Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Yakuza Kiwami má k Yakuza 0 nejen stejný engine, ale prakticky i všechno ostatní - ulice, obchody, předměty, vybavení, bojové styly, RPG vylepšení a minihry. Je to něco, čemu jsme my pckáři před dvaceti lety říkali datadisk. Chybí tu to, co mě v 0 velmi bavilo - hratelná druhá postava, kabaret a celá druhá čtvrť v Osace. To co přibylo, pokud to nebyly narážky na 0, mě spíš zklamalo. Přesto jsem se pořád dobře bavil, víc než u většiny západní AAA produkce.

Yakuza má kouzlo, že dokázala udělat z nouze ctnost a mnohé viditelné nedostatky prodat jako hodnotu navíc. Japonská nadsázka a infantilnost dokázala asi z 4 zvuků namísto plnohodnotného dabingu, z 4 prkenných animací namísto realismu a ze zápletky mimo rámec západní logiky vytvořit postavy a svět, který si zamilujete. To nejdůležitější pro příběh, emoce, jsou tu podány dobře. Přitom hlavní hrdina je ve stylu akčních filmů z 80.let naprostý nadčlověk, se kterým nelze moc soucítit. Nostalgická atmosféra (příběh se odehrává v 1995, takže tlačítkový telefony a telefonní budky jsou stále in) je umocněná tím, že se vše odehrává v čase předvánočním a během příběhových kapitol se tak střídá nejen denní období, občas i padá sníh. A v obchodech vám hrají vánoční melodie...

Ne úplně dobře fungují mechanismy, které jsou dosti repetitivní a ať už příběhově či ve volném pohybu prostě mlátíte lidi na ulici. Kamera je desorientující, jak v pohybu po ulici, tak při soubojích se díváte často, kam nechcete. Hlavní problém byl však u mě v hlavním a nejzábavnějším přídavku, Majima everywhere. Majima vás napadá na ulici v přestrojení a i zasahuje do miniher a jiných soubojů. Na soubojích s Majimou je založeno odemykání nejsilnějšího bojového stylu Dragon of Dojima, odemykáte si trénink nových pohybů, které si však zároveň odemykáte souboji v aréně. Mně se ten mechanismus nerozjel a teprve v poslední kapitole po dosažení maxima všech stylů jsem zjistil, kde je problém. No nezkontroval jsem kužel na ulici, tento souboj potom celý obsah rozběhne. Můj závěr tak spočíval v několikahodinovém pobíhání po ulicích a drcení palce při soubojích na ulici a v soubojích v aréně. A smutně koukal na 9999 skillpointů, které jsem neměl jak utratit. Souboje s lepšími nepřátely jsou otravné i z důvodu, že se v průběhu souboje léčí a vy s tím absolutně nic neuděláte, nemůžete jako jindy popadnout toho týpka za vlasy a ukončit ho, prostě ho mlátíte zatímco on v klidu netknutě medituje. Hlavní příběh funguje v tom, že jste zvědavý, jak se to vyvrbí. V něčem je velmi předvídatelný v klíčových věcech a naopak nefér nepředvídatelný (taky by vám dávalo víc smysl, kdyby Haruka vzešla ze znásilnění, hlavní záporák byl Niskihi a to ukradení 10M se nikdy nestalo? ).

Co říci na závěr? Yakuza Kiwami mě bavil, zároveň mě zklamal. Dohráno za cca 55h, hra mi asi třikrát spadla.. Už se těším, až přijde nálada na Yakuza Kiwami 2.

Pro: atmosféra, humor, postavy

Proti: horší než Yakuza 0, kamera, repetitivní souboje

+15
  • PC 85
Velké části západních hráčů se série Yakuza představila prostřednictvím fenomenálního prequelu s podtitulem Zero (resp 0) a není divu, že remake první dílu se na jeho monumentálnost a vybroušenost zkrátka nechytá. Tedy, většina z toho, co mě na prequelu nadchnulo, je v Kiwami stále přítomna, jen v o něco slabším podání.

Úspornější vyprávění příběhu bych hře ani nevyčítal (aspoň se mi už u cutscén kvůli jejich délce automaticky nevypínal ovladač), nicméně třeba závěr se svými asi 15 zvraty už byl na hranici parodie i pro někoho, kdo má rád melodrama.

Ve srovnání se Zero nejvíce trpí vedlejší aktivity, které jsou jednotvárné a ne moc zábavné. Nelze hrát arkádové hry (pokud nepočítáme vymyšlený Mesuking), po městě nechodí skutečné japonské pornohvězdy a vedlejší mise jsou zjednodušené na kost.

V soubojích mě nejvíce štvalo, že Kiryu se poměrně špatně zaměřuje na svého protivníka i při použití lock-onu. Pro nepřátele je pak velice jednoduché uskočit, nebohého hrdinu obejít a bušit mu do zad (zatímco hráči se podobné manévry provádí těžko, i když hraje s doporučeným gamepadem).

A schválně - co rádi dělají všichni bossové? Samozřejmě uskakují jako žabičky. A k tomu jsou ještě odolní proti většině silných útoků a Kiryua stále shazují na zem nebo ho omračují. Už to by stačilo, aby bossfighty byly otravné, ale to utrpení ještě znásobuje jejich schopnost se léčit, která nezábavný boj ještě víc prodlužuje. Nejde přitom o žádné Dark Souls mezi hrami o jakuze - u jednoho obzvláště protivného bosse z konce hry se jako nejlepší taktika osvědčil klasický button mashing střídající jeden kryt s jedním typem útoku. Takhle se dobré souboje s bossy prostě nedělají...

Ale ať nekončím negativně, musím říct, že vždy, když jsem Yakuzu Kiwami zapnul, tak jsem se musel přemáhat, abych ji zase (obvykle v pozdně nočních hodinách) vypnul. A vždycky jsem se těšil, až uvidím, jak Kiryuovo dobrodružství bude pokračovat.

Pro: příběh a jeho vyprávění, humor, hratelnost v běžných soubojích

Proti: vedlejší mise a aktivity, bossfighty, špatný lock-on na nepřátele, zastaralý engine

+14
  • PC 65
Yakuza Kiwami - aneb neoficiální expanze pro Yakuza 0 na PC. Ubyla kvantita i kvalita, příběh je plynulejší, ale přitom zmatenější. Příběhová díra sem, příběhová díra tam. Ubylo miniher a výzev, "substories" nejsou ani zdaleka tak zapamatovánihodné a opět jsou až moc šibalsky poschovávané, přibylo collectables - sbírání kartiček dam v oblečcích antropomorfních Arthropodů a klíčů, které náhodou vytrousilo několik desítek lidí pro ukojení vaší kleptomanské touhy.

Po deseti letech v lochu se impulsivní a tvrdohlavý Kiryu přeměnil v Mirka Dušína. Majima, podivný, leč charismatický lump se zlatým srdcem, je nyní retardovaná přihřátá verze Jokera, která vás nahání a uhání všude jak to jde, v hlavním příběhu i mimo něj. Všichni po 16-ti letech vypadají stejně. Známá to pravda, kterou můžeme závidět - Asiaté nestárnou jako zbytek světa, ale i tak si za těch 16 let mohli alespoň vyměnit oblečení.

Souboje jsou opět jako ekzém, který ne a ne odejít - každý otrapa, mafián a mladý výrostek chce rozmlátit vaši existenci na částice, at už jste v příběhové misi, nebo si chcete dát partičku bowlingu. At už máte po ruce malou holčičku -Haruku- nebo ne, budete se mlátit at už chcete nebo ne. Což je, hlavně ke konci, mírně nasráníschopné a demotivující k hledání substories a prozkoumávání města.

Boss fighty jsou opět ubíjející, obzvláště na počátku je pižláte neustálým masírováním levého tlačítka myši a běháte kolem nich jako slepice bez mozku. To se ale zlepší ke konci hry, kdy budete mít takřka vymaxované vaše abillity (Styl Rush začal být užitečný až v posledních 3 epizodách, Beast a Dragon jsem absolutně nevyužil)

Zmínil jsem Haruku, malého andílka, kterého nemůžu pohladit nebo vzít za ruku. Její postava je silně nevyužitá a Kyriova role jakožto jejího ochranáře a náhradního otce jakbysmet. Makoto, k jejíž ochraně jsem měl silnou motivaci v Yakuza 0, je v Kiwami jaksi bez šťávy a bez emocí (Haruka je sice malá holčina, ale davem dospělých lidí prochází jako katana papírem muahaha, kdepak andílek, ale pořádný čertík, jenž nepotřebuje ochranu).

Heršvec, můj komentář vypadá brutálně negativně, že? Ale něco vám povím. I přes to všechno, i přes to, že je Kiwami velký okleštěný asset flip a remake 10 let staré hry, tak jsem u toho seděl 36 hodin. Ono to i přes všechen ten repetitivní vopruz - fetch questy, souboje, pořád bavilo. PC port je vymazlenější než u Yakuza 0. Neměl jsem žádné pády, zamrzávání, žádné bugy, a až na (ne)citlivost kamery se jedná o takřka dokonalý převod PS4 verze na počítače. Navíc Sega byla dostatečně prozíravá a za kiwami žádá pouze 1/3 z plné ceny. Takže proč sakra ne, takové prachy jsem mohl utratit za mnohem horší věci.

P.S. Pokud se vám nelíbila Yakuza 0, držte se od tohoto Remaku daleko a pokud budete na blízku budte obrněni, tohle není pro vás, vážení kolegové.

Pro: Navýsost kvalitní pc port, dabing, bowlling, pool, šipky, střízlivá cena.

Proti: Implementace některých postav do hlavního příběhu, Majima, primitivní a repetitivní soubojový systém.

+16
  • PC 75
Yakuza 0 je naprosto unikátní zážitek, ať už po stránce příběhu, postav, či hratelnosti (respektive interaktivity otevřeného světa), který mě dostal do kolen a považuji ji za jednu z nejlepších her, které jsem kdy hrála. Proto mi bylo už od začátku jasné, že ať už bude Kiwami sebelepší, 0 nebude sahat ani po kotníky a to se taky skutečně naplnilo. Nicméně také pořád představuje velmi solidní příběhový i herní zážitek, obzvlášť na to, že se jedná o remake úplně první Yakuzy. Co mi upřímně hned na začátku vyrazilo dech byla plynulost animace. Už žádné sekání, žádné bugy. Tentokrát si s portem opravdu dali záležet a je skvělý. Zároveň mě překvapila daleko menší "ukecanost" a mnohem strožejší kapitoly i cutscény, které v 0 běžně trvaly i 20-30 minut, zatímco tady nejdelší trvá tak 10, čímž se samozřejmě zkrátila i celková délka hry. Moc mě potěšil také nový systém autosave.

A teď zápory. A začnu tím největším, který neskutečně bije do očí - velice špatná implementace systému Majima everywhere. Majima sám o sobě je pořád nejlepší postava celé série (i s tím svým přiblblým účesem podle hrnce) a v Kiwami zároveň největší bavič, ale jeho nová role vůbec nesedí do příběhu. Například u scény v batting centre se chová jako by mě viděl poprvé od propuštění z vězení (protože v původní hře to tak bylo) a když ho pak propíchnou nožem a odtáhnou, tak já vyjdu ven na ulici a koho hned nepotkám úplně v pořádku? Pak se 30x popereme, až se posunu v příběhu do bodu, kdy se Majima znovu objeví v hlavním ději a Kiryu se diví, že není mrtvý. Taky jsem četla nějakou kritiku na jeho povahu, kde recenzent vyčítal dualitu jeho osobnosti (pro Kiryu si hraje na Goromi a policisty, ale svoje podřízené mlátí baseballovou pálkou), ale to mě upřímně zase tolik nevadilo, protože proč by nemohl být obojí? Každopádně to prostě působí jako by tam byli Majimové dva a to dost zamrzí. Další výtka jde k hroznému disco intru (protože kvůli copyright nemohli použít song, který tam měl správně být) a taky by prospěly nové minihry, neboť drtivá většina z nich se jen opakuje ze 0 a když se jen tak poflakujete po městě, máte pocit, že tuto hru jste už hráli. Stejně tak jsou daleko slabší substories, které v prvním díle ještě nebyly tak vypilované. Většinou tady máte za úkol jen někoho zmlátit (i když třeba ten týpek na hajzlu, co po mě pořád chtěl ať mu nosím kapesníky, mě dobře rozesmál). Ještě bych zmínila neskutečně otravný healing nepřátel, který jen uměle prodlužoval délku soubojů.

Pro: MAJIMA, příběh, postavy, humor, soundtrack, interaktivita, plynulost, port

Proti: špatná implementace Majima everywhere do příběhu, copyright hudby, málo nových miniher, healing nepřátel

+24
  • PC 90
K Yakuze 0 jsem nenapsal komentář, protože mi vyrazila dech. Hodlám to tedy díky herní výzvě napravit alespoň u prvního Kiwami.
Jelikož se technicky vzato jedná o první díl, tak hodlám rozdělit komentář na dvě sekce. Zamýšlím tím vyhnutí se spoilerům z předchozího dílu.
Proč by jste vlastně měli hrát Yakuza Kiwami? Kvůli příběhu. Ten je totiž tvořen rozvíjením v celku úctyhodné plejády postav a postupnými plot twisty. Z počátku se můžete lehce ztratit v nesmírném počtu názvů klanů, rodin a postav. K pomoci vám může být alespoň zápisník, který ve hře naleznete. Stručně uvede jednotlivé postavy a postupně se doplňuje s každým odhalením děje. Povětšinou se ale jedná o tak výrazné postavy, že se vryjí velmi rychle do paměti. Tvoří tak jedinečné gangsterské drama, které jinde nenajdete. Tady žádná politická korektnost nebo cenzura neplatí. Pěkně vám autoři ukáží, že touha po moci a penězích udělá s člověkem divy. Nebojí se tedy naturalistického násilí, které nepůsobí bezúčelně. Není ale tak snadné popsat kouzlo jedinečnosti příběhu Yakuzy, aniž bych se nevyhnul spoilerům. Pokud vás už unavuje to neustálé zachraňování světa a hledáte komplexní a násilný thriller, tak ho máte před sebou. Když ale pominu příběh, tak zůstanou poněkud zastaralé herní mechaniky. Side questy (substories) fungují totiž často na stejném principu. Nejvíc se ale opět pobavíte i konverzací. Některé situace totiž eskalují opravdu nečekaně. Vyústí tedy v humornou scénku v Japonském stylu. Je to ten typ humoru, který balancuje na hranici slušnosti, ale velmi chytře útočí na vaše pubertální já. Pokud tedy hodláte odhodit předsudky, tak se skutečně zasmějete. Nečekejte inteligentní humor. Čekejte perverzní a prostý humor, který může vykouzlit sem tam cringe výraz, ale pořád svou jedinečností na místním trhu dokáže být osvěžující. K tomu si připojte nesmírné množství vedlejší aktivit. Hlavnímu hrdinovi nedělá problém zpráskat partu hejsků cestou do karaoke baru. Zkuste dát Yakuze šanci, pokud máte kladný vztah k Japonským hrám a kultuře. Nebude to nejspíš láska na první pohled. Může to být ale láska na celý život.
A teď pro všechny kajnšmetkery, kteří hráli Yakuza 0 na PC. Kiwami je horší. Nebudu nic nalhávat. Schází mi kupříkladu charismatický Kuze. Děj negraduje takovým tempem a s blížícím se koncem skončí vše až příliš rychle. Z toho vyplývá, že Kiwami je kratší. Plusem samozřejmě je, že děj není příliš natahovaný. Nabaluje na sebe svižné tempo a stále pokračuje v perfektních konverzacích a dabingu. Setkáte se s několika známými postavami, ale stále nejsou tak drsní, jako v Yakuze 0. Tím chci naznačit, že celkový příběh se drží oproti předchůdci na PC docela zpátky. Není už tak násilný a spíše se vyžívá v představení postav a opět dobře mířených plot twistů. Ty jsou ale kvalitativně na horší úrovni, než předchůdce. Přesto budete spokojeni, že dostanete další porci. V mechanikách hry nečekejte změnu. Stále jde o prostou rubanici, která využívá stejné bojové styly, jako v nulce. Dokonce je i velká část scén příliš totožná. Nějak se nebudete moci zbavit pocitu, že jste už tohle hráli. To ale nic nemění na tom, že návrat do Kamurocha je fantastický. Pokud se vám líbil předchozí díl, tak neřešit a kupovat. Stojí to za to. Jen Yakuza 0 nasadila laťku fakt hodně vysoko. Myslete na to.

Herní výzva 2019 S humorem jde všechno lépe v základní formě splněna

Pro: příběh, postavy, zvraty, konverzace, humor, substory, vedlejší aktivity, uspokojující soubojový systém, prosté ale příjemné vylepšování postavy, Kamurocho, soundtrack, cutscény, dabing, Goro Majima

Proti: zastaralá grafika, přílišná shoda scén z Yakuzy 0, totožné herní mechaniky, po všech stránkách o kousek slabší

+15