Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Je rok 1967, zuří boje ve Vietnamu a samozřejmě také studená válka. V této pochmurné době vyhrává americký student fyziky Hans Tannhauser cestu do bezvýznamné německé vesničky Trüberbrook. A protože právě píše disertační práci z kvantové fyziky, bere cestu do Německa jako odreagování a ideální příležitost pro poklidné dopsání práce.

Po příjezdu do malebného lázeňského města Hans zjišťuje, že zde skutečně chcípl pes (nebo kočka)? Nikde nikdo, obchůdky i atrakce zavřené, jediný otevřený hotýlek evidentně dlouho nikdo nenavštívil. Až nyní se s návštěvníky roztrhl pytel, kromě Hanse se totiž ubytovala i mladá anthropoložka Gretchen Lemke. I přesto vše vypadá na pokračování poklidné vesnické nudy, kdyby se v noci v pokoji Tannhausera neobjevil tajemný chlápek, který mu ukradl rozepsanou disertační práci. Tím se spouští běh událostí ne nepodobný ujetým béčkovým sci-fi filmům.

Trüberbrook je nejnovější adventura německého studia btf. Tím, čím uchvátí na první pohled, je jednoznačně grafika. Tvůrci využili nepříliš často používané metody fotogrametrie, kdy byly nejdříve všechny lokace vymodelovány jako miniaturní modely ve skutečném světě a až poté přeneseny pomocí 3D scanneru do počítače. Posléze byly do hry přidány animované postavy a vizuální efekty a voilá – specifická a velmi pěkná grafika je na světě.

Jak je to ale se hrou samotnou? Ta bohužel nedosahuje kvalit grafického zpracování, propadákem ale rozhodně není. Postupně se dozvídáte informace o historii města a přilehlého okolí a začnete hlouběji pronikat do místních intergalaktických mystérií. Celý základní příběh by mohl být zajímavý, ale pořád se vkrádá pocit, že není plně využitý. Spoustu času strávíte zbytečným a otravným diskutováním o ničem, naopak spousta zajímavých či načatých věcí vůbec není dotažena nebo využita. Vypadá to, že autoři měli s celým příběhem mnohem větší plány, ale nakonec byli nuceni v příběhu škrtat a to se jim příliš nepovedlo. I proto zůstávají některé lokace ve hře téměř nevyužity, což je na škodu.

Samotný gameplay také neoplývá ničím převratným, úkoly jsou vesměs logické a hodně jednoduché. Kromě již zmiňovaných dialogů většinou spočívají v chození křížem krážem mezi lokacemi a přenášením informací či jednotlivých předmětů. Když už jsme u předmětů, je potřeba zmínit se o inventáři. Ten sice existuje a je možné jej i zobrazit, z náznakových ikonek však nejde moc poznat, co která věc skutečně je. Pro použití předmětů na daném místě je pak využit jednoduchý model, kdy po kliknutí na konkrétní místo ve hře se přímo ukáže kontextový obrázek, který předmět je možné použít.

O grafice jsem se zmínil již na začátku, stojí za to dodat, že i animace jsou velmi pěkné a podařený je i dabing a zvuky. Zato hudba je celkově dost nevýrazná, místy až otravná. České fanoušky navíc určitě potěší české titulky. Co naopak nepotěší je délka celé hry, přestože obsahuje některé nepřeskočitelné zdlouhavé pasáže, kde se toho moc neděje, stačí k pohodovému dohrání necelých šest hodin.

Trüberbrook je adventurou ze staré školy ve velmi pěkném grafickém zpracování. Z příběhu i samotného hraní mohli tvůrci vymáčknout rozhodně víc, přesto pravověrným fanouškům adventur mohu zahrání tohoto díla doporučit.

Pro: grafika, zajímavé prostředí, klasická adventura

Proti: těžko identifikovatelné předměty v inventáři, nevyužitý potenciál

+23
  • PC 65
Hra mě příliš nenadchla. Nejspíš proto, že jsem od ní čekal malinko zajímavější příběh.

Největší kámen úrazu je pro mě malinko zmatený příběh a nezajímavé rozhovory. Příjemně překvapily české titulky, ale na druhou stranu obsahují řadu chyb v překladu a působí jako amatérský překlad.
Další iritující věc byly některé zbytečně dlouhé pasáže, kdy se o něco snažíte, ale musíte vlastně kvůli tomu podstoupit dá se říct zbytečné věci (přebíhání přes celé město).
Za celou hru jsem neměl vyloženě žádný zásek - tedy až na malby v jeskyni, kdy velmi snadno docílíte toho, že dvě malby prohodíte a tím pádem se malinko komplikuje dosažení správného řešení. Obzvlášť když zadat tu kombinaci je vlastně poměrně časově náročné.

Beru to jako takový slabší nadprůměr. Asi na hru rychle zapomenu.

Pro: grafika, hudba, UI

Proti: zmatený příběh, nudné dialogy, pomalé tempo, chybí mi lepší vtažení do děje

+18
  • PC 60
Jste americký student, trošku naivní student, ale pořád student. A jako studentovi Vám přijde výhra ze soutěže, o které nevíte, na ubytování někde v Alpách v německém městečku s názvem Trüberbrook, o kterém jste také nikdy neslyšeli. No, ale proč si nevyrazit na výlet, že? Rok 1967, ve kterém se hra odehrává, je vlastně příhodná pro jakékoliv Američany v Německu. Kór, když Studená válka je ve své vrcholné formě.

Ano, na první dobrou příběh této hry působí divně. A stejně jak divně působí, tak se té divnosti v průběhu hraní nezbavíte. Hra sice začíná úplně jinou postavou – postavou Gretchen - v prvním prologu hru, který Vám sice nic moc nevysvětlí, ale zato ukáže herní prostředí. To asi, abyste se připravili na to, jak hra bude vypadat v dalších sekvencích. A musím se přiznat, že z prvních momentů jsem byl spíš rozčarovaný. Tvůrci hru totiž designovali v Unity 3D enginu a tak se připravte na samotné 3D prostředí, které mi, nevím proč, připomínalo prostředí Poldy 5. Není kdoví jak pěkné, ale pravda je, že místy má docela zajímavé momenty.  

Po prvním prologu pak ale příběh začíná už mít řád a vy se setkáváte s hlavní postavou hry – s Hansem Tannhauserem. Ten samozřejmě už z podstaty jeho jména má německý původ, který se ve hře také promítne a tak se tu k němu všichni ve vísce chovají poměrně hezky. Včetně nám již známé Gretchen, která se s ním spřátelí rychleji, než řeknete švec. Hans také záhy zjišťuje, že jeho cesta do této vísky měla svůj důvod a začíná tu rozplétat zajímavý mystický příběh s nádechem nadpřirozena a mimozemských civilizací, kterému přispívá i povedený dabing, u kterého je ale mnohdy cítit, že ho do angličtiny namlouvali rodilí Němci, jejichž přízvuk byl z hlasu poznal i germánský ignorant. Osobně jsem to ale pro autentičnost hry docela ocenil.  

Jakmile jsem se do příběhu začal dostávat, začala mě hra samotná docela i bavit. Osvojil jsem si herní mechaniky, které byly poměrně jednoduché a jal se poznávat prostředí. Během hraní totiž získáváte předměty do inventáře, který ale není interaktivní. Používání předmětů Vám nabízí už samotné pokliknutí na zónu, která se Vám zodstínuje, čímž dá najevo, že je aktivní. Pak už je jen na Vás, zdali chcete popsat danou věc, místo, s nějakou postavou si pokecat a nebo kliknout na ikonku ozubeného kola a použít předmět, který Vám hra sama nabídne. Ano, tato herní mechanika není úplně tradiční, ale pro běh událostí a hlavně pro svoji nenáročnost (a zbytečné zoufalé kombinování čehokoliv s čímkoliv, co by Vás v ději posunulo dál) je vítaným spojencem, který během hraní této hry jistě oceníte.  

Trüberbrook nakonec nebylo tak špatnou adventurou, jak jsem se na první moment obával. Pravda, hodně mě nalákala trailerem, plakátem či námětem, takže první herní momenty byly trošku překvapující. Postupem času jsem se ale do příběhu dokázal dostat a docela se u něj i pobavil. Je to mimozemské béčko jak vyšité, ale pro svojí délku si v něm každý fanoušek adventur musí najít minimálně zalíbení.

Pro: Zábavné mimozemské béčko s místy decentním vtipem, dobrým anglickým dabingem s německou výslovností a adekvátní délkou.

Proti: Grafické 3D prostředí mě úplně neuchvátilo a některé dialogy tu taky byly ze série nahodilých, aby Vás co nejrychleji posunuly v ději.

+15
  • PC 60
Řeknu to bez vytáček, Truberbrook mě zaujal v podstatě jen díky titulnímu poetickému záběru na jezero. Kromě toho jsem o hře moc netušil, očekávání byla i přesto relativně vysoká. Co přesně jsem vlastně očekával? Těžko říct, možná něco lehce poetičtějšího a méně infantilního - snad ve stylu Kentucky route zero. Nemohl jsem být více vedle. TB je klasická adventura jak vyšitá, se všemi klady a zápory. Za mě zde bohužel více vyčnívaly ty zápory. Hra je tak nějak nesourodá. Povedený úvod u benzínové pumpy (připomněl výše zmíněné KRZ) a následné úvodní titulky při cestě do hor se opravdu povedly. Pak už nastává klasická statická adventurní nuda. Úsměvné překážky/úkoly/kombinace divných předmětů/natahování herního času... nazvěte si to jak chcete... pro mě jednoduše ztráta času a zbytečnost. Dialogy taky nic moc, pokus o nějaký ten...hm... humor. A k tomu příběh, který je jedna velká slátanina aspoň toho zatraceného cestování v čase nás mohli ušetřit. Abych to svoje láteření nějak završil, je to tak padesát na padesát. Výborně zpracované prostředí plus atmosférická hudba versus nudné a nucené herní mechaniky a béčkový nebo céčkový příběh. Pro mě ale první dva zmíněné aspekty byly vždycky na prvním místě... a pak překvapení v podobě interaktivní skladby na festivalu - do hry to moc nezapadalo, ale bylo to výborné.

And thus, Truberbrook, I'll make you mine...

Pro: Herní prostředí a animace, hudba + koncert na náměstí

Proti: Příběh, herní mechaniky (hráči <15 let necht´ si nevšímají, jsem asi už fakt starej)

+13