Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Ze všeho nejdřív by se slušelo upřesnit, co The Final Station není, i když to tak ze screenshotů a popisku může vypadat. Není to FTL s vlaky ani survival simulátor - pokud hledáte čistokrevný survival zážitek, budete se muset poohlédnout jinde.

TFS je totiž spíš taková narativní a atmosferická jednohubka vyprávějící překvapivě zajímavý sci-fi příběh, který začne velmi zvolna a postupem času solidně nabírá na obrátkách. I s tak ohraným námětem, jakým zombie apokalypsa bezesporu je, dokázali ruští vývojáři vytvořit něco docela působivého. Pomalu zotavující se svět, který si už skoro ani nepamatuje, co se před sto lety stalo, nebo jestli se něco vůbec stalo, politické konspirace a trochu těch sci-fi prvků dohromady tvoří unikátní atmosféru, která trochu připomíná Half-Life 2 (což je přiznaná inspirace autorů, kromě HL2 je příběh okatě inspirovaný i dílem bratří Strugackých, kteří dokonce mají roli v příběhovém pozadí hry), ale více je svá. TFS ji zdárně vykresluje i přes svou jednoduchou pixelartovou grafiku a občas i dokáže být napínavější než leckterý 3D horor.

Atmosféra funguje na jedničku a hra je plná zajímavých příběhových střípků, ale když se z nich něco pokusíte složit dohromady, tak pravděpodobně nedojdete k celistvému obrazu. Bohužel mi připadalo, jako kdyby mi scházela nějaká zásadní informace, se kterou by to všechno začalo dávat jasný smysl, ale nic takového se neukázalo a místo toho hra prostě po necelých pěti hodinách skončila. Asi by se dalo dlouho polemizovat, jak to tedy sakra bylo, ale nejsem si jistý, kolik z toho by byla fanfikce a kolik je toho vážně schovaného v té hře. Podle Steam fór leccos dovysvětlí DLC, což nemůžu posoudit, ale jestli to je pravda, tak mi přijde poněkud sprosté nechávat si objasnění příběhu hry do dodatečného placeného obsahu.

Po stránce gameplaye není moc co chválit ani na co nadávat. Není na něm vysloveně nic špatně a hraje se to docela příjemně, ale složitostí je na úrovni flashovky z roku 2005, obzvlášť části ve vlaku, které jsou jen o tom, že sledujete tři až čtyři ukazatele (hlad/zdraví cestujících, tlak v motoru, integritu nákladu), které postupně narůstají/ubývají a snažíte se je držet v rovnováze. Na tom je nejhorší, že vám brání v poslouchání zajímavých rozhovorů vašich cestujících, protože leckdy prostě nemáte čas se zastavit a poslouchat. Pěší části jsou o něco propracovanější, ale s trochou cviku pro vás přestanou nakažení představovat hrozbu a začnou být stereotypní.

V momentě, kdy mi jednoduchý a stereotypní gameplay začal vadit, mě sice začala táhnout touha objevovat další detaily příběhu, což mi vydrželo celou hru, ale bohužel je to jeden z těch případů, kdy je cesta zajímavější než cíl. Dávám relativně pozitivní hodnocení, ale ultimativně TFS zůstává jen sympatickým experimentem, který nenaplnil svůj potenciál a který bych spíš nedoporučil, ačkoliv si nemyslím, že je to špatná hra. Škoda.
+14