Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 80
Není nad to dopřát si trochu té dětské radosti v krutém světě.

Left Behind pěkně rozvíjí charakter Ellie a doplňuje příběh původního The Last of Us. Střídají se zde dvě časové linie s tím, že ta z minulosti se mi líbila víc.

Část odehrávající se mezi osmou a devátou kapitolou je povedená, ale zároveň to není nic co hráč původní hry neviděl. Hratelnost je prakticky stejně zábavná jako původní hra, jen to chce trošku upravit strategii, protože Ellie nevydrží tolik co Joel, takže je zde taktika "hoď cihlu do prostoru a až se to tam všechno seběhne, tak to zapal" často i nutností.

To nejzábavnější je ale vzpomínání na poslední den s kamarádkou Riley. Rozhovory dvou dospívajících slečen o důležitých otázkách se zde střídají s dětskou radostí a blbnutím v obchodním centru. Kvalitní dialogy a dobře vedený příběh je pak samozřejmostí, stejně tak naprosto skvělý závěr.

Celkově je tedy Left Behind velmi povedený přídavek, u kterého zamrzí snad jen to, že je krátký - 3 hodiny hraní v pohodovém tempu.

PS: Sexuální orientace Ellie je mi úplně ukradená :-)

Pro: Příběh, pohodová hratelnost, charaktery, grafika

Proti: Moc krátké

+24
  • PS4 85
The Last of Us: Left Behind je komorní a krátká hra, která nepotřebuje ultratěžké souboje a akci, aby vám vyplavila do krve adrenalin, ani epický a srdceryvný příběh, aby vám vehnala do očí slzy. Vystačí si s interakcemi mezi dvěma hlavními postavami, občas přihodí pár nakažených a to vše nám naservíruje v post-apo světě. Hra staví na tom, že s Ellie a její kamarádkou Riley zpočátku prožíváte věci, které jsou pro dnešní puberťáky naprosto samozřejmé (blbnutí v obchodním domě, jízda na kolotoči), ale to, jak jsou hrou podané, vás pohlcuje a dojímá, a to právě díky tomu, že tohle pro Ellie a Riley normální není, že něco takového zažívají poprvé a tak nějak cítíte, že možná i naposled.

Překvapením pro mě bylo, že mě hra vzala i do současnosti a byla jsem tak ráda, že toto rozšíření nezaměřuje pouze na minulost, čímž byla hratelnost příjemně ozvláštněna. I přes to, že jsem věděla, jak příběh dopadne (když mi ho Ellie prozradila v základní hře), tak stejně jsem byla v napětí, jak tvůrci Left Behind zakončí. Jen škoda, že rozšíření bylo tak krátké, ale zase se říká, že v nejlepším se má přestat.
+24
  • PS5 95
Za mě ještě lepší zážitek než původní hra. Méně akce s rozbitou umělou inteligencí a ne-zrovna povedeným stealthem a více fokusu na postavy je přesně to, co tento zážitek posunuje ještě o jeden stupeň výš, než základní hru. Vlastně vše co jsem postrádal, drobná malá rozhodnutí nebo alespoň základní adventurní prvky autoři přidali do DLC a tvoří tím perfektní mix toho, co jsem očekával už od základní hry, takové malé post-apo Life is Strange. Zhltnuto na jeden zátah a i když jsem po dohrání základní hry neměl moc potřebu okamžitě zapínat Part II, pokud je toto DLC alespoň částečně ochutnávkou, jak se Last of Us vyvinulo v druhém díle, nemůžu se dočkat pokračování.

Dovolím si tvrdit, že se jedná o jedno z nejlepších DLC, co jsem měl tu možnost doteď hrát, čestně stojící hned vedle Ringed City pro Dark Souls a Citadely pro Mass Effect.

Pro: Příběh, emoce, postavy, adventuření, délka

Proti: V závěru byla akce možná zase až moc over-the-top na můj vkus, jinak nic

+17
  • PS4 100
Ještě než se pustím do druhého dílu mnou opěvované herní série, chtěl jsem si připomenout díl první a posléze si poprvé (!) zahrát i Left Behind. Po obou dohráních jedničky jsem si kladl vždy stejnou otázku: “Jak se sakra mohla Ellie postarat o umírajícího chlapa s otravou krve?” Takové drobné, prázdné místo, které přímo volalo po zašití (doslova). A hle - přijde DLC a s ním i to sladké doplnění skládačky. Plánovali to takhle tvůrci dopředu? Věřím, že ano. Krásná práce s frustrací hráče (nebo alespoň mě). Teď ale ke hře samotné.  


Skákání mezi časovými liniemi mám rád. Bavilo mě to už v jedničce (zima - střídavé hraní za Joela a Ellie) a zde si toho filmového “cliffhangeření” užijete až až. A je to dobře. DLC dává postavě Ellie opět o něco větší hloubku a dozvídáme se více z její minulost, což vítám. Její chování a vztah k Joelovi tak dostává nový rozměr. Zároveň jsou obě časové linky dostatečně odlišné, abych ze hry neměl pocit, že mi předkládá dvakrát totéž. 


Ellie svádí boj nejen o svého posledního přítele, ale i o šanci nezůstat znovu opuštěna ve světě, který jí dosud připravil o každého, na kom jí kdy záleželo. Nesobecky se vrhá vstříc nebezpečí a likviduje nepřátele, kteří se ji snaží zastavit. Po každém litém boji hra přepíná do linky druhé, kde si hráč může chvíli odpočinout a poodhalit něco z minulosti naší protagonistky. Zde se jakoby vše otočí a z hororové hry o přežití je rázem nádherná óda na dětství/dospívání v té nejryzejší formě. Ellie je najednou malá školačka, která hltá život plnými doušky a užívá si seč jí situace dovolí. Ve světě zdecimovaném zákeřnou nemocí je přec prostor i pro dětskou radost a nezávazné blbnutí. Samotného mě to přinutilo zamyslet se nad tím, že ať je svět v sebevětší prdeli, vždy existuje způsob, jak na něj pohlížet z jiné perspektivy a užívat si naplno chvíle radosti. A ano, jak jinak toho reálně docílit, než skrze oči nevinného dítěte, které si každý v sobě neseme (musíme, jinak bychom přišli o nadhled a zdravou porci naivity). 


Děkuji Naughty Dog, opět jste to dokázali. Naprosto uvěřitelně jste mi zprostředkovali zážitek, který je tak hmamatelný, až se člověku nechce věřit, že se jedná o pouhou hru. Neskutečně mě bavilo sledovat všední chvilky ze života dvou dospívajících dívek, které společně poznávají svět, který jim nebylo přáno zažít v plné jeho kráse. Opakovaně jsem se přistihnul s úsměvem na rtech při tak obyčejných činnostech jako bylo čtení z knížky vtipů, věštění z lebky, ksichtění se ve fotobudce nebo při dechberoucí sekvenci při zprostředkovaném zážitku u nefunkční videohry. Toho si na hrách cením nejvíce. Obyčejných, skoro až rutinních věcí, které se podaří vykreslit záživnou a zajímavou formou. Opět smekám a tleskám. Tohle se povedlo na jedničku.

Pro: Je to Last of Us, prohlubuje charakter Ellie

Proti: Chci víc!

+17
  • PS5 95
Dodatek k The Last of Us s názvem Left Behind okomentuji velice krátce, jelikož mně zanechal zvláštní stopu.

Příběh, který se točí kolem mladých dívek Riley a Ellie, je hráči servírován, jako by četl zajímavě pojatou povídku o obyčejných radostech a bohužel i starostech dívčí dvojice, která se i přes nemalé trable snaží zabavit, jako kdyby to byli ti nejmenší, a alespoň na chviličku tak zapomenout, že žijí v té největší nejistotě a neví dne ani hodiny, jak dlouho si tyto dětské starosti budou ještě užívat, dokud jejich cesty nebudou zkříženy smrtelně nebezpečnými nakaženými. A musím říct, že vrchol oné stopy, kterou jsem na začátku zmínil, byla závěrečná cutscéna ukončená hudební skladbou, která se k tomuto závěru perfektně hodila a ze které mi bylo poněkud úzko. Člověk by si řekl, že jsem si příběh vzal až příliš k srdci a já bych si možná ani netroufl oponovat. Je to špatně? Já myslím, že právě naopak.
+16
  • PS4 85
Je to zajímavý pocit být dějově zasazen do příběhu, který je známý z vyprávění původní hry. Koukat z jiné perspektivy na sled událostí, jejichž vyvrcholení nezadržitelně spěje do již odhalených karet, má přesto svoje kouzlo.

Protože v tom bezpečném pocitu, že vás hra nemůže ničím novým překvapit, se jí to stejně podaří. Odhaluje totiž do větší hloubky Elliininu osobnost, minulost, touhy, obavy i motivace. Ukazuje, kde se bere ta její roztomilá dětská naivita a jak je to ve skutečnosti křehká nesamozřejmá věc. Jsme svědky tak osobních věcí, které se je pravděpodobně ani Joel nikdy nedoví.

Střídání časových os jasně ukazuje, jak moc dokázala během cesty z Joelem Ellie dospět a kolik odvahy a odhodlání navzdory všemu se v ní skrývá. Respektu hodné. Doslova.

Ellie je jediné pozitivní světlo ve světě The Last of Us, které dává důvěru, že lidská povaha nakonec nemusí být tak úplně v řiti. A to si zaslouží respekt.

V kostce je Left Behind relativně krátké (jako jedna delší kapitola), upřímné a komorní (jakožto i původní hra) nahlédnutí do dětské duše ve světě, který vám dítětem být nedovolí. Byť se důležitosti původního dílu ze své podstaty rovnat nemůže, zážitek z The Last of Us doplňuje jako poslední kus mozaiky. Tak se nechte na chvíli ošálit tou bezstarostností, protože za rohem už čeká realita, aby vás zkopala zpátky tvrdě na zem.

Pro: minulost Ellie; lehce odlišná hratelnost; krásné scény

Proti: délka - i když ono je to možná tak akorát, kolik téma snese, jen by člověk chtěl víc a víc; nemá Riley nějak velkou hlavu? :)

+13
  • PS4 65
The Last of Us byl dlouholetým restem, ke kterému jsem se dostala teprve nedávno. V době, kdy byl exkluzivně na Playstation 3, a já ještě neměla potuchy, že si někdy nějakou konzoli pořídím, jsem jej zkoukla formou streamu a náramně si jej užila. Nedávno, když jsem se k němu dostala na PS4, se dostavilo stejné nadšení jako tehdy, akorát tu pokulhávající umělou inteligenci jsem si už tolik nevybavovala (celkem překvapila). Ale to vem čert. Atmosféra světa, herecké výkony Joela a Ellie zmáklé na jedničku a od začátku do konce máte z infikovaných pořád stejně hrozivý dojem. Nakonec jsem to všechno i přes své tragické umění míření na ovladači zvládla!

Po dohrání hry jsem se logicky vrhla i na příběhový dodatek Left Behind, kde se hráči odhalí pár životních momentů Ellie - jak z minulosti, tak z mezičasu příběhové kampaně. A proč jej hodnotím procentuálně tak, jak jej hodnotím? V první řadě DLCčku rozhodně nechci upřít kvalitu zpracování, snahu o přidanou hodnotu k hlavnímu příběhu, herecké výkony, grafické zpracování i intenzivní zážitek v daných situacích. Ale co mi to obzvlášť kazilo a na co jsem bohužel velmi přecitlivělá, je chování postav. Pokud někdo přehrává, humor je nucený nebo si někde někdo seriózně prozpěvuje - a já si daného hlasového herce představím ve studiu, jde mi to proti srsti. Zkrátka je mi za ně samotné i za postavy jako takové trapně a celkově mi takové chvilky nejsou vůbec příjemné a kazí mi dojem z celé hry.

Umím si představit, že každý máme hranici snášenlivosti takových výjevů jinde a rozhodně rozumím hodnocení DLC Vás ostatních, ale bohužel. I když mě to zamrzí, mám pocit, že u některých scén bych byla radši, kdyby vůbec nebyly. Rozhodně ale nechci říci, že si necením snahy o kontrast mezi vážností situace a ještě tou stále dětskou nerozvážností a nevinností. Jestli se má někdo vyblbnout a odfrknout si, kdy jindy, než v době, kdy se svět nemůže dvě dekády vyhrabat z velkého hnědého a nebezpečí číhá na každém rohu. Celkově skvělý počin, ale svědomí mi nedovolí dodatku dát vyšší hodnocení. Třeba by to na mě v době vydání zapůsobilo úplně jinak.

Pro: Atmosféra, grafika, herecké výkony, hudební podkres, level design, oživení hratelnosti, příběhové pozadí, zpracování světa

Proti: Kratší herní doba, některé, pro mě přehnané okamžiky, umělá inteligence parťáků i nepřátel

+13
  • PS5 85
Někdy se tak stane, že dohrajete hru a chcete víc. Že dohrajete hru a než byste přemýšleli nad tím, kolik času jste do ní investovali, chcete prostě víc. Přesně i pro tento případ je tu The Last of Us, které mě po jejím dohrání ihned nabídlo přídavek s názvem Left Behind.

Ten, kdo nehrál původní hru, tomu to moc neřekne, ale ten kdo ji dohrál a pustil se do tohoto datadisku, ten musí uznale pokývat, že na třech hodinách herního času to tu tvůrci nemohli udělat líp. V hlavní roli je tu pro změnu jen Ellie. Příběhově tu pak tvůrci ukazují to, co se v jejím životě dělo, než potkala Joela. Během hraní původní hry to z dialogů tušíte, ale vždycky je lepší se na danou věc i podívat trochu blíže. Tato minulost se pak promítá s děním přímo v původní hře, kde si tvůrci nechali jedno volnější okno, aby ho v datadisku mohli otevřít a celkově tím vytvořit bližší vztah Ellie k Joelovi. Za mě tedy jednoznačně povedená práce.

Herně to pak víceméně nemá, co by to víc nabídlo. Vlastně se ve hře neděje nic moc nového. Je teda pravda, že atmosféra toho zarostlého a polorozbořeného dětského parku je hodně zajímavá, ale v celkovém kontextu pokračujete tam, kde jste skončili. Jen s tím rozdílem, že se Vám otevírají odpovědi na řadu otázek, které jste původní hrou získali.

Řekl bych, že na třech herních hodinách solidní práce. Jsou tací scénáristi, kteří rádi otázky otevírají, aby na ně pak zapomínali odpovídat. Tady se jim to ale podařilo příjemně skloubit a tak tento datadisk není úplně o hraním samotném, jako spíš o příběhu, který se Vám odvíjí v rukách ovladače plynu a čistě. Tedy tak, jak je potřeba, aby Vás to nadchlo pro další pokračování…
+13
  • PS3 60
A furt nemáme 100% jistotu, jestli je Ellie lesba! Ačkoli náznaky jsou více než patrné, průměrně inteligentnímu hráči, mezi které se řadím, je potřeba předložit veškeré informace polopaticky! No nic, zbývá tedy hodnotit hru jako takovou.

Celé tohle DLC je vlastně celkem meh. Lidé z ND dobře ví, že jejich fanoušci jsou citliví, a naprosto cíleně jim naservírovali tklivé emo dobrodružství o jednom dávném holčičím "přátelství", které ale skončilo v momentě, kdy... spoilovat nebudu, ale jestli se něco ND podařilo, tak je to závěr. Opět.

Hratelnost je stejná jako u původní hry. Když pominu nudné a táhlé flashbackové cutscény, tak hra v současné dějové lince mě bavila víc, než původní gameplay. Konečně tu máte pořádnou volnost a Ellie bodající NPCčka zezadu do krku je prostě cool.

Sečteno podtrženo, není to žádný zázrak, ale rozvíjí to charakter Ellie. A co si budeme povídat, TLOU je hlavně o příběhu, protože hratelnost je jedno velké meh. Takže jo, za mě ok.

Pro: příběh

Proti: sexuální orientace Ellie je stále záhadou

+11 +15 −4
  • PS5 100
DLC k The Last of Us, které nám víc přibližuje samotnou Ellie ve dvou příbězích, jeden odehrávající se před hlavní hrou (prequel) popisující události vedoucí k jejímu nakažení a druhý příběh doplňující hlavní příběh, co se dělo po vážném zranění Joela a její snahy ho zachránit. V části prequelu jste spíš jen jako divák, který se veze, ale ke konci se dostane nejprve na hraní v podobě miniher a pak závěrečný únik a boj s nakaženými. V druhé části příběhu nás čeká klasické hraní z hlavní hry v podobě stealthu, boje a řešení minipuzzlů, abychom se pokusili zachránit Joela.

Obě linky se pravidelně střídají a hra vám tak dává možnost si odpočinout od boje a nakažených v podobě dětských nevinných, ale taky nerozumných radovánek, které stejně na konci mají své následky a návratu do současného a krutého života v apokalyptickém světě a prequel se asi snaží říct, že na dětské radovánky v tomhle současném světě není místo.

Pro mě to bylo skvělé doplnění hlavní hry v podobě rozvinutí charakteru Ellie.
+10