Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Dlouho jsem nezažila tak pěkně zpracovanou detektivku. Adventura The Painscreek Killings Vás staví do role reportérky jdoucí za kariérním postupem. Když se Vám povede vyřešit případ vraždy Vivian, ženy vysoce postaveného a uznávaného politika Painscreeku, blejsknete se na hlavní stránce. No neber to. Jenže ono to nebude úplně jednoduché. Čím víc do hloubky se v odloženém případu vrtáte, tím víc se objevuje nejasností, otazníků a postav.

Nebudu víc vyzrazovat, protože hru si nejvíce užijete s naprostým minimem vědomostí. Řeknu jen, že je to hodně dlouhá doba, co jsem se takhle nechala vtáhnout nějakým detektivním příběhem. Navíc není jisté, že případ vyřešíte. Zda jste s počtem indícií, důkazů a materiálů spokojení, určujete pouze vy. Odejít z Painscreeku a vyslovit svůj verdikt můžete po hodině, pěti a nebo po dvaceti jako já.

Představte si klasickou detektivní point-and-click adventuru, akorát ve formě walking simulatoru z pohledu z vlastních očí. Narážíte na poznámky, deníky, spisy, letáky, další deníky, klíče, fotografie a na spoustu dalších deníků. Až se mi nechce věřit, že si každý psal svůj vlastní deník, a co za věci do něj byl schopný vytroubit, ale chápu záměr autorů. Lokace zkoumáte do nejmenších detailů, luštíte logické rébusy a krůček po krůčku odhalujete, co se tu všechno dělo. Díky tomu, že vesnici po vraždě začalo zdejší obyvatelstvo pomalu opouštět, je teď z Painscreeku takové město nebo spíš vesnice duchů. O to větší budete mít na svou práci klid.

Připravte si papír a tužku. Sice si veškerou důležitou korespondenci nesete v inventáři a máte s sebou pro všechny případy i fotoaparát, ale stejně to nemusí stačit. Já sama jsem popsala dvě A4, abych si vyjasnila některé věci. A že si hru, kde bych sáhla po papíru, taky už nějaký ten rok nevybavuju. Průzkum a řešení mě ohromně bavilo a kdo je vrahem jsem netušila do posledního momentu. Náznaky nejspíš byly, ale já je statečně přehlížela.

Graficky to není žádná hitparáda. Celou dobu slyšíte asi tři dokola se opakující písně, které dokážou lézt pěkně na mozek. Určitě můžete počítat s nějakým tím zaseknutím do nábytku nebo do stěny, ale nebojte. Vývojáři se na to připravili a do nabídky nám přidali rovnou tlačítko pro "respawn" na začátek instance. Hra i tak přes své veškeré neduhy naštěstí osloví, dokáže zaujmout a nepustit.

Na závěr - The Painscreek Killings velmi mile překvapilo a nenapadlo by mě, že se pod slupkou skrývá tak komplexní a propracovaný příběh. Hru jsem vypínala po vyřešení případu s nalezením všech deníků a podstatných indícií, a to s velmi příjemným pocitem. Máte-li rádi detektivky, tuhle si rozhodně nenechte ujít. Byla by to škoda!

Pro: Atmosféra opuštěného města, chytlavý případ, logické hádanky, příběh, propracovanost a komplexnost, ryzí detektivka, volnost, zajímavé zapamatovatelné postavy

Proti: Opakující se hudební podkres až do zbláznění, slabší technické provedení, záseky a zdlouhavost (pro někoho)

+8
  • PC 75
Rozporuplný až do úplného konce.

Nutno sebekriticky uznat, že já tuto hru nezačal hrát zrovna ve vhodné chvíli. Byl jsem na tom velmi špatně, roztěkaný a nesoustředěný. Přičemž hra na soustředění dost vsází. Nicméně, co se dá dělat, první dojmy se semnou táhli celou hru.

Abych to zbytečně nenatahoval, hra má neuvěřitelné množství obsahu na nesmírně malém prostoru. Je toho moc. Až příliš. Ze začátku jsem se snažil postupovat podle nejasných stop a město mi připadalo nepřehledné a chaotické. Potom toho začalo ale být čím dál tím víc a já nevěděl, co dělat dřív, s čím začít, co dokončit, co dělat. Furt jsem měl pocit, že jsem na něco někde zapomněl. A hlavně to neskutečné množství hádanek založených na odhalení různých kódu. Ve hře s tolika daty a čísly je to mučení. Některé kódy se odhalovali vážně… excentricky a složité. Bez návodu bych na hře strávil možná týdny, možná měsíce ale já byl strašně brzy unavený. Opět, sebekriticky, existuje důvod, proč nečtu detektivky – jsem netrpělivý a chci znát vraha. A ve hře je to ještě horší. Ale tvůrci mi to moc neulehčili. Nemluvě o tom, že v druhé fázi hry vlastně jen přebíháte mezi několika hlavními lokacemi s novu nápovědou.

Tohle je důvod mého žlutého hodnocení a uvědomuji si, že s tím jdu poměrně proti proudu. Ono možná kdybych hru nechal tak nějak plynout, soustředil se, ale nenervoval… mohlo to být lepší. Pokud vám nevadí jistá herní chaotičnost, která však similuje skutečnou investigativní práci, je to hra pro vás.

Na odlehčení je samozřejmě úsměvná představa, že všichni lidé opustí nějaké městečko, ale veškeré důkazy o svém chování nechají za sebou, to je prostě snad nejblíže magickému realismu, co jsem kdy viděl ve videoherní scéně :) To ale je fakt maličkost, žádná kritika. Co je mě přivádělo k šílenství byla hudba. Ve hře jsou i dobré kousky. Jednou vzbudila hudba poměrně dobře pocit pohodlí a bezpečí, v jiném zase intenzivní pocit strachu. Defaultně se ale jedná o jakousi dramatickou depresivní hudbu na piano, kde se dává na určité tóny důraz a věřte – bude vás to nakonec štvát.

Nicméně, ačkoliv příběh je sám o sobě poměrně běžný, vytvořil jsem si zvláštní spojení s postavami. Takovou nenávist stejně jako soucit jsem už dlouho necítil. I zde je zajímavá rozporuplnost. Brzy jsem si uvědomil, že hra mě i trochu nudí proto, že nemá nic navíc. Není to ani snové, ani hororové, je to fakt investigativní thriller/drama. Ale právě proto na mě postavy tak působily, jako skutečné. Když jsem si uvědomil osud jedné postavy, hlasitě jsem zalapal po dechu. 

Na samém konci mě hra extrémně překvapilo a potěšila, ačkoliv to poté opět poněkud shodila. Jak říkám, rozporuplný až do konce. Závěr schovám za spoilery.

Poté co odhalíte konečnou pravdu – což je se může mimochodem stát i předtím, než odhalíte zbytek indicií – vám začne honit vrah. Je nutné pochopit, celá hra je dělaná jako klasický walking simulátor bez postav, a upřímně se mi málem zastavilo srdce, když jsem si uvědomil, co se děje. A vážně mě to potěšilo, bylo to chytré a dobré, ačkoliv model postavy i jeho AI bylo stupidní.

Co… mě prvně poněkud zklamalo je poněkud náhle přidání nadpřirozených prvků, kdy vám náhle při útěku pomáhá duch. Ačkoliv to bylo naznačeno jist vícekrát předtím, moc se mi to prvně nelíbilo. Nicméně, když to takhle píšu, musím ocenit myšlenku. Postava ducha je jasně inspirovaná Samarou z Kruhu, ale v podivně pozitivní internaci. Je to pouze teorie, ale myslím, že pomohl hlavní hrdince proto, aby mohla odhalit pravdu a šířit celý příběh, což je podobná motivace, proč nechává některé Samara na živu. 
 

Nicméně, můj šálek kávy to nebyl, ale jsem rád, že jsem si to zahrál. Možná pokud by to hrál v poněkud jiném rozpoložení, mohl jsem si i víc užít ten gameplay.
+6