Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Herní výzva 2024 - 9. Ztraceno v překladu 

Po nemastné neslané trojce už jsem moc na další díl náladu neměl, ale když jsem viděl ta hodnocení, docela mě to nakoplo a já čtyřku právě dohrál. A musím říct, že lepší poctu si spisovatel Benoit Sokal přát nemohl.

Předně - příběh je opravdu skvěle napsaný, je plný emocí, radosti, zklamání i smutku a prolínání příběhů jednotlivých postav je vyřešeno na jedničku i s hvězdičkou. Grafika je nádherná a umí vykreslit vskutku nádherné scenérie. Kvůli výzvě jsem hrál s francouzským dabingem, což mi sice moc nevyhovovalo, protože neumím francouzsky ani nadávat, takže jsem musel neustále číst titulky, ale musím uznat, že namluvení působilo profesionálně a jednotlivé hlasy k daným postavám krásně sedly.

Trochu zamrzela celkem nízká obtížnost, kdy hra často připomínala spíše interaktivní film s občasným kliknutím než plnohodnotnou adventuru, ale díky skvělému příběhu mi to zas tak nevadilo. Občas jsem také musel zaskřípat zuby nad některými designérskými hrůzami (většinou to byly jen detaily, ale když se těch detailů sejde hodně, je to už dost znát).

Jinak ale hře nemám co vytkout, herní doba je slušná, technický stav v porovnání s trojkou je nebe a dudy a já se bavil celou dobu. Příběh je hezky zakončený (jen škoda, že jsme se nedozvěděli, jestli Dana ještě žije a setkala se s Kate) a vzhledem k Sokalově umrtí předpokládám, že další díl už nebude. Což je ale dobře, protože v nejlepším se má přestat. A čtyřka dle mého nejlepší je.

Pro: Skvělý příběh; krásná grafika; technický stav.

Proti: Nízká obtížnost; drobné chybky v designu.

+16
  • PC 90
První díly Syberie patří mezi mé oblíbené adventury. Mají své chyby, ale na jejich příběh, atmosféru a celý ten svět automatonů asi nikdy nezapomenu. Pak přišla trojka. Ta měla také hezký příběh, který ale nebyl ani zdaleka tak povedený. Atmosféra byla fajn, ale celé hře podlamoval nohy především její technický stav a ovládání. Na čtyřku jsem slyšel ze všech stran chválu, tak jsem byl hodně zvědavý, jaký názor si na ni udělám já.

V první řadě je potřeba si uvědomit, že je příběh od minulých dílů výrazně odlišný. V původních dílech se cestuje z místa na místo, zde zůstáváme po většinu doby hraní stále v jednom městě, ve Vaghenu. Stejně tak i cíle Kate jsou jiné. V prvním dílu hledá Hanse kvůli řešení dědictví, v druhém chce pomoct dokončit Hansovu cestu, ve třetím zase pomáhá Youkolům. Jinými slovy, stále někomu pomáhá. Zde je to poprvé především o Kate a o tom, čeho chce dosáhnout ona sama: Zjistit co nejvíce o dívce z obrazu - Daně a o tom, proč se jí Kate tak podobá.

Příběh měl pro mě pomalejší rozjezd, avšak po několika kapitolách jsem byl přilepený na monitoru s očekáváním, co se bude dít dál. Osobně jsem rád, že tvůrci zazdili celou tu děravou část příběhu s armádou či soukromým detektivem z trojky a kromě několika zmínek na ně prakticky nijak nenavazuje a nerozvíjí. Jinak prim u mě hrála především linka Dany: utlačování Vagheranů od Hnědých stínů - neboli židů ze strany nacistů, její mladá naivita a slepá zamilovanost, ztráta Leona, utajené těhotenství, smrt dítěte, exil a armádní kariéra, nečekaný návrat, žárlivost a zrada od Leni a nakonec smrt Leona. No zkrátka nejednou jsem si u hry zabrečel. Hraní za Kate a její postupné slepování střípků Danina příběhu bylo taky fajn: Setkání s Oskarem, postupné uvědomování si toho, kým vlastně je. A to závěrečné vystřízlivění a návratem domů s následným přeběhnutím do jiného vlaku. To je prostě ta Kate, kterou mám v Syberii rád

Všiml jsem si ale ještě jedné věci. Původní hry byly hodně postaveny na automatonech a dalších strojích z dílny Voralbergovy továrny a příběh se točil kolem nich. Zde mi přijde, jako by tu automatony byly jen aby se neřeklo, protože je to Syberia. Ano, máme tu famózní hudební náměstí ve Vaghenu, to je jeden obří automaton, plus tramvaje a vlakové nádraží a další menší strojky. Ale tak nějak si dokážu představit, že by tu automatony vůbec nebyly a přitom by mě ta hra asi bavila úplně stejně. Vlastně i Oskar, ač v roztomilé podobě, je zde jen jako malý pomocníček a kromě jeho opětovného nalezení zde žádnou významnější roli v příběhu nemá.

Líbí se mi, že hra vlastně ani není klasickou adventurou, kde je potřeba u sebe tahat desítky předmětů, ale částečným interaktivním filmem. Zde totiž obvykle stačí nechat všechny vypovídat, proklikat všechny interaktivní předměty a následně se přesunout jinam, kde postup opakovat. To vede k tomu, že se soustředím především na příběh. Inventář s pár předměty tu je taky, ale obvykle jich není mnoho. Navíc se mi líbí, že zde není klasický nešvar adventur, kde má hlavní postava kapsy s aktivovaným kouzlem Hermioniny kabelky. Zde Kate rozměrné předměty prostě nese v ruce. Dojde i na několik hádanek, ale opět nic, co by se nedalo během pár chvil vyřešit. Asi nejvíce jsem se ale zasekl u armádní vysílačky. Hodně se mi líbila část, kdy si Kate pouštěla starý film a hráč jakoby ovládal kameramana toho filmu. Celkově zde není moc postav, což beru spíše jako výhodu, protože i díky tomu jsou postavy lépe zapamatovatelné. 

Hlavním problémem trojky bylo především ovládání. Zde si dali tvůrci dost záležet, aby tomu tak opět nebylo. Tentokrát jsem odložil gamepad a hrál jsem klasicky na myši a sem tam se mi stalo, že šla ovládaná postava trošku jinam, než jsem zamýšlel, případně mi nevyhovoval úhel kamery, kdy nebyla vidět cesta, kam jsem se chtěl dostat. Těch situací bylo ale jen málo, takže bych to dál nijak nevyzdvihoval. Co mi ale dost vadilo, byla nemožnost přeskakovat dialogy. Zvláště když jsem klikl na nějaký předmět znovu, tak jsem si musel vyslechnout kompletně celý text a to byla někdy celkem slušná otrava. 

Co dělá Syberii Syberií je i její vizuál venkovních lokalit. Ač mě to hratelnostně někdy štvalo, rád vzpomínám na krásné venkovní scenérie z jedničky a dvojky. Zde je na co se koukat také, zvláště v kapitolách odehrávajících se na horské chatě. Zbytek však není nijak pozadu, interiéry a třeba i obličeje jednotlivých postav vypadají prostě nádherně. Nikterak pozadu není ani hudební zpracování. Hymna Vaghenu zní opravdu nádherně. Oblíbil jsem si ji natolik, že jsem si ji nastavil jako melodii budíku. Ten pomalu nastupující klavír se mi od té doby příjemně při probouzení poslouchá. Pozdější nástup ostatních hlasitějších nástrojů pak způsobí, že už rozhodně znovu neusnu. Stejně tak se mi líbilo i klavírní představení Dany, kdy zahrála Chopinův Waltz Op.64 No.2. Dříve jsem tuto skladbu neznal, teď si ji občas pouštím k práci. Co se dabingu postav týče, zde není moc co vytknout. Jen je občas v hlase Kate slyšet, že je její dabérka za ta léta o něco starší, než postava Kate.

Celkově jsem se hrou velmi spokojený. Jak už jsem nastínil v odstavcích výše, hra je o dost jiná, než první díly, avšak příběh je zpracován velmi dobře. Hru hodnotím dokonce lépe, než skvělý první díl, až tak na mě ten příběh zapůsobil. Teď ale vnitřně polemizuji nad tím, jestli chci, aby vznikl další díl. Na jednu stranu bych chtěl vědět, co se bude dít dál. Na stranu druhou mám strach z toho, že ten příběh a atmosféra nebudou bez Benoît Sokala tak dobré a já budu zklamaný. Uvidíme.
+16
  • PC 90
U čtvrté Syberie jsem byl zpočátku hodně opatrný. I přes pozitivní ohlasy ze všech stran mám pořád v hlavě trable s předchozím dílem. Ten jsem si předobjednal a rozehrál ho hned v den vydání, ale vyšel v takovém stavu, že mi předobjednávání hodně znechutil. Obavy však nebyly na místě, protože na The World Before si tvůrci dali opravdu hodně záležet.

Po shlédnutí souhrnu prvních třech dílů a úvodním seznámení se s novou zajímavou postavou Danou Rozeovou jsem si říkal, co to sakra udělali s Kate? Hlas má sice stále stejný, ale proč jí ostříhali na kluka a stala se z ní bisexuálka? Naštěstí tento stav trvá jen chvíli, a brzy po smrti spoluvězeňkyně a dlouhé cestě na motorce napříč Evropou je vše při starém. Znovu zde zanechal svůj odkaz Hans, který procestoval snad celý světadíl a všude po něm zůstala spousta automatů. Znovu jsem se shledal s Oskarem, i když v jiné formě, než jsem byl zvyklý. 

Příběh obou hlavních charakterů, v němž je spousta nečekaných zvratů, je čím dál tím více propojen a mimo Kate, pátrající po Daně a Dany, která coby Vageran musí čelit extremistickému Hnědému stínu, občas došlo i na další postavy. S Leni jsem si na vlastní kůži vyzkoušel němý interaktivní film, s Oskarem jsem několikrát pomohl Kate v dalším postupu a s Leonem jsem navštívil fiktivní zemi Baltayar, kde jsem našel a ošetřil sněžného muže.

Vaghen, hlavní město středoevropského státu Osterthal, je tramvají spojen s ostrovem Baden a na těchto dopravních prostředcích je tak napsáno Vaghen-Baden, což nápadně připomíná německé město Baden-Baden. Hlavní hudební motiv, vaghenská hymna, je opravdu úžasný a za celou hru se mi neoposlouchal. Pomohlo k tomu jistě i více různých verzí. Ovládání, které mi hra zvlášť ke konci možná až příliš často brala z ruky, je daleko lepší, než ve třetím dílu, ale i tak to občas chtělo hodně kliků, abych se dostal tam, kam jsem chtěl, především kvůli neposedné kameře. Na klasický Point and Click systém prostě nic nemá.

Narazil jsem na jeden vcelku zásadní bug, který mi znemožnil pokračovat, ještě, že si po zkušenostech z trojky po pár kapitolách vždycky zálohuju uloženou pozici, takže stačilo opakovat asi půl hodiny. Je otázka, zda bez hlavního tvůrce je studio Microïds schopno v sérii pokračovat. Na konec by se určitě navázat dalo. Moc tomu ale nevěřím, protože Dana s největší pravděpodobností nežije (vždyť by ji bylo v roce, kdy se hra odehrává, pětaosmdesát, což není moc pravděpodobný věk, vzhledem k tomu, co všechno prožila). Se současným zakončením Sokala jsem však spokojen, takže bych nechal tuto jedinečnou tetralogii u ledu a neriskoval, že bude odkaz jejího tvůrce pošramocen.

Pro: souhrn předchozích dílů, Kate, Dana, automaty, Oskar, příběh, němý interaktivní film, sněžný muž, vaghenská hymna

Proti: hra možná až příliš často bere ovládání z ruky, Game Breaking Bug

+18
  • PC 75
Úchvatný čtvrtý výlet do alternativního světa Syberie sice oproti předchozímu dílu vylepšil ovládání (i když občas působí stále problémy) a řešení většiny úkolů je jasné, ale z velké části až příliš jasné a spousta částí působí téměř jako vizuální novela s pár interaktivními prvky. Což mi přišlo jako velká škoda, protože svět, ve kterém je hra zasazena je opravdu nádherný, nahuštěný silnou atmosférou a bylo mi v něm příjemné trávit čas od začátku do konce. Přitom k tomu, abych to vnímal jako opravdu skvělou hru nechybělo příliš - stačilo např. puzzly vymyslet trochu nápaditější (postup u většiny byl "přečti si někde číslo/sekvenci obrázků a to zadej do zámku") a když už jsou zde dialogová rozhodnutí, tak jim dát trochu větší význam.

Pro: Audiovizuální stránka, atmosféra, worldbuilding

Proti: Často málo nápadité hádanky, občas ovládání, nemožnost ovlivnit příběh ani jeho části

+6 +7 −1
  • XboxX/S 90
Předem se přiznám, že tento druh adventur mám rád už od dětství a tak jsem trošku biased.

Čtvrtý díl (a tuším že i poslední díl) série začíná tam, kde trojka skončila. Tedy příběhem, grafický rozdíl je pochopitelně značný. Stejně jako trojka i tady už vše probíhá v 3d. V minulém díle to bylo dosti kritizováno, ale mne to zase tolik nevadilo a v posledním díle se způsobem ovládání nemám v zásadě žádný problém. Když teda vynechám to, že se prostě někde zaseknete a hledáte ten správný pixel, kterým jde projít. Naštěstí se to neděje moc často. Ovládání virtuální myší na Xboxu je dosti otravné a tohle šlo podle mne vyřešit lépe, viz. třeba Sherlock Holmes Chapter One 

Co mne ale naprosto točilo, že v některých místech to bylo úplně zbytečně rozvláčné. Pohled na krajinky které nejdou přeskočit, dvě postavy co se sekundy na sebe jenom koukají a já čekám, že někdo něco řekne. Dialogy, které omylem spustíte podruhé a nejdou přeskočit. Tohle trošku kazí celkový dojem. Na druhou stranu, ten mechanický svět je opravdu krásný a koukat se na něj o chvilku déle se dá přežít :)

K příběhu: Ten jsem si stejně jako u minulých dílů moc užil. Jsou v něm pochopitelně slabší pasáže, ale jako celek to má vše. Nebudu moc spoilovat, ale to že dcera přežila jsem tušil hnedka.

Škoda, že se Benoît Sokal tohoto nedožil, věřím, že by s výsledkem byl opravdu spokojený. Budiž mu země lehká.

Pro: příběh, hádanky, grafické zpracování, stylizace

Proti: nemožnost přeskočit dialogy, virtuální myš na Xboxu

+13
  • PC 80
Kate Walker nikdy nebude mít rodinu, děti. Celý život tu bude s námi. Od dobrodružství k dobrodružství, stále na cestách. Nesoucí odkaz svého zemřelého tvůrce a jeho touhu po příbězích. 

Syberia: The World Before je velmi dobrá až vynikající adventura. Má hezkou grafiku, poutavý příběh, překrásné scenerie. Nebýt několika problematických aspektů, hodnotil bych ji jako novou klasiku žánru. 

Předně mi nesedlo příliš ovládání. Kamera nespolupracuje, nedá se otáčet kolem hlavní postavy. Můžete tak přehlédnout aktivní pole na obrazovce. Občas mi pomohlo přijít z jiného směru. Nicméně je to velmi kostrbaté řešení. Zatáčení do užších uliček je pak ještě otravnější. Vzhledem k tomu, že hra je víceméně jeden velký koridor, určitě by bylo lepší dát mi v něm možnost volného pohybu. 

Čtvrtá Syberia pak rovněž přináší nutnost používat tlačítka a pohyb myši najednou (například pro otevírání truhel, strkání vozíků a beden, odemykání, sekání dříví aj.). Není to tak otravné a zdlouhavé jako nechvalně proslulý QTE systém. Ale je to úplně zbytečné.  

Příběhově pak, ač je hra báječná (zejména ve své druhé půlce), tak trochu hapruje úvodní motivace Kate pátrat po Daně. Resp. dosti skřípe od koho a za jakých okolností tenhle „úkol“ dostala. Těžko si mohu v posledku stěžovat, bylo to krásné dobrodružství. Ale byl jsem na něj vyslán až okatě účelově.

Jakkoliv jsem pak chválil grafiku hry, která skutečně ždíme z Unity enginu co se dá, tak u obličejů to až tak neplatí. Na rok 2022 bych tady čekal přeci jen o něco lepší výkon a „živější“ provedení. Úplná tragédie to ale také nebyla a v posledku to působilo jen mírně rušivě. Ocenil bych asi ale možnost přeskakovat animace některých scenerií. Určitě je škoda jich většinu nevidět. Ale občas bych jednu dvě při nočním hraní i s radostí minul. 

Chyby výše hru přece jen sráží z onoho piedestalu možné klasiky. Nicméně Syberia: The World Before má tolik skvělých momentů, atmosféry, krásných výhledů do krajiny s padnoucím hudebním doprovodem, že by bylo škoda ji minout. Za mě tedy velké doporučení a velmi silná osmdesátka. Jen ještě malé varování. Souhlasím s dalšími komentáři. Je to velmi jednoduchá adventura. Blízká interaktivnímu filmu. Obtížné puzzly hledejte jinde.


Hrací doba se bude pohybovat do dvaceti či i patnácti hodin. Z hardwarových nároků nemusíte mít tolik strach. Uváděné doporučené jsou značně přehnané. Hrál jsem v QHD vše na max na postarší Nvidii 1070 a Skylake i7- 6700HQ. Přes 30 fps jsem byl víceméně stále. U klikací adventury opravdu více ke štěstí nepotřebuji.

Pro: Příběh, grafika, krásné scenerie, melancholické momenty, atmosféra, hudba

Proti: Ovládání, skřípající motivace po hledání Dany, méně povedené obličeje postav

+28
  • PC 90
Úspěšná adventurní série Syberia započala svou herní historii pod vedením svého duchovního otce Benoîta Sokala již před dávnými dvaceti lety. Tehdy však vývoj krapet přerostl původní záměr, takže se rozhodlo o jejím rozdělení a proto o dva roky později vyšel druhý díl, který dokončil původně započaté vyprávění. Na třetí díl jsme si museli počkat předlouhých třináct let. A bohužel byla tato třináctka nešťastná. Nový díl a jeho téměř povinný převod do 3D a přizpůsobení se konzolovému publiku se příliš nevydařil. Sám Sokal již v průběhu vývoje věděl, že dílo nemíří správným směrem a přestože se do poslední chvíle snažil situaci ještě zachránit, výsledek byl hodně rozporuplný. Po pěti letech přichází pokus o návrat ztracené slávy ve velkolepém čtvrtém pokračování s podtitulem The World Before. Jde na něm vidět, že si na pokračování dali všichni tvůrci setsakramentsky záležet. A ono se jim to opravdu podařilo! Čtvrtá Syberie je prostě bomba, která více než důstojně pokračuje v rozvoji celého univerza a přináší hráčům neskutečný zážitek.

Tvůrčímu týmu se podařilo identifikovat ty správné herní elementy, díky kterým byly první Syberie tak úspěšné a zaobalit je do úplně nového příběhu. Tentokráte v něm nepátráme po Voralbergovi, mamutech či youkolech, přesto se podařilo navázat na romantičnost předchozích dílů, byť tentokrát nechybí závan drsného prostředí, které se prostřednictvím ruských milicionářů projevilo již ve třetím díle.

Před více než rokem vydaný hratelný prolog část fanoušků vystrašil. Na první pohled to totiž vypadalo, že z původní atmosféry i poetiky mnoho nezbylo. V prologu jsme sledovali mladičkou Danu Roze ve druhé polovině třicátých let, která studuje hudební školu ve Vaghenu a čeká ji absolventský koncert na náměstí. Do toho přichází prostřih do roku 2004 do solného dolu v ruské Tajze, kde je po událostech ve třetí Syberii zadržována Kate Walker. Po roce strádání je k nepoznání, a to nejen svým drsným vzezřením, ale i odměřeným chováním. Při práci v dole se jí, společně se spoluvězenkyní Katyushou, podaří prokopat do tajné propadlé jeskyně, ve které naleznou opuštěný nacistický vlak z druhé světové války. V něm pak Kate nalézá nakreslený obrázek Dany Roze, která je jí hodně podobná… V těchto místech končil prolog, který si s menšími obměnami zopakujeme i v plné hře.

Asi není žádným překvapením, že se budou příběhy obou dívek prolínat. Kate Walker se totiž rozhodne vypátrat, kdo je ona tajemná mladá dívka na obrázku a jaký byl její osud. Po podařeném útěku z gulagu tak přijíždí do zmíněného městečka Vaghen, tentokrát v roce 2005. Jedná se o hlavní město fiktivního státu Osterthal někde na pomezí Německa a Švýcarska. Toto město má za sebou slavnou i temnou historii. Prvním temným okamžikem byl velký požár, který se záhy podařilo proměnit v zářnou výhodu – městem totiž v té době projížděl nám dobře známý Hans Voralberg a při shlédnutí té děsivé zkázy se rozhodl městu pomoci. Díky tomu je město doslova protkáno jeho automaty včetně slavného velkého orchestřiště na náměstí, na kterém před více než šedesáti lety odehrála Dana Roze svůj absolventský koncert v podobě vaghenské hymny. Druhou zkázou města pak byla druhá světová válka, kdy se městem prohnal pogrom, Osterthal byl anexován a k moci se dostala fašistická skupina říkající si Hnědé stíny. Zkáza města i rasové nepokoje pak výrazně pozměnily osudy jeho obyvatel. Obzvláště pak Vageranů, v této sérii jakési alegorie židů.

Jak již bylo naznačeno, hra se odehrává ve více časových rovinách, ve kterých ovládáme různé postavy. Přecházení mezi jednotlivými rovinami přichází plynule a nenásilně, občas můžeme i sami volit, kterou postavu budeme ovládat. Nejvýznamnější časové roviny jsou dvě, které sledují aktuální vývoj Kate i Dany. A na rozdíl od prologu je romantika jejich příběhů ve finále úplně obrácená. V roli Dany se z úžasného zážitku kolem slavného koncertu přesouváme do pochmurné atmosféry všemocných fašistů, omezování svobody, všeobecného strachu a ve finále i samotné bezmezné snaze vůbec přežít. To Kate se po drsném začátku dostává do již mírumilovného městečka, ve kterém pátrá po historických událostech týkajících se Dany.

A právě při tomto pátrání se podařilo nastavit to správné herní tempo, což byl jeden ze základních kamenů, kvůli kterému původní Syberie uspěla. Všude se rozlévá melancholická nálada, lidé si žijí svým poklidným životem a příběh postupně plyne za procházení se po různých zákoutích malebného Vaghenu i jeho okolí. To vše je protkané nádherným prostředím plném automatů a různých podobných vychytávek. Na spoustě míst se hráč přistihne, že se jen kochá nádherným prostředím, obzvláště při dechberoucích projížďkách mechanickou tramvajovou dráhou. To vše pak za doprovodu Oskara, který samozřejmě nemůže chybět ani v tomto pokračování.

V podobném duchu se nese prakticky celá hra, i v temnějších částech nedochází až na malé výjimky k nějakým akčním prvkům. Vůbec to ale nevadí. Ve druhé půli se tempo přeci jen zrychluje a dramatické události nabírají na intenzitě. Také adventuření jako takové je uzpůsobeno výpravnému stylu. Předmětů k použití je jen pár, to s puzzly je to mnohem lepší – není jich sice příliš mnoho, jsou ale rozmanité a většinou naprosto přesně zapadají do prostředí hry i samotného příběhu. Ty doplňují náznaky QTE prvků, které jsou vesměs hodně různorodé a neopakují se tak otravně, jako v jiných hrách. Hlavní gró je tak postavené hlavně na řadě květnatých dialogů, pročítání deníků či různých jiných písemností.

Jedním z největších neduhů trojky bylo naprosto zmršené ovládání, které se chtělo zalíbit konzolistům. Tento nešvar se ve čtyřce podařilo vyřešit téměř na výbornou, za což může hlavně návrat ke klasickému point-and-click schématu. Ovládání prostřednictvím myši funguje velice dobře, kamkoliv hráč klikne, tam také postava dojde. A když se vám nechce klikat, stačí stisknout tlačítko na myší a jejím pohybem nasměrovat šipku na směr, kterým se postava hned vydává. Kromě toho je možné s předměty různým způsobem interagovat, posouváním myší otáčet klíčem či posouvat některé předměty. K tomu dopomáhají interaktivní místa, která jsou označená bílou tečkou s bílým kruhem kolem ní. Na screenshotech to možná může vypadat rušivě, nakonec musím uznat, že i tento prvek se tvůrcům podařil vhodně zakomponovat – tyto body se skutečně objevují až poté, co se k nim přiblížíte kurzorem myši. Je vidět, že si tvůrci dali i v této oblasti hodně záležet, aby napravili nezdary předchozího dílu.

Hráč tak postupně proplouvá celým příběhem, který je mimochodem velice dobře sepsaný. V první části je na obou frontách spíše poklidnější, hráč má možnost seznámit se s prostředím i jednotlivými postavami, které jsou velice dobře vyprofilované a napsané. I ty nejméně důležité postavy, které se příběhem jen mihnou, mají svůj vlastní charakter, emoce i důvody. proč dělají to, co dělají, díky čemuž jsou zapamatovatelné. Postupně se pak vše začíná zamotávat (či spíše rozplétat?) a směřuje to k několika očekávaným i neočekávaným zvratům.

Za celé tohle poutavé a emocionálně silné příběhové zpracování si tvůrci zaslouží jednu velkou jedničku a něco podobného je možné říct i o audiovizuálním zpracování. Stylizované grafické zpracování se skutečně vydařilo a dává zavzpomínat na nádherná prostředí prvního dílu. Jen tentokrát nejsme ve Valadilene, ale v mnohem větším Vaghenu a samozřejmě ve 3D. To vše doplňuje velké množství filmečků, u kterých jde vidět zdatné umění práce s kamerou i střihem. Tyto cutscény sice nejdou přeskočit, ve finále to ale není příliš na škodu, protože pomáhají udržovat to správně melancholické tempo hry. Vše pak umocňuje zvukové zpracování – od velmi vydařeného dabingu přes jasné a přesně zvládnuté ruchové vjemy až po impozantní hudební zpracování francouzského mága Iona Zura, jehož dílo z této hry včetně impozantních orchestrálních melodií vychází i na vinylové desce.

Čtvrtá Syberie je prostě bombastická adventura, která opět pozvedá slávu této série na adventurní piedestal. Dalo by se hře vyčíst méně adventuření a puzzlů na úkor plynutí příběhu a chození po nádherných prostředích, možná ale právě tyto kroky pomohly dotvořit skutečně impozantní dílo. Benoîtu Sokalovi se podařilo bezezbytku napravit předchozí přešlap a na celé hře je vidět, kolik ze svého srdce a nejspíše i duše do ní vložil. Dílo je to vskutku úchvatné a je jen velká škoda, že se jí její duchovní stvořitel nedožil.
+35
  • PC 80
Máloco mě asi letos ještě překvapí tak, jako zjištění, že Syberia 4 je dobrá hra. Po naprosto tragické trojce je čtyřka naprostým zjevením, které odporuje všem dobře známým pravidlům herního světa. Komu nebo čemu za to můžu děkovat, nevím. Mám teď ale aspoň naději, že studio Microids ještě není nenávratně ztraceno. Přesto první díl rozhodně překonán není, to se na mě nezlobte, ale držte si ty poníky.

Hra sice navazuje tam, kde skončil předchozí díl, je to ale v podstatě jedno, protože jediná relevantní informace, která se přenáší je, že Oscar je zpět. Ten začátek je strašně zvláštní. Kate má k nepoznání změněnou vizáž, a nachází se v Sibiřském gulagu se svou lesbickou partnerkou. Skoro jako kdyby ještě doznívalo šílenství předchozího dílu. Prolog jsem sice už hrál, ale nepamatuju si, jestli i v něm bylo zřejmé, že jedna z těch dvou dam je Kate. Celkem rychle ale odkaz trojky mizí, a začíná příběh nový.

Příběh, který ze začátku vlastně ani nepůsobí jako adventura. Jak již bylo patrné i z prologu – takže to ani nepovažuju za spoiler – velká část hry se odehrává v minulosti. Tam jsem se i nějakého toho dobrodružství dočkal, přestože bylo zaměřeno na dobu WW2, která už je prostě ohraná. Syberia 4 je spíš interaktivní zážitek než klasická point&click adventura. Předmětů jsem posbíral naprosté minimum, a interaktivních míst bylo  pomálu, ale za to jsou okecávána déle. Líbilo se mi, že část odehrávající se v „současnosti“ (2005) je hodně klidná a meditativní. Taková kochací. 

Ve hře se strašně bije pohádkové převyprávění skutečných událostí s vážnými tématy. Kdybych byl trochu víc woke, tak bych si asi stěžoval, že je zobrazení nacistů dost sanitizováno. Záměrem ale mohlo být zpřístupnění hry dětem nebo slabým povahám. Což ale nevysvětluje, proč je in-game náhrada hákového kříže V LOGU HRY, v menu atd. A náckům se říká jako té skvrně zezadu na trenkách. Některá rozhodnutí tvůrců jsou fakt zvláštní. Vím, že všechno v téhle sérii má být takové staromilské, ale to neustálé oslovování „Fräulein“ mi fakt lezlo krkem. Lidé, se kterými se v ulicích Vaghenu setkáte, o válce mluví jako o něčem, co se stalo nedávno, a často o ní neví úplně základní věci. Herní lore samozřejmě opět prohlubuje legendu Hanse Voralberga, který po vzoru Čingischána zasil své potomky po celém světě. Je vůbec místo, kde ten člověk nebyl?

Hádanky jsou velmi jednoduché, a někdy nedávají smysl (scéna s odlákáním jedné postavy). I tak je ale zábavné hrát si se všemi těmi automatony, které nemají právo v reálném světě existovat. To je ale kouzlo téhle hry, když se oddáte tomu nostalgickému rozjímání nad minulostí, odvděčí se vám příjemnou atmosférou v pěkném městě, s pěknou přírodou.

Po technické stránce je na tom hra velmi dobře. Ano, sice jsem zaznamenal, že moje grafická karta občas funěla, ale většinou hra běžela bez problémů. Grafika je dobrá, většinou se tvůrcům daří aranžovat prezentované výjevy z lichotivých úhlů. Nejčastějším neduhem byly nekvalitní textury a rozmazané obrysy kolem vegetace. Ovládání je většinou snesitelné. Kvůli dynamické kameře, což je jen můj osobní mínus, se občas hůř trefuje na aktivní předměty při pohybu postavy. Chůze je pořád trochu strnulá, není to ale tak hrozné jako minule. Hra se dá konečně zapauzovat v cutscénách, ale pořád nejdou přeskočit. Nebolí to tolik jako ve trojce, ale stejně budete občas naříkat, když omylem znovu kliknete na „kochací“ předmět. Kate vypadá celkem lidsky, i ostatní postavy vypadají jako lidé, což si až teď uvědomuju jako velké plus, z toho jsem u trojky blil. Jediné, co mi přišlo zvláštní, byly kalhoty ženských postav. Proč jim všem zalézají mezi půlky? Vždyť i velmi těsné džíny vytvoří mezi půlkami rovný přechod. Kate je musela mít někde zvlášť ušité, protože styl „podprsenka na prdel“ jsem teda ještě nikdy neviděl. Nebo se možná málo dívám na dámské zadky.

Herní doba 10-13 hodin za osm stovek ve slevě, no neber to. A navíc – sám sobě se divím, když to říkám – chci si tuhle hru zahrát ještě jednou z gauče v obýváku, a kochat se a rozjímat ještě o chvilku déle.

Pro: Design herního světa, extrémní zlepšení ve všech směrech oproti trojce, atmosféra

Proti: Dětinské převyprávění WW2

+21
  • PC 90
Konečně po dlouhé době adventura, která má kvalitní a strhující příběh. Škoda že už je poslední. Já prostě miluji Steampunk a v Syberii jsem si připadal, jako v ráji. Příběh kvalitní a dojemný, herecké výkony byly dobře nadabované, grafika nádherná a nostalgie pro první díl byla všude možně.

Ještě podotknu že puzzly byly výborně zpracované.

Musím říct, že Sokal může být spokojený ikdyž se bohužel této hry a jejího vydání už nedožil. :-(

Já jsem spokojen a proto dávám 90%.

Pro: Nádherný a poutavý příběh, grafika a vyzuální stránka hry.

Proti: Mohlo to být delší, poslední díl série.

+12
  • PC 90
Vývojáři se poučili ze svých chyb, které trápily třetí díl, jenž dorazil před pěti lety, a výsledek vážně stojí za to. Já jsem zkrátka nadšená. Čtvrtá Syberia opět servíruje poutavý příběh napříč časem v mimořádně vyvedeném krásném světě, v němž žijí téměř skutečné osudem zmítané postavy. The World Before je vskutku působivou herní i výtvarnou záležitostí. Pakliže jste měli tu čest s předchozími díly, zcela jistě vás čeká závan nostalgie díky nezaměnitelné poetice a rukopisu Benoîta Sokala a jeho týmu, a pokud ne, určitě brzy pochopíte, co je hlavní předností hry. Ve čtvrté Syberii je duše a i tentokrát se ji hra nebojí vystavit na odiv.

Je krásná, okouzlující, fascinující, zábavná. A jakmile jejímu kouzlu propadnete, svět plný automatů a dalších strojů ani příběh, který vypráví, vás jednoduše nepustí a vše prožijete až do konce. Výborně napsaný příběh, dobře vyvedené postavy a úchvatnou grafiku, v níž výtvarná stylizace podporuje celkovou estetiku hry, navíc doplňuje i řada skvělých nápadů a hádanek, které ze hry činí skutečně zábavnou point and click adventuru, a famózní zvuková stránka, jak ruchová, tak hudební. Co dodat, Inon Zur je zkrátka génius. Odpustíte-li hře občasné komplikace s ovládání, ovšem nijak zvlášť závažné, čeká vás úžasný zážitek. A pokud jste znalci série, pak věřím, že i krásný nostalgický výlet do minulosti.

Sám Sokal se vydání již bohužel nedožil, avšak výsledná hra je tím nejlepším pomníkem, jaké si jeho dílo zasloužilo. Já každopádně doufám, že Kate Walkerová i přes skon otce série ještě neřekla poslední slovo. Konec totiž nevyřkl úplně vše a naznačuje další možné pokračování a nové dobrodružství, do kterého bychom se mohli společně s Kate vrhnout. A já bych si jej upřímně přála. 

Pokud vás hra zajímá, případně jste fandy Syberie, a doteď jste tak ještě neučili, možná bych doporučila přeskočit trailery. Věřím, že mi neznalost jakéhokoli úryvku dialogu či místa přinesla ještě o něco intenzivnější zážitek. 

Více zde: https://www.vortex.cz/recenze-syberia-the-world-before/

Pro: poutavé vyprávění i dialogy, postavy; půvabná vizuální stránka; úchvatný hudební doprovod, bezchybně zpracované audio, příjemný anglický i francouzský dabing; různorodost hádanek; velké množství interakcí

Proti: hádanek by přece jen mohlo být o něco více; občas ztížený a nepohodlný pohyb ve 3D scéně; nemožnost přizpůsobit si ovládání, příležitostné škubnutí obrazu při střihu nebo změně pohledu

+25