Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Tak jsem se s vánočními slevami na Steamu a strašnou chutí pustit do nějakého dungeonu pustil i do této hry. Upřímně jsem od ní zas tolik neočekával, ale mám tyhle nenáročné kopírky Legend of Grimrock strašně rád. 3D prostředí, klasický výběr družiny, nenáročné hádanky a linearita mi vyhovuje. A hlavně plynulý pohyb, znalci ví.:-D

Hra je opravdu minimalistická, což mi vůbec nevadilo - zjednodušený inventář, menu, téměř žádné možnosti nastavení, to, že postavy nemají žádné skilly ani kouzla - při přechodu na vyšší level vlastně zvyšujete jen základní vlastnosti - Síla, Obratnost, Vitalita a Magie. Kouzla ve hře žádná nejsou, neučíte se je z knih ani nepoužíváte ze svitků. Nacházíte hole, které mají magický útok, který Vašim kouzelníkům spotřebovává manu. Já našel jen hůlku ledu - sesílá Iceblast a hůlku ohně - sesílá fireball. Nic z toho mi nevadilo.

Stejně jako mechanika peněz - ve hře samozřejmě nejsou žádné obchody, přesto nacházíte peníze. Zvláštní, říkáte si? U některých tlačítek, bran a dvěří je něco jako automaty, které Vás pustí dál jen když vhodíte patřičný obnos. Tak tohle je opravdu zvláštní fíčura, nad kterou jen kroutíte hlavou.

Co hře ale odpustit nemůžu, jsou bugy. Bugy bugy a bugy.

Bohužel, na to, jak je hra stará, jednoduchá a nenáročná, mi přijde strašně neoptimalizovaná. I na silném stroji se strašně dlouho načítá a všechno strašně trvá. Dostat se do hry, pohyb, souboje, otáčení..

Dále k těm bugům, je běžnou praxí, že sejv nejde načíst. Přechod do dalšího patra nic neudělá nebo Vám zcela změní portréty postav. Spuštění nové hry mi vymazalo všechny sejvy. Někdy hru uložíte, ale nejde přepsat starý sejv. Některé sejvy nejdou vymazat. Někdy naopak nejde uložit, musíte přepsat starý sejv - při načtení tohoto sejvu se pak načte původní situace, nikoli ta přepsaná. Pak Vám to opět vymaže staré sejvy.

Dostal jsem se 3x do pátého patra, pak jsem to po třetím smazání sejvů vzdal. Tohle prostě ne, přitom hře bych byl ochoten odpustit dost. Bohužel hra nemá ani tlačítko load přímo ve hře. Musíte do hlavního menu a z něho loadovat jde. Umíte si představit, jak dlouho to trvá, když stojíte před automatem, potřebujete 50 zlatých a v té jediné bedně se ten obnos losuje náhodně. Metoda sejv / load, která je jediná možná, ale pokaždé se musíte vracet přes hlavní menu, do toho návrat do menu i případný load trvají dlouho jak sviňa a ještě se modlíte, aby se ty sejvy nevymazaly.. To všechna pozitiva přebije..

Pro: Klasický dungeon, netřeba se učit nová pravidla a nový svět, hudba, cenovka

Proti: Bugy, vymazávání sejvů, problémy s loadingem, pomalé, kostrbaté, neoptimalizované

+14
  • PC 50
Jednou se to muselo stát. Po vzkříšení krokovacích dungeonů bylo jasné, že dříve a nebo později se na ně zaměří i nadšenci bez potřebné kreativity a vznikne tak exemplář, jenž je synonymem průměrnosti. Jeho jméno je The Deep Paths: Labyrinth of Andokost.

Hra z dílny Steva Jarmana nezaujme ani obsahem, ani formou. Nenabízí žádné specifické mechaniky, nebo osobitý přístup. Dalo by se namítnout, že originalitou neoplývají ani Legend of Grimrock a Might and Magic X, ovšem ty jsou v každé myslitelné kategorii komplexnější a kvalitnější. Naproti tomu Labyrinth of Andokost vypadá nedotaženě a téměř amatérsky. Jde o skromný projekt, takže jsem mu leccos odpustil, přesto jsem čekal více zábavnosti a invence.

Autor se o ni v několika směrech pokusil, ale jeho snaha vesměs vyšuměla do prázdna. Postavy komentují situaci a dotvářejí tak příběh, ale vcelku neříkají nic důležitého a většinu času stejně mlčí. Sbíratelné sošky pána bludiště jsou teoreticky dobrý nápad, v praxi se však dají ignorovat. Protože jsou hádanky založené na zdlouhavém ohmatávání stěn a odměna za kompletaci postaviček není velká, cíleně jsem je nehledal a vůbec mi nechyběly. Většina problémů ve hře má jednoduché řešení a často mají blíž k překážkové dráze než k logickému rébusu, takže ani tady se nedá čekat nic co by stálo za pozornost.

Souboje jsou realtime a využívají ne zcela intuitivní systém cooldownů. Po úderu postava čeká na další akci, přičemž se mezi akce počítá i chůze. Parta tedy může buď krokovat, nebo bojovat. Bitevní valčík nefunguje a taktizování téměř neexistuje. Díky hloupé AI a ne moc chytře vymyšleným mechanikám je ovšem systém lehce zneužitelný, takže s trochou snahy se těžší souboje měnily ve frašku. Obtížnost dále snižuje nesmrtelnost hrdinů. Stamina i magenergie neustále regenerují a po vyřazení postavy z boje stačí odkráčet do bezpečí, aby se omráčený člen party uzdravil. Za pár desítek vteřin je čtveřice opět kompletní.

Všechno by bylo ještě přívětivější, nebýt idiotského ovládání. Z nějakého důvodu má hra vyměněné krokování a otáčení. Příhodně trpěl podobným neduhem i mnou nedávno dohraný Ishar 1, takže jsem si zvykl relativně rychle, ale i tak mi parta občas vypověděla poslušnost a místo úkroku stranou nastavila nepříteli bok. Problémem specifickým pro českého hráče je přehození Z a Y, protože rychlá volba pro úder prvního člena party je na Y. Pravou výzvou tedy není dotírající nepřítel, ale koordinace prstů a hledání zatoulaných kláves.

Grafika je stěží průměrná, ovšem za zvuky musím Labyrinth of Andokost pochválit. Chytlavou píseň z intra jsem si okamžitě oblíbil a ruchy v podzemí krásně posilují už tak hutnou atmosféru. Ani příběh není zrovna tuctový a na žánr téměř netradiční. Do cíle jsem se dostal za necelých deset hodin a závěr otevírá dveře pro druhý díl. Protože mám krokovací dungeony rád, tak si ho případně také koupím. Lidem bez podobné úchylky ovšem doporučím rozhlédnout se jinde.

Pro: píseň z intra a celkově zvuky, atmosféra, netradiční pojetí příběhu, nekomplikovanost a přístupnost

Proti: kostrbaté ovládání, tuctoví nepřátelé, nedotažené mechaniky, nudné hádanky, nulová invence

+13