Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Nejdříve jsem měl trochu obavy, že se Serious Sam 3 proměnil v nějakou rádoby-moderní střílečku typu Call of Duty, protože to tak ze začátku vypadalo. Tj. spoustu nových postav, militantní atmosféra, plnění misí, hromady cut-scén... Ale naštěstí je to tam jen ze začátku a velice brzy mi došlo, že je to spíše jakási parodie na moderní střílečky, než něco, co bych měl brát vážně.

Následně přichází zcela běžná Serious Sam atmosféra - tj. praštěná hra, kde musíte vybíjet stovky monster hromadou zbraní. A tady začne ta pravá zábava... A já se bavil královsky! Takové ty momenty, kdy vezmete C4 trhavinu, hodíte ji do davu monster, ozve se BUM, všechna ta monstra se rozstříknou s hlasitým ČVACHT a vzduchem lítají údy a torza, jsou prostě hodně chytlavé. Herní mechanismy zůstávají zachovány, tak jak to máme rádi (nebo aspoň já mám), a až na detaily tu není žádná novinka, která by zásadně překopávala principy hry. K tomu všemu hraje velice typický serioussamovský soundtrack a vše se odehrává v typickém seriousamovském prostředí. Dalo by se říct, že je vše perfektní a tak, jak má být!

Ve výsledku mě však bohužel Serious Sam 3 spíše zklamal a zklamání přišlo úplně z jiného směru, než jsem očekával. Očekával jsem, že mě spíše zklame nějaká modernizace a pojetí ala Call of Duty, ale nikoliv.

Co mi vadilo byly následující věci:

1) Nedostatek zbraní. Když jsem zjistil, že je mám všechny a už nic nového nenajdu, trochu mě to překvapilo. Kde je plamenomet? Kde je motorovka? Kde je flusačka granátů? Kde je paprskomet a odstřelovačka? Proč některé tyhle věci jsou až v datadisku?

2) Nedostatek monster. Přišlo mi, že celou hru se střídá tak deset druhů monster furt dokola a za chvíli je to na jedno brdo. Předchozí díly byly rozhodně rozmanitější. Kde je týpek s dýní na hlavě a motorovkou (Cucurbito the Pumpkin)? Kde je tydýt, co hází zelený koule (Reptiloid)? Kde je Lava Golem? Kde jsou Zorgové? Navíc některá monstra působí dojmem jako by je tvůrci ukradli z Dooma, protože takový kozlík (Khnum) vypadá a chová se téměř jako Hell-knight a Scrapjack je v podstatě Mancubus.

3) Jsou tu nové druhy monster jako třeba mimozemská opice (Aurigan Cave Demon), kozlík (Khnum) nebo Witch-Bride. Některé z nich jsou docela originální - taková Witch-Bride je rozhodně zajímavý nápad. Jenže se moc nehodí do Serious Sama, neboť Serious Sam má být rychlá frenetická akce a tahle monstra spíše zpomalují tempo celé hry. Pobít opice je zdlouhavé, protože ony umí různě šplhat a skákat ze střechy na střechu atd. Kozlík jde eliminovat hlavně za pomocí C4, což je takový uměle vytvořený a nudný resource management. A boj s Witch-Bride je velice zdlouhavý a vyžaduje jistou trpělivost, protože se tahle potvora neustále teleportuje, umí létat a má schopnost vás zraňovat na dálku jak Darth Vader ze Star Wars. Všechno tohle bych ocenil v jakékoliv jiné hře, ale tady ne.

4) Prostředí a level design jsou zoufale stereotypní, nudné a nezajímavé. Nechápejte mě špatně - já miluji Egypt a je to moje oblíbené prostředí. Nicméně v druhé půlce hry mi přišlo, že hraji pořád dokola jeden a ten stejný level. Celé mi to připadalo jako jeden veliký copy-paste... Jako by tvůrci vytvořili jednu pyramidu, jeden hypostyl a jeden pylon a následně všechny tyhle prvky rozkopírovali několikrát za sebe a puf, vznikl Serious Sam 3. Takový First Encounter se také celý odehrával v Egyptě, ale pořád měl větší rozmanitost prostředí, lepší nápady a jednotlivé mise nepostrádaly vlastní unikátní osobitost. Zato trojka? Hanba mluvit...

5) A jak tu psal Wolf, final boss je fakt velký špatný. Tvůrci opakovaně nechápou svůj vlastní žánr, který vynalezli. U typické "serioussamovky" bych prostě očekával, že bosse budu likvidovat hlavně jen a jen olovem... Ne, že budu řešit nějakou logickou hádanku, jak ho vlastně porazit nebo že budu potřebovat asistenci Googlu, abych vůbec chápal, která bije.

Co na říct? Zatímco jsem si skvěle užil první půlku hry, v druhé na mě dolehl nedostatek zbraní, monster, stereotypní level design a absence nějakých zajímavých nápadů. Ve výsledku nevím, co si o Serious Sam 3 myslet. Hmm... No, nevadí, jdu si raději dát zase první díl.

Mimochodem, ten datadisk je také nic moc.
+6
  • PC 60
Špatné to nebylo, rozhodně ne. Čekal jsem brainless střílečku se spoustou nepřátel a dostal jsem... no, brainless střílečku se spoustou nepřátel. Jen mám pocit, že si vývojáři mohli dát trochu více záležet s určitými částmi hry.

Největším problémem Seriózního Samuela je dle mě repetetivnost. Masakrování zástupů útočících emzáků je sice super, ale když se vůbec nemění level design, po chvilce omrzí. Zvlášť když prostředí, ve kterém se hra odehrává, není nějak extra oslnivé.

To hlavní, tedy combat, je naopak super. Střelecký model se Croteamu povedl, ve hře je spousta zajímavých zbraní, které se během soubojů vyplatí střídat, protože každá se hodí na něco jiného. Typů nepřátel je též poměrně dost. Docela velkým zklamáním pro mě byli bossové, protože se bez výjimky jednalo o bullet sponge bez nějakých výrazných útoků či speciálních schopností.

Na jednu stranu je to fajn hra. Na druhou stranu je zde spousta otravných věcí, jako třeba výše zmíněný level design či grafika, které Seriózního Sama docela shazují.

Pro: Střelecký model, combat, délka hry, obtížnost

Proti: Grafika, repetetivnost, level design

+18
  • PC 45
U této hry jsem rozpolcený. Některé části hry byly zábavné. Některé. Ostatní vůbec. Vážní ("seriózní") fanoušci série si k hodnocení přičtou body.

Očekával jsem tupou krvavou řežbu a tu jsem dostal, tato část je v pořádku. Prostředí by se mohly trochu více lišit, ale dají se. Nepřátelé jsou také v pořádku. Ale návrh úrovní, proboha. Byl bych vděčen za koridorovou střílečku (i otevřenými prostorami, ale lineární). Ale tady pořád jen něco hledáte, dost často ani nevíte co, jenom se vracíte a bloudíte tak dlouho, dokud konečně někde nenajdete klíč nebo přepínač. Jsou zde průchody ve tvaru bludiště, často potmě (pod zemí), kde strávíte hodinu hledáním téměř neviditelné páky (upřímně, musel jsem si dvakrát otevřít "let's play" video na YouTube, abych vyřešil zákys ve hře, co má být bezmyšlenkovitou střílečkou!). To rychle zabilo veškerou zábavu - chci zabíjet hordy nepřátel, a ne desítky minut bloudit a něco hledat. Humor si myslím mohl být lepší, v celé hře je jenom pár frází a tím to hasne. Podzemní lokace byly extrémně otravné a nadužívané (jednou by nevadilo). "Vesmírné opice" jsou taktéž extrémně protivné (to je jejich smysl, chápu) a nadužívané, takže opět zabíjí tempo hry. Optimalizace hry je hrozná - mohu s klidem hrát třetího Zaklínače, ale stěží třetího Serious Sama.

Plná cena mi přijde za tuto absurdně vysoká, doporučuji kupovat s vážnou a seriózní slevou. Půlku hry jsem si užil, zbytek protrpěl. Celkově jsem byl dost zklamaný.

Celkové hodnocení: Nic moc / Dobrá 

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2016 v angličtině na Steamu).
+10
  • PC 75
Serious Sam 3 je v podstatě mementem First Encounteru, takže hezky pozpátku již jednou přešlá kampaň. Velká pyramida, Karnak, Luxor, Oáza atd. Vše to za ty tisíce let zchátralo, na památkáře tu nikdo nehledí. Lehne popelem celý Egypt. A to s lehkostí mně vlastní. V okolní poušti se zabydlela velká příšera. Důsledek omezeného pohybu v mapě. Na několika úsecích tam ale číhá tajemství. Svit slunce vyrovnají potemnělé kobky za svitu baterky. Tužší potvory dostaly do vínku variabilnější útoky, stejně jako nutnost jejich zneškodnění. Jakýsi Golem, co tak rád odpalovatelné nálože na sobě. Někdy to vyloženě svádí k rozladěnosti, jak je kampaň koncipována, ale jde o odkaz frenetických řežeb, co nepostrádají vše podstatné k mé spokojenosti. Mrzí akorát pár chyb. V Luxoru je brána na klíč, za ní palmy a mrtě střeliva. Jdu dopředu, potemní obloha, rozezní se hudba a hrnou se ta dravá zvířata k mým nohám. Vracím se za bránu, neboť se i tehdy sama otevře. A průrvou ve vchodu se ke mně stejně nedostanou. Obyčejnou pistolí je vystřílím na potkání. Uvítal bych, kdyby to Croteam opravil. Zmetky totiž já zatraceně nerad. Svědčí to o lajdáckém přístupu k tvorbě. A že od roku 2011 proběhlo oprav habaděj. Pro grafickou stylizaci to je naopak pojem zcela neznámý, pročež mohly krásy kraje protnutého dějinami vyniknout naplno. Achievementů odemčeno devatenáct. Luxusní je Vista.

Dynamika přestřelek je pozměněna fyzikálním enginem, který dokáže demolovat okolní zdi a části pradávných staveb. Z toho důvodu pozbývá významu schovávání se za překážky. Notně to oživuje přítomný adrenalin, hráč musí uhýbat, být ve střehu. A odpálení jednoho z divů světa, to se Croteamu povedlo. Obtížnost Normal se zprvu rozjíždí, až už není zbytí a každému dojde, že v této sérii to jiné nebude. Tedy, čím víc jich je, tím stylovější to je. Závěr je už nicméně notně přepísklej. Typicky hlava na hlavě a definice tuposti. Boss samotnej sršel nápaditostí a originalitou. Dřív stačilo sbírat bágly s municí a měl jsem doplněno, teď tam zběsile pobíhám a snažím se mít nějaké střelivo. Trik s vesmírnou lodí dal zabrat. Až na několikátý pokus vypozorováno, co a jak. Horší byl východ z Velké pyramidy a mela před mým vyzvednutím. To mi ulehčil úprk ke schodišti, Quick Save a trčení u zdi, abych v klidu zvládl vypjatou situaci. Venku nahoře to totiž postupně gradovalo, z nevinného škádlení, náboje mi docházely. Ale poštěstilo se. Sam je těmito situacemi proslulej. V secretech objeveny sniperka, dvouhlavňovka a laserový kanón. Pozornost udržuje i nutnost hledání artefaktů, sofistikované hádanky, rozmanití záporáci, posouvající se příběh, trefné komentáře ústředního protagonisty.

Hra má implementován zajímavý skok, který vybízí k využívání okolního prostředí. Potěší rozhodně rozeběh s držením Shiftu a následné přeskočení na protější střechu. A to i v místě, kde bych normálně nepředpokládal, že to půjde. Postava solidně zrychlí a ladně to překoná levou zadní. Jak mají v Egyptě ta malá obydlí s rovnými zdmi a stropy, před pyramidami na nich lze skákat do zblbnutí. Když to prvně mé vědomí postřehlo, fakt to vypadalo jako v nějaké plošinovce či Mirror's Edge. A byla samozřejmě vidět i druhá ruka. Nohami Sam mrštně kope. A na jedné střeše se skvěl i propracovaný secret se zbraní. Pomalu se dostávám k tomu, jak mám v komentáři k Serious Sam II, limity s doskoky. Čím víc do výšky jdu, tím více se krajina přede mnou ztrácí. Párkrát dokonce jakési odmrštění, protože mnou zkoušeno něco, co nebylo autoři plánováno. Ale horší je, že na jednu stranu bombou odpálím ze zdi hlouček nabíhajících nepřátel, abych po totožné zdi šel rovně dál. Tak obejdu standardní průchod dole a inkriminovaného vstupu dosáhnu odlišněji, že brána k němu zůstane zavřená. A vyloženě jsem i propadl mimo mapu a hra mě hodila o něco zpět. Na konci opět umožněn hlubší průzkum, nejen proto, že měl Sam za úkol si natankovat auto a odjet s ním, ale chtěl se i pokochat.

Celkově se to hrálo fajnově a bavilo mě to. Určitě bylo krapet snazší, jak v lednu. Arkáda z toho čiší, postava víc vydrží. Základní cíle k eliminaci snesou bez zdržování obyčejnou bouchačku. Příběh hry je více popsán v manuálu u druhého dílu z roku 2005. U třetího je výhodou česká podpora titulek. A dobře do toho samozřejmě zapadají i obě SS Classic z let 2001 a 2002. Otázkou zůstává, jestli je tím cestováním v čase porušen či nikoli princip „co se stalo, stalo se“. I když prvně odcestuji časem do minulosti, v nějakém úseku své doby, dejme tomu z přítomnosti či budoucnosti, tak už by měla dějinná osa být poznamenána mou cestou do minulosti, jelikož se tím pádem ocitnu o něco dříve, než jsem v době budoucí začal takto cestovat. Pak je ale nasnadě, jak či ne tím jsou ovlivněny události ze Serious Sam II. A navrch nám autoři, po symbolicky uplynulých deseti letech, kdy si hrdina Sam „Serious“ Stone získal kultovní status, předkládají to, co vlastně tomu všemu předcházelo. Ale jak se to vezme, vše se už odehrálo, popř. část, neboť dotyčná postava již v minulosti byla. Tak jako tak uznávám, že poskytují tyto hrátky fascinaci pro epické příběhy, ale racionálně a věděcky je nikdy nevyřeším. Užitečná je ta snaha se tím na přeskáčku prodrat a sledovat, jak se série mění.
+7 +9 −2
  • PC 50
Serious Sam 3 mi po dlouhé době připomněl o čem střílečky jsou nebo by měli být. Střílení obrovských houfů nepřátel, žádné zbraňové omezení (pěkně bezedné kapsy), žádný autoheal, ale pěkné prošení i o nalezení malé lékárničky +1. Žádný vodění za ručičku, žádný zjednodušení, žádný rádoby "propracovaný" příběh a podobné chujoviny. Prostě SS3 je stejně jako jeho dva předchůdci old-skůl řezanicí.

Croteam se snažil jednoznačně přiblížit prvnímu dílu. Je tu stejně jako v SS1 prostředí "novodobého" Egypta, staré známé zbraně a klasičtí nepřátelé. Level design, ač se může zdát přímočarý, tak ve skutečnosti by se od něj ty rádoby dnešní "moderní" shooters mohli učit. Oblasti jsou velké, plné odboček a secretů. Grafika je podle mě rozporuplná. A dle mého nedostála kvalit prvních dvou dílů, které byli naprostou vizuální špičkou. To však neznamená, že je hra ošklivá. Světelné efekty, voda, modely postav i dnes vypadají velice solidně. Monotónnost prostředí, (stejně jako u SS1) a neostrost textur asi zapříčinil nízký rozpočet chorvatského studia. Překvapila mě dosti divoká optimalizace, která vždy byla u SS výborná. Přehršel zbytečných částicových efektů (kouř, prach a jiné věci) a dynamických světel si občas dost ukrojili z výkonu mého plecháče.

SS3 je těžká hra. Na normální obtížnost jsem v posledních několika levelech jsem se opravdu solidně zapotil. Nepřátelé všech druhů se řítí ze všech stran, čarodějnice se vás snaží znehybnit, zatím co kamikadze se doslova bezhlavě na vás s chutí sypou s touhou vás odpálit za svou rodinkou do věčných lovišť. A aby toho nebylo málo ještě do toho musíte bojovat s bossem.

Závěrem bych dodal, že hudba je stejně skvělá jako vždy. Mix arabských tonů s metalovou hudbou prostě sednou, stejně jako Samovi drsné, a občas i docela vtipné hlášky. Ke konci se opět nelze ubránit stereotypu.....ale to asi ke střílečkám tohoto typu patří. Možná, pokud by se příští Sam vydal cestou druhého dílu a přinesl nám do toho výživnou akci. Jo. To by bylo SERIOUS.
"Bo ya motherfucker, tell me how my planet taste!" Takhle se to dělá Duku!

Pro: Čistokrevná, adrenalinová akce ze staré školy, hudba, délka (steam tvrdí 15h)

Proti: Grafika, optimalizace, level design, ke konci hry stereotyp.

+13 +15 −2
  • PC 55
No Same já ti nevím.. Už jsme za ty léta pobili snad milion emzáků, ale nepřipadá ti to pořád na jedno brdo? Co takhle něco změnit? Prostě to aspoň trochu někam posunout.

Poslední seriozní Sam mě moc nepotěšil. Nemám nic proti tomu, jak hra funguje. Bezmozkové střílečky si občas rád zahraji, ale vývojáři jedou na stejné vlně už víc jak deset let a nepřidávají nic, ale opravdu nic nového. Snad jediná vyjimka byl předchozí díl, ale tady je to opět návrat k rutině. Někomu to možná vyhovuje, já bych ale chtěl něco víc. Unavují mě stále stejní emzáci na kterých se mění jen počet polygonů, a kteří jsou beze změny snad jen kvůli zachování Samova universa. To je ale kór u tohohle typu her přeci jedno. Tak se Sam teleportuje na jinou planetu a hned je možnost na změnu... Konkurenční Painkiller byl v tomhle mnohem rozmanitější. Od tohohle typu her totiž subjektivně nečekám nic jiného než dechberoucí grafiku a solidní pocit ze střelby.

Technická stránka hry není úplně špatná. Na dnešní dobu to sice není nic z čeho by se člověk posadil na zadek, ale OK. Snad jen HDR nasvícení nebo co to je by mohli trochu ubrat, protože to mi zvláště v poslední misi už fakt vypalovalo oči. Potěší i částečná možnost destrukce prostředí. Pamatuji, že v předchozích dílech vývojáři prezentovali různé grafické vychytávky, které byly na svojí dobu parádní. Tohle už tu ale chybí. Co mi ale hlavně vadilo, byla výtvarná stránka. Příklon k realistické grafice v první třetině hry se mi vůbec nelíbil a holé pusté písčité pláně s nějakým tím polorozpadlým chrámem tak nic moc.

To oč tu jde hlavně, tedy střílení zábavné je. Neškodilo by střídání uzavřenějších prostor s těmi otevřenými, protože některé pasáže, a opět se vracím hlavně k poslední misi, jsou již množstvím nepřátel doslova únavné. Občasný krátký přesun do kobek zdaleka nevyužil potenciál. Zbraně jsou použitelné všechny. Jen bych tedy přivítal více munice do mého oblíbeného gatlingu.

Ze hry se také vytratil humor což je taky velká škoda. Pokud vývojáři vydají čtvrtý díl, který půjde ve stejných šlépějích nulové invence, pochybuji, že budu mít chuť si jej zahrát.

Pro: pocit ze střelby, jedna podkresová hudební skladba

Proti: výtvarná stránka hry, nulová invence

+20 +21 −1
  • PC 80
Ať si kdo chce co chce říká, SS3 je parádní nářez! Byť se tedy oproti předchozích dílů řádně změnil, je takový více "serious" co se týká grafiky a in game sekvencí, ale kupodivu mi to vůbec nevadilo a docela i sedlo. Pohled na pobořenou Káhiru se mi osobně zamlouval, tak samo okolní vesnice, poušť s prohánějícím se pískem či vnitřky pyramid. Možná to bude tím že jsem fascinován Egyptem jako takovým, nebo tím že jsem tam několikrát byl ale pro mne to je prostě plus.

Rozmanitost zbraní a jejich účinnost mi přišla v rámci singlu vybalancovaná, munice je po většinu času dostatek a když je nejhůře, tak je tady Desert eagle s neomezenou municí či ufounská rukavice, která drtí nepřátele.

Level design je přímočarý, jedná se o stejnou klasiku jakou známe už od dob DooMa - hledání klíčů ke dveřím, které nás pustí dále.Prostředí je částečně zničitelné, cehož se dá mnohdy využít k našemu prospěchu.

Herní mechanismy zůstaly věrné předchozím dílům, takže žádný autoheal, sebou může Sam tahat všechny zbraně co najde, nepřátel je také řádná hojnost a pořád přicházejí ve vlnách. Když už se nějaká sviňa dostane až k Samovi, je zde možnost ukončit její bídný život nějakou pěknou fatalitou (vyrvání oka, urvání hlavy ...) což je vše doprovázeno stříkáním krve,či slizu.
Délka hry je nadprůměrná, mě to na střední obtížnost trvalo podle Steamu 16 hodin, pravdou sice je, že od poloviny už je to trochu nudnější, ale toto vynahrazují krásné scenérie rozbořených chrámů v poušti. Ale i tak mne to střílení pořád bavilo a čím více nepřátel tím lépe, i když, poslední level už byl velice nasírací a finální fight se mi také moc nepozdával.

Výsledný dojem je ale za mne nadprůměrný, řežba je to řádná, která se trochy té krve nebojí :) a ve které jiné hře vyhodíte do vzduchu Svingu? :)

Pro: Egypt, neskutečná řež

Proti: Finální fight

+23
  • PC --
Už z prvních obrázků bylo jasné, že třetí díl bude postrádat takovou tu poetiku prvních dvou encounterů a rozhodně to nebude crazy-candy-freak stuff jako druhý díl. Mám pocit, jako by to snad ani nedělali Croteam…

Zasazení do reálných kulis hře vůbec nesluší, hlavně začátek se rozjíždí neskutečně pomalu. Celý level-design je plný zbytečných prázdných místností a zákoutí, ve kterých není vůbec nic. Šílené secrety minulých dílů jsou ty tam, maximálně člověk nalezne plát brnění na hůře dostupném místě, na které je potřeba vyskákat způsobem, který se podobá lovu bugů v designu budov.

Zbraně neurazí, ale jejich vzhled a smysl příliš nemá logiku. Autoři použili některé původní zbraně, které nemají reálné předlohy a doplnili je novými zbraněmi, které vypadají (relativně) skutečně. Takže tady mám sci-fi raketomet natřený nažluto a vedle něj útočnou pušku s kolimátorem. Je tady taky zbraň… hm, v první chvíli jsem myslel, že je to divně vypadající sniperka, paxem si všiml, že po výstřelu projektil vybuchuje no a korunu tomu nasadil popis, který tomu říká „opakovací brokovnice“. A vůbec sniperka – našel jsem ji jednou na tajném místě, ale nebylo do koho střílet. A i kdyby bylo do koho střílet, tak jsem neměl čím, protože bylo k dispozici pouze 5 nábojů a nic víc. Rukavici s elektrickým vodítkem jsem ani jednou nijak vážně nepoužil, je to spíše okopírovaný nápad přidaný do hry dost natvrdo a zbytečně. No a zelený laserový gatling jsem pro jistotu nenašel vůbec... Pryč jsou taky veselé srdíčka a brnění poskakující v prostoru, místo toho tady člověk sbírá helmy, kevlarové vesty, lékárničky v podobě plastových flaštiček a jiných úchylností.

Grafika mi svou rozpitostí připomínala Dead Island. Tedy žádný zázrak. Minimálně v porovnání s minulými díly, které ve své době byly ultra-náročné a nádherně vypadající, vychází SS3 jako chudý příbuzný.

Celkově se jedná o nejslabší díl, ale brain-sweep to není úplně nejhorší. Má své čtyři momenty slávy, pro které si to stojí za to zahrát a fandové rozžhavených laufů nebudou tak úplně zklamáni.

**/5
+16