Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
O tom, že The Pandora Directive je jednou z nejlepších adventur pravděpodobně nikoho znalého žánru přesvědčovat nemusím. A podobně jako The Beast Within a Black Dahlia se předposlednímu titulu Access Software dostalo všeobecné chvály hráčů a recenzentů i přes nechvalně proslulou reputaci interaktivních filmů.

A důvody hry, rozkládající se na šesti CD-ROMech, jsou mimo intuitivního ovládání a v době vydání stále zdařilé a technologicky vyspělé grafiky také ty pro adventuru nejdůležitější – zajímavý příběh, do jisté míry zajímavé dialogy, vyvážená obtížnost a i nadprůměrná délka. Vše navíc podtrhují kvalitní herecké výkony, které už na rozdíl od Under a Killing Moon působí profesionálně. Oproti minulému počinu Access Software také ubylo humorně laděných scén, což jsem jen přivítal. Výraznější změny však zapotřebí nebyly, a tak engine a vše okolo zůstalo stejné, a to i pro poslední díl "moderní trilogie" Texe Murphyho.

Příběh tentokrát sází oproti minulému "noir" stylu spíše na "mysteriózně" laděnou, konspirací a vládou utajovaných projektů plnou zápletku. Deset dní však Texovi stačí na vyřešení zprvu snadně se tvářícího případu, a během této doby stihne navštívit ulice a privátní apartmány San Francisca nebo i Roswell Complex a další lokace. Jako v jedné z mála adventur je také důraz kladen na vedení rozhovoru, kdy volba směřování dialogu často rozhoduje o událostech až do samého konce. Celkově také hra působí živěji, jako se to dařilo simulovat např. v The Last Express a Blade Runner. Oproti zmíněné dvojici však nechybí doslova celá spousta puzzlů všeho druhu – a to jak v takzvaném "Enterteinment" módu, tak i v tom určeném předně těm, kteří již The Pandora Directive dokončili. To však také neznamená menší počet inventory-based problémů, které zde tvoří také podstatnou část hraní.

Prakticky tak Pandoře nelze nic vytknout. Při hraní jsem měl často pocit, že hraji tu nejkomplexnější adventuru, u které tvůrci museli strávit spoustu času vývojem. Mimo u série samozřejmého kvalitního a promyšleného příběhu tu je vše – od drobností (přehledná a velice užitečná mapa lokací, body za akce, popisky většiny předmětů, systém nápovědy...) po věci základní (délka okolo 15-20 hodin, technické zpracování, snadné ovládání, celá řadu puzzlů...). O znovuhratelnosti ústící v sedm konců ani nemluvě.

Ve výsledku, ač The Pandora Directive působí skoro stejným dojmem jako Under a Killing Moonu, sedlo mi po obsahové stránce daleko právě TPD. Může za to pravděpodobně zkušenost autorů s FMV žánrem (v případě UKM se to teprve učili) a zdařilejší scénář.

Za mě má tak Pandora Directive jasné doporučení, i kdyby to měla být jediná hra série, kterou vyzkoušíte.

Pro: příběh, délka, technické zpracování, znovuhratelnost, dva módy, herecké výkony, detaily

Proti: problémy (DOSbox)

+22
  • PC 95
Pandora Directive se těžko hodnotí a komentuje. Zatímco Under a Killing Moon bylo pro mě obrovské překvapení v hratelnosti i celkovém zpracování, Pandora Directive nepřináší absolutně nic nového.

Hned po zapnutí hry se budete cítit jako doma, protože všechno od ovládání, slovních soubojů, výslechů, cestování po mapě i pohybu lokacemi zůstalo naprosto stejné. V předchozím díle to fungovalo, takže není proč to řešit a jsem s tím naprosto spokojený. Ostatně třeba v Doom/Doom 2 nebo Fallout/Fallout 2 nejsou žádné rozdíly a nikdy mi to nevadilo. Co mi ale trošku vadí, že se nezměnila ani grafická stránka, tady jsem za dva roky čekal trošku zlepšení a že autoři zrecyklovali i základní lokaci. Takže Vás čeká stejná Chandler Avenue se stejnými domy, postavami i dialogy. Pravda není to úplně totéž, protože hra solidně navazuje na předchozí díl - a tak je pryč třeba majitelka pizérie, který získala díky Texovi peníze za rozvod nebo zaostalý recepční hotelu posedlý požární ochranou - hotel totiž vyhořel. Objeví se i pár nových jmen, ale jinak to zůstává totožné.

Co se změnilo je délka hry - Pandora Directive je totiž mnohem delší, složitější a komplexnější. Nechybí tu spousta puzzlů a většina z nich je pekelně těžká, počet dní ve hře se zvětšil na 9 a přibyly i další možnosti. Hru můžete hrát ve dvou módech (zvolil jsem ten těžší) a slovní souboje tentokrát vedou k tomu, jak se na Vás lidi koukají, jak se vyvíjí Váš vztah s prodavačkou novin Chelsee a především také k jedné ze tří cest a šesti zakončení. Na adventuru docela slušné možnosti. Ve hře také sbíráte body a přiznám se že tohle byla první hra, kde jsem se maximu ani nepřiblížil, protože spousta puzzlů je na čas a některé nejsou v lidských (nebo aspoň mých) silách stihnout. Z jedničky se vrací možnost získávání peněz, které ovšem Tex většinou použije na placení dluhů z minulého dílu :) a novinkou je přesnější cestování na mapě, kde si můžete vybrat i to kde ve svém apartmá skončíte.

A příběh? Jestliže minulý díl byl v bondovském duchu, tady mě okamžitě napadly Akta-X. Tex začíná pátrat po zmizelém vědci, který pátral po spojení Mayů a mimozemšťanů a navíc se kolem potlouká sériový vrah Black Arrow Killer. Tentokrát ale příběh začne gradovat do sci-fi roviny hodně rychle a brzy se to hemží důvěrně známými věcmi právě z Akt-X. Mimozemské přistání u Roswellu, vládní konspirace, zlotřilí agenti NSA, umírající svědci. Zní to možná trošku lacině, ale je to výborně napsané, zahrané, doprovází to parádní filmové sekvence (třeba boj o záchranu Emily). Budete pátrat po 5 částech mimozemského zařízení, podíváte se v naprosto parádní sekvenci do Roswellu či do prastarého chrámu a celkově je poměr mezi výslechy a klasickým adventuřením mnohem vyváženější. Jediná drobná výtka jsou určité úkoly na čas, které v adventurách opravdu nemám rád. Trošku mě zamrzelo to klišé lidstvo není na mimozemskou technologii připraveno na konci.

Celkově? Pandora Directive je k dokonalosti dopilovaný předchozí díl, mnohem větší, s novými možnosti a lepším příběhem. Nebýt totožné grafiky a recyklace lokací, bylo by to i za 100%.

Pro: Parádně napsaný a zahraný příběh, možnost jít třemi cestami a několik konců, to co fungovalo v předchozím díle zůstává.

+14