Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

82

Komentáře

« Předchozí Následující »
  • PC 60
Pro mě jedna z velmi očekávaných a často chválených herních pecek, při kterých si užiji tak trochu jinou akci okořeněnou RPG prvky a k tomu pestrý herní svět ponurého ukrajinského Černobylu, kde si člověk není vůbec ničím jistý. Ano, asi takto bych tuto hru charakterizoval. Realita ovšem při takovémto očekávání bývá poněkud odlišná a vše dopadlo jinak, než bych čekal.

Jak tu kdysi někdo párkrát poznamenal, Zóna Tě určitě dostane. Nemohu tvrdit, že by neměl pravdu, ale spíš než jako důsledek zážitku jsem tuto větu častěji vídával v červeně zbarveném sdělení na obrazovce svého monitoru a rozhodně se tedy nejednalo o věc pozitivní. Ale raději tedy popořadě.

Zóna je opravdu atmosférická a graficky vyvedená záležitost. Polorozpadlé budovy způsobené vlivem předchozí jaderné havárie, ohořelé vraky aut, do toho měnící se počasí jak v reálném životě, to je to, co má hra na vynikající úrovni a žene hráče dál s touhou se pustit do různorodých úkolů, během nichž si stále bude tyto věci náležitě vychutnávat. Když do toho připočtu, že hlavní hrdina si rozepne spacák a jde se si schrupnout, pak je to z realistického hlediska přímo paráda a není důvod k nespokojenosti.

Ta nastává po zdolání pár lokací, které tempem hlemýždím projdete, jelikož na tak obrovské ploše, jakou Zóna bezesporu je, totiž jakákoliv vozítka chybí. Neříkám, že se budu po Zóně výhradně prohánět na čtyřech kolech, ale jako zpestření a zároveň i zkrácení toho nekonečného putování, je to podle mě občas nezbytné. Nezbývá tedy než hlavního hrdinu tiše politovat a vydat se tedy na tu cestu plnou překážek s ním. Tyto překážky tvoří jednak lidé nejčastěji z řad armádních složek, divoká zvířata, ale také příliš nepředvídatelné anomálie, která často přijdou bez sebemenšího varování a čert ví, jestli se před nimi může hráč nějak účinně bránit. Pak tu jsou lidé z řad stalkerů, kteří mají podobné poslání a se kterými podle libosti můžete navazovat dobré vztahy, obchodovat s nimi, získávat od nich různé informace a také i plnit pro ně úkoly.

Kromě těch hlavních úkolů je tu i řada vedlejších, které ovšem nejsou pro průběh hry zas tak úplně zanedbatelné, takže je otázkou, které plnit a na které se vykašlat, nehledě na to, že kvůli nim klidně ujdete další stovku kroků a přemýšlíte, jestli hlavní hrdina dřív než na nějakou anomálii či dobře mířenou kulkou od nepřítele nezemře na zástavu srdce z důvodu totálního vyčerpání. Tohle je věc, která mě na hře štvala ze všeho nejvíc a kolikrát jsem svému hrdinovi fandil a v duchu ho postrkoval tak intenzívně, že mě samotného z toho začaly bolet nohy a skoro i orosilo čelo.

Akční stránka hry je přitom velmi zdařilá, ovšem ačkoliv jsem se s náboji snažil šetřit sebevíc, jejich nedostatek byl stále častější a to jsem každého nebožtíka obíral skoro i o trenýrky.

Co dodat? S.T.A.L.K.E.R. má skutečně velmi zdařilou atmosféru, působivé prostředí a pěkné přestřelky, ale je to běh na dlouhou trať a to skoro doslova. Takže jediné, co jsem po pár dnech hraní cítil, byla únava, nuda a myšlenka, zda bych neměl jít na EKG. Proto hru směle přenechávám jiným, kteří si ji určitě vychutnají mnohem lépe než já, čemuž upřímně věřím, ale jelikož mě prvotní nadšení velmi brzy opustilo, pokračovat v ní nebudu. Věřím totiž, že na infarkt mám snad ještě dost času.

Pro: atmosféra a prostředí

Proti: příliš pomalý průběh, nekonečné šmajdání, brzy nuda

+43+48 / -6
  • PC 95
Ke hře mě táhnula úžasná předloha - tedy film STALKER od legendárního Andreje Tarkovskiho, kterej tímto všem doporučuju. Střílení, ani akční scény nečekejte, ale zónu jako takovou jo. Asi se film nebude líbit každýmu díky své nesporné poetičnosti, no já ale byl nadšenej a to se zdaleka nepovažuju za žádnýho romantika.

Hra příjemně obměňuje filmovou zónu a transformuje ji do takové, kde by se dalo pořádně zastřílet a další velkou změnou je taktéž umístění do atraktivní ukrajinské oblasti v okolí sargofágu černobylské elektrárny – tedy skutečná zóna, která tedy byla uzavřena už za éry sovětského svazu. Ta tak skrývá mnohá tajemství z této pochmurné socialistické doby a hráč je tak společně se svou identitou rozkrývá. Příběh tedy chválím, člověk má co objevovat a graduje to do poslední chvíle. Dokonce se místy daří hře i navodit tuhou hororovou tíseň. Lab X-16 byla celkem psycho Hudební podkreslení je taky výborný - neruší, zároveň skvěle dokresluje atmosféru – přesně takhle by měla vypadat hudba u FPS, abych ji nemusel vypínat. Lokace jsou potom jedním slovem dechberoucí, stejně jako jejich skutečná předloha (Pripjať a okolí) Především atmosféra prostředí Rudej les u mě vede obecně se povedla - tady dávám plnej počet.

Volný pohyb po velkých lokacích, mnoho objektů lákajících k průzkumu, RPG prvky a frakce – tyto záležitosti asi nejvíce odlišujou tuto hru od jiných FPS. Člověk tak musí promyslet, čím bude střílet a na koho, poněvadž toho moc neunese a náboje od všech možnejch kvérů mít s sebou taky nemůže - stealth cesta se tak stává denním chlebem. Když potom hráč například najde raketomet, musí ho nechat ležet, protože se nechce vzdát svejch zažitejch kousků. Nedostatek munice (na začátku) taky skvěle sytí atmosféru (když je nejhůř člověk realisticky může sbírat i zbraně vybíjet je).

Střelba optikou bez zaměřovacího kříže společně s možností vyklánění je mojí oblíbenou FPS kombinací a od toho se odvíjí i rozvážnější herní styl (kdeže strafy) proto jsem byl se souboji vskutku spokojen. Zbraně jsou potom skvělý - nic přehnanýho a například možnost montáže puškohledu na samopal má svý kouzlo. Dá se navíc narazit na unikátní zbraně – vzpomenu třeba BigBena – pistoli předělanou na náboje do sniperky s krutou damage.

Je zde i několik dalších drobných, ale velmi pozitivních prvků, ze kterých by se mohly ostatní FPS poučit: baterka se nevypíná! (Opravdu si nepamatuju hru, kde by se mi po nějaké době automaticky nevypnula) Dobře navolitelnej pohyb (5 různejch temp a postojů). Munice má svou váhu a nelze ji tahat po tisících, zároveň ale nemá její počet žádné omezení - na hlášku "této munice máš již dostatečné množství" zde nenarazíme! Dále balistické klesání střely mě mile překvapilo. V neposlední řadě i zpracování únavy - rychle běžet a pak vyhopsat támhle s pytlem cementu na zádech? Fajn a teď se koukej vydejchat :)

Ne všechno se ale povedlo. Především čtyři věci mi výraznějc vadily:
1. Respawn – jasně chápu, museli se tam tvořit nepřátelé, aby člověk neběhal po mrtvé zóně. Přesto bych trochu ubral – narazit na vždy stejnou skupinku banditů vždy na tom stejnym místě působí dost nerealisticky. Výdrž brnění taky byla přehnaná, takhle to šlo hrát v podstatě jedině přes headshoty.
2. Questy nutí člověka se vracet nelogicky neustále zpět. (naštěstí jsou to questy vedlejší a tak sem na ně z vysoka kašlal a šel si po svým)
3. RADAR ON/OFF! Je to takovej problém? Proč mě nenechaj nic najít samotnýho?
4. V noci nebyla tma – smutné. Obloha se sice zatáhla, ale textury mě nijak výrazně tmavší nepřišly.

Celkově shrnuju tento titul jako velmi povedenej a ačkoli sem hře několik prvků vyčetl, tak musím uznat, že tohle se prostě povedlo a směle můžu označit tuto hru za můj šálek kávy.

Dvě rady: Neřešte vůbec vedlejší questy (mají časovej limit na splnění) - nevyplatí se to a ruší od průzkumu. Druhá věc: jednotlivé střely a headshot zmůže víc než zásobník do břicha.

Na zónu opravdu jen tak nezapomenu. Doporučuju. 95%

Pro: Atmosféra, zóna, inventář, střelba optikou bez kříže, únava, zvukový podkreslení, příběh, STALKING!

Proti: Respawn, radar, výdrž nepřátel, vedlejší questy – nutnost vracet se, v noci nebyla tma

+35+36 / -1
  • PC 90
Jak to jen popsat, když po něčem, co se týče herního zážitku dlouho toužíte, ale v podstatě nevíte po čem. Až pak najednou se objeví info o nějaké hře a vy máte hned jasno. To je ono, na tohle jsem tak dlouho čekal. Přesně to byl případ Stalkera. Hned od prvních obrázků a informací jsem věděl, že tuhle hru si musím jednou zahrát, pro mě nesmírně atraktivní téma (dokumenty v TV a články o Černobylu na internetu jsem hltal odjakživa), navíc v kombinaci s otevřeným světem a spíše promyšlenějším postupem, než zběsilou honičku s tisíci vystřelenými náboji, tomu jsem nemohl odolat a tak jsem těžce prožíval každé odložení hry a osekávání herních mechanismů. Ale nakonec jsem se dočkal.

Stalker je pro mě jednou z nejatmosféričtějších (to je hrozný slovo) her, které jsem kdy hrál. Atmosféra a herní žážitek z ní vyplívající je natolik exkluzivní, že přebijí i všechny nedostatky a že jich je ve hře požehnaně. Spoustou her tak nějak prolítávám, bez většího zastavení, což tady absolutně nehorzilo. Přistihl jsem se, že tu hru ani tak nehraju, jako spíš žiju. Byly tam dokonce situace, kdy jsem se v noci za bouřky schoval na půdu nějakého opoštěného domu a jen pozoroval to běsnění kolem, protože jsem se prostě bál jít dál. Další úžasná situace, na kterou se nedá zapoměnout, byla přestřelka s členy elitního komanda v jedné opuštěné továrně, při které ze mě adrenalin doslova prýštil ven.

Příběh nechci moc hodnotit, prý je inspirován knihou Piknik u cesty od bratři Strugackých, ale tu jsem nečetl. Každopádně si myslím, že není z nejhorších a po celou dobu jsem neměl hluché místo, kde bych si říkal, proč mám vlastně pokračovat. Až na ten konec, bylo strašně moc vidět, že se finišovalo s v hrozém tempu, aby hra byla hotová a konec se tak trochu odflákl. Přitom právě Pripyat mohla být vrcholem celé hry a ne ji jenom prolítnout. V tomhle ohledu jsem si tohle "měste duchů" užil mnohem víc v CoD: Modern Warfare a je to škoda.

Vím, že to vyzní divně, ale všechno ostatní už je tu nepodstatné a velmi často ne úplně dodělané: úkoly - jasně jsou tu, některé zajímavé jiné méně, ale dá se to, bohužel někdy fungují divně a dost obtěžující jsou časové limity, interakce s ostatními postavami mohla být i na lepší úrovni, zbraně v defaultu měly mizernou účinnost, ale tohle všechno se dalo vyřešit některým z modů, kterých se na hru vyrojilo velké množství a kolikrát ze hry dělaly úplně jinou hru, často mnohem lepší než originál. Díky jim za to, že z už tak výborné hry, udělali hru ještě lepší.

Všem, kteří nehráli, chtějí ultimátní herní zážitet a jsou schopní překousnout některé chyby doporučuji.

Pro: Ultimátní atmosféra, velmi atraktivní téma, otevřený svět, vypadá to výborně

Proti: Bugy a bugy, konec hry odfláklej

+30+30 / 0
  • PC 80
Shadow of Chernobyl má řadu chyb. I přes jeden z nejdelších vývojů na něm není znát taková propracovanost, jakou by si hráči po šesti letech prací představovali. Spoustu věcí a lákadal, jako možnost využití dopravního prostředku, ve zdejší Zóně byla vynechána. Dokonce ani příběh není dostatečně poutavý a dialogy s okolními Stalkery jsou až na několik vyjímek stejné, jen se mění zadání jejich potřeb a tužeb. Zdá se vám těch negativ pro začátek už dostatečné množství?

Ne, ještě se zdaleka nekončí. Slibovaná volnost a otevřená prostarnství rozkládající se na desítkách čtverečních kilometrů tu je jen tak na oko aby se neřeklo. Célá Zóna je rozdělena do menších sektorů, ve kterých tolik možností k průzkumu, jak by téma nasvědčovalo, také není. Samotná reálnost je ale v míře nejvyšší, autorům se podařilo dokonale vystihnou atmosféru, která z fotek Černobylu a jeho přilehlého okolí dýchá. Pečlivě zpracovány jsou ale pouze objekty, jejichž průchod je nutný k pokračování v příběhu.

Střílečky s role-playing prvky mají dvě možnosti jak obrátit kvalitu do jedné či druhé polohy a rázem tak smazat předchozí neúspěchy autorů v jiných oblastech prodkuce titulu. Jenže ani to se ukrajinským GSC nepovedlo. Nápad s hledáním jistých artefaktů, anomálii, je zajímavý. Jenže když dobrá polovina z nich stojí jeden či dva tisíce rublů a nachází se doslova na každém druhém kroku, jejich sběr omrzí, a i když se nesnažíte, máte jich plné kapsy slušivého protiradiačního obleku. Sehnání pořádné pušky z počátku hry není žádný med. To si takhle vykračujete, když tu se náhle objeví východní cestou od vašeho počátečního místa eskorta pozuby ozbrojených ranařů, kterou logicky s bezedným vakem hřebíků a nožíkem neubijete. Po nějakém čase dochází zase k druhému extrému, kdy ani nevíte, zda dříve vyhodit tucet plechovek s lančmítem nebo se vzdát nutné vodky. Tento problém zaviňují obrovské zásoby munice, vypadnuvší z okolních bratrů ve zbrani, které nechat na pospas pustině by bylo hříchem. Nikdy nevíte, zda zanecháný nábojem nemůže být tím, pro vás posledním.

Asi už nervoźně přešlapujete, kde že se mohlo vzít tak vysoké hodnocení. A no, správně jste vsadili na bezkonkurenčí atmosféru, která se snaží co nejvěrněji nasimulovat tu z pripjaťské oblasti. Už letmé zaposluchání se do melodie v menu dává tušit, že s hraním musíte počkat do hluboké noci, nejlépe umocněné prudkým lijákem za okny. Poté, až se plně rozkoukáte a zvyknete si na mírně odlišné principy oproti standartní produkci, čeká vás ač lineární, tak prvotřídní zážitek, který graduje v oblastech, kde se obraz slívá do jednoho barevného odstínu, Geigerův přístroj pronikavě hučí svůj monotólný tón a vy jen výsledný úkaz samým ochromením strnule sledujete, a nevěnujete pozornost z pravé strany se blížící přicházející smrti. To vše vrcholí na konci hry, kdy adrenalin bude kolovat v žilách nejednoho hráče až do samotné, pořádně obtížného pokud nemáte dostatek léčiv a nábojů, závěru.

Hru jsem hrál v základní verzi, takže dnes již různé módy upravují a optimalizují hratelnost, takže by se již mělo jednat o kompletní produkt, hodný vaší pozornosti. Výborná hra, jedna z nejlepších stříleček z vlastního pohledu a nebýt řady problému a splnění slíbených slibů, mohla tu být hra, která by sahala po hodnocení absolutním.

Pro: atmosféra, stylizace a celkové zpracování, zvuky šumy a tóny, výborné téma

Proti: menší vyvážení, linearita, mohlo být lepší (nevyužitý potenciál)

+28+28 / 0
  • PC 80
Herní výzva - "Sousedy si nevybereš" (Hardcore)

Tak u téhle hry jsem si pocitově přišel jako na houpačce. Nejdřív přišlo lehké zklamání, ve hře jsem si přišel ztracen, nevěděl jsem, jak na to. Časové omezení vedlejších questů mě lehce rozhodilo a tak jsem se pustil nejdřív do nich.

Postupně jsem hře přicházel na chuť. Objevoval kouzlo zdejšího otevřeného světa, vlastního přístupu, ale i nebezpečí okolí, kde vás v nejméně vhodnu chvíli může potkat neštěstí. Jak rychle jsem se naučil ukládat... Side questy plynuly, ale nějak mi začal unikat příběh. Který byl v pozadí samotného objevování světa.

To byla škoda, jelikož jsem se velmi rychle dostal do příběhu, který se mi zprvu zdál úplně o ničem, ale na konci jsem si spokojeně pokyvoval hlavou, jak vydařený se to celé ukázalo. K tomu přidejte několik různých konců a máte nadstandardně dobrý scénář FPS hry.

Jak jsem zapadl do příběhu, o to víc mě začali štvát side questy, který příběh hodně rozsekají, zpomalí tempo a s pozdějším pokrokem jsou spíš na obtíž. Přeci jen běhat tam a zase zpět po poměrně velké mapě, kde navíc místy čeká nemálo nebezpečí, je pro mě osobně dost otravné. Když k tomu přičtu to, že se vedlejší úkoly opakují a rozhodně nejsou zajímavě napsané, tak úplně ideální jsou hlavně do začátku, kdy vám pomohou hru uchopit, pak bych je oželel (na druhou stranu ovlivní konec, tak babo raď).

Nicméně na to, jak jsem byl ze hry ze začátku možná až zklamaný, jsem byl na samém konci nadšený. Hra nabízí velmi slušný, především atmosférický zážitek. Osobně jsem letos v Chernobylu byl a musím říct, že ve hře je daleko sklíčenější a dusnější atmosféra, než ve skutečnosti. Místy si dokonce přiblíží i hororové atmosféře.

Prvky, jakože můžete umřít na hlad či radiaci, jsou příjemný zpestření. Management inventáře je ve hře také důležitý a vlastně obecně se jedná o lehký survival zážitek, což hře jen přidává plusové body.

Samotné hratelnost je fajn. Jak jsou otravné a zdlouhavé přesuny (nepočítám, pokud jdete striktně po hlavním příběhu), ta jsou zase až moc rychlé souboje. Tahle atmosféra a feeling hry by si zasloužil trochu pomalejší tempo v soubojích, ale to je možná jen můj pocit. Obtížnost patří k těžším, ale s trpělivostí (a lepšími zbraněmi) hru ovládnete.

Hra má určitě několik much, především v podobě bugů (například, kdy se hra uloží a u hlavy máte dvě hlavně nepřátel), ale nabízí toho opravdu dost, především neotřelý FPS zážitek, slušnou obtížnost, zajímavý příběh a hlavně parádní zasazení.
+26+26 / 0
  • PC 80
Tahle hra ze začátku není moc přívětivá. Popravdě mě to docela odrazovalo. Nejhorší je respawn všeho. Zvířat, lidí, úkolů. Vedlejšáky, který se den co den obnovují. Nemá to žádný smysl a slouží to jen k nahrabání si peněz ke koupení lepší výbavy. Kterou stejně nakonec seberete i bez toho. Ještě k tomu kvůli nim často musíte zdlouhavě šlapat. Staminu jsem teda vyřešil artefaktama, ale střílet stále dokola tu samou partu vojáků je nuda.

Tma je taky otravná. Naštěstí se mi jí podařilo vyřešit vypnutím dynamického nasvěcování. Frakce jsem moc neřešil. Protože se mi seknul hned první quest za jednu z nich (verze z českým dabingem). Nějak mi to v dalším postupu neublížilo. Interiéry některých budov byli hodně atmosferické. V kanalizaci jsem se i trochu bál. A ještě mi k tomu došla munice. Jinak je celý svět takový nemastný. Připadá mi to nedodělané. Možná to dělá i ten stupidní respawn už sebraných věcí a zabitých lidí.

Doporučuju držet se hlavní dějové linie. Ta je nadesignovaná skvěle a příběh vám poskytne pár příjemných překvapení. Jak se blížíte ke konci hra se zlepšuje a zlepšuje. Hra má víc konců. Jeden konec to dokonce usekne o dost dřív. Trochu mi to připomělo Fallouta 1-2. Stejně jako skvělá Gauss puška. UI nepřátel není špatná. Bitky mají docela šťávu a rozhodně to není procházka růžovým sadem. Trochu mě rozčilovalo neustálé manuální obírání nepřátel. Ono jich totiž není málo a je to zdlouhavé. Dobré je že UI si toho všímá a v tu chvíli drtivě útočí.

RPG prvky jsou zanedbatelné. Máte tady jakýsi žebříček stalkerů, ale žádné výhody to nepřináší. Zkušenosti nezískáváte. Jediné, co je tady RPG, je popis zbraní, věcí, brnění. Ty se ničí a nejdou spravit. To je další důvod, proč jsou vedlejšáky tak nekonečný a nudný kolotoč. Takový ty lidi, co chtějí mít všechno splněné, prozkoumané a vybrané tady budou dost trpět.

Tahle hra má obrovský potenciál a jsem fakt zvědavý na další díly.
"Nerozbalený dárek"

Pro: hlavní dějová linka, příběh, zábavné přestřelky, víc konců, Gauss puška, atmosféra interiérů

Proti: respawn lidí, respawn příšer, respawn věcí, respawn vedlejších úkolů, nudné a zbytečné vedlejší úkoly, zdlouhavé obírání mrtvol

+26+26 / 0
  • PC 75
Jediný důvod, proč jsem po tomhle kousku šáhl, bylo prostředí mého oblíbeného post-apa. FPS a zběsilé mačkání tlačítka mi nevoní, tady se ale něco zvrtlo a já se nestačil divit...
(nutno dodat, že jsem hru v originále nehrál, protože mě velice zaujala modifikace od Datastora (7.770), kterou jsem ihned zprovoznil)

• Vizuální střízlivost. Po efektové stránce nemám hře co vytknout. Žádné kulervoucí efekty, cákající krev, tříštící se lebky a superhrdinské kousky. Toho si na hře cením nejvíc! Abnormální jevy taktéž výborně udělané.
• Velice realistické prostředí okolí Černobylu, kde se hráč nachází. Sledovat okolí v dešti nebo za měsíčního svitu, procházení starých bunkrů a zkoumání dalekých budov dalekohledem je prostě lahoda. Atmosféra, na kterou jen tak nezapomenu.
• Různé frakce žijící v Zóně, které si lze spřátelit nebo naopak.
• Celkem nenáročný modding hry, který mi dovolil mírně poupravit pár mechanismů a umocnit zážitek z hraní & samozřejmě již zmiňovaný DMP.
• Možnost cestovat autem nebo jeepem a likvidovat nepřítele trošku jinak.
• Opět realistické souboje. Žádné zběsilé mačkání myši... Trpělivost a míření se tady opravdu vyplácí, zásah do hlavy znamená většinou smrt. Což platí i pro hráče. Každá zbraň se chová jinak atd. Je vidět, že se na vývoji podíleli chlapíci, co o ,,stalkeření" (resp. vojenství) něco ví.
• Obrovská škála zbraní (cca 50), které lze rozšířit o optiku, tlumič, granátomet... Samozřejmě záleží na každé zbrani zvlášť. Množství a vylepšení nutí hráče zkoušet zbraně dál a dál a tak se souboje zaručené nestanou stereotypem.
• Vyžil jsem se v mé úchylce - odstřelování. Naprosto perfektní (nezapomenu na scénu, kdy jsem v krycím obleku, zalezený mezi trubkami odstřeloval tiše celý tábor banditů).
• Nábojů je obrovská škála a hráč si kvůli omezenému nákladu musí pořádně rozmyslet, s čím bude likvidovat nepřítele.
• Baterky a noční vidění zabudované v každém obleku zvlášť.
• AI NPC. Schovávání před sniperem, krytí, krčení, sehranost, zraněný leží na zemi v křečích, smečky psů útočí v noci ve skupinkách, odstřelovači vidí hráče z pěkné dálky... Nějaké mouchy byly (např. ve tmě hráče nelze vůbec vidět, což je u NPC v nejlepších zbrojích s nočním viděním trošku zvláštní), ale lepší stránka je drtivě přibíjí.
• Nutnost údržby zbroje a zbraní.
• Nutnost stravování a spaní. Někteří by namítli, že je to zbytečnost a možná mají pravdu, ale pro mne to bylo příjemné oživení a přiblížení k RPG.
• Multi-žánrové propojení FPS a RPG, kde akce mírně převládá a není to na škodu.
• Ruský dabing. Po těch amerických ohraných hláškách se to výborně poslouchá. Kolikrát jsem si sedl mezi skupinku stalkerů u ohniště a poslouchal jejich rozhovory nebo hraní na kytaru. Český dabing mi trhal uši.
• Vedlejší questy rozhodně nejsou nudné a slušně se vyrovnají hlavní dějové lince.
• Radiací ovlivněné prostředí.
• Hudba. Ponurá, ambientní, napínací...

∙ Velice častý quick-load. Polovinu nepřátel jsem objevoval právě tímto způsobem, ovšem tohle není chyba hry, ale nedostatku mé trpělivosti a opatrnosti. Ale byly chvilky, kde mi už fakt unikaly nervy.
∙ Zajímavá videa, ale jejich význam mi občas unikal.
∙ Děj. Začátek se zdál srozumitelný a přehledný, postupně jsem se ale ztrácel. Možná druhá hra to spraví.

◦ Lagování myši při prohlížení inventáře, menu a mapy. Navíc nesmyslně invertované zoomování mapy a dalekohledu.
◦ Nepřítel za celou dobu hry použil asi 2x granát. Možná tohle řeší obtížnost hry, nevím.
◦ Závěr mě trochu zklamal. Chyběl mi nějaký záchytný bod v Prypjati (obchodník), na průzkum okolí Černobylské elektrárny nebyl čas a to co se tam dělo bylo poněkud zmatené.
◦ Gaussova puška celkem o ničem. Celou hru jsem ji hledal a když ji asi hodinu před koncem hry našel, stejně byla na prd.
◦ Zbytečně velký respawn nepřátel. V jedné vojenské lokaci se mi podařilo udělat hromádku asi 30 vojáků, zpáteční cesty po již vyčištěných lokacích bylo nutno obejít nebo vyčistit znova.
◦ Absence ženského charakteru. Hra ženy vůbec nezná.
◦ Přesto, že HW nároky jsem v době hraní splňoval téměř dvojnásobně výš (kromě procesoru), o zapnutí dynamického osvětlení nebyla možná řeč.

(1.006 CZ)

Pro: Datastor Modpack, realističnost soubojů, dabing, vizuální střízlivost a hustá atmosféra.

Proti: Poslední Černobylská mapa, lagování myši při prohlížení interface, vyoký respawn a častý quick-load.

+23+23 / 0
  • PC 80
S.T.A.L.K.E.R., právě díky této počítačové hře, respektive díky trilogii her, se spousta lidí začala více seznamovat s Černobylem, Černobylskou tématikou a katastrofou jako takovou. Celá hra je totiž zasazena do Černobylské Zóny roku 2012. Zóna ale není taková, jakou jí doposud známe. Po roce 86, kdy došlo k největší jaderné katastrofě, Zónu postihla další katastrofa. Zóna se změnila na nebezpečnou oblast plnou mutantů a všemožných anomálií. Ale mimo jiné se zde přírodními vlivy také vytvořili tzv. artefakty, které hledají právě Stalkeři.

Příběh začíná jako to největší klišé. Hlavní hrdina je z úvodu hry nalezen v bezvědomí u havarovaného ,,náklaďáku smrti,, , ve kterém se párkrát přes Zónu převážejí mrtvý. Nikdo ale neví kam a proč. Když se hrdina probere u obchodníka jménem Sidorovič, jediné co ví díky zprávě v PDA je to, že má najít a zabít tajemnou postavu zvanou Střelec. Hráč se tak dostává sám za sebe do nebezpečné Zóny mezi různé komunity Stalkerů, pro které plní úkoly, obchoduje s nimi, a díky nim získává informace jak o Zóně, tak i o Střelci. Hra ze z úvodu příběhově může zdát dosti nezáživná, ale během hraní příběh nabírá větší a větší spád, a dokonce se dočkáme několika možných konců, nad jejichž významem budete po dohrání rozhodně dlouho přemýšlet.

Pomalu se dostáváme k tomu, co dělá hru tak jedinečnou, a to je atmosféra. Ta vás během několika minut hraní naprosto pohltí a jen tak nepustí. Velký podíl na tom má ozvučení společně se Soundtrackem, kdy šum listí, hukot větru a děsivé zvuky dokáží vytvořil neskutečně atmosférický zážitek. Sám jsem si během hraní občas relaxoval u táboráku stalkerů, kteří po dlouhých večerech hráli kytarové songy. Ocenit se musí i hororové prvky, a to především u pasáží hry odehrávajících se v podzemí, kdy jsem se několikrát dost lekl, když na mě vyskočil z poza rohu neviditelný Bloodsucker. Samotná monstra jsou dost děsivá a dokáží vám také pěkně znepříjemnit hru, protože boj s takovým Controllerem, který ovládá vaše myšlenky a poškozuje duševní zdraví, vážně není jednoduchý, a jeho náraz vás odrovná takřka napoprvé. Postaví se proti vám ale i třeba armáda, vámi znepřátelení Stalkeři nebo bandité, jejich hlášky v čele s legendárním Cheeki Breeki musí znát snad každý. Každý výstřel, dokonce i výstřel do prázdna, se totiž v Zóně počítá, a třeba v takovém táboře Stalkerů opravdu není radno jen tak střílet po okolí.

Grafické zpracování je nadprůměrné, povedlo se především co se stínování a nasvětlení týče. Dynamické stínování v interiérech nebo v podzemích je vážně skvostné. Dynamické změny počasí, dne a noci. Horší na tom je ale přítomnost velkého množství bugů, mizení a problikávání textur, fyzika nebo krátká dohlednost. Mě osobně dost zklamalo odfláknuté zpracování města Pripyat, která minimálně odpovídá své předlože, a např. takovému hotelu Polesí chybí specifické horní balkóny, a to nemluvě o interiérech. Spousta lokací se ale rozhodně stává nezapomenutelnými, pro mě je to např. Bar u 100 radů, Kordón, Agroprom nebo Jantar, které považuji za nejatmosféričtější lokace ze hry.

Hratelnost jako taková je povedená, zbraně se chovají realisticky a při hraní máte pocit ze střelby. Naleznete zde řadu úkolů, které jsou různorodé a za celou dobu hraní nejsou stereotypní. Vedlejší úkoly, které slouží pouze k vydělání drobné hodnoty, jsou méně zábavné a stojí většinou na principu ,,najdi někde daný předmět uprostřed nebezpečné anomálie a dones mi ho zpět,,. Dlouhé chození přes obrovskou rozlehlou mapu ale nemusí každého bavit, a proto samozřejmě vedlejší úkoly nejsou povinné, a můžete je jednoduše odmítnout.

Co se týče českého dabingu, ten byl pouze částečný. Volně pohybující se stalkeři nedůležití pro příběh měli svůj původní ruský dabing. Samotný český dabing byl lehce nadprůměrný. Některé části hry byli nadabovány kvalitně, např. dabing velitelů žoldáků nebo stalkerů, ale zase dabing vědců byl nadabován otřesně. Především dabing profesora Sacharova a jeho neustále opakující se ,,Ahoj!,, mě dovádělo k šílenství.

První díl S.T.A.L.K.E.R. s podnázvem Shadow of Chernobyl tvoří velice atmosférický zážitek se skvěle fungujícími RPG prvky a zábavnou akcí. Bohužel hra byla před samotným vydáním ochuzena o spoustu prvků jako např. vozidla nebo dokonce několik lokací, a naplno nevyužila potenciál, který měla. Zdlouhavé toulky Zónou také nemusí sednout každému. Stále jde ale na rok 2007 o tehdejší špičku.

Pro: Špičková hororová atmosféra, grafické zpracování, ozvučení a Soundtrack, několik možných konců, spousta lokací, zábavné úkoly, hratelnost, sbírání artefaktů, zajímavý děj, spousta druhů monster a nepřátel, Cheeki Breeki!

Proti: Velké množství bugů, fyzika, ochuzenost o řadu prvků, často příliš dlouhé procházky Zónou

+23+23 / 0
  • PC 80
Skvělá atmosféra, to je to co se v dnešní době vidí u málokteré hry a tady si ji můžete užívat po celou dobu hraní. Začátek paráda, první krůčky po zóně jsou prostě super, první anomálie, znetvořená zvířata no přesně takhle to má být. Nicméně.. množství bugů na které ve hře narazíte je celkem dost. Neustálý spawn banditů začne být tak otravný, že nejednodušší možností je prostě probíhat kolem nich - možná je 2x možná i 3x vyzabíjíte, ale side mise, které vás posílají pořád dokola na stejná místa vám tu radost brzo vymažou z paměti. Já jsem až do půlky dělal snad všechny mise co jsem potkal, ale po ní už jsem šel bez rozmýšlení jen po hlavní linii s tím, že to stejně nemá nějaký valný smysl. Hlavní příběh je dobrý, trochu pokulhává celkové vysvětlování co se přímo děje, ale jelikož hrajete za borca co ztratil pamět tak to dává i reálně smysl.. Jen ten konec.. ten je pak už tak rychlý, že pomalu nestíháte vstřebávat děj kolem sebe, na žádný koukání kolem sebe už není čas a jediný cíl je jít kupředu a přežít. Na rok 2007 dost povedené, bugů je bohužel hromada, což se dá možná odstranit různými módy - nezkoušel jsem, rád to hraji tak jak to vydali autoři. Nelíbily se mi prázdné domy - přece jen ti lidi tam mají bydlí ne? Nikde nic, asi spí ve stoje :D Úkryty věcí - stashe , prostě dokud vám do PDA nenaskočí lokace tam tam nic není i kdybyste šli koukli - nic poodešli dál koukli do PDA mrtvoly tam vám vyskočí její lokace a hurá už je plná hovadin bývalého majitele.. no.. no.. šak víte a takovo další maličkosti. Každepádně jde o velmi dobrý počin a proto hurá na Clear Sky.

Pro: Atmosféra, Zóna, Příběh

Proti: Side mise, bugy - lze vylepšit módy, konec trochu moc rychlý, nepřehledný, respawn banditů

+20+20 / 0
  • PC 95
Herní klenot, který mě přesvědčil, že "ukáčka" umí víc věcí, než jen dělat načerno na stavbě.

Příběh hry kombinuje děj novely "Piknik u cesty" bratrů Strugackých, Tarkovského film "Stalker" (1979) a v neposlední řadě skutečné události jaderné havárie z roku 1986.

Hra je podle mého názoru z hlediska obtížnosti docela těžká a pokud nechcete být frustrovaní, do vyšších obtížností se raději nepouštějte.

Samotný pocit ze střílení je kapitola sama o sobě, GSC Game World opravdu není Id Software nebo Monolith Productions. Střelba automatem je zde mnohem těžší než v konkurenčních hrách, kromě hodně blízké vzdálenosti nemá v podstatě vůbec smysl (málokdy trefíte), střelba od boku bez míření se rovná jisté sebevraždě, zcela zásadní je používání jednotlivých výstřelů a zaměřit se v každém případě na headshoty (ostatní Stalkeři vydrží šílenou spoustu ran, protože je chrání zbroj stejně jako vás). Krom toho se zbraně postupně opotřebovávají (bohužel bez možnosti dodatečné opravy) a mají tendenci se zasekávat zrovna v těch nejnevhodnějších chvílích. Jinak doporučuji používat vyklánění zpoza rohů kdykoliv to bude možné, protože pár dobře mířených ran vás může velmi rychle poslat do věčných lovišť - uslyšíte jedno dvě prasknutí a jste vzhůru bradou ani nevíte jak. Realističtější zcela určitě, jestli zábavnější a hratelnější - to si musí každý posoudit sám, ale umím si představit, že střílení jako takové spoustě lidem prostě nesedne.

Zbraní je veliký výběr a k dispozici je dokonce několik druhů nábojů, na druhou stranu kousky jako RPG a granátomet se vyskytují v celé hře tuším snad jen jednou (krom toho je granátomet součástí jednoho vedlejšího questu). Osobně je nedoporučuji vůbec používat, kvůli zoufalému nedostatku munice a v neposlední řadě i kvůli jejich šílené hmotnosti. Můžete rovněž získat gauss pušku (bohužel až v samém závěru hry).

Kromě spotřeby munice si musíte hlídat rovněž jídlo, ovšem není to nic tak drastického jako např. v Dungeon Masterovi, pokud hladovíte, rozhodně hned do pěti minut neumřete. Bohatě vám postačí, když s sebou budete mít neustále pro sichr 2 konzervy a jste v podstatě v pohodě. Mnohem horší je to se zdravím a radiací. Zamořených oblastích je ve hře opravdu hodně a je zcela zásadní najít slušný oděv, který vás před radiací ochrání a doplnit ho anomálií, která účinky ozáření snižuje. Zpočátku se můžete spolehnout jen na vodku a antiradiační léky. Kromě klasických medi-kitů je potřeba shromažďovat také obvazy, protože v této hře můžete nejenom zemřít na celkový nedostatek zdraví, ale i postupně vykrvácet.

Inventář je přehledný, ale tvůrci mohli zapracovat na přenášení velkého množství munice a předmětů, přesouvat je po pár kusech celkem nebaví. Mapa v PDA má nepochopitelně invertovaný zoom in a zoom out, stejně tak se chová i dalekohled, ale ten jsem v podstatě vůbec nepoužíval.

Maximální nosnost Stalkera je ve hře velkým problémem a existuje v podstatě jediný způsob jak ho vyřešit - 1) nosit s sebou opravdu jen to nejpotřebnější, omezit pokud možno zbrojní arzenál na jednu maximálně dvě zbraně 2) co nejdříve vydělat a koupit si (najít se dá až ke konci hry) těžkou exoskeletární zbroj (samozřejmě drahá jako prase), která zvyšuje nosnost na 70-80 kg (ovšem za cenu permanentní chůze). Artefakty umožňující nést větší zátež anebo úprava oděvu tak, aby zvládal nést větší váhu se vyskytují bohužel až v dalších dílech hry. Pokud nemáte exoskeleton, při přetížení nad 50 kg můžete sprintovat je velmi krátkou dobu a následně jste odkázáni na pomalou chůzi, po určité době neustálého pohybu se zadýcháte a zastavíte. Pokud nesete více než 60 kg, máte smůlu a nehnete se z místa. Na druhou stranu, pokud máte lehčí zbroj, nejste přetíženi a máte v opasku zabudovaný artefakt zvyšující výdrž, můžete sprintovat takřka od waypointu k waypointu aniž byste vyčerpali staminu (tu můžete rovněž doplňovat pomocí energy drinků - ovšem chtěl bych vidět EKG borce, který jich do sebe nahází 6 po sobě :D). Nemožnost rychlých přesunů dělá hru realističtější, ovšem také nudnější. Frustrující je to obzvláště v situaci, kdy jste téměř přetíženi, nechcete se vzdát draze získaného vybavení ale je třeba se dostat do jiné lokace. Cestovat na dlouhé vzdálenosti loudavým krokem a každých pár kroků se zadýchat není opravdu zábavné. Těžko říct, zda by hře propělo používání dopravních prostředků, podle mě by pak hra byla zase příliš krátká a jednoduchá. Dobře to bylo vyřešeno ve druhém díle, kde si alespoň najímáte průvodce (samozřejmě opět) za peníze.

Když je řeč o penězích, ty jste schopni získat jako odměnu za úspěšné splnění questů, dostat se k nim prodejem vybavení, artefaktů nebo je můžete velmi rychle vydělat v bojové aréně.

Kromě ostatních Stalkerů vám bude život v zóně znepříjemňovat několik druhů mutantů, všechny zrůdy jsou hezky nadesignované a naanimované. Jediné co bych jim vytknul, je zneviditelňující schopnost Bloodsuckera a Poltergeista, nějak mi to sem nepasuje a dost to kazí relativní uvěřitelnost světa, který tvůrci hry vybudovali. Například Volatile v Dying Light je Bloodsuckerovi typově dost podobný a nic takového nepotřebuje, stejně vzbuzuje velkou hrůzu.

Vedle nepřátel samozřejmě bojujete neustále s nosností, nedostatkem munice, lékárniček a obvazů, protiradiačních léků, s hladem a s bugy.

Největší slabinou Stalkera jsou (nepřekvapivě) bugy. Původní verze z originální placky bez posledních patchů byla doslova zamořena bugy (ovšem to bylo nic ve srovnání s následujícím dílem) a nebyly zrovna zanedbatelné. Nad malými nedostatky většinou úsměvně mávnu rukou, ale nefukční savey ve finální části hry opravdu zabolí stejně tak jako smrt zadavatele vedlejšího úkolu, pro kterého největšího nepřítele představuje nikoliv zatoulaný mutant, ale zapálený barel. Hrál jsem i verze z Gogu a ze Steamu a musím podotknout, že většina těch nejhorších chyb už je opravena, takže by už případné zbylé nedodělky neměly narušovat požitek ze hry. Módy jsem neinstaloval, vím o nich a jsem přesvědčen, že jsou schopny hru vyšperkovat a vytáhnout do nebeských výšin, ale nejsem obecně jejich zastáncem, rád hodnotím původní vanilla verzi hry.

Nezřídka se u Stalkera stává, že už chcete hru definitivně odsoudit jako nedomyšlenou zabugovanou sračku, ale stane se nějaká situace, co vám vyrazí dech a vy ihned měníte úsudek. Je to hra plná kontrastů, můžete se dlouhé minuty plahočit z jednoho konce mapy na druhý, aniž byste narazili na nepřítele nebo cokoliv zajímavého, anebo se budete muset doslova prostřílet každý metr vpřed kvůli absurdnímu množství protivníků (zejména konec hry) a budete prozkoumávat každý kout, hledat ve skrýších zásoby, kódy u padlých Stalkerů apod. Osobně mi oba extrémy vůbec nevadí, koneckonců reálný život je taky jak na houpačce.

Grafika je na rok vydání opravdu velice dobrá a ani dnes, po více než deseti letech mě neodrazuje a nemám s ní vůbec problém. Hodně sází na realistické textury prostředí, atmosféru světel a stínů a efekty anomálií a počasí. Např. takové nebe a jeho zpracování jí můžou leckteré novější hry jen závidět.

Hezkou grafiku doprovází neméně solidní zvuk. Ten umocňuje celkový zážitek z hraní. To takhle opouštíte za stmívání skupinu Stalkerů, jejich kytarové fláky se vám za chvilku vytrácejí do ticha, do krajiny se opře silný vítr a bere s sebou spadané listí, kdesi v dálce se ozve zavytí, pomalu postupujete vpřed, projdete keři, které zašustí, specifický zvuk vás náhle upozorní na blízko nacházející se anomálie, gigerův počítač začne ihned měřit nebezpečně vysoké hodnoty radiace, do toho všeho se snese déšť, zahřmí a náhle spatříte ve tmě bílé oči, ze stejného místa se ozve zavrčení, nabijete kvér a chystáte se do akce, když se ve vaší těsné blízkosti ozve zachrčení Snorka, tedy mutanta, kterého není radno podceňovat - tehdy je zaděláno na opravdu pořádnou atmosféru. Takhle nějak jsem si kdysi představoval, že by mohl vypadat Fallout převedený z izometrického pohledu do 1st person.

Pokud bych měl vypíchnout jen jedinou přednost této hry, bude to bezesporu právě atmosféra. Zóna je zkrátka fascinující místo, 30 km čtverečních plných nebezpečí, tajemna ale i splněných přání. Získání prvního samopalu AKM-74/2 a natažení závěru, chycení se do první anomálie a následný quickload, první noc strávená v pustině, používání artefaktů a kompenzování jejich negativních vlastností, nalezení nejlepší zbraně ve hře - VINTAR BC, objevení Strelokova ukrýtu, první setkání s Controllorem, Bloodsuckerem a Poltergeistem v podzemí, cesta do Yantaru, přestřelka v armádní základně, vypnutí vymývače mozků (Brain Scorcher), krysí válka v Pripyati, vstoupení do sarkofágu a následné objevení Plniče přání, prostřílení se do skutečného zakončení hry - to jsou herní zážitky, které se nezapomínají.

Pro mě se Stalker řadí (i přes nemalé chyby které obsahuje) mezi nejlepší hry co jsem kdy hrál. Škoda jen, že další Stalker - Clear Sky (2008) byl tak strašný (zabugovaný recyklát), reputaci si značka napravila až závěrečným (bohužel) dílem - Call of Pripyat (2009). Hru jsem otočil několikrát a věřím, že to párkrát ještě určitě dám.

Jinak těm co se zajímají o Chernobylskou tématiku, doporučuji snímek Bitva o Černobyl (2006), pokud překousnete horší dabing, dostanete jeden z nejlepších dokumentů o tehdejších událostech jaderné havárie.

p.s. Písnička "Dirge for Planet" od Firelake je flák jako svině!

Pro: Bezkonkurenční atmosféra (zejména v podzemí), hratelnost, grafika, zvuky, dynamická změna počasí a denní cyklus, design prostředí, celkem rozlehlý herní svět, herní doba, několik možných způsobů zakončení, "Dirge for Planet" song, baterka se nevybíjí :D

Proti: Bugy, místy otravný respawn, vaše maximální nosnost je příliš nízká, rozpadající se zbraně a brnění není možno opravit, opakující se náplň vedlejších questů (přines, zabij), chybí rychlý přesun mezi lokacemi, nemožnost pokračovat ve hře po dokončení hlavního příběhu, pro někoho možná příliš chaotický a brutálně akční závěr.

Pro: Viz. komentář

Proti: Viz. komentář

+20+20 / 0
  • PC 90
Nejprve jsem se těšil. Pak jsem se těšit přestal a skoro zapomněl, protože uběhlo moře času. Nakonec hra vyšla a já ji skoro ani nezaregistroval. Dostal jsem se k ní s odstupem nějakého roku a vlastně jsem ani moc nečekal.

Recenze byly povětšinou sice kladné, ale nabyl jsem z nich ponejvíce dojmu, že je to prachmizerná střílečka. Jak mile jsem byl ale překvapen! RPG prvků opravdu nezbylo mnoho (pokud bereme dogma RPG = vývoj postavy), přesto je hra víc RPG než kdejaké "true RPG". Jde tu o ten roleplaying, prožitek a požitek ze hry. A toho je ve Stalkerovi víc než dost!

Hodně hutná atmosféra, parádní příběh, kvalitní zpracování, občas bug. :-D Já osobně bych k lepšímu hodnocení uvítal větší spřažení s takřka oficiální knižní předlohou (Piknik u Cesty), ale to by pak už asi nebyla hra ale simulátor přečastých úmrtí. :-)

Pro: atmosféra, dynamika akce, příběh, technické zpracování

Proti: stinné stránky technického zpracování

+18+19 / -1
  • PC 60
Tak to trochu zchladíme...

Slova, která se mi při hraní Stalkera drala na mysl nejčastěji (tedy vyjma různých vulgarismů) byla "nedodělaný zmetek".

Každopádně první dojmy byly vysoce pozitivní - svět vypadá opravdu živě, člověk má radost z pohledu na to, jak se v dáli navzájem požírá zmutovaná divoká zvěř, mění se počasí, střídá denní doba atd. Na každém kroku pak samá zkáza a vůbec to - také díky hudebnímu doprovodu - silně připomíná Fallout, jen v akčním podání. Akční složka samotná pak není vůbec špatná, AI je obecně poměrně slušná - ať už u lidí (přinejmenším budí dojem určité míry spolupráce) či zvířat a mutantů (zastřelíte pár psů ze smečky a zbytek se dá na útěk - no paráda).

Ovšem jak hraje člověk dál, vyplývá na povrch jeden zásadní nedostatek - tahle hra je přes všechen ten život až neskutečně prázdná.

Bylo by nefér prohlásit, že je vydaná předčasně - nefér ke všem těm Troikám nebo Obsidianům a spol.; Stalker byl ve vývoji snad někdy od roku 2001 do 2007 a to je doba (nebo spíše i jen zlomek doby), za kterou byly jiné týmy schopné vytvořit mnohem větší a propracovanější hry. Jednotlivé lokace jsou vcelku rozsáhlé, to ano (ale vzájemně až na pár výjimek nijak zvlášť odlišné - tu skladiště, tu opuštěné stavení, tu nějaký lesík...), ovšem při pokusu o jejich průzkum záhy zjistíte, že tu něco nehraje - můžete se samozřemě zkoušet potulovat po střechách rozsáhlého komplexu a snažit se dostat na nedostupná místa. Dost možná tam objevíte i truhlu! A zjistíte, že je prázdná... Člověk uvažuje, jestli proto, že jste se zatím nijak nedozvěděli, že se jedná o něčí skrýš, která se pak záhy náhle naplní anebo prostě proto, že na ni tvůrci zapomněli... a stěží říct, která z těch dvou možností je horší. Každopádně, pokud už tam něco objevíte, bude to s nejvyšší pravděpodobností něco, čeho je všude okolo dostatek až nadbytek - ať už jsou to zbraně, munice, lékárničky, jídlo nebo artefakty... termín "vzácný předmět" ve Stalkerovi prostě není. A plnit snad vedlejší úkoly (které jsou si nejen velmi podobné, ale taky se opakují - tzn. postava vám klidně zadá úplně ten stejný znovu), za které dostanete další tisíce zbytečných peněz (které ani není za co utrácet) nebo předmětů? Proč, proč by to měl někdo dělat?

Troufám si tvrdit, že mě nikdo nemůže obvinit z nedostatku trpělivosti nebo snad zaujatosti (ostatně na začátku jsem se zmínil, že se mi hra zprvu líbila), hlavně té trpělivosti jsem měl přemíru - dokázal jsem se smířit i s tím, že tahle hra je opravdu jen trochu jiná střílečka. Přešel jsem absenci nějakého příběhu (ty náznaky lze za příběh považovat opravdu jen stěží), a tedy onoho tolik důležitého elementu "tahu" hrou, který i v mnohem pitomějších hrách je. Překousl jsem i fakt, že musím po dlouhé době použít malý podvod a editovat soubory hry kvůli maximální nosnosti (protože s jednou puškou anebo se dvěma ale beze sprintu to opravdu není zábavné ani jako ta blbá střílečka).

Ale najednou toho prostě bylo moc - další prázdná lokace, další stejné úkoly, další bug, který mi důležitý quest neuznával za splněný a já se nemohl pohnout dál. A za tím vším prozření, že tahle hra je "nedodělaný zmetek", jehož tvůrci alibisticky spoléhají asi jen na jedinou složku hry, které nelze nic vytknout - atmosféru.


C'mon!

---
Jak se mimochodem podařilo programátorům zkurvit implementaci tak základní funkčnosti, jakou zoom na mapě nepochybně je, to mi mimochodem taky nejde do hlavy (jednou zascrollujete dolů, výhled se přiblíží, zascrollujete nahoru, nic se nestane, zascrollujete zase dolů, pohled se oddálí... ?!), ale troufám si tvrdit, že bych to za nějakých šest sedm let zvládl lépe.
+18+21 / -3
  • PC 95
Hra,která svého druhu nemá obdobu.Pro mě obrovské překvapení,o hře jsem před vydáním věděl,ale jen málo.Atmosféra Zóny mě naprosto pohltila a nepustila.Opravdu Stalker vyzařuje něco zvláštního,co mě dostává.Už jen to,že se ve hře mluví rusky,je geniální tah.Level design je úžasně reálný-pro našince důvěrně známý-stačí zajít k bráně Zetoru,kolem kterého rostou topoly-jedna z věcí,která je pro mě velice uvěřitelná a přirozená-proto tak zneklidňující při hraní.Velice hodnotím hororové situace v podzemí.Celkový příběh vymyšlen dobře-tvůrci udělali z Černobylu vlastně mystickou záležitost.Ale s náležitými dopady na lidstvo.Zbraní je tu nepřeberné množství+mnoho druhů munice.Výběr bojových obleků taky vyladěný.Prohledávání různých zákoutí,přináší spestření nejrůznějšími maličkostmi,nebo bonusy ve formě zbraní,munice,obleku,artefakru.Souboje velice náročné(střílet zejména do hlavy).Limit nosnosti postavy je omezení,které mě dohánělo k šílenství,ale to právě dělá tak pikantní atmosféru.Člověk si musí pečlivě vybrat,jestli vzít obvazy,munici,nebo vodku.Artefakty jsou velice důležitou složkou hry,využití je pěkně vyladěno,ne jen pro obchodní účely.Mimojiné,obchodování mělo být dotaženo mnohem dál,to je škoda.Volnost ve hraní je velká přednost Stalkera.Můžete se držet dějové linky,ale taky ne a chodit kde vás napadne.Nebo se přidat k nějaké frakci,nebo k žádné.Co bych chtěl především vyzdvyhnout,je zvuková složka hry.Zvukové efekty,jsou udělány naprosto geniálně,taktéž hudba,která vždy podtrhuje danou situaci,či pasáže bez hudby.Dále dynamické počasí,které překvapí při každé změně-bouřka je tady opravdu bouřka se vším všudy.Na nejvyšší detaily vrhají stíny i ptáci,kteří vám létají nad hlavou.Dále nebe,je zpracováno nejlíp,co jsem kdy viděl(myslím že mnohem výstižněji než v Crysis).Celkově ve mě Stalker zanechal obrovský dojem o který se strašně rád dělím s kamarády.Jediná hra svého sruhu,perla mezi hrami.Velice osobytá hra,která nemusí sednout každému.Bohužel dost zabugovaná,toť jediná výtka.

Pro: Grafika,hudba,zvuky,ruština,level design,zbraně,artefakty,ATMOSFÉRA

Proti: Bugy

+16+16 / 0
  • PC 90
Po mé GTA-CompanyOfHeroesovské vložce se zase vydávám jinam, tentokrát do vod (teda spíše kontaminovaných vod) ukrajinského “venkova“ ve hře S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl (dále jen SoC). Myslím si, že hru není třeba nějak hodně představovat, takže jen stručně. Hra se odehrává v alternativní postapokalyptické době v oblasti kolem Černobylské elektrárny, která je zamořena radiací a všemožnými mutanty. Vy však mutant nejste, jste sice ne až tak obyčejný, za to ale člověk. Postupně musíte projít celou oblastí takzvané zóny (tak se oblast, kde se hra odehrává, nazývá), kde se setkáte, jak už jsem zmínil s mutanty, kteří se Vás budou pokoušet sežrat, dále s různými bandity, kteří se Vás budou pokoušet ne sežrat, ale zastřelit, a hlavně s vojáky, kteří se budou snažit zabránit tomu, abyste se dostali až do samotného srdce Černobylské elektrárny, které skrývá nejeden poklad. Tam vlastně samotná hra končí, co se tam však bude dít, to už Vám neprozradím. Prozradím jen to, že koncem hlavní příběhové linie celá hra nekončí, můžete se vydat dál prozkoumávat samotnou zónu, sbírat různé artefakty (hra je víceméně kombinací FPS a RPG), hledat lepší zbraně (ty ale nejspíš budete mít už jak dojdete do poslední části hry) nebo se prostě jen poflakovat, zabíjet mutanty nebo vojáky a mít z toho radost.

Celkově ze hry čišela ta pravá postapo atmosféra, kterou jsem do té doby v já osobně v žádné jiné hře nezažil. Hru jsem hrál navíc modovanou, přesněji jsem používal grafické módy Stalker Complete a PhotoRealistic Zone 2, s kterými hra vypadala opravdu krásně a nebojím se říct, že během herní noci jsem měl opravdu bobky, když jsem sám procházel neznámou krajinou, neboť noc ve hře vypadala opravdu jako noc (temná, ne přesvětlená, jako ve většině her).

Jak už jsem zmínil, SoC je FPS hra s prvky RPG, kde sbíráte předměty, máte batoh, vylepšujete zbraně atd. Jedná se o Open-World hru, tudíž mise můžete většinou plnit vícero způsoby a občas i v libovolném pořadí. Během hraní narazíte na mnoho vedlejších úkolů, které herní dobu jen prodlužují. Samotná herní doba jen kampaně mi zabrala cca 20 hodin, což není málo, avšak ani kdovíjak hodně. Já jsem však během tohoto runu (který byl můj už třetí) poprvé začal plnit veškeré vedlejší úkoly, prozkoumával jsem všechny skrýše, které ve hře jsou a které obsahují zajímavé předměty (a že jich je) a snažil se nic nevynechat. Celková herní doba se mi nakonec zastavila na čísle 35 hodin, což není vůbec špatný výsledek. Navíc pro hru, která mě vlastně po celou dobu hraní pořád bavila.

Hodně mě potěšilo, že si vývojáři pohráli i s mnoha detaily, např. každá zbraň má několik druhů munice, zbraně se opotřebovávají, když vypijete vodku, jste chvíli imunní vůči radiaci (:D)

Samozřejmě se však hře nevyhnuly ani pro každou hru dobře známé bugy, kterých zde bylo opravdu hodně. Jako hodně her, ani zde se AIčko nepovedlo odladit na 100% a takové headshoty na 300 metrů moc na nadšení nepřidají (myšleno když AI dá headshot Vám). To, že ještě k tomu vidí za roh a střílí skrze zdi, to už je na pováženou.

Často se však taky stane, že k určitému kladnému bodu hry existuje i jeho stinná stránka. Zde mám namysli to, že mapa je sice hodně velká, jenomže je velká tím způsobem, že délka mapy je tak 10násobně větší než její šířka. Laicky řečeno, abyste se dostali až k cíli k elektrárně, jdete vlastně pořád nahoru. Nedá se jít nijak šikmo nebo diagonálně, žádné zkratky, nic, pořád jdete jen nahoru a když se chcete vrátit např. z elektrárny zpět do první lokace, zabere to hezkých pár minut. Naštěstí jsem to často nepotřeboval, neboť někdy v půlce mapy se dostanete do města, které od té doby slouží jako Vás záchytný bod.

Závěrečné dějství v elektrárně je asi poslední vadou na kráse jinak skvělé hry, neboť je to tam docela otravné a hlavně nudné, prakticky úplně odlišný gameplay než v předchozích částech hry. Ale to uvidíte sami.

Celkově mě však SoC velmi hodně bavil a musím říct, že se k němu v budoucnu ještě alespoň jednou vrátím. Jo a všem, kteří by ho chtěli hrát, doporučuji modíky Complete a PhotoRealistic Zone 2, které hru docela zásadně změní k mnohem hezčímu. Celkové hodnocení 90%.

Pro: + Atmosféra + Příběh + Grafika (s modem Complete a PhotoRealistic Zone 2 to vypada parádně) + RPG Prvky + Prostředí zóny + Vedlejší úkoly, skrýše + Zbraně, itemy, je tam toho fakt hodně, každý si něco najde (plno druhů munice atd) + Herní doba (já to se v

Proti: - AI nepřátel (oneshoty na 300 metrů, vidí za roh, střílí skrz zdi, apod) - Dlouhé otravné cestování skrz zónu - Docela časté záseky - Množství bugů - Závěr hry je docela otravný a nudný (mise v elektrárně)

+16+16 / 0
  • PC 95
Nechci se slepě připojovat k davu, ale nemám jinou možnost - Stalker je pro mě nejlepší hrou roku 2007, i přes nedostatek času jsem ho dohrál 2x a jistě ne naposled a vzpomínám a něj s velkou láskou. Nejen kvůli skvělému příběhu, detailní grafice či mnoha možnostem, ale hlavně kvůli naprosto dokonalému designu herního prostředí, který je nejlepší, jaký jsem za svoji mnohaletou herní kariéru viděl. Ta, spolu s napínavou atmosférou, vás pohltí tak, že hře odpusíte těch několik chybiček a nedodělků, které obsahuje a budete si ji užívat plnými doušky. Super!

Pro: Dokonalý design světa, grafika, atmosféra, příběh, spousty zbraní a dalších předmětů.

Proti: Zdlouhavé cestování, několik drobných chybiček.

+15+15 / 0
  • PC 90
Hned na začátek musím říct že hra má obrovský potenciál který nebyl využit ale rozhodně stojí zato si jí zahrát.Zejména pokud máte rádi hororovou atmosféru které je ve hře opravdu dost.
Nad čím mi ovšem zůstává rozum stát je proč ve hře není možnost opravit si zbraň když tam už vývojáři daly jejich poškození?Proč na tak rozlehlou mapu nedaly vozidla?Proč si u ostatních stalkerů nemůžete skoro nic koupit když je tam možnost obchodovat?Ale abych nezůstal jenom u negativ tak trochu rozeberu kladné části hry.Tak na začátek uvedu již zminovanou atmosféru která by se dala krájet.Za pochvalu rozhodně stojí možnost přidat se k frakcím dle svého výběru.Potom jsou tu také RPG prvky Které hře přidají na reálnosti.Velkým kladem hry jsou nepřátelé v podobě mutantů kterých sice není přehršel ale většina vám dá pěkně zapotit.A nakonec sem si nechal zrádné anomálie kterými je zahlcena célá zona a jsou zrádné hlavně v noci.Jinak je můj pohled na hru velice kladný a pátrání po postavě přezdívané střelec je velmi zábavné ale to neznamená že hra padne každému do oka.

Pro: Atmosféra,množství zbraní,propracování nepřátel,frakce.

Proti: Opravdu hodně bugů,absence vozidel,nelze opravovat zbraně.

+14+15 / -1
  • PC 100
Nemůžu dát jiné hodnocení, vzhledem k tomu kolikrát jsem dokola navštěvoval zónu, kolik snů se mi o té radioaktivní, tajemné krajině zdálo a kolik hodin jsem strávil přemýšlením o možnostech skutečného pobytu na takovém místě. Vždycky mě zajímali věci okolo výbuchu reaktoru a navíc mám hrozně rád Piknik u cesty od bratrů Strugackých. Hra samotná má potom i pro člověka který tyhle věci až tak nežere tajemný nádech a působí až řekl bych hororově. Hned na začátku vyběhnete z podzemního krytu a už je to tady, první úkol, pistolku do ruky a hurá do víru událostí. Přes několik počátečních šarvátek s bandity a potažmo i armádními složkami se ale začne rozplétat podivný příběh, ve kterém hrajete zásadní roli, navštívíte první podzemní komplex a jste lapeni atmosférou magických, nadpřirozených jevů a víte, že chcete vědět víc, chcete vědět na čem vědci pracovali, chcete vědět kdo je tajemný Strelok a hlavně chcete vědět kdo jste vy !!! Budete se bát, budete bojovat o život, budete se lekat a budete se radovat z každého úspěchu, z každé slušné zbraně kterou najdete a rádi budete za každého kamaráda kterého si v zóně, při své cestě za osvícením uděláte. Jaký však bude mít celý příběh konec, záleží jen na Vás a na tom jaký jste ve hře charakter. Tahle hra je pro mě klenotem hlavně kvůli toho že jsem fanda Černobylu, ale jsem si jistý že dokáže zaujmout každého, se smyslem pro kvalitní atmosféru. Nejlépe chutná večer za deštivé noci :-)

Pro: Naprosto uchvacující atmosféra, rozlehlý a originální svět zóny, příběh z pera Strugackých, ruský dabing

Proti: Samozřejmě že bugy v raném stádiu hry, strašně zprzněný český dabing

+14+14 / 0
  • PC 95
A) Proč jen 95%, co tech 5?
-ozivovani zabitych stalkeru, staci 2-3 dny pockat a uz jsou zase mezi namy
-stamina vs. casove omezene ukoly, kdyz uz musim behat z jednoho konce sveta na druhej, tak by to apson mohlo trochu ubyhat bez neustalych prestavek
-zombie, jsou hloupe, porad huhlaji a desne se loudaji, to ze po me strili samopalem jeste zkousnu, ale ze na sebe nektere z niceho nic zacnou pokrikovat bojove pokyny..
-radiace je sice vsude, ale tech mutantu mi tam prislo proste malo
-raketomet, zbytecna to vec, nasel sem ho celkem 3x a raket do nej taky 3, jenze k cemu je, kvuli clobrdum ho tahat nebudu a na vrtulniky ani obrnence jaksi nefungoval
-malo moznosti co se tyce zapojeni k nektere z frakci a pocitu sounalezitosti s ni

B) Proč těch 95%
-všechno ostatni
+12+14 / -2
  • PC 90
Čo k tejto legendárnej strieľačke ešte písať?

Čo ma na tejto hre najviac zaujalo, hneď, ako som spustil hru, bola atmosféra. Tak hutnú a silnú postapokaliptickú atmosféru som vnímal naposledy u RPGčka Fallout 2. Stalkera ja osobne považujem za pokračovateľa druhého Falloutu (Bethesdovský Fallout 3 nie je Fallout) už len preto, že je mu jednoducho podobný a keby niekto pomýlil názov a napísal na titulku nejakého časopisu namiesto Stalkera Fallout 3, bezpochyby by som mu veril.

V Zóne sa stretnete s rôznymi zmutovanými potvorami, inteligencia nepriateľov kolísa, dá sa povedať, že zvieratá sú v tejto hre inteligentnejšie než človek. Hlavne pri konci hry, kde sa nepriatelia množia, kde sa dá, majú tendenciu sa zasekávať, nevšímať si vás, až pokým po nich nevystrelíte.
Úloh na splnenie je dostatok, vedľajších je možné opakovať, ale po čase začnú nudiť. Peňazí budete mať v pokročilej hre aj tak nad hlavu, takže tý menej trpezlivejší sa dajú hneď na cestu hlavným questom.

Čo ma najviac štvalo, bolo reálne zasekávanie zbraní, kedy som vykukol aby som našil do nepriateľa zásobník, prdol mi jeden náboj a zlatý nápis na obrazovke začal svietiť - vaša zbraň se zasekla a tak ma nepriateľ sejmuj skôr a hneď nato sa ukázal jasne červený nápis Konec hry :-D - ktorý v hre uvidíte dosť často... na najľahšiu obtiažnosť vás v niektorých lokáciách rozsekajú do pol sekundy, v niektorých do vás šijú a nič vám neberú.

Táto hra sa v mojej pamäti udrží veľmi dlho...

Pro: atmosféra, grafika, reálne činnosti - zasekávanie zbraní, jedlo, atp., zvuky, hudba

Proti: bugy, niekedy nevyvážená obtiažnosť,...

+12+13 / -1
  • PC 95
Pro me snad jedno z nejvetsich prekvapeni poslednich let. Po nekolikaletem vyvoji jsem prestal verit v nejaky uspech a hra me prakticky vubec nezajimala. Tim lepe. Ocekavani bylo nulove, tudiz konecny dojem ze hry byl masivni. Pravda, Stalker ma sve mouchy, ale vyzaruje z ni nejaky zvlastni tip radiace, jenz me naprosto ucaroval. Za 90% se urcite nikdo na me zlobit nebude.
+10+10 / 0