Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Spellcasting 101: Sorcerers Get All The Girls


Komentáře

< >
  • PC 75
Poté co zanikl Infocom, část jeho vývojářů založila společnost Legend Entertainment, aby navázala na jeho herní portfolio. První hry Legendu, které spojují grafické a textové prvky (na obrázek lze již klikat myší), jsou tedy přímou evolucí čistě textových adventur, které Infocom proslavily, a jejich pozdější (a slavnější) point and click adventury (Death gate atd.) byly opět logicky výrazně ovlivněny uživatelským rozhraním her této starší generace a také, samozřejmě, i velkým významem textu samotného. To je dobré mít na paměti, pokud k nim přistupujete "z druhé strany".

Spellcasting 101 je tedy sice první hra studia Legend, ale v žádném případě se nejedná o dílo nováčků. Steve Meretzky a jeho tým byli v době jejího vzniku ostřílenými tvůrci a každý, kdo má nějakou zkušenost s textovkami od Infocomu, pozná jejich typické prvky, a to včetně koncepce manuálu. Tematicky pak hra navazuje na lechtivou textovku Leather Goddesses of Phobos, kterou Meretzky v rámci Infocomu vytvořil s výhledem větších výdělků po neúspěchu A Mind Forever Voyaging. Z Leather Goddesses také S101 přebírá možnost hrát ve dvou módech - "nice" and "naugty", přičemž "nice" je výchozí a nahrazuje sexuální scény těmi krotšími (z konkubín jsou rázem jeptišky). Přesto je, i po zapnutí naughty módu, zavádějící představa, že je Spellcassting 101 erotická hra. Erotika vás sice během hraní provází a Ernie sklátí nejednu krasavici, ale prim hraje v prvé řadě satirický příběh plný popkulturních narážek a řešení někdy méně, někdy více tuhých hádanek ve střelené zemi Peloria. Hra je přitom rozdělena do kapitol, z čehož se stal jakýsi trademark společnosti Legend.

První kapitola je v podstatě úvod, ve které hlavní hrdina Ernie Eaglebeak musí utéct z domova před tyranským otčímem Joeym, aby nastoupil na vysněnou Čarodějnickou univerzitu. Už zde však narazíte na dva pro některé hráče nepříjemné prvky (které vás pak provází celou hrou): limit na počet tahů a možnost opomenutí předmětu, ke kterému se pak už není možné vrátit, byť jej potřebujete pro vyřešení hádanky. Hádanky jsou přitom ne vždy intuitivní a celkově jsem měl občas potíže s tím, že jsem nevěděl, co po mě hra chce. Po registraci na Čarodějnické univerzitě vám například není řečeno, že je vaším hlavním cílem účastnit se studentského života, chodit na přednášky a získat tak určité informace o světě Peloria - to si musíte vydedukovat sami. Stejně tak, když se vám otevře možnost cestovat po oceánu Fizzbuttle, jsem tápal kam a proč (a vypomáhal jsem si návodem). Největší podraz je však návštěva Ostrova ztracených chodidel (Soles), ze kterého kletba učinila Ostrov ztracených duší (Souls), protože vás zde čeká osmdesát jazykových hříček, kdy musíte podle popisu předmětů v lokaci poznat, jaký obyvatel byl do jakého předmětu proklet a kouzlem KABBUL vyvolávajícím jeho jméno s tímto předmětem nějak související ho proměnit zpět. V češtině byste např. viděli na stole položenou "knihu s poutavým příběhem" a řešením by bylo > KABBUL Roman (tj román > Roman). Pár těchto hříček je uhádnutelných, ale u části z nich se jistě zapotí i rodilý mluvčí. Bez nápověd bych tuto část hry řešil týdny (část jmen vám totiž napovídá víla, takže se to nakonec asi dá - ale i tak). Po zbavení kletby pak následuje vtipný popisek, takže vás hra za vaše snažení odměňuje. Jazykově je hra vůbec vynalézavá, občané Pelorie mají příjmení z nejrůznějších složenin (profesor Loupačfíčků, Tikťak atp.) a i v samotném textu Meretzky používá nejrůznější jazykové vtipy.

Vynalézavost se projevuje i v jednotlivých lokacích, jako je např. ostrov, kde čas běží pozpátku a vy budete muset vydedukovat správnou posloupnost příkazů vracejících vás v ději, vzestup i pád restaurantu Na konci oceánu či Ostrov nadržených žen, kde vám hrozí smrt z přemíry souloží. Přes všechen vtip, originalitu a košatost textu mi ale hlavní děj přišel příliš rozdrobený a zápletka nudná (byť je v té banalitě záměr). Hra je na můj vkus taky subverzivní až moc a uvítal bych spíš větší dějovou koherenci světa Pelorie a větší ztotožnění s Erniem spíš než "anything goes". Přesto je Spellcasting 101 příjemným překvapením - očekával jsem přímočarou erotickou "blbinu" na způsob Larryho (nic proti němu, právě proto jsem si chtěl původně S101 zahrát), a místo toho se mi dostalo sofistikované a náročné postmoderní adventury. Vzhůru do druhého ročníku!

Jak ve verzi z Gog zprovoznit zvuk přes Roland MT-32:
1) Stáhněte si aplikaci munt a nainstalujte ji.
2) Do instalačního adresáře muntu nakopírujte soubory MT32_PCM.ROM, MT32_CONTROL.ROM, CM32L_PCM.ROM a CM32L_CONTROL.ROM (Jak je sehnat je na vás. Neposkytuji je!)
3) Spusťte munt a v Options > Rom configuarion nalistuje adresář muntu, kam jste nakopírovali ROMy. Dejte refresh a zatrhněte MT32_PCM.ROM a MT32_CONTROL.ROM. Ok.
4) Otevřete si adresář, kde máte nainstalovaný Spellcasting Bundle z Gogu. Udělejte si kopie souborů dosbox_spellcasting.conf a dosbox_spellcasting_single.conf.
5) Zeditujte dosbox_spellcasting.conf a do řádku midiconfig= doplňte 1, tj. midiconfig=1. Uložte.
6) Zeditujte dosbox_spellcasting_single.conf a zaremujte řádky SB-SOUND.COM, S101.EXE a pod ně doplňte S101.EXE MT32. Daná sekce tedy bude vypadat takto:

REM SB-SOUND.COM
REM S101.EXE
S101.EXE MT32

Uložte.

7) Po spuštění Spellcasting 101 by měl být zvuk přes Roland MT32 funkční.

Pro: grafický styl obrázků, literární kvalita textu, originální lokace, Ernieho tajný deník a rozhovor s Meretzkym v hintbooku

Proti: místy neintuitivní, nezáživná hlavní dějová linka, hra se nebere vážně někdy až moc

+20