunátu, tento výcvik připomíná cvičení šinobi, kdy ovládáme různé techniky boje, které ovšem získáváme budováním vyzeb (bond) s různými postavami napříč celou hrou.
Hlavní příběh se dá tedy vést třemi směry:
1, Boj za zachování tradičních hodnot a snaha o vytlačení lidí ze zahraničí
2, Neutrální postoj, kdy pracujete jak pro, tak i proti šogunátu
3, Přivítání všech západních hodnot a vynálezů

Pokud jde o příběh, ten je celkem dobře dávkovaný a vyvíjí se dle našich rozhodnutí, avšak toto se více projeví až v poslední kapitole. Ve hře očekávejte tři kapitoly, které se odehrávají ve třech městech a okolí.
Prvním je město Jokohama, přístavní město do kterého přijíždějí proudy cizinců. Druhým je Edo (dnešní Tokio), hlavní sídlo šogunátu. Posledním místem je Kjóto, které za mně osobně je nejhezčí lokace z celé hry.
První dvě kapitoly, budete plnit mise, jak pro šogunát, tak proti němu, byť se budeme v některých momentech rozhodovat, jestli půjdeme s pro-šogunátem, či proti němu.
To zásadní rozhodnutí ovšem nastane před začátkem třetí kapitoly, kdy se rozhodneme, ke které frakci se nakonec připojíme.
V mém případě šlo o proti šogunát, abych ctil historickou kontinuitu.

Vyjma hlavních a vedlejších misí, jsou zde takzvané "Bond" (vazbové) mise, kdy upevňujeme vztah s danou osobou. Tento vztah se dá navyšovat také konverzací, daním dárku, či soubojem s danou osobou v Doju.
Ve hře je celkem 52 takových NPC, avšak pouze 32 se k vám může připojit v boji.

Soubojový systém se velmi liší dle úrovně obtížnosti, a tak čím nižší obtížnost, tím méně životů má protivník. Dále v vyšší obtížnosti se více spotřebovává Ki (stamina), kdy protivníci vydrží nejen více poškození, ale i jejich obnova Ki je znatelně markantní (toto nejvíce vyplyne na obtížnost Midnight, což je takový NG+)
Ve hře je kladen velký důraz na postoje, tyto jsou děleny do tří skupin. Ten (nebesa), Chi (země) a Jin (člověk), další styly se odvíjejí od klanů, se kterými budujete vztah.
Souboje na tuto obtížnost jsou opravdovou výzvou a přidělejí vám nejednu vrásku, ale o tom napíši později.
Stejně jako ve hře nioh, zde máme dvě primární zbraně a dvě sekundární.
Mezi primární zbraně tak získáme katany, uchigatany, odachi, kopí, pušku s bajonety, velké meče, oxtail meče a šavle.
Pohyb po mapě nám usnadňuje jízda na koni, avšak jízda na něm je dobrá, pokud jedeme po hlavních cestách. Jízda mimo, kdy se musíme pohybovat přes překážky, je osinou v zadku.
Obtížnost midnight je tou vrcholovou obtížností, která je na míru dělaná hardcore hráčům, jen má jisté neduhy, tím největším problémem je, že pokud jste na obtížnost dawn poráželi silné nepřátele bez zásahu, tak vykrývání, či parírování je sama o sobě tím nejtěžším, k tomu přičteme šílené doplňování ki u protivníka a byť lze zvýšit jak regeneraci, tak útok, nebo delší výdrž ki za pomoci tzv. super remedy na celou jednu minutu, pak je souboj sice jednoduší, avšak vás odkáže na hodiny získávání materiálů a následné vyrábění těch to posilovačů.
Celkově tato obtížnost působí, že je stavěná do kooperace více hráčů, avšak pouze v případě misí, zbytek úkolů, je čistě na vašech schopnostech.
Během soubojů dochází k zakrvácení zbraně a to vyžaduje pravidelné očišťování, jinak očekávejte snížení poškození a toto je zásadní při soubojích na nejvyšší obtížnosti.
Takový malá technická poznámka, osobně jsem na levelu 77 a poražení protivníků v souboji 1 vs 1 byť je na levelu 94, není problém. Problémem jsou souboje proti náročnějším protivníkům v tzv. Public order.
Jde o skupinu 4 až 12 nepřátel, kdy narážíte na 1 až 5 silných nepřátel, kteří jsou opravdu nesmyslně silní, ačkoliv jste klidně o 14 levelů nad doporučeným levelem. Souboj, kdy série 3 silných útoků vás zbaví 2/3 života a vyčerpá všechnu ki, je poté jistou smrtí. Pokud přijdete o ki, pak se nelze ani doléčit, což osobně, absolutně nechápu. Pro ty, co by chtěli využívat podobné taktiky jako ve hrách souls, příkladem buď dvě seknutí a úskok od protivníka, věřte, že ten vás trefí i na delší vzdálenost. Kapitolou samo o sobě pak jsou protivníci, vybaveni střelnými zbraněmi, shurikeny či revolvery.

Vizuální nastavení nabízí dva režimy, důraz na kvalitu textur a důraz na kvalitu FPS. Lokace vypadají úžasně a množství vedlejších úkolů a různé sběratelské předměty krásně vyplňují jinak hluché místa.
Teď si dovolím být trochu pichlavý, ale chodit v blátě a nevidět po sobě stopy je opravdu přežitek o to víc, že ve sněhu již vidět jsou. Jen způsob jakým se pod vámi utváří ona stopa ve sněhu je spíše komický.
Souboje jsou sice nepůsobí moc reálné, avšak zvuk kovů dopadající na kov je velmi přesný a cím větší zbraň, tím silnější je zvuk.

Celkově na mě Rise of Ronin působí, jako takový test Teamu Ninja o jakou si fůzy Ghost of Tsushima s Assassin creed, za použití technik z Niohu. Tento mix působí celkem nevyváženě a vlastně hry působí, že sama vlastně neví, co chce být, to je bohužel škoda, neboť je mnohem přístupnější pro větší okruh lidí.
Co je ovšem velký průšvih, je multiplayer. V něm jde pouze hrát mise, které alespoň jeden hráč splnil a jde pouze hlavní mise, ještě né všechny. Matchmaking funguje velmi dobře, což nelze říct o soubojích v něm.

Platina mi zabrala 61 hodin

Pro: Námět, příběh, postavy

Proti: Bojový systém, nevyváženost obtížností, multiplayer

+10

Ghost of Tsushima Director's Cut

  • PS5 95
Moc rád se k téhle hře vracím, obsahuje přesně správně dávkované porce zajímavých příběhů, skvěle napsané zvraty, a tak to celé do sebe hezky zapadá. Byť po podrobnějším seznámení se s historickými fakty se odklání, respektive si vývojáři ze Sucker Punch Productions modifikovali příběh, aby to mělo ten správný drive, za co je lze bezpodmínečně milovat, či opravdu nemít rád.
Nastavení laťky pro to, jakým způsobem by měl být definován příběh, mechanika soubojů a to celé do velmi kvalitně zpracované grafiky, kde vás nebude rušit žádný HUD, kde navigace je tvořena následováním větru, je naprostým mistrovským dílem a do dnešních dní, nepřekonaným titulem v tomto ohledu.
Poznámka: Dle dobových písemností byla invaze nezdařena vlivem tajfunu, který je naznačen i ve hře.

Příběh je v principu velmi jednoduchý, ale má velmi hodně zvratů, které jsou dávkovány tak, aby Vás udrželi u hry a vy jste si říkali, tak to jsem nečekal, wow.
Dostáváme se do role Jina Sakai, mladého samuraje, který spolu se svým strýcem Lordem Shimurou bojují proti Mongolské invazi a jelikož ostrov Cušima a Iki leží v japonském moři, mezi korejským poloostrovem a ostrovem Kjúšú, kdy v době Mongolské invaze byl korejský poloostrov pod nadvládou právě mongolských nájezdníků, je ideálním počátkem pro příběh.
Nájezdníci se střetnou na pláži komo se samurajským vojskem, které je poraženo a Lord Shimura je vzat Khotun Khanem do věznění na hrad Kaneda.
Jin byť zraněn je zachráněn zlodějkou Yun, která mu ošetří rány a poskytne pomoc při útěku.
Zde se naučíme, jak se pohybovat tak, aby jsme nebyli spatřeni nepřáteli. Započne tak naše pomalá přeměna ze samuraje na shinobi (dnes taktéž nazýván jako Ninja, rozdílem je jen význam slov, neboť Shinobi je člověk, který se plíží, kdežto výraz ninja, je člověk, který není vidět)

Mohl bych tu popisovat příběh na sáho-dlouhé odstavce, avšak bych jen případně doplňoval to, co již bylo uvedeno v ostatních příspěvcích. Tudíž se podívejme na několik zvláštností z hledisky historie.
Ano, historie shinobi sahá až do 8. století, avšak jde o nájemné vrahy, kteří z pohledu samurajského kódu jsou nečestnými. Nicméně v tomto období neexistují písemné zmínky o jakékoliv jejich činnosti.
V tomto ohledu se první známý dokument zmiňuje až ke konci 14. století. Takže jediným důkazem z 8. století je báseň, která obsahuje ono slovo shinobi.
Avšak do konceptu osamoceného samuraje, který bojuje proti obrovské přesile nepřátel, a tak musí volit nestandardní postupy k jejich likvidaci, dává smysl.
Druhým historickým sporem jsou katany. Jelikož se jejich datování objevuje až v 15. století, nikoliv v 13. století, kdy se příběh odehrává. Z pramenů historie, jenž jsou dnes dostupné víme, že zbraně používané ve 13. století se nazývaly Kotō.
Tyto zbraně se nejvíce podobají dnešním Wakizashi (název užíván v době muromachi 1336 a posléze) tj. meč s ostřím mezi 30-60 cm.

Pokud pomineme tyto historické drobnosti, pak nelze principiálně hře vyčítat cokoliv. Mechanika soubojů je velmi návyková a tak jediné, co musí hráč reflektovat je zbraň protivníka, aby zvolit správný postoj. V tomto ohledu soubojový systém přímo reflektuje realistickou přesnost.
Jízda na koni a jeho ovládání je vynikající a nevybavuji si, kdy jsem jen nechal v jiných hrách pomalu kráčet koně zatím, co jsem si vychutnával okolní krajinu.
Z tohoto hlediska, lze i pominout klasický nešvar u otevřených světů a tou jsou její občas hluché místa. Dejme si však ruku na srdce a představme si, jak asi vypadalo naše okolí v té době. Pokud jde o tento aspekt, lze jej opravdu přehlédnout.

Prostředí ostrova Cušima a Iki je dech beroucí, pokud k tomu přidáme foto mód, kdy lze vytvořit opravdu ikonické fotografie na vrcholu skal s výhledem na ostrov.
V tomto ohledu rozlišení 4K při 60 fps jsou naprostou špičkou mezi soudobými tituly.

Stejně nemalý prostor je věnován i zvuku okolo Vás. Dopad kovu na kov, při soubojích jen podtrhuje realistické zpracování celé hry. Třešničkou na dortu jsou pak recitace Haiku, či zvuk větru sloužící k navigaci.

Multiplayer nazvaný Legends, pak rozšiřuje povědomí o japonském folklóru.

Celkově lze hru doporučit každému milovníku asijské kultury a nejen jim. V tomto ohledu jde o velmi kvalitně zpracovanou hru, kterou by snad nelze nemít rád.
Pro účel výzvy jsem hru dohrál v režimu Kurosawa mód. Tento mód odkazuje na japonského režiséra Akira Kurosawu, který byl přes pět desetiletí vrcholem ve filmové tvorbě s odkazem na japonské příběhy, právě z prostředí intrik mezi lordy a souboji mezi samuraji.

Platina: 68 hodin + 12 hodin trofeje ostrov Iki

Pro: Grafické zpracování, příběh, bojový systém

Proti: Drobné historické nepřesnosti

+10

Cuphead

  • PS5 100
Herní výzva 2024: 10. V záři reflektorů

V posledných rokoch sa dosť často hovorí o tom, že moderné hry stoja za starú bačkoru (na YouTube na túto tému nájdete mnoho videí). Že gaming vlastne umiera a firmy produkujú zúfalo nudné hry. Tie sú v podstate všetky na jedno brdo, nezaujímavé, plné mikrotransakcií, chýba im vlastný ksicht a odvaha riskovať. A pri pohľade na tie AAA tituly, ktoré sú si podobné ako vajce vajcu by človek vlastne aj súhlasil, že dnešná doba nie je hráčom naklonená. Ono je to ale pravda len čiastočná.

Pretože áno, je faktom, že mnohé AAA hry sú nudné a spotrebné produkty bez duše, lenže súčasnosť viac než kedykoľvek predtým praje aj nezávislej scéne, ktorá ponúka pomerne veľa drahokamov. A jedným z nich je aj Cuphead.

To je totiž absolútna fantázia! Nádherná ručne kreslená grafika (ani si neviem predstaviť, koľko práce to muselo dať), famózny jazzový soundtrack a brutálna obtiažnosť. Splnený sen každého hráča, ktorý sa rád týra. Musím povedať, že rubber hose animácia, ktorú tvorcovia využili, mi ako decku prišla niečím nepríjemná a znepokojivá. Docenil som ju až oveľa neskôr. Niet divu, keďže samotné animáky 30. rokov boli dosť uletené a surreálne, čo Cuphead využíva na maximálnu možnú mieru. Iste, príbeh je jednoduchý, ale bez problémov by obstál ako diel nejakého animovaného seriálu z tých 30. rokov, takže je to vlastne plus.

Hráča čaká mnoho nesmierne kreatívnych a poriadne šialených bossov. Boje s nimi tvoria hlavnú náplň hry, run and gun levely sú potom príjemným spestrením. Rozhodne však nie sú oddychovkou! Miestami ma dokonca frustrovali ešte viac než bossovia (Funhouse Frazzle ma bude budiť zo spánku). Pretože, ako ste sa už asi dovtípili, čo sa týka náročnosti, tak áno, Cuphead je ťažká hra.

Našťastie je to ale poriadna návykovka, takže ju proste nepustíte z rúk, kým bossa neporazíte. Tvorcom sa presne podarilo trafiť balans medzi zábavnou výzvou a frustráciou. Väčšinou som tak nadával na seba a na svoju neschopnosť a nie na autorov (väčšinou...).

Niekomu možno bude vadiť, že bossovia nemajú health bar, ale mne to neprekážalo. Po neúspechu vám navyše hra ukáže, ako ďaleko ste v leveli postúpili a koľko vám chýbalo do cieľa. To by niekto mohol považovať za zdroj frustrácie, mňa to ale motivovalo. Videl som totiž svoj progres, to ako som sa s každým pokusom kúsok po kúsku blížil do cieľa a to ma poháňalo ďalej. Kvitujem aj možnosť opakovať boje s bossmi.

Po víťaznom fighte totiž obdržíte známku podľa toho, ako sa vám darilo. Pokiaľ chcete získať najvyššie hodnotenie, môžete to skúsiť znova (a znova a znova...). Ja som bossov opakoval dosť často, nie primárne kvôli lepšej známke (bol som rád, že som bossa vôbec porazil, či to bolo na C- alebo na B+ ma až tak netrápilo :)), ale proste preto, lebo boje boli zábavné. Ocenil som aj počítadlo úmrtí (za celú hru som zomrel 1570-krát, neúspešných pokusov bolo ale oveľa viac, keďže keď sa mi nedarilo, dosť často som boj prerušil a skúsil to rovno odznova).

Ak by som mal niečo vytknúť, tak parry mechanika mi prišla trochu nevyladená. Veľakrát sa mi zdalo, že som parry urobil včas, ale bolo to zaznamenané ako damage (samozrejme záležalo na situácii). Možno to ale bolo mojou nešikovnosťou. Dosť som sa následne obával nejaké parry skúšať. Životov máte totiž menej než málo (defaultne tri, neskôr si ich môžete zdvihnúť na maximálne päť).

Druhá vec, čo by možno niekomu mohla prekážať je fakt, že Cuphead neobsahuje žiadne oddychovejšie momenty. Bossovia aj run and gun levely sú skúškou nervov a nedá sa povedať, že by si hráč v niektorých leveloch mohol vydýchnuť. To robí z hry nekonečnú adrenalínovú jazdu, ktorej sa ale niektorí hráči môžu presýtiť. Mne osobne sa to ale nestalo.

Cuphead je skrátka a jednoducho poklad. Štýlová hra vytvorená s láskou a absolútnym nasadením. Tvorcovia kvôli nej dali výpoveď v práci, vrazili do nej vlastné prachy a dokonca založili aj vlastné domy! O to viac človeka teší, že dodali výbornú hru, ktorá sa navyše stretla s úspechom. Zaslúži si ho.

Pro: výtvarné stvárnenie, bossovia, náročnosť

Proti: občas trochu moc hardcore, sem-tam parry nefungovala úplne ideálne

+10

Ender Lilies: Quietus of the Knights

  • PS5 100
Metroidvania podľa môjho gusta. Audiovizuálne pôsobivá, prehľadná, rešpektujúca môj čas a zároveň solídna výzva. Čo viac si želať? Ender Lilies je po dlhšej dobe hra, ktorá ma pohltila a na ktorej opätovné hranie som sa vždy tešil. Pôsobivý a krásne navrhnutý svet sužovaný večným dažďom si ma okamžite získal. Sadla mi aj ponurá melancholická atmosféra a hudba. To, že hlavná hrdinka Lily vlastne nebojuje, ale využíva rôznych spiritov, mi prišlo ako celkom zaujímavý ťah.

Kolega ActualPigeon5 píše, že hra nie je príliš ťažká. S tým si dovolím nesúhlasiť. Iste, nie je náročná ako Bloodborne či Sekiro, ale stále predstavuje dosť veľkú výzvu. Čo je super! Viacerí bossovia ma potrápili na dlhé hodiny, ale vlastne som sa pri nich ani veľmi nerozčuľoval. Hra je totiž férová a pokiaľ človek zlyhá, tak je to len a len jeho vina. Nikdy som nemal pocit, že by mi tvorcovia škodoradostne hádzali polená pod nohy.

Ak som teda bol občas nahnevaný, tak hlavne na seba. Boje boli zábavné a svižné, takže mi vôbec nevadilo, že ich musím často opakovať a každé kolo som si užíval. Je zároveň pravdou, že hra nepenalizuje tak ako napríklad Dark Souls. Po smrti nič nestrácate, ostávajú vám všetky nazbierané skúsenosti. Vďaka tomu je preskúmavanie sveta relatívne pohodové.

Samotný príbeh/lore tiež nie je zlý, hoci sa priznám, že od určitého bodu som nájdené kúsky a poznámky, ktoré ho osvetľovali, proste ignoroval. Stačil mi základ, ktorý som sa dozvedel v úvode a následne som sa už nechal unášať atmosférou. Súvisí to asi aj s tým, že podobný spôsob rozprávania príbehu (cez nájdené artefakty/predmety) nie je úplne podľa môjho gusta. Pri hraní mi to však nijako neprekážalo.

Negatív nevidím veľa, ale predsa len tu boli veci, ktoré mi až tak nesadli. Napríklad to, že hlavná hrdinka sa lieči dosť pomaly (dá sa to síce zlepšiť magickým artefaktom, ale aj tak ma to štvalo). Občas keď používate pri boji viacero spiritov, je to celkom chaotické a vy poriadne nevidíte, kde vlastne stojíte. No a v závere tvorcovia trochu zakopli, keď nám naservírovali ďalšiu otravnú (pun intended) jedovatú lokáciu, plnú silných nepriateľov a toxicity na každom kroku. Škoda, myslel som si, že Ender Lilies sa podobnej časti vyhne. Ale tamojší boss bol opäť výborný, takže nemám problém nad tým privrieť oči a pokojne tam vpáliť tú stovku.

Pri Ender Lilies som totiž zažil to, čo kedysi pri Dark Souls. Nemohol som hrať nič iné, ostatné hry prestali existovať a ja som sa sústredil len na prekonanie novej náročnej prekážky. Je asi pravdou, že hra do svojho žánru nič nové neprináša, no mne to nevadilo. Všetky overené ingredience sú dokonale odvážené a spolu vytvárajú výborný herný zážitok.

Pro: audiovizuál, atmosféra, súboje, bossovia, náročnosť, ideálna dĺžka

Proti: jedna lokácia mi nesadla

+10