Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Kdybych si chtěl zahrát nějaký World of Warcraft Classic, byl by to Legion.

Během své historie měl World of Warcraft mnoho vzestupů i pádů. Některé expanze, možná i většina, byla přijata až zpětně, protože hráči prostě rádi kritizují. Legion se zdá jako výjimka. Byl milován, je milován a bude milován. A právem.

Z částí za to může sázka na nostalgii. Ta má mnoho úrovní. Návrat starých postav, témat ale i menší věci, jako klasické scenérie a pocit. Legion navíc chytře začal touto klasikou, aby pak v druhé části přešel zpět ke svým modernějším dějům a tématům. Propojení je fantastické a zaručuje, že Legion nabídne mnoho klasickým hráčům ale i těm, co se zabývají moderní kosmologii Azerothu.

Ze všeho vypíchnu dvě věci z té klasiky. Prvně Val'sharah, významné náboženské místo Nočních elfů, spojené jak s Elune tak druidismem. Většinou když Legion hraju znova, jdu nejdříve se, protože je to příjemné místo s dějem který nesmírně připomíná Warcraft 3. A zakončené je to snad nejlepší scénou v dějinách Worl of Warcraftu.

Za druhé pak Suramar, starodávné město Nočních elfů které se ukrylo před desetitisíci lety. Vlivem zdroje jejich magické síly, Nigthwell, se mírně změnili v Shal'dorei, Nigthborne. Děj Suramaru je nesmírně dlouhý ale za to nesmírně zajímaví a fascinující. A na konci dostanete nádherného tygříka na jezdění :)

Nicméně, World of Warcraft se nikdy nemůže spolehnout jen na scenérie a děj. Podle některých většina hráčů tohle vůbec nesleduje. Jde o mechaniky. Ale Legion zvládl i druhou stranu této mince velmi dobře.

Aliance i Horda se snaží udržet křehký mír při bojí s The Burning Legion, ale ne vždy se to daří. Proto vstoupily do hry Class Hall. Bojovníci které spojuje stejné přesvědčení ať jsou odkudkoliv. Class Hall bude během Legion vaším domovem, dokud budete začít nové questové linie, plnit mise a dělat věci, které jsou bohužel nyní už ne moc důležité, když expanze skončila.

Hlavní jsou ale Artifacts. Vzácné a speciální zbraně, přičemž každá specializace každé třídy má svojí. A to není vše. Každý zbraň měla původně šest vzhledů a každý většinou čtyři barevné varianty.

Trochu matematiky. 12 tříd. Jedna má dvě specializace a jedna čtyři, takže se to vyrovná. To máme 36 různých zbraní. Ty pak původně měli až 216 různých vzhledů. A barevné kombinace raději už počítat nebudu :) Nicméně, napsal jsem původně. Jde o to, že jeden vzhled u každé zbraně už není přístupný, protože byl součástí výzvy mágovy věže. Ačkoliv challange vrátili, dali tam výzvy nové, a staré vzhledy už jsou nedostupné, což je asi největší mínus post-Legion Legionu.

Ze všech expanzí které jsem procházel mě zkrátka Legion bavil nejvíc. Prošel jsem ho dvakrát, a plánuji ho projít s každým svým altem. Je to svižné. Je to zábavné. Je to příznivé. Jen kdyby vrátili ty původní výzvy mágovy věže, to by bylo něco :)
+11
  • PC 95
Musím se vám k něčemu přiznat. Nezůstal jsem jen u dohrání kampaně (která je v legionu poměrně dlouhá). Ani u dohrání všech "hlavních" questů. Tak nějak jsem do wowka spadl. Dlouho jsem se do komentářů nevysral, takže jedeme od začátku!
Nasraně sleduji updaty do Destiny 2 a cuká mi levé oko. Vývojáři se hrou v podstatě nic nedělají a já jim nasypal peníze za plnou verzi i season pass. Odmítám si tedy už nechat penetrovat gumovou pěstí anální otvor a z trucu poslechnu kámoše. Prý bych měl wowko zkusit. Je to fakt dobrý. Zaujatě jsem nasypal blizzu další peníze. Battlechest + legion + měsíční poplatky. Co vám budu povídat, ošíval jsem se. Z wowka si totiž pamatuji pomalý soubojový systém a tunu fetch questů. A jak to tedy je doopravdy?
Ano, wowko obsahuje extrémní množství fetch questů, které svou náplní jsou absolutně nezajímavé. Převážně v lokacích vanilly je to extrémní. V okolí se nám rozšiřuje nákaza. Archeologové na východě objevili podivuhodnou kobku trpaslíků. Něco tam nesedí. Běž mi tedy posbírat 15 prasečích rypáčků, jo?
S příchodem legionu se to sice malinko zlepšilo, ale ve výsledku jde pořád o fetch questy. Jenže nějakým zázrakem se cítíte odměnění. Baví vás to. Nedokážu to přesně popsat, ale podle mě dělalo na legionu i oddělení zabývající se psychologii. Dokáží vám dát takovou dávku dopaminu, že prostě chcete víc. A taky dostanete mnohem, MNOHEM víc.
Každý známe wowko. Víme, o co přibližně jde. Já vám ale povím, proč ještě nikdo nesesadil wowko z trůnu krále MMORPG. Přitom je to tak prosté. Vývojáři poslouchají komunitu a velmi často přidávají nový obsah, který nefunguje pouze jako nějaká výplň, ale rozšiřuje herní mechaniky nebo třeba lore.
Od profesí po chytání "pokémonů" (vážně. Cestujete po světě a chytáte bytosti z celého Azerothu. Bojujete s trenéry a cvičíte vlastní potvůrky) až třeba po extrémně komplexní lore.
Něco málo k loru. Pokud máte strach, že se nechytíte, tak máte strach oprávněný. Nechytíte. Všechny střípky příběhu nemáte šanci pochopit, pokud do tohoto rozjetého vlaku naskočíte. Tedy za předpokladu, že vynecháte knihy, pročítání wiki forum a vyloženě aktivní hledání poznámek ve hře. Legion ale tak nějak pochopíte. Kdo je hlavní zlobivec a proč je to big deal je celkem patrný. Často se ale postavy odkazují na jiné postavy a těch je fakt nesmírné množství. Když to spojíte s tím, že každá lokace má vlastní story linií, tak zjistíte, že je toho fakt moc. To ale není špatně. Můžete tomu zasvětit herní bádání. Opět budete odměněni.
Soubojový systém je svižnější a komplexnější, než si pamatuji. Převážně raidy. Pokud chcete znát taktiku, tak se připravte na brodění se v rozsáhlých textech a pamatování skillů. To se samozřejmě dá obejít používání některých addonů. Hlavní jádro mechanik však zůstalo stejné. Skilly, classy, specky a hraní na harmoniku, pokud nemáte nabindovanou myš. Pokud ale děláte to, co dělat máte, tak to poznáte. Je to takový specifický autistický pocit. Stříkne na vás dávka dopaminu a vy chcete víc. A tak to točíte znovu. A znovu. A znovu...
Důležitou součástí MMOčka je samozřejmě i komunita. Ta překvapivě není až tak extrémně rakovinotvorná. Přesto doporučuji vyhledat server, kde nejsou češi. Víte, jak to chodí...
Ostatní už sepsali jiní. Já s wowkem každopádně rozhodně nekončím. Půjdu opět posbírat 15 prasečích rypáčků a udělat emissárky. Nebo pushnu ilvl 950+ na m+keystone. Zní to drsně, co?

Pro: obsah, lore, gameplay, odměňování, návykovost, profese, sbírání, fashion, raidy, dungeony, možnost hrát sólo, PvP, emissary, class halla, specifické příběhy pro každou classu, artifact, postavy, "uvěřitelný" svět, hudba, technická stránka

Proti: fetch questy, grind, měsíční poplatky

+10 +11 −1
  • PC 80
Nový datadisk k World of Warcraft jsem začal hrát hned při vydání. Levelování postavy je příjemné a slušně odsýpá. Novinka v podobě dynamické obtížnosti, ale i odměn to urychluje. Na druhou stranu nemám pocit zesilování postavy, když se mnou zesilují i nepřátelé. Další novinka v podobě artefaktu/zbraně je fajn. Nechtěl bych tento princip ve všech hrách, ale v rámci WoW jde po těch letech o příjemnou novinku. Nové lokace jsou krásně zpracovány a je vidět že technologie od dob vydání původní hry značně pokročila. I na starém enginu si užívám krásné scenérie.

Změna na order halls je tak napůl. Je fajn být s ostatními hráči, ale neumožňuje to tolik možností stavebního vyžití. Word questy mě zatím baví uvidíme po delší době. Celkově je v datadisku dostatek nového obsahu a již je ohlášen nový patch, tak snad vývojáři neusnou na vavřínech. Změny v profesích a profesní questy jsou také dobře zvládnuté.

V porovnání s předchozími datadisky je Legion tak v prostředku. Nadšení z World of Warcraft: The Burning Crusade a WotLK se nekoná, ale nezajímovost World of Warcraft: Cataclysm také ne. Zatím ho řadím asi na třetí místo.
+12
  • PC 85
Říká se, že Legion je nejlepším datadiskem od dob WOD. Ne, to není typo. To je jen takový vtípek, protože Legion byl z hlediska provedení koncipován úplně jinak. Je to vskutku nejlepší datadisk od dob WOTLK (určitě se najdou lidé, kterým se nelíbí, ale obecný názor je spíše pozitivní a reflektuje nové koncepty, které avšak..).

Protože za dobu existence této hry jsem na své hlavní postavě nahrál 256 dní čistého času, a v případě součtu všech postav dohromady by to bylo mnohem víc, tak budu komentovat Legion svým pohledem. Nejvíce jsem odehrál od počátku hry do konce WOTLK, v dalších expanzích jsem v každém datadisku setrval měsíc - dva na zkoušku, abych zažil nové věci a zjistil, kterým směřem se tento herní gigant posouvá. V případě Legionu máme za sebou první měsíc a já s deseti dny čistého času na nově přidané postavě mohu s klidem říci, že se Legion povedl, ale můj hlavní hnací motor je už dočerpán.

Legion přináší spoustu obrovských změn jako je kupříkladu transmog, world questy, legendarní předměty, keystony do dungeonů, v podstatě věci, které jsou jednak součástí endgamu (ano, mimo tvoření dalších postav, honění achievementů a dalších nesmyslných completionist věcí), ale zároveň jsou součástí celého herního zážitku. A především jsou to věci, které byly převzaty (pokud někdo chce tvrdit nebo věřit, že nebyly, fungují a vypadají úplně stejně) jako v jiné nejmenované hře společnosti. Toto nekonstatuji jako negativní věc, pokud to funguje, tak je to dobrá změna, ale považuji to za.. zajímavé.

Co se týče konkrétních novinek. Novou postavou je Demon Hunter (na to jsem zapomněl, Demon Hunter je také už existující obsah v té jakési jiné hře). Na toto jsem se těšil nejvíc a novota a čerstvost této nové postavy splnila má očekávání. Spoustu mobilit, double jump (takové to skákání do vzduchu + v kombinaci s tím lze použít např. fel rush - což je urychlený pohyb kupředu) a zpomalené slétávání vzduchem za pomoci křídel. Jednotlivě to mohou být hlouposti, ale celkově to působilo dobře a do fantazie postavy to ve světě zapadalo. Takže super. A co se týče výkonu, držel se DH v předních top 5 (a co se týče AOE v prvních dvou) liníích.

Další změnou, která je spjata s příběhem, jsou artefakty. Každý hráč, každá postava a dokonce každý spec, má svůj artefakt, což je vždy zbraň (takže žádné jiné zbraně v podstatě neexistují, každý má artefakt). Toto vyvolávalo spoustu nejistot, ale ve hře to funguje. K tomu se vážou artefaktové zkušenosti. Hraním (plněním questů, chozením do dungeonů) získáváte levely a otevíráte další ability ve stromu artefaktu, který jde ale ruku v ruce také s tzv. time gates. Ve své ''základně'' vyvíjíte vylepšení, posíláte poskoky na mise. To vše je uměle zamknuto a drží vás to na čas ve hře, dává vám to důvody se vracet. Na jeden research upgrade musíte počkat 5 dní. Mise trvají několik hodin až jeden den.

Tímto se dostávám k jádru největšího problému, který jsem se hrou pociťoval posledních pár datadisků. Vše je uměle natáhlé. Věci se přidávají až časem, content je natažen. Chtějí, aby hráli všichni a měli důvod setrvat co nejdéle. Chápu. Konkétně např. raidy. Prvních pár týdnů ani žádný neexistuje, teprve minulý týden se odemkl první raid ve dvou z celkem tří obtížností. Hned v první den jsem se složil s náhodnými hráči a pokořili jsme celý raid až na posledního bosse, a to bez příprav a dokonce v případě pár encounterů i bez jakýchkoliv taktik! Pak jsme se disbandli. Pokud to máte zapotřebí, můžete si najít guildu, pokud vám to za to stojí, počkejte si půl roku na další raid.

Dungeony se povedly, systém keystonů funguje stejně jako v tom nejmenovaném Diablu. Čím vyšší je, tím težší to bude. Se slušným gearem a schopností správně targetovat a rupovat to ale není žádný problém. Pokud jde o legendární předměty, to jsou předměty, které mají nějakou unikátní utilitu navíc, takže pokud vám padne, může vám teoreticky poskytnout obrovskou výhodu oproti jiným. Jenže vám nepadne. Jenže! Některým nepadl žádný, jiným rovnou tři.. a to kvůli bugu, který dost možná není vyřešen ani dnes. Některé věci (je jich víc) se holt nepovedou. A zamrzí.

Pro mne už není moc co dělat, challenge mám prochozené, gear není jak už farmit (mimo rngfestu) a hra na posílání vojáčků a čekání jako otrok na time gated content (ať už ty mise ve hře, na které se čeká 5 dní jen pro to, abyste získali o trochu více zkušeností do zbraně nebo o content, který přidají za dva měsíce) není důvod, abych pokračoval v intenzivním a náročném hraní. Splnil jsem si to své a jsem spokojen.

Pro: world questy, legendárky, artefakty, nový kontinent, aplikace na class hall (sice lol, ale je to fakt dobrý)

Proti: systém resetu AP a k tomu vázané problémy, bugy

+11
  • PC 85
Myslim, ze zhruba mesic po vydani uz je dostatecna doba k napsani prvniho komentare. Je to teprve po druhe, co jsem se ucastnil spusteni nove expanze a musim rozhodne rict, ze se start povedl daleko lepe, nez v pripade WOD. Samotne levelovani postavy 100-110 probiha daleko rychleji, nez v pripade predchozi expanze.

Ano, muzete si vybrat, v jakem poradi si jednotlive zony projdete (nevim, jak ostatni, ale ja se snazim vzdycky poplnit vsechny hlavni a co nejvice vedlejsich questovych linii v kazde jednotlive zone a teprve pak prejdu do jine), nicmene zona Suramar se vam opravdu otevre az na levelu maximalnim.

Poprve od TBC zmizely daily questy, nahrazeny byly world questy s rozdilnou delkou doby, behem ktere jsou nabizeny. Je jich take velke mnozstvi, takze si muzete dovolit nektery z nich v pripade potreby vypustit. Kazdy dava male mnozstvi reputace k urcite frakci (nektere z nich rovnou ke dvema) a do toho se pak pridavaji jeste emissary questy kazde frakce, pro jejichz uspesne splneni staci jen splnit ctyri z vyse zminovanych world questu dane frakce.

Kvituji i progresivni loot, kdy ma loot urcitou sanci na to, aby byl vysledny predmet vyssi kvality (warforged, titanforged atd.). To se tyka snad vsech predmetu, od odmeny normalnich questu pres world questy az po loot z bossu. Coz dava sanci na kvalitni equip nejen tem, ktery drti dungeony na nejtezsi obtiznost (prvni kridlo prvniho raidu bylo otevrene teprve tento tyden, takze ti nejtvrdsi doted drtili mythic dungeony).

Dungeony i raidy jsou opet k dispozici v nekolika obtiznostech (Dungeony: normal, heroic, mythic, mythic+; raidy: LFR - looking for raid, normal, heroic, mythic...), pricemz hned dva z dungeonu jsou k dispozici rovnou jen pro mythic obtiznost. Osobne mam za sebou jen nekolik heroic dungeonu, grindovat equip me zas tak moc nebavi.

Profese: crafteni je zabava, nebo aspon pro mne. A jeste vic sbirani receptu. Na svem mainu mam Tailoring + Enchanting, skill-up je celkem drahy, materialy jeste drazsi. Nove patterny se ziskavaji pomoci plneni questovych linii, ktere vas neomylne zavedou do dungeonu. Skoro kazdy pattern / formula ma 3 stupne obtiznosti, pricemz treti stupen se vetsinou neda koupi a musi se ziskat jako odmena z world questu, koupit za drahy peniz po dosazeni vyssiho reputacniho stupne s danou frakci (casto na urovni revered/exalted, jako za starych casu), pripadne jako odmena z bossu. Jen zridka prijde na radu klasicky grind, techto receptu je velmi malo a vsechno mi zatim padlo behem questeni.

Cooking je na tom podobne, hlavne se vraci kucharsky ucen Nomi z MOP, ktery se vrhnul na experimentalni kuchteni. Kdyz mu donesete suroviny (maso, krev...), vetsinu casu je spali na uhel, ale obcas vam da i novy kucharsky recept. Mmm, slaninka... nove recepty ziskate podle toho, jakou surovinu mu dodate - pokud mu date medvedi steaky, je tu pravdepodobnost, ze dostanete recept, ktery prave tyto steaky vyuziva. Jen je mi zahadou, jak se z masa udela recept na salat, ale budiz (ten porad jeste nemam).

Fishing - kdo rad rybari, jiste oceni moznost ziskani rybarske relikvie. Zatim ji nemam, ani jsem jeste nedosahl max. skillu ani neulovil vsechny vzacne ryby. Posleze.

Archeology - tady moc spokojeny nejsem - dostanete vzdy casove omezeny quest (delka ve dnech az tydnech), pokud cas vyprsi a vy quest nesplnite, zmizi... a asi i dosavadni progress.

Pet battles + collecting. Tady je hodne co delat, volne chytatelnych wowkemonu je hodne a minimalne dva z nich (bleskovy bobr a jakesi piskle) jsou velmi vzacni s malym mnozstvim spawn pointu. Dalsi pety jako odmena za reputaci, mob drop atd. Obrovske mnozstvi achievementu.

Zatim jsem nepostrehl, ze by bylo mozne nabirat reputaci v dungeonech (tabardy jsou az na exalted, probijeni se dungeony nedava zadnou reputaci ani se -zatim- nekonaji zadne specialni vikendy), takze zbyvaji jen questy (vetsinu reputaci date questenim na honored) a pak world/emissary questy.

Kapitolou samou pro sebe je pak Suramar a elfi frakce Nightfallen, kde se nove questove linie oteviraji az po dosazeni urcite reputace. Zatim jsem v pulce honored a stale mi zbyvaji ctyri hlavni questove linie. Navic se neobejdete bez nove, pouze v teto lokaci uzivane mene (ancient mana), kde mate na zacatku jen velmi omezenou kapacitu, kterou musite postupne rozsirovat.

Class hall - tady mam za sebou jen hlavni linii pro warlocka, celkem zajimave. Ruku v ruce s tim jde i vase artefaktova zbran, ktera se zlepsuje s tim, jak levelujete a cim vic do ni cpete artifact power.

Zatim je stale co delat, myslim, ze minimalne na par mesicu budu mit vystarano...
+11