Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Wolfenstein 3D byla hra, která pro mnoho lidí, kteří začínali hrát v první polovině 90. let znamenala vstup do světa pořádných počítačových her. Nebo aspoň byla jednou z těch prvních, se kterou se setkali. Nejinak tomu bylo i u mě.

Po všech těch jednoduchých 2D skákačkách nebo kostičkovaných hrách s pár barvami byl Wolfík něco jako zjevení a možnosti to znovu natřít náckům po několika desítkách let se jen těžko odolávalo. Co na tom, že hra by dle dnešních měřítek byla možná dost politicky nekorektní, vzhledem k četnosti zobrazených hákových křížů a blonďatých ubermensch v řadách wehrmachtu a SS. Opravdovou herní extázi zažívali šťastlivci vybavení zvukovkou Sound Blaster, která nabízela mnohem lepší zážitek, než obyčejný PC speaker.

Dnes ta hra působí spíš směšně a i když se říká, že to nebyla první hra, která přinesla "3D" rozměr, nikdo jí to místo na výsluní už asi nikdy nevezme :)

Pro: Tehdy to byla pařba neskutečná

Proti: Dnes už je lepší jen vzpomínat, opětované hraní by bylo spíš pro sebemrskače

+20
  • PC 85
A další srdcovka, na kterou rád vzpomínám a musel jsem se ji i ji oprášit.

Po dlouhé době je hra stále skvěle hratelná a neznechutil jsem si ji ani po letech. Moje vzpomínky se vrací velmi snadno zpátky. Klasické ztrácení se v jednotlivých úrovních, lekačky v podobě psů, kteří na mě vyběhli za rohem, hledání klíčů či tajných chodeb a tak podobně. Jako malý klučina jsem se psů vždycky lekal, což mi většinou způsobilo minutové mrazení v zádech. Pokoušel jsem se každou úroveň dohrát na 100%, ale ani jednou se mi to samozřejmě nepovedlo, pač jsem vždy někde nějaký ten poklad nechal.

Ze všech typů zbraní, jsem asi nejvíce vždy používal samopal, jen rotačák jsem si vždy nechal na závěrečného bosse. Krásná zkušenost, která se mi skvěle připomněla a kdo rád takové hry i po letech, určitě doporučuji. :)
+20
  • PC 90
I přes své stáří jde o velmi dobrou střílečku, v níž neabsentuje jediný prvek klasických old schoolovek žánru. Akce je adekvátně zpracovaná, s nádechem jisté frenetičnosti a arkádovosti, secrety s účinnějšími zbraněmi a cennými poklady slušně poschovávané, klíče od dveří dobře střežené, bossové hojní a místy i tuzí. Level design už plošší být nemůže, ale nedá se říct, že by to bylo na škodu. Jelikož díky němu vyniká každá úroveň svým pojetím a nutí tak hráče se neustále vracet, nebo se (ne)zamotávat do zdejšího herního prostředí. Samozřejmostí je vyvážený postup hrou, závislý i na momentálně dostupných zbraních. Kdy např. na začátku druhé epizody není zbraní a nábojů dostatek, takže, zatímco je možné se vyzbrojit municí a MP 40 ve zbrojnici za normálně přístupnými dveřmi, nechybí ani účinnější varianta v podobě získaného Chain Gunu z tajného úkrytu poblíž. S nímž je to při likvidaci nepřátel teprve ta pravá zábava.

Taktéž statistiky po absolvování úrovně potěší, neboť se z nich dozvím procenta zabitých nepřátel, objevených sekretů atd. Nejvíc si cením všech stoprocentních statistik v sedmé úrovni druhé epizody, v níž nechyběly opravdu bravurně navržené tajné lokace napěchované velkým počtem itemů a nepřátel. Byť normálně jde tento level zvládnout hned, tak nalezení zmíněného úkrytu jeho projití o něco pozdrží, což v tomto případě vůbec nevadí. V jedné úrovni dokonce vedla, ke střeženému klíči, cesta i skrz secret a nacisty proto šlo obejít. Ukazatel dosaženého score v levé části poměrně archaicky vypadajícího HUDu také zahřeje na srdci. Z přítomných šesti hutných epizod se nenechají zahanbit ani poslední tři z packu The Nocturnal Missions, dávající hráčům možnost opět prožít další dobrodružství.

Čtyři dostupné obtížnosti patřičně prověří skill každého, ať už ostřílenějšího nebo méně zdatného. Fakt je, že kvůli těm ikonkám, ilustrujícím jejich obtížností stupeň, mému zraku nejvíce uhranula ta třetí s tváří zkušeného drsňáka. Při samotném hraní se tato obtížnost připomínala snad jen při velké sprše kulek z řad nepřátel nebo menšímu stavu životů, ale po pár loadech a opatrnějším postupu jejich eliminace, to takovou potíž zase nepředstavovalo. A pak také v souvislosti s funkcí Save, třebaže při častém uložení byl průchod levelem jako po másle, tak pokud save nebyl zrovna na pořadu dne, já nerušeně a plynule hrál, o to markantněji mé nervy následně pocuchal neúspěch, kdy můj avatar čuchal ke kytkám od spoda. Opětovné nahrání pozice, sebrání klíče, zneškodnění nepřátel, nalezení již předtím objeveného úkrytu a znovu vracení se ke dveřím na mnou získaný klíč, dokáže tedy místy, při opomíjení častého ukládání, dosti naštvat.

Za sebou má Wolfenstein 3D již téměř dvacet let od svého vydání, tomu ale nijak neubírá kouzlo z hraní i v dnešní době. A ačkoli má jeho původní grafika stále něco do sebe, já si oblíbil port Wolf4SDL, který zachovává původní rys vzhledu a nechybí mu i vyšší rozlišení 1280x800, toho využijí zejména ti hráči, co používají, jako já, širokoúhlý monitor. Na displeji viditelné kostičky nijak nekazily zážitek, stejně tak plynulá kamera a přehršel podporovaných neoficiálních add-onů do hry, využívajících též kvalit uvedeného portu. K vizuální stránce hry ještě doplním můj celkový dojem z ní. Líbí se mi ta křiklavost barev, pěkná viditelnost a ta stylizace obecně. Neboť hře dodává jistý nádech jedinečnosti, lišící se od spousty dalších her, jenž jsem doposud hrál.
+19
  • PC 85
Jedna z prvních pořádných FPS, to byly časy, když jsem se poprvé dostal k prvnímu bossovi a ta radost za zdárně dokončenou epizodu:). Bez téhle hry by možná pořádné FPS, jak je dnes známe, ani neexistovaly, občas mě trochu sice vytáčely zdlouhavé labyrinty, ale o to tu v téhle hře jde především (aby to nebyla jen tupá střílečka). Škoda jen, že je zde tak malá variabilita nepřátel a zbraní.
Můj památný moment: Pamatuji si, jak jsem jednou procházel nějakou dlouhou chodbou, nikde nikdo a najednou z rohu na mě vybafl SSak, jsem až leknutím spadl ze židle:D (jsem měl docela nahlas reproduktory a on docela zařval).

Pro: Bludiště(pro někoho spíše mínus,ale bez tohohle by hra byla pouhá nudná, tupá střílečka), Atmosfera, První pořádná FPS:).

Proti: malá variabilita zbraní a nepřátel

+18 +21 −3
  • PC 80
Wolfenstein je jedn z nesmrtelných klasik mého mládí. Sice jsem ho hrál až po navazující epizodě : "Spear of Destiny", ale i tak mě bavil a párkrát jsem si ho projel.

Wolfenstein je z těch her, které byly hrány stále dokola a to protože, nic lepšího nebylo. Často to pak hráč hrál jen z důvodu aby nějakou misi projel rychleji, aby našel všechny tajné místností, či aby získal všechny poklady, néjlepe na těžší obtížnosti. Tyto prvky jsou velice motivující a vedou k opětovnému hraní, takže časem přestane vadit, i jak příšerným bludištěm je každá mise.

Je to rok 92, takže nelze čekat nějaké velké množství herních prvků a možností, ale o to v této hře nejde. Jde o to co nejdřív získat kulomet a solit do nacistů, co to jen půjde (ani "modrej gestapák" už není tak obávanej, když do něj člověk nasolí dávku z kulometu. Často to člověk hrál jen proto aby slyšel ty komické výkřiky a i když to může znít zvráceně, my jsme se u těch zvuků královsky bavili.

Popravdě Wolfenstein toho moc nenabízí. Dnešní hráče by nejspíše odradilo každé bludiště/mise, ve kterém jde o to samé. Ale je to sakra pořádná klasika a nostalgie.

Pro: prostě klasika

Proti: strašný bludiště

+17 +19 −2
  • PC 80
Starý, dobrý, legendární Vlčák byl určitě nejen pro mě prvním setkáním s žánrem FPS - chodícího vojáka kosícího nepřátele. Nikdy nezapomenu na hodiny strávené před rozpáleným monitorem a hučícím diskem mé 286ky - kde se PC speakeru řinuly prapodivné zvuky při konfrontaci s herním prostředí - štěkající ovčáčtí psi, otevírající se dveře, střelba nácků a hlavně při sběru relikvií.

V šesti levelech si jeden užil spoustu zábavy a už bych jen zbytečně opisoval to, co ostatní popsali v několika odstavcích. Dnes už s odstupem času to taková pecka není, spíš jen s nostalgickým úsměvem vzpomínám na bludiště chodeb, dveří a zdí přetékajícími nacistickými symboly.

Takže pokud se najde někdo, koho původní Wolf ještě nepokřtil, ať se pustí do kličkování labyrintem a prostřílí se přes hnědé a modré uniformy až k samotnému Dolfovi, já si určitě dám některé z dalších verzí Wolfa.

Pro: atmosféra, bosové v závěrech levelů, rotační kulomet

Proti: design levelů vedoucí nepřehledosti, zvuk

+17
  • PC 60
Jsem asi jediný, koho Wolf nikdy moc nebavil. Jistě, nelze mu upřít novátorství a obrovskou zásluhu na poli akčních her, ale stereotypní design, pouze čtyři zbraně a hrozné zvuky PC Speakeru (kdo měl tenkrát zvukovku, byl král), to prostě nebylo nic pro mě. Právě ty zvuky speakeru při sebemenším dotyku se zdí na mě působily jako pěst na oko a brzo mě z nich bolela hlava. Wolfa mám propařeného skrz naskrz, ale nikdy jsem u něj nevydržel dlouho. Častokrát, ale po malých dávkách :)

Pro: Byl to prostě Wolf :)

Proti: Stereotyp, málo zbraní, zvuky speakeru.

+15 +18 −3
  • PC 80
Na rozdíl od takového Dooma je Wolf dnes už prakticky nehratelný, je až příliš stereotypní, prostředí je pořád stejné, při letmém pohledu na obrazovku ani nepoznáte o jaký level se jedná, nepřátelé nic moc a hratelnost se také s postupem hry nevyvíjí. V roce 1992 byla však úplně jiná situace, člověl byl zvyklý na ploché hopsačky, když tu Wolfenstein začal sténat "deeper, deeper!" - ano, konečně jste se ve střílečkách mohli pohybovat dovnitř obrazovky a pěkně z pohledu vlastních očí. Rázem bylo jedno, jaký jiný Wolf vlastně je, hlavně když se hráč mohl cítit "uvnitř" hry a povýšit prožitek ze stříleček na další level. Mimochodem jako malí kluci jsme hráli Wolfensteina vždy ve dvou, jeden hrál a druhý měl přichystané prsty na I+L+M a zejména u závěrečného bose zběsile mačkal... A pak, že hra nepodporovala cooperative mod!

Pro: První FPS, pocit vtažení do hry, vlastnoruční podílení se na potírání nacismu :o)

Proti: Stereotypnost - stejný design prostředí, stejná hratelnost...

+15 +16 −1
  • PC 95
Dlouho jsem přemýšlel, co dalšího zařadit do mého retro koutku. Rozhodl jsem se pro hru, na kterou rád vzpomínám a která mi uvízla v srdci na dlouhé věky. Je jí Wolfenstein 3D. Se hrou jsem se poprvé setkal v roce 1992 na mém vůbec prvním PC. Tenkrát jsem ještě nevěděl jak vypadají barvy, protože jsem měl černobílý monitor o velikosti tuším nějákých 13 palců :) Taky to byly doby, kdy se FPS střílečky hrály pouze na klávesnici, což si dnes už jen velmi nerad zopakuji. Pamatuji si směrové šipky pro pohyb, mezerník pro otevírání dveří a klávesa CTRL pro střelbu. Tuším, že když se podržela klávesa ALT a šipka doleva, či doprava, tak se udělal úkrok. No tolik k ovládání, to Vás jistě nezajímá :) Nicméně nemožnost hrát na myši, skákat atd., ze mne udělala hráče se skillem. Dodnes nechápu, jak jsem byl schopen takhle hrát (už jsem asi namlsanej dnešních her), ale to nemění nic na situaci, že to hraji doteď. Nicméně už s myší. Měl bych jistě zmínit, že pro samou slávu původní hry, se ještě téhož roku vydala hra další s názvem Spear of Destiny, byl to nicméně takový menší datadisk, který měl víceméně stejné mapy jako původní Wolf, ale přidal nové zvuky i hudbu, pár nových levelů a také nové bossfighty. Hra se hrála stejně dobře jako původní. Obě hry se dají sehnat prostřednictvím služby Steam a dost možná i na GOG.com, tam jsem to ale nezkoumal.

Ale zpátky ke hře původní. Tu vydala společnost ID Software, která je dnes považována za průkopníka FPS her. Odehrávala se v roce 1943 a zmocnily jste se role spojeneckého špiona BJ Blazkowicze. Obsahovala šest epizod a ve třetí z nich jste dokoce mohli sundat samotného vůdce. Vašim arzenálem se stal bojový nůž, pistole, samopal a také rotační kulomet. Proti Vám byly protivníci všeho druhu, ale zmíním zde například základní esesáky s pistolkou, gestapáci se samopalem, nebo například bojové ovčáky. Zdraví jste si mohli doplnit buď lékarnou, které nebyly moc k sehnání, nebo psím žrádlem, či snad dobrou večeří, která vypadala jako kuře s bramborem (já tomu tenkrát říkal kuře). Hra Vás také vybízela ke sbírání různých pokladů, když jste nasbíraly určitý počet bodů, na který si teď přesně nevzpomínám, dostali jste život. Hledat a sbírat se tedy vyplatilo. Při použití cheatů se skóre vynulovalo. Zámek byl jedno velké bludiště, plné tajných chodeb, portrétů vůdce, hákových křížu a esesmanů. Ztratit se nebylo vůbec těžké :) Stávalo se to hlavně ve chvílích, kdy jste pracně hledali klíč k zamčeným dveřím a když už jste ho tedy našli, tak jste nenašli cestu zpět :) Dalo se to hrát hodiny a hodiny a každý kdo k tomu jednou přičichl, se závislosti na hraní této pecky už jen tak nezbavil. Měl bych také zmínit že dostala spousty ocenění od různých časopisů. Mám ten pocit, že jediná země kde se to moc nesetkalo s úspěchem bylo Německo, kde jste si hru nemohli koupit a dokonce ani dovézt ze zahraničí.

Myslím si, že by si tuto hru měl jednou zahrát každý. Dnes to není opravdu problém, jednak se dá zakoupit a potom se dá také hrát ve webovém prohlížeči, což je prima věc :) Já sám vlastním několik verzí, od původní až po hodně upravené. A pokud bych tuto hru neměl buď na disku, nebo v knihovně Steamu, asi bych nebyl ve své kůži. Tolik k mému retru o Wolfensteinovy 3D. Snad se Vám tedy článek líbil a budete se těšit na další. Nezapoměňte hrát a když už Vás ty dnešní novinky nebudou bavit, vždycky máte možnost, vrátit se časem k tomu, co se hrálo opravdu skvěle :) Budu rád za každý komentář či hodnocení článku. Přeji pěkný zbytek dne, či večera!

Pro: - Výtečná FPS své doby - Dobré ozvučení

Proti: - HC hratelnost - Místy dosti velký hlavolam

+15 +16 −1
  • PC 75
Naprostá legenda mezi hrami. Přesně tahle hra dala základ FPS žánru. Rozlehlé a často nepřehledné bludiště, kupa nácků, nacistické symboliky a bossové. To jsou věci které se snad každému vybaví. Na tu dobu příjemné grafické zpracování, spousta zbraní i prostředí a tajných chodeb. ID software v čele s Johnem Carmacem věděli přesně co dělají a povedlo se jim to na jedničku.

Tehdy (1992) hra vyšla v podobě shareware za pár kaček. Dnes si ji můžeme zahrát přímo v internetovém prohlížeči.
+15 +16 −1
  • PC 90
Melodie z této fantastické 3D akce mi zní v uších prakticky neustále. Stejně tak hlášky nacistů po otevření dveří ... Alles klar? ...ratatatata a o jednoho nácka méně. Prostě špičková hra s výbornou hratelností a na svou dobu povedenou grafikou. Level design nemohl být kdovíjak propracovaný, takže jsme se museli spokojit s chodbami v pravém úhlu. Potěšila motivace v podobě sbírání pokladů a nalézání tajných místností. A na závěr jsme se vždycky vyřádili na tuhých bossech v čele s Adolfem. Paráda. Co víc si od akční hry z roku 1992 přát?

Pro: Střílení nacistů, závěreční bossové, německé hlášky, německý ovčák, pohodová hratelnost

Proti: pravoúhlý level design, stereotypní prostředí...na tu dobu to jsou ale přehlédnutelné detaily

+14
  • PC 100
Jelikož Wolfensteina považuju za hru, která po všech stránkách exceluje - ať už mám na mysli geniální 3D stylovou grafiku, ovládání, zbraně, nepřátele, tajné chodby, hlášky, zvuky, HRATELNOST a ZNOVUHRATELNOST (minimálně pětkrát hru projetou mám), stylizaci či atmosféru a nevím, co ještě; prostě všechno, nemůže to skončit jinak než plným hodnocením. Vedle prvního dílu Heretica se jednoznačně jedná o to nejlepší, co jsem kdy v žánru her viděných z prvního pohledu hrál.

Pro: ikonka ukazující zdravotní stav B.J.-e

Proti: průkopník čítování > ILM

+12 +16 −4
  • PC 85
Fakt je ten, že na svou dobu pecka.. Pouze u mě s tím rozdílem, že jsem to hrál na 286. PC Speaker jel jak o život, při střelbě z kulometu jsem myslel, že se blíží jeho poslední hodinka. Z dnešního pohledu by hra možná uspěla tak na mobilních telefonech, ale jak již bylo řečeno, tehdy to byl nářez. Sice pouze 4 zbraně (nůž jsem použil tuším jednou na psa :) ), a totálně jednotvárně úrovně. Ale jelikož hru hodnitím z hlediska doby kdy vyšla, dávam hodnocení jaké vydíte...

Pro: Průkopník v žánru FPS, bossové (včetně Hitlera).

Proti: málo zbraní, málo typů nepřátel, jednotvárnost.

+10 +12 −2
  • PC 95
Tohle je srdcovka. První hra, kterou mi bratránek ukázal na PC a já z ní byl naprosto na větvi z grafiky, rozlehlosti a celkově jsem měl prostě dojem, že můžete cokoliv a že lepší hra neexistuje. Tuto hru jsem zapnul cca před 1 až 2 lety na hodině informatiky, protože jsem se dočetl, že v jednom levelu (nepamatuji se kde) je tajná zeď a za ní zhruba dalších 200 tajných a za ní čeká easter egg. Nuže dobrá řekl jsem si... účetní programy počkají a projdu to. Bohužel než jsem našel oné místo a pak vždy v malé, nově odkryté místnůstce novou odsunovací zeď byl konec hodiny a já musel jít, ale nebyl jsem blbej a hru si po těch cca 50 zdech uložil. Následující hodinu jsem naprosto nevnímal nic, jen jsem usedl k PC, kde jsem měl uloženo, nahrál jsem hru a pokra... PROKLÍNAL celou hru! Celá ta "práce" byla na prd, protože se to musí udělat na jeden zátah... do dnes nevím co za zdmi je.

Pro: všechno

Proti: z té čtvercové grafiky přecházeli oči a pobolívala hlava

+10 +11 −1
  • PC 80
Tak hele, Hitlere, nakopu ti koule!

Krásné vzpomínky na potemnělý počítačový klub ozářený blikajícími, mizernými monitory. Zde na dvou počítačích fungoval Wolf. Jen hádejte, které byly vždy obsazeny jako první?

Pro: hratelnost, možnost nakopat Hitlerovi zadek

Proti: tehdy žádné proti neexistovalo, snad až na absenci více počítačů, které by tu hru rozjely

+10 +13 −3
  • PC 85
První FPS, kterou jsem kdy na své 386ce hrál. Vzhledem k mému tehdejšímu věku docela dost atmosferický zážitek. Chraptivé zvuky pípajícího PC speakeru asi už od smrti nezapomenu, stejně tak jako kombinaci kláves MLI :)

Pro: Střílení nacistů :), atmosféra, průkopník na poli FPS

Proti: ...

+5 +8 −3
  • PC 95
Klasika všech klasik, zakladatel 3D her z vlastního pohledu, srdcová záležitost. Wolfenstein 3D jsem poprvé hrál ve svých 5 letech na mém Windows 98 a celkový dojem si držím v paměti i dodnes - neuvěřitelně poutavá atmosféra, příjemná grafika, zajímavé prostředí, labyrint, výborné hlášky, nepřátele - to je zkrátka vše, čím W3D zaujme. Na druhou stranu jsem měl velmi špatné pocity ze čtvercové grafiky, často mě velmi bolely oči apod. Nicméně je Wolfenstein 3D velmi povedenná a dá se říci, že i první hra, kterou jsem měl tu čest hrát ...


Pro: Ovládání zbraní, labirint, temná atmosféra ...

Proti: Čtvercová grafika ...

+5 +12 −7
  • PC 90
perfektní hra, kterou jsme pařili jako mladíci, a když ještě nebyl DOOM, tak jsme z této hry byli uplně vedle :-)
-4 +7 −11
  • PC 85
Šílené labyrynty, někdy až k zbláznění, všechny chodby vypadaly stejně. Ale je to už strašně dávno a v těch dobách jsem neuměl dospát

Pro: Vzpomínka na hodně dávnou dobu

Proti: Bludiště

-6 +4 −10
  • PC --
ať žije král, respect a úcta, zde leží ten co proslavil 3d person střílečky natolik, že se stali herním fenoménem, mějte pokorně na paměti, že všechny 3d střílečky jsou potomkem této

Pro: vše

Proti: nic

-11 +7 −18