Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Shadow of Memories

Shadow of Destiny, Walpurgis no hiru to yoru

06.03.2001
18.06.2002
08.11.2002
01.10.2009
78
9 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V Evropě a Asii byla hra vydána pod názvem Shadow of Memories, kdežto na americkém kontinentu ji znají jako Shadow of Destiny. Jedná se o trojrozměrnou adventuru, kde je hlavní hrdina zabírán z pohledu třetí osoby. Hra se odehrává v jednom městě v různých časových obdobích (1580, 1902, 1979-1980, 2001).

Hra začíná v přítomnosti smrtí hlavního hrdiny Eika. Poté se objevuje záhadná postava, která Eikovi dává možnost vrátit se v čase a zabránit tak své vraždě. Příběh rozdělený do deseti kapitol se dále komplikuje, protože útoky na Eika nepřestávají. Objevují se další postavy a časové roviny.

Vše kolem děje a postav je od začátku zahaleno tajemstvím, které nemusí být zcela odhaleno ani s dohráním hry. K dispozici je pět různých základních konců a tři speciální. Kam příběh dospěje, určuje několik významných rozhodnutí, které hráč udělá během rozhovorů, a plnění řady postranních nepovinných možností. Herní zážitek dále ovlivňuje časový limit na splnění jednotlivých kapitol a nemožnost ukládání pozic v kapitolách.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS2 85
Hned z úvodu musím lehce varovat že do téhle hry musíte jít s tím že je to prostě Japonská věc, počítat s tím že to bude bizár a fantasmagorie která vás ale bude neskutečně bavit. Rozhodně bych ale netvrdil že hra je taková účelově či se nedejbože snaží šokovat. Akorát pokud neznáte Japonskou tvorbu či jste k ní přičichli jen okrajově ve stylu Resident Evil apod. tak určitě z toho budete poněkud mimo. Já si ale dovolím říct že pro mě příběh či jehož vyústění nepřišlo nikterak extrémně překombinované a jedná se o jednu z těch více umírněných Japonských her.

Samotný příběh začíná ve chvíli kdy náš hrdina Eik cestuje Evropským městem a je následně zavražděn, v tom se ale probouzí v podivné místnosti. Jistá postava mu dá kapesní stroj času, který mu postupně bude otevírat různá časová období do kterých se bude moci dostat. Ty se otvírají ale podle toho zda jsou s ním nějakým způsobem spjaté. Eik se tedy snaží pomocí tohoto stroje zvrátit svojí smrt, brzy ale zjisťuje že je vše zamotanější než se zdá.

Ano, příběh je silně mysteriózní a bude vás zajímat až do úplného konce. Tomu pomáhají jak dobře napsané dialogy a charaktery, tak i to že se v příběhu dá dobře orientovat a nespadne do levně šokujícího a komplikovaného balastu. Celý dobre napsaná scénář ještě podporují skvělé cutscény, ty vypadají na PS2 slušně a příjemně se sledují. Těch je tu navíc poměrně dost a hra se tak dá více přirovnat k interaktivnímu filmu.

Když už ale máte více času na to opravdu hrát, tak hra toho nabízí mnoho, ať už počítáme cca osm různých konců či hromadu vedlejších úkolů. Vy díky cestování časem můžete navštěvovat dané město v různých časových obdobích a to musíte používat i v daných úkolech, jak hlavních tak vedlejších, těch je tu hromada a i když třeba nic moc neovlivní, tak vám dají aspoň hřejivý pocit. Jako třeba sehnat dítěti koťátko, nebo spravit osud jedné z postav. Těchto úkolů je ve hře tolik že abych všechny záhady či linky více odhalil musel bych to dát ještě jednou. Co se týče samotného cestování času, tak to není zadarmo. Musíte sbírat zelené Energy Unity, které jsou ukryté po celé mapě. Sehnat je není problém takže by vám to ani nemělo přidělávat vrásky.

Daná období do kterých cestujete jsou vyvedeny příjemně a mají například jiný barevný odstín či jsou černobílá apod. Jasně, samozřejmě tu jsou v obdobích jisté nesrovnalosti lehké, ale pochybuji že v Mystery hře budete trávit celou dobu porovnáváním materiálů z dřívější a dnešní doby. Každopádně lehké nesrovnalosti nepodkopávají skvělou atmosféru, kterou navíc podmaňuje skvělý soundtrack a dabing.

No a co se týče záporů ? Mohlo to být delší a vztah mezi hlavním hrdinou a Margaret mohl dostat o trochu více prostoru, i občas by se hodilo i trochu srozumitelnější vysvětlení co vše můžete či máte udělat. Ale to jsou jen malé vady na kráse. Co se týče grafické stránky tak ta je na poměry konzole v pořádku a cutscény v ní vypadají neskutečně skvěle.

Jedná se tedy o skvělý titul který určitě doporučuji všem co hledají skvěle napsanou Mysteriózní linku a ocení když to na Japonské standarty bude i mírnější. Nečekejte tu typický ujetý humor, přehnané gestikulace či tak. Hra se drží na uzdě ale vůbec jí to neškodí, ba naopak.

Pro: Příběh, cestování časem, postavy, dialogy, dabing, místy nevtíravý humor, vedlejší linky, spousty konců a cutscény

Proti: Lehce nedokončená linka mezi Eikem a Margaret či místy lehce nejasné co vše udělat.

+12
  • PC 65
Je zvláštne, že pri japonskej tvorbe, či už hernej alebo filmovej sa stretávam pravidelne s dvoma extrémami: buď je to emóciami a atmosférou nabitý minimalizmus alebo absolútne prekombinovaný roztodivný gýčový balast. Shadow of Memories/Destiny je bohužiaľ ten druhý prípad, kde všetko súvisí so všetkým, i keď to v podstate takmer nemá hlavu ani pätu. Je to len snaha o účelové mysteriózno a šokovanosť.

Samotný nápad s myšlienkou odvrátenia vlastnej smrti a niekoľkých časových línii je pritom pekný a na pomery videohier netradičný námet. Kiež by bol však dostatočne prepracovaný a nie tak hlúpo prekombinovaný. Zároveň ma dosť štval príšerný (anglický) voice-acting a príšerne napísané dialógy, kde fagan zo stredoveku má drzosť a slovník súčasných puberťákov. Fatálne a šokujúce udalosti berú postavy s absurdným kľudom ("hmmm tak som odvrátil svoju smrť, som hladný, idem sa najesť, čo tam budem riešiť motív a identitu vraha"/ "ahá ty si vyše 400 rokov z budúcnosti? no fajn." /"neunesiem ťarchu toho, že som sa ťa snažil zabiť" "ja ti odpúšťam" "vážne? tak fajn, čau") a demenciou. V podstate scenárista by si zaslúžil nemiestne sfackať, nakopať, vyhodiť, etc....

Ak som už spomínal, je tu kombinované všetko so všetkým, ale akákoľvek snaha o vyššiu logiku či sofistikovanosť padá s prvým rozpozeraním sa. Vo všetkých dobách to vyzerá takmer rovnako, až na to, že v 1901 je to čiernobiele a v 1580-84 v sépiovom odtieni. Budovy vyzerajú rovnako, dokonca aj ich interiér (nevedel som, že v stredoveku mali takú kvalitnú podlahu a v roku 1901 také moderné kúpelne a podobne), vzhľadom na to obdobie to pôsobí viac než nepatrične. Čudne pôsobí aj zaradenie do nemeckého začiatku novoveku s anime lookom postavičiek, resp. postavičiek niektorých, pri niektorých bola snaha o západný look, pri tom, všetci sa tvária, že sú (akože) nemci. Možno tu rozoberám prkotiny, ale ako sa mám ponoriť do zážitku, keď pôsobí takto nepatrične a infantilne? Nehovoriac o samotnom rozuzlení.

Samotný štýl hry pripomína Fahrenheit bez minihrových akčných sekvencii, hráč niečo vezme, niekam príde, spustí sa cutscéna, pôjde inam, spustí sa cutscéna, dá tam predmet/spustí dialóg, spustí sa cutscéna....a to je asi tak všetko. Okrem toho je občas možnosť voľby ako sa bude príbeh odvíjať ďalej (to je väčšinou znázornené tým, že hlavný hrdina si sám pre seba povie, že "toto je asi dôležité rozhodnutie"). To nakoniec ústi v 8 rôznych koncov, pričom ak chce človek pochopiť všetky zákutia tohto prekombinovaného príbehu, asi je lepšie ak prejde všetky. No i tak sa nedozvie všetko, pretože na niektoré barličky nemajú ani sami scenáristi vysvetlenia, napr. kto a prečo strielal na Eckartovu ženu, ako a odkiaľ sa dostal k Eikovi červený kameň v kaviarni.

Tak trochu dvojsečnou zbraňou je aj ukladanie len na konci kapitol, v prípade neúspechu sa teda opakuje celá kapitola. Kapitoly však s výnimkou dvoch vôbec nie sú dlhé, takže nejaký ten neúspech sa dá prežiť (resp. umrieť a opakovať :D), paradoxne problém môže byť asi len v tých dvoch dlhších, pretože sa dá jednoducho umrieť aj na tom, že hráč robí logické a v podstate aj správne kroky, len v zlom poradí, či prípadne nevie, prečo by nemohol spraviť aj niečo iné, než to, do čoho ho hra akurát tlačí. Predsalen cestuje v čase, to by mal mať neobmedzený čas na vykonanie potrebných vecí, nie? No nie, hra absurdne hráča časovo tlačí, aby sa ponáhlal tým, že vo všetkých časových obdobiach beží čas simultánne a uteká vám aj keď tam nejde: čiže ak je človek práve v roku 1584 a je tam 15:13 a vo svojej dobe 2001 je práve 22:53, tak i tak má v tom roku 1584 len 7 minút na to, aby to stihol, inak v súčasnosti o 23:00 umrie.

Aby som však povedal pravdu, napriek týmto kravinám a hlúpostiam som sa bavil, možno to bolo preto, že som mal očakávania, že to bude lepšie, ako sa to javí. Alebo som čakal nejaké šokujúce odhalenie, vychutnanie príbehu, tak či onak, bol som k monitoru celkom prikovaný a nemal som pokoj, kým som to neprešiel za všetky konce. A možno je to tým, že túto tému a herný štýl v hrách priveľmi nevidieť. A možno som mal len slabú chvíľku. Sám sebe sa čudujem.

Pro: námet, občasné možnosti voľby v príbehu, 8 koncov

Proti: prevedenie a prekombinovanosť, hlúpe spracovanie času, nevysvetlené veci, absurdné reakcie postáv, voice-acting

+8