Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 --
Srajn 3D: Sklizeň jehlanů

Znáte triangl? Malý trojúhelníkový bicí hudební nástroj, na který dokázal hrát snad každý lempl s nulovou schopností hrát na cokoli? Při hromadných školních vystoupeních stál vždy bokem, aby nepřekážel těm, co mají alespoň náznak talentu. A neptejte se mě, jak to vím... prostě to vím. No a znáte trine... angle? To je taky trojúhelník, po anglicku. A ve Srajn 3D je potřeba je sbírat, pro další postup ve hře. Akorát to nejsou trojúhelníky, ale jehlany, protože 3D. Pun intended. Akorát že vůbec.

Naštěstí jsou jednotlivé levely rozsekané na malé části, do který se lze rychle vracet, takže sběr všech trineanglesů je velmi jednoduše udělatelný. Mám takový debilní zvyk sbírat v sérii Trine všechny achievementy a potěšilo mě, že pouze sběr anglesů a dokončení všech levelů stačí ke splnění hry na 100%. Na torturu ze dvojky a už bych si ve svém věku netroufl, 29 už mi bylo.

Mohlo by se zdát, že sbírání jehlanů a jiných anglesů je jedinou náplní hry, ale na příběh je taky kladen velký důraz a vypráví minimálně třetinu toho, co vyprávět měl. Rytíř ze 14. století se zázračně dostane do současnosti amerického Ohia, kde se zamiluje do učitelky biologie na střední škole, která už nemá o lásce žádné iluze. Kouzelníček z malého města, kterému je fotbal úplně ukradený, musí dovést svůj tým až do finále turnaje - jinak si ho jeho milovaná prostě nevezme. Dokonalá zlodějka využívá svoje schopnosti ve prospěch dobra a společně s parťáky na cestách po světě sbírá jehlany.

Samozřejmě, dělám si srandu. Tohle není zápletka Srajnu a dokonce ani žádného porna, ale reálný popis odpadního filmařství Netflixu. Díky srajňáckému ufiknutému konci nemá smysl vnímat jediné slovo z vyprávění, je zbytečné asi jako tenhle komentář. A dost, už tak jsem napsal minimálně třetinu toho, co jsem chtěl.

A vůbec, já jsem stál bokem při vystoupeních protože jsem byl vysoký a né proto, že bych neměl talent!
+9
  • PC 35
Severní vítr je krutý!
Po nadšeném a opakovaném dohrání Trine, Trine 2 a Trine 2: Goblin Menace jak v singlu, tak v coopu, jsme se na třetí díl velmi těšili jako na další plošinovku, ve které se dá navíc chodit dozadu a dopředu. Bohužel jim to nevyšlo, a hra tak u nás nadobro skončila nedohraná.

Základní kameny víceméně zůstaly: stále 3 postavy s různými schopnostmi (bojovník, kouzelník, zlodějka). Něco se trochu změnilo (kouzelník kouzlí jedním tlačítkem, nikoliv gestem), něco se přidalo (zlodějka může hýbat obrovskými kamennými kvádry, pokud k nim uváže provaz), něco zmizelo (strom schopností). Chození dozadu se povedlo dobře, zejména proto, že ovládání zůstává stejné, ať už postava stojí jakkoliv. Jediné, co skřípalo, bylo přenášení beden, ale dalo se to naučit. Celkově to hodnotím spíše pozitivně - kdyby se alespoň takhle podařilo i to ostatní, byla by hra dobrá. Ale...

V jedničce a dvojce se další kolo odemykalo tak, že se dohrálo to předchozí. Navíc byly po mapě poschovávané lahvičky s XP, kterými se daly odemykat nové schopnosti. Ale nemusely. Tady je to jiné: další kola se odemykají právě sbíráním schovaných lahviček. Zaprvé to ruší plynulost průchodu levelem - ano, vidím tě, vím, že když tady postavím pět beden a chytím se támhle za ten hák, tak tě získám, ale teď to sakra nechci dělat, teď chci jít dál! Zadruhé to nutí k prolézání už dohraných kol, když k odemčení toho dalšího chybí třeba 2 lahvičky ze 150. A zatřetí to vyžaduje práci s tou příšernou mapou na výběr levelu, po které se musí chodit a hledat levely, kde ještě chybí lahvičky.

V jedničce a dvojce byl level design takový uvěřitelný. Někde byl třeba kostlivec na hlídce ve strážní věži, za dřevěnou hradbou byli dva další a hned za nimi nějaká houpačka, po které se nějak vyhouplo dál. Tady je to jiné: levely jsou striktně rozděleny na chodící a bojovací části. Vždy, když jsme prázdnými chodbami došli na obrovské náměstí a zavřely se všechy brány, měl jsem chuť bojovat spíš s vývojáři než s nekončícími vlnami nepřátel. To ale ještě není nic proti minihrám: stát pět minut na místě a mlátit neustále se rodící nepřátele po hlavě bednou bych opravdu nepotřeboval, kdybych nepotřeboval ty pitomé lahvičky.

Kooperační režim drhl na dvou věcech: jednak kamera občas přeletěla moc daleko dopředu (do další místnosti), i když byl druhý hráč ještě vzadu, a jednak se často stávalo, že hráč vpředu umřel tak nešťastně, že se k němu druhý hráč nemohl dostat a ani ho oživit. Nebylo to však nic zásadního, hlavně v porovnání s lahvičkami.

Celkově je to promarněná šance a vícero kroků hned několika špatnými směry. Snažím se věřit, že k systému postupu se vývojáři uchýlili kvůli natažení herní doby, když jim docházely peníze. Ale ten level design se na to svést nedá, to opravdu pokazili.

Pro: Grafika, hudba, přítomnost kooperačního řežimu

Proti: Systém postupu, level design

+16
  • PC 50
Se svým až trochu nezdravým skepticismem ke kladným, a v tomto případě především záporným hodnocením a recenzím, jsem se vrhnul na třetí díl Trine. První dva měly určitě své mouchy, ale v mysli zůstaly zejména svým pěkným pohádkovým zpracováním a hudbou. To je vcelku povedené i ve třetím díle, ale bohužel jde o jednu z mála věcí, co fungují fakt dobře.

Přední výtku musím mít k celkovému technickému zpracování hry. Přechod do 3D zněl určitě zajímavě na papíře a v některých momentech to působí skvěle. Většinou je to však spíše na škodu. Orientace v prostoru je vcelku mizerná, často zbytečně padáte mimo mapu, skáčete jinam, než si myslíte a zejména střelba z luku stála za prd. Navíc totálně hapruje fyzika. Věci tak nějak zabugovaně kolidují a pak létají všemi směry, hráči propadávají skrz podlahu apod. Hraní online se navíc neobešlo bez občasných příšerných lagů.

Příběhově to je velmi slabé a především useknutý konec je taková poslední kapka. Závěrečný boss byl takový nácvik skoku přes švihadlo (mačkejte mezerník ve správnou chvíli), za zlodějku jsem navíc měl doslova nulový impact na to, co se tam děje. Za pozitivní bych bral některé logické puzzly (ale fakt jich je jen hrstka), pokud zrovna totálně nebugovala fyzika.

Co se ze začátku jevilo jako docela zábavná hra, se časem proměnilo v docela silný vopruz. Celkově tedy spíš zklamání, negativní recenze nelžou. Doufám, že se Frozenbyte nějak zmátoří a nově výchozí čtyřka bude stát za to.
+19
  • PC 50
ripper to len pred chvíľou vystihol tak dobre a tak zhodne s mojimi dojmami, že pridám len drobnosti.
Trine 3 som úmyselne prehliadal od momentu, ako som zistil, že sa hra presunula do 3D a gemplej videjká mi signalizovali, že je niečo v neporiadku. Lenže za posledný polrok sme si dali s deťmi Trine (dec 2018), potom dvojku (mar 2019) a keď sme dohrali aj Trine 2: Goblin Menace (apr 2019), tak som len tŕpol, kedy ich napadne spýtať sa „oci, existuje aj tretia časť ?“.

Hre sme nakoniec dali šancu, ale bolo to trápenie. Kamera už pri coope nerieši viditeľnosť postáv a tak sa nám často stávalo, že bol niekto mimo záber a museli sme sa kvôli tomu vracať. Pohyb v 3D bol naozaj blbý nápad, resp. jeho realizácia v hre je zlá. Toľko náhodných pádov do priepasti sme v Trine sérii ešte nezažili. Je veľmi nepríjemné, keď namiesto hrania zápasíme s ovládaním a odhadom vzdialenosti. Druhý zásadný problém bol minimálny rozdiel v postavách. Pravidelne sme si mýlili svoje postavy, keď sme hrali za toho istého hrdinu.

Autorom došli počas vývoja financie a tak sa snažili hru natiahnuť aspoň tak, že je nutné zbierať zlaté ihlany, aby sme mohli pokračovať ďalším levelom. Challenge levely sú zase pre deti pomerne náročné (najmä v kombinácii s ovládaním) a tak som si tieto chuťovky nechával pre seba a deťom som servíroval iba príbehovú kampaň.

Ak nepočítam krátkosť, tak za mňa hodnotím kampaň pozitívne. Tak isto aj veľmi peknú grafiku a hádanky založené na fyzike a dokonca aj záverečného bossa. Pozitívom je, že hádanky je vždy možné riešiť niekoľkými spôsobmi.

Je to klasické trine-ovské hopsanie, až na tie "drobné" rozdiely (napr. postavy majú len 1 schopnosť !!!), ale toto všetko bude zase minulosťou, keď príde Trine 4 (DH link) vyrobené v duchu prvých 2 častí. Ja a deti sa už tešíme.

Pro: Hádanky, Grafika, Hra vysvetľuje pozadie za Trine artefaktom

Proti: Ovládanie, Pohyb po osi Z, Postavy mimo záber kamery majú smolu a idú naslepo, Zle rozoznateľné postavy, Useknutý koniec, Nutnosť zbierania ihlanov na otvorenie ďalších levelov, Challenge levely naťahujúce hernú dobu

+18
  • PC 45
Navzdory existujícímu hodnocení jsem nečekal, že by to mohlo být tak špatné. Vždyť je to přece Trine, moje oblíbená série. Bohužel ale musím dát ostatním v hodnocení za pravdu.

Přechod do 3D se podle mě nepovedl. Orientace v prostoru je velmi frustrující a poměrně často jsem skákal v podstatě naslepo, protože jsem vůbec netušil, jak moc blízko nebo daleko se postavička v ose Z od plošinky nachází. Možná neprávem, ale měl jsem pak tendenci všechny chyby svádět na hru, protože jsem nebyl schopen rozlišit, kdy jsem to opravdu zavinil sám.

Pohádková grafika zůstala, ale... v minulých dílech to bylo takové pěknější. Zde to působí takovým nízkorozpočtovým dojmem (velice pravděpodobně oprávněně). Navíc mi přišel hodně přehnaný kontrast, scenérie byly dost často hodně tmavé, a v nich zářily některé objekty v ostře oranžové nebo fialové barvě. Chápu, že to mělo být stylizované, ale mě se tam špatně orientovalo, a víc se mi líbila barevná škála minulého dílu.

Hra je dost okatě useknutá v polovině (možná ve třetině) a posledních pár úrovní působí stylem "tady jsou nějaké scény co jsme si cvičně udělali při vývoji, tak to tam všechno nasypeme". Je zde obrovský rozdíl mezi velmi hezkými scenériemi z úvodních úrovní, a mezi těmi planými závěrečnými bez nápadu.

Hodně se mi líbily "challenge úrovně", kde máte pouze jednoho hrdinu, je mu to ušité na míru a jsou poměrně těžké. Občas se mi povedlo pomocí fyziky vyrobit opravdu úchylné řešení, o kterém jsem si myslel, že je to spíš hack než korektní řešení, jen abych poté zjistil, že to tak bylo možná vážně zamýšleno.

Samozřejmostí je pěkná hudba, na té naštěstí nic nezkazili :-) Na druhou stranu, asi bych nebyl schopen poznat, kdyby mi tam pustili hudbu z prvních dvou dílů, zní to všechno velmi podobně.

Spíše negativně hodnotím povinnost sebrat ideálně všechny jehlany (trine-angly) rozsypané ve hře, aby se vám odemčela úroveň následující. Jako extra výzva nebo měna pro vylepšení viz minulé díly by to bylo super, ale mít to povinné je otrava. Naštěstí jsem byl docela úspěšný, takže jsem nemusel nic moc opakovat (ale stejně to otráví).

Celkově tedy velké zklamání. Autorům držím palce, snad bude příští díl úspěšný jak pro nás (dobrá hra), tak pro ně (finance na pokračování studia).

Celkové hodnocení: Nic moc / Dobrá
+16
  • PC 50
První dva díly Trine mám velmi rád, chvíli jsem se těšil i na třetí díl, ale po prvních recenzích a komentářích bylo jasné, že tvůrci tentokrát šlápli vedle. A tak jsem hraní odkládal, protože jsem očekával zklamání. Bohužel se mé obavy z větší části naplnily.

Přechod do 3D je neskutečně blbý nápad, hlavní viník průměrné hratelnosti a časté frustrace. Za dobrou polovinu úmrtí totiž může strašná orientace v prostoru, kde může být i velmi jednoduchý skok fatální, protože je postavička zrovna daleko v obraze a stojí o centimetr dál, než je třeba. Umírá se tedy často, naštěstí jsou hrdinové tři a můžou se navzájem oživovat tak, že si stoupnou na oživovací pole, které se objeví někde poblíž úmrtí. Což bývá ale dost často za propastí, kam se snažíte dostat...

Sbírání trojúhelníků, důležitých pro postup hrou, mi nevadilo (nejsou nějak zázračně ukryté) a našel jsem je bez potíží všechny. Trojúhelníky otevírají i vedlejší mise, které jsou popravdě dost jalové a ty nejhorší z nich jsou pouze o soubojích, což je jedna z dalších slabších stránek Trine 3 (protože orientace v prostoru).

Hlavní kapitoly byly ale většinou dost fajn, škoda jen, že je zde tak málo kvalitních puzzlů, ty zdejší jsou dost jednoduché a často se opakují. A omezení schopností hrdinů (mág může dělat zase jen kostky) také zamrzí.

Trine 3 má ale i klady. Vizuálně je hra opět krásná, stále je z toho cítit duch série. I to vyprávění, i když je jednoduché a končí v půlce (tvůrcům došly finance), působí pěkně pohádkově a pohodově. A přestože se hraje daleko hůře než předchůdci, i tak jsou zde pasáže a lokace, které baví.

Takže nakonec nevznikla vyloženě špatná hra, spíše jen rozporuplná. Sráží ji do průměru hlavně jedno špatné rozhodnutí. Přesto bych rád viděl jak to všechno skončí. Ale...hlavně ať to proboha není ve 3D!

Pro: Grafika, hudba, pár fajn pasáží

Proti: Katastrofální orientace v prostoru, useknutý příběh, slabé vedlejší mise, některé nedomyšlenosti

+20
  • PC 50
Nádherný rozprávkový svet a príbeh troch hrdinov. Príde Vám to povedomé? Áno, je to Trine. Tretí diel tejto logickej plošinovky pobudol nejaký ten čas v early accesse a my sa teraz pozrieme na výsledný produkt.

V stopách predchodcov
Bolo by dobré rovno začať s tvrdením, že Trine 3: The Artifacts of Power neprichádza v podstate s ničím novým, čo by sme nepoznali z predchádzajúcich dielov. Znova sa jedná o plošinovku, ktorá sa spolieha na využitie rôznorodých vlastností troch hrdinov (bojovník, zlodejka a mág), krásne prostredie a nutnosť občas zapnúť mozog. Tento základný kameň sa ale ani príliš meniť nedá. Veď potom by z toho mohla vzniknúť úplne iná hra. Niečo ale vývojári zmeniť museli a tak sa rozhodli dať hre kompletnú 3D hrateľnosť.

A tak sa z 2,5D skákačky stala 3D plošinovka na štýl Crasha Bandicoota… Ale to je asi dosť divoké prirovnanie.

Grafika zaujme ale...
Prostredie v každom diely Trine vynikalo svojou pestrosťou a farbami. To ostalo aj dielu najnovšiemu, aj keď je vidno, že niektorým textúram nebol venovaný rovnaký čas ako tým hlavným, ktoré si všimneme hneď. To ale rozhodne neberiem ako mínus a hra na mňa stále pôsobí veľmi efektne.

Potešila ma možnosť nastavenia rôznych stupňov anti-aliasingu, čo nebýva pri plošinovkách pravidlo. Na výber dostanete FXAA, 2xSSAA, 3xSSAA či dokonca FXAA + 4xSSAA. V tomto palec hore.

Ono vlastne grafika ako celok vyznieva príjemne a na Trine 3 sa pozerá nádherne. Dokonca som mal pocit, že každý moment by som chcel odfotiť. Ten istý pocit, ktorý som mal aj pri hraní Grow Home.

… ale to ostatné hlasito škrípe
Hlavnou náplňou hry je teda postupovanie v kapitolách, pričom v každej z nich treba zozbierať čo najviac Trineangles (angličtinári pochopia, že sa jedná o slovo „trojuholníky“ spojené s názvom hry). Tieto trojuholníky nám následne otvárajú portály do ďalších kapitol a bonusových častí.

Samotné bonusové časti sú spravené múdro a na jednu stranu nás hra nenúti ich robiť, ale v podstate predstavujú jediný spôsob, akým sa môžeme dostať do ďalších kapitol, keďže v sebe ukrývajú ďalšie Trineangles. Hra takýmto spôsobom nabáda hráča k podrobnejšiemu preskúmavaniu prostredia, aby mu neunikol žiadny magický trojuholník a mal tak istotu, že ich bude mať dostatok pre pokročenie do ďalšej kapitoly.

Toto hľadanie a rozmýšľanie nad tým, ako niektoré trojuholníky získať, však kazí jedna obrovská chyba, ktorú by som označil za absolútne najväčšiu z celého Trine 3. Kamera v 3D prostredí. Úprimne povedané, v kalendárnom roku 2015 som asi hru s horšou kamerou nehral (až na Hatred). Kamera sa otáča autonómne a vy ju tak nemáte šancu ovládať. To mnohokrát vyústi k tomu, že Vás skrátka štve a máte chuť hru skrátka vypnúť a požiadať o vrátenie peňazí. Kamera spôsobuje tak veľkú bolesť očí a hlavy, že už len kvôli nej by som Trine 3 radšej nikomu neodporučil. A popravde, asi ani neodporučím. Oveľa lepšie spravíte, keď si zahráte Trine 2, ktorá opravila množstvo chýb z jednotky a zároveň ponúka ešte klasickú 2,5D kameru, ktorá Vás nebude pri každom pohybe hrdinu srať.

3D prostredie hre neuberá na kráse, za to jej uberá na hrateľnosti. Celé to 3D prostredie je vývojárom na prd, keďže kamera behá a lieta po všetkých kútoch Merlinovho ksichtu a vy sa len ťažko orientujete, kdeže to máte skočiť.

Škrípe tu naozaj veľa vecí a hráča to dosť často frustruje. Hra sa nevyhla ani bugom a niektorým zaujímavým momentom, kedy vaša ženská postava visí za svoje vlastné lano z priekopy, na čo sa naraz záhadne objaví na pevnej zemi a vy s hrôzou a smiechom zároveň, zisťujete, že tam leží a trepe sa ako ryba na suchu.

Upozorniť musím aj na totálne zmrvené ovládanie na klávesnici. Ak nevlastníte ovládač, budete mať s Trine 3 dosť výrazné problémy, pretože na klávesnici je to (podľa mňa) nehrateľné.

Nevyužitý potenciál
Trine 3 prišiel s ambicióznym nápadom, presunúť úspešnú sériu do 3D prostredia, no stroskotal na plnej čiare. Príbeh aj princípy ostali rovnaké, ale presun z 2,5D do 3D fakt nevyšiel a nefunguje to. V recenzii nespomínam vlastnosti hrdinov, pretože mi to už ani nepríde dôležité. Fanúšikovia prvých dvoch dielov určite vedia schopnosti všetkých troch postáv a vy ostatní ste si už určite domysleli sami, čo takého asi dokáže bojovník, zlodejka a mág. Ale pre poriadok vysvetlím…

Bojovník používa meč a je stelesnenie hrubej sily. Rozum používa málokedy a jeho schopnosti sú obmedzené na útok mečom, náraz do predmetov, obranu štítom a kĺzanie vo vzduchu za pomoci spomínaného štítu (dobre, tak to ste si asi nedomysleli…). Zlodejka je mrštná a rýchla. Dokáže strieľať z luku a priťahovať / zaväzovať predmety lanom. Mág dokáže vyčarovať bedničku, ktorá sa hodí na riešenie niektorých puzzlov (k nim sa ešte dostaneme) a taktiež dokáže presúvať predmety po vzduchu. Čiže základné veci, ktoré sú obsiahnuté vo väčšine hier, kde sa objavujú rôzne postavy.

Puzzly… Toto je vec, na ktorom predchádzajúce diely výrazne stavali. Trine 3 ich pochopiteľne obsahuje taktiež, ale ich nevyváženosť Vás znova dostane do kolien. Niektoré riešenia sú zábavné, logické a primerane náročné, no na jeden takýto puzzle pripadá ďalších 5 nevyvážených, nelogických, príliš jednoduchých alebo príliš náročných puzzlov, ktoré opäť kazia celkový dojem z inak fajn hry.

Nechcem Trine 3 podhodnotiť, ale môj dojem je skrátka trpký. Neustále mám pocit, že to nefunguje a stále ma niečo štve. Občasné chvíle, kedy hra funguje tak ako má, keď je kamera v pokoji a prostredie okúzlujúce, sú nádherné. Až do chvíle, kedy sa kamera znova nevráti do starých koľají a utrpenie pokračuje.

Finálny verdikt
Všetky tieto problémy zaklincujeme krátkou hernou dobou, ktorá sa ani pri detailnom preskúmavaní prostredia nevyšplhá nad 5 hodín a viac-menej klasickým príbehom, kedy sa naša skupina hrdinov vydáva zachrániť nejaké kráľovstvo.

Čo Trine 3 ale zvláda na výbornú, je kúzelné rozprávkové prostredie, pútavý rozprávač, skvelý hudobný sprievod od Ariho Pulkkinena, prekrásna grafika a niektoré vtipné momenty, kedy hra použije svoj decentný a ľahko stráviteľný humor. Bodíky do koncového hodnotenie pridáva aj prítomnosť Steam Workshopu a editora, kde môžu hráči vytvárať vlastný obsah a ponúkať ho ostatným na stiahnutie. Už z toho vzišlo zopár zaujímavých levelov, takže odporúčam vyskúšať.
Okrem toho ale Trine 3 získava nálepku suverénne najhoršieho dielu série a keď sa ešte niekedy dočkáme pokračovania, tak poprosíme už bez 3D prostredia a s dlhším, zaujímavejším príbehom.

ZÁVER

Priemerná plošinovka, ktorá oplýva krásnym prostredím, kúzelnou grafikou, krátkou hernou dobou, nefungujúcim 3D prostredím a OTRASNOU kamerou, ktorá pôsobí ako ihla v zadku. Neodporúčam v podstate nikomu, pretože je múdrejšie zaplatiť menej peňazí, za lepšie, predchádzajúce diely.
+11
  • PC 40
Tak nějak jsem doufal, že ty mixed recenze a nic moc dojmy nebudu sdílet, ale ve skutečnosti to bylo ještě horší, než jsem se obával. Jistě, vysoký standard grafiky, hudby a pohádkové atmosféry si Trine 3 víceméně udržuje - Frozenbyte jsou příliš schopní řemeslníci na to, aby si pokazili i tyhle aspekty - jenže zcela selhává v tom hlavním - hratelnosti. U Trine 3 se totiž rozhodli zaexperimentovat (což není automaticky špatné) a přenést hru do třetího prostoru. Jenže si neuvědomili, že 3D funguje jaksi jinak než 2D, a zachování prakticky stejné kamery jako v předchozích dvou dílech jen způsobuje zbytečné problémy - špatná orientace v prostoru, odhadování vzdáleností, skákání mimo obraz, glitche. Když k tomu připočtu i nudné, opakující se puzzly a neuvěřitelně neinvenční "sidemise" sestávající často z tupého mlácení nezajímavých potvoráků, nakonec jsem byl rád, že hra byla za 6 hodin v titulcích a s cliffhangerem, co by si nelajsnul ani Lindelof v předposlední sezóně Lostu.
A na tomhle propadáku Frozenbyte utopili přes 5 milionů USD, nemluvě o přispění daňových obětí přes fondy EU. Doufám, že si zde Frozenbyte vybrali svou slabší chvilku a příště to zas bude lepší, tohoto studia by byla škoda.

Pro: Grafika/hudba/atmosféra stále solidní

Proti: Neuvěřitelná nedomyšlenost základního konceptu, neukončenost hry, nudné puzzly

+20
  • PC 65
Do třetice všeho dobrého a ještě 3D. Bohužel tady v Trine 3 to skončilo na půli cesty.

Přidání 3D je více nepřehledné a hůře se pak ovládají postavy, když je potřebuje dostat někdy v pozadí někam přesně, jelikož kamera zůstane v předu. Takto kolikrát spadnu do propasti, protože neodhadnete kam zrovna postava skočí. Sice scenérie a grafika vypadá úchvatně, ale ten třetí rozměr přinesl víc problémů než užitku.

Samo studio přiznalo, že hra je stála 3krát více než druhý díl a to konkrétně 5,4 milionů dolarů. Hra přitom měla být obsáhlejší a příběh je nedokončen. Takhle vlastně dostaneme zhruba půlku hry, na dokončení nezbyly peníze. Odhad kolik by bylo potřeba peněz na finální hru je neuvěřitelných 15 milionů dolarů.

A přeci je to znát. Zjednodušení postav a jejich schopnosti omezeny na minimum, nutnost sbírat zlaté trojúhelníky pro postup dál a menší challenge mise kdy jsou zaměřeny na jednu postavu nebo je to čistě bojová mise. Ten boj je tady spíše zdržující a nemá moc valný smysl kromě souboje s bossy.

Přesto jsou levely pěkně vytvořené a graficky je to opravdu paráda. Drží si to ducha předchozích her, ale něco tam zkrátka chybí a to kus hry.

Jak by asi hra vypadala kdyby se dokončila úplně to se už asi nedozvíme. Přesto bych další díl uvítal, ale už určitě ne ve 3D.
+13
  • PC 65
Ač se autoři snažili co to šlo hru nějak rozumně dodělat i když jim došly prachy, bohužel se to úplně nepovedlo. Nemluvím tu ani tak o příběhu, který je useknutý uprostřed, ale fajn - tohle se dá dohnat nějakým datadiskem, však dohrání hry (pokud do toho započítám i "side-mise") v nějakém normálním tempu zabere 6 hodin, což na hru za 18 euro stačí.

Spíš mi vadily různé drobnosti a nedoladěnosti, které by určitě šly vychytat, kdyby bylo více času na vývoj. Bohužel nebylo. Optimalizace celkově špatná, grafika na střední detaily mě občas úplně nenadchla (prostě na notebooku bych to už nehrál, jen na něčem silnějším a na plné detaily), kolizní systém postava&zeď je občas zvláštní, stejně tak chování lana, nebo třeba fakt, že když spadnete z 20 metrů mezi bodáky a postava se zrovna trefí mezi ně, tak se jí nic nestane :o) Největší fail je, že kouzelník si opět může vykouzlit bednu, vylézt na ní a pomocí jednoduchého triku se odlevitovat kamkoliv se mu zamane. Tohle mi prostě kazí hru a jakmile mám problém dostat se dál, tak mám nutkání se uchýlit k tomuhle "cheatu".

Přechod do 3D hodnotím neutrálně - pozitivní je, že puzzly jsou ted ještě nápaditější díky další dimenzi, občas se díky tomu podaří vykouzlit i úžasnou scenérii a level design je prostě dobrý. Naštěstí kamera většinu doby drží a naštve jen párkrát. Špatné je to v soubojích, kdy jsem často nebyl schopný pořádně se trefit hlavně do levitujících potvor, stejně tak se v některých případech špatně odhaduje vzdálenost skoku. Vzít třeba s mágem bednu a trefit se tím někomu na hlavu je občas nadlidský výkon.

Odstranění skill tree vítám. Popravdě - v předchozích dílech mě to vždy akorát zdržovalo, tak jsem tam "něco naklikal" a rychle jel dál. Tady se o to nemusíte starat, prostě máte už od začátku k dispozici sadu pohybů pro každou postavu. Místo abyste museli uprostřed hektického boje kreslit s kouzelníkem jako pitomci čtverečky ("Sakra nepovedl se mi, sakra tohle už byl čtvereček !!! Jaktože se mi nevykouzlila bedna!"), tak prostě zmáčknete jednu klávesu a bedna je hned na světě a můžete s ní někomu rozbít držku. Jo, to kreslení mohli nechat jako volitelnou možnost, protože to mělo svoje kouzlo. Ale nějak extra mi to nechybělo.

Otravné je sbírání tzv. "trineangles", prostě malých pyramidek rozesetých na hůře přístupných místech. Je to obdoba lahviček z předchozího dílu. Jenže tam bylo sbírání dobrovolné, tady jste nuceni je sesbírat, jinak se neotevře další kapitola příběhu. Abyste nasbírali dostatečné množství, musíte splnit i pár vedlejších misí - v těch hrajete vždy za jednu postavu a jsou o hodně těžší jak hlavní příběhová linie. Není těžké tam umřít a pokud se tak stane - jedete celý level od znova. Popravdě jsem jich pár nedokončil, hrát hlavně hrát za warriora, který občas udělá nechtěný charge někam do propasti, je o nervy.

Trine 3 rozhodně není špatná hra, bohužel kluci z Frozenbyte to úplně neukočírovali a nejlepší asi bude počkat na patche, které hře dodají trochu té potřebné péče a nějakou tu vánoční slevu. Doufejme, že to studio finančně ustojí a podaří se jim vydat další díl, ve kterém nakousnutý příběh dokončí.
+13
  • PC 70
Najskôr o mojom vzťahu k Trine sérii.

Som veľký fanúšik tejto série. Prvé Trine ponúklo príjemnú grafiku, zábavné hádanky a poriadnu výzvu v poslednej časti hry. Trine 2 ponúklo audiovizuálnu žranicu a oproti jednotke plnej kostlivcov aj značnú rôznorodosť nepriateľov a nápadov. Síce jednoduchšia, ale perfektná jazda aj spolu s prídavkom Goblin Menace.

Trine 3

Tešil som sa naozaj veľmi a zo začiatku je hra podobná ako predošlé časti a viacmenej je všetko v poriadku. Hra vypadá úchvatne, je zábavná, nový 3D pohľad rozhodne zaujme a je spestrením aj napriek tomu, že budete kvôli tomu niekedy zomierať. Rozloženie v priestore nie je totiž najšťastnejšie a niekedy sa nedá dobre odhadnúť, či je plošinka pred vami a či sa skokom na ňu trafíte alebo dopadnete vedľa a zletíte do priekopy. Nepoteší absencia schopností hrdinov, ktorí majú len najjednoduchšie vybavenie (čarodejník jednu kocku, zlodejka luk a šípy + vystrelovacie lano a bojovník meč a štít).

Príbeh je komplikovanejší a temnejší, no kvôli finančným problémom štúdia nepekne useknutý niekde v polovici a to je vlastne hlavný problém celej hry. Je nedokončená. Brutálne useknutá, bez konca a vysvetlenia a to už po 4 hodinách hrania. Trine 3 má audiovizuálnu stránku hry stále úchvatnú, tvorcovia majú stále dosť nápadov, ale jednoznačne vidieť, že mali s hrou veľký problém. Výsledný produkt ma skôr sklamal ako potešil a rozhodne odporúčam počkať na výraznú zľavu. Vyjadrenia tvorcov momentálne k pokračovaniu série alebo aspoň k dokončeniu useknutého príbehu lichotivé nie sú. Je dosť možné, že s Trine sme sa stretli naposledy. Je tomu veľmi ťažké uveriť, že to dopadlo takto neslávne po úspešných predošlých dieloch, ktoré predali cez 7 miliónov kusov. Najradšej by som ich za tento výsledný nedokončený produkt nakopal do vajec.

Pro: audiovizuálna stránka stále úchvatná, hra je stále dostatočne zábavná, 3d je spestrením, lepšie spravené animačky ako v dvojke

Proti: nedokončené a brutálne useknuté, absencia schopností hrdinov, 3d občas robí problém v priestore, krátke

+21