Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

< >
@ugraugra (15.05.2020 00:38): Ad Lloyds Beacon - njn, já tomu tak říkám obecně, mám to z některých her zafixováno takto, že návratové kouzlo se tak jmenovalo :-) Že se to v Daggerfallu jmenovalo Recall, to už bych si nevzpomněl :-)
@emxd (15.05.2020 16:41): Aha, už to vidím. No vypadá to, že máš pravdu. Pro mě každopádně nová informace, to že se to skládá z těch modulů jsem věděl, ale myslel jsem, že je to skutečně při založení nové hry generováno nějakým algoritmem.
@Crash (15.05.2020 16:37): melo by to tak byt. kazda hra jinak poskladany dungeony. Tech ruznych bloku zas tolik neni, takze se muze stat ze pro dve ruzne hry se vygeneruji podobne a maji treba uplne stejny zacatek.
Tady je docela dobrý článek o dungeonech a jejich stavbě, nicméně tu klíčovou informaci, kterou tu řešíme jsem tam nenašel. Já se také dosud domníval, že to je pro každou novou hru vygenerováno odlišně. Ale, s jistotou to samozřejmě říct nemohu.

@Charllize (15.05.2020 16:27): No moment, emxd přece tvrdí něco jiného a to že ten layout těch dungeonů je vždy stejný akorát questová místa a příšery se generují náhodně. A nebo tomu už vůbervc nerozumím.
Hmm, ja mam dojem ze se generuji pro kazdou rozehranou hru a stylem jak pise emxd. Tedy sklada se to z bloku ktere jsou predpripravene, jen se ruzne random poskladaji a propoji na zaklade nejakeho algoritmu ktery tvori mapu.

Podobne to dela Bethesda dodnes, jen ty bloky jsou daleko mensi a skladaji je rucne a pridavaji detaily aby to nepusobilo uplne stejne.

Ukoly hra generuje realtime spolecne z ruznymi NPC. U mest moc netusim, nektera jsou skutecne velika, ale treba u Areny je udajne skladaly rucne, coz mi ale mozna trosku nesedi.
@hanak_v_exilu (15.05.2020 15:15): Tak ja tu hovorím len čisto o layoute. Iné veci sú určite generované realtime, ako napr. ake príšery sú vygenerované v dungeone, alebo kde sa nachádza quest item v dungeone.

Otestujem cez víkend :/
@emxd (15.05.2020 15:05): To si nemyslím. Pak by se totiž dalo problémovým dungeonům vyhýbat. Někde by byl seznam těch, co se vždycky vygenerují "špatně". Buď jsou moc složité, nebo nějakým způsobem defektní. A naopak by existovaly oblíbené dungeony, které se dají proběhnout rychle. Ale nikdy jsem o ničem takovém neslyšel.
@emxd (15.05.2020 15:05): Aha. Takže k celé proceduře "náhodnosti" vedlejších dungeonů "došlo" pravděpodobně už při vývoji a jedinou otázkou zůstává, jestli konkrétní vedlejší dungeon zůstane stejný z hlediska layoutu v další hře nebo jestli bude vypadat jinak (vzhledem k uvedenému by to znamenalo pouze nějak vybrat jiný layout z těch, co už jsou hardcoded na CD).

Nenapadá mě hra, která by to dělala podobně, ale u většiny her, kde se obsah generuje náhodně, jde spíše o znovuhratelnost než o to, že neexistuje rozumný postup jak zaplnit obrovské množství lokací.
@Phoenix (15.05.2020 14:48):
Už sa začínam trochu zamotávať :). Máš 2 typy dungeonov:

Main Quest Dungeon -> Tieto boli vytvorené kompletne ručne. Ich layout nie je algoritmicky generovaný.
Side Quest Dungeon -> Týchto je v hre strašne veľa, takže si Bethesda musela dopomôcť algoritmami. Ručne vytvorili niekoľko "building blockov" a tie potom prehnala algoritmami, ktoré tieto building blocky náhodne poprepájali a z toho vznikli samotné dungeony. Tieto dungeony potom Bethesda hodila do bináriek/dátových súborov. Je to ako v tom quote, ktorý som nižšie postol "While most dungeons may appear to be a random conglomerate of different modules, they were hard-coded in the release media and thus are never-changing" - klúčové slovo HARDCODED.

@hanak_v_exilu (15.05.2020 14:47): To sa mi práve nechce testovať :). Ale podla mňa, Daggerfall negeneruje layout v realtime, to nie je ako v Diable, kde Den of Evil vyzerá pri každej hre odlišne. V Daggerfalle, ak ideš do nejakého noname dungeonu a zapamätáš si jeho layout, potom dáš new game a znova pôjdeš do toho noname dungeonu, layout bude identický.
@emxd (15.05.2020 14:29): Aha, asi tedy úplně nechápu, jak to přesně dělají. Myslíš to tak, že měli na disku předpřipravené všechny konfigurace propojení bloků a lokací quest target a jen z nich v reálném čase hra jednu konkrétní vybere?
@emxd (15.05.2020 14:29): Daggerfall tuším funguje tak, že při začátku nové hry vygeneruje dungeony podle předem nastavených paramterů. Takže je jedno kdy do nich půjdeš, vždycky budou vypadat stejně. Ale když rozehraješ novou hru, tak budou vypadat jinak.
@emxd (15.05.2020 14:17): jj, chápu to tak, že nejsou celé generovány náhodně v reálném čase, ale jsou náhodně generovány z bloků, které jsou definovány staticky. Takže je v podstatě dopředu dána jejich velikost, ale už ne to, jak jsou jednotlivé bloky propojeny (a hlavně kde přesně se nachází quest target).

Úplně náhodně to být generováno nemůže nikdy, minimálně musí v daném grafu existovat cesta mezi startovním uzlem (vstup do dungeonu) a cílovým uzlem (quest target), která je navíc ještě orientovaná a start -> cíl může být odlišná od cíl -> start (vedlejšáků jsem moc nedělal, ale tuším, že u některých z různých důvodů není možné se vrátit stejnou cestou, jakou hráč přišel).
"While most dungeons may appear to be a random conglomerate of different modules, they were hard-coded in the release media and thus are never-changing" -> link
@Phoenix (15.05.2020 14:12): No, je to už pár rokov, čo som Daggerfall hral, ale moc sa mi to nezdá. Tie dungeony sú generované náhodne, ale nie v realtime. Sú komplet statické. Bethesda ich vygenerovala algoritmicky pred 25rokmi a tak aj ostali. Ale ako vravím, je to už pár rokov :)
@ugraugra (komentář): "Když máte tu smůlu, že se dungeon vygeneruje příliš složitě"
"musel jsem projít rovnou dvě náhodně generované kobky"

Dungeony sú vygenerované stále rovnako nie? Náhodné sú len miesta, kde sa v dungeone nachádza quest target. IIRC, každý dungeon má ~6 spotov, z ktorých sa náhodne vyberie jeden.
@Phoenix (15.05.2020 13:10): tak mit +5 pri level up je zaklad, hahaha. Jo chtelo to planovat dopredu a vzasade to urcovalo co budes delat a jak hrat.
U Skyrimu mi prave nejvic vadi to ze nema prakticky zadne ciselne statistiky postavy a je to cele takove free a malo detailni. Ale funguje to dobre, to jo.
@Charllize (15.05.2020 12:52): Mně se na tom systému nelíbí to, že člověka (alespoň na mě to tak fungovalo) nutí k powergamingu a účelovému trénování. Teď budu trénovat tyhle skilly, protože tak budu mít nejlepší multiplikátor při level up ... a tenhle skill můžu trénovat jak chci a level up nepřinese. Nemluvě o tom, že už na začátku v podstatě musíš vědět, jaké skilly se trénují dobře a kolem nich postavit postavu, jinak leveluješ strašně pomalu.

Skyrim má větší volnost v tom, že je jedno, jestli kováš meče nebo kouzlíš, protože se zlepšuješ právě v tom, co děláš a efekt na level up mají oba skilly obdobný.

jj, u Oblivionu to nebyl primárně problém příšer, ale legendárních "banditů v daedric armor" :-)

Každopádně bych nechtěl restartovat klasický flame Gothic vs Elder Scrolls, obě tyto série jsou dost odlišné a jsem rád, že obě existují. Navíc Elder Scrolls po letech dokonvergovala k tomu, co mi z hlediska herních mechanizmů maximálně vyhovuje ... a mít víc času a méně nedohraných her, tak se z fleku pustím do Skyrim Special Edition.
@hanak_v_exilu (15.05.2020 12:14): Ja zrovna chtel napsat ze ty mini kobky v Morrowindu nebyli nic moc. :)

Az v DG se zacal poradne formovat TES svet. Arena puvodne byla zamyslena jako nejaka hra o gladiatorech a arenach(viz obal) a v prubehu procesu vznikl skelet TES. Az v DG se zaclo formovat neco co melo smysl a hloubku. Prisel system zlepsovani postavy co se drzi dodnes a zamer prinaset obrovske svety plne obsahu a s velkym poctem dungeonu. Neco jako ze si rekli..jo takhle to budeme delat. A delaji. A plno dalsich je od te doby napodobuje. A z DG je tohle poznat a citit.

A jo me by v Morrowindu padesat generovanych bludist nevadilo :D
@Charllize (15.05.2020 12:05): Já ti rozumím a to, o čem mluvíš, se jmenuje nostalgie :) Mě kdyby někdo zkritizoval moje srdcovky, tak bych taky nebyl nadšený. Ale já k Daggerfallu žádnou nostalgii necítím a beru hru takovou, jaká je.
@Charllize (15.05.2020 12:05): Tak na druhou stranu je ale Daggerfall krokem zpět, protože jestli ti jde opravdu o nekonečný svět, tak Arena v tomhle Daggerfall válcuje s prstem v nose. Dungeonů je tam víc a jsou snad i větší. Přesto je to prázdnější hra, protože nemá se tam nedá dělat skoro nic jiného, než do zbláznění bloudit v dungeonech. Daggerfall získal hráče právě tou nadstavbou kterou Arena neměla. Skyrim to dotáhl ještě dál. Ve skutečnosti, kdyby Bethesda do Morrowindu prdla padesát obřích procedurálně generovaných bludišť, tak by měl to podstatné z Daggerfallu a hru jako takovou by to skoro neobohatilo.
@ugraugra (15.05.2020 11:52): ja beru v potaz tvuj komentar, nic jineho nemam. A ten na me pusobi tak ze hre vycitas veci na ktere koukas pohledem po letech a unika ti ta podstata toho co ta hra tenkrat znamenala. Vis co, ja i treba Mick kouzelnik vime ze tam je plno hovadin ale ta doba kdy byla hra aktualni tomu pridava neco vic, a to ty proste v tom komentari nemas. A diky tomu mam pak pocit ze to neni fer.
Abych te uklidnil, je docela mozny ze kdybych hral DG vcera poprve tak mu dam taky 60.
@Charllize (15.05.2020 11:40): Že to byl technologický pokrok, to tady snad nikdo nerozporuje. A tvůj názor na retrospektivní recenze nechápu - to by měl člověk hodnotit hru jen v době vydání? Jinak to není validní? Já si opravdu myslím, že pokud je hra fakt dobrá, tak obstojí i za 30 let, viz třeba Dungeon Master, Ultimy, atd. Těm fakt nemám problém dát 9/10, i když jsem je hrál desítky let po vydání, protože design těch her je vynikající. U Daggerfallu to tak nevidím.
@ugraugra (15.05.2020 11:32): ja tu moji odu na realismus zakoncil smajlikem, tak to hned nemusis brat jak pismo svate.

Ono holt cekat v roce 1996 neco vic asi zas tak moc neslo, naopak, v te dobe DG vsem tim svojim megalomanstvim vyrazil dech a ta hra byla v te dobe achievment jak prase ktery popostrcil celou herni scenu o pekny kus vpred. Proto rikam ze retrospektivni recenze od lidi co u toho tenkrat nebyli stoji za starou backoru a muze s nima souhlasit jen nekdo kdo to ma podobne, bez urazky prosim :)
@Charllize (15.05.2020 10:41): Tak dungeony tady jsou všechno, jenom ne realistické. Pobavilo mě třeba, když jsem dostal quest něco najít v "hradu" a když jsem dorazil na místo, tak tam byl jen ze země vyčnívající malý kopeček s dveřmi. A když vlezeš dovnitř, tak to vůbec nevypadá jak hrad, jsou to jen divně pospojované chodby a prázdné místnosti, které vypadají jak když je nenavrhoval člověk, ale vygeneroval je kus skriptu. Jako kdyby se ta lokace jmenovala Krtkovo království, tak asi ok, to by odpovídalo. Ale jinak bych čekal o dost víc.

Zajímavé mi přišly až lokace ke konci, na kterých bylo vidět, že jsou unikátní a ručně vytvořené. Zbytek vypadal stejně a od sebe bych je nerozeznal. Ale máš pravdu, že jestli má někdo zvláštní úchylku bloudit 2 dny v prázdných chodbách furt dokola, tak je Daggerfall ideální hra ;)

@hanak_v_exilu (15.05.2020 10:35): +1
@hanak_v_exilu (15.05.2020 10:53): ja mam proste za to ze DG dungeony jednozancne nejlepe vystihuji pocit dobrodruha ztraceneho v podzemni kobce a nic lepsiho neni, a nerozmluvis mi to:)

Je sice k diskuzi jak toho bethesda docilila, a muze byt ze tak trochu splacali co slo, a zkouseli co jde a nejde udelat, a cele to muze pri blizsim pruzkumu zavanet lajdactvim a precenenim sil, ale proste dungeony kde se fakt ztratis jsou unikat, a pak uz jen zalezi jak to komu sedne.
@Charllize (15.05.2020 10:41): Většina dungeonů není realistických. Potvory by v nich pochcípaly hlady nebo by se navzájem vyvraždily. Myslel jsem to tak, že v Daggerfallu by mohly být velké, ručně dělané dungeony zaměřené na hádanky a na strastiplné hledání cesty. Jako ve WaW. A potom spousta menších dungeonů, zaměřených na obtížné boje. Jako v Ultimě 1. Arena to zkombinovala do velkých prázdných dungeonů, Daggerfall udělal to samé ve 3D. Výsledek byl horší než oba původní přístupy. Jediná jejich opravdu silná stránka je atmosféra, ale ta není nutně závislá na podobě dungeonu.
@hanak_v_exilu (15.05.2020 10:35): vymluvy :)
naopak, DG dungeony jsou maximalne realisticke. On by tezko nekdo delal podzemni kobku se spinacema na zemi a mini tlacitkem mezi treti a patou cihlou. Asi by tam nic moc nebylo a vsude nejaky dvere :)

tak zamereni dungeonu muze byt ruzne, nektere maji hadanky a tak, jine jsou zase o bloudeni a prostorove predstavivosti a orientaci, a dalsi treba k tem hadankam vyuzivaji tu orientaci a samotne patro je hadanka sama o sobe. Mam rad vsechny, nejsem vybiravy :(
posledni leta mi ale prijde asi nejblbejsi kdy ma dungeon pasti typu vystrelujici bodaky ze zeme nebo ze zdi, naslapna tlacitka co se zatezuji kamenem nebo postavou, padajici strop a propadla a hadanky zalozene na mackani peti knofliku/pak v urcitem poradi...to je dost zoufalost :) A nejradsi mam kdyz dane patro slouzi jako puzzle kompletne, vetsinou se to obejde bez pak a tlacitek a obsahuje to ruzna nastrahy ktere delaji pruzkum tezsi (no magic zony, tma kde nejde puzit svetlo, dlazdice co otoci partu jinym smerem, dlazdice ktere jdou projit jen jednim smerem a podobne.
@Charllize (15.05.2020 10:04): Nevadí mi bloudit v dungeonech jako jsou ve Wizards and Warriror. Jsou obrovské, náročné a plné obsahu. Ale dungeony v Daggerfallu jsou často prázdné, nelogické, nemají promyšlenou strukturu a nejtěžší je na nich najít dveře. V tomhle mi mnohem víc vyhovovaly dungeony v Ultimě 1, které byly sice přehledné, ale co dvě patra se zdvojnásobila obtížnost a do desátého jsem se ani neodvážil. Mít tohle Daggerfall, tak je to o dost lepší hra.
Nedávno na Twitteru postoval Felippe Peppe obrázky z původního Daggerfallu a té předělávky do Unity a musím říct, že původní grafika z toho vychází tedy o dost líp. Což mě tedy mrzí, speciálně ten zimní srovnávací obrázek byl fest výmluvnej.
@MickTheMage (15.05.2020 08:00): Tak lidé jsou různí a najdou se i divné existence, které dungeování v Daggerfallu bavilo. To ovšem nemění nic na tom, že dungeony v Daggerfallu byly největším vopruzem z celé hry a možná z celé série.
@ugraugra (14.05.2020 22:18): Koment super, přesně odpovídá tomu, co jsem ve hře zažíval já. Moje touha dohrát Daggerfall skončila na tom, že jsem si v jednom arabském dungeonu, tuším, že to byla nějaká věž, zapomněl u východu zakouzlit Lloyd's beacon, které by mě k východu vrátilo. A jak jsem postpoval věží, našel jsem příběhový dopis nějakého Prince, který zde zemřel. Jenže mě čekal stejný osud, prostě jsem nenalezl východ a to jsem si řekl, tohle fakt ne a hru jsem odinstaloval. Bylo to asi po 40 hodinách levelování a potulování se po hře, takže vůbec neumím odhadnout, jak daleko jsem byl v hlavní dějové linii.Graficky je hra fakt pěkná, to se mi líbila moc. Ale způsob levelování dle toho, co používám, aniž by někde bylo řečeno, kdy dosáhnu další úrovně, mi značně nevyhovuje. Proto mám nejraději Arenu, kde byl klasický exp systém a ostatní díly tak nějak jakoby už pro mě neexistují, byť čas od času mám nutkání zkusit aspoň ten Morrowind, když už mě Oblivion totálně zklamal.
@ugraugra (14.05.2020 22:11): Hmmm taky mě to trochu překvapilo, jak si stěžuješ na bugy, já hrál tehdy DJův balíček a nic tak hrozného jsem nezaznamenal. Ale u Elder Scrolls nikdy nevíš, mým zkušenostem s bugy ve Skyrimu taky málokdo věří.
@Richmond (14.05.2020 21:48): Ale houby, vsak je jasne, ze ani netusi jak sa to hra! ;) Nie, vazne. Tiez som in da 90s nemal problem so ziadnym bugom, tie prisli paradoxne az po dohrani hlavnej dejovej linky :) Par krat prepad podlahou, ale inak nic zavazne.
@ugraugra (komentář): Jsem myslel, že poslední patch před těmi 20 lety už vyřešil vše podstatné. Já strávil tenkrát v 90.letech ve hře stovky hodin (ani zdaleka to nedohrál), ale pamatuju si akorát to občasné propadání stropy v dungeonech. To, že jde rozbít hlavní quest, je pro mě tedy novinka. Což mě tedy nepotěšilo.
@Richmond (06.12.2019 22:17): Ono v tom cistem UNITY zakladu to vypada vzasade stejne jako original, jen to je takove cistsi a uhlazenejsi a plynulejsi. Urcite bych to asi hral tak. Preci jen mi prijde zajimavejsi to mit co nejvic original nez tam mit celou hru zaflakanou vymysly moderu. Osobne by mi stacil jen nejaky hires patch, ani by to nemuselo byt na jinem enginu.
Bohuzel mapa mi prisla porad vicemene stejna, jen se lepe ovlada.
Tak jsem po dlouhem odkladani vyzkousel ten UNITY remake. V zakladu clovek oceni vysoke rozliseni a 60 fps. A kdyz clovek chce aby to fakt vypadalo aspon nejak trochu pribuzne dnesni dobe, tak to musi modovat, coz byl duvod tech mych odkladu. Po te co jsem tam nacpal, 3D stromy, travu, lepsi textury, 3D objekty, 2D NPC ve vyssim rozliseni, oblohu a efekty slunce to vypada docela pekne, akorat to uz moc Daggerfall nepripomina.
Ale ten holy zaklad ano, coz je fajn. dalsi problem nastal ve chvili kdy jsem zjistil ze bych to nejspis uz nehral. Ale kdo vi, treba jednou, urcite to necham radsi nainstalovane:)

Kazdopadne prace komunity je videt a je skoda ze se toho neujmula bethesda sama, ale asi vedi ze pomer vykon cena by nebyl to prave orechove. Ale aspon by to nesezralo nahned prakticky 8GB pameti kdyz tam jsou ty mody.
@Tarhiel (23.08.2017 11:58): Na tom to hraju, jen jsem zjistil, že poslední verze je 2.14 a ne 2.13, jak jsem si původně myslel. Takže jsem povýšil.

A i tento fan installer stále znamená asi 40 různých chyb, jedna z nich je právě to mizení předmětů z vozíku, tak mě zajímalo, jak jste to kdo řešili. Mick se uskrovnil, což jsem přesně nechtěl slyšet :-)
@Tarhiel (23.08.2017 11:58): Nope, su veci, ktore neopatchujes, ale je dost mozne, ze v Unity remaku to bude opravene, kedze je to kod, ktory je robeny od zakladov. Len, kto vie kolko este bude trvat dotiahnut ho do konca :)
@MickTheMage (23.08.2017 03:03): To se Ti lehko řekne, ale já chci prodat všechny Ty věci, které z nepřátel vymlátím a moje nosnost coby Battlemage není nijak vysoká :-)

Na druhou stranu je pravda, že už mám koupená +- všechna kouzla, která hodlám používat, takže krom superdrahých "money sink" věcí typu loď a dům mi toho tolik nechybí.

Takže se spíše vrhnu na trénování postavy, abych mohl pokračovat v hlavním questu.
@Phoenix (22.08.2017 23:35): Minimalizuj jeho pouzivanie :) Uprimne o tomto bugu som pocul, ale kedze som vlastne wagon nikdy poriadne nepouzil... nebol s nim problem. Vseobecna rada znie:

Items in your wagon may disappear from time to time. This is a bug confirmed by Bethesda who haven't been able to fix it. Avoid this by checking your wagon inventory after loads to ensure nothing is missing at the end of list, selling unused items frequently, and by running the fixsave utility often.
@Charllize (22.08.2017 21:12): jj, mapa je ještě více super než v Terminator Future Shock :-) Aha, vidím, že mazar1234 už to píše taky :-)

@mazar1234 (22.08.2017 21:14): Já jsem si tak trochu říkal, že první quest pro guildu nebude tak hardcore (Recall koupený mám), protože tutorial dungeon byl krásně přehledný (takže zorientovat se v něčem podobném byť 2x větším by šlo), ale vzhledem k tomu, že se úkoly a dungy generují náhodně, tak jsem to riskovat neměl.

Podařilo se mi dostat se ven a dostal jsem dopis, jdu si jej přečíst :-)
Jednoduchý úkol, zabij obra. Na začátku velice malého dungeonu jsem frajersky nezakouzlil Recall, protože co by se v prvním úkolu pro Fighter guild mohlo stát, že :-)) No, dungeon nebyl zase tak malý, netuším jak ven, dám tomu chvíli a loadnu save před zadáním úkolu :-)

A dostat hned v polovině tutorial dungeonu plague bylo také příjemné. Ta hra se s tím zkrátka nemaže (řekl bych ani na poměry série) :-)) Ale nemůžu říci, že by mi to vadilo.
@MickTheMage (01.09.2016 00:30): Tohle se krásně četlo. Mám takové pocity u hodně titulů. A zrovna u Daggerfallu taky, sice jsem ho nedohrál, ale nějakou tu desítku hodin jsem v něm taky strávil. Safra, jako by to bylo včera...
@MickTheMage (01.09.2016 00:30): Takové příspěvky by se měly zakázat!!! Člověk pak má pocit, že by měl sepsat závěť a objednat rakev. ;)

Mimochodem sleduješ ten projekt Daggerfall Unity? Koukám, že na tom stále makaj, vypadá to nadějně.
20 rokov, 20 rokov... mrazi ma z toho. Nie je mozne, fakt nie, pretoze ak ano, tak som totalne v -censored- Vrchol celej serie, poklad nad pokaldy...a mimochodom, na tuto temu sa so mnou nediskutuje ;) Jesus, ale 20 rokov. Bolo to akoby vcera, ked som si z Brlohu priniesol tu krabicku. Listoval manualom a v hlave si skladal ako bude vyzrat moja postava. Sakra, ja mam taky pocit, ze som vtedy nejaky peniaz vyzobral aj od rodicov. Aj ked treba povedat, ze ja som Daggerfall kupoval cca rok po vydani :) Ale tiez to bolo v tomto lentom obdobi. A potom... netusim. Niekolko dni strateny v jednom dungeone? Cesta peso (v hre bola zima) do najlbizsieho mesta, pretoze som nedokazal prist na to, ci tam je mapa sveta... RTFM! Vlastne, ono sa stacilo pozriet na nastavenia klaves, ale... Ach, blby cas. Plynie ked nema :(